Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Laitoin laturiin viikonlopuksi. Latauksen jälkeen mittasin 13.3V (laturin manuaalin mukaan olisi pitänyt ladata 14.4V?). Laitoin kiinni autoon ja mittasi 12.93V virrat päällä. Sitten auto käynnissä sen aikaa mitä mittailin oli 12.53-12.55V. Lykkäs yhden koodin liittyen kaasupolkimeen ja toisen liittyen seoksiin, kävi ilmeisesti laihalla. Mutta voipi olla että jäänyt viime kerrasta kun auto ollut päällä kun käytännössä sammui parkkiruutuun niin että vaikka kuinka painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut.

Voitaisiinko tuosta päätellä että ongelmana on laturi? Mulla ei riitä osaaminen itellä eikä pankki antaa muiden selvitellä mysteerisähkövikoja.
Tästä voidaan päätellä ainoastaan, että akku ei lataudu tällä hetkellä tuossa autossa. Laturi on yksi mahdollinen syyllinen. Ei kuitenkaan olisi mitenkään ihmeellistä, että laturi olisi täysin ehjä ja vika/häiriö on johdotuksessa/liitoksissa. Voisi kokeilla mitata suoraan laturilta. Jos suoraan laturin perästä mitaten löytyy enemmän voltteja, sitten siitä johtosarjaa eteenpäin selvittämään missä välillä on hämminkiä.

Jos tämä oli joku tuoreempi auto missä on jo liikaa ylimääräistä "älyä", sitten se ei välttämättä sitä jo valmiiksi täyttä akkua lataakaan heti.
 
Tästä voidaan päätellä ainoastaan, että akku ei lataudu tällä hetkellä tuossa autossa. Laturi on yksi mahdollinen syyllinen. Ei kuitenkaan olisi mitenkään ihmeellistä, että laturi olisi täysin ehjä ja vika/häiriö on johdotuksessa/liitoksissa. Voisi kokeilla mitata suoraan laturilta. Jos suoraan laturin perästä mitaten löytyy enemmän voltteja, sitten siitä johtosarjaa eteenpäin selvittämään missä välillä on hämminkiä.

Jos tämä oli joku tuoreempi auto missä on jo liikaa ylimääräistä "älyä", sitten se ei välttämättä sitä jo valmiiksi täyttä akkua lataakaan heti.
Laturin piuha irti ja yleismittari suoraan terminaaliin?
 
Tästä voidaan päätellä ainoastaan, että akku ei lataudu tällä hetkellä tuossa autossa. Laturi on yksi mahdollinen syyllinen. Ei kuitenkaan olisi mitenkään ihmeellistä, että laturi olisi täysin ehjä ja vika/häiriö on johdotuksessa/liitoksissa. Voisi kokeilla mitata suoraan laturilta. Jos suoraan laturin perästä mitaten löytyy enemmän voltteja, sitten siitä johtosarjaa eteenpäin selvittämään missä välillä on hämminkiä.

Jos tämä oli joku tuoreempi auto missä on jo liikaa ylimääräistä "älyä", sitten se ei välttämättä sitä jo valmiiksi täyttä akkua lataakaan heti.
Vika voi olla myös laturin jännitteensäätimessä,juuri viime viikolla vaihdettiin vaimon skodaan 20€ säädinyksikkö 200€ laturin sijaan ja heittelevä latausjännite korjaantui kuntoon.
 
Laturin piuha irti ja yleismittari suoraan terminaaliin?
Voit mitata laturin jännitteen irrottamatta piuhaa, kunhan löydät sopivan metallikohdan, eli käytännössä esim. sen kiinnityspultin/mutterin kohdalta. Yleismittarin plussa siihen ja miinus runkoon. Kytke kuormaa autoon, eli sähkölaitteita päälle. Ja kierroksia koneelle jonkun verran (1500 esim.), eli tyhjäkäynnillä ei välttämättä lataa toimivanakaan kovin hyvin.

Tarkkana sitten, ettet aiheuta oikosulkua yleismittarin piikillä, eli että piikki osuu samaan aikaan siihen laturin virtajohdon kytkentäkohtaan ja runkoon.
 
Jos se on erillisellä laturilla ladattu ja voltit on nuo niin eikö se ole itse akku vähäsen vanhenemassa?

Akku aivan uunituore, sen vaihto oli eka yritys ratkaista sähköongelmat. Toki voi olla huono yksilö tai ottanut huonoa tuosta kun käynnisteltiin autoa useampaan kertaan käynnistyskaapeleilla. Voisihan sen käydä testauttamassa kaupassa.
 
Jos se on erillisellä laturilla ladattu ja voltit on nuo niin eikö se ole itse akku vähäsen vanhenemassa?

12,93V on ihan priimatulos ladatulle akulle. Hieman akkutekniikasta riippuen yli 12,7V on 100%

Jos lyijyakkua syväpuretaan, sen kapasiteetti kyllä äkkiä alkaa kärsimään, mutta tuosta jännitteestä sitä kapasiteetin vähenemistä ei välttämättä näe kun ollaan tuoreeltaan mittaamassa heti latauksen jälkeen.
 
Voit mitata laturin jännitteen irrottamatta piuhaa, kunhan löydät sopivan metallikohdan, eli käytännössä esim. sen kiinnityspultin/mutterin kohdalta. Yleismittarin plussa siihen ja miinus runkoon. Kytke kuormaa autoon, eli sähkölaitteita päälle. Ja kierroksia koneelle jonkun verran (1500 esim.), eli tyhjäkäynnillä ei välttämättä lataa toimivanakaan kovin hyvin.

Tarkkana sitten, ettet aiheuta oikosulkua yleismittarin piikillä, eli että piikki osuu samaan aikaan siihen laturin virtajohdon kytkentäkohtaan ja runkoon.
Minä ostin tuohon skodan heittelevän latausjännitteen seurantaan volttinäytön tupakansytinpistokkeeseen,autossa kun on sähköinen ohjaustehostin niin se syö virtaa kääntäessä reilusti joten aika äkkiä selviää laataako vai ei,saman voi myös testata kytkemällä päälle kaikki lämmittimet,peili,istuin,tuulilasi,takalasi ja lämmityspuhallus täysille.
 
Akku aivan uunituore, sen vaihto oli eka yritys ratkaista sähköongelmat. Toki voi olla huono yksilö tai ottanut huonoa tuosta kun käynnisteltiin autoa useampaan kertaan käynnistyskaapeleilla. Voisihan sen käydä testauttamassa kaupassa.
Hyvin epätodennäköistä että uusi akku on sökö, tai että olisi heti ottanut itseensä jostakin. Kunhan nyt testaillessa vaan välttää sen syväpurkamista (alle 12V) mahdollisuuksien mukaan lataamalla erillisellä laturilla.
 
Sit jos saat mitattua latausjännitteen suoraan laturilta ja se on hyvä, niin mittaa sama akulta. Jos siellä on merkittävästi huonommat arvot, niin se voisi kertoa huonosta johdotuksesta, yleensä siis varmaan kaapeleiden liitokset hapettuneet.
 
12,93V on ihan priimatulos ladatulle akulle. Hieman akkutekniikasta riippuen yli 12,7V on 100%

Jos lyijyakkua syväpuretaan, sen kapasiteetti kyllä äkkiä alkaa kärsimään, mutta tuosta jännitteestä sitä kapasiteetin vähenemistä ei välttämättä näe kun ollaan tuoreeltaan mittaamassa heti latauksen jälkeen.
Ai on? En ehkä ole ihan samaa mieltä. Jos erillisellä laturilla lataa niin yleensä kunnollinen akku asettautuu 13-14V.
 
Ai on? En ehkä ole ihan samaa mieltä. Jos erillisellä laturilla lataa niin yleensä kunnollinen akku asettautuu 13-14V.
Kyllä se akku voi näyttää korkeampaakin jännitettä heti latauksen jälkeen (myös käytetty laturi vaikuttaa), mutta se hetkellinen "ylijännite" siinä on hyvin hämäävä, eikä kestä mahdottoman kauan vaan tasoittuu kyllä huilatessa. Mitä parempikuntoinen akku ja mitä korkeammalle se on ladattu, sen pidempään se pysyy siellä 13V tuntumassa.
Tässä hyvin yleispätevä taulukko 12V lyijyakuille, hieman on valmistaja ja akkutekniikkakohtaisia (geeli ja agm voi näyttää hieman enemmän) eroja, mutta tämä on hyvä antamaan suuntaa.

12v akku.webp
 
Viimeksi muokattu:
Oulun seudulla (mielellään pohjoispuolella) paikkaa missä saisi Volvosta airbag-koodit nollattua? Jokusen paikallisen (Ii) soittelin jo, ja epäilivät etteivät saa.
 
Oulun seudulla (mielellään pohjoispuolella) paikkaa missä saisi Volvosta airbag-koodit nollattua? Jokusen paikallisen (Ii) soittelin jo, ja epäilivät etteivät saa.
En tiedä missä se voisi hoitaa mutta ainakin omasta muinaisesta -02 S80:stä nuo pääsi Delphin pulikalla ja softalla nollaamaan eli jos on vanhempi auto niin tuolla nollaantuu.
 
En tiedä missä se voisi hoitaa mutta ainakin omasta muinaisesta -02 S80:stä nuo pääsi Delphin pulikalla ja softalla nollaamaan eli jos on vanhempi auto niin tuolla nollaantuu.
-01 V70. Vaihdoin takapenkin, enkä ottanut akkua irti. Tosin, vaihtopenkissä kaikki turvyöt lauenneet, eli olisi joka tapauksessa tullut koodit, vaikka akku olisikin ollut irti. Vaihdoin vanhasta penkistä turvavyöt tuohon "uuteen", joten nyt voi vikakoodin kuittailla. Pitänee kysellä testerien merkkejä soitellessa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon vw golf mk6:seen, kun kysyin levyjen + palojen vaihtoa paristakin paikasta. 500€ hintaa, ja tunti töitä joka nurkassa??

Mitä kattelin, niin ulkomailta meyleä, boschia, skf:fää yms merkillä olevia hyviä osia käyttäisi niin osat olisi n. 200€ ainoastaa.
Kait se pittee ite vaihella sit :hmm:
 
Tuohon vw golf mk6:seen, kun kysyin levyjen + palojen vaihtoa paristakin paikasta. 500€ hintaa, ja tunti töitä joka nurkassa??

Mitä kattelin, niin ulkomailta meyleä, boschia, skf:fää yms merkillä olevia hyviä osia käyttäisi niin osat olisi n. 200€ ainoastaa.
Kait se pittee ite vaihella sit :hmm:
55€ maksoi NK:n levyt ja Boschin palat Aeromotorsilta Skoda Octavia 3:een taakse postitettuna. Nopea homma itse tehtynä, eikä ollut mitään edes jumissa. Korjaamoilla näytti olleen 200-300€ luokkaa remontti, eli hyville tuntipalkoille pääsi. Suurin haaste oli löytää sopivan kokoiset levyt, kun rekisterinumerolla tarjoaa montaa eri kokoa. Halkaisijan lisäksi korkeudessa oli eroja.
 
Sit jos saat mitattua latausjännitteen suoraan laturilta ja se on hyvä, niin mittaa sama akulta. Jos siellä on merkittävästi huonommat arvot, niin se voisi kertoa huonosta johdotuksesta, yleensä siis varmaan kaapeleiden liitokset hapettuneet.

Samat mittaukset akulta ja laturilta, oisko ollut ~12.30V auton ollessa käynnissä. Eli ilmeisesti alakantissa ollaan. Kokeilen vaihtaa laturin kun näyttää siltä että pitäisi onnistua helpohkosti eikä haynesin manuaalissakaan ole mitään extra steppejä.

Tosin nyt joka kerta käynnistäessä tulee engine management faulty -varoitus. Nuo em. mainitut koodit liittynee. Toivotaan että tuo on sellainen varoitus mikä pitää clearata ja jäänyt vaan kummittelemaan..
 
55€ maksoi NK:n levyt ja Boschin palat Aeromotorsilta Skoda Octavia 3:een taakse postitettuna. Nopea homma itse tehtynä, eikä ollut mitään edes jumissa. Korjaamoilla näytti olleen 200-300€ luokkaa remontti, eli hyville tuntipalkoille pääsi. Suurin haaste oli löytää sopivan kokoiset levyt, kun rekisterinumerolla tarjoaa montaa eri kokoa. Halkaisijan lisäksi korkeudessa oli eroja.
Mie trodolta kysäsin että onko ne keskikokoiset sopivat, kun heillä (kuulemma sivujen mukaan?) on sellainen palvelu, että voi sillä varmistaa sopisiko se autoon. Sarjanumeron tarvittivat rekkari lisäksi..
Jollei sovikaan niin voi vaihtoo sitte. Katotaa mitä vastaavat.

1754319465138.png



Edit. Vai onko suurta eroa näissä levyissä sitte. Ei nuo Meyle yms kalliita näyttäny oleva myöskä
 
Mie trodolta kysäsin että onko ne keskikokoiset sopivat, kun heillä (kuulemma sivujen mukaan?) on sellainen palvelu, että voi sillä varmistaa sopisiko se autoon. Sarjanumeron tarvittivat rekkari lisäksi..
Jollei sovikaan niin voi vaihtoo sitte. Katotaa mitä vastaavat.

1754319465138.png



Edit. Vai onko suurta eroa näissä levyissä sitte. Ei nuo Meyle yms kalliita näyttäny oleva myöskä
Ainakin aiemmin Trodo toimitti aivan yhteensopimattomat osat. Olin laittanut oikeat osat ostoskoriin, mutta rekisterinumeron perusteella vaihtoivat toisiin ja menin hölmönä uskomaan. Sentään rahat tuli takaisin. Mittaamalla levyjen halkaisijan ja paksuuden tai hakemalla alkuperäisen varaosanumeron VIN-koodilla tulee varmasti oikeat :D
 
-01 V70. Vaihdoin takapenkin, enkä ottanut akkua irti. Tosin, vaihtopenkissä kaikki turvyöt lauenneet, eli olisi joka tapauksessa tullut koodit, vaikka akku olisikin ollut irti. Vaihdoin vanhasta penkistä turvavyöt tuohon "uuteen", joten nyt voi vikakoodin kuittailla. Pitänee kysellä testerien merkkejä soitellessa. :D
Omassa -01 V70 katkesi aikanaan kuskin penkistä bagin johto. Johdon korjauksen jälkeen ei nollautunut Vidalla vaan tuli aina takaisin. Vaati airbag boksin resetoinnin elektroniikkahuollossa (Sercap, 200 euroa). Eli jossain tapauksissa se boksi menee jumiin ja vaatii vähän rajumpaa nollausta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 140
Viestejä
4 862 152
Jäsenet
78 612
Uusin jäsen
Mauritze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom