Potilaana 320tkm ajettu Korealainen 2,7 litrasella bensakutosella. Oireena vikakoodit P0300, P0302 ja P0304 eli sytyskatkoja 2 ja 4 pytyssä.
Vaihdoin kokeeksi 4 ja 6 puolat ristiin ja vika oli sen jälkeen 4 ja 6 pytyssä (eli ei ihan loogisesti ajatellen puola/tulppavikaa, kun vikahan olisi pitänyt olla tuolloin 2 ja 6 pytyssä)
Hommasin kuitenkin uudet puolat ja tulpat noihin kolmeen sylinteriin, mutta ei ratkaisua.
Vikaa ei huomaa oikeastaan kuin check engine valosta, joka palaa tai vilkkuu välillä ja välillä taas ei pala. Joskus saattaa käynti olla epätasaista, mutta rauhottuu kun auton käynnistää uudelleen. Tämä viittaisi johonkin anturivikaan tms. kun "buutti" auttaa eikä vika ole jatkuvasti päällä?
Auto kävi korjaamolla, jolla pitäisi olla vimosen päälle testerit, saamassa 2,5 tuntia valohoitoa. Tuloksena: ei imuvuotoja ja suuttimen puhdistusainetta tankkiin. MAF anturin arvot rajoilla, muut OK. Käy laihalla. 350€ tästä hoidosta, kiitos. Sanoivat että jos ei tuu puhdistusaineella kuntoon

, niin laitetaan MAF vaihtoon. Eli käytännössä samat diagnoosit mitä itse olin jo tehnyt ja heille kertonut, sekä olin myös kokeillut tuota puhdistusainetta aiemmin tuloksetta.
Ymmärrän kyllä täysin, että korjaamo laskuttaa käyttämästään ajasta, mutta 2,5 tunnin ajalla olisin luullut saavani enemmän tietoa kuin mitä itse sain aikaiseksi omalla halpatesterillä ja imuvuototestillä tunnissa. Enkä todellakaan voi sanoa itseäni miksikään asiantuntijaksi autoasioissa.
No, eihän se tietenkään noilla ihmelitkuilla kuntoon tullut, eikä enää huvittanut kokeilla heidän kanssaan onnea anturin vaihdolla. Tilasin alkuperäisen purkuosan murto-osalla heidän hinnasta nähdäkseni onko vika siinä. Täysin samat ongelmat purkuosallakin, enkä jaksa uskoa että olisivat samallalailla rikki, joten mitäs raati ehdottaisi seuraavaksi?
PS. Mitenhän muuten olisi mennyt jos olisin käynyt korjaamolla heidän ehdotuksestaan vaihdattamassa ton MAF anturin, eikä vika olisi sillä oiennut. Olisiko mennyt heidän piikkiin, vai olisiko vaan voi voi?