Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jos se rele jättäisi pumpun päälle niin virrankulutus olisi ihan toista luokkaa ja kai se pumppu pitäisi ääntäkin pyöriessään jatkuvasti?

Kannustan loogiseen ja järjestelmälliseen vianhakuun tämän nykyisen sokkona hutkimisen sijasta. Säästyy pidemmän päälle paljon rahaa.

Ja ettei nyt pelkkää vittuilua vaan jotain ehdotuksiakin, niin olisiko mahdollista saada jostakin lainaksi lämpökameraa? Virrankulutus on sellainen, että joku paikka lämpenee varmasti ja sillä katselemalla voisi haarukoida mikä lämpenee ja saada selville mikä on varsinainen viallinen osa.
 
Jos se rele jättäisi pumpun päälle niin virrankulutus olisi ihan toista luokkaa ja kai se pumppu pitäisi ääntäkin pyöriessään jatkuvasti?

Kannustan loogiseen ja järjestelmälliseen vianhakuun tämän nykyisen sokkona hutkimisen sijasta. Säästyy pidemmän päälle paljon rahaa.

Ja ettei nyt pelkkää vittuilua vaan jotain ehdotuksiakin, niin olisiko mahdollista saada jostakin lainaksi lämpökameraa? Virrankulutus on sellainen, että joku paikka lämpenee varmasti ja sillä katselemalla voisi haarukoida mikä lämpenee ja saada selville mikä on varsinainen viallinen osa.
Se rele voi jättää "vuotovirtaa" päälle, se ei riitä siihen, että pumppu pyörii, mutta riittää siihen että akku menee parissa tunnissa tyhjäksi ja rikkoo samalla pumpun sähkömoottorin.
 
En nyt ole satavarma, onko oikea topicci, mutta ehkä lähimpänä. Autoni (Seat Exeo 2.0 TDI manuaali, ajettu 215tkm) alkoi pitää kolinaa pienillä vaihteilla (1, 2 ja vähän 3), kun kytkin tarraa kiinni. Auto ei mielestäni ravista tai muutenkaan käyttäydy muuten oudosti. Jostakin vain kuuluu "klunk", kun veto kytkeytyy.

Käytin autoani huollossa viime viikolla. Huollossa tehtiin perus nesteiden ja suodattimien vaihdot sekä jakohihnan vaihto ja alatukivarsien vaihto. Onko mahdollista, että huollossa on mokattu jotain, mikä aiheuttaisi kolinan vai onkohan ihan sattumaa, että vika ilmeni juuri nyt.
 
En nyt ole satavarma, onko oikea topicci, mutta ehkä lähimpänä. Autoni (Seat Exeo 2.0 TDI manuaali, ajettu 215tkm) alkoi pitää kolinaa pienillä vaihteilla (1, 2 ja vähän 3), kun kytkin tarraa kiinni. Auto ei mielestäni ravista tai muutenkaan käyttäydy muuten oudosti. Jostakin vain kuuluu "klunk", kun veto kytkeytyy.

Käytin autoani huollossa viime viikolla. Huollossa tehtiin perus nesteiden ja suodattimien vaihdot sekä jakohihnan vaihto ja alatukivarsien vaihto. Onko mahdollista, että huollossa on mokattu jotain, mikä aiheuttaisi kolinan vai onkohan ihan sattumaa, että vika ilmeni juuri nyt.

kaksoismassavauhtipyörä ehkä kolisee
kannattaa käydä käyttämälläsi korjaamolla tutkituttamassa sitä. tekevät diagnoosin onko heidän aiheuttamaa vai muu vika.
 
kaksoismassavauhtipyörä ehkä kolisee
kannattaa käydä käyttämälläsi korjaamolla tutkituttamassa sitä. tekevät diagnoosin onko heidän aiheuttamaa vai muu vika.
Juu, pajalle takas. Vetaria (ehkä) ja muita osia käytetty irti tukivarsien vaihdossa, niin olisko joku vaan jääny löysälle. En tosta volkkarista tiedä, mutta joissain autoissa vetari vaan pikku pultilla kiinni navassa ja oireilee just noin, jos jää kiristämättä.

Ja jakohihna vaihdettu, niin jossain autoissahan moottoria pitää irrotella vähän kiinnikkeistään, että mahtuu vaihtamaan, ja sit ku jää kasatessa vähän löysälle, niin kaipa se vedon kytkeytyessä vois kolista.
 
Viimeksi muokattu:
Ensin kannattaisi yrittää vuotopaikkaa etsiä silmämääräisesti tutkien esim putkien liitoksia jos näkyisi öljyä, tai sitten uv-valon kanssa, jos sattuisi merkkiainetta olemaan sisässä jo ennestään. Kannattaa myös varmistua siitä, että varmasti kaasut on kadonneet, ilmastoinnin toimimattomuuten voi olla monta muutakin syytä. Jos kaasua on järjestelmässä, mutta sitä vain on liian vähän, kyllähän tuollaisella purkilla sinne sitä lisää hieman saa ja voi näin saada sitä auton ilmastointia hetkisen tekohengitettyä, hyvällä tuurilla voi pysyä sisällä vaikka koko kesänkin, mutta ei se siitä ehjää tee. Jotkut autot myös voi vaatia adaptereita, että tuo sopii kiinni, siinä vaiheessa aletaankin olla jo lähestulkoon samoissa hinnoissa, kun jos kävisi täyttämässä liikkeessä.
 
Joo käytin siis auton ilmastointihuollossa ja siellä ilmeni että järjestelmä tyhjä eikä vuotojälkiä näkynyt pikaisella silmäyksellä. Sen takia eivät alkanut edes täyttämään kun jostain kuulemma vuotaa.Tarkoitus olisi itse koittaa löytää vuotokohta,mutta epäilyttää mitä tollaset aineet tekee järjestelmälle.
 
Joo käytin siis auton ilmastointihuollossa ja siellä ilmeni että järjestelmä tyhjä eikä vuotojälkiä näkynyt pikaisella silmäyksellä. Sen takia eivät alkanut edes täyttämään kun jostain kuulemma vuotaa.Tarkoitus olisi itse koittaa löytää vuotokohta,mutta epäilyttää mitä tollaset aineet tekee järjestelmälle.
Ei ainakaan isoja vuotoja paikkaa alla olevan videon perusteella. Eli jos kenno on laho, niin sitä tuskin voi enää pelastaa.

 
kaksoismassavauhtipyörä ehkä kolisee
kannattaa käydä käyttämälläsi korjaamolla tutkituttamassa sitä. tekevät diagnoosin onko heidän aiheuttamaa vai muu vika.

Juu, pajalle takas. Vetaria (ehkä) ja muita osia käytetty irti tukivarsien vaihdossa, niin olisko joku vaan jääny löysälle. En tosta volkkarista tiedä, mutta joissain autoissa vetari vaan pikku pultilla kiinni navassa ja oireilee just noin, jos jää kiristämättä.

Ja jakohihna vaihdettu, niin jossain autoissahan moottoria pitää irrotella vähän kiinnikkeistään, että mahtuu vaihtamaan, ja sit ku jää kasatessa vähän löysälle, niin kaipa se vedon kytkeytyessä vois kolista.

Aika samoihin vaihtoehtoihin päädyin omalla googlettelulla. Noh, huomenna takas pajalle ja toivon mukaan selviää. Toivon mukaan ei menisi hirveästi pelimerkkejä kuntoon saantiin.
 
Joo käytin siis auton ilmastointihuollossa ja siellä ilmeni että järjestelmä tyhjä eikä vuotojälkiä näkynyt pikaisella silmäyksellä. Sen takia eivät alkanut edes täyttämään kun jostain kuulemma vuotaa.Tarkoitus olisi itse koittaa löytää vuotokohta,mutta epäilyttää mitä tollaset aineet tekee järjestelmälle.
Jos koko systeemi on jo ollut kokonaan tyhjillään (eikä siis ainoastaan hieman vajaalla paineella) se on yleensä jo kyllä sitten sökö, ja vaatii uutta osaa johonkin. Ei kannata uhrata euroakaan täyttöpulloihin. Systeemiin voi painaa ilmaa sisälle ja sitten saippuaveden kanssa tutkia mistä tirisee. Kompuraa ei kannata kovin montaa sekuntia pitää käynnissä, kun siellä ei tässä kohtaa öljyt oikein kierrä.
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä jarrunesteen vaihtaminen ottaa voimille, varsinkin jos joutuu aloittamaan alusta ruostuneen ilmausruuvin takia, joka ei sitten tiivisty. Vastaisuudessa varaan oikeasti setin noita ruuveja, ettei tule hätä. :devilish:
 
Noin vuosi sitten harrasteauto otti ja veti pienen oikosulun päälle ja motivaatio vähän sukelsi. Startin soledoinin piuha palo virtalukon pohjalta lähtien eli paloi käytännössä kojelaudan ja moottorin johtasarja pilalle. Moottorin johtosarjan hommasin jo viime kesänä ja muokkaamisen maxxeculle aloitin viime kesänä ja pieniä juttuja vaille jäi muovipussiin. Nyt kevään tullen alkoi tuntumaan aika siltä että ehkä kaipaisi jo hauskuutta ajamiseen eli kojelaudan johtosarjan hommasin tutulta sekä hoidin loppuun tuon moottorin johtosarjan. Tuossahan on ogelma siis että ecu vaihtui joten liittimet ei sovi sekä aika paljon myös antureita vaihtui toisenlaisiin sekä liittimiä jäi pois sekä toisia tuli takaisin eli työmaa on aika iso. Ehkä tää pikku hiljaa alkaa oleen voiton puolella. Moottorin johtosarja lähti jo irti ja uus menee aika nopeasti paikalle mutta kojelaudan sarjan kohdalla vaatii koko kojelaudan purkamisen eli ei se ihan pikku rasti tuu olemaan

IMG_1465.JPEG


IMG_1467.JPEG


IMG_1469.JPEG


IMG_2534.JPEG


IMG_2535.JPEG


IMG_2537.JPEG
 
Mites noi ac täyttöpullot tullissa?

Mulla on tossa letukan pikappikin missä r12 olleet aikanaan, noitahan mainostetaan että sopisi r12 systeemiinkin...
 
En nyt ole satavarma, onko oikea topicci, mutta ehkä lähimpänä. Autoni (Seat Exeo 2.0 TDI manuaali, ajettu 215tkm) alkoi pitää kolinaa pienillä vaihteilla (1, 2 ja vähän 3), kun kytkin tarraa kiinni. Auto ei mielestäni ravista tai muutenkaan käyttäydy muuten oudosti. Jostakin vain kuuluu "klunk", kun veto kytkeytyy.

Käytin autoani huollossa viime viikolla. Huollossa tehtiin perus nesteiden ja suodattimien vaihdot sekä jakohihnan vaihto ja alatukivarsien vaihto. Onko mahdollista, että huollossa on mokattu jotain, mikä aiheuttaisi kolinan vai onkohan ihan sattumaa, että vika ilmeni juuri nyt.
Tämä ongelma ratkesi onneksi vähällä. Vaihdelaatikon kannakkeen pultit oli löysällä. Syytä en tiedä. Ei kuulemma pajallakaan pitäisi olla mitään syytä niitä availla tuon tehdyn huollon yhteydessä.
 
Tämä ongelma ratkesi onneksi vähällä. Vaihdelaatikon kannakkeen pultit oli löysällä. Syytä en tiedä. Ei kuulemma pajallakaan pitäisi olla mitään syytä niitä availla tuon tehdyn huollon yhteydessä.
Kukaan ei varmasti myönnä mokaansa ja hyvä että tuli kuntoon, veikkaan silti, että jossakin kohtaa remonttia on tehty vähän lisää tilaa ja löysätty niitä pultteja että on saatu hieman pelivaraa lisää, lähes mahdotonta että ne omia aikojaan aukeaa. Tuollainen löysätty pultti jää helposti kiristämättä takaisin, kun se pultti kuitenkin on siinä paikallaan huulilla, eikä selvästi jää ylimääräisiä osia pöydälle remontin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Kukaan ei varmasti myönnä mokaansa ja hyvä että tuli kuntoon, veikkaan silti, että jossakin kohtaa remonttia on tehty vähän lisää tilaa ja löysätty niitä pultteja että on saatu hieman pelivaraa lisää, lähes mahdotonta että ne omia aikojaan aukeaa. Tuollainen löysätty pultti jää helposti kiristämättä takaisin, kun se pultti kuitenkin on siinä paikallaan huulilla, eikä selvästi jää ylimääräisiä osia pöydälle remontin jälkeen.

Kieltämättä tällainen epäilys herää ihan ajoituksenkin takia. Ja paja tosiaan tarkasti ja korjasi tuon ilmaiseksi, niin ei sen puoleen jäänyt valittamista.
 
IMG-20250605-WA0004.jpg

Entinen pomo laittoi viestiä, että haluaisinko ottaa projektia pajotettavaksi.
Kummassakin helmassa paikattavaa, takana poikittaispalkissa ruostetta vasemmalla ja oikealla, takana iskarit vaihtokunnossa ja avain lähtee irti kun auto on käynnissä.
Tässä nyt vähän pähkäilen, että kannattaako tuota enää lähteä parsimaan vai sanonko että myy jollain parilla sataa jollekin ja unohtaa koko homman.

Mitä noiden hintoja katselin, niin 800-900 euroa voisi olla semmoinen hyvä myyntihinta tuoreella leimalla. Jos teen nuo ruostehommat yms ja perushuollon, niin voisin varmaankin jonkun 300-400 euroa pyytää sisältäen osat. Poikittaispalkin ruosteita en nähnyt, joten sieltä saattaa löytyä ihan mitä tahansa. Lapussa luki vain että kummallakin puolella olisi korjattavaa.
Avaimen saattaisi saada kuntoon ihan antamalla hellästi vasaralla rakkautta ja takomalla sitä littanammaksi (enkä edes muista että oliko tämä lapussa hylkynä vai korjauskehoituksena)

Sääli että pihasta löytyy jo kaksi autoa. Muuten olisi voinut hankkia itselle kakkosautoksi ja ajella tyytyväisenä kohti auringonlaskua.
 
IMG-20250605-WA0004.jpg

Entinen pomo laittoi viestiä, että haluaisinko ottaa projektia pajotettavaksi.
Kummassakin helmassa paikattavaa, takana poikittaispalkissa ruostetta vasemmalla ja oikealla, takana iskarit vaihtokunnossa ja avain lähtee irti kun auto on käynnissä.
Tässä nyt vähän pähkäilen, että kannattaako tuota enää lähteä parsimaan vai sanonko että myy jollain parilla sataa jollekin ja unohtaa koko homman.

Mitä noiden hintoja katselin, niin 800-900 euroa voisi olla semmoinen hyvä myyntihinta tuoreella leimalla. Jos teen nuo ruostehommat yms ja perushuollon, niin voisin varmaankin jonkun 300-400 euroa pyytää sisältäen osat. Poikittaispalkin ruosteita en nähnyt, joten sieltä saattaa löytyä ihan mitä tahansa. Lapussa luki vain että kummallakin puolella olisi korjattavaa.
Avaimen saattaisi saada kuntoon ihan antamalla hellästi vasaralla rakkautta ja takomalla sitä littanammaksi (enkä edes muista että oliko tämä lapussa hylkynä vai korjauskehoituksena)

Sääli että pihasta löytyy jo kaksi autoa. Muuten olisi voinut hankkia itselle kakkosautoksi ja ajella tyytyväisenä kohti auringonlaskua.
En kyllä ottaisi riesaksi moista,toki jos on tekemisen puute tai muuten haluaa harjoitella ruostekorjausta niin sitten.Kun tarkemmin miettii niin sanoisin että vie romu-ukolle.
 
IMG-20250605-WA0004.jpg

Entinen pomo laittoi viestiä, että haluaisinko ottaa projektia pajotettavaksi.
Kummassakin helmassa paikattavaa, takana poikittaispalkissa ruostetta vasemmalla ja oikealla, takana iskarit vaihtokunnossa ja avain lähtee irti kun auto on käynnissä.
Tässä nyt vähän pähkäilen, että kannattaako tuota enää lähteä parsimaan vai sanonko että myy jollain parilla sataa jollekin ja unohtaa koko homman.

Mitä noiden hintoja katselin, niin 800-900 euroa voisi olla semmoinen hyvä myyntihinta tuoreella leimalla. Jos teen nuo ruostehommat yms ja perushuollon, niin voisin varmaankin jonkun 300-400 euroa pyytää sisältäen osat. Poikittaispalkin ruosteita en nähnyt, joten sieltä saattaa löytyä ihan mitä tahansa. Lapussa luki vain että kummallakin puolella olisi korjattavaa.
Avaimen saattaisi saada kuntoon ihan antamalla hellästi vasaralla rakkautta ja takomalla sitä littanammaksi (enkä edes muista että oliko tämä lapussa hylkynä vai korjauskehoituksena)

Sääli että pihasta löytyy jo kaksi autoa. Muuten olisi voinut hankkia itselle kakkosautoksi ja ajella tyytyväisenä kohti auringonlaskua.
Tuollaisen toiselle tekeminen ei oikein lyö leiville. 300-400e sisältäen osat hinnalla ei käteen paljoa jää jos mitään. Lähinnä näkisin tuon isona palveluksena jos siihen lähtee. Jos itselleen tekee autoa tai itselleen myyntipeliä, sitten varmaan kannattaa hyvinkin jos saa sopivasti tuon ostettua.
 
Civic Sedan 2009. Ilmastoinnin kun lyö päälle niin kompura on 10s päällä, 5s kiinni, sitten taas kompura 10s, kiinni 5s... Tätä nonstoppina. Eri releellä testattu ja täyttöhuolto tehty. Mikähän tuota naksuttaa päälle ja pois? Joku antura antaa väärää dataa? Kylmää kyllä tulee.
 
Civic Sedan 2009. Ilmastoinnin kun lyö päälle niin kompura on 10s päällä, 5s kiinni, sitten taas kompura 10s, kiinni 5s... Tätä nonstoppina. Eri releellä testattu ja täyttöhuolto tehty. Mikähän tuota naksuttaa päälle ja pois? Joku antura antaa väärää dataa? Kylmää kyllä tulee.
Siis senhän kuuluukin kytkeä sitä kompuraa päälle ja pois. Sykli sitten riippuu mm lämpötilasta ja autosta.
 
Civic Sedan 2009. Ilmastoinnin kun lyö päälle niin kompura on 10s päällä, 5s kiinni, sitten taas kompura 10s, kiinni 5s... Tätä nonstoppina. Eri releellä testattu ja täyttöhuolto tehty. Mikähän tuota naksuttaa päälle ja pois? Joku antura antaa väärää dataa? Kylmää kyllä tulee.

Magneettikytkin? Yks vanhempi volvo teki mulla samaa, korjauksena yks prikka pois. Hondan tapauksessa satasen osa. Voin olla väärässäkin mutta nykyään ei tarvi koko kompuraa vaihtaa.
 
Civic Sedan 2009. Ilmastoinnin kun lyö päälle niin kompura on 10s päällä, 5s kiinni, sitten taas kompura 10s, kiinni 5s... Tätä nonstoppina. Eri releellä testattu ja täyttöhuolto tehty. Mikähän tuota naksuttaa päälle ja pois? Joku antura antaa väärää dataa? Kylmää kyllä tulee.
Lähteehän jäähdyttäjän tuuletin pyörimään. Kun joissain autoissa ei ilmastointi lähde ollenkaan päälle jos flekti ei lähde päälle ja joissain voi hetkeksi lähteä.
 
onko siinä erillinen korkeapainekytkin/anturi. se voisi napsuttaa sitä päälle/pois jos paine olevinaan liian korkea.

On, vois hyvinkin olla se on alkanut temppuilemaan. Ei ois kalliskaan palikka, ei vaan passaa itellä vaihtaa kun taitas tulla paineet pihalle.

Lähteehän jäähdyttäjän tuuletin pyörimään. Kun joissain autoissa ei ilmastointi lähde ollenkaan päälle jos flekti ei lähde päälle ja joissain voi hetkeksi lähteä.

Joo tuuletin menee aina kompressorin kans yhtä aikaa päälle.
 
Civic Sedan 2009. Ilmastoinnin kun lyö päälle niin kompura on 10s päällä, 5s kiinni, sitten taas kompura 10s, kiinni 5s... Tätä nonstoppina. Eri releellä testattu ja täyttöhuolto tehty. Mikähän tuota naksuttaa päälle ja pois? Joku antura antaa väärää dataa? Kylmää kyllä tulee.
Subaru Legacy 2013 tekee tuota myös näillä viileillä keleillä. Tämä johtuu tietääkseni siitä, että kylmäainepiiri lauhtuu niin tehokkaasti, jolloin matalapainekytkin katkaisee kompressorin käynnin hetkeksi kunnes taas paineet nousee ja käynnistyy uudelleen. Onko tuo siis toiminut toisella tavalla aikaisemmin?
 
Kuuluu toki, mutta ei sen noin tiheästi pitäisi naksua päälle ja pois, varsinkaan viileällä ilmalla.

Viileällä se juuri enemmän naksuu pois päältä, kuumemmalla kelillä pitäisi pysyä pidempään käynnissä. Onhan tuo hieman tiheän puolella johonkin muuhun autoon verrattuna joka käy harvemmin, ei kuitenkaan mitenkään poikkeuksellista etenkin kun kylmää tulee normaalisti suuttimista.
 
Ei ois kalliskaan palikka, ei vaan passaa itellä vaihtaa kun taitas tulla paineet pihalle.
En tiedä tosta autosta, mutta yleensä aina siellä on venttiili paineanturin alla, eli pieni sihahdus tulee kun ruuvaat anturin irti, mutta ei enempää. Se anturi pitää vaan vaihtaa reippailla liikkeillä, on mahdollista, että neula jää vuotamaan jos sen vain avaa muutaman kierroksen löysälle ja sitten jää siihen ihmettelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Peilistä on edellisen omistajan aikana irronnut pala muovisesta kehyksestä. Millähän aineella tuohon voisi muovailla sopivan palan? Haitta on lähinnä kosmeettinen.

Edit: Eipä tuo paljon maksa Alissa. Liekö paha homma vaihtaa?
IMG_1470.jpeg


IMG_1469.jpeg
 
Peilistä on edellisen omistajan aikana irronnut pala muovisesta kehyksestä. Millähän aineella tuohon voisi muovailla sopivan palan? Haitta on lähinnä kosmeettinen.

Edit: Eipä tuo paljon maksa Alissa. Liekö paha homma vaihtaa?
IMG_1470.jpeg


IMG_1469.jpeg
Ite vaihtaisin. Hankalin homma saada tuo peili ehjänä irti, että pääsee ruuvaa. Jos onnistuu niin sen jälkeen tuskin mitään vaivaa.
 
Potilaana 320tkm ajettu Korealainen 2,7 litrasella bensakutosella. Oireena vikakoodit P0300, P0302 ja P0304 eli sytyskatkoja 2 ja 4 pytyssä.
Vaihdoin kokeeksi 4 ja 6 puolat ristiin ja vika oli sen jälkeen 4 ja 6 pytyssä (eli ei ihan loogisesti ajatellen puola/tulppavikaa, kun vikahan olisi pitänyt olla tuolloin 2 ja 6 pytyssä)
Hommasin kuitenkin uudet puolat ja tulpat noihin kolmeen sylinteriin, mutta ei ratkaisua.

Vikaa ei huomaa oikeastaan kuin check engine valosta, joka palaa tai vilkkuu välillä ja välillä taas ei pala. Joskus saattaa käynti olla epätasaista, mutta rauhottuu kun auton käynnistää uudelleen. Tämä viittaisi johonkin anturivikaan tms. kun "buutti" auttaa eikä vika ole jatkuvasti päällä?

Auto kävi korjaamolla, jolla pitäisi olla vimosen päälle testerit, saamassa 2,5 tuntia valohoitoa. Tuloksena: ei imuvuotoja ja suuttimen puhdistusainetta tankkiin. MAF anturin arvot rajoilla, muut OK. Käy laihalla. 350€ tästä hoidosta, kiitos. Sanoivat että jos ei tuu puhdistusaineella kuntoon :rolleyes:, niin laitetaan MAF vaihtoon. Eli käytännössä samat diagnoosit mitä itse olin jo tehnyt ja heille kertonut, sekä olin myös kokeillut tuota puhdistusainetta aiemmin tuloksetta.

Ymmärrän kyllä täysin, että korjaamo laskuttaa käyttämästään ajasta, mutta 2,5 tunnin ajalla olisin luullut saavani enemmän tietoa kuin mitä itse sain aikaiseksi omalla halpatesterillä ja imuvuototestillä tunnissa. Enkä todellakaan voi sanoa itseäni miksikään asiantuntijaksi autoasioissa.

No, eihän se tietenkään noilla ihmelitkuilla kuntoon tullut, eikä enää huvittanut kokeilla heidän kanssaan onnea anturin vaihdolla. Tilasin alkuperäisen purkuosan murto-osalla heidän hinnasta nähdäkseni onko vika siinä. Täysin samat ongelmat purkuosallakin, enkä jaksa uskoa että olisivat samallalailla rikki, joten mitäs raati ehdottaisi seuraavaksi?

PS. Mitenhän muuten olisi mennyt jos olisin käynyt korjaamolla heidän ehdotuksestaan vaihdattamassa ton MAF anturin, eikä vika olisi sillä oiennut. Olisiko mennyt heidän piikkiin, vai olisiko vaan voi voi?
 
Potilaana 320tkm ajettu Korealainen 2,7 litrasella bensakutosella. Oireena vikakoodit P0300, P0302 ja P0304 eli sytyskatkoja 2 ja 4 pytyssä.
Vaihdoin kokeeksi 4 ja 6 puolat ristiin ja vika oli sen jälkeen 4 ja 6 pytyssä (eli ei ihan loogisesti ajatellen puola/tulppavikaa, kun vikahan olisi pitänyt olla tuolloin 2 ja 6 pytyssä)
Hommasin kuitenkin uudet puolat ja tulpat noihin kolmeen sylinteriin, mutta ei ratkaisua.

Vikaa ei huomaa oikeastaan kuin check engine valosta, joka palaa tai vilkkuu välillä ja välillä taas ei pala. Joskus saattaa käynti olla epätasaista, mutta rauhottuu kun auton käynnistää uudelleen. Tämä viittaisi johonkin anturivikaan tms. kun "buutti" auttaa eikä vika ole jatkuvasti päällä?

Auto kävi korjaamolla, jolla pitäisi olla vimosen päälle testerit, saamassa 2,5 tuntia valohoitoa. Tuloksena: ei imuvuotoja ja suuttimen puhdistusainetta tankkiin. MAF anturin arvot rajoilla, muut OK. Käy laihalla. 350€ tästä hoidosta, kiitos. Sanoivat että jos ei tuu puhdistusaineella kuntoon :rolleyes:, niin laitetaan MAF vaihtoon. Eli käytännössä samat diagnoosit mitä itse olin jo tehnyt ja heille kertonut, sekä olin myös kokeillut tuota puhdistusainetta aiemmin tuloksetta.

Ymmärrän kyllä täysin, että korjaamo laskuttaa käyttämästään ajasta, mutta 2,5 tunnin ajalla olisin luullut saavani enemmän tietoa kuin mitä itse sain aikaiseksi omalla halpatesterillä ja imuvuototestillä tunnissa. Enkä todellakaan voi sanoa itseäni miksikään asiantuntijaksi autoasioissa.

No, eihän se tietenkään noilla ihmelitkuilla kuntoon tullut, eikä enää huvittanut kokeilla heidän kanssaan onnea anturin vaihdolla. Tilasin alkuperäisen purkuosan murto-osalla heidän hinnasta nähdäkseni onko vika siinä. Täysin samat ongelmat purkuosallakin, enkä jaksa uskoa että olisivat samallalailla rikki, joten mitäs raati ehdottaisi seuraavaksi?

PS. Mitenhän muuten olisi mennyt jos olisin käynyt korjaamolla heidän ehdotuksestaan vaihdattamassa ton MAF anturin, eikä vika olisi sillä oiennut. Olisiko mennyt heidän piikkiin, vai olisiko vaan voi voi?
MAF anturin voi myös puhdistaa ja yllätys, osaat ehkä vaihtaa sen ihan itsekin. :eek: Varsinkin, kun tuota korjaamon laskua katselee - huh, että kannattaa alkaa itse mekaanikoksi.

Pitäisikin nyt selvittää mikä saa auton käymään laihalla. Joskus 1. lambda antautuu noilla kilometreillä ensiksi. Entäs katalysaattorin kunto? Entä suuttimet ja mites se polttoainepumppu. Kaikkihan se on mahdollista, kun on tuon verran ajettu auto.

Kun sanot, että vika ns. korjaantuu, kun käynnistää uudelleen saattaisi viitata sähköiseen alkuperään, koskapa ihan oikean moottorivian luulisi olevan jatkuvasti päällä.
 
Ite vaihtaisin. Hankalin homma saada tuo peili ehjänä irti, että pääsee ruuvaa. Jos onnistuu niin sen jälkeen tuskin mitään vaivaa.
Itse koko peilin rungon irroitus näyttää olevan viiden minuutin simppeli homma. Peilit kuitenkin lienee jollain liimalla kiinni? Voisi etukäteen kysyä marmorilta paljonko pelkkä peili maksaa, jos se halkeaa irroituksen yhteydessä.
 
MAF anturin voi myös puhdistaa ja yllätys, osaat ehkä vaihtaa sen ihan itsekin. :eek: Varsinkin, kun tuota korjaamon laskua katselee - huh, että kannattaa alkaa itse mekaanikoksi.

Pitäisikin nyt selvittää mikä saa auton käymään laihalla. Joskus 1. lambda antautuu noilla kilometreillä ensiksi. Entäs katalysaattorin kunto? Entä suuttimet ja mites se polttoainepumppu. Kaikkihan se on mahdollista, kun on tuon verran ajettu auto.

Kun sanot, että vika ns. korjaantuu, kun käynnistää uudelleen saattaisi viitata sähköiseen alkuperään, koskapa ihan oikean moottorivian luulisi olevan jatkuvasti päällä.
MAFfin olivat tosiaan putsanneet korjaamossa, se jäi mainitsematta. Itsekin olin sen aiemmin putsannut ja mainitsin myös tästä korjaamolle autoa viedessäni. Ja MAFfin olen myös jo vaihtanut purkuosaan kuten tuossa kirjoittelinkin. Sama vika, joten tuskin vika siinä.

Samaan johtopäätökseen olen tullut kuin sinä, että jotain sähköistä hämminkiä kun silloin harvoin kun auto käy epätasaisesti ja valo vilkkuu, niin käynti tasaantuu uudellenkäynnistyksen yhteydesssä. Vikavalo jää palamaan, mutta aikanaan taas sekin sammuu.

Hyviä vinkkejä nuo mitä kirjoitit. Katalysaattorista sen verran, että viime leimalla HC arvot erinomaiset, vaikka silloin oli jo tuota vikaa, eli ne ei vissiin olisi rikki?
 
Olen tsekannut nuo ongelmapyttyjen johdot päällisin puolin ja (toivottavasti) tsekkasivat myös huollossa... Tuossahan ei ole perinteisiä tulpanjohtoja kun puolat ovat suoraan kiinni tulpissa.

Eli 12V tulee johtoja pitkin ja sehän ei oikein läpi pääse lyömään, jos ei eristeet ihan rikki ole.
 
Itse koko peilin rungon irroitus näyttää olevan viiden minuutin simppeli homma. Peilit kuitenkin lienee jollain liimalla kiinni? Voisi etukäteen kysyä marmorilta paljonko pelkkä peili maksaa, jos se halkeaa irroituksen yhteydessä.
Eiköhän tuossa mahda olla peili samalla tavalla kiinni kuin "kaikissa" muissakin nykyisin, eli sen peililasin taakse on liimattu muovinen taustalevy, jossa on jonkinlaiset muoviklipsit takana. Tuo lasi kammetaan tuosta irti ja se pohja ja klipsit tulee mukana, ellei naksahda poikki, itse peililasin hajottamien on epätodennäköistä. Takaisin se laitetaan painamalla.
 
Olen tsekannut nuo ongelmapyttyjen johdot päällisin puolin ja (toivottavasti) tsekkasivat myös huollossa... Tuossahan ei ole perinteisiä tulpanjohtoja kun puolat ovat suoraan kiinni tulpissa.

Eli 12V tulee johtoja pitkin ja sehän ei oikein läpi pääse lyömään, jos ei eristeet ihan rikki ole.
Onhan siellä puolan päässä kuitenkin ne kumit. Aikoinaan J-astrassa oli murtuma/hapertumaa parissa, pätki kun löi kipinän sieltä läpi. Merkkarin vastaus oli uudet puolat, onneksi löytyi puolasta ebayn kautta pelkät eristeet ~7€ kappalehintaan.
 
Potilaana 320tkm ajettu Korealainen 2,7 litrasella bensakutosella. Oireena vikakoodit P0300, P0302 ja P0304 eli sytyskatkoja 2 ja 4 pytyssä.
Vaihdoin kokeeksi 4 ja 6 puolat ristiin ja vika oli sen jälkeen 4 ja 6 pytyssä (eli ei ihan loogisesti ajatellen puola/tulppavikaa, kun vikahan olisi pitänyt olla tuolloin 2 ja 6 pytyssä)
Hommasin kuitenkin uudet puolat ja tulpat noihin kolmeen sylinteriin, mutta ei ratkaisua.
Bensapumppu/suuttimet/suuttimien johtosarja. Akselin asentotunnistin tai johtosarja. Tossa mun veikkaukset.
 
Onhan siellä puolan päässä kuitenkin ne kumit. Aikoinaan J-astrassa oli murtuma/hapertumaa parissa, pätki kun löi kipinän sieltä läpi. Merkkarin vastaus oli uudet puolat, onneksi löytyi puolasta ebayn kautta pelkät eristeet ~7€ kappalehintaan.

Puolat ja tulpat siis jo uusittu, samoin puolille tulevat liittimet tsekattu.

Bensapumppu/suuttimet/suuttimien johtosarja. Akselin asentotunnistin tai johtosarja. Tossa mun veikkaukset.

Hyviä vinkkejä nämäkin. Kampuran asentotunnistin (jos sitä meinasit?) antaisi luultavasti vikakoodia testerillä?
Suuttimia mietin itsekin, mutta voisko kaksi vikaantua yhtäaikaa? -> eli oisko sitten johtosarja :hmm:

Bensapumpuun/suodattimeen vois puolestaan viitata tuo laihalla käyminen. Mutta miksiköhän sitten katkoo ainoastaan 2 ja 4 pyttyä, eikä kaikkia satunnaisesti.

Huomannut myös sen, että vika ilmaantuu usein tietyn matkan ajon jälkeen, mutta ei joka kerta. Liittykö sitten lämpenemiseen vai mihin tuo.
Usein tuon ongelman huomaa vain vikavalosta. Joskus harvoin kone ravistaa, minkä huomaa esim. valoihin pysähtyessä. Ja uudellenkäynnistys lopettaa tuon ravistuksen.
 
Onko kokemuksia lommonoikaisuun tarkoitukseen tehdyistä seteistä. Lidlissä näköjään alle kympin oleva. Toimiiko nää oikeasti?
Pari pil..un muotoista lommoa takapaneelissa, noin peukalonpään kokoisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 521
Viestejä
4 808 087
Jäsenet
77 943
Uusin jäsen
jumbo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom