Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Muuten kyllä, mutta kun kyseessä on vähän harvinaisempi Toyota (Prius gen 1). Tämän vaijerin pituus on noin 160cm ja Prius gen 2 vaijeri on yli kymmenen senttiä liian pitkä.
 
ja tuosta sama vielä halvemmalla euroissa, ettei tartte puntia laskea MAXGEAR 32-1546 Handbremsseil Seilzug Feststellbremse Hinten Links | eBay
'ja kuten muutkin sanoi, varmaan saa kyllä muualtakin, ihan yleinen auto kuitenkin. Jumittavasta vanhasta vaijerista ei oikein hyvää enää saa mitenkään, se kaksikymppiä kyllä kannattaa laittaa tuossa kohtaa ehdottomasti jos vanha vaijeri takeltelee ja kaikki muut paikat liikkuu hereästi.
 
ja tuosta sama vielä halvemmalla euroissa, ettei tartte puntia laskea MAXGEAR 32-1546 Handbremsseil Seilzug Feststellbremse Hinten Links | eBay
'ja kuten muutkin sanoi, varmaan saa kyllä muualtakin, ihan yleinen auto kuitenkin. Jumittavasta vanhasta vaijerista ei oikein hyvää enää saa mitenkään, se kaksikymppiä kyllä kannattaa laittaa tuossa kohtaa ehdottomasti jos vanha vaijeri takeltelee ja kaikki muut paikat liikkuu hereästi.

Pointti oli, että jos mulle sanotaan, että mukamas harvinainen osa ja löysin tuon osan 10s googletuksella, niin ihmettelen vain miksi alkaa elvyttämään vanhaa
 
Kiitoksia vastauksista. Näyttää sille, että koodilla: 46430-47040 saisi tuon oikean vaijerin.

Laitoin öljyä ja pyöritin porakoneella. Ainakin irrallaan tuntui pelittävän.

Autoon takaisin asennettuna jää edelleen se jakopalikka auton alla hieman vinoon. Mielestäni se liikkuu ihan ok.

Nyt jarru laahaa vielä vähän, mutta jarruteho on suht tasainen.

Nyt sitten työn alla itse pääjarrut. Ne laahaa huomattavasti enemmän. Purin, hioin ruosteet männistä, putsasin voitelun liukutapit jne. Saa nähdä paraniko.
 
Mikäs siinä jos jaksaa harrastaa, mutta jos autoa meinaa pitää muutaman vuoden niin paljon helpommalla pääsee kun ostaa uudet satulat, palat, kengät ja vaijerit. Menee monta vuotta ilman rappaamista sen jälkeen. Putsailemalla ja herkistelemällä saa oman kokemuksen mukaan maksimissaan vuoden huolettomia jarruja, voi olla pahimmillaan että pelaa kuukauden hyvin ja taas jumittaa.
 
No nyt on ne palat etunurkkiinkin vaihdettu. Ei ollutkaan ne männät niin jumissa niissä, kuin vaikutti. Piti tosiaan olla vain oikeanlainen työkalu:

1000010941.jpg


On kyllä ihan ehdoton paloja vaihdellessa, todella kätevästi saa pumpattu tuolla männät sisään, toimii, kuin räikkä.

Mutta, tilasin tuon suoraan kiinasta, kun halvalla sai ja kun rupesin takajarrujen mäntää painamaan tuolla, niin se sitten olikin ihan juntturassa ja tuo työkalu antoi periksi

1000010942.jpg


Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada takaisin? Koitin jo iskeä sitä paikoilleen, mutta ei enää mennyt. Nuo Suomessa myytävät vastaavat lienee ihan samaa tavaraa, vai ovatko laadukkaampia?
 
No nyt on ne palat etunurkkiinkin vaihdettu. Ei ollutkaan ne männät niin jumissa niissä, kuin vaikutti. Piti tosiaan olla vain oikeanlainen työkalu:

1000010941.jpg


On kyllä ihan ehdoton paloja vaihdellessa, todella kätevästi saa pumpattu tuolla männät sisään, toimii, kuin räikkä.

Mutta, tilasin tuon suoraan kiinasta, kun halvalla sai ja kun rupesin takajarrujen mäntää painamaan tuolla, niin se sitten olikin ihan juntturassa ja tuo työkalu antoi periksi

1000010942.jpg


Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada takaisin? Koitin jo iskeä sitä paikoilleen, mutta ei enää mennyt. Nuo Suomessa myytävät vastaavat lienee ihan samaa tavaraa, vai ovatko laadukkaampia?
Aika idioottimainen rakenne tuossa, eihän tuo voi mitenkään kestää jos se on vaan tuohon ohuehkoon päätylappuun niitattu noin.. Ainoa tapa koittaa korjata on hitsaus, mutta on tuo niin heppoisen näköinen, että ei tuon kanssa kovin voi voimaa käyttää.
Tosin, ehjä jarru ei ihan suunnatonta voimaa kyllä tarvitsekaan. Myöskään pyöritettäviä mäntiä ei tuolla purista, eli toisin sanoen tuolla ei oikein tee mitään jos omistaa isot papukaijapihdit tai ruuvipuristimen..

Bilteman 19-1255 (tai ainakin lähelle vastaava), sillä on tähän asti mennyt jokainen mäntä sisälle mitä on tarvinnut ja on kestänyt varmaan ehkä sen parikymmentä vuotta ja edelleen porskuttaa. On myös käytetty hieman kohtuullista suurempaakin voimaa jossain jumisatuloissa.. Joku tuollainen vastaava monipuolisempi setti kannattaa hankkia, jos meinaa enemmän ropailla.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on ne palat etunurkkiinkin vaihdettu. Ei ollutkaan ne männät niin jumissa niissä, kuin vaikutti. Piti tosiaan olla vain oikeanlainen työkalu:

1000010941.jpg


On kyllä ihan ehdoton paloja vaihdellessa, todella kätevästi saa pumpattu tuolla männät sisään, toimii, kuin räikkä.

Mutta, tilasin tuon suoraan kiinasta, kun halvalla sai ja kun rupesin takajarrujen mäntää painamaan tuolla, niin se sitten olikin ihan juntturassa ja tuo työkalu antoi periksi

1000010942.jpg


Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada takaisin? Koitin jo iskeä sitä paikoilleen, mutta ei enää mennyt. Nuo Suomessa myytävät vastaavat lienee ihan samaa tavaraa, vai ovatko laadukkaampia?

Takajarruja pitää usein pyörittää että saa männän sisälle..
 
Takajarruja pitää usein pyörittää että saa männän sisälle..

Juu, tämä oli kyllä tiedossa. Uusimmissa varsinkin näin, mutta paljon on vielä vanhoja esimerkiksi missä pelkkä työntäminen riittää. Mutta, taidan suosiolla ostaa laadukkaamman ja monipuolisemman mäntätyökalusarjan.
 
Juu, tämä oli kyllä tiedossa. Uusimmissa varsinkin näin, mutta paljon on vielä vanhoja esimerkiksi missä pelkkä työntäminen riittää. Mutta, taidan suosiolla ostaa laadukkaamman ja monipuolisemman mäntätyökalusarjan.
Halvalla harvoin saa hyvää taikka toimivaa. Täältä myös ääni tuolle asentaja1 mainitsemalle Bilteman työkalulle, tuolla samaisella vaihdoin omaan autoon viime kesänä jarrupalat joka kulmaan ja takapäässä oli nimenomaan tarve kiertää mäntää sisään päin puristettaessa.
 
No nyt on ne palat etunurkkiinkin vaihdettu. Ei ollutkaan ne männät niin jumissa niissä, kuin vaikutti. Piti tosiaan olla vain oikeanlainen työkalu:

1000010941.jpg


On kyllä ihan ehdoton paloja vaihdellessa, todella kätevästi saa pumpattu tuolla männät sisään, toimii, kuin räikkä.

Mutta, tilasin tuon suoraan kiinasta, kun halvalla sai ja kun rupesin takajarrujen mäntää painamaan tuolla, niin se sitten olikin ihan juntturassa ja tuo työkalu antoi periksi

1000010942.jpg


Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada takaisin? Koitin jo iskeä sitä paikoilleen, mutta ei enää mennyt. Nuo Suomessa myytävät vastaavat lienee ihan samaa tavaraa, vai ovatko laadukkaampia?
Tuommoisen hankit Levittävä jarrumäntätyökalu | Jarrumännän puristin
 
Mocca: Tyhmä kysymys, mutta kai sulla oli ilmaus ruuvi auki? Menee männät hieman helpommin sisään.
 
Toinen mikä helpottaa paljon, on kun aukaisee jarrunestesäiliön kannen ennen kuin puristaa jarrumäntää tai mäntiä sisään. Samalla voi ottaa ruiskulla, pumpulla tai jopa ihan rättiin imeyttämällä sitä nestettä varuilta pois, niin ei löträä pitkin konehuonetta pahimmassa tapauksessa
 
Mocca: Tyhmä kysymys, mutta kai sulla oli ilmaus ruuvi auki? Menee männät hieman helpommin sisään.

Toinen mikä helpottaa paljon, on kun aukaisee jarrunestesäiliön kannen ennen kuin puristaa jarrumäntää tai mäntiä sisään. Samalla voi ottaa ruiskulla, pumpulla tai jopa ihan rättiin imeyttämällä sitä nestettä varuilta pois, niin ei löträä pitkin konehuonetta pahimmassa tapauksessa

Juu, nämä oli huomioitu kyllä. Se oli nyt vain tuo kiinalainen halppistuote joka petti. Työkaluissa harvoin halpa on hyvää, varsinkaan Kiinasta suoraan tilattu.
 
Mitä sanoisitte, kannattaako aina joka tilanteessa vaihtaa kaksoismassavauhtipyörä samalla kun tekee kytkinrempan?

Kyseessä Golf vm. 2010 (1.2 TSI, ajettu 150tkm) ja kytkin tosiaan alkoi luistamaan niin kytkinremppa tuohon nyt huollossa tehdään. Sanoivat että jos ei vauhtipyörässä mitään näkyvää vikaa niin eivät ajatelleet sitä vaihtaa. Mutta pitäisikö se kuitenkin samalla kertaa vaihtaa varmuuden vuoksi? Kytkin ei pidä mitään outoa ääntä tai värinää ja kytkin tuntuu normaalilta. Ainut tosiaan tuo luistaminen. Ajatuksena kyllä pitää tuota autoa pidempäänkin. Huollon hinta todennäköisesti tuplaantuisi jos vauhtipyöränkin vaihtaa...
 
Viimeksi muokattu:
Mitä sanoisitte, kannattaako aina joka tilanteessa vaihtaa kaksoismassavauhtipyörä samalla kun tekee kytkinrempan?

Kyseessä Golf vm. 2010 (1.2 TSI, ajettu 150tkm) ja kytkin tosiaan alkoi luistamaan niin kytkinremppa tuohon nyt huollossa tehdään. Sanoivat että jos ei vauhtipyörässä mitään näkyvää vikaa niin eivät ajatelleet sitä vaihtaa. Mutta pitäisikö se kuitenkin samalla kertaa vaihtaa varmuuden vuoksi? Kytkin ei pidä mitään outoa ääntä tai värinää ja kytkin tuntuu normaalilta. Ainut tosiaan tuo luistaminen. Ajatuksena kyllä pitää tuota autoa pidempäänkin. Huollon hinta todennäköisesti tuplaantuisi jos vauhtipyöränkin vaihtaa...
Itse vaihdoin 1.9TD S40 Volvoon pelkän kytkinpaketin kun vauhtipyörä vaikutti olevan kunnossa. Samalla työllä sen toki vaihtaa, mutta voi mennä ilman vaihtoakin. Ei sitä siis aina tarvitse vaihtaa minun mielestä.
 
eipä noi 1.2 tsi kaksoismassat ole mitenkään helposti hajoavan maineessa. eli varmaan jättäisin vaihtamatta.. eri juttu jos ois vaikka joku 2.0tdi. yleensä toisinpäin että vauhtipyörä hajoaa alta mutta kytkin vielä menis.
 
erikoista , Viimekesänä tilasin nelipyöräsuuntausken erässä pikkupuljussa jotka säätivät volvoa eka etuvetoisena, kunnes joku toinen huolto ukko käveli ohitse ja tokasi eikös tuo ole neliveto. Säätö laitteesta vaiheettiin neliveto ja säätö tuntui onnistuneen ( ratti tosin jäi hieman vinoon ). Kunne noin vuosi edellisestä säädöstä, yhtä äkkiä jotain tapahtui kesken ajon moottoritiellä ,rupesi yhtä äkkiä vetämään enemmän oikealle. Ajattelin nyt meni kallistuksen vakaajat tai muuta. Auto parkkiin ja tsekki kaikki näytti olevan kunnossa.

Ei muutakuin toiseen firmaan tilaus suuntaukselle ja sieltähän löytyi takaa ja edestä suuntauksen tarvetta. Jotenkin erikoista että suoraan ajaessa motarilla kaikki muuttui. ja nyt kaikki taas kunnossa. hmm
 
erikoista , Viimekesänä tilasin nelipyöräsuuntausken erässä pikkupuljussa jotka säätivät volvoa eka etuvetoisena, kunnes joku toinen huolto ukko käveli ohitse ja tokasi eikös tuo ole neliveto. Säätö laitteesta vaiheettiin neliveto ja säätö tuntui onnistuneen ( ratti tosin jäi hieman vinoon ). Kunne noin vuosi edellisestä säädöstä, yhtä äkkiä jotain tapahtui kesken ajon moottoritiellä ,rupesi yhtä äkkiä vetämään enemmän oikealle. Ajattelin nyt meni kallistuksen vakaajat tai muuta. Auto parkkiin ja tsekki kaikki näytti olevan kunnossa.

Ei muutakuin toiseen firmaan tilaus suuntaukselle ja sieltähän löytyi takaa ja edestä suuntauksen tarvetta. Jotenkin erikoista että suoraan ajaessa motarilla kaikki muuttui. ja nyt kaikki taas kunnossa. hmm

varmaan takaa säätöpultit jääny löysälle.
 
Mitä sanoisitte, kannattaako aina joka tilanteessa vaihtaa kaksoismassavauhtipyörä samalla kun tekee kytkinrempan?

Kyseessä Golf vm. 2010 (1.2 TSI, ajettu 150tkm) ja kytkin tosiaan alkoi luistamaan niin kytkinremppa tuohon nyt huollossa tehdään. Sanoivat että jos ei vauhtipyörässä mitään näkyvää vikaa niin eivät ajatelleet sitä vaihtaa. Mutta pitäisikö se kuitenkin samalla kertaa vaihtaa varmuuden vuoksi? Kytkin ei pidä mitään outoa ääntä tai värinää ja kytkin tuntuu normaalilta. Ainut tosiaan tuo luistaminen. Ajatuksena kyllä pitää tuota autoa pidempäänkin. Huollon hinta todennäköisesti tuplaantuisi jos vauhtipyöränkin vaihtaa...
Itse en vaihtaisi ellei sille ole syytä. Mikä on sinulle pidempi käyttöaika, 200tkm sinun ajoa?

Tavallaan tulee mieleen se, kun edelliseen autoon vaihdatin moottorin (140tkm ajetun) ehjään. Niin kyseinen liike ehdotti myös kytkimen yms uusimista vaikka oli ehjä. En niitä enään lähtenyt siinä uusimaan ja hyvin ne pelitti sen 150tkm (3-4v) mitä sitä autoa vielä pidin.
 
erikoista , Viimekesänä tilasin nelipyöräsuuntausken erässä pikkupuljussa jotka säätivät volvoa eka etuvetoisena, kunnes joku toinen huolto ukko käveli ohitse ja tokasi eikös tuo ole neliveto. Säätö laitteesta vaiheettiin neliveto ja säätö tuntui onnistuneen ( ratti tosin jäi hieman vinoon ). Kunne noin vuosi edellisestä säädöstä, yhtä äkkiä jotain tapahtui kesken ajon moottoritiellä ,rupesi yhtä äkkiä vetämään enemmän oikealle. Ajattelin nyt meni kallistuksen vakaajat tai muuta. Auto parkkiin ja tsekki kaikki näytti olevan kunnossa.

Ei muutakuin toiseen firmaan tilaus suuntaukselle ja sieltähän löytyi takaa ja edestä suuntauksen tarvetta. Jotenkin erikoista että suoraan ajaessa motarilla kaikki muuttui. ja nyt kaikki taas kunnossa. hmm
Vuosi on pitkä aika, siinä voi tapahtua mitä tahansa, noin pitkän ajan kuluttua ei oikein enää voi korjaamoa syyttää, vaikka onhan se mahdollista, että siellä on joku alustan pultti jäänytkin löysälle. Muita vaihtoehtoja voi olla esimerkiksi antautunut pusla jossakin, tai vääntynyt tukivarsi. Sivulle vetämiseen voi vaikuttaa lisäksi esimerkiksi ilmanpaine-ero renkaissa, tai jumittava jarru, tai korkannut iskunvaimennin.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Joka kerta, kun olen autoa käyttänyt suuntauksessa, niin säädettävää on löytynyt. Yleensä toki vain hienosäätöä, jos osia ei ole välillä vaihdettu. Olivatko suuntaukset sitten ihan pielessä vai vaadittiinko vain pientä hienosäätöä? Sen suuntausraportin perusteella näkee tilanteen ennen ja jälkeen, niin siitä voi päätellä jotain. Asentaja1 tuossa jo hyvin kuvasikin tilannetta.

Jos suuntaus muuttuu yhtäkkisesti, niin sille olisi hyvä keksiä joku syy eikä vain suunnata pyöriä uudestaan. Toki suuntaajan pitäisi vähän katsella sitä alustan kuntoa eikä vain säätää kulmia kuntoon.
 
Itse en vaihtaisi ellei sille ole syytä. Mikä on sinulle pidempi käyttöaika, 200tkm sinun ajoa?

Tavallaan tulee mieleen se, kun edelliseen autoon vaihdatin moottorin (140tkm ajetun) ehjään. Niin kyseinen liike ehdotti myös kytkimen yms uusimista vaikka oli ehjä. En niitä enään lähtenyt siinä uusimaan ja hyvin ne pelitti sen 150tkm (3-4v) mitä sitä autoa vielä pidin.
Joo jotain tohon suuntaan olen ajatellut että ajelisin vielä itse autolla kunhan auto pysyy hyvänä 👍. Mutta jep eiköhän jätetä vauhtipyörän vaihto tulevaisuuteen. Olisi edes ääntä tai värinää sieltäpäin kuulunut niin olisi voinut harkita myös sen vaihtoa.
 
erikoista , Viimekesänä tilasin nelipyöräsuuntausken erässä pikkupuljussa jotka säätivät volvoa eka etuvetoisena, kunnes joku toinen huolto ukko käveli ohitse ja tokasi eikös tuo ole neliveto. Säätö laitteesta vaiheettiin neliveto ja säätö tuntui onnistuneen ( ratti tosin jäi hieman vinoon ). Kunne noin vuosi edellisestä säädöstä, yhtä äkkiä jotain tapahtui kesken ajon moottoritiellä ,rupesi yhtä äkkiä vetämään enemmän oikealle. Ajattelin nyt meni kallistuksen vakaajat tai muuta. Auto parkkiin ja tsekki kaikki näytti olevan kunnossa.

Ei muutakuin toiseen firmaan tilaus suuntaukselle ja sieltähän löytyi takaa ja edestä suuntauksen tarvetta. Jotenkin erikoista että suoraan ajaessa motarilla kaikki muuttui. ja nyt kaikki taas kunnossa. hmm
Säätö ei ole onnistunut, jos ratti on vinossa.
 
No nyt on ne palat etunurkkiinkin vaihdettu. Ei ollutkaan ne männät niin jumissa niissä, kuin vaikutti. Piti tosiaan olla vain oikeanlainen työkalu:

1000010941.jpg


On kyllä ihan ehdoton paloja vaihdellessa, todella kätevästi saa pumpattu tuolla männät sisään, toimii, kuin räikkä.

Mutta, tilasin tuon suoraan kiinasta, kun halvalla sai ja kun rupesin takajarrujen mäntää painamaan tuolla, niin se sitten olikin ihan juntturassa ja tuo työkalu antoi periksi

1000010942.jpg


Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada takaisin? Koitin jo iskeä sitä paikoilleen, mutta ei enää mennyt. Nuo Suomessa myytävät vastaavat lienee ihan samaa tavaraa, vai ovatko laadukkaampia?
Ikinä en ole tarvinnut mitään erikoistyökalua jarrusatulan mäntien sisäänpainamiseksi, poislukien käsijarrumekanismin sisältävät satulat ja niistähän tässä ei ole kyse, kun siellä kerran kengät on. Ne pitäis mennä ihan parilla vasaranvarrella kampeamalla tai siirtoleukapihdeillä kevyesti puristamalla. Jos ne on niin jumissa, että ne vaatii tuommoista työkalua, niin ne jää tod. näk. laahaamaan vaikka ne sisään saa painettuakin. Ne pitäis käyttää auki ja hioa ruosteet siitä kannaksesta ja kasata rasvan kanssa.

Mitä tulee käsijarruun, niin siellä on tod näk. kenkien levitysosat jumissa, jos ei vaijerin voitelu kerran auta.
 
Pösö taas piippailee omiaan "faulty hand brake", "esp", "abs". Sähköinen käsijarru. Toimii satunnaisesti itsestään, mutta manuaalisesti pelittää.
Ajossa ei mitään häikkää. Välillä piippaus tulee ihan randomisti. Joskus käynnistäessä, joskus ajon aikana, välillä ei mitään.
Tämmöinen samanlainen oli vuosi pari sitten. Silloin syynä oli joku nopeusanturiin kertynyt ruoste tms.
 
Pösö taas piippailee omiaan "faulty hand brake", "esp", "abs". Sähköinen käsijarru. Toimii satunnaisesti itsestään, mutta manuaalisesti pelittää.
Ajossa ei mitään häikkää. Välillä piippaus tulee ihan randomisti. Joskus käynnistäessä, joskus ajon aikana, välillä ei mitään.
Tämmöinen samanlainen oli vuosi pari sitten. Silloin syynä oli joku nopeusanturiin kertynyt ruoste tms.

Testerillä vaan katsomaan mikä pyörä ei anna nopeussignaalia. Stellantis-autoissa ainakin jossain on hyvin kysenalainen ABS-johdotus takatukivarressa, normaalit sähköjohdot muovikourun sisällä. Jo 4v ikäisessä on tuon joutunut korjaamaan ohitusleikkauksella.
 
Pösö taas piippailee omiaan "faulty hand brake", "esp", "abs". Sähköinen käsijarru. Toimii satunnaisesti itsestään, mutta manuaalisesti pelittää.
Ajossa ei mitään häikkää. Välillä piippaus tulee ihan randomisti. Joskus käynnistäessä, joskus ajon aikana, välillä ei mitään.
Tämmöinen samanlainen oli vuosi pari sitten. Silloin syynä oli joku nopeusanturiin kertynyt ruoste tms.
Juu todennäköisesti kaikki liittyy jonkun pyörän abs-anturiin joka sekoilee. Tosin voi se sitten olla myös pyöränlaakerikin kun noissa taitaa kaikissa olla magneettinenkehä laakerissa, mutta todennäköisemmin kuitenkin abs-anturi itsessään.
 
Jahas, romussa riittää korjattavaa. Nyt pitäisi vaihtaa pinnapultit pari kappaletta, kun porsi kierteet, mitä niistä nyt ennenkään oli jäljellä. Lähteeköhän yhtä helposti, kuin tässä videolla? ei tarvitsisi edes levyjä irroitella. Millaisia kokemuksia löytyy?

 
Jahas, romussa riittää korjattavaa. Nyt pitäisi vaihtaa pinnapultit pari kappaletta, kun porsi kierteet, mitä niistä nyt ennenkään oli jäljellä. Lähteeköhän yhtä helposti, kuin tässä videolla? ei tarvitsisi edes levyjä irroitella. Millaisia kokemuksia löytyy?


Riippuu autosta, kyllä ne yleensä sieltä aika mukavasti lähtee, kannattaa ottaa riittävän iso lyöntityökalu käteen. Ei varmaan kyllä ikinä ole ollut noin löysällä kuin tuolla videolla. Kannattaa katsoa missä kohdassa sitä pulttia lyö, monesti on siellä takana ainoastaan yksi vapaa kohta, jossa se mahtuu tulemaan pois, eli pitää pyörittää napa ja pultti aina yksi kerrallaan sopivaan kohtaan ennen kuin pamauttaa irti. Mutterista korkkaa aina kierteet ensin, joten muista vaihtaa kaikki uudet mutterit myös samalla, vaikka tuntuisi että vain pulteissa oli vikaa.
 
Riippuu autosta, kyllä ne yleensä sieltä aika mukavasti lähtee, kannattaa ottaa riittävän iso lyöntityökalu käteen. Ei varmaan kyllä ikinä ole ollut noin löysällä kuin tuolla videolla. Kannattaa katsoa missä kohdassa sitä pulttia lyö, monesti on siellä takana ainoastaan yksi vapaa kohta, jossa se mahtuu tulemaan pois, eli pitää pyörittää napa ja pultti aina yksi kerrallaan sopivaan kohtaan ennen kuin pamauttaa irti. Mutterista korkkaa aina kierteet ensin, joten muista vaihtaa kaikki uudet mutterit myös samalla, vaikka tuntuisi että vain pulteissa oli vikaa.

Joo, mietin just et onkohan tuota videota varten jo irroitellut jotenkin valmiiksi :lol: lähti vähän liiankin helposti tuossa. Ehdottomasti mutterit tosiaan vaihdettava myös, muuten on kohta taas pultit sökö.
 
Joo, mietin just et onkohan tuota videota varten jo irroitellut jotenkin valmiiksi :lol: lähti vähän liiankin helposti tuossa. Ehdottomasti mutterit tosiaan vaihdettava myös, muuten on kohta taas pultit sökö.

No ei ne niin hirveän tiukassa olleet omassakaan romussa, vaikka muuten ruostetta riittää vaikka muille jakaa. Pari suihkausta rost offia ja 1,5kg moskalla muutama napakka napaus ja hyvin irtosivat. Melkein enemmän sai yhden uuden pinnapultin kanssa taistella asennusvaiheessa, kun ei meinannut jostain syystä osua kai poorit kohdalleen.

Oli muuten myös loistava tuo täällä ehdotettu Toolfin:in Levittävä jarrumäntätyökalu nätisti kaikki männät meni pohjaan tuolla. Suosittelen tuota sarjaa muillekin kenellä jarruremontin tarvetta. Ei taida tuohon hintaan kivijalkakaupoista saada noin laajaa settiä, missä on adapterit melkein joka merkille.
 
Tilasin käytetyn turvavyön, jonka meinasin vaihtaa rispaantuneen tilalle. Nyt tässä ostetussa ei saa turvavyötä ulos. Aina vain lukitsee ja jos antaa vyötä sisään, lukitsee lisää. Kuuluu napsahdus. Vyössä on vielä vähän varaa antaa sisään, mutta jossain varoiteltiin, ettei vyötä saa päästää liian sisään tai käy noin. Kyse on Fiat 500 jos on väliä. Onkohan neuvoja?

Edit. Ongelma ratkaistu. Tuntui, että kun mekanismin asetti samaan asentoon kuin autossa, vyö vapautui.
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin käytetyn turvavyön, jonka meinasin vaihtaa rispaantuneen tilalle. Nyt tässä ostetussa ei saa turvavyötä ulos. Aina vain lukitsee ja jos antaa vyötä sisään, lukitsee lisää. Kuuluu napsahdus. Vyössä on vielä vähän varaa antaa sisään, mutta jossain varoiteltiin, ettei vyötä saa päästää liian sisään tai käy noin. Kyse on Fiat 500 jos on väliä. Onkohan neuvoja?

Edit. Ongelma ratkaistu. Tuntui, että kun mekanismin asetti samaan asentoon kuin autossa, vyö vapautui.
Noinhan se juuri pelaa.. Kun auto on katollaan, niin vyöt on lukossa. Nämä voi kyllä joskus olla hankalalia, kun usein ei vyöstä päällepäin näe missä asennossa se asennetaan, jos ei verrokki ole siinä vieressä. Silloinkin saa melkein aina heilutella ja houkutella, että lukko aukeaa ja vyö tulee ulos ja voi olla melkein tekemätön paikka ilman purkamista, mikäli se vyö on aivan kokonaan siellä sisällä.
 
Tilasin käytetyn turvavyön, jonka meinasin vaihtaa rispaantuneen tilalle. Nyt tässä ostetussa ei saa turvavyötä ulos. Aina vain lukitsee ja jos antaa vyötä sisään, lukitsee lisää. Kuuluu napsahdus. Vyössä on vielä vähän varaa antaa sisään, mutta jossain varoiteltiin, ettei vyötä saa päästää liian sisään tai käy noin. Kyse on Fiat 500 jos on väliä. Onkohan neuvoja?

Edit. Ongelma ratkaistu. Tuntui, että kun mekanismin asetti samaan asentoon kuin autossa, vyö vapautui.
Joissain autoissa se lukitus perustuu heilurimekanismiin. Eli ajoneuvon hidastuessa riittävällä nopeudella, heiluri liikkuu eteenpäin ja lukitsee vyön.

Käsittääkseni tuo on aika vanha toteutustapa, mutta toki et maininnut mikä Fiat 500, kun niitä on tehty 1936 - 2019 :think:
 
Täytyy ainakin vikakoodit lukea potilaasta. Honda Civic 2.2 diesel, 2008.

Ajoin tänään ekaa kertaa tankin hieman tyhjemmäksi. 67km vaan näytti jäljellä olevaksi ajomatkaksi.

PGM-FI , eli tuollainen herja tuli näyttöön kesken ajon (130km/h vauhtia) ja tehot pieneni reippaasti. Kieroksia otti vaivalloisesti ajossa noin 2000rpm. Sitten pian sammui kokonaan ja ei enää käynnisty. Startti kyllä pyörittää.

Tankkasin 10 litraa dieseliä lisää, mutta se ei kumminkaan auttanut mitään.

Googlella eka juttu tuosta PGM-FI vikavalosta:
Screenshot_2025-07-13-15-09-48-30_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


Ajatuksena siis vaihtaa uusi polttoaineensuodatin? Tuskin kyllä auttaa mitään? Ja täytyy tutkia, että missä se suodatin mahtaisi olla. Suodatin ei kyllä pitäisi olla kovin vanha. Esim polttoainepumpun kunto?

Autolla on ajettu reilut 410tkm, eli vikaa voi olla jo vähän vaikka missä? Varalta myös kysyin auton myyjältä, että onko hänellä mitään vinkkiä, mutta ei oikein ollut. Paitsi että hyvä olla tankki aina melko täynnä?
 
Täytyy ainakin vikakoodit lukea potilaasta. Honda Civic 2.2 diesel, 2008.

Ajoin tänään ekaa kertaa tankin hieman tyhjemmäksi. 67km vaan näytti jäljellä olevaksi ajomatkaksi.

PGM-FI , eli tuollainen herja tuli näyttöön kesken ajon (130km/h vauhtia) ja tehot pieneni reippaasti. Kieroksia otti vaivalloisesti ajossa noin 2000rpm. Sitten pian sammui kokonaan ja ei enää käynnisty. Startti kyllä pyörittää.

Tankkasin 10 litraa dieseliä lisää, mutta se ei kumminkaan auttanut mitään.

Googlella eka juttu tuosta PGM-FI vikavalosta:
Screenshot_2025-07-13-15-09-48-30_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


Ajatuksena siis vaihtaa uusi polttoaineensuodatin? Tuskin kyllä auttaa mitään? Ja täytyy tutkia, että missä se suodatin mahtaisi olla. Suodatin ei kyllä pitäisi olla kovin vanha. Esim polttoainepumpun kunto?

Autolla on ajettu reilut 410tkm, eli vikaa voi olla jo vähän vaikka missä? Varalta myös kysyin auton myyjältä, että onko hänellä mitään vinkkiä, mutta ei oikein ollut. Paitsi että hyvä olla tankki aina melko täynnä?
Millon viimeksi pa-suodatin uusittu? "Tankki hyvä olla aina melko täynnä" voisi viitata siihen, että tankin pohjalla jotain skeidaa, joka nyt sitten mahdollisesti lähtenyt liikkeelle?
 
Millon viimeksi pa-suodatin uusittu? "Tankki hyvä olla aina melko täynnä" voisi viitata siihen, että tankin pohjalla jotain skeidaa, joka nyt sitten mahdollisesti lähtenyt liikkeelle?
Pa-suodatin on vuoden vanha. Eli ei vielä pitäisi aiheuttaa mitään.

Toki aika halpa tuo suodatin, eli siksi voisin sen mahdollisesti vaihtaa.
 
v70 mk2. Takapenkin lukitusmekanismi hajosi molemmista selkänojista noin kolmen päivän sisään (vissiin käyttökerrat tuli täyteen). Torista halvalla uusi takapenkkisarja. Kolariautosta. Hakiessa vyöt ei pelittäneet, mutta oletin sen johtuvan asennosta. No, eipä pelitä paikalleen asennettunakaan. Ennenkuin alan purkamaan vöitä penkin uumenista tutkittavaksi, mitä niille voi yrittää tehdä? Vai pitäisikö vaan purkaa pois ja asentaa vanhassa penkissä olleet tilalle.
 
v70 mk2. Takapenkin lukitusmekanismi hajosi molemmista selkänojista noin kolmen päivän sisään (vissiin käyttökerrat tuli täyteen). Torista halvalla uusi takapenkkisarja. Kolariautosta. Hakiessa vyöt ei pelittäneet, mutta oletin sen johtuvan asennosta. No, eipä pelitä paikalleen asennettunakaan. Ennenkuin alan purkamaan vöitä penkin uumenista tutkittavaksi, mitä niille voi yrittää tehdä? Vai pitäisikö vaan purkaa pois ja asentaa vanhassa penkissä olleet tilalle.

Kolarin jälkeen vyöt jää yleensä lukkoon, eli vaatii vaihdon uuteen tai kolarittomaan.
 
Kolarin jälkeen vyöt jää yleensä lukkoon, eli vaatii vaihdon uuteen tai kolarittomaan.
Ok, purkaahan ne pitää joka tapauksessa, niin sama siirtää vanhasta varmasti toimivat paikalleen. SRS-koodinkin sain aikaiseksi kun unohdin irrottaa akun operaation ajaksi. Nyt se on se ja sama pitää kiinni, niin ei tarvitse säätää mankan asetuksia. Nollaa sitten kun on vyötkin vaihdettu.
 
Erikoinen vika 2012 megane farkussa. Voi olla joku ei mallikohtanenkin häiriö joten vinkkejä saa esittää.

Eli ajaessa ilmavirta ohjattuna niille matkustajan yläräppänöille ilmastointi päällä (manuaali ilmastointi) alkaa ilmavirran virtaus jonkun ajan päästä hidastua siten ettei räppänistä juuri enää tule ilmaa. Kun ac napin painaa pois päältä menee muutama minuutti kun ilmavirta palautuu ja sitten taas ac päällä tulee kylmää aikansa kunnes toistuu.

Tuli mieleen voisiko kondenssin poisto olla tukossa ja kastelisi raitisilmasuodatinta tms mutta käytin suodattimen irti ja oli kuiva. Mikähän voisi vaivata.
 
Erikoinen vika 2012 megane farkussa. Voi olla joku ei mallikohtanenkin häiriö joten vinkkejä saa esittää.

Eli ajaessa ilmavirta ohjattuna niille matkustajan yläräppänöille ilmastointi päällä (manuaali ilmastointi) alkaa ilmavirran virtaus jonkun ajan päästä hidastua siten ettei räppänistä juuri enää tule ilmaa. Kun ac napin painaa pois päältä menee muutama minuutti kun ilmavirta palautuu ja sitten taas ac päällä tulee kylmää aikansa kunnes toistuu.

Tuli mieleen voisiko kondenssin poisto olla tukossa ja kastelisi raitisilmasuodatinta tms mutta käytin suodattimen irti ja oli kuiva. Mikähän voisi vaivata.

Kylmäaineet vähissä ja kenno jäätyy estäen ilmavirtauksen?
 
Erikoinen vika 2012 megane farkussa. Voi olla joku ei mallikohtanenkin häiriö joten vinkkejä saa esittää.

Eli ajaessa ilmavirta ohjattuna niille matkustajan yläräppänöille ilmastointi päällä (manuaali ilmastointi) alkaa ilmavirran virtaus jonkun ajan päästä hidastua siten ettei räppänistä juuri enää tule ilmaa. Kun ac napin painaa pois päältä menee muutama minuutti kun ilmavirta palautuu ja sitten taas ac päällä tulee kylmää aikansa kunnes toistuu.

Tuli mieleen voisiko kondenssin poisto olla tukossa ja kastelisi raitisilmasuodatinta tms mutta käytin suodattimen irti ja oli kuiva. Mikähän voisi vaivata.

Ilmastoinnin kenno siellä varmaan menee jäähän ja sitämyöten tukkoon. Jonkunlainen lämpötunnistin siellä kennolla kaiketi pitäisi olla, joka sitten kompuran pysäyttää ennen jäätymistä oikein toimiessaan.
 
Erikoinen vika 2012 megane farkussa. Voi olla joku ei mallikohtanenkin häiriö joten vinkkejä saa esittää.

Eli ajaessa ilmavirta ohjattuna niille matkustajan yläräppänöille ilmastointi päällä (manuaali ilmastointi) alkaa ilmavirran virtaus jonkun ajan päästä hidastua siten ettei räppänistä juuri enää tule ilmaa. Kun ac napin painaa pois päältä menee muutama minuutti kun ilmavirta palautuu ja sitten taas ac päällä tulee kylmää aikansa kunnes toistuu.

Tuli mieleen voisiko kondenssin poisto olla tukossa ja kastelisi raitisilmasuodatinta tms mutta käytin suodattimen irti ja oli kuiva. Mikähän voisi vaivata.
Kuljettajan puolen jaloista löytyy lämpöanturi ilmakanavasta. Varmaan jotain sontaa anturissa tai anturi rikki. Aiheuttaa juurikin tuota edellä kerrottua jäätymistä jolloin kylmän tulo lakkaa ja sulamisen jälkeen taas toimimista.

Tämmönen tikku siellä
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 302
Viestejä
4 867 744
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom