Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mä veikkaan että tuo musta osa lähtee ensin irti ja sitten se itse sokka mikä pitää sen letkun paikoillaan
Se oli juuri noin. Ei ollut nappeja, pelkästään tuo musta osa ja se piti tuo tappi vaan nyhtää irti -> liittimen sai nappaistua pois pumpulta. Olipas vittumaista reittiä pitkin pistetty letku menemään. Ei mikään hauskin pujotettava tuo uusi letku tule olemaan. By the way, 160e letkun hinta marmorilla. Viikon toimitusaikaa lupailivat..

Muutenkin hauskaa tehdä kylmässä tallissa -15c lämmöissä..
 

Liitteet

  • IMG_20220107_135905.jpg
    IMG_20220107_135905.jpg
    2,1 MB · Luettu: 126
Muutenkin hauskaa tehdä kylmässä tallissa -15c lämmöissä..
On ihan tarpeeton riski koskea auton muoviosiin tuossa lämpötilassa. Menevät helposti rikki. Kylmäkin talli kyllä lämpenee lämmittämällä. Diesel- ja kaasulämmittimiä löytyy tehokkaita, jos tallissa ei ole 3x16A pistorasiaa.
 
On ihan tarpeeton riski koskea auton muoviosiin tuossa lämpötilassa. Menevät helposti rikki. Kylmäkin talli kyllä lämpenee lämmittämällä. Diesel- ja kaasulämmittimiä löytyy tehokkaita, jos tallissa ei ole 3x16A pistorasiaa.
Niin.. Autohan hajosi 30km päässä kotoa jonne sen hinautin. Jaettu 4:n auton kylmä talli naapureiden kesken ja ei mitään eristyksiä niin ei tuota noin vaan lämmitellä ellei halua hukkalämpöä tuottaa tolkuttomasti... Eli nyt oli pakkorako. En todellakaan mielellään olisi koskenutkaan muoviosiin huvikseen noissa lämmöissä.
 
Niin.. Autohan hajosi 30km päässä kotoa jonne sen hinautin. Jaettu 4:n auton kylmä talli naapureiden kesken ja ei mitään eristyksiä niin ei tuota noin vaan lämmitellä ellei halua hukkalämpöä tuottaa tolkuttomasti... Eli nyt oli pakkorako. En todellakaan mielellään olisi koskenutkaan muoviosiin huvikseen noissa lämmöissä.

Kyllähän tuon olisi saanut olosuhteiltaan inhimillisemmäksi, kun olisi laittanut vaikka pressut auton ympärille ja nostanut lämmöt plussalle tehokkaalla hallilämmittimellä.

Jokunen talviajan remontti on tullut tehtyä tuolla menetelmällä, että ollaan pressutettu työkohde ja nostettu lämpötila siedettävälle tasolle, lämpö pysyy pressun alla kohtuu hyvin, eikä löpöä kulu kohtuuttomia määriä.
 
Ehkä tässä tapauksessa helpompaa on lämmittää 29e kuumailmapuhaltimella se yksi muoviklipsu, kun ostaa satasilla pressua, kehikkoa, hallilämmitintä, jne. ja vielä miettiä mitä ne kolme naapuria siitä ajattelee.
 
Tai sitten kun ongelma ei ollut se klipsu vaan letkun liitin oli halki niin viis veisasin klipsusta, irroitin letkun ja tilasin uuden.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tässä tapauksessa helpompaa on lämmittää 29e kuumailmapuhaltimella se yksi muoviklipsu, kun ostaa satasilla pressua, kehikkoa, hallilämmitintä, jne. ja vielä miettiä mitä ne kolme naapuria siitä ajattelee.

Kukin taaplaa tyylillään, jos auto oli jo tallissa, niin ei tuohon olisi tarvinnut kuin ripustaa pari pressua tallin rakenteista auton sivuille ( tai yhdelle sivulle, jos ollaan päätypaikalla ) ja laittaa lämmitin päälle, sellaisen saa vuokrattua muutamalla eurolla per päivä, jos ei satu omistamaan.

Itselläni nyt on aina jämä kakkosnelosta ja kerran tai kaksi käytettyjä pressuja hallin nurkissa taikka varastokontissa, joten mielummin teen tuollaisen lämmitettävän väliaikaisen sääsuojan, kuin kärvistelen säiden armoilla.
Kuitenkin hommat sujuvat yleensä nopeammin inhimillisissä olosuhteissa, kuin pakkasessa kärvistellessä.

Sitä mitä naapurit ajattelevat tai ovat ajattelematta ei kannata miettiä, kun ei tuollaisesta toimenpiteestä mitään haittaa aiheudu.
 
Kukin taaplaa tyylillään, jos auto oli jo tallissa, niin ei tuohon olisi tarvinnut kuin ripustaa pari pressua tallin rakenteista auton sivuille ( tai yhdelle sivulle, jos ollaan päätypaikalla ) ja laittaa lämmitin päälle, sellaisen saa vuokrattua muutamalla eurolla per päivä, jos ei satu omistamaan.

Itselläni nyt on aina jämä kakkosnelosta ja kerran tai kaksi käytettyjä pressuja hallin nurkissa taikka varastokontissa, joten mielummin teen tuollaisen lämmitettävän väliaikaisen sääsuojan, kuin kärvistelen säiden armoilla.
Kuitenkin hommat sujuvat yleensä nopeammin inhimillisissä olosuhteissa, kuin pakkasessa kärvistellessä.

Sitä mitä naapurit ajattelevat tai ovat ajattelematta ei kannata miettiä, kun ei tuollaisesta toimenpiteestä mitään haittaa aiheudu.

Lämpimän tallin nosturilla saa 15e/tunti niin en kyllä lähtis mitään pressuja virittelemään jos auto on jokseenkin ajokunnossa :)
 
Lämpimän tallin nosturilla saa 15e/tunti niin en kyllä lähtis mitään pressuja virittelemään jos auto on jokseenkin ajokunnossa :)
Näitä muualla tehtäviä remontteja yrittäneenä on pakko todeta, että logistiikka on toivotonta. On vaikea tietää kaikki hommassa tarvittavat työkalut ja apuvälineet. Arvauksen tuloksena autoon pakataan ja puretaan älyttömästi tavaraa ja silti helposti jotain puuttuu. Logistiikka saattaa nousta itse korjausta isommaksi duuniksi. Suuren osan töistä saan ajoitettua kesäaikaan, jolloin omassa pihassa on mukava touhuta, mutta aina se ei onnistu ja silloin logistiikka kyllä lyö sormille.
 
Lämpimän tallin nosturilla saa 15e/tunti niin en kyllä lähtis mitään pressuja virittelemään jos auto on jokseenkin ajokunnossa :)

Tässä @Warra :n tapauksessa auto ei ollut ajokunnossa, vaan se oli jo hinattu 30 kilometrin päästä kylmään talliin.

Itse olen sen verran onnellisessa asemassa, että minulla on useampi auto, hyvä autotraileri ja hyvin varusteltu halli käytössäni, joten hinaan/ajan romut yleensä omaan halliini työstettäväksi.

Ohessa kuvia viime viikonlopulta, kun vaihdoin uudet renkaat pääosin velimiehellä käytössä olevaan tila Toyotaani, kun jollain spurgulla oli paha olo ja se piti kohdistaa viattomiin renkaisiin.

Toki aikoinaan vaihtelin yhteen 206 GTi:hin nostajia kylmässä yhteistallissa ( kanaverkot autopaikkojen välissä ), josta "eristin" oman pilttuuni telinepressulla ja lämmitin sen mukavaan työlämpöön 30 kW löpö Masterilla.

IMG_1936_rek.jpgIMG_1937.JPGIMG_1942_rek.jpgIMG_1945.JPGIMG_1946.JPG
 
230 kompressori mersuun tuli joku mystinen vika tossa muutama päivä sitten kun pakkaset lauhtu.
seiso muutaman päivän kovimmat pakkaset ajamatta ja sitten kun lauhtu niin pyöritin pihalla lämpimäks ennenkun lähdin ajamaan ja kuutisen kilsaa kerkesin ajaa niin alko nykimään ja meinas hyytyä välillä....pääsin cittarin parkkikselle niin kokeilin siinä ja vähän kun kaasua polkas niin hyyty ja sammu.
sit illalla kävin kokeilemassa kun kone jäähty ja tuntu pelittävän taas ja ajoin muutaman kilsan takas kotiin päin abc:n parkkipaikalle ennenkun kone kerkes lämmetä täysin ja pääsin ilman ongelmia siihen....jätin sitten yöks sesiomaan että jäähty kone taas ja seuraavana päivänä ajoin pihaan mutta loppumatkasta alko lämmetä kone jo normilämpöihin ja just ennen pihaa polkasin kaasua vähän reilummin niin sammu siihen mutta rullaamalla meni sit parkkiruutuun asti.

Tänään sitten vaihdoin tulpat, ilmansuodattimen ja putsasin ilmamassamittaria semmosella spray pullolla joka on tarkotettu noihin ja löin käyntiin kylmänä...30 sekkaa ehkä pyöritin kylmänä ja sitten polkasin vähän kaasua ja hyyty ja sammu. sen jälkeen starttasin ja annoin pyöriä tyhjäkäynnillä ihan lämpimäks ja pelas kun unelma kun pikkusen lähitiellä kurvailin...
moottorin vikavaloa ei oo sytyttäny ja tossa on semmonen mersun pyöree liitin eli ei voi normi obd testerillä kattoo onko koodeja muistissa.

kokeilen nyt kuiteskin varuiks vaihtaa ton ilmamassamittarin vielä ja jos ei oo vaikutusta niin olisko sitten bensansyöttöpuolella häikkää`?
 
Mites ihan noi lämpöanturit? Onko mittaristolle oma ja eculle oma jne..
 
Taas pääsi kätensä sotkemaan passatin kanssa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Vaihde kakkosella ja kaasu pohjassa

16705 - Engine Speed Sensor (G28) P0321 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent



Oli suhtkoht veemäinen vaihtaa kun ahtoputkia ei tuosta autosta oikein voi purkaa helposti. Mutta kampiakselin asentoanturilla ja johtosarjan parsimisella tuli kuntoon. Kummassa lie oli vika mutta kumpikin oli sen näköisiä että jottain tarvi tehrä
 
Viimeksi muokattu:
Mitä jäähdytysnestettä voi käyttää täydentämään Mondeo 1.6 EcoBoost, '11 alle minimien pudonnutta määrää? Auto motkottaa Engine Malfunctionia, ja auton aiemmassa elämässä syy on ollut juuri jäähdytysnesteen taso. Sitä on korjattu monta kertaa aiheesta, mutta ei näköjään ole vieläkään kunnossa.

Jotain ainetta pitäisi lisätä, jotta sillä voisi ajella korjaukseen asti. Neste on oranssia ja ohjekirja sanoo WSS-M97B44-D / Ford tai Motorcraft -pakkasneste Super Plus Premium. Mieluiten jotain kamaa, mitä saa vaikka huoltsikalta, Tokmannista tai Prismoista tms.

Edit: Kai se tommonen Motox LongLife pakkasneste punainen 2l 100% | Motonet Oy. Ihmetyttää tuo "Pakkasneste jos PUNAINEN" ja kuva, kun minusta tuo on ilmiselvästi autossa sekä kuvan kannussa oranssia?
EIkös tuo kannesta sylintereihin vuoto korjaannu vain kannen vaihdolla? Tai se ainakin on noitta 1.6 alkupään moottoreissa ollut aika yleinen vaiva tai sit muistan väärin. Vikaherkkä moottorimalli kyl, yksi vastaava itsellä oli ja tuskin toista alle 2.0l nykyturbokonetta tulee alle.
 
230 kompressori mersuun tuli joku mystinen vika tossa muutama päivä sitten kun pakkaset lauhtu.
seiso muutaman päivän kovimmat pakkaset ajamatta ja sitten kun lauhtu niin pyöritin pihalla lämpimäks ennenkun lähdin ajamaan ja kuutisen kilsaa kerkesin ajaa niin alko nykimään ja meinas hyytyä välillä....pääsin cittarin parkkikselle niin kokeilin siinä ja vähän kun kaasua polkas niin hyyty ja sammu.
sit illalla kävin kokeilemassa kun kone jäähty ja tuntu pelittävän taas ja ajoin muutaman kilsan takas kotiin päin abc:n parkkipaikalle ennenkun kone kerkes lämmetä täysin ja pääsin ilman ongelmia siihen....jätin sitten yöks sesiomaan että jäähty kone taas ja seuraavana päivänä ajoin pihaan mutta loppumatkasta alko lämmetä kone jo normilämpöihin ja just ennen pihaa polkasin kaasua vähän reilummin niin sammu siihen mutta rullaamalla meni sit parkkiruutuun asti.

Tänään sitten vaihdoin tulpat, ilmansuodattimen ja putsasin ilmamassamittaria semmosella spray pullolla joka on tarkotettu noihin ja löin käyntiin kylmänä...30 sekkaa ehkä pyöritin kylmänä ja sitten polkasin vähän kaasua ja hyyty ja sammu. sen jälkeen starttasin ja annoin pyöriä tyhjäkäynnillä ihan lämpimäks ja pelas kun unelma kun pikkusen lähitiellä kurvailin...
moottorin vikavaloa ei oo sytyttäny ja tossa on semmonen mersun pyöree liitin eli ei voi normi obd testerillä kattoo onko koodeja muistissa.

kokeilen nyt kuiteskin varuiks vaihtaa ton ilmamassamittarin vielä ja jos ei oo vaikutusta niin olisko sitten bensansyöttöpuolella häikkää`?

nyt ei jaksa pyöriä ollenkaan (starttaa mutta sammuu samoin tein) ja kokeilin avata bensatankin korkin niin ei suhahtanu korkkia avatessa kuten yleensä on tehny....olisko sittenkin bensansyötössä vikaa....pitää ekaks kokeilla vaihtaa suodatin kun semmonen on jo omasta takaa ennenkun alkaa tilaamaan bensapumppua
 
Ei kai se mersukaan seisomisen jälkeen suhahtele :hmm:
 
nyt ei jaksa pyöriä ollenkaan (starttaa mutta sammuu samoin tein) ja kokeilin avata bensatankin korkin niin ei suhahtanu korkkia avatessa kuten yleensä on tehny....olisko sittenkin bensansyötössä vikaa....pitää ekaks kokeilla vaihtaa suodatin kun semmonen on jo omasta takaa ennenkun alkaa tilaamaan bensapumppua
Suriseeko se bensapumppu, kun laittaa virrat päälle?
 
nyt ei jaksa pyöriä ollenkaan (starttaa mutta sammuu samoin tein) ja kokeilin avata bensatankin korkin niin ei suhahtanu korkkia avatessa kuten yleensä on tehny....olisko sittenkin bensansyötössä vikaa....pitää ekaks kokeilla vaihtaa suodatin kun semmonen on jo omasta takaa ennenkun alkaa tilaamaan bensapumppua
Joo, kannattaa ehdottomasti vaihtaa summassa osia tutkimatta diagnostiikka dataa.
 
Onkohan kukaan joutunut tutkimaan tilannetta, jossa A4 Avant B9 dynaaminen vilkku jostain syystä puoliksi (takaluukun osalta) vilkkuu nopeasti ja ohjaamossa vilkku nakuttaa tavallista nopeammin. Jos olisi normaalit ajovalot niin sanoisin että polttimo tai rele menossa mutta kun kyseessä lienee led-valot tuon dynaamisen vilkun vuoksi.

Onko tässä vaihtoehtoa kuin joutua ostamaan suoraan uusi takavalo tuon peräkontin osalta ja vaihtaa tilalle uusi?
 
Onkohan kukaan joutunut tutkimaan tilannetta, jossa A4 Avant B9 dynaaminen vilkku jostain syystä puoliksi (takaluukun osalta) vilkkuu nopeasti ja ohjaamossa vilkku nakuttaa tavallista nopeammin. Jos olisi normaalit ajovalot niin sanoisin että polttimo tai rele menossa mutta kun kyseessä lienee led-valot tuon dynaamisen vilkun vuoksi.

Onko tässä vaihtoehtoa kuin joutua ostamaan suoraan uusi takavalo tuon peräkontin osalta ja vaihtaa tilalle uusi?
Missäspäin auto sijaitsee (löytyy vag koodivehkeet) ihan ekana koodit tsekkaisin. Ja kun mainitsit että kontti niin itse tsekkaisin korin ja kontin luukun välisen johtosarjan.
 
Missäspäin auto sijaitsee (löytyy vag koodivehkeet) ihan ekana koodit tsekkaisin. Ja kun mainitsit että kontti niin itse tsekkaisin korin ja kontin luukun välisen johtosarjan.

Tampereellahan tämä rakkine majailee.

Tosiaan auton diagnostiikka sanoi että "rear left turn signal defective, see owners manual" ja vilkku tosiaan toimii mutta nopeammin kuin normaalisti.
 
Tampereellahan tämä rakkine majailee.

Tosiaan auton diagnostiikka sanoi että "rear left turn signal defective, see owners manual" ja vilkku tosiaan toimii mutta nopeammin kuin normaalisti.
Vähän turhan kaukana (Jyväskylän eteläraja) mutta tsekkaisin varuiksi kontin ja luukun välisen johtosarjan et oisko sieltä piuhaa poikki.
 
Voi herranjumala.

2011 octavian päätermarin vaihto. 4h purkaessa ja yksistään tunti meni saada se perkeleen kotelo paikalleen uuden o renkaan kera. Muoviseen vesiputkeenkin olisi pitänyt uusia o rengas, no uus oli niin löysä ettei pysynyt urassa kun putken tuuppasi paikalleen. Eli vanha sinne ja kohta varmaan saa ihmetellä kun vuotaa...

On kyllä paikkaan jemmattu tyo kotelo ja laturin irrotus kanssa oikein nannaa että saa tilaa.
 
Missäs moottorimallissa noin kauan saa menemään? Jos dieselissä, niin odotahan kun pääset kampiakselin asentoanturia vaihtamaan:)

Dieselissä olen itse ainakin saanut vaihdettua ilman laturin irroitusta, vaatii pitkän jatkovarren pieneen räikkään pyöreällä kiinnityksellä jotta hylsy kääntyy termarikotelon pultille. 1.9 helpompi kuin 2 -litrainen kun ei tarvitse imuputkistoa purkaa edestä.

Mutta kyllä, tuokin on niitä turhauttavia "näet, mutta et pääse käsiksi" -kohteita.
 
Onkohan noissa ledeinä olevissa vilkuissa myös rele käytössä?

edit: eipä taida olla.
 
Viimeksi muokattu:
Missäs moottorimallissa noin kauan saa menemään? Jos dieselissä, niin odotahan kun pääset kampiakselin asentoanturia vaihtamaan:)

Dieselissä olen itse ainakin saanut vaihdettua ilman laturin irroitusta, vaatii pitkän jatkovarren pieneen räikkään pyöreällä kiinnityksellä jotta hylsy kääntyy termarikotelon pultille. 1.9 helpompi kuin 2 -litrainen kun ei tarvitse imuputkistoa purkaa edestä.

Mutta kyllä, tuokin on niitä turhauttavia "näet, mutta et pääse käsiksi" -kohteita.
1.6tdi. On perseestä joo ja nuo laturin pultitkin on aika älyvapaassa paikassa.
 
Vähän turhan kaukana (Jyväskylän eteläraja) mutta tsekkaisin varuiksi kontin ja luukun välisen johtosarjan et oisko sieltä piuhaa poikki.

Taitaapa olla ihan ledissä vika, on nimittäin toisesta päästä tuo ledinauha pimeänä kun vilkkua käyttää. Kaipa se on mahdollista että on viallinen lamppu.

Vielä tarkempi tarkastelu ja siellähän on kosteutta lampussa. Ehkä fiksuinta pistää kiertoon koko roska (valaisin) ja vaihtaa uusi tilalle kuin ihmetellä mistähän sinne kosteus on mennyt.
 
Viimeksi muokattu:

Uudet autot hylätään ekassa katsastuksessa.

Paljonkohan tapahtuu samaa kuten itse tein. Haukuin ensimmäisessä katsastuksessa auton nitinöitä ja natinoita, koska takuuta oli vielä vähän aikaa jäljellä. Löytyihän sieltä nivelistä väljyyttä, ja korjaus takuun piikkiin. Olin tyytyväinen, eikä harmittanut.
 

Uudet autot hylätään ekassa katsastuksessa.

Paljonkohan tapahtuu samaa kuten itse tein. Haukuin ensimmäisessä katsastuksessa auton nitinöitä ja natinoita, koska takuuta oli vielä vähän aikaa jäljellä. Löytyihän sieltä nivelistä väljyyttä, ja korjaus takuun piikkiin. Olin tyytyväinen, eikä harmittanut.
Olet tyytyväinen kun on sama ongelma edessä seuraavassa katsastuksessa?
 

Uudet autot hylätään ekassa katsastuksessa.

Paljonkohan tapahtuu samaa kuten itse tein. Haukuin ensimmäisessä katsastuksessa auton nitinöitä ja natinoita, koska takuuta oli vielä vähän aikaa jäljellä. Löytyihän sieltä nivelistä väljyyttä, ja korjaus takuun piikkiin. Olin tyytyväinen, eikä harmittanut.

Mites yleistä tuo on että takuu korvaa alustan osia? Varsinkin kahden vuoden jälkeen
 
Kohteena appiukon äärimmäisen seksikäs Suzuki Liana -03. Asensin siihen vähäksi aikaa kattotelineen ja olipas systeemi. Telineen kiinnityspaikat ovat kattokourussa pienten muovisten lätkien takana, vähän kuin kaukossäätimen patterikotelon kansi. Vanha muovi antoi oletetusti periksi ja pienet kynnet ropisivat katolle kun kampesin ne irti. Olisiko teillä ideaa miten saisin nuo reiät umpeen? Ehdin jo googlata uusia luukkuja, maksaisivat n. 40€ tilata japanista uudet, saatte pitää paskanne tuumin. Teen jonkun patentin. Luukku takaisin jollain sinitarran kaltaisella aineella jonka voisi tonkia pois tarpeen vaatiessa? Koko reiän päälle joku sitkas teippi? Ongelma on siis siinä että joskus tulevaisuudessakin saattaisin haluta laittaa kattotelineen, ei auta valaa epoksilla reikiä umpeen :)
 
Musta Gorilla-teippi ei tykkää lämpösestä ilmasta, toki ei ehkä suuri ongelma siellä pimeessä pohjolassa mut tossa syksyllä yritin saada nostinvammaisen auton ikkunan oikeelle kohdalle niin päivä auringon paisteessa aiheutti sen että teipin liimat oli tiukasti kyllä lasissa, ei niinkään enää teipissä. :btooth:
 
Kohteena appiukon äärimmäisen seksikäs Suzuki Liana -03. Asensin siihen vähäksi aikaa kattotelineen ja olipas systeemi. Telineen kiinnityspaikat ovat kattokourussa pienten muovisten lätkien takana, vähän kuin kaukossäätimen patterikotelon kansi. Vanha muovi antoi oletetusti periksi ja pienet kynnet ropisivat katolle kun kampesin ne irti. Olisiko teillä ideaa miten saisin nuo reiät umpeen? Ehdin jo googlata uusia luukkuja, maksaisivat n. 40€ tilata japanista uudet, saatte pitää paskanne tuumin. Teen jonkun patentin. Luukku takaisin jollain sinitarran kaltaisella aineella jonka voisi tonkia pois tarpeen vaatiessa? Koko reiän päälle joku sitkas teippi? Ongelma on siis siinä että joskus tulevaisuudessakin saattaisin haluta laittaa kattotelineen, ei auta valaa epoksilla reikiä umpeen :)
Butyylimassa, kuten tuossa vinkattiinkin jo. Sitä käyttää mm. asuntovaunuissa/autoissa luukkujen tiivistämiseen. Mutta onko sinne pakko edes mitään laittaan? Jos siellä oli vaan jotku muovilevyt niin tuskin se alkujaankaan on vesitiivis ollut?
 
Tuskin vesitiivis, mutta se vähäinen vesimäärä joka sinne voi luukun raosta mennä pääsee poistumaan helposti. Luukut jos jää auki niin siellä on kohta joka raossa siemeniä&siitepölyä joka tukkii vedenpoistoreitit ->kosteus alkaa muhimaan.

Tässä oman 2014 passattini takaluukun väli ostaessa :)
20210819_194153_copy_2016x1512.jpg
 
Auto seissyt pari viikoa aika vähällä käytöllä ja eilen koitin lähteä, niin käynnistäessä ei tapahtunut mitään. Ajattelin että akku tyhjä, joten laitoin laturin hommiin yöksi. Aamulla Defan mittari näytti yhtä palkkia vaille täyttä, joten ajattelin että homma ratkesi.
No, ei kuitenkaan mitään reagointia kun avaimesta kääntää. Mitähän tässä kannattaisi ensin lähteä tutkimaan? Auto Ford Focus 2015. Auto ei itse ilmoita mistään viasta, "all systems good".

Onko kokemuksia OP:n autopalveluturvasta? Itsellä kuuluu osakaskoon ja sivuillansa kertovat näin:
"Saat palvelua matkan keskeytyessä tai sen jatkamiseksi, jos ajoneuvoosi tulee vika tai vaurio tai lukittu ajoneuvosi varastetaan.
Korvaamme esimerkiksi hinaus- ja tiellenostokuluja, vahinkopaikalla tapahtuvan korjauksen sekä matkan keskeytymisen aiheuttamia ylimääräisiä matka- ja yöpymiskuluja."

Mahtavatkohan korvata tässä tilanteessa kun auto ollut vain parkkipaikalla.
 
Auto seissyt pari viikoa aika vähällä käytöllä ja eilen koitin lähteä, niin käynnistäessä ei tapahtunut mitään. Ajattelin että akku tyhjä, joten laitoin laturin hommiin yöksi. Aamulla Defan mittari näytti yhtä palkkia vaille täyttä, joten ajattelin että homma ratkesi.
No, ei kuitenkaan mitään reagointia kun avaimesta kääntää. Mitähän tässä kannattaisi ensin lähteä tutkimaan? Auto Ford Focus 2015. Auto ei itse ilmoita mistään viasta, "all systems good".

Onko kokemuksia OP:n autopalveluturvasta? Itsellä kuuluu osakaskoon ja sivuillansa kertovat näin:
"Saat palvelua matkan keskeytyessä tai sen jatkamiseksi, jos ajoneuvoosi tulee vika tai vaurio tai lukittu ajoneuvosi varastetaan.
Korvaamme esimerkiksi hinaus- ja tiellenostokuluja, vahinkopaikalla tapahtuvan korjauksen sekä matkan keskeytymisen aiheuttamia ylimääräisiä matka- ja yöpymiskuluja."

Mahtavatkohan korvata tässä tilanteessa kun auto ollut vain parkkipaikalla.
Ei korvaa, työnnät pois parkkipaikalta nii se riittää. Sanoo sit vaikka et "keitit kahvit" eli auto sammui eikä enää startannut.

Todnäk alkuperäisessä agm-akussa vikaa, start/stop:n takia startti vaatii enemmän voimaa kuin vanhoissa autoissa. Itsellä oli -13 mallin mondeo jossa oli vastaava vika, liike meinasi ensin vaihtaa starttia kun akku oli silloin 4v. Samainen akku pelittää edelleen -05 focuksessa normaalisti, mut mondeon starttia ei pyörittänyt.
 
Miksi start/stop vaatisi akulta enemmän käynnistysvirtaa kuin vastaavan kokoinen moottori ilman start/stoppia?
 
Startti on erilainen.
Vähän jos teknisemmän vastauksen saisi :facepalm: Miten moottori on erinlainen että sen käynnistyminen vaatii enemmän tehoa eli virtaa? Jos lämmin "tavallinen" moottori käynnistyy aikalailla heti kun avaimeen koskee, niin mihin se start/stop moottorin enemmän käytetty virta menee?

Jonkun pienen eron voin ymmärtää mutta tuollainen väite että start/stop autossa toimimaton akku muka toimisi vuosia ongelmitta toisessa autossa, kuulostaa hölynpölyltä. Virrantarpeessä pitäisi olla eroa melko reippaasti enkä teknisen ymmärrykseni puitteissa ymmärrä miten se on mahdollista tässä esimerkissä.
 
Vähän jos teknisemmän vastauksen saisi :facepalm: Miten moottori on erinlainen että sen käynnistyminen vaatii enemmän tehoa eli virtaa? Jos lämmin "tavallinen" moottori käynnistyy aikalailla heti kun avaimeen koskee, niin mihin se start/stop moottorin enemmän käytetty virta menee?

Jonkun pienen eron voin ymmärtää mutta tuollainen väite että start/stop autossa toimimaton akku muka toimisi vuosia ongelmitta toisessa autossa, kuulostaa hölynpölyltä. Virrantarpeessä pitäisi olla eroa melko reippaasti enkä teknisen ymmärrykseni puitteissa ymmärrä miten se on mahdollista tässä esimerkissä.
Pikanen googletus ja tällänen tuli vastaa: ”Start-stop-järjestelmä vaatii akulta paljon, koska auton sähkölaitteet jäävät päälle moottorin sammuttua. Lisäksi moottorin käynnistyksiä tulee jatkuvasti eikä auton laturi lataa akkua moottorin ollessa sammuksissa. Siksi on tärkeää, että akku on täsmälleen oikeanlainen ja kunnossa.”

Johtuisko tuosta boldatusta kohdasta miksi vanhassa autossa sitten vielä toimii? En tiedä, kunhan arvailen.
 
Pikanen googletus ja tällänen tuli vastaa: ”Start-stop-järjestelmä vaatii akulta paljon, koska auton sähkölaitteet jäävät päälle moottorin sammuttua. Lisäksi moottorin käynnistyksiä tulee jatkuvasti eikä auton laturi lataa akkua moottorin ollessa sammuksissa. Siksi on tärkeää, että akku on täsmälleen oikeanlainen ja kunnossa.”

Johtuisko tuosta boldatusta kohdasta miksi vanhassa autossa sitten vielä toimii? En tiedä, kunhan arvailen.
Ei vastaa esitettyyn kysymykseen. Boldatun kohdan takia start/stop autossa tarvii akun jossa on hyvä virranottokyky jotta se latautuu nopeasti sitten kun auto taas käynnistyy. Ei vaikuta mitenkään startin tarvitsemaan virtamäärään.
 
Miksi start/stop vaatisi akulta enemmän käynnistysvirtaa kuin vastaavan kokoinen moottori ilman start/stoppia?
Periaatteessa ei nuo startit enempää virtaa kai tarvi, mut 2.0 ecoboostin akku joka ei sen konetta startannu ilman apuvirtaa niin pyörittää -05 focuksen 1.6ti konetta. Estikö sit mondeon "äly" startin silloin, jos virrassa/jännitteessä oli jotain heittoa.
 
Miksi start/stop vaatisi akulta enemmän käynnistysvirtaa kuin vastaavan kokoinen moottori ilman start/stoppia?
Ei kyse ole välttämättä startista vaan auton suojaelektroniikasta. Aikoinaan omistamani bmw käyttäytyi täsmälleen samalla tavalla pari vuotiaana. Kun yritin käynnistää, niin mitään ei tapahtunut (ehkä joku naksahdus). Kaikki muu tuntui toimivan, mutta startti ei suostunut edes yrittämään. Kävin ostamassa uuden akun ja lähti käymään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Samaan aikaan tuttavan vanhemmasta japanilaisesta meni akku ja ajattelin, että kokeilee tuolla vanhalla. Akku toimi täydellisesti vuosia ja siirtyi vielä seuraavalle omistajlle. Itse jouduin ostamaan uuden akun autooni jälleen parin vuoden kuluttua. Webasto oli tietysti pääsyyllinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 571
Viestejä
4 920 843
Jäsenet
79 217
Uusin jäsen
bukala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom