- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 5 049
Jos se on erillisellä laturilla ladattu ja voltit on nuo niin eikö se ole itse akku vähäsen vanhenemassa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vika voi olla myös laturin jännitteensäätimessä,juuri viime viikolla vaihdettiin vaimon skodaan 20€ säädinyksikkö 200€ laturin sijaan ja heittelevä latausjännite korjaantui kuntoon.Tästä voidaan päätellä ainoastaan, että akku ei lataudu tällä hetkellä tuossa autossa. Laturi on yksi mahdollinen syyllinen. Ei kuitenkaan olisi mitenkään ihmeellistä, että laturi olisi täysin ehjä ja vika/häiriö on johdotuksessa/liitoksissa. Voisi kokeilla mitata suoraan laturilta. Jos suoraan laturin perästä mitaten löytyy enemmän voltteja, sitten siitä johtosarjaa eteenpäin selvittämään missä välillä on hämminkiä.
Jos tämä oli joku tuoreempi auto missä on jo liikaa ylimääräistä "älyä", sitten se ei välttämättä sitä jo valmiiksi täyttä akkua lataakaan heti.
Voit mitata laturin jännitteen irrottamatta piuhaa, kunhan löydät sopivan metallikohdan, eli käytännössä esim. sen kiinnityspultin/mutterin kohdalta. Yleismittarin plussa siihen ja miinus runkoon. Kytke kuormaa autoon, eli sähkölaitteita päälle. Ja kierroksia koneelle jonkun verran (1500 esim.), eli tyhjäkäynnillä ei välttämättä lataa toimivanakaan kovin hyvin.Laturin piuha irti ja yleismittari suoraan terminaaliin?
Jos se on erillisellä laturilla ladattu ja voltit on nuo niin eikö se ole itse akku vähäsen vanhenemassa?
Jos se on erillisellä laturilla ladattu ja voltit on nuo niin eikö se ole itse akku vähäsen vanhenemassa?
Minä ostin tuohon skodan heittelevän latausjännitteen seurantaan volttinäytön tupakansytinpistokkeeseen,autossa kun on sähköinen ohjaustehostin niin se syö virtaa kääntäessä reilusti joten aika äkkiä selviää laataako vai ei,saman voi myös testata kytkemällä päälle kaikki lämmittimet,peili,istuin,tuulilasi,takalasi ja lämmityspuhallus täysille.Voit mitata laturin jännitteen irrottamatta piuhaa, kunhan löydät sopivan metallikohdan, eli käytännössä esim. sen kiinnityspultin/mutterin kohdalta. Yleismittarin plussa siihen ja miinus runkoon. Kytke kuormaa autoon, eli sähkölaitteita päälle. Ja kierroksia koneelle jonkun verran (1500 esim.), eli tyhjäkäynnillä ei välttämättä lataa toimivanakaan kovin hyvin.
Tarkkana sitten, ettet aiheuta oikosulkua yleismittarin piikillä, eli että piikki osuu samaan aikaan siihen laturin virtajohdon kytkentäkohtaan ja runkoon.
Ei tarvitse mitään purkaa, mittari vaan kiinni laturin perään suoraan.Laturin piuha irti ja yleismittari suoraan terminaaliin?
Hyvin epätodennäköistä että uusi akku on sökö, tai että olisi heti ottanut itseensä jostakin. Kunhan nyt testaillessa vaan välttää sen syväpurkamista (alle 12V) mahdollisuuksien mukaan lataamalla erillisellä laturilla.Akku aivan uunituore, sen vaihto oli eka yritys ratkaista sähköongelmat. Toki voi olla huono yksilö tai ottanut huonoa tuosta kun käynnisteltiin autoa useampaan kertaan käynnistyskaapeleilla. Voisihan sen käydä testauttamassa kaupassa.
Ai on? En ehkä ole ihan samaa mieltä. Jos erillisellä laturilla lataa niin yleensä kunnollinen akku asettautuu 13-14V.12,93V on ihan priimatulos ladatulle akulle. Hieman akkutekniikasta riippuen yli 12,7V on 100%
Jos lyijyakkua syväpuretaan, sen kapasiteetti kyllä äkkiä alkaa kärsimään, mutta tuosta jännitteestä sitä kapasiteetin vähenemistä ei välttämättä näe kun ollaan tuoreeltaan mittaamassa heti latauksen jälkeen.
Kyllä se akku voi näyttää korkeampaakin jännitettä heti latauksen jälkeen (myös käytetty laturi vaikuttaa), mutta se hetkellinen "ylijännite" siinä on hyvin hämäävä, eikä kestä mahdottoman kauan vaan tasoittuu kyllä huilatessa. Mitä parempikuntoinen akku ja mitä korkeammalle se on ladattu, sen pidempään se pysyy siellä 13V tuntumassa.Ai on? En ehkä ole ihan samaa mieltä. Jos erillisellä laturilla lataa niin yleensä kunnollinen akku asettautuu 13-14V.
En tiedä missä se voisi hoitaa mutta ainakin omasta muinaisesta -02 S80:stä nuo pääsi Delphin pulikalla ja softalla nollaamaan eli jos on vanhempi auto niin tuolla nollaantuu.Oulun seudulla (mielellään pohjoispuolella) paikkaa missä saisi Volvosta airbag-koodit nollattua? Jokusen paikallisen (Ii) soittelin jo, ja epäilivät etteivät saa.
-01 V70. Vaihdoin takapenkin, enkä ottanut akkua irti. Tosin, vaihtopenkissä kaikki turvyöt lauenneet, eli olisi joka tapauksessa tullut koodit, vaikka akku olisikin ollut irti. Vaihdoin vanhasta penkistä turvavyöt tuohon "uuteen", joten nyt voi vikakoodin kuittailla. Pitänee kysellä testerien merkkejä soitellessa.En tiedä missä se voisi hoitaa mutta ainakin omasta muinaisesta -02 S80:stä nuo pääsi Delphin pulikalla ja softalla nollaamaan eli jos on vanhempi auto niin tuolla nollaantuu.
55€ maksoi NK:n levyt ja Boschin palat Aeromotorsilta Skoda Octavia 3:een taakse postitettuna. Nopea homma itse tehtynä, eikä ollut mitään edes jumissa. Korjaamoilla näytti olleen 200-300€ luokkaa remontti, eli hyville tuntipalkoille pääsi. Suurin haaste oli löytää sopivan kokoiset levyt, kun rekisterinumerolla tarjoaa montaa eri kokoa. Halkaisijan lisäksi korkeudessa oli eroja.Tuohon vw golf mk6:seen, kun kysyin levyjen + palojen vaihtoa paristakin paikasta. 500€ hintaa, ja tunti töitä joka nurkassa??
Mitä kattelin, niin ulkomailta meyleä, boschia, skf:fää yms merkillä olevia hyviä osia käyttäisi niin osat olisi n. 200€ ainoastaa.
Kait se pittee ite vaihella sit![]()
Sit jos saat mitattua latausjännitteen suoraan laturilta ja se on hyvä, niin mittaa sama akulta. Jos siellä on merkittävästi huonommat arvot, niin se voisi kertoa huonosta johdotuksesta, yleensä siis varmaan kaapeleiden liitokset hapettuneet.
Mie trodolta kysäsin että onko ne keskikokoiset sopivat, kun heillä (kuulemma sivujen mukaan?) on sellainen palvelu, että voi sillä varmistaa sopisiko se autoon. Sarjanumeron tarvittivat rekkari lisäksi..55€ maksoi NK:n levyt ja Boschin palat Aeromotorsilta Skoda Octavia 3:een taakse postitettuna. Nopea homma itse tehtynä, eikä ollut mitään edes jumissa. Korjaamoilla näytti olleen 200-300€ luokkaa remontti, eli hyville tuntipalkoille pääsi. Suurin haaste oli löytää sopivan kokoiset levyt, kun rekisterinumerolla tarjoaa montaa eri kokoa. Halkaisijan lisäksi korkeudessa oli eroja.
Ainakin aiemmin Trodo toimitti aivan yhteensopimattomat osat. Olin laittanut oikeat osat ostoskoriin, mutta rekisterinumeron perusteella vaihtoivat toisiin ja menin hölmönä uskomaan. Sentään rahat tuli takaisin. Mittaamalla levyjen halkaisijan ja paksuuden tai hakemalla alkuperäisen varaosanumeron VIN-koodilla tulee varmasti oikeatMie trodolta kysäsin että onko ne keskikokoiset sopivat, kun heillä (kuulemma sivujen mukaan?) on sellainen palvelu, että voi sillä varmistaa sopisiko se autoon. Sarjanumeron tarvittivat rekkari lisäksi..
Jollei sovikaan niin voi vaihtoo sitte. Katotaa mitä vastaavat.
![]()
Edit. Vai onko suurta eroa näissä levyissä sitte. Ei nuo Meyle yms kalliita näyttäny oleva myöskä
Omassa -01 V70 katkesi aikanaan kuskin penkistä bagin johto. Johdon korjauksen jälkeen ei nollautunut Vidalla vaan tuli aina takaisin. Vaati airbag boksin resetoinnin elektroniikkahuollossa (Sercap, 200 euroa). Eli jossain tapauksissa se boksi menee jumiin ja vaatii vähän rajumpaa nollausta.-01 V70. Vaihdoin takapenkin, enkä ottanut akkua irti. Tosin, vaihtopenkissä kaikki turvyöt lauenneet, eli olisi joka tapauksessa tullut koodit, vaikka akku olisikin ollut irti. Vaihdoin vanhasta penkistä turvavyöt tuohon "uuteen", joten nyt voi vikakoodin kuittailla. Pitänee kysellä testerien merkkejä soitellessa.![]()
Kato auton varustetarrasta jarrujen PR koodit millä löytyy sopivat.Mie trodolta kysäsin että onko ne keskikokoiset sopivat, kun heillä (kuulemma sivujen mukaan?) on sellainen palvelu, että voi sillä varmistaa sopisiko se autoon. Sarjanumeron tarvittivat rekkari lisäksi..
Jollei sovikaan niin voi vaihtoo sitte. Katotaa mitä vastaavat.
Tuollaset löyty tosiaa. Pitänee tutkia mitkähä näistä on levyille + paloilleKato auton varustetarrasta jarrujen PR koodit millä löytyy sopivat.
Meylet on ollu hyvät. Ja kun tiedoissa luki pinnoitettu niin eipä ole kitkakehän sisäpuolella ruosteessa yhtään. Ne kun näkyy aluvanteilla hyvin ainakin mulla takana.Mie trodolta kysäsin että onko ne keskikokoiset sopivat, kun heillä (kuulemma sivujen mukaan?) on sellainen palvelu, että voi sillä varmistaa sopisiko se autoon. Sarjanumeron tarvittivat rekkari lisäksi..
Jollei sovikaan niin voi vaihtoo sitte. Katotaa mitä vastaavat.
![]()
Edit. Vai onko suurta eroa näissä levyissä sitte. Ei nuo Meyle yms kalliita näyttäny oleva myöskä
Vinkkinä muillekin, jos ei ole tullut mieleen (minulla ei ollut tullut): Torista löytyi läheltä yksityinen, joka teki edullisesti ja katsoi/nollasi kaikki muutkin koodit. Ainoastaan nokka/kampi-akselin asentoanturi antaa edelleen nollauksen jälkeen koodeja (siinä pihalla kokeillessa). Pitänee joskus katsoa kannattaako vaihtaa/tutkia, varsinkin kun laitteella ei saanut irti kumpi temppuilee.Omassa -01 V70 katkesi aikanaan kuskin penkistä bagin johto. Johdon korjauksen jälkeen ei nollautunut Vidalla vaan tuli aina takaisin. Vaati airbag boksin resetoinnin elektroniikkahuollossa (Sercap, 200 euroa). Eli jossain tapauksissa se boksi menee jumiin ja vaatii vähän rajumpaa nollausta.
Veikkaan et 1ZM ja 1AT.
Oliko mikä auto? ainakin v4/50peissä dieseleissä katkeaa kampuran asentotunnistimen johto noin 20cm liittimestä. tekee herjaa välillä ja välillä ei.Vinkkinä muillekin, jos ei ole tullut mieleen (minulla ei ollut tullut): Torista löytyi läheltä yksityinen, joka teki edullisesti ja katsoi/nollasi kaikki muutkin koodit. Ainoastaan nokka/kampi-akselin asentoanturi antaa edelleen nollauksen jälkeen koodeja (siinä pihalla kokeillessa). Pitänee joskus katsoa kannattaako vaihtaa/tutkia, varsinkin kun laitteella ei saanut irti kumpi temppuilee.
Mikähän vois aiheuttaa savutusarvon rajun nousun? -86 6,2D, esikammiokone. 7,5 oli katsastuksessa, raja 3,5. Vähän ihme homma ku katsastaja vaan inttää varmuudella, että syöttöjä pitää laittaa pienemmällle. Itsekkö se on ne käyny ne ruuvaamassa kun en ite ainakaan edellisen 12 vuoden aikana ole koskenut niihinAina ennen ollut selvästi alle rajan.
Auto seisonut vuoden, ennen katsastusta käytetty lämpimäksi ja ajettu 20 min motaria reippailla kierroksilla. Vähänhän tuo on sinistä savua, että öljyä jostain, vaan on se mielestäni samalla tavalla savuttanut jo monta vuotta.
Toisella konttorilla meni ykkösellä reilusti alle suurimman sallitun arvon. En tehny autolle mitään, pakoputkesta pesin irtonoet fairylla varalta.
Voiko näistä tilanteista tehdä ilmoituksen jonnekin viralliseen tahoon?
Trodo kertoi sarjanumeron (vin koodi) perusteella tälläset:
Etulevyt: 1K0 615 301 AC
Etujarrupalat: 1K0 698 151 A
Takalevyt: 1K0 615 601 AA
Takajarrupalat: 5K0 698 451
Eli mitöhän ne lyhenteet on noissa sitte![]()
V70 -01 D5. Pitää tutkiskella joskus kun ehtii. En ole huomannut mitään erityistä ajossa, ei sytytä valoa tauluun, eikä herjaa ajotietokoneessa mitään. Ainoastaan tuolla testerillä oli näkyvissä.Oliko mikä auto? ainakin v4/50peissä dieseleissä katkeaa kampuran asentotunnistimen johto noin 20cm liittimestä. tekee herjaa välillä ja välillä ei.
Seat Leon FR 1.8t 2005.
Pakoputken jousto osa on paskana, onko kuinka vaikea remontti ? Putkessa ilmeisesti liitos katin jälkeen.
Merkkihuolto myy vain koko pätkää jossa DP+katti. Ja vissin pudottaa apurungon irti että mahtuu paremmin alas.
Saako joustoa jostain irto osana ?
Samanlainen ilmeisesti myös Golf GTI ja Audi TT.
Olettekos näihin nyky diiseleihi vaihtanu kuinka usein polttoainesuodattimet?
Et pitteekö iha joka vuas muka..
Voisin veikata et 100tkm välein vaihto jos silloinkaan. Saa aika paljon olla vettä/epäpuhtauksia tankissa jos kovin usein sitä pitäisi uusia. Toki en ole -14 uudempia diiseleitä huoltanut kotona.Olettekos näihin nyky diiseleihi vaihtanu kuinka usein polttoainesuodattimet?
Et pitteekö iha joka vuas muka..
Onko uusi vaijeri varmasti oikean mittainen?Alkaa järki mennä tämän käsijarrun kanssa.. Vikana on siis, että vasen puoli on melko tehoton. Alunperin tuntui myös jäävän laahaamaan, mutta vasen vaijeri on nyt uusi, joten ei pitäisi ainakaan olla siitä kiinni.
Yhtä paljon se veto tulee molempiin. Mitä tämä "kikkailu" tässä tarkoittaa? Se vaijeri menee sinne ainoastaan yhdessä asennossa oikein. Pieleen menee jos sinne jotakin muuta soveltaaOikeaa puolta vedetään enemmän ja vasempää vähemmän. Vasen myös tuntuu jäykemmälle. Vaijereissa ei ole mitään säätöä, mutta kikkailin kiinnityskohdan kanssa niin, että nyt ne menee tasan:
Kengät on nyt myös uudet ja kokeilin vielä vaihtaa jarrulevyt/rummut päikseen ja silläkään ei ollut vaikutusta.
En keksi enää kuin kaksi asiaa mistä tuo voisi johtua:
1. Vasen puoli on jäykempi (syystä että?) ja siksi oikean puolen jarru toimii paremmin.
2. Vasemman puolen jarruissa oleva mekanismi on jotenkin kulunut tai väljä.
Sitä kenkien välissä olevaa rullaa olen kyllä pyöritellyt, mutta se vaikuttaa lähinnä kenkien alaosaan, kun taas jarruvaijeri yläosaan.
Alkaa järki mennä tämän käsijarrun kanssa.. Vikana on siis, että vasen puoli on melko tehoton. Alunperin tuntui myös jäävän laahaamaan, mutta vasen vaijeri on nyt uusi, joten ei pitäisi ainakaan olla siitä kiinni.
Auton alla tilanne näyttää tälle:
Oikeaa puolta vedetään enemmän ja vasempää vähemmän. Vasen myös tuntuu jäykemmälle. Vaijereissa ei ole mitään säätöä, mutta kikkailin kiinnityskohdan kanssa niin, että nyt ne menee tasan:
Tuolla ei kuitenkaan tunnu olevan hirveästi merkitystä, ehkä hieman kuitenkin.
Kengät on nyt myös uudet ja kokeilin vielä vaihtaa jarrulevyt/rummut päikseen ja silläkään ei ollut vaikutusta.
En keksi enää kuin kaksi asiaa mistä tuo voisi johtua:
1. Vasen puoli on jäykempi (syystä että?) ja siksi oikean puolen jarru toimii paremmin.
2. Vasemman puolen jarruissa oleva mekanismi on jotenkin kulunut tai väljä.
Sitä kenkien välissä olevaa rullaa olen kyllä pyöritellyt, mutta se vaikuttaa lähinnä kenkien alaosaan, kun taas jarruvaijeri yläosaan.
Tässä taisi olla levyjarru, jonka keskiössä rumpujarru käsijarruna.Onko kyseessä tämä japanilainen tojotan rumpujarrutsysteemi?
No sehän on sitten universumin helpoin rumpujarru, ei voi ymmärtää mikä voi mennä pieleen..Tässä taisi olla levyjarru, jonka keskiössä rumpujarru käsijarruna.
En tiedä, mutta onhan se suodatin aika halpa vakuutus, kun miettii nykydieselien suuttimia, korkeapainepumppuja ja sen sellaisia herkkiä ja kalliita komponentteja.
Voisin veikata et 100tkm välein vaihto jos silloinkaan. Saa aika paljon olla vettä/epäpuhtauksia tankissa jos kovin usein sitä pitäisi uusia. Toki en ole -14 uudempia diiseleitä huoltanut kotona.
Onko kyseessä tämä japanilainen tojotan rumpujarrutsysteemi?
Tarkista:
*jarrukenkien sijainti, etummainen ja takimmainen kitkapinta on eri pituinen / eri kohdassa (etummaisessa kengässä lyhyempi tai alempana alkava kitkapinta), väärin asennettuna vaikuttaa jarrun tehoon+-
*säätöhässäkkä "adjuster" on oikein päin (sakara sisäänpäin/automaattisäätäjän "adjusting lever" reiässä)
*käsijarruvivuston "parking brake lever" ja jarrukengän väli on MAX 0.35mm, lisää tarvittaessa paksumpi prikka "shim"
Olen vaihtanut sen puolen vaijerin, minkä kanssa ongelmia. Toinen puoli pelittää. Sama homma uudella ja vanhalla kaapelilla. Tarvikekaapeli on tosiaan vähän liian lyhyt, mutta siirsin sen kiinnityspaikkaa auton alla.@jusubbi oletko vaihtanut vaijerit? Onko ne varmasti oikean mittaiset? Joskus itsekin sain tarvikevaijerin joka oli muutaman millin / sentin väärän mittainen.
Kyllä minun mielestä kuuluu kuten sulla on, iso hahlo vipuun, eihän se muutoin pysyisi siellä paikallaan?Olen vaihtanut sen puolen vaijerin, minkä kanssa ongelmia. Toinen puoli pelittää. Sama homma uudella ja vanhalla kaapelilla. Tarvikekaapeli on tosiaan vähän liian lyhyt, mutta siirsin sen kiinnityspaikkaa auton alla.
Tässä muuten vielä räjäytyskuva jarrusta:
Mietityttää tuo haarukka 47614, voiko sen laittaa muka väärinpäin? nyt on niin, että leveämpi hahlo on vipuun päin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.