- Liittynyt
- 07.07.2021
- Viestejä
- 1 883
Sen verran voi tutkia, että onko ensinnäkin kyse siitä, että kaasu on loppu, vai jostakin muusta? Ilmeisesti tässä tapauksessa on jo varmuus, että kaasun puutteesta kysymys, kyllähän se silloin "rikki" on kun vuotaa. Uv lampulla voi tutkia liitoksia ja saumoja, jos siellä on merkkiväriä käytetty. Parhaiten näkyy muuten pilkkopimeässä tallissa. Potentiaalisia vuotopaikkoja on esimerkiksi kaikki liitokset, ilmastoinnin kenno keulalla ja vaikkapa paineanturin/painekytkimen paikka, täyttöventtiilit. Vuodonilmaisinta/saippuavettäkin voi suihkia, mutta pieni vuoto näkyy aika huonosti, voi mennä monta tuntiakin että alkaa vaahtoa muodostumaan näkyvästi.Jahas taas olisi se aika vuodesta, kun ilmastoinnista olisi jotain hyötyäkin. No, eihän tuo kylmää puhaltanut kun koitin ja oikeastaan sen jo tiesinkin. Tässä nyt pari vuotta mennyt siten, että alkukesästä täytättänyt tuon ilmastointilaitteen ja sinne syyskuun alkupuolelle se jaksaa kylmää hönkiä eli johonkin aineet katoaa. Noissa huoltojen testeissä testerit näyttää aina ettei ole vuotoja järjestelmässä, mutta pakkohan siellä jossain on olla jos kylmän puhallus loppuu jo muutamassa kuukaudessa Pystyyköhän tota itse mitenkään tutkimaan? Tai jostain tarkistamaan suunnilleen paljonko siellä kylmäainetta on jäljellä. Ei se säiliö ikinä tyhjä ole ollut ja yleensä mennyt joku 200-300g ainetta täytössä.
Autona puol miljoonaa ajettu E46 bemari. Eli ei tuolla varmaan enää montaa vuotta ole käyttöäkään, vaikka alusta ja tekniikka muuten hyvässä kunnossa. Ilmastointia lukuunottamatta.