Mitäs tänään?
No auto.
"Engine fault"
Tänään ensi kerran moinen. Auto, Citikka 12-vuotias.
Ja syylarituuletin loikkaa laakista huutamaan myös täysille. Ja jää puhaltelemaan varmaan viideksi minuutiksi.
Teksti Ilmestyi 10 metrin ajon jälkeen, ja joka uusintakäynnistyksellä.
Maalaisjärki sanoo että lämpösensori, tai vesipumppu -tuskin termostaatti ehtisi noin nopeasti seota?
Minulla ei ole mitään koodinlukijoita, mutta ehkä osaisin tuon lämpötunnistimen vaihtaa.
Vaikka se vian korjaisikin, niin häly tulisi aina, jos ei vikoja nollata?
Lähin huolto on 200metrin päässä joten vaikka vesipumppu olisikin söpö, tuskin moottori leikkaisi kinni tuolla matkalla
Tässä perusmallissa ei ole mitään lämpöviisareita mittaristossa, eli laakista ei tiiä mitä valittaa...
"Engine fault" osa II.
Kävin eilen korjaamolta kysymässä asiaa, he ehtii kodit katsoa heti vaikka, mutta muuta kerkiävät 23. pvä.
Kerroin että palaan asiaan maanantaina, koska kaverila koodilukija ja haluan katsoa osaanko käyttää, ja mitä sanoo.
No, Juha toi lukijan, ja katsoin: 1339 joka lie "misfire" nettihöpinöiden perusteella. Eli joku pytty ei sytytä (aina) .
Eli ei mitään tekemistä veden tai kuumenemisen kanssa, se tuuletin huutaa ilmeisimmin aina näissä häiriöissä.
Jostain syystä akku oli niin loppu että kieltäytyi käynnistymästä, joten koodipoistojen jälkeen latautumaan, aamusella oli "full"
Luin sitäkin, että jos akku huonossa latauksessa, voi tulla koodia jos mitäkin. Katsotaan. Olisi outoa jos parin minsan tuuletinhumina imuroisi akun, joka on sentään talven rallattanut. En omaa niin pitkää tulppa-avainta kun tarvitaan, mutta nitä puolia olisi voinut vaihtaa päittäin, jos olisi tiennyt mikä sylinteri misfere. Että siirtyykö ongelma.
Seuraava kynnys:
Jos ajattelisin vaihtaa tulpat "varmuuden vuoksi ensimmäiseksi" niin pitäisi ostaa avain, ja kas, tulpilla on monenlaista kiinnitystä nykyisin, eli ensin pitäisi tietää onko tulpissa 14mmm avain, vain 14 milin monikulma-avain, semmoinen torxinnäköinen ,-) Eli edes saadakseen wanhat ulos pitäisi tiettä mitkä siellä on...jotta osaisi ostaa avaimen ja mielellään uudet tulpat samalla kiinnityksellä, ettei tarvitse osaa kahta avainta....
seuraava mietintä:
Tulpanluolaan katsottuna ja kameralla räpsiyttynä. Arvoin toisen tulpan ketjultapäin, eli 3 pytty. Siellä senverran öljyä, ettei kiinnistystä nähnyt, mutta kuskinpuoleisin, siitä näki että tulppakiinnitys on tuo "erikoinen nypy"
Joka tapauksessa, öljyä tulpan vieressä, varmaan se voi olla syy "misfire"-koodiin?
Onko tulpanvaihto jo "turha" -pitääkö kannesta tiivistettä vaihtaa?
Ja jos vaihdan tulpat, oliskohan syytä lorauttaa hiukan tenua sekaan josko saisi öljyn imettyä jollain kankaankulmalla pois, meinaan loraus pytyssä öljyä ei lie paras siille uudelle tulpalle ja koodeille?
--päätöksiä, päätöksiä!
No, koitin rätilä saada hiukan öljyä pois ja hommasin Motonetista uudet tulpat; 18e kpl. Jatulppa-avaimen (10e), ja momenttiavaimen!(25e)
Sama häly-koodi ja kokeiluajossa huomaakin että ei kaikki pytyt innolla mukana.
Sama 1339. "keletana"
Mitäs nyssi?
Mitäs sit? Ostamaan yksi puola, ja koittaa sitä vuorotellen joka sylinteriin?
Iskin halpapuolan kolmossylinteriin ja vika poissa. Koputan puuta.
https://www.motonet.fi/tuote/sytytyspuola-10-1308…
tuolla pusataan saman moottorin ja puolien kanssa: