Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
juu. B5 S4 risan steroideilla syötetty
Tämä ongelma ratkesi onneksi vähällä. Vaihdelaatikon kannakkeen pultit oli löysällä. Syytä en tiedä. Ei kuulemma pajallakaan pitäisi olla mitään syytä niitä availla tuon tehdyn huollon yhteydessä.En nyt ole satavarma, onko oikea topicci, mutta ehkä lähimpänä. Autoni (Seat Exeo 2.0 TDI manuaali, ajettu 215tkm) alkoi pitää kolinaa pienillä vaihteilla (1, 2 ja vähän 3), kun kytkin tarraa kiinni. Auto ei mielestäni ravista tai muutenkaan käyttäydy muuten oudosti. Jostakin vain kuuluu "klunk", kun veto kytkeytyy.
Käytin autoani huollossa viime viikolla. Huollossa tehtiin perus nesteiden ja suodattimien vaihdot sekä jakohihnan vaihto ja alatukivarsien vaihto. Onko mahdollista, että huollossa on mokattu jotain, mikä aiheuttaisi kolinan vai onkohan ihan sattumaa, että vika ilmeni juuri nyt.
Kukaan ei varmasti myönnä mokaansa ja hyvä että tuli kuntoon, veikkaan silti, että jossakin kohtaa remonttia on tehty vähän lisää tilaa ja löysätty niitä pultteja että on saatu hieman pelivaraa lisää, lähes mahdotonta että ne omia aikojaan aukeaa. Tuollainen löysätty pultti jää helposti kiristämättä takaisin, kun se pultti kuitenkin on siinä paikallaan huulilla, eikä selvästi jää ylimääräisiä osia pöydälle remontin jälkeen.Tämä ongelma ratkesi onneksi vähällä. Vaihdelaatikon kannakkeen pultit oli löysällä. Syytä en tiedä. Ei kuulemma pajallakaan pitäisi olla mitään syytä niitä availla tuon tehdyn huollon yhteydessä.
Kukaan ei varmasti myönnä mokaansa ja hyvä että tuli kuntoon, veikkaan silti, että jossakin kohtaa remonttia on tehty vähän lisää tilaa ja löysätty niitä pultteja että on saatu hieman pelivaraa lisää, lähes mahdotonta että ne omia aikojaan aukeaa. Tuollainen löysätty pultti jää helposti kiristämättä takaisin, kun se pultti kuitenkin on siinä paikallaan huulilla, eikä selvästi jää ylimääräisiä osia pöydälle remontin jälkeen.
En kyllä ottaisi riesaksi moista,toki jos on tekemisen puute tai muuten haluaa harjoitella ruostekorjausta niin sitten.Kun tarkemmin miettii niin sanoisin että vie romu-ukolle.![]()
Entinen pomo laittoi viestiä, että haluaisinko ottaa projektia pajotettavaksi.
Kummassakin helmassa paikattavaa, takana poikittaispalkissa ruostetta vasemmalla ja oikealla, takana iskarit vaihtokunnossa ja avain lähtee irti kun auto on käynnissä.
Tässä nyt vähän pähkäilen, että kannattaako tuota enää lähteä parsimaan vai sanonko että myy jollain parilla sataa jollekin ja unohtaa koko homman.
Mitä noiden hintoja katselin, niin 800-900 euroa voisi olla semmoinen hyvä myyntihinta tuoreella leimalla. Jos teen nuo ruostehommat yms ja perushuollon, niin voisin varmaankin jonkun 300-400 euroa pyytää sisältäen osat. Poikittaispalkin ruosteita en nähnyt, joten sieltä saattaa löytyä ihan mitä tahansa. Lapussa luki vain että kummallakin puolella olisi korjattavaa.
Avaimen saattaisi saada kuntoon ihan antamalla hellästi vasaralla rakkautta ja takomalla sitä littanammaksi (enkä edes muista että oliko tämä lapussa hylkynä vai korjauskehoituksena)
Sääli että pihasta löytyy jo kaksi autoa. Muuten olisi voinut hankkia itselle kakkosautoksi ja ajella tyytyväisenä kohti auringonlaskua.
Tuollaisen toiselle tekeminen ei oikein lyö leiville. 300-400e sisältäen osat hinnalla ei käteen paljoa jää jos mitään. Lähinnä näkisin tuon isona palveluksena jos siihen lähtee. Jos itselleen tekee autoa tai itselleen myyntipeliä, sitten varmaan kannattaa hyvinkin jos saa sopivasti tuon ostettua.![]()
Entinen pomo laittoi viestiä, että haluaisinko ottaa projektia pajotettavaksi.
Kummassakin helmassa paikattavaa, takana poikittaispalkissa ruostetta vasemmalla ja oikealla, takana iskarit vaihtokunnossa ja avain lähtee irti kun auto on käynnissä.
Tässä nyt vähän pähkäilen, että kannattaako tuota enää lähteä parsimaan vai sanonko että myy jollain parilla sataa jollekin ja unohtaa koko homman.
Mitä noiden hintoja katselin, niin 800-900 euroa voisi olla semmoinen hyvä myyntihinta tuoreella leimalla. Jos teen nuo ruostehommat yms ja perushuollon, niin voisin varmaankin jonkun 300-400 euroa pyytää sisältäen osat. Poikittaispalkin ruosteita en nähnyt, joten sieltä saattaa löytyä ihan mitä tahansa. Lapussa luki vain että kummallakin puolella olisi korjattavaa.
Avaimen saattaisi saada kuntoon ihan antamalla hellästi vasaralla rakkautta ja takomalla sitä littanammaksi (enkä edes muista että oliko tämä lapussa hylkynä vai korjauskehoituksena)
Sääli että pihasta löytyy jo kaksi autoa. Muuten olisi voinut hankkia itselle kakkosautoksi ja ajella tyytyväisenä kohti auringonlaskua.
Siis senhän kuuluukin kytkeä sitä kompuraa päälle ja pois. Sykli sitten riippuu mm lämpötilasta ja autosta.Civic Sedan 2009. Ilmastoinnin kun lyö päälle niin kompura on 10s päällä, 5s kiinni, sitten taas kompura 10s, kiinni 5s... Tätä nonstoppina. Eri releellä testattu ja täyttöhuolto tehty. Mikähän tuota naksuttaa päälle ja pois? Joku antura antaa väärää dataa? Kylmää kyllä tulee.
Kuuluu toki, mutta ei sen noin tiheästi pitäisi naksua päälle ja pois, varsinkaan viileällä ilmalla.Siis senhän kuuluukin kytkeä sitä kompuraa päälle ja pois. Sykli sitten riippuu mm lämpötilasta ja autosta.
Civic Sedan 2009. Ilmastoinnin kun lyö päälle niin kompura on 10s päällä, 5s kiinni, sitten taas kompura 10s, kiinni 5s... Tätä nonstoppina. Eri releellä testattu ja täyttöhuolto tehty. Mikähän tuota naksuttaa päälle ja pois? Joku antura antaa väärää dataa? Kylmää kyllä tulee.
Lähteehän jäähdyttäjän tuuletin pyörimään. Kun joissain autoissa ei ilmastointi lähde ollenkaan päälle jos flekti ei lähde päälle ja joissain voi hetkeksi lähteä.Civic Sedan 2009. Ilmastoinnin kun lyö päälle niin kompura on 10s päällä, 5s kiinni, sitten taas kompura 10s, kiinni 5s... Tätä nonstoppina. Eri releellä testattu ja täyttöhuolto tehty. Mikähän tuota naksuttaa päälle ja pois? Joku antura antaa väärää dataa? Kylmää kyllä tulee.
onko siinä erillinen korkeapainekytkin/anturi. se voisi napsuttaa sitä päälle/pois jos paine olevinaan liian korkea.
Lähteehän jäähdyttäjän tuuletin pyörimään. Kun joissain autoissa ei ilmastointi lähde ollenkaan päälle jos flekti ei lähde päälle ja joissain voi hetkeksi lähteä.
Subaru Legacy 2013 tekee tuota myös näillä viileillä keleillä. Tämä johtuu tietääkseni siitä, että kylmäainepiiri lauhtuu niin tehokkaasti, jolloin matalapainekytkin katkaisee kompressorin käynnin hetkeksi kunnes taas paineet nousee ja käynnistyy uudelleen. Onko tuo siis toiminut toisella tavalla aikaisemmin?Civic Sedan 2009. Ilmastoinnin kun lyö päälle niin kompura on 10s päällä, 5s kiinni, sitten taas kompura 10s, kiinni 5s... Tätä nonstoppina. Eri releellä testattu ja täyttöhuolto tehty. Mikähän tuota naksuttaa päälle ja pois? Joku antura antaa väärää dataa? Kylmää kyllä tulee.
Kuuluu toki, mutta ei sen noin tiheästi pitäisi naksua päälle ja pois, varsinkaan viileällä ilmalla.
Tuskin. Se anturi on yleensä ehjä tai sitten se on rikki, ei se säännöllisesti 4krt minuutissa toimi/ei toimi.On, vois hyvinkin olla se on alkanut temppuilemaan.
En tiedä tosta autosta, mutta yleensä aina siellä on venttiili paineanturin alla, eli pieni sihahdus tulee kun ruuvaat anturin irti, mutta ei enempää. Se anturi pitää vaan vaihtaa reippailla liikkeillä, on mahdollista, että neula jää vuotamaan jos sen vain avaa muutaman kierroksen löysälle ja sitten jää siihen ihmettelemään.Ei ois kalliskaan palikka, ei vaan passaa itellä vaihtaa kun taitas tulla paineet pihalle.
Ite vaihtaisin. Hankalin homma saada tuo peili ehjänä irti, että pääsee ruuvaa. Jos onnistuu niin sen jälkeen tuskin mitään vaivaa.Peilistä on edellisen omistajan aikana irronnut pala muovisesta kehyksestä. Millähän aineella tuohon voisi muovailla sopivan palan? Haitta on lähinnä kosmeettinen.
Edit: Eipä tuo paljon maksa Alissa. Liekö paha homma vaihtaa?
![]()
![]()
MAF anturin voi myös puhdistaa ja yllätys, osaat ehkä vaihtaa sen ihan itsekin.Potilaana 320tkm ajettu Korealainen 2,7 litrasella bensakutosella. Oireena vikakoodit P0300, P0302 ja P0304 eli sytyskatkoja 2 ja 4 pytyssä.
Vaihdoin kokeeksi 4 ja 6 puolat ristiin ja vika oli sen jälkeen 4 ja 6 pytyssä (eli ei ihan loogisesti ajatellen puola/tulppavikaa, kun vikahan olisi pitänyt olla tuolloin 2 ja 6 pytyssä)
Hommasin kuitenkin uudet puolat ja tulpat noihin kolmeen sylinteriin, mutta ei ratkaisua.
Vikaa ei huomaa oikeastaan kuin check engine valosta, joka palaa tai vilkkuu välillä ja välillä taas ei pala. Joskus saattaa käynti olla epätasaista, mutta rauhottuu kun auton käynnistää uudelleen. Tämä viittaisi johonkin anturivikaan tms. kun "buutti" auttaa eikä vika ole jatkuvasti päällä?
Auto kävi korjaamolla, jolla pitäisi olla vimosen päälle testerit, saamassa 2,5 tuntia valohoitoa. Tuloksena: ei imuvuotoja ja suuttimen puhdistusainetta tankkiin. MAF anturin arvot rajoilla, muut OK. Käy laihalla. 350€ tästä hoidosta, kiitos. Sanoivat että jos ei tuu puhdistusaineella kuntoon, niin laitetaan MAF vaihtoon. Eli käytännössä samat diagnoosit mitä itse olin jo tehnyt ja heille kertonut, sekä olin myös kokeillut tuota puhdistusainetta aiemmin tuloksetta.
Ymmärrän kyllä täysin, että korjaamo laskuttaa käyttämästään ajasta, mutta 2,5 tunnin ajalla olisin luullut saavani enemmän tietoa kuin mitä itse sain aikaiseksi omalla halpatesterillä ja imuvuototestillä tunnissa. Enkä todellakaan voi sanoa itseäni miksikään asiantuntijaksi autoasioissa.
No, eihän se tietenkään noilla ihmelitkuilla kuntoon tullut, eikä enää huvittanut kokeilla heidän kanssaan onnea anturin vaihdolla. Tilasin alkuperäisen purkuosan murto-osalla heidän hinnasta nähdäkseni onko vika siinä. Täysin samat ongelmat purkuosallakin, enkä jaksa uskoa että olisivat samallalailla rikki, joten mitäs raati ehdottaisi seuraavaksi?
PS. Mitenhän muuten olisi mennyt jos olisin käynyt korjaamolla heidän ehdotuksestaan vaihdattamassa ton MAF anturin, eikä vika olisi sillä oiennut. Olisiko mennyt heidän piikkiin, vai olisiko vaan voi voi?
Varsinkin, kun tuota korjaamon laskua katselee - huh, että kannattaa alkaa itse mekaanikoksi.Itse koko peilin rungon irroitus näyttää olevan viiden minuutin simppeli homma. Peilit kuitenkin lienee jollain liimalla kiinni? Voisi etukäteen kysyä marmorilta paljonko pelkkä peili maksaa, jos se halkeaa irroituksen yhteydessä.Ite vaihtaisin. Hankalin homma saada tuo peili ehjänä irti, että pääsee ruuvaa. Jos onnistuu niin sen jälkeen tuskin mitään vaivaa.
MAFfin olivat tosiaan putsanneet korjaamossa, se jäi mainitsematta. Itsekin olin sen aiemmin putsannut ja mainitsin myös tästä korjaamolle autoa viedessäni. Ja MAFfin olen myös jo vaihtanut purkuosaan kuten tuossa kirjoittelinkin. Sama vika, joten tuskin vika siinä.MAF anturin voi myös puhdistaa ja yllätys, osaat ehkä vaihtaa sen ihan itsekin.Varsinkin, kun tuota korjaamon laskua katselee - huh, että kannattaa alkaa itse mekaanikoksi.
Pitäisikin nyt selvittää mikä saa auton käymään laihalla. Joskus 1. lambda antautuu noilla kilometreillä ensiksi. Entäs katalysaattorin kunto? Entä suuttimet ja mites se polttoainepumppu. Kaikkihan se on mahdollista, kun on tuon verran ajettu auto.
Kun sanot, että vika ns. korjaantuu, kun käynnistää uudelleen saattaisi viitata sähköiseen alkuperään, koskapa ihan oikean moottorivian luulisi olevan jatkuvasti päällä.
Kyllä, 8e hinnalla kannattaa tilata uusi. Johan siihen menee enemmän rahaa jos alkaa jostakin massasta leipomaan korjauspalaa ja hiomaan ja hinkkaamaan.Ite vaihtaisin. Hankalin homma saada tuo peili ehjänä irti, että pääsee ruuvaa. Jos onnistuu niin sen jälkeen tuskin mitään vaivaa.
Eiköhän tuossa mahda olla peili samalla tavalla kiinni kuin "kaikissa" muissakin nykyisin, eli sen peililasin taakse on liimattu muovinen taustalevy, jossa on jonkinlaiset muoviklipsit takana. Tuo lasi kammetaan tuosta irti ja se pohja ja klipsit tulee mukana, ellei naksahda poikki, itse peililasin hajottamien on epätodennäköistä. Takaisin se laitetaan painamalla.Itse koko peilin rungon irroitus näyttää olevan viiden minuutin simppeli homma. Peilit kuitenkin lienee jollain liimalla kiinni? Voisi etukäteen kysyä marmorilta paljonko pelkkä peili maksaa, jos se halkeaa irroituksen yhteydessä.
Onhan siellä puolan päässä kuitenkin ne kumit. Aikoinaan J-astrassa oli murtuma/hapertumaa parissa, pätki kun löi kipinän sieltä läpi. Merkkarin vastaus oli uudet puolat, onneksi löytyi puolasta ebayn kautta pelkät eristeet ~7€ kappalehintaan.Olen tsekannut nuo ongelmapyttyjen johdot päällisin puolin ja (toivottavasti) tsekkasivat myös huollossa... Tuossahan ei ole perinteisiä tulpanjohtoja kun puolat ovat suoraan kiinni tulpissa.
Eli 12V tulee johtoja pitkin ja sehän ei oikein läpi pääse lyömään, jos ei eristeet ihan rikki ole.
Bensapumppu/suuttimet/suuttimien johtosarja. Akselin asentotunnistin tai johtosarja. Tossa mun veikkaukset.Potilaana 320tkm ajettu Korealainen 2,7 litrasella bensakutosella. Oireena vikakoodit P0300, P0302 ja P0304 eli sytyskatkoja 2 ja 4 pytyssä.
Vaihdoin kokeeksi 4 ja 6 puolat ristiin ja vika oli sen jälkeen 4 ja 6 pytyssä (eli ei ihan loogisesti ajatellen puola/tulppavikaa, kun vikahan olisi pitänyt olla tuolloin 2 ja 6 pytyssä)
Hommasin kuitenkin uudet puolat ja tulpat noihin kolmeen sylinteriin, mutta ei ratkaisua.
Onhan siellä puolan päässä kuitenkin ne kumit. Aikoinaan J-astrassa oli murtuma/hapertumaa parissa, pätki kun löi kipinän sieltä läpi. Merkkarin vastaus oli uudet puolat, onneksi löytyi puolasta ebayn kautta pelkät eristeet ~7€ kappalehintaan.
Bensapumppu/suuttimet/suuttimien johtosarja. Akselin asentotunnistin tai johtosarja. Tossa mun veikkaukset.

Toiminee, mutta jos olet ensimmäistä kertaa kokeilemassa, niin lopputulos tuskin on sitä mitä toivoit.Onko kokemuksia lommonoikaisuun tarkoitukseen tehdyistä seteistä. Lidlissä näköjään alle kympin oleva. Toimiiko nää oikeasti?
Pari pil..un muotoista lommoa takapaneelissa, noin peukalonpään kokoisia.
Subaru Legacy 2013 tekee tuota myös näillä viileillä keleillä. Tämä johtuu tietääkseni siitä, että kylmäainepiiri lauhtuu niin tehokkaasti, jolloin matalapainekytkin katkaisee kompressorin käynnin hetkeksi kunnes taas paineet nousee ja käynnistyy uudelleen. Onko tuo siis toiminut toisella tavalla aikaisemmin?
No joo, en ihan virheetöntä tulosta etsi. Mutta jos edes sinnepäin olisi.
Peugeot 5008 2010, 2.0HDI näyttää valuttaneen reilusti Eolyssiä maahan. Mitään vikakoodeja ei ole taulussa niin kai tuo hetken kestää ajella vaikka tankki olisikin tyhjä?
Käsittääkseni se ruiskuttaa sitä suoraan poltoaineen sekaan aina tankkauksen jälkeen, joten ainakin nykyisen tankillisen pystyt ajelemaan ilman mitään herjoja. Ja en tiedä siitä eteenpäin kun siinä ei ole mitään tasoanturia vaan laskennallinen se koska pyytää täyttöä. Ja se on semmoisessa pussissa siellä joten todennäköisesti se pussi on repeytynyt eli tarttee vaihtaa koko pussi. Kun monesti täyttö hoidetaan vain täyttämällä letkuista se pussi uudestaan.Peugeot 5008 2010, 2.0HDI näyttää valuttaneen reilusti Eolyssiä maahan. Mitään vikakoodeja ei ole taulussa niin kai tuo hetken kestää ajella vaikka tankki olisikin tyhjä?
No liikkeessä joutuu jokatapauksessa käymään kun sen uuden aineen määrä tarttee kertoa testerillä jos haluaa ettei joskus herjaile turhaan täyttöä. Tai sitten jollekin kaverille tai jos itse omistaa lexian tai testerin joka taipuu tuon täyttö huollon kuittaamiseen.ei kannata ajella jos kokonaan pääsee tyhjäksi. tai voi ajaa mut varaudu käymään merkkiliikkeessä laitattamassa vikavalot pois sitten.
Onko tuolla joku tason tunnistin tms? Yritin asiaa googlailla mutta löysin vain tarinaa että lamppu syttyy kilometrien perusteella.ei kannata ajella jos kokonaan pääsee tyhjäksi. tai voi ajaa mut varaudu käymään merkkiliikkeessä laitattamassa vikavalot pois sitten.
En ehtinyt tarkemmin katsomaan kun rouva lähti sillä ajoon. Jokin muovinen purkki siellä oli joka kauttaaltaan pohjasta märkä ja autokatoksen lattialla läikkä.Käsittääkseni se ruiskuttaa sitä suoraan poltoaineen sekaan aina tankkauksen jälkeen, joten ainakin nykyisen tankillisen pystyt ajelemaan ilman mitään herjoja. Ja en tiedä siitä eteenpäin kun siinä ei ole mitään tasoanturia vaan laskennallinen se koska pyytää täyttöä. Ja se on semmoisessa pussissa siellä joten todennäköisesti se pussi on repeytynyt eli tarttee vaihtaa koko pussi. Kun monesti täyttö hoidetaan vain täyttämällä letkuista se pussi uudestaan.
No liikkeessä joutuu jokatapauksessa käymään kun sen uuden aineen määrä tarttee kertoa testerillä jos haluaa ettei joskus herjaile turhaan täyttöä. Tai sitten jollekin kaverille tai jos itse omistaa lexian tai testerin joka taipuu tuon täyttö huollon kuittaamiseen.
Pariin kertaan olen joutunut vaihtamaan edessä levyt heti uusiin kun tärinä oli niillä halvimmilla liikaa. Itse pyrin pysymään tunnetuissa merkeissä ml. Biltema.Autoon pitäisi eteen jarrylevyt ja palat vaihtaa. Tarjouksia olen autojerryn kautta kysellyt ja hinnat vaihtelee 200e ja 500e välistä. Kaikissa arvioitu 1h töitä eli ilmeisesti hintaero tulee osien laadusta? Kannattaako näissä mitne jarrulevyjen/palojen laatuun kiinnittää huomioita vai ottaa halvin tarjous? Olisiko järkevää tilata itse osat ja käyttää jossain pajalla vaihdattamassa? Jarrulevyjen/palojen laatu ei varmaan voi mitenkään auton takuuseen vaikuttaa?
No juu ei vaikuta takuuseen. Toki hommana ei kovin ihmeellinen ja jos puhutaan pelkkien jarrupalojen vaihdosta niin on kyllä meko suolaiset hinnat kun ajattelee mitä pelkä palat maksavat. Juuri tein kakkosautoon jarruremontin vaihdoin palat ja liukutapit ja toiselle puolelle vielä satulan tiivisteet. Niin osat Virosta maksoi alle 50 € josta palojen hinta oli 15€ jotka ei edes olleet halvimmat. Ja merkkinäkin edes jotenkin tunnetut mutta ei premium.Autoon pitäisi eteen jarrylevyt ja palat vaihtaa. Tarjouksia olen autojerryn kautta kysellyt ja hinnat vaihtelee 200e ja 500e välistä. Kaikissa arvioitu 1h töitä eli ilmeisesti hintaero tulee osien laadusta? Kannattaako näissä mitne jarrulevyjen/palojen laatuun kiinnittää huomioita vai ottaa halvin tarjous? Olisiko järkevää tilata itse osat ja käyttää jossain pajalla vaihdattamassa? Jarrulevyjen/palojen laatu ei varmaan voi mitenkään auton takuuseen vaikuttaa?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.