Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

2015 BMW F31 316i 142tkm ajettuna ilmestyi ensimmäinen vika. Eli N13 moottorilla (THP sukulainen).

Huomasin pari päivää sitten runtatessa kaasun pohjaan että auto nykäisi oudosti. Tänään testailin vähän lisää ja melko helposti saa kaasun pohjaan runttaamalla misfireä aikaan. Mitä kuumempana moottori käy sitä vähemmän vika ilmenee.

Noh sitten äsken kokeilin vielä n. tunnin jäähtyneellä koneella liikkeelle lähtiessä kovaa kiihdytystä. Sehän löi auton ihan kunnolliseen vikatilaan. Taisi siirtyä käymään kolmella pytyllä:

140010: Misfire, multiple cylinders: detected
140210: Misfire, cylinder 2: detected
140001: Misfiring, multiple cylinders: Injection is switched off
140201: Misfire, cylinder 2: Injection is switched off

Auto sivuun, sammuksiin ja hetken päästä taas käyntiin niin käy hyvin. Bimmerlink apilla ainakin näen että normaalissa ajossa vakkari päällä tule lainkaan katkoksia eli ainakin toistaiseksi vika vaikuttaa vaativan voimakasta kaasuttamista. En tiedä sitten antaako se jotain vinkkiä missä vika voisi olla.

Netin vinkkien perusteella ajattelin huomenna vaihtaa puolia ristiin ja katsella seuraako vika. Tulpat vaihdettu 9tkm sitten joten en ekana niitä epäile. Mukava juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Eihän tuollaisella kovin kauas uskalla lähteä jos ei saa kuntoon.
N13 taisi tosiaan olla se kone jossa on tuo thp-suvun sukusairaus eli ketjun kiristimet kuluu liikaa vai oliko et ketju itsesään on venyvää sorttia... Mut äkkiä sanoisin et vika voisi olla myös sytytyksen puolella, puolatkin voi olla vaan menossa.

Kaverin diisel bimmeris, myös F31, meni imusarjan mekaaniset ilmanvirtausläpät vikatilaan joka sekoitti koko auton. Äänestä kuviteltiin et moottori olisi jo entinen. Mut selvisi touhutonnilla ja uusi imusarja ja egr yms putsaukset
 
Itse epäilisin kalkkeumaa, ehkä huuhtelit tai lantrasit nestettä kalkkipitoisella vedellä esim ihan vesijohtovedellä. Itse olen syyläreihin lisännyt vain akkuvettä lantrinkina
Kyllä, hanavettä espoon vesijohtoverkosta sekä pesussa että lantrauksessa. Aika moneen laitteeseen olen näitä samoja tapoja jo ehtinyt eläessäni käyttää ja erityisesti japanilaiseen kalustoon. Nyt kävi näin, mutta kalkkeumat on tietääkseni kovaa tavaraa, ja tämä on enemmänkin limaa märkänä ja kuivana jauhoa.
 
2015 BMW F31 316i 142tkm ajettuna ilmestyi ensimmäinen vika. Eli N13 moottorilla (THP sukulainen).

Huomasin pari päivää sitten runtatessa kaasun pohjaan että auto nykäisi oudosti. Tänään testailin vähän lisää ja melko helposti saa kaasun pohjaan runttaamalla misfireä aikaan. Mitä kuumempana moottori käy sitä vähemmän vika ilmenee.

Noh sitten äsken kokeilin vielä n. tunnin jäähtyneellä koneella liikkeelle lähtiessä kovaa kiihdytystä. Sehän löi auton ihan kunnolliseen vikatilaan. Taisi siirtyä käymään kolmella pytyllä:

140010: Misfire, multiple cylinders: detected
140210: Misfire, cylinder 2: detected
140001: Misfiring, multiple cylinders: Injection is switched off
140201: Misfire, cylinder 2: Injection is switched off

Auto sivuun, sammuksiin ja hetken päästä taas käyntiin niin käy hyvin. Bimmerlink apilla ainakin näen että normaalissa ajossa vakkari päällä tule lainkaan katkoksia eli ainakin toistaiseksi vika vaikuttaa vaativan voimakasta kaasuttamista. En tiedä sitten antaako se jotain vinkkiä missä vika voisi olla.

Netin vinkkien perusteella ajattelin huomenna vaihtaa puolia ristiin ja katsella seuraako vika. Tulpat vaihdettu 9tkm sitten joten en ekana niitä epäile. Mukava juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Eihän tuollaisella kovin kauas uskalla lähteä jos ei saa kuntoon.
Kannattaa henkisesti varautua jakopää remonttiin.
 
Kannattaa henkisesti varautua jakopää remonttiin.
Joo tiedossa on ettei ole onnistunein jakopää ja tuohon on jo henkisesti yritetty varautua viimeiset 6,5v kun BPS takuu loppui :D Mutta en jaksa uskoa että tässä olisi jakopäästä nyt kyse.

N13 taisi tosiaan olla se kone jossa on tuo thp-suvun sukusairaus eli ketjun kiristimet kuluu liikaa vai oliko et ketju itsesään on venyvää sorttia... Mut äkkiä sanoisin et vika voisi olla myös sytytyksen puolella, puolatkin voi olla vaan menossa.
Vaihdoin 1 ja 2 sylinterien puolat ristiin ja kävin ajelemassa ja kiihdyttelemässä 20minuuttia. Ei yhtään nykäisyä ja bimmerlinkin logi näyttää yhden (1) kpl "Misfire detection counter cylinder 4". Iso ero kun eilen sellaisen selvän nykäisyn sai lähes jokaisella täyskaasu kiihdytyksellä.
 
Joo tiedossa on ettei ole onnistunein jakopää ja tuohon on jo henkisesti yritetty varautua viimeiset 6,5v kun BPS takuu loppui :D Mutta en jaksa uskoa että tässä olisi jakopäästä nyt kyse.


Vaihdoin 1 ja 2 sylinterien puolat ristiin ja kävin ajelemassa ja kiihdyttelemässä 20minuuttia. Ei yhtään nykäisyä ja bimmerlinkin logi näyttää yhden (1) kpl "Misfire detection counter cylinder 4". Iso ero kun eilen sellaisen selvän nykäisyn sai lähes jokaisella täyskaasu kiihdytyksellä.

Kuulostaa kovasti hapettuneilta liitoksilta jotka vähän parenee kun ottaa auki ja laittaa kiinni. Minkä näköiset kontaktipinnat olivat ?
Ja ehkä kannattaa käyttää loputkin irti ja mahdollisesti puhdistaa.
 
Joo tiedossa on ettei ole onnistunein jakopää ja tuohon on jo henkisesti yritetty varautua viimeiset 6,5v kun BPS takuu loppui :D Mutta en jaksa uskoa että tässä olisi jakopäästä nyt kyse.


Vaihdoin 1 ja 2 sylinterien puolat ristiin ja kävin ajelemassa ja kiihdyttelemässä 20minuuttia. Ei yhtään nykäisyä ja bimmerlinkin logi näyttää yhden (1) kpl "Misfire detection counter cylinder 4". Iso ero kun eilen sellaisen selvän nykäisyn sai lähes jokaisella täyskaasu kiihdytyksellä.
Oliko tässä ne puolat jotka painetaan tulppaan? Ehkä yksi noussut hieman ylös tai tosiaan hapettumaa jossain ja korjautui kun sai liikuntaa.
 
Oliko tässä ne puolat jotka painetaan tulppaan? Ehkä yksi noussut hieman ylös tai tosiaan hapettumaa jossain ja korjautui kun sai liikuntaa.
Joo, siinä on vaan sellainen vipu millä irtoaa liittimestä ja sen jälkeen pystyy nostaa pois paikoiltaan. On tosiaan mahdollista ettei ollut ihan pohjassa. Voisi tosiaan tarkastaa kaikki ja katsoa kontaktipintoja samalla. Parastahan se olisi jos ei tarvitsisi edes hankkia mitään vaikkei uudet puolat niin paljoa maksa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli soitto siittä mondeosta. Laturin vapaakytkin ja olisko ollut moniurahihnan joku… sarja…? Ensi viikolla vaihto ja hintaa 500e. Huoltoliikkeen mukaan autoa uskaltaa ajaa. Mitä mieltä? En autoista ite ymmärrä.
Mut varmana vakuutti, että ääni olisi tuosta tullut
 
Nyt tuli soitto siittä mondeosta. Laturin vapaakytkin ja olisko ollut moniurahihnan joku… sarja…? Ensi viikolla vaihto ja hintaa 500e. Huoltoliikkeen mukaan autoa uskaltaa ajaa. Mitä mieltä? En autoista ite ymmärrä.
Mut varmana vakuutti, että ääni olisi tuosta tullut
No kyllähän nuokin voi kyllä kolista. moniurahihna sarja mikä sisältää hinan lisäksi kiristimen ja sitten tuo vapaakytkin niin ei nyt hinnaltaan tolkuttomalta kuullosta tuntematta moottoria.

Tosin se että edellisellä öljynvaihto kerralla on tullut ulos vain 7 dl öljyä ei kyllä kovin lupaavaa ole. Mikähän kyseisen moottorin normaali öljyn täyttömäärä mahtaa olla?
 
No kyllähän nuokin voi kyllä kolista. moniurahihna sarja mikä sisältää hinan lisäksi kiristimen ja sitten tuo vapaakytkin niin ei nyt hinnaltaan tolkuttomalta kuullosta tuntematta moottoria.

Tosin se että edellisellä öljynvaihto kerralla on tullut ulos vain 7 dl öljyä ei kyllä kovin lupaavaa ole. Mikähän kyseisen moottorin normaali öljyn täyttömäärä mahtaa olla?
Olisko ollut reilu 4 litraa. Nopealla googlella 4,3l. Täytyy tarkkailla nyt kulutusta.

Uskaltaako tuolla siis nyt ajella?
 
Siis sulta on tullut huollossa 7dl moottori öljyä ylos ja nyt nakuttaa?Kyllä toi moottori on entinen sanon minä ja sieltä se ääni tulee eikä apulaitteista.Eikös tuota voi kokeilla helposti kun ottaa remmin irti?
 
Olisko ollut reilu 4 litraa. Nopealla googlella 4,3l. Täytyy tarkkailla nyt kulutusta.

Uskaltaako tuolla siis nyt ajella?
Vaikeahan tuota on sanoa näkemättä/kuulematta, mutta jos se on moottorivaurio niin sitä ei pelasta enää mikään. Eli uskaltaa ajaa niinkauan kun käy. Ja jos se ääni tulee apulaitteista niinkuin korjaamo sanoo niin eiköhän silläkin uskalla jos korjaamo näin sanoo. Mutta sitä en tiedä onko järkeä laittaa apulaittehihnoihin rahaa enää kiinni jos moottori on "entinen". Se riippuu kuinka hyvin luotat korjaamon arvioon. Voihan olla että moottori ei pahasti ole kärsinyt tuosta öljyn vähyydestä, mutta yleensä noin vähän öljyä koneessa aiheuttaa kyllä öljynkierron puuttumisen kokonaan ja sitä kautta moottorivaurion. Mutta kun en tunne kyseistä moottoria niin en osaa sanoa.
 
Uskaltaako tuolla siis nyt ajella?
Eikö sulla oo ketään enemmän autoista tietävää kaveria joka osais jelpata? Jos ei ole ja asut jossain Jyväskylän liepeillä, voin tulla sitä autoa kuuntelemaan. Ettet nyt turhaan tee mitään 500 euron remontteja hajalla olevaan autoon.

Ja kuten täällä on aiemminkin sanottu moneen kertaan: Jos öljyä tuli oikeasti vaan 7dl ulos ja sillä on noin ajeltu, on kone suurella todennäköisyydellä entinen.
 
2015 BMW F31 316i 142tkm ajettuna ilmestyi ensimmäinen vika. Eli N13 moottorilla (THP sukulainen).

Huomasin pari päivää sitten runtatessa kaasun pohjaan että auto nykäisi oudosti. Tänään testailin vähän lisää ja melko helposti saa kaasun pohjaan runttaamalla misfireä aikaan. Mitä kuumempana moottori käy sitä vähemmän vika ilmenee.

Noh sitten äsken kokeilin vielä n. tunnin jäähtyneellä koneella liikkeelle lähtiessä kovaa kiihdytystä. Sehän löi auton ihan kunnolliseen vikatilaan. Taisi siirtyä käymään kolmella pytyllä:

140010: Misfire, multiple cylinders: detected
140210: Misfire, cylinder 2: detected
140001: Misfiring, multiple cylinders: Injection is switched off
140201: Misfire, cylinder 2: Injection is switched off

Auto sivuun, sammuksiin ja hetken päästä taas käyntiin niin käy hyvin. Bimmerlink apilla ainakin näen että normaalissa ajossa vakkari päällä tule lainkaan katkoksia eli ainakin toistaiseksi vika vaikuttaa vaativan voimakasta kaasuttamista. En tiedä sitten antaako se jotain vinkkiä missä vika voisi olla.

Netin vinkkien perusteella ajattelin huomenna vaihtaa puolia ristiin ja katsella seuraako vika. Tulpat vaihdettu 9tkm sitten joten en ekana niitä epäile. Mukava juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Eihän tuollaisella kovin kauas uskalla lähteä jos ei saa kuntoon.

ihan ekana kato ylipäänsä minkä näköset ne tulpat on. On tullu vastaan semmosia missä ne on aivan nakerretut ja kärkiväli 5mm luokkaa. ei ihme että misfireä. Syy esim siinä että polttaa öljyä, valmiiks jo muutenkin nakurajalla käyvä kone detonoi sen verran että tulpat kärsii.
 
Moottorista tuli ruiskaus öljyä ja metallihippuja ja se korjaantuu hihnan vaihdolla.. Mitä seuraavaks, Jeesus ilmestyy?
 
Se öljynpainevalo syttyy silloin kun painetta ei ole yhtään.
Käytännössä kertoo yleensä, että tämä moottori oli tässä...
Missä autossa öljynpaineen valo syttyy, vasta, kun painetta ei ole ollenkaan, ja millä perusteella se olisi niin toteutettu? Kaikissa tietämissäni tapauksissa se on säädetty hiukan alle minimispeksin, ja joissain autoissa tyhjäkäynnille ja kierroksille oma raja-arvo. Hetkellinen alle minimispeksin käyminen tuskin koko moottoria hajottaa.
 
500e remontti muutaman tonnin autoon tietämättä, että korjaantuuko vika on täyttä hulluutta ja mielestäni korjaamolta todella kyseenalaista edes tarjota tuota.
Noiden oireiden perusteella asiansa osaava ja ammattimainen korjaamo varmistaa ennen muita remontteja ensimmäisenä, että onko kyseessä moottorivaurio koska merkit on niin ilmiselvät.

Ja kuten tuolla jo todettiinkin niin eikös sen laturin hihnan voi irroittaa hetkeksi ja kokeilla sitten tuleeko kolina edelleen, kyllähän tuon ikäinen auto hetken toimii ilman laturin lataamistakin.
 
500e remontti muutaman tonnin autoon tietämättä, että korjaantuuko vika on täyttä hulluutta ja mielestäni korjaamolta todella kyseenalaista edes tarjota tuota.
Noiden oireiden perusteella asiansa osaava ja ammattimainen korjaamo varmistaa ennen muita remontteja ensimmäisenä, että onko kyseessä moottorivaurio koska merkit on niin ilmiselvät.

Ja kuten tuolla jo todettiinkin niin eikös sen laturin hihnan voi irroittaa hetkeksi ja kokeilla sitten tuleeko kolina edelleen, kyllähän tuon ikäinen auto hetken toimii ilman laturin lataamistakin.
Korjaamoiden tarkoitus on tehdä rahaa eikä parempaa maailmaa ja useasti tuon alan yrittäjät kalastelevat pikavoittoja, eivätkä niinkään pitkää luottamukseen perustuvaa asiakassuhdetta. Jos sanovat asiakkaalle, että auto joutaa nyt paaliin, niin eivät saa mitään. Nyt siihen vielä ehtii uittaa laskutustyötä ennen paalausta.

Autokorjaamolla, jolle asiakas on autonsa luottanut, on pitkälti oikeus itse arvioida tarvittavat toimenpiteet, eikä siinä asiakkaan edun ajattelu ole ainakaan kassavirran edellä. Jälkikäteen virheen osoittaminen on usein myös lähes mahdotonta.

Joskus takavuosina noita korjasin autotallissa ja asiakkaat oli usein merkkikorjaamoilta saaneet tonnien kustannusarvioita katsastuskorjaukseen. Aina turhia lähes uusien osien vaihteluita ja autot sai leimattua muutamalla satasella.
 
500e remontti muutaman tonnin autoon tietämättä, että korjaantuuko vika on täyttä hulluutta ja mielestäni korjaamolta todella kyseenalaista edes tarjota tuota.
Noiden oireiden perusteella asiansa osaava ja ammattimainen korjaamo varmistaa ennen muita remontteja ensimmäisenä, että onko kyseessä moottorivaurio koska merkit on niin ilmiselvät.

Ja kuten tuolla jo todettiinkin niin eikös sen laturin hihnan voi irroittaa hetkeksi ja kokeilla sitten tuleeko kolina edelleen, kyllähän tuon ikäinen auto hetken toimii ilman laturin lataamistakin.
Laturi voi kyllä rikkoontuessaan alkaa pitämään ihan järkyttävää metallista kalkatusta. Käytin oman Hyundain aikanaan kahdesti korjaamolla, kun auto alkoi pitämään metallista kalkatusta. Ääni hävisi aina välillä. Ensiksi vaihdettiin vapaapyörä ja hihna. Sitten merkkiliikkeessä vielä vesipumppu. Molemmilla kerroilla ääni oli huoltoon ajaessa poissa ja huollosta lähtiessä se palasi. Lopulta paikansin metalliputken avulla syyksi laturin.

Se, että öljyä on tullut 7dl kuulostaa huolestuttavalta. 500€ on aika rajoilla, että kannattaako tuohon lähteä. Mikäli sinulla olisi kaveri, joka tekisi homman kohtuullisella korvauksella (rahat tai mäyräkoira) ja tilaisit tarvittavat osat Virosta, niin silloin tuo voisi olla kannattava n. 200-250€ kokeilu.
 
Missä autossa öljynpaineen valo syttyy, vasta, kun painetta ei ole ollenkaan, ja millä perusteella se olisi niin toteutettu? Kaikissa tietämissäni tapauksissa se on säädetty hiukan alle minimispeksin, ja joissain autoissa tyhjäkäynnille ja kierroksille oma raja-arvo. Hetkellinen alle minimispeksin käyminen tuskin koko moottoria hajottaa.

Ja näinhän vanhat autot kertoo kokeneelle kuljettajalle että öljyt on nyt todella vähissä jos nopean jarrutuksen jälkeen öljyvalo vilkahtaa. Taitaa vaan nykyisissä multimedianäytöissä olla sen verran filtteröintiä että tuollainen "vilkahtaminen" ei rekisteröidy.
 
Juu olen päättänyt että en korjaa enää autoa. Ajan auton liikkeen pihaan ja vaihdan auton (monessa paikkaa, että minimi 1500€ hyvitys jos ajettu pihaan ja katsastettu)
 
Nyt tuli soitto siittä mondeosta. Laturin vapaakytkin ja olisko ollut moniurahihnan joku… sarja…? Ensi viikolla vaihto ja hintaa 500e. Huoltoliikkeen mukaan autoa uskaltaa ajaa. Mitä mieltä? En autoista ite ymmärrä.
Mut varmana vakuutti, että ääni olisi tuosta tullut
Siis pelkkä moniurahihna (apulaitteiden pyöritys) sekä laturin vaihto 500e? Varmaan tunti pari vianhakua tuossa.

Mutta jos öljynseassa oli metallihippuja. Se jo kertoo itselle et jotain on koneesta menossa rikki. Ainakin jotain varmuutta haluaisi ennenkuin itse rahaa laittaisi kyseiseen moottoriin.
Onko muuten paljon ajettu kone? Kun mielikuvan saanut et duratecin koneet kestäisi hyvin sen +450tkm
 
Missä autossa öljynpaineen valo syttyy, vasta, kun painetta ei ole ollenkaan, ja millä perusteella se olisi niin toteutettu? Kaikissa tietämissäni tapauksissa se on säädetty hiukan alle minimispeksin, ja joissain autoissa tyhjäkäynnille ja kierroksille oma raja-arvo. Hetkellinen alle minimispeksin käyminen tuskin koko moottoria hajottaa.
Suurimmassa osassa ainakin +10v autoissa on vain perus rajapaine-anturi.
Se kun käydessä vilkuttaa on öljy paineet ollut loppu jo pitkään...
 
Suurimmassa osassa ainakin +10v autoissa on vain perus rajapaine-anturi.
Se kun käydessä vilkuttaa on öljy paineet ollut loppu jo pitkään...
Eikös tällainen rajapaineanturi ala vilkuttelemaan varoitusvaloa mittaristossa kiihdytyksissä/jarrutuksissa ja nopeammissa käännöksissä ensin kun öljyn tasopinta vajoaa niin alas että öljypumppu alkaa hörppimään ilmaa öljypohjasta ja täten öljynpaine laskee hetkellisesti? Toki jos se auton käydessä paikallaan ollessa vilkuttelee niin kisa on ohi.
 
Eikös tällainen rajapaineanturi ala vilkuttelemaan varoitusvaloa mittaristossa kiihdytyksissä/jarrutuksissa ja nopeammissa käännöksissä ensin kun öljyn tasopinta vajoaa niin alas että öljypumppu alkaa hörppimään ilmaa öljypohjasta ja täten öljynpaine laskee hetkellisesti? Toki jos se auton käydessä paikallaan ollessa vilkuttelee niin kisa on ohi.
Näin tekee, eli alkaa vilkkumaan silloin kun pumppu ei käytännössä saa enää juuri mitään öljyä. Eli tilanne on huono, käytännössä jotain vauriota on jo aina tapahtunut.
 
Haluan varmistaa taivaspaikan ja harkitsen vaihtavani tuon mondeon toiseen mondeoon tai focukseen... Kyseessä kumminki kakkosauto ja max hinta saisi olla 15k. Noi tarjolla olevat vaihtoehdot on manuaalilla ja 1.5L ecoboostilla, vuosimalli 2015. Onko noi 1.5L ecoboostit kuivalla jakopäällä vai samalla tavalla kuin 1.0 eli ui öljyn seassa?

Onko toi 1.5L ecoboosti ihan kohtuu luotettava?

Vai entäs toi diesel 1.5tdci. Aika laiska varmaan kun 120hv ton kokoiseen autoon, mut varmaan luotettavampi moottorin osalta?
 
Viimeksi muokattu:
IMG_3430.jpeg


Mersu W163 etuiskariin tarttis tuollaisen kartioprikan. Olisko kellään vinkkiä mistä vois löytää?

Mersun osanumeroa ei tietääkseni ole koska on osa iskaria.
 
Onkohan mitään mahdollisuuksia saada jumiutunut jarrusylinterin mäntä vetreytettyä, jarrusatulaa kokonaan autosta irroittamatta, eli ilman ilmausta? Koitin kammeta vaikka millä sitä takaisinpäin, ei hievahdakaan.
 
Onkohan mitään mahdollisuuksia saada jumiutunut jarrusylinterin mäntä vetreytettyä, jarrusatulaa kokonaan autosta irroittamatta, eli ilman ilmausta? Koitin kammeta vaikka millä sitä takaisinpäin, ei hievahdakaan.

Meinasitko pitää autoa kauemman kuin yhden reissun tuon jälkeen? Jos aikomus on saada lähinnä ajettua auto paalattavaksi tai myytäväksi liikkeeseen niin sitten jarrumäntätyökalulla voi kokeilla.

Mutta se mäntä ei siitä korjaannu vaikka sen saisikin irtonaisemmaksi ja remontti on tiedossa joka tapauksessa.

Uusi vaihtosatula tilalle + ilmaus on helpompi prosessi vaikka ilmausta monet vierastaakin.
 
Meinasitko pitää autoa kauemman kuin yhden reissun tuon jälkeen? Jos aikomus on saada lähinnä ajettua auto paalattavaksi tai myytäväksi liikkeeseen niin sitten jarrumäntätyökalulla voi kokeilla.

Mutta se mäntä ei siitä korjaannu vaikka sen saisikin irtonaisemmaksi ja remontti on tiedossa joka tapauksessa.

Uusi vaihtosatula tilalle + ilmaus on helpompi prosessi vaikka ilmausta monet vierastaakin.

Nojoo, eihän se uutta vastaavaksi tule, mutta onhan noihin korjaussarjojakin olemassa eli kyllä niitä kunnostetaan, tosin sekin sitten vaatii sen kokonaan irroittamisen, tarkoitus olisi nyt päästä ilman tuota ilmausta, kun kunnollinen ilmauslaite maksaa sen uuden satulan verran melkein ja kun yksin joutuu nyt väkisikin ilmauksen tekemään.

Kuskin puoleinen jarrusylinteri oli kokonaan jumissa ja ulko/vastapuolen pala hitsautunut kiinni, eli tosi epätasaisesti oli palatkin kuluneet. Ei ollut edellinen omistaja paljon jarruista välittänyt ja nyt kaikki on ruosteessa.
 
Onkohan mitään mahdollisuuksia saada jumiutunut jarrusylinterin mäntä vetreytettyä, jarrusatulaa kokonaan autosta irroittamatta, eli ilman ilmausta? Koitin kammeta vaikka millä sitä takaisinpäin, ei hievahdakaan.
Levittävä jarrumäntätyökalu | Jarrumännän puristin ja hyvä muistaa, että osa ei mene pelkästään painamalla sisään vaan vaativat myös kääntämistä samalla. Yleensä niitä missä on samassa käsijarru ilman omia käsijarrun kenkiä.

Niin jumissa olevaa ei ole vielä ollut ettei tuommoisella olisi sisään mennyt vaikka palat olisivat olleet miten järkyttävän näköiset. Eli jos saat sen sisään menemään niin sitten pumppaat ulos sitä ja taas sisään niin monesti herkistyy sillä riittävästi.
 
Onkohan mitään mahdollisuuksia saada jumiutunut jarrusylinterin mäntä vetreytettyä, jarrusatulaa kokonaan autosta irroittamatta, eli ilman ilmausta? Koitin kammeta vaikka millä sitä takaisinpäin, ei hievahdakaan.
Jos se jumi on männässä (eikä esimerkiksi liukutapissa tai muualla), niin ei sitä oikein mitenkään saa herkisteltyä satulaa irroittamatta. Jarrupuristimella/pyörittämällä sen männän voi sisälle saada, mutta se on taas takaisin jumissa kun ensimmäisen kerran kosket jarrupolkimeen. Se ruoste(jumitus) ei sieltä välistä mitenkään katoa, paitsi satula ja sen mäntä irroittamalla, hiomalla (tai vaihtamalla uusi) ja uusimalla tiivisteet. Nykyään kuitenkin on lähes kaikkiin autoihin uusi(kunnostettu) satula niin halpa, että ei juurikaan kannata satularemonttia tehdä itse, vaan ihan suosiolla vaihtaa koko satula (ja vaikka letkukin jos näyttää siltä). Jos vanhan satulan purkaa irti ja samantien heittää uuden paikalleen, ilmaus on todennäköisesti hyvin nopea homma, sitä ei kannata jännittää.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan mitään mahdollisuuksia saada jumiutunut jarrusylinterin mäntä vetreytettyä, jarrusatulaa kokonaan autosta irroittamatta, eli ilman ilmausta? Koitin kammeta vaikka millä sitä takaisinpäin, ei hievahdakaan.
Hätäratkaisuna tuollaisiin on tullut suihkuteltua suojakumin välistä(tai reijästä) vaikkapa wd-40 tjms ja painanut isoilla putkitongeilla männän liikkeelle. Kuvanmukainen jämäraudoista viritelty pulttipuristin toimii tosin pihtejä paremmin. Ovathan nuo kuntoon tulleet.
20241109_120602_copy_1500x2000.jpg
 
Kannattaa jarruhommiin ostaa suosiolla männänpuristustyökalu. Helpottaa työtä valtavasti. Isäni haki joskus apteekista "huume"ruiskun, jolla sai työnnettyä jumiutuneen männän väliin öljyä. Sitten vain jarrumännän puristustyökalulla mäntää sisään ja jarrupolkimella polkemslla ulos. Näin on saatu lähes aina palautettua mäntä toimivaksi.

 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
 
Niin se menee, ei me opita huoltamaan autojamme kuntoon, ja myymään sitten pois. Aina me tehdään toisinpäin: myydään automme huoltamatta ja oletetaan että se seuraava olisi just huolettu meille.
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.

Ota se jumittava mäntä irti sieltä ja katso miltä se näyttää, todennäköisesti se on ruosteessa ja männän takana nestetilassa on myös ruostemujua. Sen vanhan satulan/männän voi vielä saada hyvinkin kunnostettua välttäväksi. Männän voi saada paikallaankin irti ja huollettua, mutta usein on irrallaan paljon helpompaa. Ei välttämättä vaadi kuin pelkän männän hionnan ja taas pääsee vuoden/pari.

Jos ainoastaan männän painaa väkisin sisälle ja laittaa uudet palat (kuten joku tuossa taisi ehdottaa), se ruosteinen kohta menee eri kohtaan kuin aikaisemmin ja voi vaikuttaa siltä, että hetken toimii, voi hetken jopa toimiakin, mutta ei sitä oikein korjaukseksi voi sanoa, tekohengityksenä voi toimia.

Ilmauslaite ei ole mitenkään välttämätön varuste, vaikkakin se varsinkin yksin tehdessä hieman helpottaa. Nesteiden vaihto/ilmaus tässä on joka tapauksessa tarpeen, usein se ikivanha neste jossa kosteutta mukana on syypää sille männän ruostumiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista.
Ei sitä kukaan satavarmana tiedä etukäteen. Pelkkä puristimen kanssa herkistely voi auttaa vähäksi aikaa, pitkäksi aikaa tai ei ollenkaan. Kokeilemalla se selviää.
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Yksinkertaisin ilmauslaite on letku ja pullo jossa on jarrunestettä. Kunhan letkun pää on jarrunesteessä ettei se pääse hörppäämään ilmaa niin ilmaus on yksinkin todella helppoa.
Tossa yksi satunnainen video aiheesta:

Jos nyt vielä vaihdat männät + tiivisteet satuloihin niin olet käytännössä uusinut koko satulat. Vaihtosatulat eivät yleensä maksa kuin muutaman kympin, ei ole vaivan arvoista enää nykyään korjata niitä itse jos ei ole joku harvinaisempi auto johon ne ovat kalliit tai hankala saada. On satuloita tullut aikoinaan paljonkin huollettua ja korjattua, nykyään ei kannata eikä jaksa :D
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Mä olen rahapulassa parikin kertaa painanut jumittavan männän ulos ihan jarrupolkimella, tämän jälkeen männästä ruosteet pois hienolla karhunkielellä ja sitten silikonirasvaa pintaan ja painaminen takasin puhdistettuun sylinteriin (ja ilmausta). Toimii pitkään tuon jälkeen kunhan männässä ei ole ruosteensyömiä monttuja

Ja tämä toptip koskee siis EI ruuvattavia mäntiä
 
Niin se menee, ei me opita huoltamaan autojamme kuntoon, ja myymään sitten pois. Aina me tehdään toisinpäin: myydään automme huoltamatta ja oletetaan että se seuraava olisi just huolettu meille.

No itse ainakin pyrin korjaamaan kaikki mahdolliset viat mitä vaan kykenen ennen myyntiä, jotenkin reilumpaa ja ei tarvitse sitten niitä puhelujakaan jälkikäteen, että paskan möit...
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Ota raakasti vaan satula ilman paloja paikalleen sinne olkaavarteen. Tämän jälkeen kunnon rautakanki tms työkalu jolla saat kammettua mäntää sisään männän ja levyn välistä. Tosiaan wd tms suojakumin välistä sisään, tuossa kohtaa ei menetä mitään.

Jos ja kun saat männän sisään niin sitten ahkeraa jumppaa, eli kopista polkemalla mäntää ulos ja uudestaan sisään. Jos saat siihen kuntoon että menee isolla talttaruuvarilla kammeten hyvin sisään niin kamat paikalleen ja testiä. Ainiin ja viilalla ruostepaskat pois palojen liikkuma-alueelta kanssa. Sitä todnäk. piisaa jos pidemmän aikaa juminut.

90% satuloista saa herkisteltyä toimintakuntoon, mutta voivat jumia uudelleen varsinkin jos pidempää seisontaa tulee. Kokeilemalla selviää, jos vanhoista ei kalua saa niin uudet harvoin iso sijoitus. Satulan kerrallaan kun vaihdat niin saattaa ilmautua jopa painovoimaisesti avaamalla ruuvin ja odottelee kunnes kuplat ulkona.
 
Peilistä on edellisen omistajan aikana irronnut pala muovisesta kehyksestä. Millähän aineella tuohon voisi muovailla sopivan palan? Haitta on lähinnä kosmeettinen.

Edit: Eipä tuo paljon maksa Alissa. Liekö paha homma vaihtaa?
IMG_1470.jpeg


IMG_1469.jpeg
Ei mennyt putkeen. Aikani nyhräsin irti ja tässä lopputulos.
IMG_1660.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 248
Viestejä
4 866 061
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom