Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tämän listan mukaan tuo koodi olisi oikea. Oli vähän erikoista että akku oli parin päivän seisonnan jälkeen tyhjä. Ehkä akku voi olla vaihtokunnossa, mutta on tuo vähän ikävä kokeilla jos se ei sitten olekaan syynä. Ja tähän asti toiminut hyvin ilman mitään oireita.
Mittailin (kojelaudan kummassakin päässä olevista) sulakkeista löytyykö sielä virtasyöppöä kun auto seisoo mutta ei siellä löytynyt kuin yhteensä ehkä muutaman kymmenen milliampeerin kulutus.
 
Mihinkään muuhun ottamatta kantaa, akun ulkonäöstä tai sen iästä ei voi päätellä sen kunnosta kyllä mitään. Akkutesteri voisi jotakin kertoa sen kunnosta. Pidemmän päälle tuollaiset syväpurut ei hyvää tee.
Niinhän se on, varsinkin kun akku sijaitsee peräkontissa niin ei se siellä juuri ulkoisesti muutu. Pitää hetken seurata ja hommata uusi jos vielä tyhjenee.
 
1717091082757.png


Valmistusvuosi, viikon numero ja monesko viikonpäivä.
 
Tämän listan mukaan tuo koodi olisi oikea. Oli vähän erikoista että akku oli parin päivän seisonnan jälkeen tyhjä. Ehkä akku voi olla vaihtokunnossa, mutta on tuo vähän ikävä kokeilla jos se ei sitten olekaan syynä. Ja tähän asti toiminut hyvin ilman mitään oireita.
Mittailin (kojelaudan kummassakin päässä olevista) sulakkeista löytyykö sielä virtasyöppöä kun auto seisoo mutta ei siellä löytynyt kuin yhteensä ehkä muutaman kymmenen milliampeerin kulutus.

Tuo 4F0915105A koodi on 70Ah lyijyakun koodi. Laita 000915105CE. Se on 92Ah AGM koodi ja lähimpänä todellista akkua
 
Tuo 4F0915105A koodi on 70Ah lyijyakun koodi. Laita 000915105CE. Se on 92Ah AGM koodi ja lähimpänä todellista akkua
No niinpäs on, katsoin taulukkoa väärin. Viimeinen merkki väärä.
1717092248295.png

Ehkä tähän autoon on vaihdettu joku käytetty 2016 vuoden akku ja ei ole koodattu oikein?
Kokeilen ensin vaihtaa koodausta ja jos se ei auta niin sitten akkukauppaan.
Kiitos kaikille avusta!
 
No niinpäs on, katsoin taulukkoa väärin. Viimeinen merkki väärä.
1717092248295.png

Ehkä tähän autoon on vaihdettu joku käytetty 2016 vuoden akku ja ei ole koodattu oikein?
Kokeilen ensin vaihtaa koodausta ja jos se ei auta niin sitten akkukauppaan.
Kiitos kaikille avusta!

Tai sitten vaihdettu tuolloin 2016 uusi akku ja joku testeri ei ole oikein osannut koodata sitä.
Itsellä ei kaikki akkuongelmat edes poistuneet uudella akulla ja oikealla koodauksella. Nyt on toiminut paremmin, kun vaihdoin uudemmalla softalla olevan akunhallintamoduulin. 4F0915181B SW 076 on vissiin tuorein olemassa oleva.
 
Siis oikeastiko akkuhommat on mennyt noin vaikeaksi? Mun kaikki kulkuneuvot on syöneet ihan kaikkia akkuja joita on sattunut käden ulottuvilla olemaan. Viimeksi heitin veneen viihdeakun Kiaan kun sattui olemaan valmiina. Hyvin toimii.
 
Siis oikeastiko akkuhommat on mennyt noin vaikeaksi? Mun kaikki kulkuneuvot on syöneet ihan kaikkia akkuja joita on sattunut käden ulottuvilla olemaan. Viimeksi heitin veneen viihdeakun Kiaan kun sattui olemaan valmiina. Hyvin toimii.
Samaa ihmettelen. Ikinä en ole tuollaista autoa omistanut, jossa pitäisi jotain koodata. Nyt vuoden 2022 hybridi Toyota ajossa, eikä koodauksia tarvita.

Epäilen vahvasti, että nuo autot muuttaisi mitään latausvirtoja yms. sen koodin perusteella. Eiköhän yllä olevassa tapauksessa kyseessä vain ollut paskaksi mennyt akku. Voin toki olla väärässä.
 
Samaa ihmettelen. Ikinä en ole tuollaista autoa omistanut, jossa pitäisi jotain koodata. Nyt vuoden 2022 hybridi Toyota ajossa, eikä koodauksia tarvita.

Epäilen vahvasti, että nuo autot muuttaisi mitään latausvirtoja yms. sen koodin perusteella. Eiköhän yllä olevassa tapauksessa kyseessä vain ollut paskaksi mennyt akku. Voin toki olla väärässä.

Ainakin taisi yhdessä vaiheessa olla tilanne niin, että koodaus ei välttämättä kertonut muuta kuin sen että milloin akku on vaihtunut (ja kapasiteetin), jolloin sitten akunhallinta on voinut arvailla parhaaksi katsomallaan tavalla oletettua akussa olevaa varausta ja mahdollista energian talteenottoa. Jos kylmiltään vaihtaa tuollaisen akun uuteen, niin kaikki varmaasti toimii, mutta energiasäästö ei enää toimi maksimi teholla.
 
Epäilen vahvasti, että nuo autot muuttaisi mitään latausvirtoja yms. sen koodin perusteella.

Latausjännitteitä kyllä muutetaan sen mukaan ladataanko AGM-akkua vai perinteisempää tekniikkaa. Samoin mittaillaan akkuun ladattuja ja sieltä purettuja virtoja ja päätellään akun kuntoa sekä varausastetta. Saksalaiset ovat halunneet tehdä asiasta näin monimutkaisen. Aasialaisten autovalmistajien tekniikkaosastoa ei ole päästetty näin villiksi vaan siellä tyydytään lataamaan akkua melko vakiomoodilla johon ei voi eikä tarvitse puuttua.
 
Latausjännitteitä kyllä muutetaan sen mukaan ladataanko AGM-akkua vai perinteisempää tekniikkaa. Samoin mittaillaan akkuun ladattuja ja sieltä purettuja virtoja ja päätellään akun kuntoa sekä varausastetta. Saksalaiset ovat halunneet tehdä asiasta näin monimutkaisen. Aasialaisten autovalmistajien tekniikkaosastoa ei ole päästetty näin villiksi vaan siellä tyydytään lataamaan akkua melko vakiomoodilla johon ei voi eikä tarvitse puuttua.
Selvä homma. Kuulostaa monimutkaiselta.
 
Samaa ihmettelen. Ikinä en ole tuollaista autoa omistanut, jossa pitäisi jotain koodata. Nyt vuoden 2022 hybridi Toyota ajossa, eikä koodauksia tarvita.

Epäilen vahvasti, että nuo autot muuttaisi mitään latausvirtoja yms. sen koodin perusteella. Eiköhän yllä olevassa tapauksessa kyseessä vain ollut paskaksi mennyt akku. Voin toki olla väärässä.

Hybridi on hieman eri asia kuin normi autot, hybridissä 12v akulla käytetään tyyliin valoja ja kytketään kontaktori suurjänniteakulle päälle, kaikki muu hoidetaan suurjänniteakulla jota ohjataan vielä monimutkaisemmin kuin näitä normiakkuja.

Akut koodataan sen takia että eri akut tarvitsee eri jännitteet ja virrat latauksessa jotta se akku kestää käyttöä enemmän kuin vuoden tai kaksi.


Normi lyijyakkua ladataan 13,6-13,8v ja AGM akkuja 14,3-14,4v näin esimerkkinä

EDIT

Hidas...

mutta ihan tätä päivää monessa eurooppalaisessa automerkissä
 
Auto: Kia Optima Hybridi -19. ongelmana peräkoukun sähköt, jotka ei toimi. Olen vaihtanut sulakkeen (kuvassa merkitty vihreällä), mutta ei ala toimimaan. Lisäksi olen puhdistanut pistokkeen elektroniikan puhdistuaineella. Ainut reaktio mitä tulee on, kun otan pistokkeen irti, niin alkaa kuulua jostain vaimea varoitusääni :hmm: ääni vaimenee ku otan esim vilkun pois päältä tai laitan pistokkeen paikalleen. Mitähän kannattaisi tutkia seuraavaksi?

* Muoks. Vaihdoin sulakkeen varuilta. En oikein saa selvää oliko sulake palanut vai ei. Lisäsik sulakkeesta kuvan , ei kyllä kovinkaan tarkka. (näytti että lanka poikki, mutta kun uudessakin näytti samalta). Ensimmäistä kertaa kokeilin ja ei ole miten toiminut ennen. Pitää yrittää edelliseltä omistajalta kysellä.
IMG-20240530-WA0009.jpeg
Screenshot_20240531-193857.png
 
Viimeksi muokattu:
Auto: Kia Optima Hybridi -19. ongelmana peräkoukun sähköt, jotka ei toimi. Olen vaihtanut sulakkeen (kuvassa merkitty vihreällä), mutta ei ala toimimaan. Lisäksi olen puhdistanut pistokkeen elektroniikan puhdistuaineella. Ainut reaktio mitä tulee on, kun otan pistokkeen irti, niin alkaa kuulua jostain vaimea varoitusääni :hmm: ääni vaimenee ku otan esim vilkun pois päältä tai laitan pistokkeen paikalleen. Mitähän kannattaisi tutkia seuraavaksi?

Oliko sulake siis palanut kun vaihdoit sen? Aikaisemmin toimi hyvin? Mikä toi toinen 30A sulake on missä kärryn kuva?
 
Viimeksi muokattu:
Auto: Kia Optima Hybridi -19. ongelmana peräkoukun sähköt, jotka ei toimi. Olen vaihtanut sulakkeen (kuvassa merkitty vihreällä), mutta ei ala toimimaan. Lisäksi olen puhdistanut pistokkeen elektroniikan puhdistuaineella. Ainut reaktio mitä tulee on, kun otan pistokkeen irti, niin alkaa kuulua jostain vaimea varoitusääni :hmm: ääni vaimenee ku otan esim vilkun pois päältä tai laitan pistokkeen paikalleen. Mitähän kannattaisi tutkia seuraavaksi?

* Muoks. Vaihdoin sulakkeen varuilta. En oikein saa selvää oliko sulake palanut vai ei. (näytti että lanka poikki, mutta kun uudessakin näytti samalta). Ensimmäistä kertaa kokeilin ja ei ole miten toiminut ennen. Pitää yrittää edelliseltä omistajalta kysellä.
Screenshot_20240531-193857.png
Oletko koittanut laittaa ihan viiksestä auton valot päälle, syttyykö valot kärryyn silloin?
 
Oliko sulake siis palanut kun vaihdoit sen? Aikaisemmin toimi hyvin? Mikä toi toinen 30A sulake on missä kärryn kuva?

Tuo toinen on jonkunlainen kisko, voiko siinä olla vaihdettava sulake, en siis tiedä näistä mitään.
Oletko koittanut laittaa ihan viiksestä auton valot päälle, syttyykö valot kärryyn silloin?
Ei syty.
 
Tuo toinen on jonkunlainen kisko, voiko siinä olla vaihdettava sulake,
Se on varmaan tuollainen sulakemoduuli missä on monta sulaketta samassa. Ei ole tuollaista tullut irl vastaan, tuollainenkin kiusa näköjään keksitty, kun yhden sulakkeen vaihtaminen on liian helppoa.
 

Liitteet

  • sulakemoduuli.jpg
    sulakemoduuli.jpg
    38,9 KB · Luettu: 45
Auto: Kia Optima Hybridi -19. ongelmana peräkoukun sähköt, jotka ei toimi. Olen vaihtanut sulakkeen (kuvassa merkitty vihreällä), mutta ei ala toimimaan. Lisäksi olen puhdistanut pistokkeen elektroniikan puhdistuaineella. Ainut reaktio mitä tulee on, kun otan pistokkeen irti, niin alkaa kuulua jostain vaimea varoitusääni :hmm: ääni vaimenee ku otan esim vilkun pois päältä tai laitan pistokkeen paikalleen. Mitähän kannattaisi tutkia seuraavaksi?

* Muoks. Vaihdoin sulakkeen varuilta. En oikein saa selvää oliko sulake palanut vai ei. Lisäsik sulakkeesta kuvan , ei kyllä kovinkaan tarkka. (näytti että lanka poikki, mutta kun uudessakin näytti samalta). Ensimmäistä kertaa kokeilin ja ei ole miten toiminut ennen. Pitää yrittää edelliseltä omistajalta kysellä.
IMG-20240530-WA0009.jpeg
Screenshot_20240531-193857.png

Tuossa autossa on todennäköisesti can-väylässä oleva moduuli, josta vetokokun pistorasialle lähtee johdot. Moduuli siis kuuntelee can-väylästä mitä valoja pitää sammuttaa ja sytyttää milloinkin. Moduuli luultavasti löytyy jostain takakontin sivulta, kun purkaa verhoilua. Moduuleja on alkuperäisiä ja tarvikkeita ja niiden johtosarjoissa voi olla lisää sulakkeita. Jos siellä pistokkeessa on joku oikosulku saattaa se moduuli suojaustoimenpiteenä olla lähettämättä sinne mitään virtoja. Noistakin moduuleista pitäisi saada paremmalla vikakoodinlukijalla vikakoodeja ulos.
 
Missä täällä? Eikö itse aine ala jo olla tuon hintaista tänäpäivänä.
Just Turussa huollatin ilmastoinnin 69€ sis. aineet 800g asti, ei toki ihan 50€ tasoa mikä on jo todella halpa. Eli jos käytössä on ilmastointi joka syö "vanhanmallista" kylmäainetta niin selviää vielä halvemmalla, uusia kylmäaineita vaativilla taitaa maksaa aika paljon enemmän.
 
Työauto ärsyttänyt. Paku Renault hyvä oli puoli vuotta ja sitten alkoi kytkinongelma. Siihen on nyt pääsylinteri tms. vaihdettu, ilmattu jokusen kerran ja mitähän vielä. Taas perjantaina kävi niin ettei vaihteet menny päälle ja jouduin kytkintä pumppaan. En ole sentään valoihin vielä jäänyt. Varmaan maanantaina taas käytettävä huollossa.

Onko se kytkimen ilmaus niin vaikeaa vai miksi tuota jatkuu vaan?
 
Työauto ärsyttänyt. Paku Renault hyvä oli puoli vuotta ja sitten alkoi kytkinongelma. Siihen on nyt pääsylinteri tms. vaihdettu, ilmattu jokusen kerran ja mitähän vielä. Taas perjantaina kävi niin ettei vaihteet menny päälle ja jouduin kytkintä pumppaan. En ole sentään valoihin vielä jäänyt. Varmaan maanantaina taas käytettävä huollossa.

Onko se kytkimen ilmaus niin vaikeaa vai miksi tuota jatkuu vaan?
Kuulostaa kytkinremontin tarpeelta.
 
Jotain ne on sille tehneet. Ainakin pääsylinteri vaihdettu ja ilmattu jokusen kerran. En muista oliko jotain muutakin, kun en niin hyvin ymmärrä näitä.
Nuo osan vaihdot tehty varsinaisen kytkimen ulkopuolella, kytkintä käyttäviä osia.
 
Viimeksi muokattu:
Millä nimellä pitäisi hakea -09 V70 2.5TD johtosarjaa?

Mikä menee siinä motin päällä, josta menee hehkuille johdot, asentotunnistimille ja ties mitä muuta. Aika monta piuhaa näyttää olevan ja pieni epäilys että tinaaminen ei nyt paljoa auta kun katsoin hetken vierestä. Ei siis oma auto.
 
Millä nimellä pitäisi hakea -09 V70 2.5TD johtosarjaa?

Mikä menee siinä motin päällä, josta menee hehkuille johdot, asentotunnistimille ja ties mitä muuta. Aika monta piuhaa näyttää olevan ja pieni epäilys että tinaaminen ei nyt paljoa auta kun katsoin hetken vierestä. Ei siis oma auto.
Moottorin johtosarja?
Onko tämä joku tulipalovaurio vai kolarikorjaus vai mikä? Aika usein moottorin johtosarja voi olla purkuosanakin melkoisen hinnakas ja ainoastaan vaurioituneiden johtojen parsiminen voi hyvinkin olla kannattava juttu jos vauriokohta on selvä, ei siinä nyt niin montaa johtoa tyypillisesti ole.
Jos taas on ollut tulipaloa tai oikosulkua tms ja ei oikein tiedä mikä kaikki on hajalla, silloin voi kokonainen moottorin johtosarjakin olla hyvä vaihtoehto.
 
Moottorin johtosarja?
Onko tämä joku tulipalovaurio vai kolarikorjaus vai mikä? Aika usein moottorin johtosarja voi olla purkuosanakin melkoisen hinnakas ja ainoastaan vaurioituneiden johtojen parsiminen voi hyvinkin olla kannattava juttu jos vauriokohta on selvä, ei siinä nyt niin montaa johtoa tyypillisesti ole.
Jos taas on ollut tulipaloa tai oikosulkua tms ja ei oikein tiedä mikä kaikki on hajalla, silloin voi kokonainen moottorin johtosarjakin olla hyvä vaihtoehto.

Tuo vempele käy välillä neljällä tai viidellä pytyllä. Ei kolaria tai tulipaloa takana. Juurikin tuo johtonippu on kaverilla työnalla, vähän aikaa sitten kun kävin ihmettelemässä niin olihan siellä johtoja vähän huonossa hapessa...
Ajattelinkin että saattaa maksaa jotain koko johtosarja ja hintaa yrittäisin keksiä mokomalle jos tuo nyt ei kolvilla korjaannu.
 
Tuo vempele käy välillä neljällä tai viidellä pytyllä. Ei kolaria tai tulipaloa takana. Juurikin tuo johtonippu on kaverilla työnalla, vähän aikaa sitten kun kävin ihmettelemässä niin olihan siellä johtoja vähän huonossa hapessa...
Ajattelinkin että saattaa maksaa jotain koko johtosarja ja hintaa yrittäisin keksiä mokomalle jos tuo nyt ei kolvilla korjaannu.
En ole diesel expertti, mutta periaatteessa se d5 on kyllä yksinkertaisempi laite kuin bensamoottori. Jos muuten käy nätisti, mutta joskus neljällä ja sähköjuttuja epäilee, ei siinä montaa vaihtoehtoa ole. Suuttimen johtosarja ja suuttimet nyt ensimmäisenä kannattaisi tarkistaa. Samoin koko muu polttoainelinja ja suodattimet. Muita varsinaisia sylinterikohtaisia sytkäosiahan siinä ei sitten olekaan, hehku ei vaikuta käyntiin. Suutinvika varmaan todennäköisin.
 
En ole diesel expertti, mutta periaatteessa se d5 on kyllä yksinkertaisempi laite kuin bensamoottori. Jos muuten käy nätisti, mutta joskus neljällä ja sähköjuttuja epäilee, ei siinä montaa vaihtoehtoa ole. Suuttimen johtosarja ja suuttimet nyt ensimmäisenä kannattaisi tarkistaa. Samoin koko muu polttoainelinja ja suodattimet. Muita varsinaisia sylinterikohtaisia sytkäosiahan siinä ei sitten olekaan, hehku ei vaikuta käyntiin. Suutinvika varmaan todennäköisin.

Common Rail suuttimissa on yleensä ECU:n puolelta yleensä valvonta sen ottamalle virralle, josta sitten päätellään suihkutuksen aloituksen ajankohta. Jos tämä tieto puuttuu, yleensä moottori ei käynnisty tai sammuu siihen paikkaan, eli vahva epäilys etteikö johtosarjassa olisi vikaa.

Mutta sellainen ihmetys tuli viikolla vastaan, VW V6 TDI:n vaihdettiin tarvikemallin paluuletkusarja, sarjassa mukana jonkinlainen kuristin ennen paluuta takaisinvirtauspuolelle. Tarvikejohtosarjalla railipaineiden noustessa yli 1200 alkaa kauhea pätkiminen, ihan kuin muutama pytty/suutin putoaa pois pelistä. Alkuperäisen kuristimien vaihto tarvikkeen tilalle korjasi tilanteen. Tosin kaiken syynä voi siltikin olla huono suutin/suuttimet.
 
Tuo vempele käy välillä neljällä tai viidellä pytyllä. Ei kolaria tai tulipaloa takana. Juurikin tuo johtonippu on kaverilla työnalla, vähän aikaa sitten kun kävin ihmettelemässä niin olihan siellä johtoja vähän huonossa hapessa...
Ajattelinkin että saattaa maksaa jotain koko johtosarja ja hintaa yrittäisin keksiä mokomalle jos tuo nyt ei kolvilla korjaannu.

Balttia purkuosissa minusta ihan kohtuuhintaisia ovoko.fi
 
Hyvä alusta suht alkuperäisille osille. Usein voi olla epämääräisestä lähteestä kotoisin. Huomaa siinä vaiheessa kun joutuu tekemään käyttöönoton varaosaan online yhteydellä.
 
En ole diesel expertti, mutta periaatteessa se d5 on kyllä yksinkertaisempi laite kuin bensamoottori. Jos muuten käy nätisti, mutta joskus neljällä ja sähköjuttuja epäilee, ei siinä montaa vaihtoehtoa ole. Suuttimen johtosarja ja suuttimet nyt ensimmäisenä kannattaisi tarkistaa. Samoin koko muu polttoainelinja ja suodattimet. Muita varsinaisia sylinterikohtaisia sytkäosiahan siinä ei sitten olekaan, hehku ei vaikuta käyntiin. Suutinvika varmaan todennäköisin.

No sehän vastoin kaikkia mun uskomuksia lähti käyntiin ja toimii! Toki koko johtosarja on aika haperoa että tuskin tuo tuohon jää. Tuossa alempana tulikin jo verkkokauppa ehdotus mistä piuhaa saa siedettävää hintaan. Pitänee vihjata että lopettaa sen säätämisen ja ostaa koko pirun johtonipun suosiolla.
 
Juuri ennen katsastamista (puolta tuntia ennen) tankkiin X-1R Bensiini polttoaineen lisäainetta? Voiko se pilata päästötestin tuloksen?
 
Tuleeko korjauskehoitus vai hylky jos valokuviosta puuttuu se viuhka?

Ois tarkotus hankkia uudet umpiot mutta on niin turkasen kalliita LHD mallina et mieluummin ostais suosiolla RHD umpiot ja vivusta vetäis sen viuhkan pois eli kuvio olis tasanen. Mut ne ei oo DOT umpiot joten joku viuhka pitäis kai olla kuviossa.
 
Tuleeko korjauskehoitus vai hylky jos valokuviosta puuttuu se viuhka?

Ois tarkotus hankkia uudet umpiot mutta on niin turkasen kalliita LHD mallina et mieluummin ostais suosiolla RHD umpiot ja vivusta vetäis sen viuhkan pois eli kuvio olis tasanen. Mut ne ei oo DOT umpiot joten joku viuhka pitäis kai olla kuviossa.
Jos lampussa pitää olla DOT tai E-hyväksyntä ja sitä ei ole, on ainakin ennen ollut seurauksena hylky.
 
Tuleeko korjauskehoitus vai hylky jos valokuviosta puuttuu se viuhka?

Ois tarkotus hankkia uudet umpiot mutta on niin turkasen kalliita LHD mallina et mieluummin ostais suosiolla RHD umpiot ja vivusta vetäis sen viuhkan pois eli kuvio olis tasanen. Mut ne ei oo DOT umpiot joten joku viuhka pitäis kai olla kuviossa.
Hylätty. Valaisimet ei saa olla vääränpuoleiseen liikenteeseen tarkoitetut, eikä valaisimia saa muokata. 13.06.2022 TRAFICOM/423528/03.04.03.00/2020 - Tieliikenne - Viranomaisten määräyskokoelmat - FINLEX ®
 
Hylätty. Valaisimet ei saa olla vääränpuoleiseen liikenteeseen tarkoitetut, eikä valaisimia saa muokata. 13.06.2022 TRAFICOM/423528/03.04.03.00/2020 - Tieliikenne - Viranomaisten määräyskokoelmat - FINLEX ®

Höh on tää kyllä kummallista.

Mulla on tällä hetkellä DOT valot eli valokuvio on suora, ja saa semmonen olla. Se ei siis muuttuisi.

Tolla vivulla tarkoitin sitä kun noissa umpioissa on se vipu että pystyy ajamaan euroopassa häikäsemättä muita. Ei siis mitään muokkausta. Eli tieliikenteessä sallittu keino.

1717868399723.png
 
Viimeksi muokattu:
Höh on tää kyllä kummallista.

Mulla on tällä hetkellä DOT valot eli valokuvio on suora, ja saa semmonen olla. Se ei siis muuttuisi.

Tolla vivulla tarkoitin sitä kun noissa umpioissa on se vipu että pystyy ajamaan euroopassa häikäsemättä muita. Ei siis mitään muokkausta. Eli tieliikenteessä sallittu keino.

1717868399723.png
Tjaa eipä oo tommonen tuttu, vaan miks RHD ja LHD umpiot ois eri hintaset, jos se on sama umpio? Kato ne lampun merkinnät, niistä se laillisuus selviää. Ainakin tämän HELLA headlamp codes. Decoding the combinations mukaan on olemassa merkintä, jossa valaisin sallitiaan kummankinpuoleiseen liikenteeseen.
 
Tuleeko korjauskehoitus vai hylky jos valokuviosta puuttuu se viuhka?

Ois tarkotus hankkia uudet umpiot mutta on niin turkasen kalliita LHD mallina et mieluummin ostais suosiolla RHD umpiot ja vivusta vetäis sen viuhkan pois eli kuvio olis tasanen. Mut ne ei oo DOT umpiot joten joku viuhka pitäis kai olla kuviossa.
Se on sitä varten, että brittituristit voi käydä mantereen puolella häikimättä muita. Ei kelpaa katsastukseen täällä, hylky tulee. Tuo on liian uusi auto.
 
Pitäisi apulaitehihna saada vihdoin ja viimein paikoilleen, että saisi auton jopa ajoonkin joskus. Tässä juuri valmistaudun henkisesti lähtemään alas etsimään työkaluja ja puhdistelemaan entisiä.

On auto ollut purettuna pääosin jo pari viikkoa, mutta piti tilailla osat, käydä lomareissulla ja tehdä hiukan töitäkin. Eikä +30 asteen helteessa ole autoremonttikaan ihan mukavimmasta päästä. Mutta tämä päivä on tarkoitus panostaa siten, että alkaa jopa edistymäänkin pikku hiljaa.
 
Ei ihan valmiiksi asti mutta sentään kuitenkin uudet osat paikallaan. Tuohon 3-litraiseen joutuu purkamaan melko huolella, että pääsee kaikkeen käsiksi. Youtube on kyllä korvaamaton apu autoremontissa, ei tarvinnut raapia päätä ja kaikki meni samoin. Kelpasi tehdä ja huomenna viimeistelyt.
 
Mersujeeppiin polttoainejärjestelmän heikoin lenkki, nuo muoviset polttoaineputket (tai niiden o-renkaat menee ekana, nyt vaihdoin myös putket), sekä railipaineen säädin tuonne putken takapäähän. Jeepissä kone on sijoitettu sen verran taakse, että vaihto sujuu helpoiten irroittamalla koko putki. 4 ja 5 suuttimien putkien avaukseen piti tehdä lyhyt avain, nopeutti hommaa huomattavasti.

Toinen ahdas paikka on putkien liittäminen korkeapainepumpulle, tarkkana saa myös olla, etteivät jää hankaamaan moniurahihnaan, väliä ei paljoa yli 5mm jää.

Asennuskavereita meinasi olla thermacellistä huolimatta vähintään riittävästi. :D
DSC_3845.JPG
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 237
Viestejä
4 898 691
Jäsenet
78 946
Uusin jäsen
Eister

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom