Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itselläni joskus golfissa johto oli murtunut tuon liittimen sisältä, saa nyprättyä kuntoon jos saa pinnin irti ja liittää uudelleen mutta helpompaa on vain kytkeä oikkariin.
Onko jollain kokemuksia tai arvailuja mikä häikkä voisi olla ja hinta-arvio:
BMW 166i F20 vm2014 risteyksessä jätti tienpäälle , valoissa automaattisammutukseen, eikä siitä lähtenyt enää käyntiin. Kojelaudalle tuli vain "Transmission Drive moderately". Ei mitään valoa vaihdekeppiin eikä mihinkään eikä tapahtumaa ennen ollut mitään erikoista eikä virhekoodeja ja -valoja.
Hinauksella lähikorjaamolle eikä sielläkään puolentunnin pikadiagnoosina keksitty oikein mitään, virrat sai pieneksi hetkeksi muttei riittäväksi aikaa tulostamista varten. Lähes sataa virhekoodia toki kerkesi näyttämään. Akku ja sulakkeet kunnossa kuitenkin. Ensi viikolla kattoo sitten paremmin.
Olisiko luokkaa jokin piuha ei saa virtaa ja auto solmussa?
Kyllä mäkin tuplavarmistaisin akun kunnon. Alhainen jännite saa juuri tuollaista aikaan.Onko jollain kokemuksia tai arvailuja mikä häikkä voisi olla ja hinta-arvio:
BMW 166i F20 vm2014 risteyksessä jätti tienpäälle , valoissa automaattisammutukseen, eikä siitä lähtenyt enää käyntiin. Kojelaudalle tuli vain "Transmission Drive moderately". Ei mitään valoa vaihdekeppiin eikä mihinkään eikä tapahtumaa ennen ollut mitään erikoista eikä virhekoodeja ja -valoja.
Hinauksella lähikorjaamolle eikä sielläkään puolentunnin pikadiagnoosina keksitty oikein mitään, virrat sai pieneksi hetkeksi muttei riittäväksi aikaa tulostamista varten. Lähes sataa virhekoodia toki kerkesi näyttämään. Akku ja sulakkeet kunnossa kuitenkin. Ensi viikolla kattoo sitten paremmin.
Olisiko luokkaa jokin piuha ei saa virtaa ja auto solmussa?
Akku hyytynyt, sotkee koko systeemin.Onko jollain kokemuksia tai arvailuja mikä häikkä voisi olla ja hinta-arvio:
BMW 166i F20 vm2014 risteyksessä jätti tienpäälle , valoissa automaattisammutukseen, eikä siitä lähtenyt enää käyntiin. Kojelaudalle tuli vain "Transmission Drive moderately". Ei mitään valoa vaihdekeppiin eikä mihinkään eikä tapahtumaa ennen ollut mitään erikoista eikä virhekoodeja ja -valoja.
Hinauksella lähikorjaamolle eikä sielläkään puolentunnin pikadiagnoosina keksitty oikein mitään, virrat sai pieneksi hetkeksi muttei riittäväksi aikaa tulostamista varten. Lähes sataa virhekoodia toki kerkesi näyttämään. Akku ja sulakkeet kunnossa kuitenkin. Ensi viikolla kattoo sitten paremmin.
Olisiko luokkaa jokin piuha ei saa virtaa ja auto solmussa?
5-sarjan Mondeon pitäisi sytyttää moottorin vikavalo ja antaa OBD-koodin viallisesta lambdasta, jos siinä on vika.Mutta jäin miettimään tuota asiaa. 2015 Ford Mondeo, 180t km mittarissa ja tammikuussa 2023 ostin tuon ja vuosi sitten käytin ite ekan kerran katsastuksessa.
Ei ole tosiaan vikavalo syttynyt, ja vikakoodeja on luettu muita vikoja selvitellessä aikaisemmin. Pitää tietysti viedä nyt vikakoodien lukuun ensin uudestaan5-sarjan Mondeon pitäisi sytyttää moottorin vikavalo ja antaa OBD-koodin viallisesta lambdasta, jos siinä on vika.
Ihmettelen suuresti, jos mitään vikakoodia ei löydy.
Mulla joskus 10v sitten on ollut lambda paskana ja se ei sytyttänyt mitään vikavaloja, ainoa mistä tuon huomasi, niin keskikulutus nousi 2l/100kmEi ole tosiaan vikavalo syttynyt, ja vikakoodeja on luettu muita vikoja selvitellessä aikaisemmin. Pitää tietysti viedä nyt vikakoodien lukuun ensin uudestaan
Matka-ajossa mulla menee aika tarkalleen 7l / 100km ja samana tosiaan pysynyt koko ajan. Ja toi on aika pitkälti sitä, mitä kulutuksen pitäisikin olla. Eli ei ole paskana, tai paskana oli ei vaikuta kulutukseen tai sitten ollut ainakin sen 2,5v paskana.Mulla joskus 10v sitten on ollut lambda paskana ja se ei sytyttänyt mitään vikavaloja, ainoa mistä tuon huomasi, niin keskikulutus nousi 2l/100km
Vanhemmat autot eivät ilmoita lambdavioista mitenkään. Mutta tuoreessa Mondeossa on kehittynyt diagnostiikka ja päästötkin taitaa saada OBD:n kautta, ettei katsastuksessa pakoputkeen työnnetä anturia. Jos lambda selvästi hajoaa, niin Mondeo osaa kertoa, mikä monista lambdoista ei toimi. Se 5-Mondeo, mitä olen ajanut, kuluttaa muistaakseni 5,5 l/100 maantiellä. Lambdoja menee siinä joskus vuosittain, kun eivät tykkää lyhyistä ajomatkoista (moottori ja katti ei lämpene).Mulla joskus 10v sitten on ollut lambda paskana ja se ei sytyttänyt mitään vikavaloja, ainoa mistä tuon huomasi, niin keskikulutus nousi 2l/100km
Eikö kaikki 2000-luvun autojen päästöt katsota obd kautta?Vanhemmat autot eivät ilmoita lambdavioista mitenkään. Mutta tuoreessa Mondeossa on kehittynyt diagnostiikka ja päästötkin taitaa saada OBD:n kautta, ettei katsastuksessa pakoputkeen työnnetä anturia. Jos lambda selvästi hajoaa, niin Mondeo osaa kertoa, mikä monista lambdoista ei toimi. Se 5-Mondeo, mitä olen ajanut, kuluttaa muistaakseni 5,5 l/100 maantiellä. Lambdoja menee siinä joskus vuosittain, kun eivät tykkää lyhyistä ajomatkoista (moottori ja katti ei lämpene).
Ei, vain alle 10v vanhoille liukuvasti. Vanhemmille päästöt pakoputkesta.Eikö kaikki 2000-luvun autojen päästöt katsota obd kautta?
Kiitos, toi sun sanoma kulutus viittaisi kyllä sitten siihen, että jotain ollut pitempään hajalla.Vanhemmat autot eivät ilmoita lambdavioista mitenkään. Mutta tuoreessa Mondeossa on kehittynyt diagnostiikka ja päästötkin taitaa saada OBD:n kautta, ettei katsastuksessa pakoputkeen työnnetä anturia. Jos lambda selvästi hajoaa, niin Mondeo osaa kertoa, mikä monista lambdoista ei toimi. Se 5-Mondeo, mitä olen ajanut, kuluttaa muistaakseni 5,5 l/100 maantiellä. Lambdoja menee siinä joskus vuosittain, kun eivät tykkää lyhyistä ajomatkoista (moottori ja katti ei lämpene).
Jotkut katsastusasemat lähettävät katsastusraportin sähköpostiin.Perjantaina oli katsastus eikä mennyt läpi päästöarvojen takia, katsastusmies sanoi että reilusti yli. Syyksi arveli lambda-anturien toimimattomuutta, siinä oli joku arvo joka tähän ilmeisesti viittasi suoraan. Ei kai siinä muu auta kuin viedä auto taas pajalle.
Mutta jäin miettimään tuota asiaa. 2015 Ford Mondeo, 180t km mittarissa ja tammikuussa 2023 ostin tuon ja vuosi sitten käytin ite ekan kerran katsastuksessa. Sama konttori kuin nyt, mutta siinä lapussa ei ollut mitään merkintää päästömittauksen kohdalla, kun nyt kaivoin esille että pääsisi vertailemaan. Jos nuo lambda-anturit olisivat hajonneet jossain vaiheessa viimeisen 2,5v aikana, niin olisi kai sen pitänyt kulutuksessa näkyä, tai auton käynti muuttua selvästi? kulutusta olen pidemmillä reissuilla seurannut ja ihan vakiona pysynyt. Onko tässä riskiä että moottori on kärsinyt jotenkin kun huonolla seoksella ajettu (ehkä pitkäänkin), ja kannattaako jotain moottoripesua tai vastaavaa alkaa pohtimaan noiden anturien vaihdon lisäksi.
Vikakoodit on parin vuoden sisään luettu ainakin kahdesti kun on ollut muita ongelmia, viimeksi kesällä 2024.
![]()
Kyllä tuosta itsellekin tuli laput sähköpostiin sen paperisen lisäksi. Vuoden takaisessa tuo päästömittauskohta on tyhjä, eli ei ole tehty tai unohtunut kirjata.Jotkut katsastusasemat lähettävät katsastusraportin sähköpostiin.
Alle 10v vanhoista bensa-autoista ei mittausta tehdä.Kyllä tuosta itsellekin tuli laput sähköpostiin sen paperisen lisäksi. Vuoden takaisessa tuo päästömittauskohta on tyhjä, eli ei ole tehty tai unohtunut kirjata.
Aivan, eli se on ollut juuri siinä rajalla. Eipä edes käynyt mielessä tuo.Alle 10v vanhoista bensa-autoista ei mittausta tehdä.
Sulla on häkäarvo, co2, runsaasti koholla. Sallittu olis 0,2 max. Epäpuhtaasti palaa. Hiilivety, HC, myös koholla, 100 on raja-arvo.Perjantaina oli katsastus eikä mennyt läpi päästöarvojen takia, katsastusmies sanoi että reilusti yli. Syyksi arveli lambda-anturien toimimattomuutta, siinä oli joku arvo joka tähän ilmeisesti viittasi suoraan. Ei kai siinä muu auta kuin viedä auto taas pajalle.
Mutta jäin miettimään tuota asiaa. 2015 Ford Mondeo, 180t km mittarissa ja tammikuussa 2023 ostin tuon ja vuosi sitten käytin ite ekan kerran katsastuksessa. Sama konttori kuin nyt, mutta siinä lapussa ei ollut mitään merkintää päästömittauksen kohdalla, kun nyt kaivoin esille että pääsisi vertailemaan. Jos nuo lambda-anturit olisivat hajonneet jossain vaiheessa viimeisen 2,5v aikana, niin olisi kai sen pitänyt kulutuksessa näkyä, tai auton käynti muuttua selvästi? kulutusta olen pidemmillä reissuilla seurannut ja ihan vakiona pysynyt. Onko tässä riskiä että moottori on kärsinyt jotenkin kun huonolla seoksella ajettu (ehkä pitkäänkin), ja kannattaako jotain moottoripesua tai vastaavaa alkaa pohtimaan noiden anturien vaihdon lisäksi.
Vikakoodit on parin vuoden sisään luettu ainakin kahdesti kun on ollut muita ongelmia, viimeksi kesällä 2024.
![]()
Töiden jälkeen ajoin kauppaan ja sieltä konttorille, ei siinä montaa kilometriä tullut.Sulla on häkäarvo, co2, runsaasti koholla. Sallittu olis 0,2 max. Epäpuhtaasti palaa. Hiilivety, HC, myös koholla, 100 on raja-arvo.
Oliko moottori kunnolla lämmennyt testiä tehdessä? Joissain autoissa lambda-anturit on vähän kauempana pakosarjasta, niin silloin etenkin moottorin ja putken lämmittäminen korostuu.
Se laskennallinen lambda-arvo harvoin viittaa itse lambda-anturiin. Kone ja putki kuumaksi ennen mittausta. Käyt jostain korjaamolta hakemassa uudet mittaukset kunnon lämmityksen jälkeen. Sen jälkeen jos arvot vielä pielessä, niin sitten etsimään vikaa.Töiden jälkeen ajoin kauppaan ja sieltä konttorille, ei siinä montaa kilometriä tullut.
Tuosta lambda-arvosta se taisi sanoa myös, jos oikein käsitin 1 on tavoitearvo ja 0,03 vaihteluväli, niin sekin reilusti pielessä mikä saattaisi viitata anturiin?
Käy vetämässä sillä motarilla kolmonen tuvassa kunnon kierroksilla 5 minsaa ja sitten kuumana konttorille, eiköhän mene jo läpi.Töiden jälkeen ajoin kauppaan ja sieltä konttorille, ei siinä montaa kilometriä tullut.
Tuosta lambda-arvosta se taisi sanoa myös, jos oikein käsitin 1 on tavoitearvo ja 0,03 vaihteluväli, niin sekin reilusti pielessä mikä saattaisi viitata anturiin?
Kunnossa oleva moottori päästölaitteiden ja antureidensa osalta ei tarvi tällaisia "purkkaviritysajoja" ennen päästömittausta ja sen läpäisyä sallituin arvoin.Käy vetämässä sillä motarilla kolmonen tuvassa kunnon kierroksilla 5 minsaa ja sitten kuumana konttorille, eiköhän mene jo läpi.
Totta haastat. Jos auto on kunnossa, niin ei tartte tehdä mitään temppuja katsastukseen. Sen verran monta kertaa olen oikeasti vanhoja autoja katsastanut, että kokemusta onKunnossa oleva moottori päästölaitteiden ja antureidensa osalta ei tarvi tällaisia "purkkaviritysajoja" ennen päästömittausta ja sen läpäisyä sallituin arvoin.
Käy vetämässä sillä motarilla kolmonen tuvassa kunnon kierroksilla 5 minsaa ja sitten kuumana konttorille, eiköhän mene jo läpi.
Totta haastat. Jos auto on kunnossa, niin ei tartte tehdä mitään temppuja katsastukseen. Sen verran monta kertaa olen oikeasti vanhoja autoja katsastanut, että kokemusta onEli joo, katsastuksen rajat eivät ole kovin pahat vakioviritteiselle "tehtaan kunnossa" olevalle autolle. Noilla poppakonsteilla voi yleensä tekohengittää autoa vähän aikaa, mutta jossain on kyllä silloin jotain vikaa, jos auto pomppaa katsastuksen päästöihin.
Olen samaa mieltä, päästö on päästö vuosimallista riippumatta. Mutta jos 2020 auto ei mene läpi, niin siinä on kyllä oikeasti jotain sellaista vikaa, joka kannattaisi katsoa ihan muutenkin kuin päästöjen takia. Katsastusrajat eivät siis mielestäni ole mitenkään liian tiukat toimivalle autolle.Koko päästömittaus on aivan syvältä. Ensinnäkin tietysti kaksoisstandardit - ihan kuin ne vuoden 2020 auton hiukkaset ja häkä olisivat jotenkin vaarallisempia kuin vuoden 1980 auton... Ja toisekseen, Suomi on niin harvaan asuttu ja autoiltu, että Commiefornian suurkaupunkien savusumut eivät ole Suomen ongelma.
Et selvästikään tiedä mistä puhut. Se että moottori, pakoputki, katalysaattori ja lambdat vaativat autosta riippuen toiset enemmän, toiset vähemmän lämmitystä, ei ole mikään temppu.Totta haastat. Jos auto on kunnossa, niin ei tartte tehdä mitään temppuja katsastukseen. Sen verran monta kertaa olen oikeasti vanhoja autoja katsastanut, että kokemusta onEli joo, katsastuksen rajat eivät ole kovin pahat vakioviritteiselle "tehtaan kunnossa" olevalle autolle. Noilla poppakonsteilla voi yleensä tekohengittää autoa vähän aikaa, mutta jossain on kyllä silloin jotain vikaa, jos auto pomppaa katsastuksen päästöihin. Ne viat voivat olla ihan triviaaleja (katti paskana, pakarissa iso reikä tms.), mutta voivat myös olla helkutin hankalia metsästää.
Olen samaa mieltä, päästö on päästö vuosimallista riippumatta. Mutta jos 2020 auto ei mene läpi, niin siinä on kyllä oikeasti jotain sellaista vikaa, joka kannattaisi katsoa ihan muutenkin kuin päästöjen takia. Katsastusrajat eivät siis mielestäni ole mitenkään liian tiukat toimivalle autolle.
Totta puhut, katalysaattori ja moottori toimivat lämpöisenä paremmin. Sitten kun aletaan olla hiuskarvan varassa, niin kaikki keinot on otettava käyttöön.Et selvästikään tiedä mistä puhut. Se että moottori, pakoputki, katalysaattori ja lambdat vaativat autosta riippuen toiset enemmän, toiset vähemmän lämmitystä, ei ole mikään temppu.
En tarkoittanut hiuskarvan varassa olemista. Ongelman esittäjällä päästöt ovat aivan päin v....a.Totta puhut, katalysaattori ja moottori toimivat lämpöisenä paremmin. Sitten kun aletaan olla hiuskarvan varassa, niin kaikki keinot on otettava käyttöön.
Joo, ne on kyllä munkin mielestä sen verran huonossa hapessa, että jotain tarttis tehdä. Lähtisin kuitenkin siitä, että jos on noin pahasti pielessä, niin syy olis hyvä selvittää ja korjata, niin ei tarttis hikoilla katsastuksessa. Päästömittaus ei ole kuitenkaan mikään kovin paha, jos a) moottori toimii b) katalysaattori toimii c) pakoputki on ehjä. Jos a, b ja c on kunnossa, niin tollaselle vakiomoottorille ei kyllä saa hylsyä katsastuksessa mitenkään.En tarkoittanut hiuskarvan varassa olemista. Ongelman esittäjällä päästöt ovat aivan päin v....a.
Kyllä saa ja helposti, riippuen autosta ja moottorista.Päästömittaus ei ole kuitenkaan mikään kovin paha, jos a) moottori toimii b) katalysaattori toimii c) pakoputki on ehjä. Jos a, b ja c on kunnossa, niin tollaselle vakiomoottorille ei kyllä saa hylsyä katsastuksessa mitenkään.
Toyota Verso 2.0 D-4D vm 2013 alkoi eilen ravistamaan moottoria/autoa. Tekee tuota jonkin verran tyhjäkäynnillä, mutta ravistus kasvaa kun painaa hieman kaasua. 1000 rpm jälkeen ravistus vaimenee. Mistähän osaisi lähteä etsimään ongelmaa?
Nyt täytyy kyllä sanoa että vittu olen tyhmä jätkäVikakoodien luvulla. Kenties suuttimet tai EGR aiheuttavat ongelmia.
Voi olla myös jokin moottorin tukikumi väsähtänyt. Aika harvinaista se on, mutta ne voi tsekata jos ei muuten mitään vikaa löydy.Toyota Verso 2.0 D-4D vm 2013 alkoi eilen ravistamaan moottoria/autoa. Tekee tuota jonkin verran tyhjäkäynnillä, mutta ravistus kasvaa kun painaa hieman kaasua. 1000 rpm jälkeen ravistus vaimenee. Mistähän osaisi lähteä etsimään ongelmaa?
Kaksoismassa ainaki volkkarissa oireili tuollain. Ravisti tyhjäkäynnillä ja kierroksia ottaessa tasoittui.Toyota Verso 2.0 D-4D vm 2013 alkoi eilen ravistamaan moottoria/autoa. Tekee tuota jonkin verran tyhjäkäynnillä, mutta ravistus kasvaa kun painaa hieman kaasua. 1000 rpm jälkeen ravistus vaimenee. Mistähän osaisi lähteä etsimään ongelmaa?
Vaatiiko tuo kytkimen painamista? Mulla aikoinaan Bemarissa kaksoismassa oireili täristämällä kun painoi kytkintä, mutta nyt Toyota tosiaan tärrää kytkimen asennosta riippumatta.Kaksoismassa ainaki volkkarissa oireili tuollain. Ravisti tyhjäkäynnillä ja kierroksia ottaessa tasoittui.
Tuotapa en enää muista. Aikaa kulunut jo niin paljon. Vaihdekeppi vispasi melko paljon vaihde vapaalla.Vaatiiko tuo kytkimen painamista? Mulla aikoinaan Bemarissa kaksoismassa oireili täristämällä kun painoi kytkintä, mutta nyt Toyota tosiaan tärrää kytkimen asennosta riippumatta.
Saattaa olla, mutta kuulostaa täysin oudolta lambdan rikkoontumiseen ilman vikakoodia. Joka kerta kun tutun Mondeosta on lambda hajonut, niin vikavalo on syttynyt. Ja niitä lambdoja on saanut vaihtaa vuosittain, saman ikäinen Mondeo siis kyseessä.Jos moottorin vikavalo ei ole syttynyt ja katsastuksen mittaukset antavat liian rikkaalla käyntiä (lambda reilusti < 1) ja HC ja CO molemmat reilusti yli, niin itse veikkailisin lambdoja (periaatteessa jompi kumpi tai kummatkin, jos on kaksi lambdaa). Tämä siitä syystä, että auto kuvittelee kaiken olevan ok, vaikka asia päin persettä onkin.
Voit olla oikeassa, mutta lähdin siitä, että lambda antaisi hieman väärää tietoa, eli lambdan mielestä auto kävisi mielummin laihalla ja pyytäisi rikastamaan seosta, vaikka todellisuudessa auto käy rikkaalla (päästötestin perusteella). Eli auto ei näe mitään ongelmaa. Tosin jossain vaiheessa pitäisi alkaa tulla vikakoodia siitä, että seosta rikastetaan koko ajan yli normaalin.Saattaa olla, mutta kuulostaa täysin oudolta lambdan rikkoontumiseen ilman vikakoodia. Joka kerta kun tutun Mondeosta on lambda hajonut, niin vikavalo on syttynyt. Ja niitä lambdoja on saanut vaihtaa vuosittain, saman ikäinen Mondeo siis kyseessä.
Kaikista käyntihäiriöistä pitäisi tulla vikakoodia noin tuoreessa autossa, myös oman kokemuksen mukaan.
Siis tämän tyylinen?Ei varsinaisesti auton korjaukseen liittyvää, mutta liippaa niin läheltä, että josko täältä löytyisi vähän parviälyä...
Rakennan talveksi jyrää urien pohjaamiseen/tamppaamiseen. Renkaita vanteineen on 8kpl 5 x 120mm jaolla. Alunperin Sprinteristä käsittääkseni. Suunnitelma oli laittaa kaksi auton napaa vastakkain (pyörän kiinnityspinta sisäänpäin) ja vanteet väliin, kiinnitys kierretangoilla ja muttereilla. Töksähti siihen, että en ehkä osaa oikealla osan nimellä hakea, mutta esimerkiksi motonetista ei löydy kuin laakereita, ei koko napa-asetelmaa. Mielessä siis sellainen osa, jossa on mukana sekä napa, johon vanteet kiinnitetään, että se "taustalevy", joka kiinnitetään pulteilla autoon. Alla esimerkkinä kuva, tuo nimetty lähteessä pyörän navaksi, mutta sprinterin/transporterin pyörän napaa hakiessa löytyy vaan se napa, johon vanne kiinnitetään, ei koko asetelmaa...
Peräkärryn pyörännapaakaan en ole löytänyt kuin 5x112 tai 5x140 ja ne vaatisi sitten erillisen laakeroinnin.
Vaihtoehtoisesti voi ehdottaa jotain muutakin ratkaisua "jyrän" akselointiin.
![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.