Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Optiman 2017 1.7crdi vauhtipyörä on alkanut ääntämään. Kilsoja kertynyt 160tkm. Delta arvioi korjauskuluiksi 4200€. Näistä osiin menisi joku 3500€.

Aeromotorista kytkinpaketti maksaa 1000€ ja kaksoismassavauhtipyörä 500€. Deltassa nämä maksavat 3000€. Toki jotain muitakin osia tarvitsee (painelaakeri ainakin?).

Heräsi kysymys, että onko jollain kokemusta auton huoltamisesta Virossa? Luulisin, että selviäisin sieltä alle 2500€ osineen töineen.

IMG_8915.jpeg
 
Menihän se sinne, vaikka meinasikin vähän vastustaa. Kävin Biltemasta pienen kaasulämmittimen, niin mutteri lähti silllä lämmittämisen jälkeen irti pelkällä kiintoavaimella.

Itse palikkaa sitten saikin takoa ja lämmittää pariin otteeseen, mutta lähti viimein. Oli kyllä sen näköinen, että ei ole ehkä hetkeen vaihdeltu, niin ei ihme.

Huomenna sitten toinen, mutta jos on vähänkään saman näköinen kuin toinen, niin eikun lämpöä vaan.
 
Optiman 2017 1.7crdi vauhtipyörä on alkanut ääntämään. Kilsoja kertynyt 160tkm. Delta arvioi korjauskuluiksi 4200€. Näistä osiin menisi joku 3500€.

Aeromotorista kytkinpaketti maksaa 1000€ ja kaksoismassavauhtipyörä 500€. Deltassa nämä maksavat 3000€. Toki jotain muitakin osia tarvitsee (painelaakeri ainakin?).

Heräsi kysymys, että onko jollain kokemusta auton huoltamisesta Virossa? Luulisin, että selviäisin sieltä alle 2500€ osineen töineen.

IMG_8915.jpeg
Kia ceediin 2010 diesel manuaaliin vaihdatin korjaamolla kytkimen ja vauhtipyörän (normaali vauhtipyörä) kilsoja 440 000km. Oliko nyt maaliskuussa.
2 päivää auto korjaamolla, yhteensä veloitus 460e. Sisälsi öljyt ja tarvikkeet sekä työn. Läntinen Suomi yhden miehen vanha yritys.
Tuon ikäisessä jo työläs apurunko haittana.

En tunne optiman rakennetta, onkohan siellä joku työtä vaikeuttava asia ? jollei ole niin tuo tarjous on sen luokan että hävität koko auton. Viro taitaa olla hyvinkin Suomettunut noilta pyynneiltä. Etelämmäs tarvisi mennä että hinnat putoaa reilusti.
 
Kia ceediin 2010 diesel manuaaliin vaihdatin korjaamolla kytkimen ja vauhtipyörän (normaali vauhtipyörä) kilsoja 440 000km. Oliko nyt maaliskuussa.
2 päivää auto korjaamolla, yhteensä veloitus 460e. Sisälsi öljyt ja tarvikkeet sekä työn. Läntinen Suomi yhden miehen vanha yritys.
Tuon ikäisessä jo työläs apurunko haittana.

En tunne optiman rakennetta, onkohan siellä joku työtä vaikeuttava asia ? jollei ole niin tuo tarjous on sen luokan että hävität koko auton. Viro taitaa olla hyvinkin Suomettunut noilta pyynneiltä. Etelämmäs tarvisi mennä että hinnat putoaa reilusti.
Mitä ne osat maksoi?
 
Kia ceediin 2010 diesel manuaaliin vaihdatin korjaamolla kytkimen ja vauhtipyörän (normaali vauhtipyörä) kilsoja 440 000km. Oliko nyt maaliskuussa.
2 päivää auto korjaamolla, yhteensä veloitus 460e. Sisälsi öljyt ja tarvikkeet sekä työn. Läntinen Suomi yhden miehen vanha yritys.
Tuon ikäisessä jo työläs apurunko haittana.

En tunne optiman rakennetta, onkohan siellä joku työtä vaikeuttava asia ? jollei ole niin tuo tarjous on sen luokan että hävität koko auton. Viro taitaa olla hyvinkin Suomettunut noilta pyynneiltä. Etelämmäs tarvisi mennä että hinnat putoaa reilusti.
Kyseessä 2017 vuoden farkku Optima DCT automaattivaihteistolla. Saksasta osat lienee 1500€ kaikkineen, joten Suomessa työn osuus lienee 500-800€.
 
Kyseessä 2017 vuoden farkku Optima DCT automaattivaihteistolla. Saksasta osat lienee 1500€ kaikkineen, joten Suomessa työn osuus lienee 500-800€.
Jos ajokunnossa vielä niin kysele bussireitin varrella olevia polakki kioskeja, niistä tarjous setelirahalla. Palaat bussilla, tai yövyt pari yötä ..
Viipurissa myös osaamista näihin jo iällään oleviin. Sinne vaan nyt vaikea kulkea.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ajokunnossa vielä niin kysele bussireitin varrella olevia polakki kioskeja, niistä tarjous setelirahalla. Palaat bussilla, tai yövyt pari yötä ..
Viipurissa myös osaamista näihin jo iällään oleviin. Sinne vaan nyt vaikea kulkea.
Onhan tuo täysin ajokuntoinen. Kyselen autojerrysta tarjouksia. Muutaman satasen säästön takia ei viitsi vaivautua. Deltan/Hedin automotiven hinnoittelu säikäytti taas.

Edellisestä -16 vuoden Ceedistä kyselin EGR venttiiliä. Delta sanoi osan hinnaksi 1200€. Täsmälleen sama alkuperäisosa maksoi Aeromotorilla 200€.
 
Viimeksi kun tarvin luotettavaa autoa ajoin 940volvon seisonnasta leimalle, ei huomautettavaa kuin äänimerkistä, joka ei ole mun aikana toiminut.( En ole kokenut tärkeäksi)
Tuo on taas seissyt viime talvesta, nastat vielä alla...
Nyt koitin käyntiin, akku oli sen verran tyhjä, että keskuslukko toimi, mutta ei startannut.
Apuvirralla lähti heti. ()
Tarvii tinailla mittaristo ja käyttää leimalla, niin saa tuon ahdistavan vetovammaisen s60pin myyntiin...
 
Nyt on molemmille puolille vaihdettu, mutta kuskin puolella säätö liikkui jumpan takia sen verran, että vanne ottaa ääriasennossa kiinni iskariin.

Olisin säätänyt tuota, mutta pulttien irrotuksesta huolimatta tuota ei saa enää irti oikein millään ilveellä.

Kankea ei ole, jolla vääntäisi kartiota. Mutta jos nostaisi pullotunklla sen verran, että kartio taipuu oikeaan kohtaan. :hmm:

Alkoi jo ideat loppumaan pihalla säätäessä, niin oli pakko tulla pitämään tuumaustauko sisälle.
Katsoppas, että pää tulee koloonsa molemmilla puolilla samoinpäin. Ts. Ylhäältä tai alhaaltapäin. Jiskus kaverilta kuullut, että ollut väärinpäin...
 
Nyt on molemmille puolille vaihdettu, mutta kuskin puolella säätö liikkui jumpan takia sen verran, että vanne ottaa ääriasennossa kiinni iskariin.

Olisin säätänyt tuota, mutta pulttien irrotuksesta huolimatta tuota ei saa enää irti oikein millään ilveellä.

Kankea ei ole, jolla vääntäisi kartiota. Mutta jos nostaisi pullotunklla sen verran, että kartio taipuu oikeaan kohtaan. :hmm:

Alkoi jo ideat loppumaan pihalla säätäessä, niin oli pakko tulla pitämään tuumaustauko sisälle.
Hetkonen minkälainen rakenne tuo on jos nivel pitää saada _irti_ olkavarresta säätöä varten?
 
Siis se yläpuolen kierreosa. Mutta tutkailin ja jutustelin juuri automekaanikkokaverin kanssa.

Voi olla totaalisen väärät termit kun en ole automekaanikko. :D

E. Eipä lähtenyt. Ja ei kyllä enää paljoa kiinnostanutkaan laitella kun tuon vertaisesta jäi homma kiinni.

Ehkä itse kierretankoa kääntämällä saa säädettyä sen verran, että tulee pois paikoiltaan. Pitää tutkia sitten kun kiinnostus taas riittää.
Eihän sun tartte kuin löysätä raidetangon ulomman (kiinni olka-akselissa) ja sisemmän (kierretangollinen, kiinni ohjausvaihteessa) pään välinen mutteri ja sitten kiertää avaimella sisäpäästä, se kun pyörii vapaasti. Toki jos on väärä osa, niin säätövara ei riitä. Mut joo, käytännössä auto pitää viedä suuntaukseen, jos haluaa ohjauskulmat oikeasti kohdilleen.
 
Joo, niin se pyörii. Siis jos saa sen kartion ja kierteen pois paikoiltaan. Ja pyörimään vapaasti. Tämä siis ei mut onnistunut

OE-numerolla osat Lemförder-merkillä.

Olisin kyllä säätänyt, mutta eipä paljoa tarvinnut ottaa pois, vaikka kuinka nosteli eri paikoista ja koitti kilkutella pois.

Muttta nyt näin, tilanne jo luovutettu aikaa sitten.
Puhutaan nyt varmaan eri asioista tai ei vaan ymmärretä toisiamme :p
 
Joo, niin se pyörii. Siis jos saa sen kartion ja kierteen pois paikoiltaan. Ja pyörimään vapaasti. Tämä siis ei mut onnistunut

OE-numerolla osat Lemförder-merkillä.

Olisin kyllä säätänyt, mutta eipä paljoa tarvinnut ottaa pois, vaikka kuinka nosteli eri paikoista ja koitti kilkutella pois.

Muttta nyt näin, tilanne jo luovutettu aikaa sitten.

Ei siinä tarvitse mitään irroittaa pois paikaltaan kun säädät. Ainoastaan löysäät lukitusmutteria aavistuksen verran, sen jälkeen tangon pitäisi pyöriä siinä paikallaan jolloinka sen tangon pituus siis muuttuu. Sitä itse raidetangon päätä ei tarvitse saada ollenkaan irti pelkän säätämisen takia. Toki voi sitä niinkin säätää, että ottaa sen raidetangon pään kartion irti ja pyörittelee sitä koko raidetangon päätä, mutta ei siinä mitään järkeä ole, kun sen voi säätää siinä paikallaankin mitään irroittamatta.
Vääntiöt on yleensä myös sen verran isoja, että niihin saa ihan hyvin voimaa ja lähes aina ne kyllä lähtee liikkumaan vaikka olisivat reippaammassakin pintaruosteessa.
 
Nyt on molemmille puolille vaihdettu, mutta kuskin puolella säätö liikkui jumpan takia sen verran, että vanne ottaa ääriasennossa kiinni iskariin.

Olisin säätänyt tuota, mutta pulttien irrotuksesta huolimatta tuota ei saa enää irti oikein millään ilveellä.

Kankea ei ole, jolla vääntäisi kartiota. Mutta jos nostaisi pullotunklla sen verran, että kartio taipuu oikeaan kohtaan. :hmm:

Alkoi jo ideat loppumaan pihalla säätäessä, niin oli pakko tulla pitämään tuumaustauko sisälle.

Katso ajatuksen kanssa niin huomaat ettei mitään kartioita tarvitse irroitella

 
Juu, kiitokset kaikille. Viikonlopun tusannut tuon kanssa ja yrittänyt etsiä ohjeita, niin pitääpä katsoa ajan kanssa. Tätä se on, kun ei näitä tee työkseen vaan harrastuksen vuoksi.

Ja etenkin tänään ne kyllä venyivät vähän turhankin pitkälle noin muuta aikaa ajatellen. Mutta laitellaanpa huomenna. :thumbsup:

e. Tangon putsasin jo valmiiksi ja tuntui pyörivän. Laitan huomenna pyörän kiinni ja nostan auton ylemmäs, että mahtuu kääntämään tankoa. Toki olisi voinut tutkia korjausohjeen, kun parikin taukoa tuli pidettyä jos ei kerran osaa. :facepalm:
Jos sulla oikeasti aurakset on niin pielessä että rengas/vanne ottaa johonkin kiinni niin mene ihmeessä liikkeeseen suuntauttamaan. Tuossa menee renkaat hetkessä pilalle.
 
Pitäs itsekin vielä toi aurauskulma säätää, vaihdoin raidetangon pään vasemmalle ja ratti käänty vähän vasemmalle muutaman asteen....yks täys kierros ulompaa pitäs olla riittävä eli pitäs vissiin pidentää tota kuskinpuolen raidetankoo että ratti kääntyy oikealle?
 
Pitäs itsekin vielä toi aurauskulma säätää, vaihdoin raidetangon pään vasemmalle ja ratti käänty vähän vasemmalle muutaman asteen....yks täys kierros ulompaa pitäs olla riittävä eli pitäs vissiin pidentää tota kuskinpuolen raidetankoo että ratti kääntyy oikealle?
Jos olet koskenut vain vasemman puolen tankoon ja vaihdon jälkeen ratti osoittaa vasemmalle auton mennessä suoraan, tarkoittaa se sitä, että sun pitää lyhentää vasenta tankoa. Tätä voi ajatella niin, että nyt vasemman renkaan etuosa osoittaa vähän liikaa oikealle ja auto pyrkisi kääntymään sinne, jos et ratilla korjaisi vähän vasemmalle. Eli aurausta on liikaa, joten lyhentämällä renkaan takapuolella kulkevaa raidetankoa auraus vähenee ja ratti kääntyy oikealle.
 
Kyllähän toi tosiaan näin voi olla, ellei sitten ihan ääriasennossa rengas kihnuta sisälokariin tms.

Yksi hyvä tapa estää moinen on kuvata asennus ennen osien irtottelua...
Ja jos tätä ei hoksaa tehdä niin varmaan auton toiselta puolelta voi katsoa mallia(olettaen että siellä on kaikki asennettu oikein).
 
Niin niin. Ihan nätisti kysyin ja vastaukset on taas sangen taattuja.

Ihan samaan tapaan tuo liikkui entiselläkin osalla. Eli kyllä se kartion verran antaa periksi aina.

Mutterit on VIDAssa kerrotussa momentissa jne.

Mutta tämän takia en yleensä edes vaivaudu kysymään. Pitäkää tunkkinne. :D
Sinulle vastauksia antaneilla kun tuskin on kristallipalloja käytössä ja et ole kuviakaan tilanteestasi ottanut kysymysten tueksi niin et taida parempia vastauksia tulla saamaan.
 
Akku toiminut nyt hyvin ja latausjännite nousi koodauksen myötä. Tällä hetkellä näyttää siltä että koodaus auttoi.
Bensamittarin toimimattomuus selvisi VCDS:n mittaritestillä, mittari ei vain nouse. Eli itse mittarissa vika. Tuskinpa viitsii mittaristoa alkaa vaihtamaan tuon takia kun range näyttää oikein.
Peruutustutkan koodeissa löytyi kaiuttimen toimimattomuus. Uusi tulossa, katostaan mitä sen jälkeen. Youtubesta löytyi video mistä sen löytää. Herjaa myös vetokoukun boksista? Siihen ei saa yhteyttä. En tiedä vaikuttaako se peruutustutkaankin.
Loppukommenttina vikakoodinlukija helpottaa elämää melko paljon :tup:
Ttu s*tana. Ei tuo lataus toimi Audissa. Vaihdoin 95 Ah AGM akun 17.10. ja nyt oli jännite alle 10 volttia. Vajaan kuukauden siis toimi hyvin.
Käynnissä lataa yli 14 volttia (en nyt voi tarkistaa). Mitähän ton kanssa keksisi?
 
Ttu s*tana. Ei tuo lataus toimi Audissa. Vaihdoin 95 Ah AGM akun 17.10. ja nyt oli jännite alle 10 volttia. Vajaan kuukauden siis toimi hyvin.
Käynnissä lataa yli 14 volttia (en nyt voi tarkistaa). Mitähän ton kanssa keksisi?

Sori, ei ole tarkoitus sinulle kettuilla mutta tähän pätee kyllä nuo edelliset viestit ja "neuvot" ihan yhdellä tapaa. Varmaan kasattu väärin ja kuviakaan ei ole tueksi laitettu. :D

Olikos tämä minkä ikäinen laitos ja onko näissä VAGin vehkeissä jotain automaattista latauksen haistelua. Jos on, niin autolle pitää käydä kertomassa akun vaihto tai se "älykäs lataus" ei osaa toimia oikein.

Toki aina on niitä, jotka tyytyy vaan kettuilemaan ja sitten on niitä, jotka koittaa ihan oikeasti auttaa.

e. Pikaisella guuglella näyttää olevan Smart Charging Diudeissa. VCDS:llä onnistuu kyllä koodata mutta tämähän lieneekin jo kokeiltu.
 
Viimeksi muokattu:
Sori, ei ole tarkoitus sinulle kettuilla mutta tähän pätee kyllä nuo edelliset viestit ja "neuvot" ihan yhdellä tapaa. Varmaan kasattu väärin ja kuviakaan ei ole tueksi laitettu. :D

Olikos tämä minkä ikäinen laitos ja onko näissä VAGin vehkeissä jotain automaattista latauksen haistelua. Jos on, niin autolle pitää käydä kertomassa akun vaihto tai se "älykäs lataus" ei osaa toimia oikein.

Toki aina on niitä, jotka tyytyy vaan kettuilemaan ja sitten on niitä, jotka koittaa ihan oikeasti auttaa.

e. Pikaisella guuglella näyttää olevan Smart Charging Diudeissa. VCDS:llä onnistuu kyllä koodata mutta tämähän lieneekin jo kokeiltu.
Joo koodaus hoidettu ja latausjännite näyttää hyvältä. Tai ainakin kun viimeksi tsekkasin. 2006 A6 C6.
Vähän epäilin kun akkua vaihdoin että näinköhän siinä on vikaa mutta kun se jo kahdesti kyykkäsin niin ajattelin että kokeillaan. Mukavasti meni pari sataa hukkaan..
Pitää yrittää metsästää mikä tossa vie virtaa. Nyt tyhjeni todella nopeasti, autolla ajettu viimeksi lauantaina. Silloinkin ilmeisesti lähti vasta toisella yrityksellä käyntiin, kuulin tänään. Laturi melko uuden näköinen ja jännite OK. Nyt ei vaan ollut hyvä aika hajota kun ei ehdi mitään sille tekemään :D
 
Moi.

Vanha kunnon murheenkryyni eli Ford Focus Mk2.5 2009 farkku.

Kun pysäköin autoa, kuului "naks" ja käsijarrukahva jäi täysin löysäksi. Ei mitään vastusta tunnu eikä jarru pidä lainkaan kummallakaan puolella. Takajarrut ajossa pelaavat kyllä.

KAIKKI takajarrun osat alle vuoden ikäisiä. Ensin satulat+palat+levyt ja viikon päästä siitä vaihdettiin käsijarrukaapelit. Pelanneet moitteetta tähän asti.

Viittaako tuo ongelma kaapeliin/linkkeihin? Käsijarru on tässä levyillä.
 
Kannattaa vilkaista suoraan käsijarrukahvan ja vaijereiden liitoskohtaan. Yleensä siihen pääsee käsiksi keskikonsolista takapenkin puolelta, mutta autokohtaisia eroja on. Kuulostaa omaan korvaan siltä, että jarruvaijereiden yhdystanko kahvaan on lähtenyt jostain syystä irti.

Edit: kyseisessä autossa lähtee käkkärin ympärillä oleva muovikulissi irti. Sen alla on jarrukahvan kiristysmekanismi, josta näkee varmasti ongelman hyvin nopeasti.
 
Kannattaa vilkaista suoraan käsijarrukahvan ja vaijereiden liitoskohtaan. Yleensä siihen pääsee käsiksi keskikonsolista takapenkin puolelta, mutta autokohtaisia eroja on. Kuulostaa omaan korvaan siltä, että jarruvaijereiden yhdystanko kahvaan on lähtenyt jostain syystä irti.

Edit: kyseisessä autossa lähtee käkkärin ympärillä oleva muovikulissi irti. Sen alla on jarrukahvan kiristysmekanismi, josta näkee varmasti ongelman hyvin nopeasti.
Moi,

Kiitos ehdotuksesta. Näytti ihan normaalilta sielllä.. Linkit meni käsijarrukaapelille tarkoitettuun kanavaan tuosta säätöruuvilta.
 
Jaa kakkosvaihe tekemättä tosta koodauksesta. Voiskohan olla siitä kiinni..


Ainakin kokeilisin. Tuskin siitä haittaakaan on. Vähänhän tuo oireiden perusteella sille kuulostaa, ettei nyt oikein osaa ladata uutta akkua oikein.


Tuossa on jotain juttua aiheesta ja jonkun näköinen linkkikin ohjeisiin.
 
Moi,

Kiitos ehdotuksesta. Näytti ihan normaalilta sielllä.. Linkit meni käsijarrukaapelille tarkoitettuun kanavaan tuosta säätöruuvilta.
Jännä juttu, jos ongelma ei ratkennut sitä kautta. Itselläni oli vähän aikaa sitten toisen puolen käsijarrukaapeli rispaantunut melkein poikki ja venähtänyt, mutta toinen puoli piti automaattisäädön ansiosta ihan ookoo siitä huolimatta.
 
Jännä juttu, jos ongelma ei ratkennut sitä kautta. Itselläni oli vähän aikaa sitten toisen puolen käsijarrukaapeli rispaantunut melkein poikki ja venähtänyt, mutta toinen puoli piti automaattisäädön ansiosta ihan ookoo siitä huolimatta.
Kävin tsekkaamassa paremmalla valolla hiljaisessa autotallissa tilannetta.. Tosiaan siitä kahvan päästä on kiinni ja näkyy kun kaapeli pääsee liikkumaan kouruun päin. Mutta: kun kahvaa nostelee niin auton alla kuuluu kun kaapeli raahautuu jotain pohjamuovia vasten. Eli jossain siellä se pyörii. En pystynyt kohdentamaan missä auton alla, kun ei sitä kaapelia näe. Mutta tuntumalta, ehkä jossain polttoainetankin edessä tuota laahausta kuuluu melko kuuluvasti.

Pitää varmaan viedä liikkeeseen missä vaihdatin kaapelin tutkituttavaksi. Onhan tuossa takuun mahdollisuus, ellei sitten ole antautunut joku muu mistä tämä koko tilanne johtuu.
 
Takuukeissiltähän tämä vaikuttaa, varsinkin jos ostit jarruosien vaihtohomman kokonaisuutena liikkeeltä. Jos veit omat osat, niin siinä vaiheessa maksumiehen osa osuu valitettavasti itsellesi. Vaijeritoiminen käsijarru on niin yksinkertainen vekotin, ettei siellä isoa vikaa voi olla, huoltoliikkeelle siis erittäin helppo keissi.
 
Yksinkertainen termarinvaihto on nyt sitten siinä vaiheessa että kun laturi piti ottaa pois tieltä --> laturin kiinnityksen pultti katki --> onneksi laturi on kiinni "telineessä" joten tämä irti --> totea että silleen sisälle katki jotta ei hitsata siihen mitään kiinni joten porataan --> poran terä katki sinne.

Vittu.
 
Otan osaa. Tosin yksinkertainen termarinvaihto ei monessa ransakalaisessakaan ole ihan kuin elokuvissa, kun se termari tulee koteloineen, ja pari sähköpiuhaakin, integroituna, ja ehkä 7 letkua ja paikka tietenkin mukavasti hankalasti. Thermostat, coolant - ED0152 ET ENGINETEAM

Rellun Tce koneissa vähän samanlainen hässäkkä, huollolla meni tunti sen vaihtoon ja alle 200€ maksoi osa+työ.

4010343.jpg
 
Ttu s*tana. Ei tuo lataus toimi Audissa. Vaihdoin 95 Ah AGM akun 17.10. ja nyt oli jännite alle 10 volttia. Vajaan kuukauden siis toimi hyvin.
Käynnissä lataa yli 14 volttia (en nyt voi tarkistaa). Mitähän ton kanssa keksisi?
Jos jännite nousee niin kyllä lataus toimii. Voisko ongelma olla että joku jää imemään akun tyhjäksi kun sammutat?
 
Otan osaa. Tosin yksinkertainen termarinvaihto ei monessa ransakalaisessakaan ole ihan kuin elokuvissa, kun se termari tulee koteloineen, ja pari sähköpiuhaakin, integroituna, ja ehkä 7 letkua ja paikka tietenkin mukavasti hankalasti. Thermostat, coolant - ED0152 ET ENGINETEAM
Hyundaissa ei mitään edessä, termari alavesiletkussa laturin alla. Kaksi mutteria puolisokkona näppituntumalla aukia ja siinäpä se. Vartin homma ja reilu 5€ termari.
 
Onhan tuo täysin ajokuntoinen. Kyselen autojerrysta tarjouksia. Muutaman satasen säästön takia ei viitsi vaivautua. Deltan/Hedin automotiven hinnoittelu säikäytti taas.

Edellisestä -16 vuoden Ceedistä kyselin EGR venttiiliä. Delta sanoi osan hinnaksi 1200€. Täsmälleen sama alkuperäisosa maksoi Aeromotorilla 200€.

Ihan normaalia hinnoitteluperiaatetta. Esim. Peugeot 307 imusarjan paineanturi 140€ merkkiliikkeessä ja varaosaliikkeessä 40€ halvempi malli sekä Boschin 57€.
Venttiilikannen huohotinletku merkkiliikkeessä 180€ ja Autodocista saman saa 25€.
 
Ihan normaalia hinnoitteluperiaatetta. Esim. Peugeot 307 imusarjan paineanturi 140€ merkkiliikkeessä ja varaosaliikkeessä 40€ halvempi malli sekä Boschin 57€.
Venttiilikannen huohotinletku merkkiliikkeessä 180€ ja Autodocista saman saa 25€.
Vastaava volvon aisinin kanssa. Yksi solenoidi (S2) meni joskus. Marmorilla sanotaan ensin että ei niitä vaihdeta, vaihda koko matolaatikko hintaa 4-numeroinen. Sitten kun tinkasin niin kyllä niitä solenoidejakin lopulta olis saanu hintaan 200e/kpl. Alle tuon tilaamalla sain maximan (sama laatikko) koko solenoidisarjan. Ja solenoidi jota ei noin vain kuulemma voi vaihtaa vaihtui ihan helpolla kuitenkin. Koittavat rahastaa, prkl.
 
Postasin jo audiforumille mutta kysytään täältäkin:

Potilaana 2013 C7 A6
Kuulemma eräänä aamuna airbag-valo jäi palamaan ja nyt OBDeleven näyttää vain yhtä vikakoodia:

B100B11 Diver thorax airbag igniter short to ground
Status: static

Tähän mennessä olen koittanut:
Irrottaa penkin kaikki liittimet, eli airbag ja turvavyön solki molemmat irti
Irrottaa airbagin ohjausmoduulin 100-pinnisen liittimen ja laittaa takaisin

Testannut yleismittarilla jatkuvuuden:
Airbag-moduulin kuoren ja maan välillä
Moduulin liittimen ja penkin alta löytyvän airbag-liittimen välillä sekä liittimien väliset johdot keskenään
Penkin alta löytyvän liittimen pinnien ja maan välillä

Akku vaihdettu ja koodattu 11/23

Vikakoodi nollattu monessa välissä mutta tulee välittömästi takaisin.
Muita vikakoodeja jotka viittaisi esim. moduulin vikatilaan ei tule.

Omat ideat alkaa olemaan loppu.
Löytyisikö täältä vielä vinkkejä vai kannattaako turvautua ammattilaisen apuun?

Päivitellään tilannetta kun niin lupasin.
Auto kävi pajalla ja heidän tuomio oli vikakoodin mukaisesti itse airbag.
Juteltiin siinä hetki ja hekin totesivat ongelman omituiseksi ja tarjosivat aikaa parin viikon päähän jotta tutkisivat syvemmin, tälle ensimmäiselle käynnille tuli hintaa mukavat 0€
Kävin koittamassa moduulia purkuautosta millä vikakoodi hävisi mutta moduuli pitäisi koodata marmorilla vastaamaan autoa eivätkä he tuvallisuussyistä sitä suostu tekemään.
En kysynyt uuden hintaa mutta varmasti yli touhutonnin verran. Marmorilla saivat houkuteltua ensin ottamaan muutaman tunnin vianselvitystä hintaan 219€/ tunti jotta ei laiteta uutta moduulia turhaan.

Juttelin ongelmasta työkaverin kanssa kun vikavalo oli vielä tuore, kyseinen kaveri tuntee Tallinnan Forssin huoltopäällikön ja tämä sekä toinenkin audi on kiikuteltu tallinnaan muutamaan otteeseen kyseisen kaverin toimesta.
No juttelin kaverin kanssa taas tänään ja muutaman minuutin päästä aika Forssille olikin jo varattu.
Kuulemma käytetyn moduulin koodaus onnistuu myös no problem.
Laitetaan nyt samalla kertaa kaikki pienet ongelmat kuntoon mitä en itse ole jaksanut ropailla kun halvalla saa.

Tämän korjauksen kokonaiskustannus huimat 81.97€ +matkat viroon ja takaisin.
Toki samalla uusittiin tukivarsia, jarrut joka nurkaan, ilmajousi, tuulilasi, vaihdelaatikon öljyt ja monta muuta pienempää asiaa.

Edit: Ja seuraavaksi onkin aika laittaa kesäauto talviteloille ja vaihtaa pikkuvikainen vaihdelaatikko toiseen, vasta viime talvena vaihdoin kytkimen ja vauhtipyörän...
 
Viimeksi muokattu:
2017 Sorsaan vasempaan etukaareen ilmestynyt vähän ruostetta, kannattanee korjauttaa/korjata nyt tässä vaiheessa kun tuota on vielä vähän? Ei taida koripajallakaan mahdottomia maksaa, varsinkin nyt syksyllä kun ei tuota pääse itse sisälle tekemään.
Taitaakin olla samalla korkeudella mihin tuli 5v sitten joku tyttö mersullaan kylkeen ja ovet meni vaihtoon, liekkö sitten tehtaan pintaa huonompi korjaus ollut... toki tuohon kakki paska muutenkin lentää renkaasta.

1731759190761.jpeg
 
Tulisko jollakin suoraan takaraivosta.. -96 626 mazda, miten saadaan ajoneston kaukosäädin toimimaan paristonvaihdon jälkeen? Toinen kake toimii, tämä toinenkin vaikuttaisi toimivan paristonvaihdon jälkeen (ledi palaa), mutta auto ei tunnista. Jonkin opetusproseduurin varmaankin tarvitsee. Näyttää siltä, että on näitä 90 luvun maahantuojan asentamia, "ensiasennushälyjä". Perus mazda proseduuri kaukosäätimelle ei toimi, eikä ainakaan muutaman minuutin akun irroitus.

kake.jpg
 
Tulisko jollakin suoraan takaraivosta.. -96 626 mazda, miten saadaan ajoneston kaukosäädin toimimaan paristonvaihdon jälkeen? Toinen kake toimii, tämä toinenkin vaikuttaisi toimivan paristonvaihdon jälkeen (ledi palaa), mutta auto ei tunnista. Jonkin opetusproseduurin varmaankin tarvitsee. Näyttää siltä, että on näitä 90 luvun maahantuojan asentamia, "ensiasennushälyjä". Perus mazda proseduuri kaukosäätimelle ei toimi, eikä ainakaan muutaman minuutin akun irroitus.

kake.jpg
Näyttää tältä:

SERPI STAR 959390020​

Google ainakin löysi jotain ohjeita josko niistä olisi apua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom