- Liittynyt
- 07.07.2021
- Viestejä
- 2 153
Vedä vähän henkeä välilläOpettele nyt lukemaan ensin, kun missään ei lue PITÄÄ, vain suin omissa jorinoissa lukee niin.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vedä vähän henkeä välilläOpettele nyt lukemaan ensin, kun missään ei lue PITÄÄ, vain suin omissa jorinoissa lukee niin.
Kuulostaa kovin monimutkaiselta monella jarrunesteen vaihto. Jos järjestelmä on toimiva ja jo ennestään täynnä nestettä, riittää usein se, että laittaa ilmausnipasta letkun sinne jätepulloon ja avaa sen ilmausnipan ja antaa nesteen valua ihan painovoimaisesti itsekseen, sama vuorotellen joka satulalle (ja abs purkille jos sellainen on ja se on eriseen ilmattava) Pitää vaan huolen siitä, että säiliössä on koko ajan uutta ainetta, että ei hörppäise ilmaa sieltä.
Juuri näin, se vaihto on ennakointia ja kovassa käytössä kyllä huomaa sen kun jarruneste menettää ominaisuuksiaan kovan kuumuuden ja ennen kaikkea veden kertymisen takia.Joo, siis painovoimainen ilmaus toimii täydellisesti, jos vaihtaa vaikka satulan, mutta nesteiden vaihtoon sitä tapaa ei suositella. Toisaalta kyllä se neste vaihtuu luultavasti riittävän hyvin niinkin, sillä mitään täydellistä järjestelmän puhdistusta ei jarrunesteiden vaihdolla edes haeta, vaan lähinnä ominaisuuksiaan menettäneen nesteen korvaamista uudella. Kaikkihan eivät vaihda jarrunesteitä koskaan![]()
Ei kun sellaista mihin kytketään kompurasta paineilmaletku ja tekee ohivirtausesta sen tyhjiön sinne säiliöön. Säiliö on 5L.Tarkoitatko jotain tällaista 12V-vehjettä?
Jarrujen ilmauslaite, manuaalinen
Tommoinen on itsellä jarrujen ilmaukseen ja nesteen vaihtoon, noi imevät on kyllä aivan leikkikaluja tämmöisen rinnalla.
Tonne ilmausvehkeen pönttöön vaan nesteet, sit kun on homma tehty, niin laskee ton härvelin napista paineet pois, samalla tulee letku tyhjäksi. Sit voi korkin irroittaa ilman että läikkyy mitään. Ei tarvi kikkailla mitään.Kävin hakemassa saman vehkeen viime viikolla. Pystyykö tuota käyttämään niin, että jarrunestesäiliöstä vanhat tavarat pois ja uudet tilalle, paineet säiliöön ja vaihtohommiin. Sitten vain paineet pois ja lisää tavaraa suoraan jarrunestesäiliöön tarpeen mukaan. Vai pitääkö ajaa jarrunesteet tämän vehkeen kautta? Mietin vain, että miten se tilanne hoidetaan, kun nesteet vaihdettu ja säiliö piripinnassa, ja pitäisi tuo korkki aukaista. Voi olla sotkuista hommaa.
Vuotiko sitä jäähdytysnestettä kannen välistä vai mistä arvelit että kansipahvi rikki?Hain koodan työmatka-autoksi. Olivat hukannu rekisteriotteen yllättävästi. Vähemmän yllättävästi trafin sivuilla löysin katsastuksen korjauskehotuksista jäähdytysnestevuodon kun tajusin nestettä katoavan. Onneksi vältyin kansirempalta.
Golf IV 1.6 -04 on alkanut hävittää jarrunestettä. Merkkivalo syttyi jokunen viikko sitten ja lisättiin nestettä. Nyt muutaman viikon päästä valo syttyi uudestaan ja nestettä on taas hävinnyt jonnekin. Ei tahdo löytyä vuotokohtaa mistään. Jarrutuntumassakaan ei oikein mielestäni ole mitään muutosta. Autoa ei ole vielä purettu atomeiksi vian paikallistamiseksi, lähinnä letkut ja putket ja muut näkyvät kohdat silmämääräisesti katsottu. Mitähän tässä seuraavaksi tutkisi?
Oireilisiko joku näistä jollain tietyllä tavalla, että vähän osaisi siltä pohjalta arvailla syyllistä? Jossain oli maininta, että iso määrä nestettä mahtuisi jarrutehostajaan. Miltä tämä kuulostaisi?Jos letkut ja jarrusatulat on kuivia tuolla hävikillä niin seuraavat vuotopaikat on sitten jarru- ja kytkin pääsylinteri ja kytkimen työsylinteri. Vuoto voi olla myös piilossa osin pölysuojakumien alla.
Hyvin mahdollista tuo tehostinhommakin. Ei tuossa oikein ole oikotietä onneen, sylinterien pölysuojien alle voi yrittää kurkkia että onko siellä märkää.Oireilisiko joku näistä jollain tietyllä tavalla, että vähän osaisi siltä pohjalta arvailla syyllistä? Jossain oli maininta, että iso määrä nestettä mahtuisi jarrutehostajaan. Miltä tämä kuulostaisi?
Jos nestettä häviää niin että jo pari kertaa säiliö täytetty niin siinä ei tarvitse kyllä minkään pölysuojan alle katsoa, katsoo putket, letkut ja satulat läpi, jos ei mäy vuotoa, on se tehostin.Hyvin mahdollista tuo tehostinhommakin. Ei tuossa oikein ole oikotietä onneen, sylinterien pölysuojien alle voi yrittää kurkkia että onko siellä märkää.
Riippuu mihin se neste putoaa, ex audini valutteli jarrunestettä kytkinpoljinta pitkin lattiamatolle aina aamun ensimmäisillä kytkimen painalluksilla. Oli hankala paikantaa vaikka vuoto oli suurehko mutta sillä se antoi itsensä ilmi kun sylinterin pölytiivisteen alla oli nestettä vaikka kuinkaJos nestettä häviää niin että jo pari kertaa säiliö täytetty niin siinä ei tarvitse kyllä minkään pölysuojan alle katsoa, katsoo putket, letkut ja satulat läpi, jos ei mäy vuotoa, on se tehostin.
Toki jos hydraulinen kytkin niin voi se vuoto olla sielläkin...
Ja omaa sisältöä on se, mihin kuntoon 2011 vuoden vaggine(fabia) on mahdollista kypsyä:
Asiaa tarkemmin tutkiessa on todennäköistä, että tuo apukuskin helmakotelo on ajettu johonkin ja sitä on pitänyt paikkailla ja se on tehty huonosti.
Kolarointikin on tietysti mahdollinen, mutta siitä ei ole mitään muita ilmeisiä merkkejä joten veikkaan, että nostettu tunkilla väärin tai osuttu rotvalliin tms.
Aikomus oli vain passivoida ruosteet ja vetää päälle kerros paksua siveltävää alustamassaa, mutta hitsaushommiinhan tässä joutuu
Säikähdin vaan ja pelkäsin heti pahinta kun jäähdytinnestettä hävisi viikon aikana nopeaan tahtiinVuotiko sitä jäähdytysnestettä kannen välistä vai mistä arvelit että kansipahvi rikki?
Joo, tosta korjauskehotuksesta päättelinkin, että vuoto on täytynyt havaita silmin. Sai huokaista helpotuksesta tällä kertaa.Korjauskehoitus jäähdytysnesteestä tarkoittaa ulkoista vuotoa joka voi olla vaikka euron letkun pätkä?!
Tätä tullut käytettyä bemarin venttiilikopassaVaihdan venttiilikopan tiivisteen. Jakopään kotelon saumojen kohdalle pitäisi laittaa pikku nokare RTV-silikonia. Valmiiksi löytyisi seuraavaa, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä muualla. Laitanko Hylomaria vai ostanko RTV-silikonia?
Vaihdan venttiilikopan tiivisteen. Jakopään kotelon saumojen kohdalle pitäisi laittaa pikku nokare RTV-silikonia. Valmiiksi löytyisi seuraavaa, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä muualla. Laitanko Hylomaria vai ostanko RTV-silikonia?
![]()
Hylomar Blue tiivistemassa 80 g | Motonet Oy
Joustavana pysyvä hyytelömäinen tiivistetahna, jolla saadaan 100 % pitävä tiiviste erilaisiin liitoksiin mm. laipoissa, koteloissa ja vaihteistoissa. •...www.motonet.fi
Niin moni vaan käyttää tota liikaa ja tuota sit pääsee kaivelee totaalisen moottorituhon jälkeen öljypohjan imusihdistä.Sininen Hylomar on legendaarinen vanhan liiton tiivesteaine. Kejitetty suihkumoottoreihin.
Tuo on totta. Metalli/metalli tasotiivistyksessä ja paperitiivisteiden kanssa toimii hyvin kun lantraa asetonilla. Ohut kalvo tulee helpommin ja yliannostuksen riski pienenee.Niin moni vaan käyttää tota liikaa ja tuota sit pääsee kaivelee totaalisen moottorituhon jälkeen öljypohjan imusihdistä.
Ohjausboxin teippaus ilmaboxiin (tämä muuten lähti heti irti, onko kellään vinkkejä teipistä joka kestää konehuoneessa?):
Nyt on edistystä tapahtunut, uusi motti on paikoillaan ja seatti myös pysähtyy nyt entistä paremmin. Asentelin FR jarrut reiitetyillä levyillä välissä kun odottelin osia yms.Motin vaihtoa seattiin. Viime syksynä tuli kolme kankea pihalle lohkon takaosasta motarille kiihdyttäessä. Rikkoutumisen syy taisi olla juuttuvasiipinen VNT turbo joka ahtoi liikaa painetta koneelle pienillä kierroksilla ja kankien isommat päät varmaan löystyi ja öljynpaineet katosivat.
Rikkoutuminen siis tapahtui noin 10tkm uuden turbon ja jakopään vaihdon jälkeen, ei ole halpaa tämä harrastaminen.
Purkuautosta löytyi 900€ vähemmän ajettu motti ja parin kuukauden mietinnän jälkeen piti laittaa ostohousut jalkaan.
Nyt on vanha kone enää muutamalla pultilla kiinni ja uuteen vaihdetaan kaikki vaikeasti vaihdettavat tiivisteet, uusi jakopää ja turbo tuosta vanhasta motista.
Uusi motti:
Vanhan purkua:
Uuden purkua:
Ja samalla sitten tuplamassa vaihtoon, vanha on total kaput, kolisee ja kytkin näyttää siltä että sillä on kalastettu merilohta...
edit: ei kellään olisi lainata T10134 työkalua tuohon takastefan vaihtoon?
Kertokaapas neuvoja miten kannattaisi toimia tilanteessa...
Jossa ostin viime vuonna autooni uudet xenon-polttimot (joilla on 36 kk takuu) ja nyt toinen xenon on pimeänä. Itse en polttimoiden vaihtotyötä tehnyt (ja auton ohjekirjankin mukaan työ pitää teetättää ammattilaisella) vaan vaihdatin polttimot autokorjaamolla.
Onko minulla oikeus saada uusi xenon polttimot vaihdettuna takuuseen?
Vai voiko polttimon myynyt liike ilmoittaa, että eivät vaihtotyötä maksa?
Ja sitten ongelmana on vielä se, että pimeänä oleva polttimo on vielä autossa paikallaan, joten voiko polttimon myynyt liike vaatia, että polttimo on ensin irrotettava autosta nähtäväksi minun laskuuni (eli siis joutuisin käyttämään taas autokorjaamoa työn tekemiseen)?
Niin ja autokin on vanha, joten mahdollista tietenkin on, että polttimon pimeytyminen voi johtua autostakin, tosin silmämääräisesti katsoen kaikki johdot näyttäisivät olevan ok (ja pitkät valot kyllä toimivat).
Jos se takuu on polttimon valmistajan niin se kattaa sen polttimon ainostaan. Työt joudut itse maksamaan ja vanha poltin usein pitää toimittaa jonnekin vielä eli käytännössä joudut odottamaan, että saisit korvaavan eli kannattaa ostaa uudet ja toimittaa viallinen vaihtoon.Kertokaapas neuvoja miten kannattaisi toimia tilanteessa...
Jossa ostin viime vuonna autooni uudet xenon-polttimot (joilla on 36 kk takuu) ja nyt toinen xenon on pimeänä. Itse en polttimoiden vaihtotyötä tehnyt (ja auton ohjekirjankin mukaan työ pitää teetättää ammattilaisella) vaan vaihdatin polttimot autokorjaamolla.
Onko minulla oikeus saada uusi xenon polttimot vaihdettuna takuuseen?
Vai voiko polttimon myynyt liike ilmoittaa, että eivät vaihtotyötä maksa?
Ja sitten ongelmana on vielä se, että pimeänä oleva polttimo on vielä autossa paikallaan, joten voiko polttimon myynyt liike vaatia, että polttimo on ensin irrotettava autosta nähtäväksi minun laskuuni (eli siis joutuisin käyttämään taas autokorjaamoa työn tekemiseen)?
Niin ja autokin on vanha, joten mahdollista tietenkin on, että polttimon pimeytyminen voi johtua autostakin, tosin silmämääräisesti katsoen kaikki johdot näyttäisivät olevan ok (ja pitkät valot kyllä toimivat).
Kertokaapas neuvoja miten kannattaisi toimia tilanteessa...
Jossa ostin viime vuonna autooni uudet xenon-polttimot (joilla on 36 kk takuu) ja nyt toinen xenon on pimeänä. Itse en polttimoiden vaihtotyötä tehnyt (ja auton ohjekirjankin mukaan työ pitää teetättää ammattilaisella) vaan vaihdatin polttimot autokorjaamolla.
Onko minulla oikeus saada uusi xenon polttimot vaihdettuna takuuseen?
Vai voiko polttimon myynyt liike ilmoittaa, että eivät vaihtotyötä maksa?
Ja sitten ongelmana on vielä se, että pimeänä oleva polttimo on vielä autossa paikallaan, joten voiko polttimon myynyt liike vaatia, että polttimo on ensin irrotettava autosta nähtäväksi minun laskuuni (eli siis joutuisin käyttämään taas autokorjaamoa työn tekemiseen)?
Niin ja autokin on vanha, joten mahdollista tietenkin on, että polttimon pimeytyminen voi johtua autostakin, tosin silmämääräisesti katsoen kaikki johdot näyttäisivät olevan ok (ja pitkät valot kyllä toimivat).
Mikä auto on kyseessä? Itse olen lumisen kanssa juurikin yhden polttimon aikoinaan vaihtanut, mutta järkevintä on vaihtaa xenonit aina pareittain.Polttimoa ei ole ostettu varaosia myyvästä liikkeestä, vaan erilaisten valojen myyntiin erikoistuneesta liikkeestä.
Olisi ilmeisesti kannattanut ostaa vaikka Motonetistä (oli harkinnassa mutta tämä "valoliike" myi muutaman euron halvemmalla, niin piti sitten "tarkan euron" ostajana, ostaa sieltä....) Eli todennäköisesti ne muutamat eurot maksoivat monikymmenkertaisen hinnan, joten v...ksi meni![]()
Kävin kuitenkin hakemassa:Vaihdan venttiilikopan tiivisteen. Jakopään kotelon saumojen kohdalle pitäisi laittaa pikku nokare RTV-silikonia. Valmiiksi löytyisi seuraavaa, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä muualla. Laitanko Hylomaria vai ostanko RTV-silikonia?
![]()
Hylomar Blue tiivistemassa 80 g | Motonet Oy
Joustavana pysyvä hyytelömäinen tiivistetahna, jolla saadaan 100 % pitävä tiiviste erilaisiin liitoksiin mm. laipoissa, koteloissa ja vaihteistoissa. •...www.motonet.fi
Kävin kuitenkin hakemassa:
![]()
Permatex tiivistesilikoni 80ml Supra Black
Kovettuu nopeasti, turvallinen sensoreille, hajuton, ei aiheuta korroosiota. Vastaa suoritusarvoiltaan OE -silikonitiivisteitä.www.puuilo.fi
Tämä, koska vaihdoin kyseisen vuotavan tiivisteen uuteen 4 vuotta sitten. Silloin laitoin saumakohtiin Hylomaria. Nyt Hylomarista ei ollut jälkeäkään. Ainakaan kyseisessä paikassa Hylomar Blue ei siis ollut oikeaa ainetta. Nyt huomasin, että myös toinen venttiilikoppa vuotaa. Sen aikanaan olen lätrännyt koko matkalta Hylomarilla ja käyttänyt vanhan tiivisteen. Näin tein, koska hankkimassani tiivistesarjassa oli kaksi vasemman puolen tiivistettä.Laitan tilaukseen siis myös oikean puolen tiivisteen ja valmistaudun Hylomarin poistoon tiivisteurasta. Onko siihen hyviä vinkkejä? Venttiilikopassa on ~4mm leveä ja ~5mm syvä ura tiivisteelle, joka pitäisi saada puhtaaksi.
Olisiko techiläisillä suositella Motonetin valikoimasta jotakin liukastetta, joka ei jähmety kylmässä, ei haise pahalta ja on ystävällinen muoville?
Olen siis vaihtamassa uuden ohjauskaapelin puhaltimensuuntaukselle ja ajattelin, että sen mekanismin voisi samalla yrittää saada liikkumaan hieman paremmin.
Monet uudet kaapelit on liukkaaksi PTFE pinnoitettu ja niissä ei kuulu mitään voiteita käyttää, muissakin on jo tarvittava voitelu tehtaalta. Jos on kuitenkin ihan pakko jotakin sinne lisää laittaa, niin laittaisin jotakin mahdollisimman ohutta, esim aseöljyä, se juoksee myös pakkasessa, eikä hartsitu pinnoille. Kaikki paksummat rasvat tahtovat vaan jäykistää siellä ahtaassa tilassa kaapelin sisällä, korostuu vielä kylmillä keleillä, vaikka periaatteessa liukkaita ovatkin. Tärkeintä sen kaapelin luistamiseen on se miten se on reititetty, eli mahdollisimman vähän ja mahdollisimman loivia mutkia matkalle.