N13 taisi tosiaan olla se kone jossa on tuo thp-suvun sukusairaus eli ketjun kiristimet kuluu liikaa vai oliko et ketju itsesään on venyvää sorttia... Mut äkkiä sanoisin et vika voisi olla myös sytytyksen puolella, puolatkin voi olla vaan menossa.2015 BMW F31 316i 142tkm ajettuna ilmestyi ensimmäinen vika. Eli N13 moottorilla (THP sukulainen).
Huomasin pari päivää sitten runtatessa kaasun pohjaan että auto nykäisi oudosti. Tänään testailin vähän lisää ja melko helposti saa kaasun pohjaan runttaamalla misfireä aikaan. Mitä kuumempana moottori käy sitä vähemmän vika ilmenee.
Noh sitten äsken kokeilin vielä n. tunnin jäähtyneellä koneella liikkeelle lähtiessä kovaa kiihdytystä. Sehän löi auton ihan kunnolliseen vikatilaan. Taisi siirtyä käymään kolmella pytyllä:
140010: Misfire, multiple cylinders: detected
140210: Misfire, cylinder 2: detected
140001: Misfiring, multiple cylinders: Injection is switched off
140201: Misfire, cylinder 2: Injection is switched off
Auto sivuun, sammuksiin ja hetken päästä taas käyntiin niin käy hyvin. Bimmerlink apilla ainakin näen että normaalissa ajossa vakkari päällä tule lainkaan katkoksia eli ainakin toistaiseksi vika vaikuttaa vaativan voimakasta kaasuttamista. En tiedä sitten antaako se jotain vinkkiä missä vika voisi olla.
Netin vinkkien perusteella ajattelin huomenna vaihtaa puolia ristiin ja katsella seuraako vika. Tulpat vaihdettu 9tkm sitten joten en ekana niitä epäile. Mukava juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Eihän tuollaisella kovin kauas uskalla lähteä jos ei saa kuntoon.
Kaverin diisel bimmeris, myös F31, meni imusarjan mekaaniset ilmanvirtausläpät vikatilaan joka sekoitti koko auton. Äänestä kuviteltiin et moottori olisi jo entinen. Mut selvisi touhutonnilla ja uusi imusarja ja egr yms putsaukset