Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ei toi toimi ainakaan puskurien kanssa, teho ei riitä kovaan muoviin.
Mihin tämä väite perustuu? Vaikea kuvitella miten 30 W n. 10 mm^2 alueella ei uppoaisi mihin tahansa normaaliin muoviin - siihenhän se on tarkoitettukin...

Löytyi vielä tuommoinen Dinitrol 6070 500g muovikitti | Karkkainen.com verkkokauppa
Kuulostaisi juuri oikeaan käyttöön olevalta ja värikin pitäs olla valmiiksi about oikea, vaan ei tuota saa mistään Suomesta.
 
Mihin tämä väite perustuu? Vaikea kuvitella miten 30 W n. 10 mm^2 alueella ei uppoaisi mihin tahansa normaaliin muoviin - siihenhän se on tarkoitettukin...
Empiirinen kokemus tai sitten en vaan osannut. Ja 30 W ei ole paljon.

No käy ostamassa pois ja tule kertomaan miten kävi. Muistaakseni toi oli Puuilossa joskus halvempi mutta ei toikaan kallis ole.
 
Lyhyesti taustaa: vuosi sitten ostin 2011 145tkm 2.0 bensa mondeon. Akku tyhjeni ja huomasin nopeasti että parkkipaikalla lukittuna vilkkuu pitkät valot + takavalot välillä usean minuutin päällä. Samaa tekee ajaessa allut lähes ajokelvoton kauan. Eri korjaamoilla tutkittu 9? kertaa ja vaihdettu osaa todella paljon.
Yleensä vika löydetty ja oireilu alkaa uudelleen päivän tai kuukauden päästä korjaamolla olosta.
Ei ole väliä onko valittu automaattivalot tai kokonaan pois päältä. Pitkien palaessa merkkivalo tulee tauluun.
Välillä valot palanut monia viikkoja aina ajaessa. Akun kengän irroittamisella ei ole ollut merkitystä.

Vaihdettu ainakin ulkomuistista:
Laturi
Uusi akku
Valojen viiksi käyty läpi jo jotain sieltä kolvailtu uusiksi
Lasinpesurin pumppu vaihdettu
BCM käyty ammattilaisen toimesta kaksi kertaa läpi
Hydrauliikkapaine sensori vaihdettu. Sähköjohdot käyty läpi.

Auto toimi taas kuukauden hyvin ja alkoi temppuilla vesisateiden aikoja kunnes kaikkia säätimiä pyöritellessä huomasin tämän:

Pyyhkijöiden viiksen automaattipyyhkijöiden herkkyyden rullaa pyörittämällä ylä- tai ala-asentoon pitkät sammuu ja kaikki toimii lähes täysin pari yksittäistä kertaa pitkät on syttynyt palamaan ja sammuu kun kääntää rullan taas toiseen ääri asentoon.

ford-mondeo-mk4-s-max-galaxy-windscreen-wiper-stalk-switch-6g9t-17a553-ae-12737-p.png


Tässä vielä video( katoaa 2päivän päästä)



Irroitan viiksen tänään ja elektroniikka sprayta liittimiin.
Missähän vika voisi olla? Uusi käytetty viiksi maksaa muutaman kympin, laitan tilaukseen. Onko vinkkejä ja ajatuksia mitä kannattaa tutkia katsoa ja ihmetellä?

Korjaamoille on mennyt rahaa reilusti ja eipä itsellään aiemmin tullut mieleen että tuo toisen viiksen säätörulla voisi aiheuttaa pitkien ja takavalojen syttymistä ja vilkkumista.

Ps. Postasin tämän myös fordclubin sivuille.
 
Lyhyesti taustaa: vuosi sitten ostin 2011 145tkm 2.0 bensa mondeon. Akku tyhjeni ja huomasin nopeasti että parkkipaikalla lukittuna vilkkuu pitkät valot + takavalot välillä usean minuutin päällä. Samaa tekee ajaessa allut lähes ajokelvoton kauan. Eri korjaamoilla tutkittu 9? kertaa ja vaihdettu osaa todella paljon.
Yleensä vika löydetty ja oireilu alkaa uudelleen päivän tai kuukauden päästä korjaamolla olosta.
Ei ole väliä onko valittu automaattivalot tai kokonaan pois päältä. Pitkien palaessa merkkivalo tulee tauluun.
Välillä valot palanut monia viikkoja aina ajaessa. Akun kengän irroittamisella ei ole ollut merkitystä.

Vaihdettu ainakin ulkomuistista:
Laturi
Uusi akku
Valojen viiksi käyty läpi jo jotain sieltä kolvailtu uusiksi
Lasinpesurin pumppu vaihdettu
BCM käyty ammattilaisen toimesta kaksi kertaa läpi
Hydrauliikkapaine sensori vaihdettu. Sähköjohdot käyty läpi.

Auto toimi taas kuukauden hyvin ja alkoi temppuilla vesisateiden aikoja kunnes kaikkia säätimiä pyöritellessä huomasin tämän:

Pyyhkijöiden viiksen automaattipyyhkijöiden herkkyyden rullaa pyörittämällä ylä- tai ala-asentoon pitkät sammuu ja kaikki toimii lähes täysin pari yksittäistä kertaa pitkät on syttynyt palamaan ja sammuu kun kääntää rullan taas toiseen ääri asentoon.

ford-mondeo-mk4-s-max-galaxy-windscreen-wiper-stalk-switch-6g9t-17a553-ae-12737-p.png


Tässä vielä video( katoaa 2päivän päästä)



Irroitan viiksen tänään ja elektroniikka sprayta liittimiin.
Missähän vika voisi olla? Uusi käytetty viiksi maksaa muutaman kympin, laitan tilaukseen. Onko vinkkejä ja ajatuksia mitä kannattaa tutkia katsoa ja ihmetellä?

Korjaamoille on mennyt rahaa reilusti ja eipä itsellään aiemmin tullut mieleen että tuo toisen viiksen säätörulla voisi aiheuttaa pitkien ja takavalojen syttymistä ja vilkkumista.

Ps. Postasin tämän myös fordclubin sivuille.


Vie tonne, tietävät ihan kaiken autojen sähköistä.
 

Vie tonne, tietävät ihan kaiken autojen sähköistä.
Asustelen Joensuussa. Meinasin vielä kerran viedä Autoelektroniikan korjaus ja asennus Joensuu | In-Tek Maxim saa varmasti tuon kuntoon jos en itse saa kuntoon. Kun nyt ehkä vähän hajua mistä päin lähteä vikaa etsimään.

Tuo viiksen rulla on ollut aina suunnilleen keskiasennossa enkä siihen ole sen kummemmin ikinä koskenut. Paitsi nyt kun huomasin tästähän sammuu pitkät.
 
Lyhyesti taustaa: vuosi sitten ostin 2011 145tkm 2.0 bensa mondeon. Akku tyhjeni ja huomasin nopeasti että parkkipaikalla lukittuna vilkkuu pitkät valot + takavalot välillä usean minuutin päällä. Samaa tekee ajaessa allut lähes ajokelvoton kauan. Eri korjaamoilla tutkittu 9? kertaa ja vaihdettu osaa todella paljon.
Yleensä vika löydetty ja oireilu alkaa uudelleen päivän tai kuukauden päästä korjaamolla olosta.
Ei ole väliä onko valittu automaattivalot tai kokonaan pois päältä. Pitkien palaessa merkkivalo tulee tauluun.
Välillä valot palanut monia viikkoja aina ajaessa. Akun kengän irroittamisella ei ole ollut merkitystä.

Vaihdettu ainakin ulkomuistista:
Laturi
Uusi akku
Valojen viiksi käyty läpi jo jotain sieltä kolvailtu uusiksi
Lasinpesurin pumppu vaihdettu
BCM käyty ammattilaisen toimesta kaksi kertaa läpi
Hydrauliikkapaine sensori vaihdettu. Sähköjohdot käyty läpi.

Auto toimi taas kuukauden hyvin ja alkoi temppuilla vesisateiden aikoja kunnes kaikkia säätimiä pyöritellessä huomasin tämän:

Pyyhkijöiden viiksen automaattipyyhkijöiden herkkyyden rullaa pyörittämällä ylä- tai ala-asentoon pitkät sammuu ja kaikki toimii lähes täysin pari yksittäistä kertaa pitkät on syttynyt palamaan ja sammuu kun kääntää rullan taas toiseen ääri asentoon.

ford-mondeo-mk4-s-max-galaxy-windscreen-wiper-stalk-switch-6g9t-17a553-ae-12737-p.png


Tässä vielä video( katoaa 2päivän päästä)



Irroitan viiksen tänään ja elektroniikka sprayta liittimiin.
Missähän vika voisi olla? Uusi käytetty viiksi maksaa muutaman kympin, laitan tilaukseen. Onko vinkkejä ja ajatuksia mitä kannattaa tutkia katsoa ja ihmetellä?

Korjaamoille on mennyt rahaa reilusti ja eipä itsellään aiemmin tullut mieleen että tuo toisen viiksen säätörulla voisi aiheuttaa pitkien ja takavalojen syttymistä ja vilkkumista.

Ps. Postasin tämän myös fordclubin sivuille.

Onko mittaristo jo korjattu? (tinaukset) Aiheuttaa kaikenlaista ihmeellistä.
 
Tuollane vm. -12 oleva mk6 farkku golffi.

Jarrulevyjä katselin (samalla kun paloja), niin näyttää tuohon kahta eri kokoa olevan. Onko ainut keino varmistua ottamalla rengas irti ja mittailla? (256mm tai 280mm).
Kesäkumit on 16" vanteilla, mutta talvikumit 15".
 
Onko ainut keino varmistua ottamalla rengas irti ja mittailla? (256mm tai 280mm).
Paras keino on kaivaa jostain auton yksilöllinen PR-koodilistaus jossa on mainittu myös jarrujen koodit ja näiden perusteella määräytyy mitkä osat autoon sopivat. Tuon ikäisestä koodit voi hyvällä tuurilla vielä löytää takakontista johonkin peltiin liimattuna tai huoltokirjan sisäsivulle liimattuna. Ellei löydy niin pitää rekisteröityä volkkarin erwiniin (yrityksenä) ja maksaa pieni hinta saadakseen tuon listauksen tai mennä marmoritiskiltä kysymään listausta tai kysyä tuolla ystävällisiltä auttajilta: https://vagtech.fi/keskustelu/index.php
 
Paras keino on kaivaa jostain auton yksilöllinen PR-koodilistaus jossa on mainittu myös jarrujen koodit ja näiden perusteella määräytyy mitkä osat autoon sopivat. Tuon ikäisestä koodit voi hyvällä tuurilla vielä löytää takakontista johonkin peltiin liimattuna tai huoltokirjan sisäsivulle liimattuna. Ellei löydy niin pitää rekisteröityä volkkarin erwiniin (yrityksenä) ja maksaa pieni hinta saadakseen tuon listauksen tai mennä marmoritiskiltä kysymään listausta tai kysyä tuolla ystävällisiltä auttajilta: https://vagtech.fi/keskustelu/index.php
Etujarrujen koodi ei välttämättä löydy tarrasta.
 
Joo. Itse en ole enää tilaillut jarruosia sen enempää kuin muitakaan ilman alkuperäistä varaosakoodia.

Tämä on tietty hiukan haasteellisempaa, mikäli ei ole pääsyä varaosatietokantaan..
 
Katso huoltokirjan ekoilta sivuilta se varustetarra tai varapyöräkotelosta. Siellä näkyy pr koodit. Jos ei löydy pr koodia jarruille niin sitten mittaamalla.
 
En tiedä volkkarista, mutta skodan puolella erwiniin voi rekisteröityä ihan yksityishenkilönä ja olikohan 8e hintaan saa yhden tunnin käyttöoikeuden jolla pystyy ladata teoriassa loputtomasti korjausmanuaaleja yms.
Pätee jokaiseen erwiniin tämä. Mutta autojen PR-koodilistauksia sieltä ei mistään enää saa kuin yritystilillä. Pari vuotta sitten vielä sai. Korjausohjeet saa edelleen kyllä.

Onneksi tuo yritystili ei ole kuin rasti ruutuun rekisteröitymisessä.
 
Auton peltiset nostokohdat on vääntyneet ja alkaneet ruostumaan. Millä aineella voisi pysäyttää ruostumisen? Ei niin väliä miltä lopputulos näyttää, koska auton allehan ei niitä juurikaan näe. Eli onko olemassa joku kemikaali, jolla voisi ruosteen leviämisen pysäyttää. Liitteenä havainne kuva.


tunkki.webp
 
Auton peltiset nostokohdat on vääntyneet ja alkaneet ruostumaan. Millä aineella voisi pysäyttää ruostumisen? Ei niin väliä miltä lopputulos näyttää, koska auton allehan ei niitä juurikaan näe. Eli onko olemassa joku kemikaali, jolla voisi ruosteen leviämisen pysäyttää. Liitteenä havainne kuva.


tunkki.webp
Ruosteenmuunto ainetta pensselillä pintaan, sitten pohjamaali, pintamaali ja lopuksi kivenisku massaa
 
Auton peltiset nostokohdat on vääntyneet ja alkaneet ruostumaan. Millä aineella voisi pysäyttää ruostumisen? Ei niin väliä miltä lopputulos näyttää, koska auton allehan ei niitä juurikaan näe. Eli onko olemassa joku kemikaali, jolla voisi ruosteen leviämisen pysäyttää. Liitteenä havainne kuva.


tunkki.webp

ruosteenpoisto hiekkapuhalluksella tai harjalaikalla. päälle pensselillä 2k epoksimaali ja suojaus kiveniskumassalla.
 
Tai sitten vaan puhdistaa nailon harjalla tms. ja suihkii tätä


5 min ja hyvä tuli. Toimii kuin se vanha junan vessa.
Mahdollista täydennyskäsittelyä voi sitten pälyillä vaikka seuraavan kesärenkaiden vaihdon yhteydessä
vaikka tuskin silloin on vielä tarpeen. Ihan riittävä toimenpide johonkin käyttikseen.

Ja on sen verran riittoisaa ettei toista pulloa tavitse hankkia.
 
Viimeksi muokattu:
Auton peltiset nostokohdat on vääntyneet ja alkaneet ruostumaan. Millä aineella voisi pysäyttää ruostumisen? Ei niin väliä miltä lopputulos näyttää, koska auton allehan ei niitä juurikaan näe. Eli onko olemassa joku kemikaali, jolla voisi ruosteen leviämisen pysäyttää. Liitteenä havainne kuva.


tunkki.webp
Tuon suojaamiseksi en ole löytänyt suomesta sopivaa palikkaa. Olen tehnyt jääkiekosta suojan sahaamalla siihen sopivan uran. Kiinasta saa myös monenlaisia palikoita:
 
Eikö motonetistä tai ihan mistä vaan puljusta saa kumitassuja ja kiekkoja tunkkiin. En ihan sisäistä mitä railo auttaa, yhtä lailla se helma kai senkin pohjalla uppoaa tai ei uppoa, riippuen kumin kovuudesta.
 
Tai sit alkaa vaan nostamaan sitä autoa jostain järkevästä paikasta, eikä helmasta.
Omassa autossa ei ole takana oikeastaan muuta paikka kuin virallinen nostopaikka eli helmasta. Kumitalla auttaa siinä ettei helma mene ruttuun ja ala ruostumaan.
Eikö motonetistä tai ihan mistä vaan puljusta saa kumitassuja ja kiekkoja tunkkiin. En ihan sisäistä mitä railo auttaa, yhtä lailla se helma kai senkin pohjalla uppoaa tai ei uppoa, riippuen kumin kovuudesta.
Saa laittaa linkkiä :) Suomesta olen löytänyt vain tasaisia lätkiä, joilla helman pokkaus menee ihan samalla tavalla ruttuun kuin ilman kumia.
 
Tai sitten vaan puhdistaa nailon harjalla tms. ja suihkii tätä


5 min ja hyvä tuli. Toimii kuin se vanha junan vessa.
Mahdollista täydennyskäsittelyä voi sitten pälyillä vaikka seuraavan kesärenkaiden vaihdon yhteydessä
vaikka tuskin silloin on vielä tarpeen. Ihan riittävä toimenpide johonkin käyttikseen.

Ja on sen verran riittoisaa ettei toista pulloa tavitse hankkia.
Tälle ääni minultakin. Siinä ajassa mikä menisi johonkin hiekkapuhalluksiin tai hiontoihin, maalien sekoitteluun, pensselöinteihin yms. niin tuolla kotelosuojalla käsittelee koko auton pohjan, 1-2 vuoden välein laittaa lisää jos tarvii.
 
Olen joskus vetänyt moottorisahalla 30cm puukapulaan railon, niin tuolla on saanut jaettua painoa vähän laajemmalle alalle, eikä kanttaus taitu niin helposti. Joissain autoissa nuo pohjamuovit vähän jarruttelee muualta kuin helmasta nostamista. Kaikissa ei tosin sovi siihen helmaankaan yhtään leveämpi kapula.
Lisätään vielä disclaimeri, että puukapulan laatuun kannattaa panostaa sen verran, ettei se pääse halkeamaan.
 
Olen joskus vetänyt moottorisahalla 30cm puukapulaan railon, niin tuolla on saanut jaettua painoa vähän laajemmalle alalle, eikä kanttaus taitu niin helposti. Joissain autoissa nuo pohjamuovit vähän jarruttelee muualta kuin helmasta nostamista. Kaikissa ei tosin sovi siihen helmaankaan yhtään leveämpi kapula.
Lisätään vielä disclaimeri, että puukapulan laatuun kannattaa panostaa sen verran, ettei se pääse halkeamaan.
Minulla on puolen metrin kertopuu pätkä mihin tein sirkkelillä sopivan uran ja hyvin kestää helmat vähän vanhemmisakin autoissa nostella.
 
Josko sitä huomenna ehtisi jopa ne umpiot käyttää pois paikoiltaan ja vaihtaa palaneet polttimot. Katsoo sitten, että jaksaako alkaa tusaamaan hartsikitin kanssa vai mennäänkö helpommalla vaihtoehdolla. Sisäpesu tuntuisi kieltämättä mieluisammalle vaihtoehdolle kun lupailee aurinkoista keliä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 289
Viestejä
4 795 913
Jäsenet
77 723
Uusin jäsen
huja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom