Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Seat Leon ST 2017 1.0 -70tkm lahos eilen :rolleyes:

Vikakoodi näyttää: Kaasuläpän sähkömoottori, Vikaa virtapiirissä.

Auton näyttämät viat: Vika Start/stop, EPC valo, moottorin vikavalo.

Ei ota kierroksia ja nopeus max 20km/h sekä käy huonosti.

Onneksi on 5v takuu niin soitettua SEAT-huoltoon sanoivat suoraan että takuuhommia. Mietin vain että onko kuinka yleinen vika tai kallis jos olisi itse joutunut maksamaan? Tosiaan takuu vielä Heinäkuulle 2022 asti voimassa. Onneksi. Hinurin kyydillä lähti vakuutuksen piikkiin niin eipä tästä kuluja tullut, mutta ihmeyttää tuollainen noin pienillä kilometreillä ja kaikki huollot tehty.

Kyllähän noita sähköosia autoista lahoaa. Merkkiliikkeessä varmasti kallista korjata. Tarvike kaasuläppä ulkomailta tilattuna varmaan ~300-600€, jos siis saa tarvikkeena.
 
Minulla myös teki ceed välillä tuota ,valo syttyi mutta hävisi muutaman käynnistyksen jälkeen,ajan kanssa paheni ja jäi palamaan jatkuvasti,syyllinen oli viallinen jarruvalokytkin.
Olisipa Sorentossakin se. Millaisia koodeja antoi siitä?

Tällaiset koodit irtosi meidän Kiasta:
C2402 ABS Pump Motor Electrical
C2112 Valve relay error

Nollauksen jälkeen ei syttynyt muutaman ajon aikana ja ABS ja EPS toimivat normaalisti. Ei viat itsestään korjaannu, eli ajan kysymys on, että koska syttyy uudestaan.

Voisiko C2112:n aiheuttaa erillinen fyysinen rele, vai onko kyseessä ABS/ESP -ohjausboksin sisäinen komponentti?

[EDIT:] 2008 Kia Sorento BL 3.3 bensa on kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Sain vaimon Köyhän Ihmisen Autosta korjattua Webaston. Jo tallista ulos ajaessa syttyi ESP off -varoiusvalo. Yritin keksiä, että olisin murjonut jonkin liittimen tai johdon, mutta en keksinyt sellaistakaan. Pitää käydä luetuttamassa koodit, jos sieltä selviäisi, mikä mättää. Tuollainen vajaa 300tkm:ä ajettu KIA kyllä järjestää tiheään ajanvietettä.
Oliko akku irti? Jos oli niin pitäisi sammua parin päivän sisällä. Kovalla pakkasella tekee myös tuota aamun ensimmäisessä käynnistyksessä, mutta tuolloin sammuu jos sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen.
 
Olisipa Sorentossakin se. Millaisia koodeja antoi siitä?

Tällaiset koodit irtosi meidän Kiasta:
C2402 ABS Pump Motor Electrical
C2112 Valve relay error

Nollauksen jälkeen ei syttynyt muutaman ajon aikana ja ABS ja EPS toimivat normaalisti. Ei viat itsestään korjaannu, eli ajan kysymys on, että koska syttyy uudestaan.

Voisiko C2112:n aiheuttaa erillinen fyysinen rele, vai onko kyseessä ABS/ESP -ohjausboksin sisäinen komponentti?

[EDIT:] 2008 Kia Sorento BL 3.3 bensa on kyseessä.
En käynyt luettamassa koodeja kun vika nollautui viimeistään muutamalla uudelleen käynnistyksellä ja kun vika jäi päälle niin vein Deltalle korjattavaksi,oli vielä takuuta vähän jäljellä.
 
Kyllä kotelosuojan on nimenomaan tarkoitus ehkäistä myös jo alkaneen ruosteen jatkuminen, sen takiahan sitä sinne laitetaan. Itse en vaivautuisi happoihin. Irtoruosteet pois, pesu ja hyvä kuivaus vaan. Ei haposta varmasti mitään haittaakaan ole, vaikuttaa vaan vähän sellaiselta työvaiheelta joka tehdään että tulee itselle parempi mieli.


Ja melko erikoinen asiakas ollut. Toki jos 3ke hitsaukset 3ke autoon ei paljon taloutta paina niin erittäin hieno asia että tuetaan kotimaista yrittäjää.

E: saatoit sekoittaa kotelosuojan ja alustamassan, alustamassaa ei voi laittaa ruosteen päälle. Tuossa dinitrolin ohje https://www.dinitroldirect.com/car-rustproofing-guide/

En sekoittanut, oven sisällä tuppaa vaan olemaan sellaisia useamman pellin välisiä tiukkoja rakoja, joissa happaneminen jatkuu vaikka kuinka suihkuttelisit kotelosuojaa päälle.
Kotelosuojan toiminta kun perustuu pääosin siihen, että se eristää pellin ilmasta ja happaneminen loppuu.

Hapolla kun liottaa ensin ruostekerrostumat pois ja sitten heittää juoksevaa öljypohjaista kotelonsuojaa päälle, niin ruostumisen pitäisi olla minimissään.

Toki tämäkin riippuu paljon lähtötilanteesta, jos sisäpuolella on vain vähäistä pintaruostetta ja peltien välit ovat puhtaat, niin silloin pelkkä juokseva kotelonsuoja riittää.

Olin tuossa jokunen vuosi sitten joitain päiviä kaverin apuna, kun kaveri väänsi ja hitsasi suorasta pellistä uudet helmat ja ovien alareunat hapantuneiden tilalle -95 malliseen Ford Econolineensä, edellinen omistaja oli tehnyt vähän vastaavan remontin ( pikkuisen vähemmällä pellillä ) 6 vuotta aiemmin, kun oli pompannut leimalla happamista helmoista.
Edellisen remontin jälkeen helmoihin ja ovien sisään oli suihkuteltu kyllä kotelonsuojaa ansiokkaasti, mutta hapantuminen oli jatkunut pisteillä yhteen hitsattujen päällekkäisten peltien välissä, jonne kotelonsuoja ei ollut tunkeutunut saumassa muhineen ruosteen takia.

Tuo kaverin maalaamoon tuotu golffi ei vaatinut vielä hitsauksia, mutta kyllä siitä hiottiin useampi ruostepiste pellille ja tehtiin asianmukaiset pohjustukset sekä lopuksi maalattiin kahden oven alareunat, kaksi ovea kokonaan, takaluukku, konepelti ja etupuskuri.
 
Eikö tulisi halvemmaksi ostaa ruosteettomat/vähemmän ruosteiset ovet ja luukku jostain purkuautosta ja hitsauttaa korkeintaan helmat ym. korin ruosteet ammattilaisella? Kuulostaa melko riskisijoitukselta tollanen. Hitsatusta vehkeestä ei saa esim. lunastukseen mennessä euroakaan enempää. Eikä +200tkm jälkeen ikinä tiedä milloin porsii vaihteisto tai moottori.

Itse jos olisin omistanut kyseisen golffin, niin en olisi käyttänyt yhtään aikaa enkä vaivaa niiden pintaruosteiden ihmettelyyn, kun rakenteellista vikaa ei ollut, ainoastaan pientä kosmeettista.

Mutta tuossa tapauksessa asiakas halusi paikkuuttaa kaikki pintaruosteet ja kiveniskemät.
 
Tänään syttyi ESP-valo heti käynnistyksen jälkeen ennen, kuin Köyhän Ihmisen Auto edes liikahti. Ajattelin nyppiä konehuoneen puolelta ABS-liittyviä liittimiä auki ja laittaa kontaktipintoihin spray-vaseliinia. Saman teen ABS-liittyville releille ja sulakkeille. Onko parempia ideoita?

Koodit olivat viimeksi:
C2402 ABS Pump Motor Electrical
C2112 Valve relay error

2008 Kia Sorento BL 3.3 bensa on kyseessä.
 
Tänään syttyi ESP-valo heti käynnistyksen jälkeen ennen, kuin Köyhän Ihmisen Auto edes liikahti. Ajattelin nyppiä konehuoneen puolelta ABS-liittyviä liittimiä auki ja laittaa kontaktipintoihin spray-vaseliinia. Saman teen ABS-liittyville releille ja sulakkeille. Onko parempia ideoita?

Koodit olivat viimeksi:
C2402 ABS Pump Motor Electrical
C2112 Valve relay error

2008 Kia Sorento BL 3.3 bensa on kyseessä.
Mitäpä sitä muuta tekemään. Lisäksi vielä johdot voi tarkistaa(silmämääräisesti/piipparilla), ennenkuin rupeaa uutta osaa tilaamaan.
 
Hankin "uuden" vectran eli 05 farkun. Hyvin pelitti kunnes syttyi nämä valot.
1641272646631.png

Oikeanpuoleinen lienee joku traction control ja vasemmanpuolimmainen LUULISIN olevan ohjaustehostimen kevyempi varoitusvalo? Tuo ei kuitenkaan ole punainen hälytysvalo, kuten netissä kerrotaan, jos se olisi rikki. Nestettä on ja ohjaustehostin ainakin tuntuu jotenkin toimivan. Neste pikaisella katsauksella (huonossa paikassa) näyttää mähmäiseltä. Onko ehdotuksia? Ajattelin imaista ne nesteet sieltä pois ja vaihtaa tilalle tuoreempaa. Varmaan auttaisi myös jos saisin vehkeen sulamaan jossain, mutta ei ole ollut vielä käyntiä missään parkkihalleissa. Täällä on ollut pakkasta koko ajan sen jälkeen kuin nuo syttyi.

3
 
Hankin "uuden" vectran eli 05 farkun. Hyvin pelitti kunnes syttyi nämä valot.
1641272646631.png

Oikeanpuoleinen lienee joku traction control ja vasemmanpuolimmainen LUULISIN olevan ohjaustehostimen kevyempi varoitusvalo? Tuo ei kuitenkaan ole punainen hälytysvalo, kuten netissä kerrotaan, jos se olisi rikki. Nestettä on ja ohjaustehostin ainakin tuntuu jotenkin toimivan. Neste pikaisella katsauksella (huonossa paikassa) näyttää mähmäiseltä. Onko ehdotuksia? Ajattelin imaista ne nesteet sieltä pois ja vaihtaa tilalle tuoreempaa. Varmaan auttaisi myös jos saisin vehkeen sulamaan jossain, mutta ei ole ollut vielä käyntiä missään parkkihalleissa. Täällä on ollut pakkasta koko ajan sen jälkeen kuin nuo syttyi.

3

Ei saa kyllä kuvasta mitään selkoa mikä siellä palaa, mutta vikakoodin lukuun mars mars
 
Ei saa kyllä kuvasta mitään selkoa mikä siellä palaa, mutta vikakoodin lukuun mars mars

1641277455764.png
power steering
1641277505124.png
ESP/TC

Ostamani OBD2 anturi ei anna mitään vikakoodeja - voi ja ehkä onkin niin että tuo ei noita vikoja edes tunnista. Voisi kuvitella että se olisi ainakin peruste palauttaa laite? Onko noi jotenkin merkkikohtaisia?

Lukemani perusteella voisi olla joko hydrauliikkavika tai ohjauspyörän asentotunnistin/siihen liittyviä vikoja.
 
1641277455764.png
power steering
1641277505124.png
ESP/TC

Ostamani OBD2 anturi ei anna mitään vikakoodeja - voi ja ehkä onkin niin että tuo ei noita vikoja edes tunnista. Voisi kuvitella että se olisi ainakin peruste palauttaa laite? Onko noi jotenkin merkkikohtaisia?

Lukemani perusteella voisi olla joko hydrauliikkavika tai ohjauspyörän asentotunnistin/siihen liittyviä vikoja.

Yleismallinen lukija ei osaa lukea kuin moottorin vikakoodit, vaatii merkkikohtaisen että saat luistonestoon liittyvät vikakoodit auki.

Ilman vikakoodin lukua vian hakeminen on yhtä tyhjän kanssa
 
1641277455764.png
power steering
1641277505124.png
ESP/TC

Ostamani OBD2 anturi ei anna mitään vikakoodeja - voi ja ehkä onkin niin että tuo ei noita vikoja edes tunnista. Voisi kuvitella että se olisi ainakin peruste palauttaa laite? Onko noi jotenkin merkkikohtaisia?

Lukemani perusteella voisi olla joko hydrauliikkavika tai ohjauspyörän asentotunnistin/siihen liittyviä vikoja.
Ja noista voisi kuvitella että on ohjauspyörän asentotunnistin josta syystä ajonvakautuskaan ei toimi koska ei tiedä mikä on ratin asento. Eli liittyvät toisiinsa.
 
Hankin "uuden" vectran eli 05 farkun. Hyvin pelitti kunnes syttyi nämä valot.
1641272646631.png

Oikeanpuoleinen lienee joku traction control ja vasemmanpuolimmainen LUULISIN olevan ohjaustehostimen kevyempi varoitusvalo? Tuo ei kuitenkaan ole punainen hälytysvalo, kuten netissä kerrotaan, jos se olisi rikki. Nestettä on ja ohjaustehostin ainakin tuntuu jotenkin toimivan. Neste pikaisella katsauksella (huonossa paikassa) näyttää mähmäiseltä. Onko ehdotuksia? Ajattelin imaista ne nesteet sieltä pois ja vaihtaa tilalle tuoreempaa. Varmaan auttaisi myös jos saisin vehkeen sulamaan jossain, mutta ei ole ollut vielä käyntiä missään parkkihalleissa. Täällä on ollut pakkasta koko ajan sen jälkeen kuin nuo syttyi.

3

No en nyt varmaksi sano, mutta tuo ratinkuva ainakin osassa merkeissä voi viitata mihin tahansa ohjaukseen liittyvään, oikealla oleva on sitten tosiaan ajonvakautukseen. Koodit lukuun joko merkkikohtaisella tai sitten muuten vaan kunnon testerillä. Nuo halvat yleismalliset ei tosiaan osaa kuin ne perus moottoriin liittyvät koodit lukea.
 
@Laurrii olisko vaan likainen se lukon mekanismi sisältäänsä. Pakkasella jäätyy ns ulkokahvan puoli niin että ei aukea/toimi. Itte joskus purkanu jokusen tommosen ja voidellu ensin auki ja sitten aseöljyä tms sisään että pysyy auki. (Se mekanismi mikä tulee V pilarin päähän kiinni).
 
Tervehdys!

Eilen Ford Focus mk2.5 1.8tdci:stä halkesi letku polttoainesuodattimelta menevästä päädystä joka jatkuu pumpulle asti.

Onko kellään hajua miten tuo pumpun päädyn pikaliittimen pitäisi toimia? En haluaisi sitä poistaessa rikkoa mitään pumpun päästä. Irroitin etuvalon saadakseni lisää tilaa, onhan tuossa vielä jäähdyttimen letkua tiellä mutten millään niitä haluaisi alkaa kylmässä tallissa poistamaan ja sitä kautta ilmailemaan jäähdytys systeemiä.

Alemmat kuvat itse otettuja liittimestä, toisessa pyöräytetty talttapää meisselillä liitin ympäri.

Vai onko se noin yksinkertaisesti että tappi alas, panta löystyy ja liittimen pitäisi irroita kun vähän kampeaa? Tuossa oli nimittäin tappi ylempänä ensin.

Kuvia:
 

Liitteet

  • polttoaine letku suodattimelta pumpulle.png
    polttoaine letku suodattimelta pumpulle.png
    513,6 KB · Luettu: 80
  • polttoainesuodatin.png
    polttoainesuodatin.png
    390,6 KB · Luettu: 129
  • IMG_20220107_111543.jpg
    IMG_20220107_111543.jpg
    2,7 MB · Luettu: 135
  • IMG_20220107_111856.jpg
    IMG_20220107_111856.jpg
    3,2 MB · Luettu: 133
Viimeksi muokattu:
Tervehdys!

Eilen Ford Focus mk2.5 1.8tdci:stä halkesi letku polttoainesuodattimelta menevästä päädystä joka jatkuu pumpulle asti.

Onko kellään hajua miten tuo pumpun päädyn pikaliittimen pitäisi toimia? En haluaisi sitä poistaessa rikkoa mitään pumpun päästä. Irroitin etuvalon saadakseni lisää tilaa, onhan tuossa vielä jäähdyttimen letkua tiellä mutten millään niitä haluaisi alkaa kylmässä tallissa poistamaan ja sitä kautta ilmailemaan jäähdytys systeemiä.

Alemmat kuvat itse otettuja liittimestä, toisessa pyöräytetty talttapää meisselillä liitin ympäri.

Kuvia:

Paina siitä liittimestä (toi vihreä "nappi") ja vedä putki irti
 

Liitteet

  • fdsg.JPG
    fdsg.JPG
    21 KB · Luettu: 142
Oli aika yllätys kun pitkiä piti käyttää viime yönä ja tulikin pelkkä pimeys :D

Pitää avata Saabin valorele taas ja varmistaa että omat korjausjuotokset on kunnossa. Sitä viitsii vähän näpertää kun se palikka maksaa Motonetissä 50e.
 
Tervehdys!

Eilen Ford Focus mk2.5 1.8tdci:stä halkesi letku polttoainesuodattimelta menevästä päädystä joka jatkuu pumpulle asti.

Onko kellään hajua miten tuo pumpun päädyn pikaliittimen pitäisi toimia? En haluaisi sitä poistaessa rikkoa mitään pumpun päästä. Irroitin etuvalon saadakseni lisää tilaa, onhan tuossa vielä jäähdyttimen letkua tiellä mutten millään niitä haluaisi alkaa kylmässä tallissa poistamaan ja sitä kautta ilmailemaan jäähdytys systeemiä.

Alemmat kuvat itse otettuja liittimestä, toisessa pyöräytetty talttapää meisselillä liitin ympäri.

Vai onko se noin yksinkertaisesti että tappi alas, panta löystyy ja liittimen pitäisi irroita kun vähän kampeaa? Tuossa oli nimittäin tappi ylempänä ensin.

Kuvia:

Mä veikkaan että tuo musta osa lähtee ensin irti ja sitten se itse sokka mikä pitää sen letkun paikoillaan
 
Mä veikkaan että tuo musta osa lähtee ensin irti ja sitten se itse sokka mikä pitää sen letkun paikoillaan
Se oli juuri noin. Ei ollut nappeja, pelkästään tuo musta osa ja se piti tuo tappi vaan nyhtää irti -> liittimen sai nappaistua pois pumpulta. Olipas vittumaista reittiä pitkin pistetty letku menemään. Ei mikään hauskin pujotettava tuo uusi letku tule olemaan. By the way, 160e letkun hinta marmorilla. Viikon toimitusaikaa lupailivat..

Muutenkin hauskaa tehdä kylmässä tallissa -15c lämmöissä..
 

Liitteet

  • IMG_20220107_135905.jpg
    IMG_20220107_135905.jpg
    2,1 MB · Luettu: 122
Muutenkin hauskaa tehdä kylmässä tallissa -15c lämmöissä..
On ihan tarpeeton riski koskea auton muoviosiin tuossa lämpötilassa. Menevät helposti rikki. Kylmäkin talli kyllä lämpenee lämmittämällä. Diesel- ja kaasulämmittimiä löytyy tehokkaita, jos tallissa ei ole 3x16A pistorasiaa.
 
On ihan tarpeeton riski koskea auton muoviosiin tuossa lämpötilassa. Menevät helposti rikki. Kylmäkin talli kyllä lämpenee lämmittämällä. Diesel- ja kaasulämmittimiä löytyy tehokkaita, jos tallissa ei ole 3x16A pistorasiaa.
Niin.. Autohan hajosi 30km päässä kotoa jonne sen hinautin. Jaettu 4:n auton kylmä talli naapureiden kesken ja ei mitään eristyksiä niin ei tuota noin vaan lämmitellä ellei halua hukkalämpöä tuottaa tolkuttomasti... Eli nyt oli pakkorako. En todellakaan mielellään olisi koskenutkaan muoviosiin huvikseen noissa lämmöissä.
 
Niin.. Autohan hajosi 30km päässä kotoa jonne sen hinautin. Jaettu 4:n auton kylmä talli naapureiden kesken ja ei mitään eristyksiä niin ei tuota noin vaan lämmitellä ellei halua hukkalämpöä tuottaa tolkuttomasti... Eli nyt oli pakkorako. En todellakaan mielellään olisi koskenutkaan muoviosiin huvikseen noissa lämmöissä.

Kyllähän tuon olisi saanut olosuhteiltaan inhimillisemmäksi, kun olisi laittanut vaikka pressut auton ympärille ja nostanut lämmöt plussalle tehokkaalla hallilämmittimellä.

Jokunen talviajan remontti on tullut tehtyä tuolla menetelmällä, että ollaan pressutettu työkohde ja nostettu lämpötila siedettävälle tasolle, lämpö pysyy pressun alla kohtuu hyvin, eikä löpöä kulu kohtuuttomia määriä.
 
Ehkä tässä tapauksessa helpompaa on lämmittää 29e kuumailmapuhaltimella se yksi muoviklipsu, kun ostaa satasilla pressua, kehikkoa, hallilämmitintä, jne. ja vielä miettiä mitä ne kolme naapuria siitä ajattelee.
 
Tai sitten kun ongelma ei ollut se klipsu vaan letkun liitin oli halki niin viis veisasin klipsusta, irroitin letkun ja tilasin uuden.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tässä tapauksessa helpompaa on lämmittää 29e kuumailmapuhaltimella se yksi muoviklipsu, kun ostaa satasilla pressua, kehikkoa, hallilämmitintä, jne. ja vielä miettiä mitä ne kolme naapuria siitä ajattelee.

Kukin taaplaa tyylillään, jos auto oli jo tallissa, niin ei tuohon olisi tarvinnut kuin ripustaa pari pressua tallin rakenteista auton sivuille ( tai yhdelle sivulle, jos ollaan päätypaikalla ) ja laittaa lämmitin päälle, sellaisen saa vuokrattua muutamalla eurolla per päivä, jos ei satu omistamaan.

Itselläni nyt on aina jämä kakkosnelosta ja kerran tai kaksi käytettyjä pressuja hallin nurkissa taikka varastokontissa, joten mielummin teen tuollaisen lämmitettävän väliaikaisen sääsuojan, kuin kärvistelen säiden armoilla.
Kuitenkin hommat sujuvat yleensä nopeammin inhimillisissä olosuhteissa, kuin pakkasessa kärvistellessä.

Sitä mitä naapurit ajattelevat tai ovat ajattelematta ei kannata miettiä, kun ei tuollaisesta toimenpiteestä mitään haittaa aiheudu.
 
Kukin taaplaa tyylillään, jos auto oli jo tallissa, niin ei tuohon olisi tarvinnut kuin ripustaa pari pressua tallin rakenteista auton sivuille ( tai yhdelle sivulle, jos ollaan päätypaikalla ) ja laittaa lämmitin päälle, sellaisen saa vuokrattua muutamalla eurolla per päivä, jos ei satu omistamaan.

Itselläni nyt on aina jämä kakkosnelosta ja kerran tai kaksi käytettyjä pressuja hallin nurkissa taikka varastokontissa, joten mielummin teen tuollaisen lämmitettävän väliaikaisen sääsuojan, kuin kärvistelen säiden armoilla.
Kuitenkin hommat sujuvat yleensä nopeammin inhimillisissä olosuhteissa, kuin pakkasessa kärvistellessä.

Sitä mitä naapurit ajattelevat tai ovat ajattelematta ei kannata miettiä, kun ei tuollaisesta toimenpiteestä mitään haittaa aiheudu.

Lämpimän tallin nosturilla saa 15e/tunti niin en kyllä lähtis mitään pressuja virittelemään jos auto on jokseenkin ajokunnossa :)
 
Lämpimän tallin nosturilla saa 15e/tunti niin en kyllä lähtis mitään pressuja virittelemään jos auto on jokseenkin ajokunnossa :)
Näitä muualla tehtäviä remontteja yrittäneenä on pakko todeta, että logistiikka on toivotonta. On vaikea tietää kaikki hommassa tarvittavat työkalut ja apuvälineet. Arvauksen tuloksena autoon pakataan ja puretaan älyttömästi tavaraa ja silti helposti jotain puuttuu. Logistiikka saattaa nousta itse korjausta isommaksi duuniksi. Suuren osan töistä saan ajoitettua kesäaikaan, jolloin omassa pihassa on mukava touhuta, mutta aina se ei onnistu ja silloin logistiikka kyllä lyö sormille.
 
Lämpimän tallin nosturilla saa 15e/tunti niin en kyllä lähtis mitään pressuja virittelemään jos auto on jokseenkin ajokunnossa :)

Tässä @Warra :n tapauksessa auto ei ollut ajokunnossa, vaan se oli jo hinattu 30 kilometrin päästä kylmään talliin.

Itse olen sen verran onnellisessa asemassa, että minulla on useampi auto, hyvä autotraileri ja hyvin varusteltu halli käytössäni, joten hinaan/ajan romut yleensä omaan halliini työstettäväksi.

Ohessa kuvia viime viikonlopulta, kun vaihdoin uudet renkaat pääosin velimiehellä käytössä olevaan tila Toyotaani, kun jollain spurgulla oli paha olo ja se piti kohdistaa viattomiin renkaisiin.

Toki aikoinaan vaihtelin yhteen 206 GTi:hin nostajia kylmässä yhteistallissa ( kanaverkot autopaikkojen välissä ), josta "eristin" oman pilttuuni telinepressulla ja lämmitin sen mukavaan työlämpöön 30 kW löpö Masterilla.

IMG_1936_rek.jpgIMG_1937.JPGIMG_1942_rek.jpgIMG_1945.JPGIMG_1946.JPG
 
230 kompressori mersuun tuli joku mystinen vika tossa muutama päivä sitten kun pakkaset lauhtu.
seiso muutaman päivän kovimmat pakkaset ajamatta ja sitten kun lauhtu niin pyöritin pihalla lämpimäks ennenkun lähdin ajamaan ja kuutisen kilsaa kerkesin ajaa niin alko nykimään ja meinas hyytyä välillä....pääsin cittarin parkkikselle niin kokeilin siinä ja vähän kun kaasua polkas niin hyyty ja sammu.
sit illalla kävin kokeilemassa kun kone jäähty ja tuntu pelittävän taas ja ajoin muutaman kilsan takas kotiin päin abc:n parkkipaikalle ennenkun kone kerkes lämmetä täysin ja pääsin ilman ongelmia siihen....jätin sitten yöks sesiomaan että jäähty kone taas ja seuraavana päivänä ajoin pihaan mutta loppumatkasta alko lämmetä kone jo normilämpöihin ja just ennen pihaa polkasin kaasua vähän reilummin niin sammu siihen mutta rullaamalla meni sit parkkiruutuun asti.

Tänään sitten vaihdoin tulpat, ilmansuodattimen ja putsasin ilmamassamittaria semmosella spray pullolla joka on tarkotettu noihin ja löin käyntiin kylmänä...30 sekkaa ehkä pyöritin kylmänä ja sitten polkasin vähän kaasua ja hyyty ja sammu. sen jälkeen starttasin ja annoin pyöriä tyhjäkäynnillä ihan lämpimäks ja pelas kun unelma kun pikkusen lähitiellä kurvailin...
moottorin vikavaloa ei oo sytyttäny ja tossa on semmonen mersun pyöree liitin eli ei voi normi obd testerillä kattoo onko koodeja muistissa.

kokeilen nyt kuiteskin varuiks vaihtaa ton ilmamassamittarin vielä ja jos ei oo vaikutusta niin olisko sitten bensansyöttöpuolella häikkää`?
 
Mites ihan noi lämpöanturit? Onko mittaristolle oma ja eculle oma jne..
 
Taas pääsi kätensä sotkemaan passatin kanssa.



Vaihde kakkosella ja kaasu pohjassa

16705 - Engine Speed Sensor (G28) P0321 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent



Oli suhtkoht veemäinen vaihtaa kun ahtoputkia ei tuosta autosta oikein voi purkaa helposti. Mutta kampiakselin asentoanturilla ja johtosarjan parsimisella tuli kuntoon. Kummassa lie oli vika mutta kumpikin oli sen näköisiä että jottain tarvi tehrä
 
Viimeksi muokattu:
Mitä jäähdytysnestettä voi käyttää täydentämään Mondeo 1.6 EcoBoost, '11 alle minimien pudonnutta määrää? Auto motkottaa Engine Malfunctionia, ja auton aiemmassa elämässä syy on ollut juuri jäähdytysnesteen taso. Sitä on korjattu monta kertaa aiheesta, mutta ei näköjään ole vieläkään kunnossa.

Jotain ainetta pitäisi lisätä, jotta sillä voisi ajella korjaukseen asti. Neste on oranssia ja ohjekirja sanoo WSS-M97B44-D / Ford tai Motorcraft -pakkasneste Super Plus Premium. Mieluiten jotain kamaa, mitä saa vaikka huoltsikalta, Tokmannista tai Prismoista tms.

Edit: Kai se tommonen Motox LongLife pakkasneste punainen 2l 100% | Motonet Oy. Ihmetyttää tuo "Pakkasneste jos PUNAINEN" ja kuva, kun minusta tuo on ilmiselvästi autossa sekä kuvan kannussa oranssia?
EIkös tuo kannesta sylintereihin vuoto korjaannu vain kannen vaihdolla? Tai se ainakin on noitta 1.6 alkupään moottoreissa ollut aika yleinen vaiva tai sit muistan väärin. Vikaherkkä moottorimalli kyl, yksi vastaava itsellä oli ja tuskin toista alle 2.0l nykyturbokonetta tulee alle.
 
230 kompressori mersuun tuli joku mystinen vika tossa muutama päivä sitten kun pakkaset lauhtu.
seiso muutaman päivän kovimmat pakkaset ajamatta ja sitten kun lauhtu niin pyöritin pihalla lämpimäks ennenkun lähdin ajamaan ja kuutisen kilsaa kerkesin ajaa niin alko nykimään ja meinas hyytyä välillä....pääsin cittarin parkkikselle niin kokeilin siinä ja vähän kun kaasua polkas niin hyyty ja sammu.
sit illalla kävin kokeilemassa kun kone jäähty ja tuntu pelittävän taas ja ajoin muutaman kilsan takas kotiin päin abc:n parkkipaikalle ennenkun kone kerkes lämmetä täysin ja pääsin ilman ongelmia siihen....jätin sitten yöks sesiomaan että jäähty kone taas ja seuraavana päivänä ajoin pihaan mutta loppumatkasta alko lämmetä kone jo normilämpöihin ja just ennen pihaa polkasin kaasua vähän reilummin niin sammu siihen mutta rullaamalla meni sit parkkiruutuun asti.

Tänään sitten vaihdoin tulpat, ilmansuodattimen ja putsasin ilmamassamittaria semmosella spray pullolla joka on tarkotettu noihin ja löin käyntiin kylmänä...30 sekkaa ehkä pyöritin kylmänä ja sitten polkasin vähän kaasua ja hyyty ja sammu. sen jälkeen starttasin ja annoin pyöriä tyhjäkäynnillä ihan lämpimäks ja pelas kun unelma kun pikkusen lähitiellä kurvailin...
moottorin vikavaloa ei oo sytyttäny ja tossa on semmonen mersun pyöree liitin eli ei voi normi obd testerillä kattoo onko koodeja muistissa.

kokeilen nyt kuiteskin varuiks vaihtaa ton ilmamassamittarin vielä ja jos ei oo vaikutusta niin olisko sitten bensansyöttöpuolella häikkää`?

nyt ei jaksa pyöriä ollenkaan (starttaa mutta sammuu samoin tein) ja kokeilin avata bensatankin korkin niin ei suhahtanu korkkia avatessa kuten yleensä on tehny....olisko sittenkin bensansyötössä vikaa....pitää ekaks kokeilla vaihtaa suodatin kun semmonen on jo omasta takaa ennenkun alkaa tilaamaan bensapumppua
 
Ei kai se mersukaan seisomisen jälkeen suhahtele :hmm:
 
nyt ei jaksa pyöriä ollenkaan (starttaa mutta sammuu samoin tein) ja kokeilin avata bensatankin korkin niin ei suhahtanu korkkia avatessa kuten yleensä on tehny....olisko sittenkin bensansyötössä vikaa....pitää ekaks kokeilla vaihtaa suodatin kun semmonen on jo omasta takaa ennenkun alkaa tilaamaan bensapumppua
Suriseeko se bensapumppu, kun laittaa virrat päälle?
 
nyt ei jaksa pyöriä ollenkaan (starttaa mutta sammuu samoin tein) ja kokeilin avata bensatankin korkin niin ei suhahtanu korkkia avatessa kuten yleensä on tehny....olisko sittenkin bensansyötössä vikaa....pitää ekaks kokeilla vaihtaa suodatin kun semmonen on jo omasta takaa ennenkun alkaa tilaamaan bensapumppua
Joo, kannattaa ehdottomasti vaihtaa summassa osia tutkimatta diagnostiikka dataa.
 
Onkohan kukaan joutunut tutkimaan tilannetta, jossa A4 Avant B9 dynaaminen vilkku jostain syystä puoliksi (takaluukun osalta) vilkkuu nopeasti ja ohjaamossa vilkku nakuttaa tavallista nopeammin. Jos olisi normaalit ajovalot niin sanoisin että polttimo tai rele menossa mutta kun kyseessä lienee led-valot tuon dynaamisen vilkun vuoksi.

Onko tässä vaihtoehtoa kuin joutua ostamaan suoraan uusi takavalo tuon peräkontin osalta ja vaihtaa tilalle uusi?
 
Onkohan kukaan joutunut tutkimaan tilannetta, jossa A4 Avant B9 dynaaminen vilkku jostain syystä puoliksi (takaluukun osalta) vilkkuu nopeasti ja ohjaamossa vilkku nakuttaa tavallista nopeammin. Jos olisi normaalit ajovalot niin sanoisin että polttimo tai rele menossa mutta kun kyseessä lienee led-valot tuon dynaamisen vilkun vuoksi.

Onko tässä vaihtoehtoa kuin joutua ostamaan suoraan uusi takavalo tuon peräkontin osalta ja vaihtaa tilalle uusi?
Missäspäin auto sijaitsee (löytyy vag koodivehkeet) ihan ekana koodit tsekkaisin. Ja kun mainitsit että kontti niin itse tsekkaisin korin ja kontin luukun välisen johtosarjan.
 
Missäspäin auto sijaitsee (löytyy vag koodivehkeet) ihan ekana koodit tsekkaisin. Ja kun mainitsit että kontti niin itse tsekkaisin korin ja kontin luukun välisen johtosarjan.

Tampereellahan tämä rakkine majailee.

Tosiaan auton diagnostiikka sanoi että "rear left turn signal defective, see owners manual" ja vilkku tosiaan toimii mutta nopeammin kuin normaalisti.
 
Tampereellahan tämä rakkine majailee.

Tosiaan auton diagnostiikka sanoi että "rear left turn signal defective, see owners manual" ja vilkku tosiaan toimii mutta nopeammin kuin normaalisti.
Vähän turhan kaukana (Jyväskylän eteläraja) mutta tsekkaisin varuiksi kontin ja luukun välisen johtosarjan et oisko sieltä piuhaa poikki.
 
Voi herranjumala.

2011 octavian päätermarin vaihto. 4h purkaessa ja yksistään tunti meni saada se perkeleen kotelo paikalleen uuden o renkaan kera. Muoviseen vesiputkeenkin olisi pitänyt uusia o rengas, no uus oli niin löysä ettei pysynyt urassa kun putken tuuppasi paikalleen. Eli vanha sinne ja kohta varmaan saa ihmetellä kun vuotaa...

On kyllä paikkaan jemmattu tyo kotelo ja laturin irrotus kanssa oikein nannaa että saa tilaa.
 
Missäs moottorimallissa noin kauan saa menemään? Jos dieselissä, niin odotahan kun pääset kampiakselin asentoanturia vaihtamaan:)

Dieselissä olen itse ainakin saanut vaihdettua ilman laturin irroitusta, vaatii pitkän jatkovarren pieneen räikkään pyöreällä kiinnityksellä jotta hylsy kääntyy termarikotelon pultille. 1.9 helpompi kuin 2 -litrainen kun ei tarvitse imuputkistoa purkaa edestä.

Mutta kyllä, tuokin on niitä turhauttavia "näet, mutta et pääse käsiksi" -kohteita.
 
Onkohan noissa ledeinä olevissa vilkuissa myös rele käytössä?

edit: eipä taida olla.
 
Viimeksi muokattu:
Missäs moottorimallissa noin kauan saa menemään? Jos dieselissä, niin odotahan kun pääset kampiakselin asentoanturia vaihtamaan:)

Dieselissä olen itse ainakin saanut vaihdettua ilman laturin irroitusta, vaatii pitkän jatkovarren pieneen räikkään pyöreällä kiinnityksellä jotta hylsy kääntyy termarikotelon pultille. 1.9 helpompi kuin 2 -litrainen kun ei tarvitse imuputkistoa purkaa edestä.

Mutta kyllä, tuokin on niitä turhauttavia "näet, mutta et pääse käsiksi" -kohteita.
1.6tdi. On perseestä joo ja nuo laturin pultitkin on aika älyvapaassa paikassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 387
Viestejä
4 506 316
Jäsenet
74 393
Uusin jäsen
Nokis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom