Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Aamulla autoa startatessa se meni täysin virrattomaksi, no hölmönä konepelti auki ja kädellä vähän akun johtoja heiluttelin, no virrat tulivat takaisin. Mutta nyt auto haisee palaneelle muoville ja lämmityslaitteen puhallin ei toimi. Mitäköhän meni paskaksi ja oikeestaan miksi? Akun piuhoissa selvä vika, mutta miksi puhallin hajos? Ja siis virrat oli siis virtalukosta päällä kun niitä johtoja menin sörkkimään. Auto on volvo v50 1.6d vm -12

Olisiko tullut virta/jännitepiikki ja se sitten rikkoi sähkölaitteita?

Originally Answered: Will a loose positive terminal cause damage to a car?
It depends on how loose it is. Falling off loose can in fact damage your electronics. The battery is the power source and the alternator uses the battery voltage to determine the charging voltage. Loose terminal means that the alternator thinks the voltage is too low and will ramp up the charging rate. Voltage over 16 volts will damage modules, blow headlight bulbs, etc.

Hope this helps


Edit: Oletko katsonut sulakkeet, paloiko puhaltimen sulake?
 
Olisiko tullut virta/jännitepiikki ja se sitten rikkoi sähkölaitteita?




Edit: Oletko katsonut sulakkeet, paloiko puhaltimen sulake?
En ole kerennyt mitään katsoa, mutta joo virtapiikki käy järkeen, pitää tutkia kun kerkeää. Muuten tuo kyllä tuntuu toimivan.
 
Aamulla autoa startatessa se meni täysin virrattomaksi, no hölmönä konepelti auki ja kädellä vähän akun johtoja heiluttelin, no virrat tulivat takaisin. Mutta nyt auto haisee palaneelle muoville ja lämmityslaitteen puhallin ei toimi. Mitäköhän meni paskaksi ja oikeestaan miksi? Akun piuhoissa selvä vika, mutta miksi puhallin hajos? Ja siis virrat oli siis virtalukosta päällä kun niitä johtoja menin sörkkimään. Auto on volvo v50 1.6d vm -12
Eli kaapelit akun navoissa löysällä -> ei kunnollista kontaktia. Vai heiluttelitko sitä jakorasiaa, mikä löytyy useasta autosta + navan läheltä?

Tarkista ensin sulakkeet, et mitkä kaikki siellä kärähti. Syy siihen on yleensä virtapiikki. Toki jos siellä on esim rotan syömiä kaapeleita matkalla niin virtaongelmien määrä voi yllättää.

Edit. Olipas iso viive et viesti lähti, muut ehtivätkin jo
 
Aisin AF33 automaattivaihteisto

Auton ohjekirjassa sanotaan, että öljyjä ei tarvisi vaihtaa ikinä, mutta googlaamalla löytyi kuitenkin tietoa, että tuota ohjeistusta olisi myöhemmin päivitetty ja öljyt olisi kuitenkin hyvä välillä vaihtaa. Eli varmaankin nuo ainakin jossain välissä kannattaisi vaihtaa ongelmien välttämiseksi? Itse öljy ei näytä maksavan paljoa mitään, mutta kun ei ole itsellä tiloja ja välineitä, niin korjaamolla joutuu käyttämään.

Kesällä huomasin, että kovien kaasu pohjassa kiihdytyksien päätteeksi tuo vaihteisto tuntuu hieman nykivän kun vaihtaa ylöspäin. Onkohan tuo tällaisen vaihteiston normaalia toimintaa, vai pitäisiköhän tuosta olla huolissaan? Rauhallisempien kiihdytyksien yhteydessä tuota ei tunnu tapahtuvan, ja vaihteisto toimii normaalisti. Tuntuu että se ikään kuin arpoo 2-3 sekuntia, että minkä vaihteen vaihtaa, noiden kovempien kiihdytyksien päätteeksi.
 
Aisin AF33 automaattivaihteisto

Auton ohjekirjassa sanotaan, että öljyjä ei tarvisi vaihtaa ikinä, mutta googlaamalla löytyi kuitenkin tietoa, että tuota ohjeistusta olisi myöhemmin päivitetty ja öljyt olisi kuitenkin hyvä välillä vaihtaa. Eli varmaankin nuo ainakin jossain välissä kannattaisi vaihtaa ongelmien välttämiseksi? Itse öljy ei näytä maksavan paljoa mitään, mutta kun ei ole itsellä tiloja ja välineitä, niin korjaamolla joutuu käyttämään.

Kesällä huomasin, että kovien kaasu pohjassa kiihdytyksien päätteeksi tuo vaihteisto tuntuu hieman nykivän kun vaihtaa ylöspäin. Onkohan tuo tällaisen vaihteiston normaalia toimintaa, vai pitäisiköhän tuosta olla huolissaan? Rauhallisempien kiihdytyksien yhteydessä tuota ei tunnu tapahtuvan, ja vaihteisto toimii normaalisti. Tuntuu että se ikään kuin arpoo 2-3 sekuntia, että minkä vaihteen vaihtaa, noiden kovempien kiihdytyksien päätteeksi.
Kaikkien automaattien öljyjä pitää vaihtaa, jos haluaa, että vaihteisto kestää. Tuohon kyseiseen lootaan suositus on vaihto 80 tkm välein, vaikka alunperin sitä tosiaan myytiin "ikuisilla" öljyillä. Jos tulee sahattua pelkästään kaupungissa, niin vaihdon voi tehdä mielummin jopa pienemmillä kilsoilla, jos taas ajelee lähinnä pitkää pätkää, niin vähän isommilla. 100 tkm on varmaan mille hyvänsä automaattivaihteistolle sellainen hyvä vaihtovälin maksimi. Hyvällä tuurilla toi sun vaihteiston takelteleva käytös voi parantua pelkällä öljynvaihdolla. Öljynvaihto kannattaa suorittaa ns. huuhtelemalla.

Niin ja eipä manuaalivaihteistonkaan öljynvaihdosta haittaa ole, vaikkei niin kriittistä olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkien automaattien öljyjä pitää vaihtaa, jos haluaa, että vaihteisto kestää. Tuohon kyseiseen lootaan suositus on vaihto 80 tkm välein, vaikka alunperin sitä tosiaan myytiin "ikuisilla" öljyillä. Jos tulee sahattua pelkästään kaupungissa, niin vaihdon voi tehdä mielummin jopa pienemmillä kilsoilla, jos taas ajelee lähinnä pitkää pätkää, niin vähän isommilla. 100 tkm on varmaan mille hyvänsä automaattivaihteistolle sellainen hyvä vaihtovälin maksimi. Hyvällä tuurilla toi sun vaihteiston takelteleva käytös voi parantua pelkällä öljynvaihdolla. Öljynvaihto kannattaa suorittaa ns. huuhtelemalla.

Niin ja eipä manuaalivaihteistonkaan öljynvaihdosta haittaa ole, vaikkei niin kriittistä olekaan.
Kaipa tuosta voisi kysyä tarjouksen korjaamolta. Ensimmäinen 80tkm vasta tulossa täyteen.
 
Itse vaihtelin kesällä T6/V70 automaatin öljyt kun vaihdot olivat nimenomaan välillä nykiviä ja melko teräviäkin.

Huuhtelemallahan nuo olisi hyvä tehdä, joka nostaa hintaa korjaamossa.. toki jos säännöllisesti vaihtelee, niin ei tarvitse laskea niin paljon öljyä läpi.

Itse nollasin VIDAlla vielä vaihteiston adaptaatiot ja nykiminen loppui siihen. Syksyn mittaan on myös huomattu, että auto pitää tasaisessa vauhdissa pienempiä kierroksia ja kuutosmoottori n. 1300rpm on aika äänetön laitos. :thumbsup:
 
Kaipa tuosta voisi kysyä tarjouksen korjaamolta. Ensimmäinen 80tkm vasta tulossa täyteen.
Kannattaa sitten etsiä paja, joka tietää mitä tekee. Kuten yllä puhutaan, niin huuhtelemalla kannattaisi tehdä, mistä joku tusinapaja ei välttämättä tiedä yhtään mitään. Öljyä menee tällöin 8+ litraa, kun pelkkä öljypohja tais olla joku 3+ litraa (jos muistan oikein, kun tuli tuollainen laatikko joskus omistettua).
 
Kaikkien automaattien öljyjä pitää vaihtaa, jos haluaa, että vaihteisto kestää.
Yhdessä entisessä Bemarin seiskassa oli mittarissa yli 300tkm ku myin eteenpäin, eikä ainuttakaan automaattilaatikon öljynvaihtoa. Eipä noihin ZF:n lootiin hirveästi öljyjä vaihdella.
 
En muistanutkaan että bemarin vanhoissa automaateissakin oli elinikäiset öljyt. Nopean googlailun perusteella ZF:n oma suositus on ollut noudattaa autonvalmistajan ohjetta, eli ei vaihdeta koskaan, mutta jos auto on kovassa käytössä niin silloin vaihto 80-120tkm / 8v välein.
 
Kyllähän nuo Volvo V70ien lootatkin saattaa puolikin miljoonaa kestää ilman öljynvaihtoa.

Mutta saattaa tuntua hiukan ajossakin.

Kuten sanottu, pakkohan ei ole vaihtaa, mutta ei se pahitteeksikaan ole.
 
Edellisesta Mersun w211, eli 5g-Tronicista vaihdoin laatikkoöljyt kun 510 tkm autolla ajettu, ei mitään tietoa oliko koskaan vaihdettu. Kulutus pieneni ja kulku "keveni", eli vaikutti vanhat öljyt jo voimansiirron häviöön.
 
Juuri viime viikolla vaihdatutin omaan autooni(jossa perinteinen mehumaija-automaattilaatikko 8-9 litran kokonaisöljytilavuudella) laatikkoöljyt huuhteluvaihtona. 12 litraa kun olivat lasketelleet läpi niin soittivat että jatketaanko huuhtelua kun vielä tulee mustaa öljyä laatikosta. Annoin luvan jatkaa ja 16 litraa olivat yhteensä käyttäneet. Likaista oli öljy ollut vaikka autossa on vasta 59tkm mittarissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 948
Viestejä
4 501 261
Jäsenet
74 305
Uusin jäsen
Nitrooh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom