Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Itse olen aina osanumerolla tilannut, eikä ole kertaakaan tullut vääriä osia kummastakaan puulaakista. Ak24 toki helpompi käyttää kun voi rekkarilla hakea, ja on nykyään yleensä aina halvempi. Aerolla taas on muistaakseni 170€ jälkeen ilmainen toimitus.
 
Aeromotorsilta vain yksi tilaus takana, ja aika heikko haku oli kyllä automallin perusteella kaivella. Mutta kun kaiveli tarkat osanumerot muualta niin ihan tilattua kampetta sieltä lopulta tuli. Eli vaivaa joutuu kyllä näkemään vähän enemmän tilauksen eteen, mutta onhan nuo edullisempia kuin muualla.
 
Aisin on tässä tapauksessa sama kuin alkuperäisosa
Meinaatko, että Aisinin tarvikkeena myyty tekele olisi sama kuin alkuperäinen? Olisi selvästi edullisin ratkaisu ostaa Rockautosta sellainen. On sen verran suuritöinen vaihtaa, että toista kertaa en halua asentaa kuraa.

Tässä on hintatietoja:
Toyotalla Suomessa:
Hihna: 116€
Vesipumppu: 294€

Varaosa24:
Hihna: 95€
Vesipumppu: 205€

Rockauto:
Vesipumppusarja, jossa on mukana hihna ja rullat
228€ (sis. rahdin ja alvin)
 
Meinaatko, että Aisinin tarvikkeena myyty tekele olisi sama kuin alkuperäinen? Olisi selvästi edullisin ratkaisu ostaa Rockautosta sellainen. On sen verran suuritöinen vaihtaa, että toista kertaa en halua asentaa kuraa.
No Aisin valmistaa sen alkuperäisosan. Eli samalta linjalta se tulee, ilman Toyota/Lexus logoa vain.
 
Mitä luulet tiivisteistä? Jos käyttävät jotain VAG-hovihankkijan valmistamia tiivisteitä, jolla on käytössä VAG-laatuvaatimukset.
Kyllä ne tiivisteetkin on alkuperäislaatua. Sama paketti sieltä tulee kuin Toyotalta tilattuna, eri hinnalla vain ja vähemmän punaisissa pahveissa.
 
Tulipahan tuo öljynpaineen säätäjä puhistettua vallun 702:sesta tänään, kun sitä varotusvaloa näytti taasen.. Kuulemma tuo säätäjä yksi yleisin mikä sitä öljynpaineen varotusvalon syttymistä aiheutellut.

IMG-20240518-103239-479.jpg


IMG-20240518-104443-042.jpg


Nyt kun laitoin tuon kokoon ja takaisin, niin pitääkös tuon luistin reiät olla jotenkin tietyssä kohassa, tai pitäisikö sen "lukittautua" jotenkin sinne? Ei tuntunut mitään väliä olevan mitenpäin sen laitto sinne, kun pyöri samallailla. Koekäynnistyksessä ruiskasi öljyt sieltä pihalle..


Edit. Kokeilin käännellä paikallaan siellä sitä, ja yhdessä kohdassa pikkuisen tuntuu "loksahtavan" paikalleen. Pitäisi sillain olla?
Äsken huomasin, että se musta o rengas siitä päästä ei ole paikallaan. Koitin maata tutkiskella lähistöllä, mutten löytänyt sitä mistään. Enkä löytänyt kun sormilla kokeilin sitä sieltä reiästä, voikohan se olla tipahtanut jonnekin sinne syvemmälle? Jos on, niin mitä harmia se voi tehdä?

Varastosta löytyi kyllä sopiva uusi o rengas tiiviste. Toki inasen pienempi on leveydeltää, mahtaako haitata? Ainakin pysyy paikallaan..

IMG-20240518-121657-668.jpg
 
Onko ehdotuksia mikä vikana kun tyhjäkäynti on huono lämpimällä ilmalla?
Juttua pahentaa kun käyntihäiriöt kloksauttelee v-mäisesti kardaania tai jotain vaihteistosta.
Viime keväänä/kesänä oli sama juttu, ja se häipyi syksyllä.
Kokeilin eri lämpöanturilla, virranjakajalla + johdoilla, lambdalla, tyhjäkäyntimoottorin puhdistus, imuvuotojen etsintää motorstarterilla pruutaillen.... ei löydy.
 
Edelleenkin vanhasta akusta saa romiksella puol euroo per kilo, ja luultavasti hinnat on vielä nousemaan päin. Hyvin on kotimainen kierrätysmafia saanut lampaat uskomaan, että metallipitoinen jäte on vaarallista ja arvotonta ja hyvää hyvyyttään ottavat ilmaiseksi vastaan.

Joten älä ole lammas vaan ala keräämään vanhoja akkuja, vielä joskus rikastut niillä kun hinnat nousevat!

Kurkkasin että oma akkuni olisi painanut 14,3 kg, joten olisin saanut kokonaistan7euroa! Kyllä kanattaa leipoa itse akun kanssa! Tuola rahalla saa kuitenkin kaksi olutta kaupasta homman päätteeksi, johon ei viemisineen menyt taatusti kuin kolme tuntia! Ja muutenkin, mitä ihminen ei tekisi 7 euron takia! Niitä kun kerää esim. kaksisataa, voi päivittää vaikka tietsikkansa! Tosin mun akuilla siihen menee 600 vuotta, mutta silloin tietsikkanikin jo kaipaisi päivittämistä.
 
Edelleenkin vanhasta akusta saa romiksella puol euroo per kilo, ja luultavasti hinnat on vielä nousemaan päin. Hyvin on kotimainen kierrätysmafia saanut lampaat uskomaan, että metallipitoinen jäte on vaarallista ja arvotonta ja hyvää hyvyyttään ottavat ilmaiseksi vastaan.
Yksittäisen henkilöauton akun kanssa ei maksa vaivaa alkaa kiertämään romuloita sillä idealla, että saisi muutaman euron lapasen. Kevättalvella olin viemässä akkua eräälle romualan yritykselle jolle möin muutama vuosi sitten edellisen autoni katalysaattorin ennen auton romutusta sillä idealla, että minulla oli jo asiakastili kyseiseen yritykseen. Romuakusta luvattiin 0,42 euroa/kilo ja pienin tilitettävä summa olisi ollut kymmenen euroa, joten haaveeksi jäi tienestit ja jätin akun kyseiseen firmaan ihan vaan päästäkseni siitä eroon.
 
Oma 300kg akkukasa onkin tänä kesänä poistumassa, ja samalla menee kuparia ja vanhoja aluvanteita. Tokihan täällä muita ei niin pikkurahat kiinnosta niin ilmainen vastaanotto on ihan OK.
 
Keskiverto ihmisellä onkin 300 kg:n edestä akkuja varastossa menossa kierrätykseen...

Ei varmaan keskiverto-techiläisellä olekaan (upsiakut on niin pieniä), mutta jos autoja tai muuta isompaa yhtään ropailee, niin kyllä niitä akkuja vaan kertyy, lyijy painaa, joten tuollainen 300kg nyt on aika helpostikin kasassa. Samoin kuin alumiinia ja kupariakin. Kuparia nyt kerääntyy raksaukoille ja sähkäreillekin. Ne työmaalta kerätyt kuparit on monelle aika merkittäväkin tulonlisä.
 
Ei varmaan keskiverto-techiläisellä olekaan (upsiakut on niin pieniä), mutta jos autoja tai muuta isompaa yhtään ropailee, niin kyllä niitä akkuja vaan kertyy, lyijy painaa, joten tuollainen 300kg nyt on aika helpostikin kasassa. Samoin kuin alumiinia ja kupariakin. Kuparia nyt kerääntyy raksaukoille ja sähkäreillekin. Ne työmaalta kerätyt kuparit on monelle aika merkittäväkin tulonlisä.

Jos mä tyyliin 5-vuoden välein vaihdan akun itse, niin mulle tärkeintä on, et voin viedä sen vanhan akun johonkin ilmaiseksi. Jos joku hyötyy siitä palauttamastani akusta rahallisesti, niin hieno homma.
 
Akkujen kerääminen on vähän kuin luokkakaveri jolla oli autotalilinen tyhjiä kaljatölkkejä, vartosi että panttihinta nousee, että hän rikastuu! Siis vuonna 95. Mahtaa ajella Ferarilla nykyisin, kun 50penniä muuttui nykyiseen 15 senttiin! Ei mikään lammas!
 
Akkujen kerääminen on vähän kuin luokkakaveri jolla oli autotalilinen tyhjiä kaljatölkkejä, vartosi että panttihinta nousee, että hän rikastuu! Siis vuonna 95. Mahtaa ajella Ferarilla nykyisin, kun 50penniä muuttui nykyiseen 15 senttiin! Ei mikään lammas!

Päivä on hyvä aloittaa kunnon nauruilla!
Muistan tämän. Joskus kersana eksyttiin kerran johonkin autotalliin, johon mentiin talon sisältä. Siis lattiasta kattoon hyllyjä, joiden välistä ei tahtonut lapsi mahtua tyhjiä pulloja varttumassa panttihinnan nousua?
 
Samoin kuin alumiinia ja kupariakin. Kuparia nyt kerääntyy raksaukoille ja sähkäreillekin. Ne työmaalta kerätyt kuparit on monelle aika merkittäväkin tulonlisä.
OT. Kyllä ne jätepalat taitavat olla firman omaisuutta, eli varastamista ei kannata harrastaa. Sähköjohdot ja alumiinit eivät välttämättä pienessä määrin kiinnosta 50 cent/kg hinnalla, mutta puhdas romukupari on jo 5-6 €/kg, niin yhtään isompi firma määriä kyllä valvoo.
 
OT. Kyllä ne jätepalat taitavat olla firman omaisuutta, eli varastamista ei kannata harrastaa. Sähköjohdot ja alumiinit eivät välttämättä pienessä määrin kiinnosta 50 cent/kg hinnalla, mutta puhdas romukupari on jo 5-6 €/kg, niin yhtään isompi firma määriä kyllä valvoo.
Mähän en näistä henkilökohtaisesti niin tiedä miten kenenkin työmaalla toimitaan kun en itse ole alalla, mutta tuttavissa on monia rakennuksilla töitä tekeviä ja mm sähkäreitä ja kyllä ei remonttityömaalle ylimääräisiä kupariputkia tai purettuja sähkökaapeleita jää kuleksimaan. Kai siellä työmaalla vähän vuorotellaan kuka milloinkin kupariputket vie, että kaikki vähän jaolle pääsee ja keskinäinen sopu säilyy. Joillakin työmailla voi olla tarkkaakin noiden kanssa, mutta yleensä kai ovat aika vapaata riistaa ja tuo on sellainen hiljaisesti hyväksytty käytäntö ihan talon puolesta isoissakin firmoissa, eli ei oikein varastamisesta voi puhua. Kuten sanottu, isolla työmaalla voidaan ihan merkittävistäkin summista puhua mitä noista kertyy. Voi myös olla, että talollekin tulee säästöä sen romukuparin käsittelyn, kuljetuksen, varastoinnin, paperityön jne muodossa merkittävästi, vaikka sitten jää myös niitä tuloja pois, eli ikään kuin win-win kaikille, jos se kupari sieltä vaan katoaa johonkin hiljaisesti. Alumiinia rakennuksilta tulee vähemmän ja sillä ei niin tienaa, mutta kuparia se sähkökaapelikin on ja luonnollisesti ne eristeet siitä otetaan pois, että päästään myymään puhtaana.
 
Golf mk7 ilmanvaihdosta (automaatti-ilmastointi) alkoi kuulumaan naksuva ääni männäviikolla. Lueskelin että sielä voi olla säädin "hypännyt pykälän" ja korjaantuu ajamalla kalibrointi ilmastoinnin nappeja sopivasti pohjaan painamalla. Ääni loppui, mutta samalla loppui myös kylmän ilman virtaus apukuskin puolelle. Ikkunalle vain lämmintä ja keskikonsoliinkin joko heikosti kylmää tai vain lämmintä, eli rikkihän sieltä jotain on. OBD11 on tarkoitus käyttää kiinni kunhan pääsen sellaisen äärelle, mutta löytyykö palstalaisilta valistuneita arvauksia vian aiheuttavasta osasta ja siitä onko vian aiheuttajaksi yksi vai useita vaihtoehtoja sekä missä luokassa korjuu liikkuu? Liekö testerikään kovin tarkasti osaa kertoa mikä on vialla vai toteaako vain että vikatila on.


Läppien siirtovipu/servomoottori

Joops eli vikakoodin luettu viikonloppuna obd11 ja seuraavalla tuloksella:

B108D71 - Right temperature flap positioning motor Actuator jammed static
B108D54 - Right temperature flap positioning motor No basic setting static

Eli oikeanpuolen lämminilman säätöä valitti. Marmorille laitoin nuo ja kyselin osan hintaa/arviota, mutta sanoivat että on olemassa kaksi eri mallia denso/valeo mikä pitäisi tietää ennen osan tilausta. Jäi mysteeriksi onko oikeasti erilaiset osat vai onko se vain marmorilogiikkaa, että sinne on pakko laittaa ns alkuperäinen vaikka kumpikin on alkuperäisiä ja osanumero olisi sama.

Päätin kuitenkin tutkia itse ja aukoa vähän paneelia matkustajan jalkatilasta. Sieltähän tuo lämpimän ilman säätelijä löytyi aikaansaadusta aukosta suoraan ylöspäin (eli suht vittumaisessa suunnassa varsinaisten toimenpiteiden suhteen). Otin osasta kuvaa ja sitten videota samalla lämpötilahakua muuttaen sekä myös kalibroinnin ajaen ja sen perusteella osa yrittää kääntyä mutta ei siihen pysty. Näyttää siltä ettei osa olisi edes välttämättä rikki mutta niin pahasti väärällä hampaalla ettei pysty korjaamaan ja siksi ei löydä kalibroinnillakaan perusasetuksia.

Kysymys kuuluukin että miten tuota voisi yrittää kääntää oikeaan asentoon? Joutuuko osan irroittamaan joka tapauksessa? Kuten mainittua työskentelysuunta erittäin vittumainen ja tapahtuu käytännössä käsikopelolla / sokkona. Huoltamon hommiksi jos tuon antaa niin sitten lienee sama jo sillä työlaskutuksella laitattaa samantien varmasti toimiva uusi osa tilalle... Niin ja osasta ei näe kuvassa merkkiä tai osanumeroa, ovat ilmeisesti juurikin osan toisella puolella. Kuitenkin jossain muussa näkyvillä olleessa koteloinnissa ja myös raikkarin kotelossa lukee valeo joten lieneekö koko systeemi silloin valeota (jos siis osaa tarvitsisi alkaa metsästämään)
 

Liitteet

  • IMG20240522225322.jpg
    IMG20240522225322.jpg
    176,8 KB · Luettu: 73
Viimeksi muokattu:
vaihteita vaihtaessa joskus naksuu, ja toisinaan vaihdekeppi menee ihan sulavasti vaihteille ilman että se tuntuisi menevän naksahtamalla paikoilleen. Onko tuttu oire?
 
Kysymys kuuluukin että miten tuota voisi yrittää kääntää oikeaan asentoon? Joutuuko osan irroittamaan joka tapauksessa? Kuten mainittua työskentelysuunta erittäin vittumainen ja tapahtuu käytännössä käsikopelolla / sokkona. Huoltamon hommiksi jos tuon antaa niin sitten lienee sama jo sillä työlaskutuksella laitattaa samantien varmasti toimiva uusi osa tilalle... Niin ja osasta ei näe kuvassa merkkiä tai osanumeroa, ovat ilmeisesti juurikin osan toisella puolella. Kuitenkin jossain muussa näkyvillä olleessa koteloinnissa ja myös raikkarin kotelossa lukee valeo joten lieneekö koko systeemi silloin valeota (jos siis osaa tarvitsisi alkaa metsästämään)

Siitä moottorista on suurella todennäköisyydellä sisältä rattaat sileänä, eli vaatii uuden moottorin siihen kyllä, vaikka hetkellisesti saisikin nuo ulkopuolen rattaat väännettyä kohdalleen jos ne nyt ei ole. Eli hanki vaan suosiolla se uusi moottori kerralla.
Huono asento on työstää, mutta kyllä sen saa vaihdettua kun kiroilee samalla. Tarvikeosana halpa ja merkkiosakaan ei mikään superkallis.
 
Korjauksen takia piti dremelillä avata saumasta yksi muovisen ohjainboksin kansi joka oli muovihitsattu kiinni tehtaalta. Mikä olisi oikea liimamassa siihen kun kannen taas sulkee. Pitäisi sekä liimata että tiivistää kansi kiinni ja kestää moottoritilan olosuhteet.

Toimiiko tämä liimana niin että kansi pysyy kiinni.

 
Korjauksen takia piti dremelillä avata saumasta yksi muovisen ohjainboksin kansi joka oli muovihitsattu kiinni tehtaalta. Mikä olisi oikea liimamassa siihen kun kannen taas sulkee. Pitäisi sekä liimata että tiivistää kansi kiinni ja kestää moottoritilan olosuhteet.

Toimiiko tämä liimana niin että kansi pysyy kiinni.

Ei tuo liimana oikein toimi. Laita vaikka sikaflex 221. Sikaflex 221 Vahva liima- ja tiivistysmassa musta 300 ml | Motonet Oy
 
Suosittelen 521. Kun harvoin käyttää, jämähtää 521 tuubiin paljon hitaammin. Käytännön kuivumisaika vaikuttaa silti olevan sama.
 
Suosittelen 521. Kun harvoin käyttää, jämähtää 521 tuubiin paljon hitaammin. Käytännön kuivumisaika vaikuttaa silti olevan sama.

521 on hyvä liima, mutta huomattavasti (noin 24%) kalliimpi. Kuivumisessa voi olla jotakin eroa, mutta omien kokemuksien mukaan ihan samalla tavalla sekin sinne tuubiin kuivuu kun käyttö on satunnaista. Ihan sama juttu käytännössä kaikkien vastaavien liimamassojen kanssa, kyllä se kovettuminen alkaa siitä kun sinetti on puhkaistu.
 
Kylläpä auton kanssa ongelmaa.
Nyt oli odottelemassa osia ja aikaa korjaamolla, kytkintä ja jakopään huoltoja varten.
Sain auton tänään, niin auto kävi kolmella pytyllä, hyvin epätasainen käynti ja tyhjäkäynnin kierrosluvut vain jotain 600 r/min.

Epäilen vahvasti jakoremmiä, että on väärä ajoitus. Korjaamolla sanoivat sen olevan epätodennäköistä. Jätin auton kuiten sinne ja sanoin, että otan auton vasta toimivava käyttöön. En ala maksaa lisää.

Onko miten tavatonta tämmönen? Vai voisiko vikaa olla muualla?
 
Kylläpä auton kanssa ongelmaa.
Nyt oli odottelemassa osia ja aikaa korjaamolla, kytkintä ja jakopään huoltoja varten.
Sain auton tänään, niin auto kävi kolmella pytyllä, hyvin epätasainen käynti ja tyhjäkäynnin kierrosluvut vain jotain 600 r/min.

Epäilen vahvasti jakoremmiä, että on väärä ajoitus. Korjaamolla sanoivat sen olevan epätodennäköistä. Jätin auton kuiten sinne ja sanoin, että otan auton vasta toimivava käyttöön. En ala maksaa lisää.

Onko miten tavatonta tämmönen? Vai voisiko vikaa olla muualla?

Jos auto meni toimivana oireettomana remonttiin jossa vaihdettiin jakopään hiluja ja sen jälkeen ei käy kunnolla, voisi syy hyvinkin olla siellä jakopäässä. Vaatii kyllä hyvin osaamattoman asentajan, että vaihtaa jakopään eikä sen jälkeen tarkasta merkkejä kunnolla ja koekäytä autoa. Olen kyllä sellaisenkin tapauksen useamman kerran nähnyt, eli ei se mahdotonta ole.
Todennäköisempää kyllä on, että on joku sytytysjohto tms samalla heilahtanut tai laitettu huolimattomasti takaisin jos on jouduttu irroittamaan tai siirtämään remontin aikana, voi myös vain olla ihan sattumaa, että joku muu alkoi reistaamaan juuri nyt.
Hyvä tuuri kävi, että huomasit saman tien ja sait jätettyä sen heti sinne uudestaan! Mitä sinne jakopäähän tehtiin, hihnanvaihto? Vai oliko jotakin muutakin?
 
521 on hyvä liima, mutta huomattavasti (noin 24%) kalliimpi. Kuivumisessa voi olla jotakin eroa, mutta omien kokemuksien mukaan ihan samalla tavalla sekin sinne tuubiin kuivuu kun käyttö on satunnaista. Ihan sama juttu käytännössä kaikkien vastaavien liimamassojen kanssa, kyllä se kovettuminen alkaa siitä kun sinetti on puhkaistu.
On siinä jokin ero, koska 221-tuubin pohjassa on tiivis avattava metallikansi kuin säilykepurkissa. 521:ssä ei vastaavaa ole. 221-tuubista saan satunnaisessa käytössä yleensä käytettyä ain kerran. 521-tuubista tulee monta kertaa. Ovat kemialtaan eri aineita. 221 on polyuretaanimassaa ja 521 MS-polymeeriä. Itselleni tulee satunnaisessa käytössä 521 huomattavasti halvemmaksi.
 
parhaiten 221 säilyy kun jättää vaan suuttimen pois, ja ylösalasin roikkumaan. viikon välein vetää sen kovettuneen nörön siitä pois.ja sit painaa vähän ulos tuoretta tavaraa. toki tavaraa menee aina hukkaan mutta tällä systeemillä on omat satunnaiskäytöt kestäny kuukausia. kun ei päästä kuivumaan liian pitkälle niin ei mitään ongelmaa.
 
Korjauksen takia piti dremelillä avata saumasta yksi muovisen ohjainboksin kansi joka oli muovihitsattu kiinni tehtaalta. Mikä olisi oikea liimamassa siihen kun kannen taas sulkee. Pitäisi sekä liimata että tiivistää kansi kiinni ja kestää moottoritilan olosuhteet.

Toimiiko tämä liimana niin että kansi pysyy kiinni.


Sikalastomer-710.

- tiivistää
- liimaa (ei kuitenkaan pysyvästi)
- kestää moottoritilan olosuhteet

Noihin muihin annettuihin verrattuna tämä on sellaista että sen saa edelleen auki, eikä tule pysyvästi kiinteää liimausta. Nimittäin jos Sikaflex 221:llä vedät, niin se on sitten siitä, ei enää saa auki kuin "räjäyttämällä". Esim tietyt Audin / vag-konsernin ecut on tällä Sikalastomer-710/ aivan vastaavalla tiivistetty/liimattu. Ja joissain umpioissa nähnyt myös.
 
Sikalastomer-710.

- tiivistää
- liimaa (ei kuitenkaan pysyvästi)
- kestää moottoritilan olosuhteet

Noihin muihin annettuihin verrattuna tämä on sellaista että sen saa edelleen auki, eikä tule pysyvästi kiinteää liimausta.

Tuo on butyylimassaa, ei sovi missään nimessä tuollaiseen nyt kysyttyyn boksin kannen liimaamiseen.
 
Tuo on butyylimassaa, ei sovi missään nimessä tuollaiseen nyt kysyttyyn boksin kannen liimaamiseen.

Mitä oikein höpötät. Kyllä todellakin sopii. Osta, kokeile ja hämmästy.
Kerro miksei sovi? Kiinnostaisi kyllä tietää!
Tietäisitpä kuinka paljon olen tuota auto(sähkö)asentajan ammatissani käyttäny...

Ehkä pitäs kyllä tietää vielä että onko edes 5% mahdollisuutta että on tarve joskus avata se kansi uudelleen. Jos ei, niin sama kai se on sit pistää 221/252/591 jne sialla niin tiukasti kiinni ettei tarvii kysellä saako enää auki ilman rälläkkää tai moottorisahaa. mutta muuten joku tuollanen liimaava, mutta avattavissa oleva ehdottomasti.

Sen verran vois tarkentaa, että kuivumisen ajan (n. 1vrk) pitää olla joku pitämässä kappaleet toisissaan kiinni, ja oikeassa kohdassa, mikäli ei ole lisäksi mitään ruuveja/klipsejä tai vastaavaa. Vaakatasossa olevalle esineelle ei tarvi mutta pystyssä jos on niin liukuu helposti muuten pois paikaltaan vielä aikas monen tunnin jälkeen.
 
Mitä oikein höpötät. Kyllä todellakin sopii. Osta, kokeile ja hämmästy.
Kerro miksei sovi? Kiinnostaisi kyllä tietää!
Tietäisitpä kuinka paljon olen tuota auto(sähkö)asentajan ammatissani käyttäny...

Ehkä pitäs kyllä tietää vielä että onko edes 5% mahdollisuutta että on tarve joskus avata se kansi uudelleen. Jos ei, niin sama kai se on sit pistää 221/252/591 jne sialla niin tiukasti kiinni ettei tarvii kysellä saako enää auki ilman rälläkkää tai moottorisahaa. mutta muuten joku tuollanen liimaava, mutta avattavissa oleva ehdottomasti.

Sen verran vois tarkentaa, että kuivumisen ajan (n. 1vrk) pitää olla joku pitämässä kappaleet toisissaan kiinni, ja oikeassa kohdassa, mikäli ei ole lisäksi mitään ruuveja/klipsejä tai vastaavaa. Vaakatasossa olevalle esineelle ei tarvi mutta pystyssä jos on niin liukuu helposti muuten pois paikaltaan vielä aikas monen tunnin jälkeen.
Tuo butyylimassa on hyvää kamaa oikeassa paikassa, mutta tuo on tiivistysmassaa, ei se sovellu tuollaisten kappaleiden kasassa pitämiseen, etenkään kuumassa konehuoneessa, lämmetessään tuo pehmenee. Eikä sitä ole suunniteltukaan kappaleiden kasassa pitämiseen vaan tiivistämiseen. Nythän ei tarina kertonut mitä boksia ollaan liimaamassa, mutta ne saattavat olla hyvinkin lämpöisessä paikassa siellä konehuoneessa.

Jos sen kannen liimaa kunnon liimalla (esim 221 tai 521 tms) ei se tarkoita sitä, että sitä pitäisi pusertaa joku aivan hervoton sauma siihen. Nätin sauman kun tekee, sen saa edelleen mattopuukolla auki melko kivuttomasti jos ne korjaukset jossakin kohtaa pettää ja tarvii avata uudestaan. Parempi vaihtoehto tämä, kuin mahdollisesti epävarma liimaus josta kosteus pääsee sisälle, tai että se kansi siitä tipahtaa irti.

Jos tuo boksi on otollisessa paikassa kyllä se varmaan tuolla butyylimassakin pitäisi kun se ensin on kuivunut, jos tuollaista olisi ennestään tuubissa, voisi sitäkin ehkä ajatella johonkin vaihtoautoon tms josta pian hankkiudutaan eroon, mutta jos asioikseen lähtee siihen hyvää liimaa hakemaan ja itselleen tekee, silloin tämä ei ole oikeaa ainetta.
 
Ei perkele, että välillä kyllä tuntuu, että itse on itsensä pahin taakka. Joutuu välillä ihan peiliin katsomaan.

- Ekana viikonloppuna jakohihnan vaihto
- Sitten viikolla porsii takaiskari autosta.
- Pitkän työpäivän jälkeen motonetista varaosat ja eikun illasta pajalle. Pussi kuivalihakundin nautasotkua matkaan, että saapi vatsaan edes jotain täytettä.
- Apinan raivolla riehut uudet iskarit paikoilleen ja unohdat ilmeisesti kiristää toisen alapultin kunnolla.
- Pari päivää ajoa ja jumalaton kolina takapäästä. Nilkutat autolla puolitutun talliin ja revit renkaan irti ja tuijotat paskas vääntynyt irralla olevaa iskaria.
- Soitto rouvalle, että 2.auto tänne ja motonettiin hakemaan pulttia ja uusi iskari. Taas pussi kuivalihakundin nautasotkua matkaan.
- Rojujen kanssa takaisin auton luokse ja riehua vääntynyt iskari takaisin kiinni alapäästä ja sitten nokka kohti pajaa.
- Pajalla iskarin vaihto ja ajatuksissa nappaat väärän mutterin iskarin yläpäähän ( eri nousulla) pulttipyssyyn ja pyöräytät voimalla uudet kierteet iskarin varteen.
- Samalla kun mutteri jyystää uusia kierteitä, niin ajattelet hillitä varren pyörimistä nappaamalla näppärästi juuri käden hollila olevilla pihdellä kiinni paljaasta varresta.
- Puoli sekunttia liian myöhään tajuat mitä olet tekemässä ja ihailet kuinka uusi iskarin varsi on aivan ruvella
- Soitto rouvalle, että nyt on mies liekeissä ja taas iskaria hakemaan. Nyt ei enää lihasössöä motonetin hyllysä vaan ihan keppanaa voitelemaan saunan jälkeen sotatraumoja.
- Taas pajalle riehumaan, mutta nyt ajatuksen kanssa osat paikoilleen ja homma pakettiin ja kotia saunomaan.

Nyt sitten tänä aamuna tuijottelin autoon hypätessäni, että kylkinpoljin on näköjään tuolla jo pohjassa valmiina odottamassa...huoh.. sitä saapi puol päivää nujuta jalkatilassa.
 
Tuo butyylimassa on hyvää kamaa oikeassa paikassa, mutta tuo on tiivistysmassaa, ei se sovellu tuollaisten kappaleiden kasassa pitämiseen, etenkään kuumassa konehuoneessa, lämmetessään tuo pehmenee. Eikä sitä ole suunniteltukaan kappaleiden kasassa pitämiseen vaan tiivistämiseen. Nythän ei tarina kertonut mitä boksia ollaan liimaamassa, mutta ne saattavat olla hyvinkin lämpöisessä paikassa siellä konehuoneessa.

Jaaha selvästi et tiedä miten tuo kyseinen tavara toimii. EI ole mitenkään verrattavissa mihinkään raksapuolen butyylimassoihin. Kyllä se (sikalastomer-701) on ihan liimaavaa tavaraa, sen lisäksi että myös tiivistää. Itse olen kyllä liimaillut sillä osia ihan moottoritilaankin, viimeksi flexfuel purkin moottorin suojamuoveihin, ja siellä se on ainakin vuoden pysynyt ihan komeasti, eli hyvin se siellä pysyy, vaikka onkin kuuma paikka. Vaatii todella reippaan kiskaisun että irtoaa. Mutta olkoon tämä keskustelu tässä, niin ei tukita ketjua.
 
Ehkä pitäs kyllä tietää vielä että onko edes 5% mahdollisuutta että on tarve joskus avata se kansi uudelleen. Jos ei, niin sama kai se on sit pistää 221/252/591 jne sialla niin tiukasti kiinni ettei tarvii kysellä saako enää auki ilman rälläkkää tai moottorisahaa. mutta muuten joku tuollanen liimaava, mutta avattavissa oleva ehdottomasti.
Jos tuo boksi on otollisessa paikassa kyllä se varmaan tuolla butyylimassakin pitäisi kun se ensin on kuivunut, jos tuollaista olisi ennestään tuubissa, voisi sitäkin ehkä ajatella johonkin vaihtoautoon tms josta pian hankkiudutaan eroon, mutta jos asioikseen lähtee siihen hyvää liimaa hakemaan ja itselleen tekee, silloin tämä ei ole oikeaa ainetta.

Hyviä vinkkejä tullut. Boksi on kuumassa paikassa kun läheltä menee vesiletkuja eikä moottorikaan kaukana. Sikalastomer-710 ei taida tähän ihan sopia kun kuumakesto olisi hyvä olla sen +90 astetta. Uudelleenavaus mahdollisuus olisi varmaan hyvä säilyttää niin mietin, että jos tiivistäisi kannen tolla Permatex Supra Black Tiivistesilikoonilla ja sitten vaikka 5cm välein laittaa nokareen 221 joka pitää sen kiinni. Vai onkohan parempi liimata ja tiivistää tuolla 221 kokonaan yrittäen laittaa sellaisen määrän että vielä saa tarvittaessa ehkä auki?
 
Vai onkohan parempi liimata ja tiivistää tuolla 221 kokonaan yrittäen laittaa sellaisen määrän että vielä saa tarvittaessa ehkä auki?
Mä oon tuolla liimannut mm auki leikattuja abs-bokseja. Ohut liimasauma siihen saumaan ja sitten ulkopuolelta pyyhkäisee sileäksi. Siitä ei käytännössä kukaan tajua, että sisällä on käyty. Tarvittaessa kuitenkin mattopuukolla se sauma on helposti leikattavissa auki. Ei välttämättä kannata puristaa kantta ihan pohjaan asti kiinni, monessa tapauksessa ei kansi edes menekään pohjaan asti, vaan siihen jää sen sahauksen/laikan kokoinen rako ja siitä raosta on helppo sitten se leikata auki kun siinä ei enää ole "kovaa" vaan pelkästään liimamassa, aukileikkaus ei ole ihan yhtä helppo jos se kansi on painettu pohjaan asti.
 
Siitä moottorista on suurella todennäköisyydellä sisältä rattaat sileänä, eli vaatii uuden moottorin siihen kyllä, vaikka hetkellisesti saisikin nuo ulkopuolen rattaat väännettyä kohdalleen jos ne nyt ei ole. Eli hanki vaan suosiolla se uusi moottori kerralla.
Huono asento on työstää, mutta kyllä sen saa vaihdettua kun kiroilee samalla. Tarvikeosana halpa ja merkkiosakaan ei mikään superkallis.


Ei saanut tietoa osanumerosta ennen irroitusta ilman vientiä marmorille. Useita vaihtoehtoja ilmoittavat. Nyt on osa irroitettu kiitos kaverin joka mahtuu tuossa jalkatilassa operoimaan paremmin. Ei ollut hammasrattaat sileänä vaan oli ilmeisesti mennyt ääriarvot sen verran vituilleen, että tuo ulkona oleva ratas porsinut pikkuhiljaa läpi muovisesta stopperista. Pyörinyt sitten ympäri ja sisältä osat pompanneet paikoiltaan niin että laitteen suojamuovikin oli poksahtanut hieman paikoiltaan. Toistaiseksi asetettu vaan läppä manuaalisesti kylmäpuolelle.

Osanumero oli sama kuin osassa youtubevideoista eli 5Q0907511K ja merkki Valeo. Joku jenkkien vw osien verkkokauppa näytti että tästä on "uusi versio" jonka numero on 2Q0907511G, mutta ainakin viron kaupat antaa samat tarvikeosat kummallakin numerolla hakemalla. Kummallekin numerolle löytyy myös joistain kaupoista "vw original" hintaan 50-60e kun sahhilla se olisi ilmeisesti 150e. Pitää arpoa joku tilaukseen lähipäivinä, varmaankin joko halvin mahdollinen (AIC) tai vw originaali 5Q0907511K.
 
VW on kiitollinen merkki hankkia varaosia, kun ei ole syytä pelätä heikkoja tarvikeosia. Todennäköisesti tarvikeosa on yhtä huono kuin alkuperäinenkin, eli en ainakaan itse maksaisi yhtään ylimääräistä saadakseni alkuperäisosan.
 
Jos auto meni toimivana oireettomana remonttiin jossa vaihdettiin jakopään hiluja ja sen jälkeen ei käy kunnolla, voisi syy hyvinkin olla siellä jakopäässä. Vaatii kyllä hyvin osaamattoman asentajan, että vaihtaa jakopään eikä sen jälkeen tarkasta merkkejä kunnolla ja koekäytä autoa. Olen kyllä sellaisenkin tapauksen useamman kerran nähnyt, eli ei se mahdotonta ole.
Todennäköisempää kyllä on, että on joku sytytysjohto tms samalla heilahtanut tai laitettu huolimattomasti takaisin jos on jouduttu irroittamaan tai siirtämään remontin aikana, voi myös vain olla ihan sattumaa, että joku muu alkoi reistaamaan juuri nyt.
Hyvä tuuri kävi, että huomasit saman tien ja sait jätettyä sen heti sinne uudestaan! Mitä sinne jakopäähän tehtiin, hihnanvaihto? Vai oliko jotakin muutakin?


Nyt soitti pajalta. Vika kuulemma tarkentunut eka pytyn suuttimeen, suuttimessa jokin sähköinen häiriö.

Toivottavasti saavat kuntoon. Maadoitushäiriö? vai mikä lie?

Siis jakohihna vaihdettu ja kytkinasetelma.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 255
Viestejä
4 506 488
Jäsenet
74 345
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom