Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Onko se avain nyt varmasti väännetty tarpeeksi pitkälle että lukitus on auki
 
Kannattaa myös koittaa "hieman" rynkyttää sitä koukkua nupin päästä samalla kun vääntää avausmekanismia. Jos siinä on ollut hieman liikaa aisapainoa päällä, niin mekanismin lukituskieleke voi hyvinkin olla hieman jännityksen alla.
 
Umpiot kiskottu irti jos nyt kuitenkin innostuisi hinkkaamaan ja hartsittamaan nuo.

Vaihdoin sivuvalopolttimot - tosin jälleen kerran erikoisempi malli on erikoisempi malli. Ohjekirja kyllä kehuu auliisti, että polttimon kanta on W5W/T10 (Netistä ladattu). Mutta eipäs olekaan, vaan BAY9S. Mutta noita tuli onneksi tilattua jo viime kesänä toiseen, niin sattuipas kuitenkin löytymään sopivat - kunhan nyt eivät ala herjailemaan. Tämä V70 -laitos ei ole ihan niin nuuka vastuksesta, kun autossa on jo tehtaalta lähtien ledejä.

e. Umpiot takaisin paikallaan - on tuo kyllä niin onneton tuikku ainakin valoisassa, että ei mikään ihme, ettei noita ole huomannut. Mutta onpahan nyt ledit sielläkin.

Seison vieläkin korjattuna. Nuo helkutin BAY9St on etuvilkut. Näin ollen myös katastusmies on merkinnyt väärin sivuvalot rikkinäiseksi, vaikka etuvilkut olivat pimeänä.

Sivuvaloissa on nyt oranssit ledit, jotka tuntuvat kyllä olevan sen verran tuikut, että taidan vaihtaa kirkkaisiin. Ja jo kerran vastusarvoltan korjatut vilkut nakuttavat taas nopeaan vasemmalla. Onneksi tilasin pussillisen vastuksia jo viime kesänä, niin laitetaanpa palikkaa väliin.
 
Paitsi jos niitä pitää paikallaan vain, kun on vetotarvetta. Grand Scenicin irrotettava koukku oli aika timmissä kunnossa vielä 14 vuoden ikäiseäkin.
Ei kai niitä kukaan irroittele, etenkään jos kärryn omistaa ja sitä silloin tällöin vetää perässään. Mä en muutenkaan oikein älyä koko irroitettavan koukun ideaa, miksi ihmeessä se pitäisi joskus saada irti? Vai onko siinä sama juttu, kun siinä että joistakin uudemmista autoista piilotetaan pakoputken ulostulo piiloon, koska se on joidenkin mielestä niin ruma?
Jos sitten taas on auto jossa sitä koukkua ei ikinä ole pidetty paikallaan, päästäänkin siihen toiseen ongelmaan, eli jos joku joskus sitten haluaisikin sen kiiltävän käyttämättömän minttikuntoisen koukun asentaa paikalleen, se ei helpolla onnistu, kun se tumppi ja lukko siellä auton perässä on kuitenkin ruosteessa.
 
Ei kai niitä kukaan irroittele, etenkään jos kärryn omistaa ja sitä silloin tällöin vetää perässään. Mä en muutenkaan oikein älyä koko irroitettavan koukun ideaa, miksi ihmeessä se pitäisi joskus saada irti? Vai onko siinä sama juttu, kun siinä että joistakin uudemmista autoista piilotetaan pakoputken ulostulo piiloon, koska se on joidenkin mielestä niin ruma?
Jos sitten taas on auto jossa sitä koukkua ei ikinä ole pidetty paikallaan, päästäänkin siihen toiseen ongelmaan, eli jos joku joskus sitten haluaisikin sen kiiltävän käyttämättömän minttikuntoisen koukun asentaa paikalleen, se ei helpolla onnistu, kun se tumppi ja lukko siellä auton perässä on kuitenkin ruosteessa.

Jos se peittää rekisterikilven, niin voi saada sakkoa. En kyllä tunne tai tiedä ensimmäistäkään tapausta.

 
Jos se peittää rekisterikilven, niin voi saada sakkoa. En kyllä tunne tai tiedä ensimmäistäkään tapausta.

No joo, on mahdollista, mutta vaati aika kyr*än poliisin. Itsekin kyllä aikanaan jouduin eräästä autosta katsastusasemalla sen taistelemaan irti juuri samasta syystä kun sattui mulkero kohdalle ja piti päästä siitä pätemään kun ei muutakaan sanomista keksinyt.
 
Se on ruma. Jos itse harkitsisin koukkua, niin ehdottomasti irroitettava. Mieluusti sähköinen.
Se on totta. Niistä tulee mielikuva hamstraajasta joka raahaa kaikenlaista paskaa kotiinsa ja sen ympärille. Tiedän ettei tämä päde suurimman osan kohdalla ja empiirisissä havainnoissani on selvä vinouma, mutta en voi mitään mielikuvalle.
 
On siitä koukusta joskus hyötyä vaikkei juuri kärryjä veteliskään. Just pari viikkoa sitten pysähdyttyäni suojatien eteen joku justiinsa kortin saanu bemarijonne jysäytti persiiseen. Mun auton vetokoukku upposi nätisti bemarin etupuskuriin ja siitä lojahti airbägit auki :D

Omasta autosta meni koukku vaihtoon kun sen runko antoi periksi mutta muuten ei tullut vaurioita.
 
On siitä koukusta joskus hyötyä vaikkei juuri kärryjä veteliskään. Just pari viikkoa sitten pysähdyttyäni suojatien eteen joku justiinsa kortin saanu bemarijonne jysäytti persiiseen. Mun auton vetokoukku upposi nätisti bemarin etupuskuriin ja siitä lojahti airbägit auki :D

Omasta autosta meni koukku vaihtoon kun sen runko antoi periksi mutta muuten ei tullut vaurioita.

Yks kaveri peruutti kaupan pihalla vahingossa toisen auton keulaan. Koukku upposi volkkarin syyläristä läpi ja nesteet valui siihen paikalle. Rehellisenä kaverina hän jäi odottamaan auton omistajaa että selvittää tilanteen. Sillävälin kun vaimo meni kauppaan, poltteli tupakkia siinä odotellessa... sitten kolhittu auto lähti liikkeelle eikä siinä enää peräänkään ehtinyt kun katosi näkyvistä.
 
Kyllä ne puolat ihan vetämällä lähtee, voi olla joskus kyllä erittäinkin kovaa kiinni ja voi tarvita vähän vääntöapua. Kinkkisempi juttu voi olla se, että joistakin jää osa sitä kumilutkua kiinni tulppaan syvälle sinne poteroonsa ja se sitten pitäisi sieltä loihtia irti.
Ja toinen tarina on se, että joistakin saat purkaa ensin imusarjan irti, ennen kuin pääset puolia vaihtamaan.
 
Yksi ehtoo kun ajelin kotiin niin mittaristoon syttyi kaikki valot palamaan. Päättelin että vika on laturissa ja siellä olikin paha hapettuma pääkaapelissa. Irroittaessa se tanko meni poikki ja johto mureni käsiin. Onneksi olin varautunut uudella laturilla ja samalla tuli tehtyä uudet vedot virtakaapelille vähän paksummasta narusta.
20250529_155125.jpg20250531_101746.jpg20250531_142014.jpg20250531_205726.jpg20250531_141646.jpg
 
Yksi ehtoo kun ajelin kotiin niin mittaristoon syttyi kaikki valot palamaan. Päättelin että vika on laturissa ja siellä olikin paha hapettuma pääkaapelissa. Irroittaessa se tanko meni poikki ja johto mureni käsiin. Onneksi olin varautunut uudella laturilla ja samalla tuli tehtyä uudet vedot virtakaapelille vähän paksummasta narusta.
Onko tuossa mitään sulaketta nyt :hmm:

Omissa suunitelmissa ollu samanlainen viritelmä mutten oo saannu vielä aikaseksi
 
Mistä (eri vehkeestä) lähtisitte ettimään tämän näköistä iskaria, jos mallikohtaista ei sattuis saamaan? Ei nyt onneksi oo vielä mitään vaihtotarvetta, mutta on vähän ikävä tunnelma kun haluttu tehdä tasan yhteen, erittäin harvinaiseen automalliin sopiva iskari. Noita kyllä saa vielä jostain muista kaupoista, niin pitäskö niitä sit yks sarja tilata varastoon, vaikka maksavatkin 3-4x enemmän ku muut vastaavat.

1748938871588.jpeg
 
Mistä (eri vehkeestä) lähtisitte ettimään tämän näköistä iskaria, jos mallikohtaista ei sattuis saamaan? Ei nyt onneksi oo vielä mitään vaihtotarvetta, mutta on vähän ikävä tunnelma kun haluttu tehdä tasan yhteen, erittäin harvinaiseen automalliin sopiva iskari. Noita kyllä saa vielä jostain muista kaupoista, niin pitäskö niitä sit yks sarja tilata varastoon, vaikka maksavatkin 3-4x enemmän ku muut vastaavat.

Kataloogeja selaamaan ja ensimmäisenä vertailee muita mopoautoja? Voisivat myös mahdollisesti auttaa paikallisesti kysymällä jotakin joka noiden kanssa touhuaa. Lähtökohtaisesti kuitenkin kannattaisi yrittää etsiä ihan samanlainen. Nopean googlettelun perusteella ihan hyvin tuohon kyllä saa 50-60e iskaria maailmalta tilaten, mutta ei tiedä tarkkaa mallia tai osanumeroa niin ei saa varmuutta soveltuvuudeta.

esim tämä näyttää ihan identiselle kuvan peruteella: Amortyzator Aixam przód - amortyzator samochód bez licencji
 
Kataloogeja selaamaan ja ensimmäisenä vertailee muita mopoautoja? Voisivat myös mahdollisesti auttaa paikallisesti kysymällä jotakin joka noiden kanssa touhuaa. Lähtökohtaisesti kuitenkin kannattaisi yrittää etsiä ihan samanlainen. Nopean googlettelun perusteella ihan hyvin tuohon kyllä saa 50-60e iskaria maailmalta tilaten, mutta ei tiedä tarkkaa mallia tai osanumeroa niin ei saa varmuutta soveltuvuudeta.

esim tämä näyttää ihan identiselle kuvan peruteella: Amortyzator Aixam przód - amortyzator samochód bez licencji
Osanumerot ja kaikki sopivat mallit lukee siinä mun linkissä.
 
Mistä (eri vehkeestä) lähtisitte ettimään tämän näköistä iskaria, jos mallikohtaista ei sattuis saamaan? Ei nyt onneksi oo vielä mitään vaihtotarvetta, mutta on vähän ikävä tunnelma kun haluttu tehdä tasan yhteen, erittäin harvinaiseen automalliin sopiva iskari. Noita kyllä saa vielä jostain muista kaupoista, niin pitäskö niitä sit yks sarja tilata varastoon, vaikka maksavatkin 3-4x enemmän ku muut vastaavat.

1748938871588.jpeg
Eikös noissa Aixamin muissa vehkeissä ole melkein samanlainen iskari?
 
Mersulla oli käynnistysongelmia. Latasin akun, noin tunti ja väitti Cetex, että täynnä on. No eilen ostin yleismittarin ja illalla kotiin, tänään mittasin. Akku oli ensin 12,12-12,14v, sitten n. 10 minuutin päästä kun mittasin, niin oli enää 11,90v.

Eli voiko päätellä että autossa on jokin, joka vie virtaa vai onko akku yksinkertaisesti jo tiensä päässä? Liiteenä akusta kuva. Voiko päätellä, että minkä ikäinen olis tuo laite.

20250601_190601.jpg
 
Mersulla oli käynnistysongelmia. Latasin akun, noin tunti ja väitti Cetex, että täynnä on. No eilen ostin yleismittarin ja illalla kotiin, tänään mittasin. Akku oli ensin 12,12-12,14v, sitten n. 10 minuutin päästä kun mittasin, niin oli enää 11,90v.

Eli voiko päätellä että autossa on jokin, joka vie virtaa vai onko akku yksinkertaisesti jo tiensä päässä? Liiteenä akusta kuva. Voiko päätellä, että minkä ikäinen olis tuo laite.

20250601_190601.jpg
Ota akun miinuskenkä irti ja laita yleismittari virranmittausasetuksella väliin. Huom kaikki sähkölaitteet pois päältä, ettei pala mittarin sulake. Jos ~minuutin jälkeen näyttää edelleen jotain huomattavaa kulutusta, tyyliin joku 0,5 A, niin vähintään autossa vika. Jos ei, niin akku sökö.
 
Osanumerot ja kaikki sopivat mallit lukee siinä mun linkissä.
Näyttää enemmän vain kyseisen tarvikemyyjän omilta koodeilta, eikä yhteensopivien autojen lista välttämättä ole mitenkään täydellinen. Väitän, että enemmän kuin ihan pienellä todennäköisyydellä tuo mun linkin iskari sopii, ne on kuitenkin eri mallit tuosta autosta pyritty mahdollisimman halvalla valmistamaan ja mahdollisuuksien mukaan käyttämään samoja osia. Josko siltä myyjältä vaikka saisi mittoja, joita voisi sitten vertailla omaan peliin? "Samaa" iskaria myy myös kaikki suomalaiset mopoautomyyjät, mitat varmaan saisi siis ihan suomestakin.
 
Kyllä, tein juuri tuon mitä neuvottiin. N. x kertaa kertasin ohjeet, mittaus meni hyvin ja tulos oli 1.63. Youtubesta katsoin ohjeet :)
 
Kyllä, tein juuri tuon mitä neuvottiin. N. x kertaa kertasin ohjeet, mittaus meni hyvin ja tulos oli 1.63. Youtubesta katsoin ohjeet :)
Se on noin 20W, eli erittäin suuri kulutus. Seuraavaksi pitäisi sitten mitata edempää. Helpoin tapa edetä on jättää mittari kytketyksi tuohon samaan kohtaan (akun miinusnavan ja kaapelin väliin) ja sitten alkaa nyppiä sulakkeita pois rasiasta yksitellen ja katsoa missä kohtaa kulutus putoaa.

Akun voisi myös ladata täyteen kaapelit irti kytkettynä ja muutaman tunnin (tai vaikka seuraavana päivänä jos mahdollista) jälkeen mitata uudestaan. Tuollainen jatkuva kulutus ja tyhjäksi päästäminen herkästi alkaa kyllä käymään myös sen akun päälle, vaikka se ei siis alkuperäinen vika olekaan. Jos vaikuttaa siltä, että akkukaan ei ihan parhaimmillaan enää ole, ei uutta akkua kuitenkaan kannata vaihtaa paikalleen, ennen kuin alkuperäinen vika on eliminoitu.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää enemmän vain kyseisen tarvikemyyjän omilta koodeilta, eikä yhteensopivien autojen lista välttämättä ole mitenkään täydellinen. Väitän, että enemmän kuin ihan pienellä todennäköisyydellä tuo mun linkin iskari sopii, ne on kuitenkin eri mallit tuosta autosta pyritty mahdollisimman halvalla valmistamaan ja mahdollisuuksien mukaan käyttämään samoja osia. Josko siltä myyjältä vaikka saisi mittoja, joita voisi sitten vertailla omaan peliin? "Samaa" iskaria myy myös kaikki suomalaiset mopoautomyyjät, mitat varmaan saisi siis ihan suomestakin.
Tuollahan on selvästi merkitty erikseen valmistajan tuotenumero ja cross reference eli OEM koodi, ja myös tuotenimi on yksilöity kyseiseen autoon, toisin kuin linkkaamasi iskari joka sopii tyyliin 10 eri malliin. Ja kuten erikseen mun viestiin tarkensin, kyseessä on harvinainen malli, eikä joku tusinamalli missä on kaikki samat osat kun kaikissa muissakin mopoautoissa. Siksi tuo oikea iskari maksaa 200 € eikä 50 €. Vaihteistokaan ei passaa mistään muusta mallista, kun se on haluttu laittaa eri päin kuin missään muussa autossa - vaan sitäpä ei näytä saavan enää edes sillä 3x hinnalla kun ei oo enää ollenkaan valikoimassa. Alatukivarsikin 30 euro tusinamallin sijaan 160 euroa.

Mutta kaippa se pitää käyttää irti ja mitata. Hyvällä tuurilla voi olla vaan eri kierre päädyssä.
 
Viimeksi muokattu:
Vika löytyi. En kyllä yhtään pidä näistä sähköhommista ja nytkin nappasi kiinni kun testasin akun navan kautta + muutaman kerran kipinöi, mutta sainpahan testattua ja kaikki meni hyvin. 40A sulake ironisesti nro13:sta ja Softtop hydraulic pump taisi se olla, tämä on siis avoauto. Eikä ollut vasta kuin toinen sulakerasia mitä testasin, vielä olis ollut yksi lisää. Mitä nyt kannattaisi tehdä? Muuta kuin pistää miinuskaapeli kiinni ja akku laturiin. Voiko tuon sulakerasian irroittaa vai saako siinä näpelleen. Vai olisiko esim. hyvä idea ottaa kaikki sulakkeet irti ja puhdistaa ne + rasia contact cleanerilla ja odottaa, että kuivuu ja sitten sulakkeet takaisin.

20250603_183409.jpg
 
Vika löytyi. En kyllä yhtään pidä näistä sähköhommista ja nytkin nappasi kiinni kun testasin akun navan kautta + muutaman kerran kipinöi, mutta sainpahan testattua ja kaikki meni hyvin. 40A sulake ironisesti nro13:sta ja Softtop hydraulic pump taisi se olla, tämä on siis avoauto. Eikä ollut vasta kuin toinen sulakerasia mitä testasin, vielä olis ollut yksi lisää. Mitä nyt kannattaisi tehdä? Muuta kuin pistää miinuskaapeli kiinni ja akku laturiin. Voiko tuon sulakerasian irroittaa vai saako siinä näpelleen. Vai olisiko esim. hyvä idea ottaa kaikki sulakkeet irti ja puhdistaa ne + rasia contact cleanerilla ja odottaa, että kuivuu ja sitten sulakkeet takaisin.

20250603_183409.jpg
Ei auton 12v järjestelmästä mitään hengenvaarallisia sähköiskuja saa.

Ei se ongelma ole tuolla sulakerasiassa, vaan siellä pumpussa, joka syö virtaa koko ajan.
 
Vika löytyi. En kyllä yhtään pidä näistä sähköhommista ja nytkin nappasi kiinni kun testasin akun navan kautta + muutaman kerran kipinöi, mutta sainpahan testattua ja kaikki meni hyvin. 40A sulake ironisesti nro13:sta ja Softtop hydraulic pump taisi se olla, tämä on siis avoauto. Eikä ollut vasta kuin toinen sulakerasia mitä testasin, vielä olis ollut yksi lisää. Mitä nyt kannattaisi tehdä? Muuta kuin pistää miinuskaapeli kiinni ja akku laturiin. Voiko tuon sulakerasian irroittaa vai saako siinä näpelleen. Vai olisiko esim. hyvä idea ottaa kaikki sulakkeet irti ja puhdistaa ne + rasia contact cleanerilla ja odottaa, että kuivuu ja sitten sulakkeet takaisin.

Jos ainoa virtaa kuluttava on tuon hydraulipumpun sulakkeen takana, sen voi ihan hyvin jättää toistaiseksi irti ja on myös kaikkein turvallisinta jättääkin se irti (et vaan silloin pysty kattoa laskemaan tai nostamaan automaatilla). Vika on siitä kyseiseltä sulakkeelta eteenpäin jossakin, joko johtosarjassa tai itse pumpussa tai jos matkalla on vielä jotakin muita komponenttejä. Sulakkeiden putsailu ei mitään auta siihen.
 
Juupa, jos se pumppu ei muuta tee kuin avaa ja sulkee kattoa, niin irrottaisin sen sulakkeen ja ajelisin...jahka tulee suuri inspiraatio tutkia sitä pumppua.
 
Juu, niin taidan tehdä ja ladata akun takaisin täyteen. Siellä on kurkistusluukku pumpun öljymäärälle, sehän vois hyvinkin olla vikana (öljyn määrä). Katto on muuten kyllä toiminut ihan viime päivinä olen sitä käyttänyt.
 
Tuollahan on selvästi merkitty erikseen valmistajan tuotenumero ja cross reference eli OEM koodi, ja myös tuotenimi on yksilöity kyseiseen autoon, toisin kuin linkkaamasi iskari joka sopii tyyliin 10 eri malliin. Ja kuten erikseen mun viestiin tarkensin, kyseessä on harvinainen malli, eikä joku tusinamalli missä on kaikki samat osat kun kaikissa muissakin mopoautoissa. Siksi tuo oikea iskari maksaa 200 € eikä 50 €. Vaihteistokaan ei passaa mistään muusta mallista, kun se on haluttu laittaa eri päin kuin missään muussa autossa - vaan sitäpä ei näytä saavan enää edes sillä 3x hinnalla kun ei oo enää ollenkaan valikoimassa. Alatukivarsikin 30 euro tusinamallin sijaan 160 euroa.

Mutta kaippa se pitää käyttää irti ja mitata. Hyvällä tuurilla voi olla vaan eri kierre päädyssä.
En tässä kohtaa ihan liikaa tuijottaisi niitä tuotekoodeja. Voipi olla ihan sama juttu kun esim ostaessa samaa osaa Porscheen tai Volkkariin, hinta on sen mukaan mihin sitä osaa kysyy.
 
Juu, niin taidan tehdä ja ladata akun takaisin täyteen. Siellä on kurkistusluukku pumpun öljymäärälle, sehän vois hyvinkin olla vikana (öljyn määrä). Katto on muuten kyllä toiminut ihan viime päivinä olen sitä käyttänyt.
Öljyn taso ei vaikuta sähkön kulutukseen. Kyllä siellä on ihan oikea vika joko moottorissa tai johtosarjassa jos siinä ei mitään muuta ole matkalla. 20W kulutus on sellainen, että voisi näkyä jo ihan lämpökameralla jos sellainen on käytössä.

Jos tuo pumppu on helposti lähestyttävässä paikassa, A mittauksen voisi myös tehdä suoraan siitä pumpun liittimeltä, näkee onko kulutus siinä itse moottorissa, vai moottorin ja sulakkeen välissä jossakin.
Sähkökaavio olisi hyvä, näkisi mihin kaikkialle tuon kyseisen sulakkeen takaa mahdollisesti sähkö kulkee, mutta ei se välttämätön ole.
 
Viimeksi muokattu:
Otin kuvan sieltä ja ensin kattelin, että eipä tuosta mitään irtoa. Mutta kun lähemmin katsoo niin se pumpun säiliö on tuossa vasemmalla ja jos nyt kovin tihrustaa, niin näyttäisi että öljyn määrä on puolessa välissä. Youtubessa on ihan video tästä pumpun irroituksesta:


En tiedä onko paras vaihtaa koko pumppu, jos yleensäkin alkaa noita irroittamaan. Mietin vaan, että olisko jotain muuta voinut olla. Mulla on hallitunkki kolisemassa siellä kontissa ja se verho, joka tulee peittämään sitä kattoa on just sen verran matalalla, että hallitunkin ylin kohta voisi painaa verhoa. Olisko voinut tälläinen tapaus olla, että pumppu työskenteli tavallista kovemmin. No, en tiedä. Ainakin kiva, että löytyi vika.

20250603_195739.jpg
 
Toinen mikä tuli mieleen, niin voitelin ne mekanismit ihan sellaisella yleisrasvalla. Pitäskö puhdistaa ja laittaa tilalle jotain parempaa, kuinkahan paljon tuo voisi tehdä vastusta siihen katon liikkeeseen? Ei nyt muuten mutta käytettykkin pumppu on jotain 400e pintaan, joten kaikki muut keinot ensin käyttöön.
 
Mutta kun lähemmin katsoo niin se pumpun säiliö on tuossa vasemmalla ja jos nyt kovin tihrustaa, niin näyttäisi että öljyn määrä on puolessa välissä.

No, en tiedä. Ainakin kiva, että löytyi vika.
Toinen mikä tuli mieleen, niin voitelin ne mekanismit ihan sellaisella yleisrasvalla. Pitäskö puhdistaa ja laittaa tilalle jotain parempaa, kuinkahan paljon tuo voisi tehdä vastusta siihen katon liikkeeseen? Ei nyt muuten mutta käytettykkin pumppu on jotain 400e pintaan, joten kaikki muut keinot ensin käyttöön.

Et sä mitään vikaa vielä löytänyt tämän perusteella. Vähäinen öljymäärä tai jumittava mekanismi voi lisätä sähkön kulutusta hetkellisesti käytössä, mutta ei ne liity sähkön syöntiin auto sammutettuna.

Jos sulla on se pumppu siinä esillä, tee virtamittaus suoraan siitä pumpun ja virtaliittimen välistä. Vaihtoehtoisesti voit myös kokeilla ensin ottaa pelkästään liittimen irti pumpulta ja sitten mittaat samasta paikasta akun luota kuin aikaisemminkin, vieläkö on sama kulutus pumppu irroitettuna ja sulake paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kolme päivää vuodatin verta, hikeä ja lähestulkoon kyyneleitäkin, mutta tuli vedettyä RCA-piuha S60n kynnyskoteloa pitkin ja siinä ohessa peruutuskameran kaapeli. Rosvoliittimet, jotka alun perin laitoin pakkivaloon, eivät olleet edes menneet läpi johtojen eristeistä. :D

Riivin kontin verhoilua sen verran irti, että sain vedettyä kameran piuhat ja juotin virtajohdot paikoilleen. Soittimen päästä tarkistin oikean piuhan erillisen virtalähteen kanssa. Riemuissani kytkin kaikki paikalleen ja kokeilemaan. Soitin kyllä vaihtoi hienosti kameralle, kun pakin pisti päälle, mutta oli itsepintaisesti sitä mieltä, että kameraa ei löydy.

Toisella kameralla kuva näkyi hetken ja sammui sitten. Googlettelun jälkeen valaistuin siitä, että ei sitä peruutuskameraa tarvitse kytkeä pakkivaloon. Sitä varten useimmissa AV-kaapeleissa on se herätepiuha. Tänään sitten piuhat suoraan aktiivisubin liittimiin, joihin tulee akulta 12V. Ja kas, meillä on kuva. Vielä verhoiluiden kokoaminen sun muuta viimeistelyä, mutta josko sitten olisi hetkeksi piuhoitukset tuon auton osalta tehty ja tarvittavia varusteita lisätty. :thumbsup:
 
Toinen mikä tuli mieleen, niin voitelin ne mekanismit ihan sellaisella yleisrasvalla. Pitäskö puhdistaa ja laittaa tilalle jotain parempaa, kuinkahan paljon tuo voisi tehdä vastusta siihen katon liikkeeseen? Ei nyt muuten mutta käytettykkin pumppu on jotain 400e pintaan, joten kaikki muut keinot ensin käyttöön.

Ainakin SLK mersuissa tuo pumppu taitaa olla normi ongelma, katto toimii hitaasti tai ei ollenkaan. Kaveri siis osti pussihousuilta avon missä katto ei toiminut. Ajoi sen kotiin ja otti toisesta samanlaisesta pumpun kokeeksi, tadaa ja kaikki toimi. Virrankulutuksiin en ota mitään kantaa kun oon sen verran käsi näissä hommissa. Jossain wheeler dealers jaksossakin oli kattovikainen mersu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 966
Viestejä
4 798 583
Jäsenet
77 853
Uusin jäsen
tjalto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom