Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

mikä sen löystyttää jos kierteet on kunnossa? kiristät vaan tarpeeks tiukkaan = ei ongelmaa
Joissakin tapauksissa tuo on oikeasti jatkuva ongelma, vaikka olisi miten uudet kierteet, uusi pinnapultti jne oppikirjan mukaisesti. Siinä varmaan yhdistyy eri materiaalien erilaiset lämpölaajenemiset ja värähtelytaajuudet sopivassa suhteessa ja lopputulos on se, että pinnapultti pakittaa ulos vaikka mitä taikoja tekisi.
 
Et vissiin ikinä ole kokeillut. Jos se kierre olisi löysä, olisi se silloin myös käytännössä sökö kierre. Se massa ei pala, vaan kuivuu ohueksi kerrokseksi joka liikkeestä murenee hienojakoiseksi "jauhoksi", tiivistää kyllä ilmavuodolta, mutta ei se sitä pulttia (tai pakoputkea) mitenkään yhteen liimaa.
Käytännön esimerkkinä pakoputki jossa on laippoihin ja samalla pultteihin (vahingossa) voideltu massaa, nämä pultit lähtee aina helposti auki, kun taas sitten normaalisti auton alla pakoputken pultti ei ikinä lähde suosiolla auki.
Noita korjausmassoja on erilaisia. Laipoissa olen käyttänyt pakoputken asennustahnaa, joka kuivuu jauhoksi. Äänenvaimentimen ulkopinnassa taas kitti on liimautunut kiinteäksi ja kovaksi.

Jälkikäteen tuli mieleen, että pinnapultti kannessa ei välttämättä kuumene tarpeeksi, kun jäähdytyskanavat kulkevat lähellä. Silloin joku Loctiten normaali kierrelukitekin toimisi, esim. 638 tai 270 ja erikseen kuumankestävä 266.
 
Viimeksi muokattu:
Jälkikasvun mopoautossa (Ligier js50) syttyi "vettä polttoaineessa" ja moottorin varoitusvalo. Valot olivat sammununeet ihmettelyn jälkeen kotiin palatessa. Motti oli käynyt koko ajan normaalisti. Kannattaisiko tankkiin heittää Diesel 100 jäänestoainetta vaiko vain ajella ja seurata tuleeko ongelma uudelleen vastaan?
 
Suodatin on vaihdettu kolmisen kuukautta sitten, joten ei sinne paljoa vettä olisi pitänyt kerääntyä. Jos ei nyt vesinaftaa ole huoltsikan pumpulta tullut. Tunnistin on suodattimessa kiinni.

Jos noita tankkiin lisättäviä litkuja ei suositella, niin seurataan tilannetta.
 
Suodatin on vaihdettu kolmisen kuukautta sitten, joten ei sinne paljoa vettä olisi pitänyt kerääntyä. Jos ei nyt vesinaftaa ole huoltsikan pumpulta tullut. Tunnistin on suodattimessa kiinni.

Jos noita tankkiin lisättäviä litkuja ei suositella, niin seurataan tilannetta.
Kelit kun sahaa nollan molemmin puolin niin voi hyvinkin tulla kondensiota tankkiin, lisäksi juniorit varmaan ajelevat tavallista useammin opiskelijavalo päällä?

Helpompi vaihtaa suodatin ennen kuin se kippo jää tienposkeen
 
Nissan micraan pitäisi tehdä ketjun vaihto, koneena CR12DE (vai oliko CR14DE). No kuitenkin tehtaan manuaalin mukaan pitää koko paska pudottaa pois autosta että homman saa tehtyä, onko todella näin?
 
Kelit kun sahaa nollan molemmin puolin niin voi hyvinkin tulla kondensiota tankkiin, lisäksi juniorit varmaan ajelevat tavallista useammin opiskelijavalo päällä?

Helpompi vaihtaa suodatin ennen kuin se kippo jää tienposkeen
Tällä jaksolla ei ole varmaan ollut kuin yksi hallayö ja muutenkin erikoista olisi, jos dieselsuodatin pitää vaihtaa neljä kertaa vuodessa :hmm: Vaihdetaan sitten, jos valo syttyy uudestaan. Sitä vartenhan se on.
 
Nissan micraan pitäisi tehdä ketjun vaihto, koneena CR12DE (vai oliko CR14DE). No kuitenkin tehtaan manuaalin mukaan pitää koko paska pudottaa pois autosta että homman saa tehtyä, onko todella näin?

Koneen kannakkeet pitänee ainakin oikealta puolelta purkaa ja siis tukea konetta alta/vinssillä. Jos tiputtaa kokonaan niin on helpompaa kun paremmin tilaa.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Koneen kannakkeet pitänee ainakin oikealta puolelta purkaa ja siis tukea konetta alta/vinssillä. Jos tiputtaa kokonaan niin on helpompaa kun paremmin tilaa.

No nyt tuo välipohja on vähän matkaa irti vaan ei suostu tulemaan.. No melkeinpä sama vaiva on tiputtaa koko paska alas, kun melkein jo paikallaan kynitty osiksi.
 
Uusintakatsastukseen alle motonetin halvimmat kengät ja leima tuli. Noin 1000km ajon jälkeen meni poljin aika veteläksi. Voiko tuossa epäillä mitään asennusvirhettä tms, vai ainoastaan tarvikeosan laatua?

1.jpg


2.jpg
 
Oliko kaikki jouset nyt purettaessa ehjiä, kuvissa ei näy yhtäkään?
Vieterijouset kyllä. Sitten on nuo jarrukenkää pitävät jousilevyt alkuperäiset, mutta lukkotappi on vaihtunut pultiksi, jossa sama pituus kuin alkuperäisellä tapilla on ollut (näkyy kuvassa). Kaikki muuten ehjän näköistä paitsi tuo kenkä. Samalta puolelta mäntä pulpahti ulos.

Puolet purettu yksi kerrallaan, joten osia ei ole sekoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Vieterijouset kyllä. Sitten on nuo jarrukenkää pitävät jousilevyt alkuperäiset, mutta lukkotappi on vaihtunut pultiksi, jossa sama pituus kuin alkuperäisellä tapilla on ollut (näkyy kuvassa). Kaikki muuten ehjän näköistä paitsi tuo kenkä. Samalta puolelta mäntä pulpahti ulos.

Puolet purettu yksi kerrallaan, joten osia ei ole sekoitettu.

Ja ilmeisesti vielä pakitettaessa vääntynyt, jos nyt kulkusuunnan päättelin oikein.

Oisko mahdollista että sulla on 295mm sisuskalut 300mm rummussa?

Näyttökuva 2025-10-21 kello 9.05.52.png
 
Ja ilmeisesti vielä pakitettaessa vääntynyt, jos nyt kulkusuunnan päättelin oikein.

Oisko mahdollista että sulla on 295mm sisuskalut 300mm rummussa?

Näyttökuva 2025-10-21 kello 9.05.52.png
Tuo on apparin puoli ja peräpuolen kenkä. Rummun sisäpuolelle painettu Max dia 296,5mm. Motonetin sivuilla: Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 295.

Kyllä, Lopullinen hajoaminen tapahtui traileria kyytiin ottaessa, siinä pakiteltiin monta kertaa, kässäriä päälle ja katsomaan missä koukku menee. Tosin jo katsastuksen jälkeen ajossa huomasin, että käsijarru vähitellen pakeni aika paljonkin ylöspäin. Siitä varmaan voi päätellä, että jotain muodonmuutosta aikaisemminkin oli tapahtunut. Auto on ollut 10 vuotta, ajettu 220tkm ja kärryhommia harrastettu kaiken aikaa. Kahdet alkuperäiset kenkäsarjat on tallessa, eikä ikinä ole tuollaista tapahtunut. On myös vaikea uskoa, että tämä kenkä olisi voinut jotenkin mennä vinoon asennuksessa, kun alapää menee jarrukilven hahloon, mikä nyt myös levähti auki. Pitää vielä verrata noita alkuperäisiin kun käyn pajalla.
 
Tuo on apparin puoli ja peräpuolen kenkä. Rummun sisäpuolelle painettu Max dia 296,5mm. Motonetin sivuilla: Jarrurummun halkaisija, sisäpuoli [mm]: 295.

Kyllä, Lopullinen hajoaminen tapahtui traileria kyytiin ottaessa, siinä pakiteltiin monta kertaa, kässäriä päälle ja katsomaan missä koukku menee. Tosin jo katsastuksen jälkeen ajossa huomasin, että käsijarru vähitellen pakeni aika paljonkin ylöspäin. Siitä varmaan voi päätellä, että jotain muodonmuutosta aikaisemminkin oli tapahtunut. Auto on ollut 10 vuotta, ajettu 220tkm ja kärryhommia harrastettu kaiken aikaa. Kahdet alkuperäiset kenkäsarjat on tallessa, eikä ikinä ole tuollaista tapahtunut. On myös vaikea uskoa, että tämä kenkä olisi voinut jotenkin mennä vinoon asennuksessa, kun alapää menee jarrukilven hahloon, mikä nyt myös levähti auki. Pitää vielä verrata noita alkuperäisiin kun käyn pajalla.
En kyllä heti hahmota kuinka nuo osat edes voi vääntyä noin rummun ollessa paikoillaan.
 
En kyllä heti hahmota kuinka nuo osat edes voi vääntyä noin rummun ollessa paikoillaan.
Ylhäältä mäntä painaa kenkiä leveämmälle ja alhaalta kenkä on puristukella saranaa vasten. Aika hekko peltirunko tarvikekengässä on ja jos on ollut vähänkin kiero tai leikkauspinta vino, lähtee vãäntymään sitäkin helpommalla. Kengän takertelu rumpuun myös peruuttaessa mahdollista. Silti olen sitä mieltä että kengän pitäisi ne voimat kestää mitkä kitka mahdollistaa.
 
Ylhäältä mäntä painaa kenkiä leveämmälle ja alhaalta kenkä on puristukella saranaa vasten. Aika hekko peltirunko tarvikekengässä on ja jos on ollut vähänkin kiero tai leikkauspinta vino, lähtee vãäntymään sitäkin helpommalla. Kengän takertelu rumpuun myös peruuttaessa mahdollista. Silti olen sitä mieltä että kengän pitäisi ne voimat kestää mitkä kitka mahdollistaa.
No joo ehkä jos se pelti on jotain todellista taikinaa. Ihmeellisen ehjät vain toiseen suuntaan kun on jarrydynossakin käytetty.
 
No joo ehkä jos se pelti on jotain todellista taikinaa. Ihmeellisen ehjät vain toiseen suuntaan kun on jarrydynossakin käytetty.
Usein kun muotolujuus on vähänkin menetetty, siitä samasta kohdasta lähtee menemään pienemmälläkin voimalla helposti lisää. Ehkäpä tuokin kenkä olisi kestänyt jos rakenne olisi ollut aivan suora. Toinen puoli on vielä purkamatta.
 
Uusintakatsastukseen alle motonetin halvimmat kengät ja leima tuli. Noin 1000km ajon jälkeen meni poljin aika veteläksi. Voiko tuossa epäillä mitään asennusvirhettä tms, vai ainoastaan tarvikeosan laatua?
Palauta takaisin kauppaan ja jotakin muuta merkkiä tilalle. Motonetissäkin nykyään kaikenlaista pas*aa myydään. Jos/kun osa on oikein paikallaan, pitäisi sen halpisosankin kestää kaikki voimat mitä sille tarjotaan auton normaalissa ja vaikka vähän epänormaalissakin käytössä. Tuo osa näyttää siltä että se on aivan liian vetelästä materiaalista valmistettu.
 
Palauta takaisin kauppaan ja jotakin muuta merkkiä tilalle. Motonetissäkin nykyään kaikenlaista pas*aa myydään. Jos/kun osa on oikein paikallaan, pitäisi sen halpisosankin kestää kaikki voimat mitä sille tarjotaan auton normaalissa ja vaikka vähän epänormaalissakin käytössä. Tuo osa näyttää siltä että se on aivan liian vetelästä materiaalista valmistettu.
Juu, eiköhän noista pitäisi rahat saada takaisin. Purin äsken toisen puolen ja siellä saranankohdalla pellissä on pieni pullistuma, mikä tuntuu sormissa, mutta tuskin näkyisi kamerassa. Levyn paksuus 3,5mm ja pullistuneesta kohdasta 4mm. Varmaan karkasut jäänyt tekemättä, jos on edes karkenevaa terästä. Kenkien brändi muuten on Kavo.
 
Minkä aineen olette todenneet hyväksi ruosteen pysäyttämiseksi/muuntamiseksi? Käyttötarkoituksena siis harjata pahimmat irtoruosteet pois ja aine päälle, jonka jälkeen suoraan suoja-aine päälle (kuivumisen jälkeen tietysti, ja tätäkin saa suositella). Tai aina parempi jos sama aine antaa myös suojan.

Kohteena auton alusta/helmat takapuolelta, eli jäljen ei tarvitse olla kaunista.

Alla oleva Bilteman kombo mistään kotoisin? Tai pellavaöljysuihke tuon suojamassa sijaan? Useampi erilainen suojamassa myös näytti olevan, mutta en tiedä näistä itse mitään..
Tai
Vähän tyyriimpääkin kamaa näytti olevan Motonetissa, mikä saattaisi tehdä muuntamisen ja suojaamisen yhdellä kertaa
 
Viimeksi muokattu:
Minkä aineen olette todenneet hyväksi ruosteen pysäyttämiseksi/muuntamiseksi? Käyttötarkoituksena siis harjata pahimmat irtoruosteet pois ja aine päälle, jonka jälkeen suoraan suoja-aine päälle (kuivumisen jälkeen tietysti, ja tätäkin saa suositella). Tai aina parempi jos sama aine antaa myös suojan.

Kohteena auton alusta/helmat takapuolelta, eli jäljen ei tarvitse olla kaunista.

Alla oleva Bilteman kombo mistään kotoisin? Tai pellavaöljysuihke tuon suojamassa sijaan? Useampi erilainen suojamassa myös näytti olevan, mutta en tiedä näistä itse mitään..
Tai
Vähän tyyriimpääkin kamaa näytti olevan Motonetissa, mikä saattaisi tehdä muuntamisen ja suojaamisen yhdellä kertaa
  • Sitruunahappo
    • saa maustehyllystä 600 g purkeissa, sekoitus veteen
    • poistaa ruosteet kokonaan
    • sopii lähinnä osien upotukseen
    • syövyttää myös metallia
    • vaatii hyvän huuhtelun
    • pintaruostuu nopeasti pesun jälkeen
  • Fosforihappo
    • Saa IKH:ta
    • muuntaa ruosteen, maalausvalmis käsittelyn jälkeen
    • ei syövytä metallia
    • pysyy hyvin myös pystysuoralla pinnalla kun laittaa vaikka paperia pinnalle
  • Evapo-Rust
    • ei itsellä kokemusta
    • hyvä ainakin upotukseen, en tiedä pysyykö pystypinnalla
Nuo brändien omat tuotteet on melko usein joko sitruunahappoa tai fosforihappoa merkkilisällä. Tuo CRC Rust Seal kuulostais olevan fosforihappoa, eivät oo vaan KTT:ssä kertoneet.
Alustaan varmaan tuo fosforihappo paras, jos ei aio maalatakkaan. Sen päälle ohuesti Dinitrol ML, ja jos kulutukselle altis kohta niin kiveniskumassa vielä.
 
kun kyse on helmoista niin menisin ite tällä -> ruosteenpoisto: hiekkapuhallus tai rälläkkään harjalaikka.. maalaus: 2k epoksi pensselillä. päälle suihkii mustan kiveniskusuojan
 
Ite oon sekotellut sitruunahappoa ja siivoussoodaa (natriumkarbonaattia) sekasin jos on tarvinnut liottaa pultteja tms. Molempia löytyy esim. Prismasta. Tuossa tuo video mistä bongasin
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=fVYZmeReKKY
 
Minkä aineen olette todenneet hyväksi ruosteen pysäyttämiseksi/muuntamiseksi? Käyttötarkoituksena siis harjata pahimmat irtoruosteet pois ja aine päälle, jonka jälkeen suoraan suoja-aine päälle (kuivumisen jälkeen tietysti, ja tätäkin saa suositella). Tai aina parempi jos sama aine antaa myös suojan.

Kohteena auton alusta/helmat takapuolelta, eli jäljen ei tarvitse olla kaunista.

Kaikki tuollaiset siveltävät ruosteenmuuntajat toimii samalla tavalla, eli toimii, joten merkillä ei väliä. Ensin skrapaamalla ja teräsharjalla isoimmat ruosteet pois, sitten tuota ruosteenmuuntajaa päälle. Tärkein neuvo on tähän, että laita sitä ruosteenmuuntajaa ensin johonkin pieneen erilliseen astiaan mistä sitä käytät ja jos ainetta siihen jää yli, älä kaada sitä takaisin pulloon. Koko pullo on pilalla sen jälkeen, jos se käyttämäsi pensseli käy siellä pullossa tai kaadat sinne ainetta takaisin.

Alustan ollessa kyseessä, laita päälle mieluummin paksua siveltävää alustamassaa. Noista spraykannuista tuleva suihke tekee aivan olemattoman paksun massakerroksen tuollaiseen paikkaan.
 
Ite oon sekotellut sitruunahappoa ja siivoussoodaa (natriumkarbonaattia) sekasin jos on tarvinnut liottaa pultteja tms. Molempia löytyy esim. Prismasta. Tuossa tuo video mistä bongasin
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=fVYZmeReKKY

Ei tässä kysytty millä ruoste lähtee irto-osista, vaan miten tehdään pikafiksi auton pohjan pintaruostevammalle.
Ja sit jengi ehdottelee jotain hiekkapuhalluksia, 2k maalauksia, sitruunahappoon upotusta jne:lol:
 
Ei muistakaan ehdotukista haittaa ole, mutta tosiaan muunninaineilla ajattelin nyt mennä.

Kiitoksia ehdotuksista, eiköhän teräsharjalla ja jollain tuollaisella fosforihappo-pohjaisella aineella pääse alkuun. Alustamassa tai paksumpi maali pensselillä päälle :)
 
paksua siveltävää alustamassaa

Muistaakseni amatimiesten vinkki röpöisten hitsaussaumojen peittämiseen on ottaa (kumihanskalla suojatulla) kädellä suoraan purkista sitä mastonin siveltävää massaa kunnon kerros.
Aivan järkyttävältä se toki haisee ja käyttö suljetussa tilassa vie todennäköisesti enemmän aivosoluja kappaleina kuin autolla on arvoa euroissa, eli ulkona sively tai kunnon puolimaski päähän.
 
Pitkään ihmetellyt, kun Skodassa kytkin ei satunnaisesti tunnu irroittavan kunnolla etenkään kylmällä koneella ja täälläkin kyselin asiaa. Tuota tapahtuu edelleen niin satunnaisesti, että en ole jaksanut tehdä hirveästi mitään. Nyt huomasin, että kytkinpolkimen pääsylinterin luota on valunut jarrunestettä. Vika taisi löytyä ja uutta pääsylinteriä tilaukseen. Yli 200tkm sentään kesti alkuperäinen sylinteri :think:

EDIT: Eikös tämä nyt ole juuri oikea osa, mikä tuonne pitää uusia ja vaihtaa? Mikään muukaan tuskin polkimen juuresta vuotaa kellertävää ja juoksevaa öljyä. Tuotekuvissa on niin paljon erilaiselta näyttäviä osia, kun hakee pääsylinteriä. Varaosanumero kyllä täsmää ja ohjaa tuohon.

1761247602517.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 722
Viestejä
4 975 109
Jäsenet
79 829
Uusin jäsen
The Rizzler

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom