- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 8 936
Hyvin lähti tsi:stä puolat käsin vetämällä, vaikka jossain suositeltiin ulosvetäjää.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei kai niitä kukaan irroittele, etenkään jos kärryn omistaa ja sitä silloin tällöin vetää perässään. Mä en muutenkaan oikein älyä koko irroitettavan koukun ideaa, miksi ihmeessä se pitäisi joskus saada irti? Vai onko siinä sama juttu, kun siinä että joistakin uudemmista autoista piilotetaan pakoputken ulostulo piiloon, koska se on joidenkin mielestä niin ruma?
Jos sitten taas on auto jossa sitä koukkua ei ikinä ole pidetty paikallaan, päästäänkin siihen toiseen ongelmaan, eli jos joku joskus sitten haluaisikin sen kiiltävän käyttämättömän minttikuntoisen koukun asentaa paikalleen, se ei helpolla onnistu, kun se tumppi ja lukko siellä auton perässä on kuitenkin ruosteessa.
No joo, on mahdollista, mutta vaati aika kyr*än poliisin. Itsekin kyllä aikanaan jouduin eräästä autosta katsastusasemalla sen taistelemaan irti juuri samasta syystä kun sattui mulkero kohdalle ja piti päästä siitä pätemään kun ei muutakaan sanomista keksinyt.Jos se peittää rekisterikilven, niin voi saada sakkoa. En kyllä tunne tai tiedä ensimmäistäkään tapausta.
Irroitettava vetokoukku - Minilex
www.minilex.fi
Se on totta. Niistä tulee mielikuva hamstraajasta joka raahaa kaikenlaista paskaa kotiinsa ja sen ympärille. Tiedän ettei tämä päde suurimman osan kohdalla ja empiirisissä havainnoissani on selvä vinouma, mutta en voi mitään mielikuvalle.Se on ruma. Jos itse harkitsisin koukkua, niin ehdottomasti irroitettava. Mieluusti sähköinen.
On siitä koukusta joskus hyötyä vaikkei juuri kärryjä veteliskään. Just pari viikkoa sitten pysähdyttyäni suojatien eteen joku justiinsa kortin saanu bemarijonne jysäytti persiiseen. Mun auton vetokoukku upposi nätisti bemarin etupuskuriin ja siitä lojahti airbägit auki
Omasta autosta meni koukku vaihtoon kun sen runko antoi periksi mutta muuten ei tullut vaurioita.
En ole koskaan kuullutkaan, että puolien irrottamiseen tarvitaan ulosvetäjää? Toki jos kyseessä vag, niin sekin voi olla mahdollista.Hyvin lähti tsi:stä puolat käsin vetämällä, vaikka jossain suositeltiin ulosvetäjää.
Onko tuossa mitään sulaketta nytYksi ehtoo kun ajelin kotiin niin mittaristoon syttyi kaikki valot palamaan. Päättelin että vika on laturissa ja siellä olikin paha hapettuma pääkaapelissa. Irroittaessa se tanko meni poikki ja johto mureni käsiin. Onneksi olin varautunut uudella laturilla ja samalla tuli tehtyä uudet vedot virtakaapelille vähän paksummasta narusta.
Onko tuossa mitään sulaketta nyt
Omissa suunitelmissa ollu samanlainen viritelmä mutten oo saannu vielä aikaseksi
Kataloogeja selaamaan ja ensimmäisenä vertailee muita mopoautoja? Voisivat myös mahdollisesti auttaa paikallisesti kysymällä jotakin joka noiden kanssa touhuaa. Lähtökohtaisesti kuitenkin kannattaisi yrittää etsiä ihan samanlainen. Nopean googlettelun perusteella ihan hyvin tuohon kyllä saa 50-60e iskaria maailmalta tilaten, mutta ei tiedä tarkkaa mallia tai osanumeroa niin ei saa varmuutta soveltuvuudeta.Mistä (eri vehkeestä) lähtisitte ettimään tämän näköistä iskaria, jos mallikohtaista ei sattuis saamaan? Ei nyt onneksi oo vielä mitään vaihtotarvetta, mutta on vähän ikävä tunnelma kun haluttu tehdä tasan yhteen, erittäin harvinaiseen automalliin sopiva iskari. Noita kyllä saa vielä jostain muista kaupoista, niin pitäskö niitä sit yks sarja tilata varastoon, vaikka maksavatkin 3-4x enemmän ku muut vastaavat.
![]()
Shock absorber front Aixam MEGA 1
www.minicar-parts.nl
Osanumerot ja kaikki sopivat mallit lukee siinä mun linkissä.Kataloogeja selaamaan ja ensimmäisenä vertailee muita mopoautoja? Voisivat myös mahdollisesti auttaa paikallisesti kysymällä jotakin joka noiden kanssa touhuaa. Lähtökohtaisesti kuitenkin kannattaisi yrittää etsiä ihan samanlainen. Nopean googlettelun perusteella ihan hyvin tuohon kyllä saa 50-60e iskaria maailmalta tilaten, mutta ei tiedä tarkkaa mallia tai osanumeroa niin ei saa varmuutta soveltuvuudeta.
esim tämä näyttää ihan identiselle kuvan peruteella: Amortyzator Aixam przód - amortyzator samochód bez licencji
Eikös noissa Aixamin muissa vehkeissä ole melkein samanlainen iskari?Mistä (eri vehkeestä) lähtisitte ettimään tämän näköistä iskaria, jos mallikohtaista ei sattuis saamaan? Ei nyt onneksi oo vielä mitään vaihtotarvetta, mutta on vähän ikävä tunnelma kun haluttu tehdä tasan yhteen, erittäin harvinaiseen automalliin sopiva iskari. Noita kyllä saa vielä jostain muista kaupoista, niin pitäskö niitä sit yks sarja tilata varastoon, vaikka maksavatkin 3-4x enemmän ku muut vastaavat.
![]()
Shock absorber front Aixam MEGA 1
www.minicar-parts.nl
![]()
Ota akun miinuskenkä irti ja laita yleismittari virranmittausasetuksella väliin. Huom kaikki sähkölaitteet pois päältä, ettei pala mittarin sulake. Jos ~minuutin jälkeen näyttää edelleen jotain huomattavaa kulutusta, tyyliin joku 0,5 A, niin vähintään autossa vika. Jos ei, niin akku sökö.Mersulla oli käynnistysongelmia. Latasin akun, noin tunti ja väitti Cetex, että täynnä on. No eilen ostin yleismittarin ja illalla kotiin, tänään mittasin. Akku oli ensin 12,12-12,14v, sitten n. 10 minuutin päästä kun mittasin, niin oli enää 11,90v.
Eli voiko päätellä että autossa on jokin, joka vie virtaa vai onko akku yksinkertaisesti jo tiensä päässä? Liiteenä akusta kuva. Voiko päätellä, että minkä ikäinen olis tuo laite.
![]()
Näyttää enemmän vain kyseisen tarvikemyyjän omilta koodeilta, eikä yhteensopivien autojen lista välttämättä ole mitenkään täydellinen. Väitän, että enemmän kuin ihan pienellä todennäköisyydellä tuo mun linkin iskari sopii, ne on kuitenkin eri mallit tuosta autosta pyritty mahdollisimman halvalla valmistamaan ja mahdollisuuksien mukaan käyttämään samoja osia. Josko siltä myyjältä vaikka saisi mittoja, joita voisi sitten vertailla omaan peliin? "Samaa" iskaria myy myös kaikki suomalaiset mopoautomyyjät, mitat varmaan saisi siis ihan suomestakin.Osanumerot ja kaikki sopivat mallit lukee siinä mun linkissä.
Tuo on todella paljon. Jokin syö siis virtaa ja akku tyhjenee sen vuoksi.Kyllä, tein juuri tuon mitä neuvottiin. N. x kertaa kertasin ohjeet, mittaus meni hyvin ja tulos oli 1.63. Youtubesta katsoin ohjeet![]()
Se on noin 20W, eli erittäin suuri kulutus. Seuraavaksi pitäisi sitten mitata edempää. Helpoin tapa edetä on jättää mittari kytketyksi tuohon samaan kohtaan (akun miinusnavan ja kaapelin väliin) ja sitten alkaa nyppiä sulakkeita pois rasiasta yksitellen ja katsoa missä kohtaa kulutus putoaa.Kyllä, tein juuri tuon mitä neuvottiin. N. x kertaa kertasin ohjeet, mittaus meni hyvin ja tulos oli 1.63. Youtubesta katsoin ohjeet![]()
Tuollahan on selvästi merkitty erikseen valmistajan tuotenumero ja cross reference eli OEM koodi, ja myös tuotenimi on yksilöity kyseiseen autoon, toisin kuin linkkaamasi iskari joka sopii tyyliin 10 eri malliin. Ja kuten erikseen mun viestiin tarkensin, kyseessä on harvinainen malli, eikä joku tusinamalli missä on kaikki samat osat kun kaikissa muissakin mopoautoissa. Siksi tuo oikea iskari maksaa 200 € eikä 50 €. Vaihteistokaan ei passaa mistään muusta mallista, kun se on haluttu laittaa eri päin kuin missään muussa autossa - vaan sitäpä ei näytä saavan enää edes sillä 3x hinnalla kun ei oo enää ollenkaan valikoimassa. Alatukivarsikin 30 euro tusinamallin sijaan 160 euroa.Näyttää enemmän vain kyseisen tarvikemyyjän omilta koodeilta, eikä yhteensopivien autojen lista välttämättä ole mitenkään täydellinen. Väitän, että enemmän kuin ihan pienellä todennäköisyydellä tuo mun linkin iskari sopii, ne on kuitenkin eri mallit tuosta autosta pyritty mahdollisimman halvalla valmistamaan ja mahdollisuuksien mukaan käyttämään samoja osia. Josko siltä myyjältä vaikka saisi mittoja, joita voisi sitten vertailla omaan peliin? "Samaa" iskaria myy myös kaikki suomalaiset mopoautomyyjät, mitat varmaan saisi siis ihan suomestakin.
Ei auton 12v järjestelmästä mitään hengenvaarallisia sähköiskuja saa.Vika löytyi. En kyllä yhtään pidä näistä sähköhommista ja nytkin nappasi kiinni kun testasin akun navan kautta + muutaman kerran kipinöi, mutta sainpahan testattua ja kaikki meni hyvin. 40A sulake ironisesti nro13:sta ja Softtop hydraulic pump taisi se olla, tämä on siis avoauto. Eikä ollut vasta kuin toinen sulakerasia mitä testasin, vielä olis ollut yksi lisää. Mitä nyt kannattaisi tehdä? Muuta kuin pistää miinuskaapeli kiinni ja akku laturiin. Voiko tuon sulakerasian irroittaa vai saako siinä näpelleen. Vai olisiko esim. hyvä idea ottaa kaikki sulakkeet irti ja puhdistaa ne + rasia contact cleanerilla ja odottaa, että kuivuu ja sitten sulakkeet takaisin.
![]()
Vika löytyi. En kyllä yhtään pidä näistä sähköhommista ja nytkin nappasi kiinni kun testasin akun navan kautta + muutaman kerran kipinöi, mutta sainpahan testattua ja kaikki meni hyvin. 40A sulake ironisesti nro13:sta ja Softtop hydraulic pump taisi se olla, tämä on siis avoauto. Eikä ollut vasta kuin toinen sulakerasia mitä testasin, vielä olis ollut yksi lisää. Mitä nyt kannattaisi tehdä? Muuta kuin pistää miinuskaapeli kiinni ja akku laturiin. Voiko tuon sulakerasian irroittaa vai saako siinä näpelleen. Vai olisiko esim. hyvä idea ottaa kaikki sulakkeet irti ja puhdistaa ne + rasia contact cleanerilla ja odottaa, että kuivuu ja sitten sulakkeet takaisin.
En tässä kohtaa ihan liikaa tuijottaisi niitä tuotekoodeja. Voipi olla ihan sama juttu kun esim ostaessa samaa osaa Porscheen tai Volkkariin, hinta on sen mukaan mihin sitä osaa kysyy.Tuollahan on selvästi merkitty erikseen valmistajan tuotenumero ja cross reference eli OEM koodi, ja myös tuotenimi on yksilöity kyseiseen autoon, toisin kuin linkkaamasi iskari joka sopii tyyliin 10 eri malliin. Ja kuten erikseen mun viestiin tarkensin, kyseessä on harvinainen malli, eikä joku tusinamalli missä on kaikki samat osat kun kaikissa muissakin mopoautoissa. Siksi tuo oikea iskari maksaa 200 € eikä 50 €. Vaihteistokaan ei passaa mistään muusta mallista, kun se on haluttu laittaa eri päin kuin missään muussa autossa - vaan sitäpä ei näytä saavan enää edes sillä 3x hinnalla kun ei oo enää ollenkaan valikoimassa. Alatukivarsikin 30 euro tusinamallin sijaan 160 euroa.
Mutta kaippa se pitää käyttää irti ja mitata. Hyvällä tuurilla voi olla vaan eri kierre päädyssä.
Öljyn taso ei vaikuta sähkön kulutukseen. Kyllä siellä on ihan oikea vika joko moottorissa tai johtosarjassa jos siinä ei mitään muuta ole matkalla. 20W kulutus on sellainen, että voisi näkyä jo ihan lämpökameralla jos sellainen on käytössä.Juu, niin taidan tehdä ja ladata akun takaisin täyteen. Siellä on kurkistusluukku pumpun öljymäärälle, sehän vois hyvinkin olla vikana (öljyn määrä). Katto on muuten kyllä toiminut ihan viime päivinä olen sitä käyttänyt.
Mutta kun lähemmin katsoo niin se pumpun säiliö on tuossa vasemmalla ja jos nyt kovin tihrustaa, niin näyttäisi että öljyn määrä on puolessa välissä.
No, en tiedä. Ainakin kiva, että löytyi vika.
Toinen mikä tuli mieleen, niin voitelin ne mekanismit ihan sellaisella yleisrasvalla. Pitäskö puhdistaa ja laittaa tilalle jotain parempaa, kuinkahan paljon tuo voisi tehdä vastusta siihen katon liikkeeseen? Ei nyt muuten mutta käytettykkin pumppu on jotain 400e pintaan, joten kaikki muut keinot ensin käyttöön.
Toinen mikä tuli mieleen, niin voitelin ne mekanismit ihan sellaisella yleisrasvalla. Pitäskö puhdistaa ja laittaa tilalle jotain parempaa, kuinkahan paljon tuo voisi tehdä vastusta siihen katon liikkeeseen? Ei nyt muuten mutta käytettykkin pumppu on jotain 400e pintaan, joten kaikki muut keinot ensin käyttöön.
Otin kuvan sieltä ja ensin kattelin, että eipä tuosta mitään irtoa. Mutta kun lähemmin katsoo niin se pumpun säiliö on tuossa vasemmalla ja jos nyt kovin tihrustaa, niin näyttäisi että öljyn määrä on puolessa välissä. Youtubessa on ihan video tästä pumpun irroituksesta:
En tiedä onko paras vaihtaa koko pumppu, jos yleensäkin alkaa noita irroittamaan. Mietin vaan, että olisko jotain muuta voinut olla. Mulla on hallitunkki kolisemassa siellä kontissa ja se verho, joka tulee peittämään sitä kattoa on just sen verran matalalla, että hallitunkin ylin kohta voisi painaa verhoa. Olisko voinut tälläinen tapaus olla, että pumppu työskenteli tavallista kovemmin. No, en tiedä. Ainakin kiva, että löytyi vika.
![]()
Se rele voi jättää "vuotovirtaa" päälle, se ei riitä siihen, että pumppu pyörii, mutta riittää siihen että akku menee parissa tunnissa tyhjäksi ja rikkoo samalla pumpun sähkömoottorin.Jos se rele jättäisi pumpun päälle niin virrankulutus olisi ihan toista luokkaa ja kai se pumppu pitäisi ääntäkin pyöriessään jatkuvasti?
Kannustan loogiseen ja järjestelmälliseen vianhakuun tämän nykyisen sokkona hutkimisen sijasta. Säästyy pidemmän päälle paljon rahaa.
Ja ettei nyt pelkkää vittuilua vaan jotain ehdotuksiakin, niin olisiko mahdollista saada jostakin lainaksi lämpökameraa? Virrankulutus on sellainen, että joku paikka lämpenee varmasti ja sillä katselemalla voisi haarukoida mikä lämpenee ja saada selville mikä on varsinainen viallinen osa.
En nyt ole satavarma, onko oikea topicci, mutta ehkä lähimpänä. Autoni (Seat Exeo 2.0 TDI manuaali, ajettu 215tkm) alkoi pitää kolinaa pienillä vaihteilla (1, 2 ja vähän 3), kun kytkin tarraa kiinni. Auto ei mielestäni ravista tai muutenkaan käyttäydy muuten oudosti. Jostakin vain kuuluu "klunk", kun veto kytkeytyy.
Käytin autoani huollossa viime viikolla. Huollossa tehtiin perus nesteiden ja suodattimien vaihdot sekä jakohihnan vaihto ja alatukivarsien vaihto. Onko mahdollista, että huollossa on mokattu jotain, mikä aiheuttaisi kolinan vai onkohan ihan sattumaa, että vika ilmeni juuri nyt.
Juu, pajalle takas. Vetaria (ehkä) ja muita osia käytetty irti tukivarsien vaihdossa, niin olisko joku vaan jääny löysälle. En tosta volkkarista tiedä, mutta joissain autoissa vetari vaan pikku pultilla kiinni navassa ja oireilee just noin, jos jää kiristämättä.kaksoismassavauhtipyörä ehkä kolisee
kannattaa käydä käyttämälläsi korjaamolla tutkituttamassa sitä. tekevät diagnoosin onko heidän aiheuttamaa vai muu vika.
Ensin kannattaisi yrittää vuotopaikkaa etsiä silmämääräisesti tutkien esim putkien liitoksia jos näkyisi öljyä, tai sitten uv-valon kanssa, jos sattuisi merkkiainetta olemaan sisässä jo ennestään. Kannattaa myös varmistua siitä, että varmasti kaasut on kadonneet, ilmastoinnin toimimattomuuten voi olla monta muutakin syytä. Jos kaasua on järjestelmässä, mutta sitä vain on liian vähän, kyllähän tuollaisella purkilla sinne sitä lisää hieman saa ja voi näin saada sitä auton ilmastointia hetkisen tekohengitettyä, hyvällä tuurilla voi pysyä sisällä vaikka koko kesänkin, mutta ei se siitä ehjää tee. Jotkut autot myös voi vaatia adaptereita, että tuo sopii kiinni, siinä vaiheessa aletaankin olla jo lähestulkoon samoissa hinnoissa, kun jos kävisi täyttämässä liikkeessä.Onko täällä kokemusta noista ilmastoinnin täyttöpulloista/paikkausaineista?Kannattaako noita laittaa vai jättää hyllyyn.Omassa autossa kaasut karannut talven aikana ja pitäs alkaa etsimään mahdollista vuotopaikkaa.