Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

No kolmessa sekunnissa ei lämpiä edes joku kääpiömoottorikaan ko ydinpommilla.
Aikanaan e30:ssa oli ilmanputsarin alla lämpötilaanturi. Kun ilmanputsarin kiinnitys hieman löystyi, niin se osui anturiin ja lämpömittari raketoi kylmällä koneella sekunneissa. Sama ilmiö tuli kerran myös moottorin pesun jälkeen, eli vahva arvaus osuu lämpömittarin anturiin (vaikkei rakenne varmasti ole samanlainen kuin muinaisessa Bemarissa).
 
Kia ceed vm. 2019. Käynnistän koneen niin 3s menee startista ja lämmöt on maximissa ja alkaa tuuletin huutamaan. Pakkasneste/jäähdytysnesta lisätty, oli hieman alle rajan. Voisko olla jokin anturivika?
Mistä katsottuna on lämmöt maximissa, mittaristossa? Mitä tapahtuu tuon 3sek jälkeen myöhemmin?
Tässä autossa mahdollisesti on jo oma älyboksi flektin ohjaukselle, aika yleinen vaiva että sellaisesta korkkaa sisuskalut ja sen jälkeen on flekti täysillä (tai kokonaan mykkänä).
 
Mistä katsottuna on lämmöt maximissa, mittaristossa? Mitä tapahtuu tuon 3sek jälkeen myöhemmin?
Tässä autossa mahdollisesti on jo oma älyboksi flektin ohjaukselle, aika yleinen vaiva että sellaisesta korkkaa sisuskalut ja sen jälkeen on flekti täysillä (tai kokonaan mykkänä).
Mittaristosta joo. Joo, soitin eilen johonkin kia 247 autopalveluun huvikseen niin samaa tuumasi että kovalla pakkasella ollut noita ja useimmat hävinneet kun odottanut 20min ja kokeillut uudestaan.
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.

Loppuuko ääni ilman apulaitehihnaa?
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.


4? rullaa jakohihnassa, apulaitehihna irti ja jos mekkala jatkuu niin luultavasti joku noista sitte menossa

1736415644910.jpeg
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.


Loppuuko ääni ilman apulaitehihnaa?
Tuollahan tuo selviää. Eli jos ääni ei häviä niin sitten selvittämään jakopään osat joko kiristin tai se vesipumppu.


EDIT:
4? rullaa jakohihnassa, apulaitehihna irti ja jos mekkala jatkuu niin luultavasti joku noista sitte menossa

1736415644910.jpeg
Melko mielenkiintoinen ratkaisu että on kaksi hihnaa?
 
Saksalainen insinööri päässy tekeen :)

1736416141971.png
Niin no meidän Audissa on jakohihna ja nokkien välillä ketju jota ei vaihdeta jakopään huollossa :facepalm:
Audiin liittyen onko foorumilaisilla tiedossa tyypillistä öljynvuotopaikkaa 2.0 TFSI (BPJ) moottorissa? Vuotaa jostain eikä näin pakkasilla oikein inspiroi kaivella. Vuotaa jostain moottorin oikeasta kyljestä (takaapäin katsottuna).
 
Kiitos paljon todella ripeistä vastauksista! Eipä tosiaan auton alla ryömiessä tullut mieleen kokeilla pyörittää konetta ilman apulaitehihnaa, sillähän saa jo rajattua ongelmaa hyvin.

Saksalainen insinööri päässy tekeen :)

1736416141971.png
Mistä näitä räjäytyskuvia löytää?
Auttaisi todella paljon huoltohommissa.
 
Niin no meidän Audissa on jakohihna ja nokkien välillä ketju jota ei vaihdeta jakopään huollossa :facepalm:
Audiin liittyen onko foorumilaisilla tiedossa tyypillistä öljynvuotopaikkaa 2.0 TFSI (BPJ) moottorissa? Vuotaa jostain eikä näin pakkasilla oikein inspiroi kaivella. Vuotaa jostain moottorin oikeasta kyljestä (takaapäin katsottuna).

Ainakin pitkittäiskoneen turbon banjopultit vuotaa helposti, jos ei prikkoja ole uusittu. Voi siis valuttaa jäähdytysnestettä tai öljyä
 
Kiitos paljon todella ripeistä vastauksista! Eipä tosiaan auton alla ryömiessä tullut mieleen kokeilla pyörittää konetta ilman apulaitehihnaa, sillähän saa jo rajattua ongelmaa hyvin.


Mistä näitä räjäytyskuvia löytää?
Auttaisi todella paljon huoltohommissa.
Ite oon käytelly noita sivustoja mistä saa varaosiakin tilattua, runkonumerolla etsii esim. https://partsouq.com

1736421326683.png

Oikeet huoltomanuaalit löytyy sitten muualta esim. AllDatalla on vuosimaksulla tarjolla vaikka mitä (melko kallista vaan kotimekaanikolle)
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.

Laakeri
 
Hakee vaikka tälläsen ja kuuntelee paikkoja niin löytyy paremmin kun arpomalla ja turhia purkamalla.

Monesti ollut iso apu moisesta vaikka onkin hinnat alkaen pilipali kampe tuo.
 
Hakee vaikka tälläsen ja kuuntelee paikkoja niin löytyy paremmin kun arpomalla ja turhia purkamalla.
Monesti ollut iso apu moisesta vaikka onkin hinnat alkaen pilipali kampe tuo.
+1 tälle. Tuollainen tai vastaava on erittäin hyödyllinen kampe.
(vastaavan vehkeen saa 1,26e Alista veroineen ja posteineen)
 
Onko kokemuksia noista palveluista, joiden kautta pääsee tarkastelemaan autonsa sähköistä huoltokirjaa? googlen kautta löytyi nopeasti pari vaihtoehtoa, mutta kokemukset kiinnostaa jos niitä löytyy.

Sitten varsinaiseen asiaan, mitä pitäisitte kohtuullisena hintana sytytystulppien vaihdosta osien ja töiden kanssa. 2015 Ford Mondeo.
 
Öljyä on alkanut pikku hiljaa häviämään kiihtyvällä tahdilla (2-4dl/1000km). Koneessa (Opel Ecotec X16XEL) tunnettuna tyyppivikana sekä jumittavat männänrenkaat & kovettuvat venttiilivarrenkumit. Onko mitään keinoa selvittää purkamatta kummasta kyse ? Ei tässä kuitenkaan ihmeitä tehdä kun auton arvo on mitä on ja itse ei pysty tuollaisia tekemään, mutta ajattelin josko kokeilisi käärmeöljyjä eli RVS-käsittely tai sitten joku Forte tms. venttiilivarrenkumien elvyttämiseen tarkoitettu lisäaine.
 
Onko kokemuksia noista palveluista, joiden kautta pääsee tarkastelemaan autonsa sähköistä huoltokirjaa? googlen kautta löytyi nopeasti pari vaihtoehtoa, mutta kokemukset kiinnostaa jos niitä löytyy.

Sitten varsinaiseen asiaan, mitä pitäisitte kohtuullisena hintana sytytystulppien vaihdosta osien ja töiden kanssa. 2015 Ford Mondeo.
3cyl ecoboostiin vaihoin itse ja pelkät tulpat makso semmosen 60€ (motonetin kalliit osat :mad:), siihen lisäät jonkun työvelotuksen viel niin ollaan jossain 140€? paikkeilla ehkä
 
3cyl ecoboostiin vaihoin itse ja pelkät tulpat makso semmosen 60€ (motonetin kalliit osat :mad:), siihen lisäät jonkun työvelotuksen viel niin ollaan jossain 140€? paikkeilla ehkä
Tähän menisi motonetin hinnoilla myös tuollaiset 70€ tulppiin. Huollon yhteydessä olisivat tehneet, niin tulpat 30€/kpl niin totesin että jätetään pois.
 
Tähän menisi motonetin hinnoilla myös tuollaiset 70€ tulppiin. Huollon yhteydessä olisivat tehneet, niin tulpat 30€/kpl niin totesin että jätetään pois.
iparts.fi tms

sieltä tulpat ja muut huolto osat murtohinnoin motonetin ryöstöön.

Iridium tulpat kun laittaa, niin 100tkm voi ajella huoletta.
 
Yaris (2013) päätti tänään sytyttää ABS, luistonesto ja moottorin merkkivalot. Eilen lumimyrskystä kotiin ajelin vielä ilman ongelmia, mutta tänään autokatoksesta pois pakittaessa tuntui pyörien vastus tavallista ”raskaammalta”, ja sitten syttyi nämä valot. Annoin auton käydä ~5min, yritin kopistella lumia pois pyörien tienoilta, käynnistin kerran uudelleen ja ajelin muutamia metrejä, mutta valot näyttävät jääneen pysyviksi.

Onko jotain, mitä voin vielä kotikonstein testailla ennen kuin paja kutsuu?


IMG_5237.jpeg
 
Ei kai tuossa välttämättä muuta ole kuin pyörä jumissa käsijarrun jäätymisen takia. Joku katsomaan ulos, kun ajaa pihalla niin sillä se selviää. Peruutamalla ja ajosuuntaa vaihtamalla olen saanut pyörän auki. Toki lämmölläkin sen saa, mutta pyörä lukossa ei pitkälti parane ajaa.
 
Yaris (2013) päätti tänään sytyttää ABS, luistonesto ja moottorin merkkivalot. Eilen lumimyrskystä kotiin ajelin vielä ilman ongelmia, mutta tänään autokatoksesta pois pakittaessa tuntui pyörien vastus tavallista ”raskaammalta”, ja sitten syttyi nämä valot. Annoin auton käydä ~5min, yritin kopistella lumia pois pyörien tienoilta, käynnistin kerran uudelleen ja ajelin muutamia metrejä, mutta valot näyttävät jääneen pysyviksi.

Onko jotain, mitä voin vielä kotikonstein testailla ennen kuin paja kutsuu?


IMG_5237.jpeg
Erikoista tuossa on toi moottorin vikavalo. Yleensä se menee niin päin, että jos moottorin vikavalo syttyy, niin sen seurauksena voi lähteä ajonvakautusjärjestelmä pois päältä. Jos pelkästään ajonvakautusjärjestelmässä olisi vikaa, niin silloin moottorin vikavalon ei pitäisi palaa. Näin siis omissa autoissa.

Jos ei korjaannu itsestään niin kannattaa hommata vikakoodinlukija, ei maksa montaa kymppiä.
 
Kyllä se perse-dymo on tuossa paras. Jos auto käy noemaalisti, mutta liike tuntuu jähmeältä, niin loogisin selitys kaikelle on jäätyneet jarrut.
 
noissa syttyy ajonvakautus+abs siitä jos käsijarru jäätyy kiinni eli joku rengas ei pyöri. Vikakoodeina puuttuva pyörimistieto renkaan anturilta.
 
Erikoista tuossa on toi moottorin vikavalo. Yleensä se menee niin päin, että jos moottorin vikavalo syttyy, niin sen seurauksena voi lähteä ajonvakautusjärjestelmä pois päältä. Jos pelkästään ajonvakautusjärjestelmässä olisi vikaa, niin silloin moottorin vikavalon ei pitäisi palaa. Näin siis omissa autoissa.

Jos ei korjaannu itsestään niin kannattaa hommata vikakoodinlukija, ei maksa montaa kymppiä.

Toyota sytyttää moottorin vikavalon samalla.


Jos lähtötiedot on "mutta tänään autokatoksesta pois pakittaessa tuntui pyörien vastus tavallista ”raskaammalta”, ja sitten syttyi nämä valot." niin katso @z1on nyt ekana, pyöriikö kaikki renkaat
 
Kiitoksia neuvoista! Lämmittelin autoa 3h ja tein noin 400m lenkin, jonka aikana ABS-valo poistui, mutta luistoneston ja moottorin valo paloivat edelleen. Kaikki pyörät pyörivät, mutta pieni vinkuna tuntui ilmestyneen vasemman takarenkaan kohdille, voimistuen jarruttaessa.
 
Kiitoksia neuvoista! Lämmittelin autoa 3h ja tein noin 400m lenkin, jonka aikana ABS-valo poistui, mutta luistoneston ja moottorin valo paloivat edelleen. Kaikki pyörät pyörivät, mutta pieni vinkuna tuntui ilmestyneen vasemman takarenkaan kohdille, voimistuen jarruttaessa.

Ottamatta sen enempää kantaa tähän keissiin, niin:
Vikavalot usein vaatii tietyn kilometrimäärän tms syklimäärän "vian" korjaamisen jälkeen ennen kuin lamppu sammuu.
 
Ei voi sanoa että romu olisi taas hajalla, kun korjasin Astraa ensimmäistä kertaa, mutta vaihdoin takavalojen liittimet ja lampunpitimet. Liitin sulaa ja katkaisee samalla pinnit lampunpitimestä. Se lienee harvoja K-Astran tyyppivikoja.

Herätti kyllä hieman hilpeyttä, kun Opelin alkuperäisosat tulee nykyään Moparin tarroilla :D
 
Ota akku irti hetkeksi, ja pistä takas. Monessa autossa saa tuollein joitain koodeja + vikavalot häviämään. Jos ei ole vikakoodinluku/nollauslaitetta niin ei maksa mitään kokoeilla.
 
Kiitoksia neuvoista! Lämmittelin autoa 3h ja tein noin 400m lenkin, jonka aikana ABS-valo poistui, mutta luistoneston ja moottorin valo paloivat edelleen. Kaikki pyörät pyörivät, mutta pieni vinkuna tuntui ilmestyneen vasemman takarenkaan kohdille, voimistuen jarruttaessa.
Eli jarrut auki, putsaus, rasvaus ja kasaan. Liukutapin jumittaminen aiheuttaa juuri kihnutusta ja kitinää ja nämä jarrujen huoltamattomuudet esiintyy juuri talvisin kun pakkanen kangistaa paikat ja vesi päässyt vääriin paikkoihin.

Vikavalot saat pois vaikka motomaatilla
 
Onko täällä jollain kokemusta BC Racing (BR) coilover alustasarjoista? Netissä ristiriitaista tietoa. Edullisia (reilu tonni kaikki kulmat) ainakin ovat ja tehdään ilmeisesti Taiwanissa. Varaosia löytyy ja merkki on ollut olemassa pitkään. Varmaan kyllä ns. kivireki kun näissä on aina jäykät jouset kun tarkoitettu madallukseen ja puuttuu progressiivisuus.

Vaihtoehtona maksaa 3x hinta Bilsteinin vastaavasta tai 5x alkuperäisestä. Ei oikein houkuttele.
 
Edelleen kyllä ihmetyttää tuo Toyotan suunnittelu, jos jumiutuneet jarrut aiheuttaa moottoriin häiriötilan.

Miksi moottorille ja ajonvakautusjärjestelmälle on omat vikavalot, jos vika moottorissa aiheuttaa sen että ajonvakautusjärjestelmä kytkeytyy pois päältä ja vika jarruissa/ajonvakautusjärjestelmässä aiheuttaa sen että myös moottorin vikavalo syttyy?
 
Edelleen kyllä ihmetyttää tuo Toyotan suunnittelu, jos jumiutuneet jarrut aiheuttaa moottoriin häiriötilan.

Miksi moottorille ja ajonvakautusjärjestelmälle on omat vikavalot, jos vika moottorissa aiheuttaa sen että ajonvakautusjärjestelmä kytkeytyy pois päältä ja vika jarruissa/ajonvakautusjärjestelmässä aiheuttaa sen että myös moottorin vikavalo syttyy?

moottorin ohjain tarvitsee luotettavaa tietoa muilta yksiköiltä esim. väännönrajoittamisen takia. Sen puute on sit vikakoodin aiheuttava asia -> vikavalo palaa.

ajonvakautuksellehan on valo myös sen takia että jos se kytketään pois, niin valo palaa, ilman että muita vikavaloja syttyy.
 
Onko täällä jollain kokemusta BC Racing (BR) coilover alustasarjoista? Netissä ristiriitaista tietoa. Edullisia (reilu tonni kaikki kulmat) ainakin ovat ja tehdään ilmeisesti Taiwanissa. Varaosia löytyy ja merkki on ollut olemassa pitkään. Varmaan kyllä ns. kivireki kun näissä on aina jäykät jouset kun tarkoitettu madallukseen ja puuttuu progressiivisuus.

Vaihtoehtona maksaa 3x hinta Bilsteinin vastaavasta tai 5x alkuperäisestä. Ei oikein houkuttele.
Varsin toimivia nämä on ja onhan näitäkin montaa eri sorttista/hintaista tarjolla. Näihin myös saa erilaisia jousia tarpeen mukaan. Kannattaa ostaa suoraan maahantuojalta (THE-Enterprise Oy/bc-racing.fi), ne ainakin tietää mitä myy.
Tuskin saa mitään lähellekään vastaavaa samassa hintaluokassa.
 
moottorin ohjain tarvitsee luotettavaa tietoa muilta yksiköiltä esim. väännönrajoittamisen takia. Sen puute on sit vikakoodin aiheuttava asia -> vikavalo palaa.

ajonvakautuksellehan on valo myös sen takia että jos se kytketään pois, niin valo palaa, ilman että muita vikavaloja syttyy.
Tuo toinen tulikin jälkeenpäin mieleen, että voihan sen ajonvakautuksen aina manuaalisesti kytkeä pois päältä. Minä ajattelin että noissa yleisissä vikavaloissa saattaisi olla joku standardi, että ne toimii kaikissa autoissa samalla tavalla, mutta ilmeisesti ei.

Moottorin vikavalon syttyessä olen aina ensimmäisenä lukenut vikakoodit omista havainnoista huolimatta. Se ei kuitenkaan vaadi kovin huonoa tuuria että talviolosuhteissa ilmaantuu useampi vika lyhyen ajan sisään. Toki kaikilla ei ole halua ostaa sitä vikakoodinlukijaa.
 
Onko nykyään jo olemassa vikakoodinlukijaa, jolla saisi likimain kaikki EU-automerkit & mallit hallittua, aina ensimmäisistä OBD-II 90-luvulta?
Kaapissa on toistakymmentä eri yleislukijaa marketeista ja kiinasta; noita yleismittarityylisiä ja langattomia elm? mokkuloita. Kaikkien softapuolen sopivuus vaihtelee rajusti jopa saman automerkin/vuosimallin sisällä.

Ei voi ymmärtää, miten uudemmat lukijat eivät ole yhteensopivia vanhempien automallien kanssa, vaikka OBD-II kaiketi on standardoitu. Tietty voihan kaupoissakin lukijat olla jotain iän vanhaa romua. Mitä lukijoita esim. katsastusasemat tai monimerkkihuollot käyttävät?
 
Jäi auton piiska-antenni käteen kun olin autoa viemässä pikapesuun. Ruuvi ja tuo koko häkkyrä ympärillä on katki.

Näihin 2014 Mitsuihin saisi tietty koko antennia purkuosana mutta niissähän voi olla sama edessä, joten mieluiten korjaisin jollain ihan uudella tarvikkeella. Semmoiset hainevä-lisäosat on kuulemma kuuluvuudeltaan schaissea jos alkuperäinen on piiska.

Tarvitsenko vain jonkun vasenkätisen poranterän jolla tuon ruuvin saa tuolta irti, ja sitten Motonetistä universaaliantenni adapterilla ja kovaa ajoa?
20250106_135319.jpg
20250106_135452.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 474
Viestejä
4 586 047
Jäsenet
75 436
Uusin jäsen
MuumiEU

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom