Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jatketaan tästä. Huollon raportissa on siis tiedot, että jännite 12,25v ja "käynnistysteho 13%", mitään tarkempaa tietoa ei ole. Tämä maanantaina.

Kävin keskiviikkona Motomaatin akkutestissä, siellä tehtiin testi kahteen kertaan: jännite 12,36v ja kapasiteetti 584Ah/730Ah, akun kunto "hyvä - lataa". Toinen testi jännite 12,24v, kapasiteetti 539Ah/730Ah, akun kunto "hyvä - lataa".

Onko siis akku paskana niinkuin huollon raportti antaisi olettaa, vai ovatko siellä unohtaneet parkit päälle päiväksi mikä kuluttanut akkua, ja sen jälkeen mitanneet kunnon? ennen motonetin mittailua käynnistin auton 3 kertaa ja ajomatkaa tuli pari kilometriä (pihasta liikkelle motonettiin, motonetin parkkipaikalta lähemmäs motomaattia jonottamaan, motomaattiin ajo). Itse en ole mitään ongelmia käynnistämisen kanssa huomannut.
Jos akun käynnistysteho olisi oikeasti 13% niin et mitä todennäköisimmin saisi sillä autoasi käyntiin. Lataa akku täyteen ulkoisella laturilla, tarkista auton käynnissä ollessa latausjännite akun navoilta ja eikun kovaa ajoa.
 
Jatketaan tästä. Huollon raportissa on siis tiedot, että jännite 12,25v ja "käynnistysteho 13%", mitään tarkempaa tietoa ei ole. Tämä maanantaina.

Kävin keskiviikkona Motomaatin akkutestissä, siellä tehtiin testi kahteen kertaan: jännite 12,36v ja kapasiteetti 584Ah/730Ah, akun kunto "hyvä - lataa". Toinen testi jännite 12,24v, kapasiteetti 539Ah/730Ah, akun kunto "hyvä - lataa".

Onko siis akku paskana niinkuin huollon raportti antaisi olettaa, vai ovatko siellä unohtaneet parkit päälle päiväksi mikä kuluttanut akkua, ja sen jälkeen mitanneet kunnon? ennen motonetin mittailua käynnistin auton 3 kertaa ja ajomatkaa tuli pari kilometriä (pihasta liikkelle motonettiin, motonetin parkkipaikalta lähemmäs motomaattia jonottamaan, motomaattiin ajo). Itse en ole mitään ongelmia käynnistämisen kanssa huomannut.
Akku pitäisi testata pienen odottelun jälkeen eikä suoraan ajosta. Nuo Motomaatin testin tulokset vähän antaisi viitteitä siitä, että liian aikaisin testattu jolloin jännite ollut latauksen takia vielä kohonneena ja laskenut toisessa testissä kun saanut tasaantua. Paha sanoa olisiko vielä tuosta laskenut jos olisi tehnyt kolmannen testin. 15-30 minuuttia odottelua latauksen jälkeen riittänee niin saa varmemman tuloksen.
 
Akku pitäisi testata pienen odottelun jälkeen eikä suoraan ajosta. Nuo Motomaatin testin tulokset vähän antaisi viitteitä siitä, että liian aikaisin testattu jolloin jännite ollut latauksen takia vielä kohonneena ja laskenut toisessa testissä kun saanut tasaantua. Paha sanoa olisiko vielä tuosta laskenut jos olisi tehnyt kolmannen testin. 15-30 minuuttia odottelua latauksen jälkeen riittänee niin saa varmemman tuloksen.
Tuossa oli siis auto pihassa päivän, iltapäivällä ajoin motonettiin pari kilometriä ja kävin sisällä kyselemässä akun takuuasioita. Sen jälkeen ulkona pari lyhyttä siirtymää, ehkä puoli tuntia meni kaikkiaan. Viimeisin ajopätkä siis luokkaa 10metriä, jonka jälkeen testattiin, sitä ennen 10min parkissa paikallaan.
 
8vuotta luotettavasti palvellu b5 1.8t päätti alkaa lakkoon ja bensapumppu eläkkeelle. No pienen selvittelyn myötä 255 walbron saa sopimaan eli sellainen aikataulullisesti nopeiten. Pumppu paikalle ja sehän ei sit nostanu linjaan polttoainetta eli kaiketi siis pakasta otettuna paskana. Hienosti taas verenpaineet tapissa etenki kun harrasteauto motivaation takia kesästä asti seissy ilman moottorin sekä kojelaudan johtosarjaa ettei voi sitäkään ottaa varalle käyttöön
 
Jos akun käynnistysteho olisi oikeasti 13% niin et mitä todennäköisimmin saisi sillä autoasi käyntiin. Lataa akku täyteen ulkoisella laturilla, tarkista auton käynnissä ollessa latausjännite akun navoilta ja eikun kovaa ajoa.
Näillä tiedoilla akusta ei voi olettaa mitään - kaikista vähiten sitä, että käynnistysvirta olisi 13 % alkuperäisestä.

Tuo voi tarkoittaa vaikkapa, että lepojännitteestä saatu laskennallisesta akun iästä on 13 % jäljellä ennen kuin käynnistysvirta tai kapasiteetti on laskenut alle jonkin rajan. Tai se voi tarkoittaa ihan jotain muutakin. Kukaan ei tiedä.
 
Näillä tiedoilla akusta ei voi olettaa mitään - kaikista vähiten sitä, että käynnistysvirta olisi 13 % alkuperäisestä.

Tuo voi tarkoittaa vaikkapa, että lepojännitteestä saatu laskennallisesta akun iästä on 13 % jäljellä ennen kuin käynnistysvirta tai kapasiteetti on laskenut alle jonkin rajan. Tai se voi tarkoittaa ihan jotain muutakin. Kukaan ei tiedä.
Tätä olen itsekin pohtinut. Ajattelin maanantaina soitella huoltoon ja kysellä että miten tuota lukua pitäisi tulkita, ja mistä se on laskettu tai mitattu.

Ja syy miksi epäilen, että huollossa olisivat jättäneet esim. parkit päälle, mikä olisi syönyt akun kuntoa: huolto oli varattu perjantaille, mutta muun ruuhkan takia eivät ehtineet saada valmiiksi, olivat kuitenkin jo halliin ehtineet ottaa. Maanantaina kun kävin hakemassa, niin ovet avatessa auto alkoi piippaamaan, koska valot oli jätetty parkkivalot päällä -asentoon. Ainakaan se tyyppi, joka tuon hallista ajoi pihalle, ei ollut tajunnut sammuttaa valoja kun sammutti auton, vaikka kyllä sen siinäkin vaiheessa olisi pitänyt piipata huomautusta. Jos sama kävi perjantaina, niin kyllähän siinä on akkua kulunut ennenkuin auton automatiikka sammuttaa parkit.
 
Viimeksi muokattu:
Periaatteessa joo, mutta en ymmärrä miksi se valittaisi liian alhaisesta paineesta eikä ole mitään muita vikakoodeja esim. sähköihin liittyen

En ymmärrä. Pirkkalassa on plussaa ollut jo pidemmän aikaa ja nyt kaikki vikakoodit loistaa poissaolollaan.

Vaihtelin kontrollerin, vika palautui joten totesin ettei siitä ainakaan johdu ja pistin vanhan alkuperäisen paikalleen. Samalla liittimestä putosi jotain roskia tms. Noh vanhalla kontrollerilla viat katosivat eikä ole tulleet takaisin noin 200km ajon aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 046
Viestejä
4 587 646
Jäsenet
75 560
Uusin jäsen
Danakuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom