Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Aamulla autoa startatessa se meni täysin virrattomaksi, no hölmönä konepelti auki ja kädellä vähän akun johtoja heiluttelin, no virrat tulivat takaisin. Mutta nyt auto haisee palaneelle muoville ja lämmityslaitteen puhallin ei toimi. Mitäköhän meni paskaksi ja oikeestaan miksi? Akun piuhoissa selvä vika, mutta miksi puhallin hajos? Ja siis virrat oli siis virtalukosta päällä kun niitä johtoja menin sörkkimään. Auto on volvo v50 1.6d vm -12

Olisiko tullut virta/jännitepiikki ja se sitten rikkoi sähkölaitteita?

Originally Answered: Will a loose positive terminal cause damage to a car?
It depends on how loose it is. Falling off loose can in fact damage your electronics. The battery is the power source and the alternator uses the battery voltage to determine the charging voltage. Loose terminal means that the alternator thinks the voltage is too low and will ramp up the charging rate. Voltage over 16 volts will damage modules, blow headlight bulbs, etc.

Hope this helps


Edit: Oletko katsonut sulakkeet, paloiko puhaltimen sulake?
 
Olisiko tullut virta/jännitepiikki ja se sitten rikkoi sähkölaitteita?




Edit: Oletko katsonut sulakkeet, paloiko puhaltimen sulake?
En ole kerennyt mitään katsoa, mutta joo virtapiikki käy järkeen, pitää tutkia kun kerkeää. Muuten tuo kyllä tuntuu toimivan.
 
Aamulla autoa startatessa se meni täysin virrattomaksi, no hölmönä konepelti auki ja kädellä vähän akun johtoja heiluttelin, no virrat tulivat takaisin. Mutta nyt auto haisee palaneelle muoville ja lämmityslaitteen puhallin ei toimi. Mitäköhän meni paskaksi ja oikeestaan miksi? Akun piuhoissa selvä vika, mutta miksi puhallin hajos? Ja siis virrat oli siis virtalukosta päällä kun niitä johtoja menin sörkkimään. Auto on volvo v50 1.6d vm -12
Eli kaapelit akun navoissa löysällä -> ei kunnollista kontaktia. Vai heiluttelitko sitä jakorasiaa, mikä löytyy useasta autosta + navan läheltä?

Tarkista ensin sulakkeet, et mitkä kaikki siellä kärähti. Syy siihen on yleensä virtapiikki. Toki jos siellä on esim rotan syömiä kaapeleita matkalla niin virtaongelmien määrä voi yllättää.

Edit. Olipas iso viive et viesti lähti, muut ehtivätkin jo
 
Aisin AF33 automaattivaihteisto

Auton ohjekirjassa sanotaan, että öljyjä ei tarvisi vaihtaa ikinä, mutta googlaamalla löytyi kuitenkin tietoa, että tuota ohjeistusta olisi myöhemmin päivitetty ja öljyt olisi kuitenkin hyvä välillä vaihtaa. Eli varmaankin nuo ainakin jossain välissä kannattaisi vaihtaa ongelmien välttämiseksi? Itse öljy ei näytä maksavan paljoa mitään, mutta kun ei ole itsellä tiloja ja välineitä, niin korjaamolla joutuu käyttämään.

Kesällä huomasin, että kovien kaasu pohjassa kiihdytyksien päätteeksi tuo vaihteisto tuntuu hieman nykivän kun vaihtaa ylöspäin. Onkohan tuo tällaisen vaihteiston normaalia toimintaa, vai pitäisiköhän tuosta olla huolissaan? Rauhallisempien kiihdytyksien yhteydessä tuota ei tunnu tapahtuvan, ja vaihteisto toimii normaalisti. Tuntuu että se ikään kuin arpoo 2-3 sekuntia, että minkä vaihteen vaihtaa, noiden kovempien kiihdytyksien päätteeksi.
 
Aisin AF33 automaattivaihteisto

Auton ohjekirjassa sanotaan, että öljyjä ei tarvisi vaihtaa ikinä, mutta googlaamalla löytyi kuitenkin tietoa, että tuota ohjeistusta olisi myöhemmin päivitetty ja öljyt olisi kuitenkin hyvä välillä vaihtaa. Eli varmaankin nuo ainakin jossain välissä kannattaisi vaihtaa ongelmien välttämiseksi? Itse öljy ei näytä maksavan paljoa mitään, mutta kun ei ole itsellä tiloja ja välineitä, niin korjaamolla joutuu käyttämään.

Kesällä huomasin, että kovien kaasu pohjassa kiihdytyksien päätteeksi tuo vaihteisto tuntuu hieman nykivän kun vaihtaa ylöspäin. Onkohan tuo tällaisen vaihteiston normaalia toimintaa, vai pitäisiköhän tuosta olla huolissaan? Rauhallisempien kiihdytyksien yhteydessä tuota ei tunnu tapahtuvan, ja vaihteisto toimii normaalisti. Tuntuu että se ikään kuin arpoo 2-3 sekuntia, että minkä vaihteen vaihtaa, noiden kovempien kiihdytyksien päätteeksi.
Kaikkien automaattien öljyjä pitää vaihtaa, jos haluaa, että vaihteisto kestää. Tuohon kyseiseen lootaan suositus on vaihto 80 tkm välein, vaikka alunperin sitä tosiaan myytiin "ikuisilla" öljyillä. Jos tulee sahattua pelkästään kaupungissa, niin vaihdon voi tehdä mielummin jopa pienemmillä kilsoilla, jos taas ajelee lähinnä pitkää pätkää, niin vähän isommilla. 100 tkm on varmaan mille hyvänsä automaattivaihteistolle sellainen hyvä vaihtovälin maksimi. Hyvällä tuurilla toi sun vaihteiston takelteleva käytös voi parantua pelkällä öljynvaihdolla. Öljynvaihto kannattaa suorittaa ns. huuhtelemalla.

Niin ja eipä manuaalivaihteistonkaan öljynvaihdosta haittaa ole, vaikkei niin kriittistä olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkien automaattien öljyjä pitää vaihtaa, jos haluaa, että vaihteisto kestää. Tuohon kyseiseen lootaan suositus on vaihto 80 tkm välein, vaikka alunperin sitä tosiaan myytiin "ikuisilla" öljyillä. Jos tulee sahattua pelkästään kaupungissa, niin vaihdon voi tehdä mielummin jopa pienemmillä kilsoilla, jos taas ajelee lähinnä pitkää pätkää, niin vähän isommilla. 100 tkm on varmaan mille hyvänsä automaattivaihteistolle sellainen hyvä vaihtovälin maksimi. Hyvällä tuurilla toi sun vaihteiston takelteleva käytös voi parantua pelkällä öljynvaihdolla. Öljynvaihto kannattaa suorittaa ns. huuhtelemalla.

Niin ja eipä manuaalivaihteistonkaan öljynvaihdosta haittaa ole, vaikkei niin kriittistä olekaan.
Kaipa tuosta voisi kysyä tarjouksen korjaamolta. Ensimmäinen 80tkm vasta tulossa täyteen.
 
Itse vaihtelin kesällä T6/V70 automaatin öljyt kun vaihdot olivat nimenomaan välillä nykiviä ja melko teräviäkin.

Huuhtelemallahan nuo olisi hyvä tehdä, joka nostaa hintaa korjaamossa.. toki jos säännöllisesti vaihtelee, niin ei tarvitse laskea niin paljon öljyä läpi.

Itse nollasin VIDAlla vielä vaihteiston adaptaatiot ja nykiminen loppui siihen. Syksyn mittaan on myös huomattu, että auto pitää tasaisessa vauhdissa pienempiä kierroksia ja kuutosmoottori n. 1300rpm on aika äänetön laitos. :thumbsup:
 
Kaipa tuosta voisi kysyä tarjouksen korjaamolta. Ensimmäinen 80tkm vasta tulossa täyteen.
Kannattaa sitten etsiä paja, joka tietää mitä tekee. Kuten yllä puhutaan, niin huuhtelemalla kannattaisi tehdä, mistä joku tusinapaja ei välttämättä tiedä yhtään mitään. Öljyä menee tällöin 8+ litraa, kun pelkkä öljypohja tais olla joku 3+ litraa (jos muistan oikein, kun tuli tuollainen laatikko joskus omistettua).
 
Kaikkien automaattien öljyjä pitää vaihtaa, jos haluaa, että vaihteisto kestää.
Yhdessä entisessä Bemarin seiskassa oli mittarissa yli 300tkm ku myin eteenpäin, eikä ainuttakaan automaattilaatikon öljynvaihtoa. Eipä noihin ZF:n lootiin hirveästi öljyjä vaihdella.
 
En muistanutkaan että bemarin vanhoissa automaateissakin oli elinikäiset öljyt. Nopean googlailun perusteella ZF:n oma suositus on ollut noudattaa autonvalmistajan ohjetta, eli ei vaihdeta koskaan, mutta jos auto on kovassa käytössä niin silloin vaihto 80-120tkm / 8v välein.
 
Kyllähän nuo Volvo V70ien lootatkin saattaa puolikin miljoonaa kestää ilman öljynvaihtoa.

Mutta saattaa tuntua hiukan ajossakin.

Kuten sanottu, pakkohan ei ole vaihtaa, mutta ei se pahitteeksikaan ole.
 
Edellisesta Mersun w211, eli 5g-Tronicista vaihdoin laatikkoöljyt kun 510 tkm autolla ajettu, ei mitään tietoa oliko koskaan vaihdettu. Kulutus pieneni ja kulku "keveni", eli vaikutti vanhat öljyt jo voimansiirron häviöön.
 
Juuri viime viikolla vaihdatutin omaan autooni(jossa perinteinen mehumaija-automaattilaatikko 8-9 litran kokonaisöljytilavuudella) laatikkoöljyt huuhteluvaihtona. 12 litraa kun olivat lasketelleet läpi niin soittivat että jatketaanko huuhtelua kun vielä tulee mustaa öljyä laatikosta. Annoin luvan jatkaa ja 16 litraa olivat yhteensä käyttäneet. Likaista oli öljy ollut vaikka autossa on vasta 59tkm mittarissa.
 
No joo, pitänee varmaan selvitellä asiaa. Vähän tuolle huuhtelulle taitaa tulla hintaa jos korjaamolla teettää, vaikka itse öljy ei näytä olevan kauhean kallista. Toki vielä kalliimmaksi tulee, jos vaihteisto hajoaa sen takia, että jätti tuon tekemättä.
 
Niin tarviiko tuossa huuhtelussa siis olla sama öljy kuin mikä sinne vaihteistoon lopulta laitetaan, vai kelpaako siihen myös hieman heikompilaatuinen? Ainakaan siinä vaihteistoon jäävässä öljyssä ei varmaan hirveästi kannata pihistellä.
 
Joskus löytyy ongelmiin ratkaisu, mutta miten sen korjauksen osaisi sitten tehdä...

FIX:

Took it to the dealership and they found that the units only had 5 volts going to them.

They stripped back the wiring loom and found two broken wires in the engine bay loom. They soldered in new lengths of wires, insulted them and tested them and now its all working!


When NATS link problems occur "SECURE" message will be displayed in three ways indicating three different NATS link malfunctions.

"SECURE" on a red background indicates that there is a malfunction in the link between NAVI control unit and audio, suggesting that there is either a Navigation system malfunction or the NAVI control unit has previously been fitted in another vehicle.

"SECURE" on a green background indicates that there is a malfunction in the link between NATS IMMU and audio, suggesting that there is an audio malfunction or the audio unit has previously been fitted in another vehicle.

"SECURE" on a yellow background indicates that the transponder (NATS key) is not working correctly or it has previously been fitted in another vehicle.

When a "SECURE" message (of any type) is displayed, it can be cleared by re-initializing the NATS system using CONSULT-II and the associated Immobilizer PIN code (there is no need to return the audio to a Clarion service centre). If re-initializing fails to clear a "SECURE" message then the component (identified by background color) is malfunction and should be replaced.

Ja saa sinne tavallisen DIN-mankankin leivottua kiinni, mutta jos ja kun orkkis radio irrotetaan, niin olen ymmärtänyt että näyttöön tulee tämän jälkeen aina secure-teksti jatkossa - eli ei kovin hyvä vaihtoehto.


Tuo vanhan DIN-mankan kiinnittäminen voisi olla mahdollista, mutta pitäisi irroittaa ajotietokone ja katsoa miten sen saa sinne liitettyä niin, että kaksi mankkaa on yhtäaikaa käytössä. Jos secure jää sitten aina lukemaan, eikä puhallin enää toimisi, täytyisi varmaan irroittaa 15A sulake joksikin aikaa kuten myös toinen mankkakin.

"- Turn ignition switch to off and remove the key.
- Open engine bay.
- Open Fuse box which is beside the battery.
- Remove Audio fuse 15A and wait for 5 seconds "if more than 5 second the radio channels and clock need setting".
- Install the fuse. "
 
Ei auttanut muu, kuin nostaa kädet pystyyn S60n keskinäytön kanssa. Pidempään virroista pois ollessa oli kuollut ja kuvaa ei tule. VIDAkin jo tuumasi, että ei ole nyt vika autossa, vaan näytössä ja tässä varaosanumero.

Ei tosin ollut MOST-väylään valokuituja yhdistävää palikkaa, mutta ICM lienee kuollut, kun piuhan käytti irti. Kondensaattoreista voisi lähte etsimään, mutta koska viimeisimpänä keinona piirilevyn paistaminen kuumalilmapuhaltimella ei auttanut pätkän vertaa, luovutin tuon suhteen tusattuani tuon takia viikon pihalla.

Tilasin vastaavalla osanumerolla toisen näytön jo alkuviikosta eBaysta, mutta toimitukset hidastuu loppuvuodesta, joten matkaa Liettuasta Suomeen luvattiin reteän kuukauden verran.

Noh, eipä ole suuren suurta intoakaan juuri nyt laitella. Pidetään luova tauko. Noiduin kyllä että pitää olla soittimen vaihdon vaikeaa näihin svedujen tekeleisiin. Eihän tuota muuten tarvitsisi mihinkään, mutta kun MOST-väylän katkos katkoo virrat soittimeltakin, niin avot.

Harrastaminen on joskus raskasta, enkä ole sitä enää muutamaan päivään tehnytkään. Autohan kyllä toimisi muuten ihan täysin jos jaksaisi koota, mutta ei ole ollut aikaa eikä sen enempää intoakaan. :beye:
 
Huomasin äsken skrapaa lumesta putsatessa renkaaseen naputtamalla ikävän kuuloisen metallisen äänen. Muista renkaista ei mitään vastaavaa ääntä kuulu. Mikäköhän tossa voi olla ja uskaltaakohan kiesillä ajaa ollenkaan? Kyseessä -19 Corolla Hybrid.

 
Huomasin äsken skrapaa lumesta putsatessa renkaaseen naputtamalla ikävän kuuloisen metallisen äänen. Muista renkaista ei mitään vastaavaa ääntä kuulu. Mikäköhän tossa voi olla ja uskaltaakohan kiesillä ajaa ollenkaan? Kyseessä -19 Corolla Hybrid.



Ota kiinni jarrukilvestä ja kokeile kuuluuko edelleen
 
Perjantaina 28 kWh Ioniq Electric ei ottanut latausta enää vastaan. Kaapeli ei lukittunut, lukitussolenoidi vaan naksutti. Lauantaina otin latauspistorasian ja solenoidin esille. Se oli helppo homma, rengas ja sisälokari irti niin latauspistorasian mutterit irrottamalla sen sai irti. Mitä nyt muutama muoviklipsu sisälokarista hajosi. Käytin solenoidin sisällä ja putsasin ja rasvasin. Hätälukituksen avausvaijeri vaikutti olevan jotenkin jumissa? Jätin sen nyt irti. Jännitys oli aika suuri kun kasasin autoa sen verran että sain latauskaapelin kiinni. Helpotus oli SUURI kun auto alkoi lataamaan!
Tämä solenoidi on näissä tyyppivika. Tuo on juonitellut pari kertaa aiemmin, nyt ei vaan alkanut millään lataamaan. Jotenkin vaikutti että itse solenoidi toimii hyvin, mutta kaapeli jumittaa? Kun nyin sitä peräkontista niin se ei liikkunut yhtään. Ei myöskään liikkunut pistokkeen päästä kun kokeilin vetää. Se miten se tulee kiinni solenoidiin niin sen ei todellakaan kuulu tarvita voimaa. Kiinnitys on hento ja tarvittava liikerata on pari kolme senttiä. Hommaan kuitenkin solenoidin varalle, sen vaihto on helppo homma.
1732468244546.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 363
Viestejä
4 505 573
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom