- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 117
Jep, sulfaattia muodostuu, kun akku purkautuu ja 13.5 V:lla akku latautuu ei purkaudu.Eikä kerry. 13,5 V on aivan ok float jännite jos akun varaus on kunnossa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jep, sulfaattia muodostuu, kun akku purkautuu ja 13.5 V:lla akku latautuu ei purkaudu.Eikä kerry. 13,5 V on aivan ok float jännite jos akun varaus on kunnossa.
Ei sitä ladatessa kerry mutta purkaessa/tyhjentyessä syntynyt sulfaatti ei poistu 13.5 jännitteellä. Terve auto lataa sen 14v ja pysyy akut kunnossa talvellakin ja napakka latausjännite tappaa kiteymät jos niitä on.Eikä kerry. 13,5 V on aivan ok float jännite jos akun varaus on kunnossa.
Nimenomaan. Ja 13.5v ei riitä poistamaan sitä kun ladataan laiskalla jännitteellä. Kylmä akku ei sano talvella mitään jos sitä lataillaan alle 14v jännitteillä.Jep, sulfaattia muodostuu, kun akku purkautuu ja 13.5 V:lla akku latautuu ei purkaudu.
Kyllä se yleensä on satula mikä jumittaa, tai sitten pala. Hyvin usein uusikaan jarrupala ei kunnolla mahdu olemaan ja liikkumaan uudessakaan satulassa vaan vaatii vähän viilausta jos hyvän haluaa, yleensä riittää kun hioo liukujen kohdilta maalit pois siitä jarrupalasta. Voi se tietysti olla väärin asennettu käsijarruvaijerikin.5008 2010, toinen takajarru kuuma. Noin 10 km maantieajon jälkeen tuo yksi levy noin 20 C lämpimämpi kuin muut. Vaihdoin jo satulan kun ajattelin että se varmaan jumittaa mutta ei suurta vaikutusta. Saakohan tällaisessa jostain säädettyä käsijarrua vähän löysemmälle?
Tässä sähköinen käsijarru jossa vaijeri vetää satulan takana olevaa vipua.
Olen yhdellä vagilla ajanut samoilla tulpilla yli 300tkm ja sen jälkeen jatkui ajot seuraavalla omistajalla. 100tkm menee melkein millä vaan ehjällä autolla.Auto (Kia Optima PHEV sedan 2016, aj. 99tkm) käväisi isommassa vuosihuollossa ja vaihdettiin muun muassa tulpat ekaa(!) kertaa. Hieman yllätti että 100tkm kestää yks satsi kun saabissa maksimi oli 20tkm...
Voisikohan pidikeosan(carrier) liukupinnat jumittaa ruosteen takia? Mulla oli 307:ssa laahausta ja pidikeosan ruosteiden puhdistus auttoi. Palathan liukuu sitä pidikettä vasten. Minulla vanha jarrupala piti hakata pois kumivasaralla, mutta puhdistuksen jälkeen uudet sai asennettua kevyesti käsin. 5008 takajarruissa voisi olla sama rakenne. Ainakin 3008:ssa on tämän videon mukaan: .5008 2010, toinen takajarru kuuma. Noin 10 km maantieajon jälkeen tuo yksi levy noin 20 C lämpimämpi kuin muut. Vaihdoin jo satulan kun ajattelin että se varmaan jumittaa mutta ei suurta vaikutusta. Saakohan tällaisessa jostain säädettyä käsijarrua vähän löysemmälle?
Tässä sähköinen käsijarru jossa vaijeri vetää satulan takana olevaa vipua.
Kohdassa 5:24 puhdistetaan niitä pintoja.
Vanhat renkaat on 215/65 R16 ja peltivanteilla.
Näyttävästi myynnissä olisi vähän käytetty 225 / 70 / 16 kokoset renkaat vanteineen. Jako olisi passeli, mutta mahtaakohan mahtua kunnolla? Ei ole tietoa minkälainen ET on näissä alkuperäis vanteissa, mutta noissa "uusissa" ET olisi 45.
Aina käyttänyt saman kokoisia renkaita, joten ei tietoa mitenkä noita pitäisi mittailla tarkemmin.
Kyllä se yleensä on satula mikä jumittaa, tai sitten pala. Hyvin usein uusikaan jarrupala ei kunnolla mahdu olemaan ja liikkumaan uudessakaan satulassa vaan vaatii vähän viilausta jos hyvän haluaa, yleensä riittää kun hioo liukujen kohdilta maalit pois siitä jarrupalasta. Voi se tietysti olla väärin asennettu käsijarruvaijerikin.
20c lämpötilaero on kyllä myös aika pieni, menee kyllä ihan normaaliin vaihteluun. Jos jarrussa joku laahaa, lämpötila on yleensä ihan toisenlaisissa lukemissa.
Voisikohan pidikeosan(carrier) liukupinnat jumittaa ruosteen takia? Mulla oli 307:ssa laahausta ja pidikeosan ruosteiden puhdistus auttoi. Palathan liukuu sitä pidikettä vasten. Minulla vanha jarrupala piti hakata pois kumivasaralla, mutta puhdistuksen jälkeen uudet sai asennettua kevyesti käsin. 5008 takajarruissa voisi olla sama rakenne. Ainakin 3008:ssa on tämän videon mukaan: .
Kohdassa 5:24 puhdistetaan niitä pintoja. Uudet metallikikkareet eli jarrupalojen asennussarja vielä puhdistuksen jälkeen.
Samanlainen rakenne kuin tuossa videolla. Viimekesänä vaihdoin kaiken muun paitsi satulat ja pidikkeet. Eli liukutapit, palat, levyt, kitinälevyt. Kyllä sillon jo tehtyä kaikki perusjutut että palat liikkuu ja kevyesti ne tuntui nytkin liikkuvat. En voi uskoa että olisi palojen jumittamisesta kyse. Pitää se kuitenkin vielä tarkastaa uudestaan.Ihan perusjuttu jonka jokaisen jarruja joskus ropanneen pitäis ymmärtää tehdä ja jos ne palat tuntuu vähänkin tiukoilla niin jo mainittu maalien poisto liukujen kohdilta, ei oo iso homma tehdä vaikka viilalla.
En tiedä juuri tästä autosta, mutta jos siinä on sähköinen käsijarru, voi vaatia myös sen resetoinnin/sopeutuksen.Samanlainen rakenne kuin tuossa videolla. Viimekesänä vaihdoin kaiken muun paitsi satulat ja pidikkeet. Eli liukutapit, palat, levyt, kitinälevyt. Kyllä sillon jo tehtyä kaikki perusjutut että palat liikkuu ja kevyesti ne tuntui nytkin liikkuvat. En voi uskoa että olisi palojen jumittamisesta kyse. Pitää se kuitenkin vielä tarkastaa uudestaan.
Joskus harvoin jarruletku voi olla sisältä lytyssä ja paine ei palaudu kunnolla. Harvinaista mutta yksi mahdollisuus eikä yleensä ole kallis vaihtaa. En tiedä miten tuon voisi järkevästi testata ennen vaihtoa.Samanlainen rakenne kuin tuossa videolla. Viimekesänä vaihdoin kaiken muun paitsi satulat ja pidikkeet. Eli liukutapit, palat, levyt, kitinälevyt. Kyllä sillon jo tehtyä kaikki perusjutut että palat liikkuu ja kevyesti ne tuntui nytkin liikkuvat. En voi uskoa että olisi palojen jumittamisesta kyse. Pitää se kuitenkin vielä tarkastaa uudestaan.
Onhan pala jossa jousi tullut männän puolelle?Samanlainen rakenne kuin tuossa videolla. Viimekesänä vaihdoin kaiken muun paitsi satulat ja pidikkeet. Eli liukutapit, palat, levyt, kitinälevyt. Kyllä sillon jo tehtyä kaikki perusjutut että palat liikkuu ja kevyesti ne tuntui nytkin liikkuvat. En voi uskoa että olisi palojen jumittamisesta kyse. Pitää se kuitenkin vielä tarkastaa uudestaan.
Tämä vuoto on loppunut, mutta edelleen pysyy vesipumpun ja lohkon välinen sauma märkänä. Voi perseen suti. 2v sitten on vaihdettu Gatesin jakohihnasarjan mukana tullut vesipumppu tiivisteineen. Nyt saa harkita, että vaihtaako pumpun alkuperäiseen alkuperäisillä tiivisteillä? Vai vaihtaisiko pelkät tiivisteet? Vaihtaisiko jopa jakohihnan taas?Viisaammat olivat pitkälle oikeassa. Ei ollut asennus pitävä kuin hetken (näköjään 2 vuorokautta). Huomattavasti huonommin kuin viimekertainen 2 vuotta. Ei kyseinen Bilteman tiivistemateriaali kestä jäähdytysnestettä, eikä muuten kestänyt Hylomarikaan. Oli mennyt kahdessa vuodessa tumman ruskeaksi kuraksi. Nyt on kasattu pelkällä silikonilla (Permatex Supra Black), mutta uuden termostaatin kotelon laitan silti tilaukseen. Ennen ruuvien kiristystä heittoa pintojen välillä oli noin 0,5mm. En osaa sanoa, minkä verran on, kun ruuvit on kiristetty. Saattaa pienentyä tai kasvaa.
Onko Kiiassa alunperin banjoissa alumiiniprikat, vai miksi sellaiset laitoit? En ole kyllä ikinä moista nähnyt missään autossa, aina on ollut kupariset. Varmaankin ihan hyvästä syystä. Erilaisia kuparipinnoitettua alumiinisia jne laminoituja kyllä on, mutta umpialumiiniset? Sinänsä ei kyllä mikään ihme, kun kaikkea halpuutetaan. Vanhassa vara parempi tässäkin asiassa.Asiasta toiseen:
Olen 2019 kesällä korjannut Köyhän Ihmisen Auton takajarrusatulat. Banjoihin olen laittanut uudet alumiiniprikat. Eilen yksi tiiviste antautui ja alkoi vuotamaan solkenaan. Ei ollut ihme, koska tiivisteet olivat pahasti syöpyneet. Tiiviste oli todennäköisesti Bilteman sarjasta otettu. Ovatko muut törmänneet samaan Al-tiivistiden kanssa? Laitoin tilalle kupariprikat.
Tämä vuoto on loppunut, mutta edelleen pysyy vesipumpun ja lohkon välinen sauma märkänä. Voi perseen suti. 2v sitten on vaihdettu Gatesin jakohihnasarjan mukana tullut vesipumppu tiivisteineen. Nyt saa harkita, että vaihtaako pumpun alkuperäiseen alkuperäisillä tiivisteillä? Vai vaihtaisiko pelkät tiivisteet? Vaihtaisiko jopa jakohihnan taas?
Asiasta toiseen:
Olen 2019 kesällä korjannut Köyhän Ihmisen Auton takajarrusatulat. Banjoihin olen laittanut uudet alumiiniprikat. Eilen yksi tiiviste antautui ja alkoi vuotamaan solkenaan. Ei ollut ihme, koska tiivisteet olivat pahasti syöpyneet. Tiiviste oli todennäköisesti Bilteman sarjasta otettu. Ovatko muut törmänneet samaan Al-tiivistiden kanssa? Laitoin tilalle kupariprikat.
Olen yhdellä vagilla ajanut samoilla tulpilla yli 300tkm ja sen jälkeen jatkui ajot seuraavalla omistajalla. 100tkm menee melkein millä vaan ehjällä autolla.
Tuntuu silti jotenkin hurjalta, ajatellut aina että 50tkm aivan maksimi. Tokihan Saabin 20tkm nyt selittyi etanolin käytöllä ja virisoftalla, sekä tietysti säästi kallista sytkäkasettia. Tulpat sen 4,5€/kpl niin ei se iso lovea tehny niitä vaihtaa.
Tokmanni on edullinen paikka ostaa jos Vartan akun haluaa. Taitaa olla ainakin kerran kuussa -20% yömyynti päivä ja tarjouskirjeen tilaamalla saa vielä 10€ alekoodin niin nuo hyödyntämällä saa hinnan ihan mukavasti putoamaan.Motonettiä kattelin ja tuli mieleen että mistäs te ostatta autoihin akkuja, vai miten niitä tuleeko tarjouksiin yleisesti?
P242 x L175 x K190 Tuollainen pitäisi olla. Mulla on defan akkulaturi niin se kyllä latais talvisin aina sen 2 tuntia samalla kun on lämmityksessä
Eiköhän Kiassa ole alunperin kupariset. Köyhän Ihmisen Auto on lopulta ihan hyvin tehty auto. Sopii siinä mielessä köyhälle, että on halpa ja helppo korjata. Kuvittelin alumiiniprikkoja käyttäessä, että ovat sähkökemian kannalta banjolle ja satulalle paremmat kuin kupariset. Ei tullut mieleen, että Suomen talvi ja tiesuola vie alumiinin mennessään.Onko Kiiassa alunperin banjoissa alumiiniprikat, vai miksi sellaiset laitoit? En ole kyllä ikinä moista nähnyt missään autossa, aina on ollut kupariset. Varmaankin ihan hyvästä syystä. Erilaisia kuparipinnoitettua alumiinisia jne laminoituja kyllä on, mutta umpialumiiniset? Sinänsä ei kyllä mikään ihme, kun kaikkea halpuutetaan. Vanhassa vara parempi tässäkin asiassa.
Katsoin Varaosa24, AK24 ja Iparts, eikä ole saatavilla LS430 Lexukseen kuin Gates, Febi Bilstein ja Hepu. Rockautosta olisi saatavilla Aisin, jota saattaisi uskaltaa kokeilla alkuperäisen sijaan. Tietysti on hölmöä käyttää tuollaiseen kestämään tarkoitettuun autoon muita kuin alkuperäisiä osia, mutta yritys säästää saa hölmöilemään.Laitat sinne inan Jakopääromut ja pumpun. Ja jatkossa muistat, ette osta ikinä mitään gatesia. Itsellä meinasi tulla koneremppa,kun Gatesin jakohihnan kiristin porsi alle 10km ajolla. Tälläkin foorumilla samoja kokemuksia gatesista.
Oli ennen hyvä merkki, nykyään ei.
Motonettiä kattelin ja tuli mieleen että mistäs te ostatta autoihin akkuja, vai miten niitä tuleeko tarjouksiin yleisesti?
P242 x L175 x K190 Tuollainen pitäisi olla. Mulla on defan akkulaturi niin se kyllä latais talvisin aina sen 2 tuntia samalla kun on lämmityksessä
Katsoin Varaosa24, AK24 ja Iparts, eikä ole saatavilla LS430 Lexukseen kuin Gates, Febi Bilstein ja Hepu. Rockautosta olisi saatavilla Aisin, jota saattaisi uskaltaa kokeilla alkuperäisen sijaan. Tietysti on hölmöä käyttää tuollaiseen kestämään tarkoitettuun autoon muita kuin alkuperäisiä osia, mutta yritys säästää saa hölmöilemään.
Aisin on tässä tapauksessa sama kuin alkuperäisosaKatsoin Varaosa24, AK24 ja Iparts, eikä ole saatavilla LS430 Lexukseen kuin Gates, Febi Bilstein ja Hepu. Rockautosta olisi saatavilla Aisin, jota saattaisi uskaltaa kokeilla alkuperäisen sijaan. Tietysti on hölmöä käyttää tuollaiseen kestämään tarkoitettuun autoon muita kuin alkuperäisiä osia, mutta yritys säästää saa hölmöilemään.
Läppien siirtovipu/servomoottoriGolf mk7 ilmanvaihdosta (automaatti-ilmastointi) alkoi kuulumaan naksuva ääni männäviikolla. Lueskelin että sielä voi olla säädin "hypännyt pykälän" ja korjaantuu ajamalla kalibrointi ilmastoinnin nappeja sopivasti pohjaan painamalla. Ääni loppui, mutta samalla loppui myös kylmän ilman virtaus apukuskin puolelle. Ikkunalle vain lämmintä ja keskikonsoliinkin joko heikosti kylmää tai vain lämmintä, eli rikkihän sieltä jotain on. OBD11 on tarkoitus käyttää kiinni kunhan pääsen sellaisen äärelle, mutta löytyykö palstalaisilta valistuneita arvauksia vian aiheuttavasta osasta ja siitä onko vian aiheuttajaksi yksi vai useita vaihtoehtoja sekä missä luokassa korjuu liikkuu? Liekö testerikään kovin tarkasti osaa kertoa mikä on vialla vai toteaako vain että vikatila on.
Mahtaako olla samaa tilausalustaa kun autodoc ?Ak24 tai Aeromotors.
EiMahtaako olla samaa tilausalustaa kun autodoc ?
Mazda 6 GH, 2008. Automaatti-ilmastoinnin logiikkaa olen ihmetellyt. Tuntuu, että ei huomioisi sisätilan lämpötilaa kunnolla. Jos pyynti on 21 astetta ja auto näyttää ulkolämpötilaksi 18 astetta niin sisätilat eivät pahemmin lähde viilenemään vaikka olisivat tuskaisen kuumat auringonpaisteessa. Jos laittaa pyynniksi mahdollisimman alhaisen lämpötilan niin sitten kyllä puhaltaa täysillä kylmää ilmaa. Kylmäaineet on tarkastettu ja täytetty.
Vanhassa Volvossa pystyi pitämään kesät ja talvet 22 astetta, puhalsi kesäisin aina aluksi kovaa ja sitten rauhoittui itsestään.
Mitenköhän tätä selvittäisi? Muuten kuin viemällä valohoitoon johonkin korjaamolle...
Tuo puhdistus taisi auttaa. Lämpimillä keleillä ilmastointi on herännyt eloon ihan eri tavalla kuin aikasemmin.Jossainpäin kojelautaa pitäisi olla pieni ritilä minkä takana sijaitsee sisälämpötilan tunnistin. Monesti tuo on lähes umpeen asti pölyyntynyt ja jos sen saa helposti putsattua niin kannattaa kokeilla. Melko yleinen vaiva.
Meinaatko, että Aisinin tarvikkeena myyty tekele olisi sama kuin alkuperäinen? Olisi selvästi edullisin ratkaisu ostaa Rockautosta sellainen. On sen verran suuritöinen vaihtaa, että toista kertaa en halua asentaa kuraa.Aisin on tässä tapauksessa sama kuin alkuperäisosa
No Aisin valmistaa sen alkuperäisosan. Eli samalta linjalta se tulee, ilman Toyota/Lexus logoa vain.Meinaatko, että Aisinin tarvikkeena myyty tekele olisi sama kuin alkuperäinen? Olisi selvästi edullisin ratkaisu ostaa Rockautosta sellainen. On sen verran suuritöinen vaihtaa, että toista kertaa en halua asentaa kuraa.
Mitä luulet tiivisteistä? Jos käyttävät jotain VAG-hovihankkijan valmistamia tiivisteitä, jolla on käytössä VAG-laatuvaatimukset.No Aisin valmistaa sen alkuperäisosan. Eli samalta linjalta se tulee, ilman Toyota/Lexus logoa vain.
Kyllä ne tiivisteetkin on alkuperäislaatua. Sama paketti sieltä tulee kuin Toyotalta tilattuna, eri hinnalla vain ja vähemmän punaisissa pahveissa.Mitä luulet tiivisteistä? Jos käyttävät jotain VAG-hovihankkijan valmistamia tiivisteitä, jolla on käytössä VAG-laatuvaatimukset.
mistäs te ostatta autoihin akkuja,
Edelleenkin vanhasta akusta saa romiksella puol euroo per kilo, ja luultavasti hinnat on vielä nousemaan päin. Hyvin on kotimainen kierrätysmafia saanut lampaat uskomaan, että metallipitoinen jäte on vaarallista ja arvotonta ja hyvää hyvyyttään ottavat ilmaiseksi vastaan.
Yksittäisen henkilöauton akun kanssa ei maksa vaivaa alkaa kiertämään romuloita sillä idealla, että saisi muutaman euron lapasen. Kevättalvella olin viemässä akkua eräälle romualan yritykselle jolle möin muutama vuosi sitten edellisen autoni katalysaattorin ennen auton romutusta sillä idealla, että minulla oli jo asiakastili kyseiseen yritykseen. Romuakusta luvattiin 0,42 euroa/kilo ja pienin tilitettävä summa olisi ollut kymmenen euroa, joten haaveeksi jäi tienestit ja jätin akun kyseiseen firmaan ihan vaan päästäkseni siitä eroon.Edelleenkin vanhasta akusta saa romiksella puol euroo per kilo, ja luultavasti hinnat on vielä nousemaan päin. Hyvin on kotimainen kierrätysmafia saanut lampaat uskomaan, että metallipitoinen jäte on vaarallista ja arvotonta ja hyvää hyvyyttään ottavat ilmaiseksi vastaan.