Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Viat jää muistiin, mutta pääasia on että mittaristossa ei pala valoja. Jos OBD-testillä löytyy päästöihin vaikuttava vikakoodi niin silloin tulee hylky.

Edellistä edesmennyttä romua kun katsastin, niin tuli vähän viimehetken juttuja enne varattua aikaa. Ainakin jarrut, olikohan lambda jne tms... ei ollut aikaa nollailla mitään, eikä tosin omaa OBD lukijaakaan. Konttorilla sanoin vaan että koodeja löytyy kun ei ole nollattu, ja nämä ja nämä on korjattu. Leima tuli.

Toki taas konttorikohtaista. Välillä sitten löytyy vikoja mitkä joko ei ole tai sellaisia mitkä olleet vuosikausia.
 
Aika hintava, mennään jo yli tonnin: Launch X431 Euro Mini on monipuolinen autojen OBD-testeri – laitteella onnistuvat niin vikakoodien luku, koodaus kuin sopeuttaminenkin
mutta jos se varmasti toimii, niin aika nopeasti maksaa itsensä takaisin.

Erityisesti Ford tuottaa hankaluuksia, netissä joku suositteli vLinker-kaapelia ja Forscan ohjelmaa


Jäätyviä käsijarruja on paha korjata. Vaikka kuinka käytät, niin jostain niihin sulaa tai tiivistyy kosteutta. Talvella, jos mahdollista, ei kannata pysäköidä käsijarru päällä.

Ollut autoja uusia ja 500tkm ajettuja ja kaikissa toiminut käsijarru kesät talvet.
 
Ota akku irti hetkeksi, ja pistä takas. Monessa autossa saa tuollein joitain koodeja + vikavalot häviämään. Jos ei ole vikakoodinluku/nollauslaitetta niin ei maksa mitään kokoeilla.

Tuli tänään heitettyä hieman pidempi lenkki, ja sen jälkeen käynnistäessä katosi loputkin vikavalot. Varmaan tosiaan silloin ekalla kerralla paikat jäässä eivätkä kaikki pyörät pyörineet, mistä pyörimisvastus ja vikavalot. Sulatuksen jälkeen loput sitten ratkesi ”ajamalla vikakoodit pois”.
 
Ollut autoja uusia ja 500tkm ajettuja ja kaikissa toiminut käsijarru kesät talvet.
Tuosta otannasta (ainakaan minä) ei voi päätellä mitään, mutta totean, etten väittänytkään jäätyvän käsijarrun koskettavan kaikkia automerkkejä & malleja, tai edes merkittävää osaa. Nekin ajoneuvot, missä käsijarrulla on taipumusta jäätyä, oireilevat pahiten nollakelissä - ei kesällä tai kunnon pakkasella.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta otannasta (ainakaan minä) ei voi päätellä mitään, mutta totean, etten väittänytkään jäätyvän käsijarrun koskettavan kaikkia automerkkejä & malleja, tai edes merkittävää osaa. Nekin ajoneuvot, missä käsijarrulla on taipumusta jäätyä, oireilevat pahiten nollakelissä - ei kesällä tai kunnon pakkasella.
Pakettiautoissa olen itse törmännyt jäätyviin käsijarruihin. Ehkä vaijerivedot ovat niin pitkiä? En tiedä syytä, pelkkää arvailua. Omissa henkilöautoissa en koskaan ole kohdannut jäätyvää käsijarrua ja käytän käsijarrua ihan aina. Jos käsijarru jäätyy, niin yleensähän se vaatii kosteutta ja pakkasta (just toi nollakeli) - ja sen, että kosteus pääsee vaijerin sisälle (vaijerin suojakuori rikki?). Jos käsijarru jäätyy vain sen mekanismin loppuosan kohdalta, niin se kyllä napsahtaa auki, kun lähtee ajamaan. Tuttua esim. jos suojakelin jälkeen tulee ajosta ja yöllä tulee kova pakkanen, niin jarrut voivat olla aamulla jäässä, mutta aukeavat kyllä, kun vaan saa auton liikkeeseen. Jos taas vaijeri on jostain kauempaa jäässä, niin sehän ei aukea kuin lämmittämällä ja tyhjäkäyttäminenkin voi toimia, jos pakoputki menee sopivasti vaijerien läheltä.
 
Viimeksi muokattu:
Edellistä edesmennyttä romua kun katsastin, niin tuli vähän viimehetken juttuja enne varattua aikaa. Ainakin jarrut, olikohan lambda jne tms... ei ollut aikaa nollailla mitään, eikä tosin omaa OBD lukijaakaan. Konttorilla sanoin vaan että koodeja löytyy kun ei ole nollattu, ja nämä ja nämä on korjattu. Leima tuli.

Toki taas konttorikohtaista. Välillä sitten löytyy vikoja mitkä joko ei ole tai sellaisia mitkä olleet vuosikausia.
OBD-testissä hylkäyksen aiheuttavat vikakoodit on automallikohtaisia. Trafin sivuilta löytyy joihinkin automalleihin lista koodeista mitä ei saa olla ja ne on suurimmaksi osaksi päästöihin vaikuttavia vikoja. Luulenpa että kun testeriltä tulee mustaa valkoiselle, että autossa on hylkäykseen johtava vika, niin silloin katsurilla voi olla aika suuri kynnys antaa leima hyvää hyvyyttään.

Olen kyllä huomannut vanhalla romulla ajettaessa että aika paljon katsastusasemilla katsellaan läpi sormien. Omiin katsastusrituaaleihin kuuluu sisustan pesu, silläkin voi olla vaikutusta. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 412
Viestejä
4 576 576
Jäsenet
75 454
Uusin jäsen
nikk9

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom