Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kulumisindikaattorin johto (brake pad wear indicator wire)? Ei varmaan hirmu vaikea. Ottaisin pyörän pois paikaltaan ja tutustuisin siihen tarkemmin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tulihan se pyörä otettua pois ja liitin irti, kaikki näytti olevan kunnossa niitten puolesta. Suihkutin puhistus ainetta vähäsen myös, muttei ollu mitää vaikutusta.. Silti valo pallaapi siellä.
 
Tulihan se pyörä otettua pois ja liitin irti, kaikki näytti olevan kunnossa niitten puolesta. Suihkutin puhistus ainetta vähäsen myös, muttei ollu mitää vaikutusta.. Silti valo pallaapi siellä.
Itselläni joskus golfissa johto oli murtunut tuon liittimen sisältä, saa nyprättyä kuntoon jos saa pinnin irti ja liittää uudelleen mutta helpompaa on vain kytkeä oikkariin.
 
Tulihan se pyörä otettua pois ja liitin irti, kaikki näytti olevan kunnossa niitten puolesta. Suihkutin puhistus ainetta vähäsen myös, muttei ollu mitää vaikutusta.. Silti valo pallaapi siellä.
Se vika voi olla siinä jarrupalassa tai siitä palasta lähtevässä johdossa, tai sitten siellä auton puoleisessa liittimessä/johtosarjassa. Todennäköisin paikka on se auton johtosarjan ja jarrupalan välinen liitin liittimen sisältä. Siihen voi hommata kokonaan uuden liittimen, tai sitten pelkät uudet pinnit sinne sisälle ja rakentaa sen liittimen uusiksi niillä.
Onko ihan varma ettei takana tai muissa pyörissä myös ole anturia? Jos on vain yksi anturi ja johto, se lienee helpohko seurata mihin asti se toinen pää menee, se tuskin on metriä pidempi pätkä, mutta jonkun verran voi joutua purkamaan muoveja että sinne pääsee käsiksi. Kokonainen uusi johto liittimien kanssa voi kyllä olla aika villin hintainen. Ja kuten joku jo ehdotti, sen liittimen voi myös kytkeä oikoseen ja sillä tulee myös valmista..
 
Itselläni joskus golfissa johto oli murtunut tuon liittimen sisältä, saa nyprättyä kuntoon jos saa pinnin irti ja liittää uudelleen mutta helpompaa on vain kytkeä oikkariin.

Niijuu. Mutta tuosta ei voi vaikka muokata liittimiä, että voisi laittaa vaikka abikoliittimet? Ja Jarrupalojen johdon päähän myös?
 
Näistä ei kokemusta, mutta eikö tuo nyt ole helppo mitata siitä liittimestä, niin ei tarvitse arvailla? Sammuuko valo, kun kytkee auton pään oikkariin ja samalla mittaa jarrupalan puolen.
 
Onko jollain kokemuksia tai arvailuja mikä häikkä voisi olla ja hinta-arvio:
BMW 166i F20 vm2014 risteyksessä jätti tienpäälle , valoissa automaattisammutukseen, eikä siitä lähtenyt enää käyntiin. Kojelaudalle tuli vain "Transmission Drive moderately". Ei mitään valoa vaihdekeppiin eikä mihinkään eikä tapahtumaa ennen ollut mitään erikoista eikä virhekoodeja ja -valoja.

Hinauksella lähikorjaamolle eikä sielläkään puolentunnin pikadiagnoosina keksitty oikein mitään, virrat sai pieneksi hetkeksi muttei riittäväksi aikaa tulostamista varten. Lähes sataa virhekoodia toki kerkesi näyttämään. Akku ja sulakkeet kunnossa kuitenkin. Ensi viikolla kattoo sitten paremmin.

Olisiko luokkaa jokin piuha ei saa virtaa ja auto solmussa?
 
Onko jollain kokemuksia tai arvailuja mikä häikkä voisi olla ja hinta-arvio:
BMW 166i F20 vm2014 risteyksessä jätti tienpäälle , valoissa automaattisammutukseen, eikä siitä lähtenyt enää käyntiin. Kojelaudalle tuli vain "Transmission Drive moderately". Ei mitään valoa vaihdekeppiin eikä mihinkään eikä tapahtumaa ennen ollut mitään erikoista eikä virhekoodeja ja -valoja.

Hinauksella lähikorjaamolle eikä sielläkään puolentunnin pikadiagnoosina keksitty oikein mitään, virrat sai pieneksi hetkeksi muttei riittäväksi aikaa tulostamista varten. Lähes sataa virhekoodia toki kerkesi näyttämään. Akku ja sulakkeet kunnossa kuitenkin. Ensi viikolla kattoo sitten paremmin.

Olisiko luokkaa jokin piuha ei saa virtaa ja auto solmussa?

Kyllä tuo virhekoodien määrä viittaa siihen että sähköt loppunu kesken ajon. Halvinta varmaan kokeilla pistää rinnalle kaapeleilla toimiva akku ja katsoa herääkö yhtään paremmin.

Jossain vaiheessa bemareissa oli se ongelma myöskin että jos akun irroitti liian nopeasti auton sammuttamisen jälkeen tai akku muuten simahtaa kesken ajon, ajonesto hävittää synkronoinnin, eikä enää käynnisty. Luulisi jo että 2014 olisi homma saatu toimimaan, mutta en tiedä, joku paremmin bemareita tunteva varmaan oikaisee.
 
Onko jollain kokemuksia tai arvailuja mikä häikkä voisi olla ja hinta-arvio:
BMW 166i F20 vm2014 risteyksessä jätti tienpäälle , valoissa automaattisammutukseen, eikä siitä lähtenyt enää käyntiin. Kojelaudalle tuli vain "Transmission Drive moderately". Ei mitään valoa vaihdekeppiin eikä mihinkään eikä tapahtumaa ennen ollut mitään erikoista eikä virhekoodeja ja -valoja.

Hinauksella lähikorjaamolle eikä sielläkään puolentunnin pikadiagnoosina keksitty oikein mitään, virrat sai pieneksi hetkeksi muttei riittäväksi aikaa tulostamista varten. Lähes sataa virhekoodia toki kerkesi näyttämään. Akku ja sulakkeet kunnossa kuitenkin. Ensi viikolla kattoo sitten paremmin.

Olisiko luokkaa jokin piuha ei saa virtaa ja auto solmussa?
Kyllä mäkin tuplavarmistaisin akun kunnon. Alhainen jännite saa juuri tuollaista aikaan.
 
Onko jollain kokemuksia tai arvailuja mikä häikkä voisi olla ja hinta-arvio:
BMW 166i F20 vm2014 risteyksessä jätti tienpäälle , valoissa automaattisammutukseen, eikä siitä lähtenyt enää käyntiin. Kojelaudalle tuli vain "Transmission Drive moderately". Ei mitään valoa vaihdekeppiin eikä mihinkään eikä tapahtumaa ennen ollut mitään erikoista eikä virhekoodeja ja -valoja.

Hinauksella lähikorjaamolle eikä sielläkään puolentunnin pikadiagnoosina keksitty oikein mitään, virrat sai pieneksi hetkeksi muttei riittäväksi aikaa tulostamista varten. Lähes sataa virhekoodia toki kerkesi näyttämään. Akku ja sulakkeet kunnossa kuitenkin. Ensi viikolla kattoo sitten paremmin.

Olisiko luokkaa jokin piuha ei saa virtaa ja auto solmussa?
Akku hyytynyt, sotkee koko systeemin.
Myös ecun maa ja virran saanti kuorman alla hyvä mitata ihan mekaanisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Perjantaina oli katsastus eikä mennyt läpi päästöarvojen takia, katsastusmies sanoi että reilusti yli. Syyksi arveli lambda-anturien toimimattomuutta, siinä oli joku arvo joka tähän ilmeisesti viittasi suoraan. Ei kai siinä muu auta kuin viedä auto taas pajalle.

Mutta jäin miettimään tuota asiaa. 2015 Ford Mondeo, 180t km mittarissa ja tammikuussa 2023 ostin tuon ja vuosi sitten käytin ite ekan kerran katsastuksessa. Sama konttori kuin nyt, mutta siinä lapussa ei ollut mitään merkintää päästömittauksen kohdalla, kun nyt kaivoin esille että pääsisi vertailemaan. Jos nuo lambda-anturit olisivat hajonneet jossain vaiheessa viimeisen 2,5v aikana, niin olisi kai sen pitänyt kulutuksessa näkyä, tai auton käynti muuttua selvästi? kulutusta olen pidemmillä reissuilla seurannut ja ihan vakiona pysynyt. Onko tässä riskiä että moottori on kärsinyt jotenkin kun huonolla seoksella ajettu (ehkä pitkäänkin), ja kannattaako jotain moottoripesua tai vastaavaa alkaa pohtimaan noiden anturien vaihdon lisäksi.

Vikakoodit on parin vuoden sisään luettu ainakin kahdesti kun on ollut muita ongelmia, viimeksi kesällä 2024.
auto.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jäin miettimään tuota asiaa. 2015 Ford Mondeo, 180t km mittarissa ja tammikuussa 2023 ostin tuon ja vuosi sitten käytin ite ekan kerran katsastuksessa.
5-sarjan Mondeon pitäisi sytyttää moottorin vikavalo ja antaa OBD-koodin viallisesta lambdasta, jos siinä on vika.
Ihmettelen suuresti, jos mitään vikakoodia ei löydy.
 
5-sarjan Mondeon pitäisi sytyttää moottorin vikavalo ja antaa OBD-koodin viallisesta lambdasta, jos siinä on vika.
Ihmettelen suuresti, jos mitään vikakoodia ei löydy.
Ei ole tosiaan vikavalo syttynyt, ja vikakoodeja on luettu muita vikoja selvitellessä aikaisemmin. Pitää tietysti viedä nyt vikakoodien lukuun ensin uudestaan
 
Ei ole tosiaan vikavalo syttynyt, ja vikakoodeja on luettu muita vikoja selvitellessä aikaisemmin. Pitää tietysti viedä nyt vikakoodien lukuun ensin uudestaan
Mulla joskus 10v sitten on ollut lambda paskana ja se ei sytyttänyt mitään vikavaloja, ainoa mistä tuon huomasi, niin keskikulutus nousi 2l/100km
 
Mulla joskus 10v sitten on ollut lambda paskana ja se ei sytyttänyt mitään vikavaloja, ainoa mistä tuon huomasi, niin keskikulutus nousi 2l/100km
Matka-ajossa mulla menee aika tarkalleen 7l / 100km ja samana tosiaan pysynyt koko ajan. Ja toi on aika pitkälti sitä, mitä kulutuksen pitäisikin olla. Eli ei ole paskana, tai paskana oli ei vaikuta kulutukseen tai sitten ollut ainakin sen 2,5v paskana.
 
Mulla joskus 10v sitten on ollut lambda paskana ja se ei sytyttänyt mitään vikavaloja, ainoa mistä tuon huomasi, niin keskikulutus nousi 2l/100km
Vanhemmat autot eivät ilmoita lambdavioista mitenkään. Mutta tuoreessa Mondeossa on kehittynyt diagnostiikka ja päästötkin taitaa saada OBD:n kautta, ettei katsastuksessa pakoputkeen työnnetä anturia. Jos lambda selvästi hajoaa, niin Mondeo osaa kertoa, mikä monista lambdoista ei toimi. Se 5-Mondeo, mitä olen ajanut, kuluttaa muistaakseni 5,5 l/100 maantiellä. Lambdoja menee siinä joskus vuosittain, kun eivät tykkää lyhyistä ajomatkoista (moottori ja katti ei lämpene).

Muok. Mondeo siis 1.5L ecoboost moottorilla.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhemmat autot eivät ilmoita lambdavioista mitenkään. Mutta tuoreessa Mondeossa on kehittynyt diagnostiikka ja päästötkin taitaa saada OBD:n kautta, ettei katsastuksessa pakoputkeen työnnetä anturia. Jos lambda selvästi hajoaa, niin Mondeo osaa kertoa, mikä monista lambdoista ei toimi. Se 5-Mondeo, mitä olen ajanut, kuluttaa muistaakseni 5,5 l/100 maantiellä. Lambdoja menee siinä joskus vuosittain, kun eivät tykkää lyhyistä ajomatkoista (moottori ja katti ei lämpene).
Eikö kaikki 2000-luvun autojen päästöt katsota obd kautta?
 
Vanhemmat autot eivät ilmoita lambdavioista mitenkään. Mutta tuoreessa Mondeossa on kehittynyt diagnostiikka ja päästötkin taitaa saada OBD:n kautta, ettei katsastuksessa pakoputkeen työnnetä anturia. Jos lambda selvästi hajoaa, niin Mondeo osaa kertoa, mikä monista lambdoista ei toimi. Se 5-Mondeo, mitä olen ajanut, kuluttaa muistaakseni 5,5 l/100 maantiellä. Lambdoja menee siinä joskus vuosittain, kun eivät tykkää lyhyistä ajomatkoista (moottori ja katti ei lämpene).
Kiitos, toi sun sanoma kulutus viittaisi kyllä sitten siihen, että jotain ollut pitempään hajalla.
 
Perjantaina oli katsastus eikä mennyt läpi päästöarvojen takia, katsastusmies sanoi että reilusti yli. Syyksi arveli lambda-anturien toimimattomuutta, siinä oli joku arvo joka tähän ilmeisesti viittasi suoraan. Ei kai siinä muu auta kuin viedä auto taas pajalle.

Mutta jäin miettimään tuota asiaa. 2015 Ford Mondeo, 180t km mittarissa ja tammikuussa 2023 ostin tuon ja vuosi sitten käytin ite ekan kerran katsastuksessa. Sama konttori kuin nyt, mutta siinä lapussa ei ollut mitään merkintää päästömittauksen kohdalla, kun nyt kaivoin esille että pääsisi vertailemaan. Jos nuo lambda-anturit olisivat hajonneet jossain vaiheessa viimeisen 2,5v aikana, niin olisi kai sen pitänyt kulutuksessa näkyä, tai auton käynti muuttua selvästi? kulutusta olen pidemmillä reissuilla seurannut ja ihan vakiona pysynyt. Onko tässä riskiä että moottori on kärsinyt jotenkin kun huonolla seoksella ajettu (ehkä pitkäänkin), ja kannattaako jotain moottoripesua tai vastaavaa alkaa pohtimaan noiden anturien vaihdon lisäksi.

Vikakoodit on parin vuoden sisään luettu ainakin kahdesti kun on ollut muita ongelmia, viimeksi kesällä 2024.
auto.jpg
Jotkut katsastusasemat lähettävät katsastusraportin sähköpostiin.

Joskus aikoinaan, kun päästöistä ei mennyt läpi, niin sovin korjaamon kanssa, että tulen sinne kohta putki punaisena ottamaan päästömittaukset.

Muutamia kertoja onnistui hyvin, sitten auto menikin jo paaliin.
 
Perjantaina oli katsastus eikä mennyt läpi päästöarvojen takia, katsastusmies sanoi että reilusti yli. Syyksi arveli lambda-anturien toimimattomuutta, siinä oli joku arvo joka tähän ilmeisesti viittasi suoraan. Ei kai siinä muu auta kuin viedä auto taas pajalle.

Mutta jäin miettimään tuota asiaa. 2015 Ford Mondeo, 180t km mittarissa ja tammikuussa 2023 ostin tuon ja vuosi sitten käytin ite ekan kerran katsastuksessa. Sama konttori kuin nyt, mutta siinä lapussa ei ollut mitään merkintää päästömittauksen kohdalla, kun nyt kaivoin esille että pääsisi vertailemaan. Jos nuo lambda-anturit olisivat hajonneet jossain vaiheessa viimeisen 2,5v aikana, niin olisi kai sen pitänyt kulutuksessa näkyä, tai auton käynti muuttua selvästi? kulutusta olen pidemmillä reissuilla seurannut ja ihan vakiona pysynyt. Onko tässä riskiä että moottori on kärsinyt jotenkin kun huonolla seoksella ajettu (ehkä pitkäänkin), ja kannattaako jotain moottoripesua tai vastaavaa alkaa pohtimaan noiden anturien vaihdon lisäksi.

Vikakoodit on parin vuoden sisään luettu ainakin kahdesti kun on ollut muita ongelmia, viimeksi kesällä 2024.
auto.jpg
Sulla on häkäarvo, co2, runsaasti koholla. Sallittu olis 0,2 max. Epäpuhtaasti palaa. Hiilivety, HC, myös koholla, 100 on raja-arvo.

Oliko moottori kunnolla lämmennyt testiä tehdessä? Joissain autoissa lambda-anturit on vähän kauempana pakosarjasta, niin silloin etenkin moottorin ja putken lämmittäminen korostuu.
 
Sulla on häkäarvo, co2, runsaasti koholla. Sallittu olis 0,2 max. Epäpuhtaasti palaa. Hiilivety, HC, myös koholla, 100 on raja-arvo.

Oliko moottori kunnolla lämmennyt testiä tehdessä? Joissain autoissa lambda-anturit on vähän kauempana pakosarjasta, niin silloin etenkin moottorin ja putken lämmittäminen korostuu.
Töiden jälkeen ajoin kauppaan ja sieltä konttorille, ei siinä montaa kilometriä tullut.

Tuosta lambda-arvosta se taisi sanoa myös, jos oikein käsitin 1 on tavoitearvo ja 0,03 vaihteluväli, niin sekin reilusti pielessä mikä saattaisi viitata anturiin?
 
Töiden jälkeen ajoin kauppaan ja sieltä konttorille, ei siinä montaa kilometriä tullut.

Tuosta lambda-arvosta se taisi sanoa myös, jos oikein käsitin 1 on tavoitearvo ja 0,03 vaihteluväli, niin sekin reilusti pielessä mikä saattaisi viitata anturiin?
Se laskennallinen lambda-arvo harvoin viittaa itse lambda-anturiin. Kone ja putki kuumaksi ennen mittausta. Käyt jostain korjaamolta hakemassa uudet mittaukset kunnon lämmityksen jälkeen. Sen jälkeen jos arvot vielä pielessä, niin sitten etsimään vikaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 455
Viestejä
4 889 195
Jäsenet
78 808
Uusin jäsen
Paukkulaakeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom