Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Onko kokemuksia lommonoikaisuun tarkoitukseen tehdyistä seteistä. Lidlissä näköjään alle kympin oleva. Toimiiko nää oikeasti?
Pari pil..un muotoista lommoa takapaneelissa, noin peukalonpään kokoisia.
Toiminee, mutta jos olet ensimmäistä kertaa kokeilemassa, niin lopputulos tuskin on sitä mitä toivoit.
 
Subaru Legacy 2013 tekee tuota myös näillä viileillä keleillä. Tämä johtuu tietääkseni siitä, että kylmäainepiiri lauhtuu niin tehokkaasti, jolloin matalapainekytkin katkaisee kompressorin käynnin hetkeksi kunnes taas paineet nousee ja käynnistyy uudelleen. Onko tuo siis toiminut toisella tavalla aikaisemmin?

Kottero ollut monta vuotta ja ei se lähimainkaan noin tiheään ole ennen mennyt päälle ja pois päältä. Nooh pitää seurailla miten se kesähelteillä porskuttaa. :thumbsup:
 
Peugeot 5008 2010, 2.0HDI näyttää valuttaneen reilusti Eolyssiä maahan. Mitään vikakoodeja ei ole taulussa niin kai tuo hetken kestää ajella vaikka tankki olisikin tyhjä?
 
Peugeot 5008 2010, 2.0HDI näyttää valuttaneen reilusti Eolyssiä maahan. Mitään vikakoodeja ei ole taulussa niin kai tuo hetken kestää ajella vaikka tankki olisikin tyhjä?
Käsittääkseni se ruiskuttaa sitä suoraan poltoaineen sekaan aina tankkauksen jälkeen, joten ainakin nykyisen tankillisen pystyt ajelemaan ilman mitään herjoja. Ja en tiedä siitä eteenpäin kun siinä ei ole mitään tasoanturia vaan laskennallinen se koska pyytää täyttöä. Ja se on semmoisessa pussissa siellä joten todennäköisesti se pussi on repeytynyt eli tarttee vaihtaa koko pussi. Kun monesti täyttö hoidetaan vain täyttämällä letkuista se pussi uudestaan.
ei kannata ajella jos kokonaan pääsee tyhjäksi. tai voi ajaa mut varaudu käymään merkkiliikkeessä laitattamassa vikavalot pois sitten.
No liikkeessä joutuu jokatapauksessa käymään kun sen uuden aineen määrä tarttee kertoa testerillä jos haluaa ettei joskus herjaile turhaan täyttöä. Tai sitten jollekin kaverille tai jos itse omistaa lexian tai testerin joka taipuu tuon täyttö huollon kuittaamiseen.
 
Autoon pitäisi eteen jarrylevyt ja palat vaihtaa. Tarjouksia olen autojerryn kautta kysellyt ja hinnat vaihtelee 200e ja 500e välistä. Kaikissa arvioitu 1h töitä eli ilmeisesti hintaero tulee osien laadusta? Kannattaako näissä mitne jarrulevyjen/palojen laatuun kiinnittää huomioita vai ottaa halvin tarjous? Olisiko järkevää tilata itse osat ja käyttää jossain pajalla vaihdattamassa? Jarrulevyjen/palojen laatu ei varmaan voi mitenkään auton takuuseen vaikuttaa?
 
Käsittääkseni se ruiskuttaa sitä suoraan poltoaineen sekaan aina tankkauksen jälkeen, joten ainakin nykyisen tankillisen pystyt ajelemaan ilman mitään herjoja. Ja en tiedä siitä eteenpäin kun siinä ei ole mitään tasoanturia vaan laskennallinen se koska pyytää täyttöä. Ja se on semmoisessa pussissa siellä joten todennäköisesti se pussi on repeytynyt eli tarttee vaihtaa koko pussi. Kun monesti täyttö hoidetaan vain täyttämällä letkuista se pussi uudestaan.

No liikkeessä joutuu jokatapauksessa käymään kun sen uuden aineen määrä tarttee kertoa testerillä jos haluaa ettei joskus herjaile turhaan täyttöä. Tai sitten jollekin kaverille tai jos itse omistaa lexian tai testerin joka taipuu tuon täyttö huollon kuittaamiseen.
En ehtinyt tarkemmin katsomaan kun rouva lähti sillä ajoon. Jokin muovinen purkki siellä oli joka kauttaaltaan pohjasta märkä ja autokatoksen lattialla läikkä.
 
Autoon pitäisi eteen jarrylevyt ja palat vaihtaa. Tarjouksia olen autojerryn kautta kysellyt ja hinnat vaihtelee 200e ja 500e välistä. Kaikissa arvioitu 1h töitä eli ilmeisesti hintaero tulee osien laadusta? Kannattaako näissä mitne jarrulevyjen/palojen laatuun kiinnittää huomioita vai ottaa halvin tarjous? Olisiko järkevää tilata itse osat ja käyttää jossain pajalla vaihdattamassa? Jarrulevyjen/palojen laatu ei varmaan voi mitenkään auton takuuseen vaikuttaa?
Pariin kertaan olen joutunut vaihtamaan edessä levyt heti uusiin kun tärinä oli niillä halvimmilla liikaa. Itse pyrin pysymään tunnetuissa merkeissä ml. Biltema.

Jos ostat osat itse ja viet laitettavaksi niin pieni riski varmaan aina on että ongelmien ilmaantuessa syyttävät sinun toimittamia osia.
 
Autoon pitäisi eteen jarrylevyt ja palat vaihtaa. Tarjouksia olen autojerryn kautta kysellyt ja hinnat vaihtelee 200e ja 500e välistä. Kaikissa arvioitu 1h töitä eli ilmeisesti hintaero tulee osien laadusta? Kannattaako näissä mitne jarrulevyjen/palojen laatuun kiinnittää huomioita vai ottaa halvin tarjous? Olisiko järkevää tilata itse osat ja käyttää jossain pajalla vaihdattamassa? Jarrulevyjen/palojen laatu ei varmaan voi mitenkään auton takuuseen vaikuttaa?
No juu ei vaikuta takuuseen. Toki hommana ei kovin ihmeellinen ja jos puhutaan pelkkien jarrupalojen vaihdosta niin on kyllä meko suolaiset hinnat kun ajattelee mitä pelkä palat maksavat. Juuri tein kakkosautoon jarruremontin vaihdoin palat ja liukutapit ja toiselle puolelle vielä satulan tiivisteet. Niin osat Virosta maksoi alle 50 € josta palojen hinta oli 15€ jotka ei edes olleet halvimmat. Ja merkkinäkin edes jotenkin tunnetut mutta ei premium.

Toki auto vaikuttaa, jos johonkin tehopeliin tarttee vaihtaa niin toki hintaakin on reilusti enemmän, mutta peruskinneriin ne osat ei hirveästi maksa. Toki jos se täytyy tehdä liikkeessä niin sitten vain kyselemään. Kuullut ainakin juttua ettei noi jerryn hinnat välttämättä ole halvimmat eikä suuriosa liikeistä niissä enää tarjouksia esitä.
 
Autoon pitäisi eteen jarrylevyt ja palat vaihtaa. Tarjouksia olen autojerryn kautta kysellyt ja hinnat vaihtelee 200e ja 500e välistä. Kaikissa arvioitu 1h töitä eli ilmeisesti hintaero tulee osien laadusta? Kannattaako näissä mitne jarrulevyjen/palojen laatuun kiinnittää huomioita vai ottaa halvin tarjous? Olisiko järkevää tilata itse osat ja käyttää jossain pajalla vaihdattamassa? Jarrulevyjen/palojen laatu ei varmaan voi mitenkään auton takuuseen vaikuttaa?
Halvoilla osilla tuntuu olevan suurempi riski vinkua (palat) tai mennä kieroksi/täristää (levyt). Katso vaikka motonetistä omaan autoosi "alkuperäistä vastaava" osien hinnat ja siitä haarukoit mikä on järkevä hintataso rempalle. Joka tapauksessa suosisin alkuperäistä vastaavia tarvikeosia hommassa, jos ei ole prioriteetti päästä mahdollisimman halvalla.
 
Onko tuolla joku tason tunnistin tms? Yritin asiaa googlailla mutta löysin vain tarinaa että lamppu syttyy kilometrien perusteella.
Ei siellä ole mitään tasoanturia. Testerillä kerrotaan paljon sinne laitetaan ja sitten se laskennallisesti laskee koska olisi loppu. Ja joissain se on pussissa siellä, mutta voi olla myös "kunnon" säiliö noin parilitraa se taitaa olla. Se pussikin on siellä koteloiden sisällä joten ulospäin ei sitä näe kumpa se on. Mutta en tuosta 5008 tiedä kumpaa niissä on käytetty.
 
Autoon pitäisi eteen jarrylevyt ja palat vaihtaa. Tarjouksia olen autojerryn kautta kysellyt ja hinnat vaihtelee 200e ja 500e välistä. Kaikissa arvioitu 1h töitä eli ilmeisesti hintaero tulee osien laadusta? Kannattaako näissä mitne jarrulevyjen/palojen laatuun kiinnittää huomioita vai ottaa halvin tarjous? Olisiko järkevää tilata itse osat ja käyttää jossain pajalla vaihdattamassa? Jarrulevyjen/palojen laatu ei varmaan voi mitenkään auton takuuseen vaikuttaa?
Kyllä korjaamot noin pääsääntöisesti käyttävät ns. merkkiosia, mutta osat hinnoitellaan reippaasti yläkanttiin ja vaihtelu on suurta, eli kate niistetään sitä kautta, kun työtähän tuossa ei juuri ole. Ainahan voi kysyä, että mitä osia laitatte alle.

Omiin osiin suhtautuminen vaihtelee. Osin järkiperusteisesti (tulee väärät osat) ja sitten myös taloudellisessa mielessä (osista saatava kate jää pois).
 
Omiin osiin suhtautuminen vaihtelee.
Totta, aika usein saattaa itse työn hinta (tai joku muu oheislaskutus) olla kovempi omien osien tuojalle, että saadaan parempi kate. Sen lisäksi ne asiakkaan tuomat osat herkemmin vain "heitetään" paikalleen, omat myydyt osat sitten saatetaan laittaa vähän tarkemmin, kun mahdollisissa ongelmatilanteessa niistä herkemmin joutuu vastuuseen. Ja jos se asiakkaan tuoma osa sitten sattuukin olemaan väärä, seuraa siitä yleensä lisää laskua.
 
Onko laturi tietäjiä paikalla, jos on, niin voiko olla mitään muuta syytä, miksi laturin latausvalon pinniin (L), ei muodostu jännite, kun laturi lataa, kuin se, että laturi on viallinen?

Kyseisessä laturissa ja liikkumisvälineessä on tuollainen liitin käytössä.


Eli, ymmärrykseni mukaan laturin DF-pinnistä menee auton ECU:lle tietoa laturin toiminnasta/kuormituksesta (volttitietona 0-11v?) ja L-pinniin pitäisi tulla auton virtapiirin jännite, kun laturi alkaa lataamaan, joka sitten sammuttaa latausvalon, kun valon molemmille puolille tulee sama jännite, jolloin ei muodostu potentiaalieroa.


Laturi kyllä aloittaa lataamaan (jopa ilman, että tuo ohjausliitin on kytkettynä, jolloin taitaa magnetoitua ihan tyhjäkäyntikierroksilla "itsekseen", ilman, että tarvitsee latausvalolta tulevaa esimagnetointi jännitettä?), mutta laturin L-pinniin ei tule jännitettä. Liitin irroitettuna, kun mittailin yleismittarilla autolta tulevaa jännitettä auton laturinliittimestä, niin näytti startatessa akunjännitettä ja sitten käynnissä ollessa vaihtelevaa jännitettä.

Uusi laturi kyseessä, joten jos selvästi on laturissa häikkää, eikä muita vaihtoehtoja kyseiselle asialle ole, niin laitan takuuseen tai perun kaupat ja ostan välissä toisen.
 
Viimeksi muokattu:
Autoon pitäisi eteen jarrylevyt ja palat vaihtaa. Tarjouksia olen autojerryn kautta kysellyt ja hinnat vaihtelee 200e ja 500e välistä. Kaikissa arvioitu 1h töitä eli ilmeisesti hintaero tulee osien laadusta? Kannattaako näissä mitne jarrulevyjen/palojen laatuun kiinnittää huomioita vai ottaa halvin tarjous? Olisiko järkevää tilata itse osat ja käyttää jossain pajalla vaihdattamassa? Jarrulevyjen/palojen laatu ei varmaan voi mitenkään auton takuuseen vaikuttaa?
Opettelet itse vaihtamaan, jos yhtään olis ketään osaavaa kaveria työkaluineen auttamaan ja tilaa missä laitella.

Tarvikeosat on ihan päteviä, että ei välttämättä kannata ostaa alkuperäisosia.
 
Tuli sitten 2008 malliseen focukseen vaihdettua takaiskarit motonetin parkkipaikalla sunnuntai-iltana (15min ennen paikan sulkemista ehti pihaan). Taino pelkästään ne ylätuet, kun yllättäen repesi 260tkm kohdalla. Onneksi on paksissa perusavaimet niin sai 10mm ja 16mm pultit auki, vaikka tuo alapään pultti olikin ikävän ruosteessa.

Pitää viel joku päivä vaihtaa koko loppuiskari, kun motonetilla ei niitä ollut siellä hyllyssä. Mut mutterit on sentää nyt vain ähkäisymomentissa.

Googlekin sitten kertoi että tuo on ihan yleinen vaiva volvoissa/mazdoissa/foordeissa, et ne tuennat vaan murtuu korvakkeista aikanaan.

Autoon pitäisi eteen jarrylevyt ja palat vaihtaa. Tarjouksia olen autojerryn kautta kysellyt ja hinnat vaihtelee 200e ja 500e välistä. Kaikissa arvioitu 1h töitä eli ilmeisesti hintaero tulee osien laadusta? Kannattaako näissä mitne jarrulevyjen/palojen laatuun kiinnittää huomioita vai ottaa halvin tarjous? Olisiko järkevää tilata itse osat ja käyttää jossain pajalla vaihdattamassa? Jarrulevyjen/palojen laatu ei varmaan voi mitenkään auton takuuseen vaikuttaa?
Riippuen täysin autosta niin kyllä, ihan liikkeiden hinnoissa. 90e levyt ja 25e palat (motonet hinnat about) + työt vajaa tunti, jos ns perus kauppakassi +12-vuotias auto. Uudemmissa onkin jo pientä säätöä, kun auto pitää joissain tapauksissa asentaa huoltomoodiin ja se vaatii toisinaan omat ohjelmat tai erillisen virransyötön tms.
 
Autoon pitäisi eteen jarrylevyt ja palat vaihtaa. Tarjouksia olen autojerryn kautta kysellyt ja hinnat vaihtelee 200e ja 500e välistä. Kaikissa arvioitu 1h töitä eli ilmeisesti hintaero tulee osien laadusta? Kannattaako näissä mitne jarrulevyjen/palojen laatuun kiinnittää huomioita vai ottaa halvin tarjous? Olisiko järkevää tilata itse osat ja käyttää jossain pajalla vaihdattamassa? Jarrulevyjen/palojen laatu ei varmaan voi mitenkään auton takuuseen vaikuttaa?
Ihan halvimpia jarrulevyjä ei kannata ostaa, koska nämä saattaa vääntyä vähän kieroiksi nopeasti.
 
Nyt kun täällä sopivasti puhutaan jarrurempoista, niin onko tietoa minkälainen pultti jarrusatulan liukutappien edessä on? Jaappanilainen merkki.

Volkkareissa minun mielestä on ennen ainakin ollut ihan tavan kanta, mutta nyt tässä toisessa merkissä tais tulla eteen muunlainen.
 
Nyt kun täällä sopivasti puhutaan jarrurempoista, niin onko tietoa minkälainen pultti jarrusatulan liukutappien edessä on? Jaappanilainen merkki.

Volkkareissa minun mielestä on ennen ainakin ollut ihan tavan kanta, mutta nyt tässä toisessa merkissä tais tulla eteen muunlainen.

Veikkaisin samaa kuin omassa 10. sukupolven Honda Civicissä eli 7mm kuusiokolokanta.
 
Nyt kun täällä sopivasti puhutaan jarrurempoista, niin onko tietoa minkälainen pultti jarrusatulan liukutappien edessä on? Jaappanilainen merkki.

Volkkareissa minun mielestä on ennen ainakin ollut ihan tavan kanta, mutta nyt tässä toisessa merkissä tais tulla eteen muunlainen.
Kertoisit merkin edes niin helpottaisi. Mut nissanissa (2008 micra ja taisi olla sama myös 2005 primerassa) oli, 13mm avaimella pitää kiinni satulan ja pidikkeen välistä ja 15mm avaimella avataan pultin kannasta.
 
Onko laturi tietäjiä paikalla, jos on, niin voiko olla mitään muuta syytä, miksi laturin latausvalon pinniin (L), ei muodostu jännite, kun laturi lataa, kuin se, että laturi on viallinen?

Kyseisessä laturissa ja liikkumisvälineessä on tuollainen liitin käytössä.


Eli, ymmärrykseni mukaan laturin DF-pinnistä menee auton ECU:lle tietoa laturin toiminnasta/kuormituksesta (volttitietona 0-11v?) ja L-pinniin pitäisi tulla auton virtapiirin jännite, kun laturi alkaa lataamaan, joka sitten sammuttaa latausvalon, kun valon molemmille puolille tulee sama jännite, jolloin ei muodostu potentiaalieroa.


Laturi kyllä aloittaa lataamaan (jopa ilman, että tuo ohjausliitin on kytkettynä, jolloin taitaa magnetoitua ihan tyhjäkäyntikierroksilla "itsekseen", ilman, että tarvitsee latausvalolta tulevaa esimagnetointi jännitettä?), mutta laturin L-pinniin ei tule jännitettä. Liitin irroitettuna, kun mittailin yleismittarilla autolta tulevaa jännitettä auton laturinliittimestä, niin näytti startatessa akunjännitettä ja sitten käynnissä ollessa vaihtelevaa jännitettä.

Uusi laturi kyseessä, joten jos selvästi on laturissa häikkää, eikä muita vaihtoehtoja kyseiselle asialle ole, niin laitan takuuseen tai perun kaupat ja ostan välissä toisen.

Itsellä aivan sama ongelma Caliberissa, latausvalo palaa jatkuvasti vaikka latausjännite on normaali, kuormituksesta riippuen noin 14,4V. Valo syttyi kiilapyörän vaihdon jälkeen.
Mitenhän ECU:n saisi uskomaan tai huijattua että lataus on ok. Alla kytkentäkaavio omastani:

Screenshot_20200826-145735_Adobe Acrobat.webp



Jatkokysymys mikäli Dodgen CVT-vaihteistotietäjiä maisemissa; jenkkisivuilla on se kymmenen eri mittaustapaa ja määrää CVT öljytilavuudelle mutta mitataanko CVT öljyntilaavuus auto käynnissä P-päällä vai ei. Ja jos niin monta millimetriä mittatikussa pitäisi vaihteistoöljyä olla ja mikä tahansa CVT-luokituksen öljy lienee soveltuvaa käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä ei haluta kertoa minkälaisen romun omistaa.
Mutta tämä ketjuhan kuuluu romuille :) Noh, asian tynkää eli Audi A6 C6 alkoi takavalo juonittelemaan. Herjasi ajon aikana kaikista vasemman takavalon polttimoista. Polttimon kantojen ja liittimen putsailu auttoi lähes kokonaan, nyt herjaa vain yhdestä polttimosta.
 
Vaimo soitti maantieltä, Citroen gp4 herjaa käsijarru- ja abs-vikaa, hän pysäytti huoltoaseman pihaan ja nyt on käsijarru jumi-kiinni. Ajoin sen 28km Vespalla katsomaan (otin kypäränkin mukaan jos pitää vaimo saada kotiin). No, runklailin käsijarrrun nappia, käynnistelin uudestaan ja kotin eteen, taakse, yhtäkkiä ei ollutkaan jarru kiinni, mutta huuteli ja vilkutteli kyllä. Sanoin vaimolle että hyppääs rattiin ja aja rauhallisesti kotinpäin, jos vaikka loikkaa se jarru kiinni, nin et ole lepikossa kun ajat rauhallisesti.
Seurasin sitten perässä ja kertoi pihalla että valot ja piipitykset loppuivat heti kun läksi liikkeelle.
-Kaivelin vähän nettiä, en tullut kovin viisaaksi mutta päätin tutustua tilanteesen pihalla vielä. Ei mitään vikaa! Ei hälyjä, ei valoja -ajoin pikkulenkin eikä mitään. Kässäri meni pois päältä kun läksin, ja kytkeytyi kun sammutin...katsellaan.

Edith:
vaimo sanoi että radiokanavat oli kadonneet, kun lähti siitä kotimatkalle -eli jokin merkillinen sähmövika täytyy olla kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Vw golf mk6, farkku. Käsijarruvipu nousee vaan muutaman naksun, aina ei sitäkää. Sitte tökkää siihen, ehkä kaksin käsin vääntäes vois saada enemmä..
Mitäs tuolle vois tehä? Menisköhä säätämällä vai..
Ja käsijarru ei pidä tuolla, jos vähänkää mäkeä on. Aivan loivassa kaupan parkkiksella viel pitää. Mutta ei jää laahaamaa.
Siinä keskikonsolin alla näyttäs oleva se säätö, kun purkaa sen konsolin siitä veks eka.
 
Vaimo soitti maantieltä, Citroen gp4 herjaa käsijarru- ja abs-vikaa, hän pysäytti huoltoaseman pihaan ja nyt on käsijarru jumi-kiinni. Ajoin sen 28km Vespalla katsomaan (otin kypäränkin mukaan jos pitää vaimo saada kotiin). No, runklailin käsijarrrun nappia, käynnistelin uudestaan ja kotin eteen, taakse, yhtäkkiä ei ollutkaan jarru kiinni, mutta huuteli ja vilkutteli kyllä. Sanoin vaimolle että hyppääs rattiin ja aja rauhallisesti kotinpäin, jos vaikka loikkaa se jarru kiinni, nin et ole lepikossa kun ajat rauhallisesti.
Seurasin sitten perässä ja kertoi pihalla että valot ja piipitykset loppuivat heti kun läksi liikkeelle.
-Kaivelin vähän nettiä, en tullut kovin viisaaksi mutta päätin tutustua tilanteesen pihalla vielä. Ei mitään vikaa! Ei hälyjä, ei valoja -ajoin pikkulenkin eikä mitään. Kässäri meni pois päältä kun läksin, ja kytkeytyi kun sammutin...katsellaan.

Edith:
vaimo sanoi että radiokanavat oli kadonneet, kun lähti siitä kotimatkalle -eli jokin merkillinen sähmövika täytyy olla kyseessä.
Sähköinen käsijarru muistaakseni sitikalla vaatii nopeustiedon että tietää irroitella joten veikkaisin että viittaa abs antureihin tuo häiriö. Muistaakseni oli vielä tiettyn pyörän anturi mikä aiheuttaa myös käppäri herjan.
 
Vaimo soitti maantieltä, Citroen gp4 herjaa käsijarru- ja abs-vikaa, hän pysäytti huoltoaseman pihaan ja nyt on käsijarru jumi-kiinni. Ajoin sen 28km Vespalla katsomaan (otin kypäränkin mukaan jos pitää vaimo saada kotiin). No, runklailin käsijarrrun nappia, käynnistelin uudestaan ja kotin eteen, taakse, yhtäkkiä ei ollutkaan jarru kiinni, mutta huuteli ja vilkutteli kyllä. Sanoin vaimolle että hyppääs rattiin ja aja rauhallisesti kotinpäin, jos vaikka loikkaa se jarru kiinni, nin et ole lepikossa kun ajat rauhallisesti.
Seurasin sitten perässä ja kertoi pihalla että valot ja piipitykset loppuivat heti kun läksi liikkeelle.
-Kaivelin vähän nettiä, en tullut kovin viisaaksi mutta päätin tutustua tilanteesen pihalla vielä. Ei mitään vikaa! Ei hälyjä, ei valoja -ajoin pikkulenkin eikä mitään. Kässäri meni pois päältä kun läksin, ja kytkeytyi kun sammutin...katsellaan.

Edith:
vaimo sanoi että radiokanavat oli kadonneet, kun lähti siitä kotimatkalle -eli jokin merkillinen sähmövika täytyy olla kyseessä.

Naapurilla e-C4, jossa talvella herjaili kanssa kummasti käsijarruja. Ihan merkkiliikkeesä todettu ettei vikaa ole. Ota nyt näistä sitten selkoa..
 
Käytin viikko sitten auton huollossa, jossa vaihdettiin taakse jarrupalat. Tänään on alkanut toiselta puolelta takaa kuulua kolinaa jos on kuoppaa tai möykkyä tiessä. Voiko tämä johtua tuosta jarrurempasta, eli esim. jarrusatulasta? Lähinnä mietityttää että voiko jarrurempan takia oireilla vasta nyt kun tässä on kuitenkin joku 200 kilsaa tullut ajettua sen jälkeen.

Itse en näistä oikein mitään ymmärrä, käytin renkaan pois ja katsoin että näkyykö mitään poikkeavaa, mutta ei minun silmiin osunut. Auto on Ford Focus 2019.
 
Vw golf mk6, farkku. Käsijarruvipu nousee vaan muutaman naksun, aina ei sitäkää. Sitte tökkää siihen, ehkä kaksin käsin vääntäes vois saada enemmä..
Mitäs tuolle vois tehä? Menisköhä säätämällä vai..
Ja käsijarru ei pidä tuolla, jos vähänkää mäkeä on. Aivan loivassa kaupan parkkiksella viel pitää. Mutta ei jää laahaamaa.
Siinä keskikonsolin alla näyttäs oleva se säätö, kun purkaa sen konsolin siitä veks eka.

Säätämällä saisit vain enemmän ongelmia. Vika on vaijerissa tai satulan päässä.
 
Käytin viikko sitten auton huollossa, jossa vaihdettiin taakse jarrupalat. Tänään on alkanut toiselta puolelta takaa kuulua kolinaa jos on kuoppaa tai möykkyä tiessä. Voiko tämä johtua tuosta jarrurempasta, eli esim. jarrusatulasta? Lähinnä mietityttää että voiko jarrurempan takia oireilla vasta nyt kun tässä on kuitenkin joku 200 kilsaa tullut ajettua sen jälkeen.

Itse en näistä oikein mitään ymmärrä, käytin renkaan pois ja katsoin että näkyykö mitään poikkeavaa, mutta ei minun silmiin osunut. Auto on Ford Focus 2019.
Todennäköisesti ei johdu, jos ääni kuuluu "kuoppaa tai möykkyä tiessä".
 
Säätämällä saisit vain enemmän ongelmia. Vika on vaijerissa tai satulan päässä.
Vw golf mk6, farkku. Käsijarruvipu nousee vaan muutaman naksun, aina ei sitäkää. Sitte tökkää siihen, ehkä kaksin käsin vääntäes vois saada enemmä..
Mitäs tuolle vois tehä? Menisköhä säätämällä vai..
Ja käsijarru ei pidä tuolla, jos vähänkää mäkeä on. Aivan loivassa kaupan parkkiksella viel pitää. Mutta ei jää laahaamaa.
Siinä keskikonsolin alla näyttäs oleva se säätö, kun purkaa sen konsolin siitä veks eka.

Voihan sitä säätää, mutta ei kyllä tee käsijarrusta sen tehokkaampaa, syy todennäköisesti jarrusatulassa.
 
Käytin viikko sitten auton huollossa, jossa vaihdettiin taakse jarrupalat. Tänään on alkanut toiselta puolelta takaa kuulua kolinaa jos on kuoppaa tai möykkyä tiessä. Voiko tämä johtua tuosta jarrurempasta, eli esim. jarrusatulasta? Lähinnä mietityttää että voiko jarrurempan takia oireilla vasta nyt kun tässä on kuitenkin joku 200 kilsaa tullut ajettua sen jälkeen.

Itse en näistä oikein mitään ymmärrä, käytin renkaan pois ja katsoin että näkyykö mitään poikkeavaa, mutta ei minun silmiin osunut. Auto on Ford Focus 2019.
Aikamoinen sattuma, jos se johtuisi jostain muusta, kuin tuosta remontista.
 
Todennäköisesti ei johdu, jos ääni kuuluu "kuoppaa tai möykkyä tiessä".
Mikä mielestäsi pitäisi jarruissa ääntä kuopissa ja miksi ei pitänyt ääntä heti rempan jälkeen?
Googlehaun tekoäly ehdotti jarrusatulaa näillä sanoilla: "Jarrusatulan löysä kiinnitys tai muu vika voi aiheuttaa kolinaa." Mutta en kyllä itse tiedä voiko se noin oireilla.

Aikamoinen sattuma, jos se johtuisi jostain muusta, kuin tuosta remontista.
Joo tämän takia tuota huoltoa epäilinkin, oon jokatapauksessa huomenna yhteyksissä huoltoliikkeeseen ja kysyn niiltä mielipidettä ja jos ehtisivät sitä vilkaista.
 
8
Googlehaun tekoäly ehdotti jarrusatulaa näillä sanoilla: "Jarrusatulan löysä kiinnitys tai muu vika voi aiheuttaa kolinaa." Mutta en kyllä itse tiedä voiko se noin oireilla.


Joo tämän takia tuota huoltoa epäilinkin, oon jokatapauksessa huomenna yhteyksissä huoltoliikkeeseen ja kysyn niiltä mielipidettä ja jos ehtisivät sitä vilkaista.
Mulla kävi ihan oikeasti kerran niin että jarruhuollossa unohdettiin laittaa satula kiinni. Se sitten lähti hyppimään levyn päällä ja oli onni myötä ettei kiilaantunut minnekään väliin.

Alkuoireena nimenomaan kolina. Koska oli takajarrusta kyse niin ei muuten ajossa huomannut.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
279 540
Viestejä
4 808 800
Jäsenet
77 943
Uusin jäsen
jumbo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom