Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tuohon pyörien suuntaukseen vielä, aika usein vanhassa autossa pääsee erittäin hyvään tulokseen, jos lähtökohta on se, että ratti on alunperin suorassa ja kulmat kunnossa. Yhden raidetangonpään vaihdon jälkeen jättää sen kiristysmutterin löysälle ja sopiva lenkkiavain koeajolle mukaan. Jos on säätö pielessä, on myös ratti vinossa kun ajetaan suoraan. Pysähtyy linja-autopysäkille tms tekemään pienen korjauksen ja jatkaa koeajoa. Lähes kaikissa autoissa säädön mahtuu tekemään pyörä paikallaan kun vähän kurottaa. Yleensä se ottaa noin 4-5 pysähdystä ja säätöä että menee kohdilleen.

Tätä tullut käytettyä onnistuneesti. Parhaimmillaan saanut kohdilleen yhdellä pysähdyksellä.
 
Olisiko täällä Volvo-tietäjiä, vanhempien S80 2007 anturit herjaavat mitä sattuu, aina käynnistäessä herjaa että jäähdytysneste vähissä vaikka säiliö täysi, häviää kyllä kuittaamalla mutta tulee aina takaisin. Samoin välillä herjaa että öljy vähissä vaikka mittatikku maksimissa, samoin bensamittarin range sekoilee välillä. Onko antureilla joku yhteinen ohjainboksi vai onko yksittäiset anturit vain menossa huonoksi?
Kun laittaa googleen "volvo s80 mittaristo vika" löytyy paljon tarinaa. Ovoko mainostaa käytetyjä osia, on luotettava toimija. Ja ainakin Sercap, Elehuolto ja janilehto.com on tullut vastaan osaavina mittaristokorjaamoina.

Edit. jaa tuo on sillä uudemmalla mittaristolla. Kannattaa kysyä kuitenkin noilta pajoilta onko niissä myös ollu samanlaista probleemaa.

Tuolta voi kans kysyä Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
 
Viimeksi muokattu:
Meidän perheen kakkosauto, 2010 vuoden Fiat Punto 1,2l on alkanut tekemään sitä että laittaa ohjaustehostimen pois päältä jos auton käynnistää ns suoraan. Mutta jos autoon laittaa sähköt, antaa olla vähän aikaa (2-3s) ja sitten käynnistää auton niin ei tule mitään ongelmia. Eli käytännössä ei vaikuta mitenkään auton toimintaan.
Huono akku ainakin tekee tätä
 
90-luvun Toyotan moottori alkaa viheltää 10min päästää liikkeellelähdöstä, vihellys ei ole niin äänekäs että sen saisi tallennettua, mutta ihmiskorva kuulee kyllä(kuhan radio on pois päältä), mietityttää tämä 10min viive, onko vinkkejä mitä kannattaisi tutkia? Just katsastuksesta läpi meni ilman huomautuksia
 
90-luvun Toyotan moottori alkaa viheltää 10min päästää liikkeellelähdöstä, vihellys ei ole niin äänekäs että sen saisi tallennettua, mutta ihmiskorva kuulee kyllä(kuhan radio on pois päältä), mietityttää tämä 10min viive, onko vinkkejä mitä kannattaisi tutkia? Just katsastuksesta läpi meni ilman huomautuksia

Rikastus (ts ryyppy). Kaaduttimen/ruiskun letkuja lähtisin tutkimaan ja testaamaan mahdolliset vuodot.
 
90-luvun Toyotan moottori alkaa viheltää 10min päästää liikkeellelähdöstä, vihellys ei ole niin äänekäs että sen saisi tallennettua, mutta ihmiskorva kuulee kyllä(kuhan radio on pois päältä), mietityttää tämä 10min viive, onko vinkkejä mitä kannattaisi tutkia? Just katsastuksesta läpi meni ilman huomautuksia

Imuilmavuoto esim kaasuläpän lähistöllä voisi olla syy.
 
huohottimen takaiskuventtiili vihelsi eräässä autossa. lämpimänä moottori voi tehdä suuremman alipaineen ja venttiili alkaa viheltää.
 
90-luvun Toyotan moottori alkaa viheltää 10min päästää liikkeellelähdöstä, vihellys ei ole niin äänekäs että sen saisi tallennettua, mutta ihmiskorva kuulee kyllä(kuhan radio on pois päältä), mietityttää tämä 10min viive, onko vinkkejä mitä kannattaisi tutkia? Just katsastuksesta läpi meni ilman huomautuksia

Viheltääkö vain ajossa, vai myös kun pysähdyt äänen kuuluessa? Vaikuttaako kaasupolkimen asento (koneen kierrokset) vihellysääneen?
 
Viheltääkö vain ajossa, vai myös kun pysähdyt äänen kuuluessa? Vaikuttaako kaasupolkimen asento (koneen kierrokset) vihellysääneen?
Tähän mennessä vaan ajossa kiinnittäny huomiota, käyn kohta kokeilee tyhjäkäynnillä. Kaasupolkimen asento vaikuttaa joo, välillä ääni katoaa kun kaasua painelen tai päästän, sitten tule takaisin, ja tosiaan ekat vihellykset alkaa kuulua vasta 10min. päästää liikkeellelähdöstä
 
Viimeksi muokattu:
Tähän mennessä oon vaan ajossa kiinnittäny huomiota, käyn kohta kokeilee tyhjäkäynnillä. Kaasupolkimen asento vaikuttaa joo, välillä ääni katoaa kun kaasua painelen tai päästän, sitten tule takaisin, ja tosiaan ekat vihellykset alkaa kuulua vasta 10min. päästää liikkeellelähdöstä
Helppoja testejä nyt on tosiaan ensin se, että odotat että ääni kuuluu ja sitten pysähdyt ihmettelemään ja kuulostelemaan. Sitäkään ei välttämättä tietä, tuleeko ääni edes moottorista, voi tulla vaikka vaihteistostakin (onhan se jo tarkistettu, että ei tule radiosta..). Helppoja testejä on myös siellä konehuoneessa letkujen heiluttelut voi hyvin olla vuoto. Alipainevuotojen etsimiseen on myös erittäin hyvä keino starttispay (kunnon kama missä eetteriä), sitä kun suihkii moottorin käydessä letkuliitoksiin, imusarjan saumoihin, välijäähdyttimeen jne, kuulee heti jos on vuoto. Tuolla löytää yleensä ne muuten löytämättömätkin vuodot.
 
Tähän mennessä vaan ajossa kiinnittäny huomiota, käyn kohta kokeilee tyhjäkäynnillä. Kaasupolkimen asento vaikuttaa joo, välillä ääni katoaa kun kaasua painelen tai päästän, sitten tule takaisin, ja tosiaan ekat vihellykset alkaa kuulua vasta 10min. päästää liikkeellelähdöstä
Nyt kun tietoisesti menin ihmettelemään näitä vihellyksiä uudestaan, enää niitä ei tuu, ei ollenkaan, ongelma siis korjaantui itsekseen just kun aloin teiltä kyselee tästä. Kiitos kaikille vinkkejä antaneille! Palaan asiaan jos vihellyskonsertti jälleen alkaa.
 
Skoda Octavian manuaalivaihteistossa ykkönen tuntuu välillä jämähtävän silmään. Määrätietoisella nykäisyllä saa vetäistyä kakkosen päälle ja vaihdekeppi tuntuu muutaman sekunnin ajan jäykältä, mutta vaihteet eivät rutise. Tuon jälkeen palautuu täysin normaaliksi ja vaihteet menevät todella kevyesti päälle. Tuota tapahtuu vain harvoin ja kytkimen tuntuma on aina normaali.

Jumittaakohan siirtäjä vai onkohan öljyt huonohkot? Tapahtuu vain kuumalla koneella ja nyt kun miettii, niin myös kuumalla kelillä. Kytkintä en usko syyksi, kun vaihteet eivät kuitenkaan rusahda. Lähinnä vaihdekeppi ei halua liikkua ja ongelmana on aina 1 ja 2 vaihteet.
 
Skoda Octavian manuaalivaihteistossa ykkönen tuntuu välillä jämähtävän silmään. Määrätietoisella nykäisyllä saa vetäistyä kakkosen päälle ja vaihdekeppi tuntuu muutaman sekunnin ajan jäykältä, mutta vaihteet eivät rutise. Tuon jälkeen palautuu täysin normaaliksi ja vaihteet menevät todella kevyesti päälle. Tuota tapahtuu vain harvoin ja kytkimen tuntuma on aina normaali.

Jumittaakohan siirtäjä vai onkohan öljyt huonohkot? Tapahtuu vain kuumalla koneella ja nyt kun miettii, niin myös kuumalla kelillä. Kytkintä en usko syyksi, kun vaihteet eivät kuitenkaan rusahda. Lähinnä vaihdekeppi ei halua liikkua ja ongelmana on aina 1 ja 2 vaihteet.

minkä ikänen? millä tekniikalla/voimansiirrolla?

kuulostaa kyllä siltä että kytkin ei irroita aivan täysin. seuraavan kerran kun tapahtuu niin polkase vielä enemmän lattiaan sitä poljinta, voimalla, jos vaikka auttas. jos auttaa selvästi niin se varmistaa tuon.
 
minkä ikänen? millä tekniikalla/voimansiirrolla?

kuulostaa kyllä siltä että kytkin ei irroita aivan täysin. seuraavan kerran kun tapahtuu niin polkase vielä enemmän lattiaan sitä poljinta, voimalla, jos vaikka auttas. jos auttaa selvästi niin se varmistaa tuon.
2018, 5-v manuaali ja diesel. Ilmiö on vähän kuin lähtisi 30-asteen pakkasella kylmällä autolla liikkeelle ja vaihtaa ensimmäisen kerran vaihdetta. Mielestäni koko vaihdekeppi tuntui jäykältä tuolloin, eli ongelma ei ollut vain vaihteiden irtoaminen tai kytkeytyminen. Tahmeaa menoa. Muutaman sekunnin päästä toimii taas normaalisti.

EDIT: Vaihteet siis menevät rutisematta, mutta vaihdekeppi liikkuu kuin tervassa.
 
Vaihteistoöljyt kannattaa joka tapauksessa uusia. Tahmaaminen vanhoilla öljyillä korostuu tavallista kylmemmällä mutta myös tavallista kuumemmalla kelillä. Vikaa voi olla tosiaan vaihdevivun välitysmekanismissa, mutta samalla kun korjaa niin öljyt vaihtoon -> ei tahmaa ainakaan sen takia. Ja kytkimen tarkastus tottakai. Ensin tahmaa, sitten vasta rusahtaa kun toiminta edelleen heikkenee.
 
2018, 5-v manuaali ja diesel. Ilmiö on vähän kuin lähtisi 30-asteen pakkasella kylmällä autolla liikkeelle ja vaihtaa ensimmäisen kerran vaihdetta. Mielestäni koko vaihdekeppi tuntui jäykältä tuolloin, eli ongelma ei ollut vain vaihteiden irtoaminen tai kytkeytyminen. Tahmeaa menoa. Muutaman sekunnin päästä toimii taas normaalisti.

EDIT: Vaihteet siis menevät rutisematta, mutta vaihdekeppi liikkuu kuin tervassa.

vaihdevaijerit on usein teflonsisäpintasessa kuoressa. jos siellä sisällä hiertää vähänki joku niin keppi on kyllä samantien tahmeatoiminen. Mulla oli vanhassa audissa vähän vastaava, mutta se oli kyllä vähän tahmea kokoajan. Otin vaijerit irti autosta, ja näennäisesti ne vaikuttikin aivan moitteettomasti toimivilta, mutta kun ne pisti autoon takas niin taas keppi tahmasi (olin aivan äimänä kun ei selvää vikaa löytynyt). Vasta uudella jumpalla ja uusilla vaijereilla homma korjautu. Verratessa uuteen vaijeriin molemmit irrallaan se ero olikin selvä, eli se on tosi pienestä kiinni noissa teflonkaapeleissa sen tuntuman kanssa.
 
vaihdevaijerit on usein teflonsisäpintasessa kuoressa. jos siellä sisällä hiertää vähänki joku niin keppi on kyllä samantien tahmeatoiminen. Mulla oli vanhassa audissa vähän vastaava, mutta se oli kyllä vähän tahmea kokoajan. Otin vaijerit irti autosta, ja näennäisesti ne vaikuttikin aivan moitteettomasti toimivilta, mutta kun ne pisti autoon takas niin taas keppi tahmasi (olin aivan äimänä kun ei selvää vikaa löytynyt). Vasta uudella jumpalla ja uusilla vaijereilla homma korjautu. Verratessa uuteen vaijeriin molemmit irrallaan se ero olikin selvä, eli se on tosi pienestä kiinni noissa teflonkaapeleissa sen tuntuman kanssa.
Vaikea sanoa. Kävin äsken ajamassa pidemmän lenkin ja vaihteet toimivat todella nätisti. Kokeilin myös painaa kytkintä hyvin kevyesti jättäen jopa hieman varaa pohjalle ja vaihtaa sitten kakkoselle. Odotin jo rusahdusta, mutta kepissä ei tuntunut mitään vastusta ja liikkui vaikka kahdella sormella. En usko kytkimessä olevan vikaa, kun toimii niin nätisti 99,9% ajasta. Joku vain saa vaihteet silloin tällöin tahmaamaan, kun lähtee ykkösellä liikkeelle ja on vaihtamassa kakkoselle. Googlella tuli vastaan, että vivustossa oleva rasva voisi muuttua kuumana ja oikeaan väliin mennessään aiheuttaa kitkaa.

Onneksi tuli 12kk takuu autoon mukaan. Vaihteistoöljyt ajattelin kuitenkin vaihdattaa jossain vaiheessa, kun 161tkm jo ajettu, niin nyt voisi kitistä ne kokeiluksi takuun piikkiin. Aika kuraa oli edellisessä Passatissakin 200tkm ajetut öljyt ja pakkasella meinasi jo rusahdella vaihteet. Tiedustelin etukäteen, että koska manuaalilaatikolle vaihteistoöljyen vaihto ei ole säännöllisesti toteutettava huoltotoimenpide, pitäisi sen mennä takuuseen. Samalla mekanismien rasvaus ja mahdollisesti kytkimen ilmaus.
 
Vaihteistoöljyt ajattelin kuitenkin vaihdattaa jossain vaiheessa, kun 161tkm jo ajettu, niin nyt voisi kitistä ne kokeiluksi takuun piikkiin.

Hommaa purkki RVS T3:sta ja pyydä että laittavat samalla sisään. Itsellä yhdestä autosta positiivinen kokemus vanhan laatikon kanssa ja netissäkin monella samaa. Toki jo pelkkä öljyn vaihto voi auttaa. Ja lume-vaikutus toimii aina vaikka olisi mitä käärmeöljyä!

 
Hommaa purkki RVS T3:sta ja pyydä että laittavat samalla sisään. Itsellä yhdestä autosta positiivinen kokemus vanhan laatikon kanssa ja netissäkin monella samaa. Toki jo pelkkä öljyn vaihto voi auttaa. Ja lume-vaikutus toimii aina vaikka olisi mitä käärmeöljyä!

Jep, kävi sama mielessä. Samaa tököttiä käytin edelliseen autoon ja vaihteisto oli kuin uusi. Vain positiivisia kokemuksia kaikista noista lisäaineista, vaikka moni haukkuu käärmeöljyiksi.
 
2018, 5-v manuaali ja diesel. Ilmiö on vähän kuin lähtisi 30-asteen pakkasella kylmällä autolla liikkeelle ja vaihtaa ensimmäisen kerran vaihdetta. Mielestäni koko vaihdekeppi tuntui jäykältä tuolloin, eli ongelma ei ollut vain vaihteiden irtoaminen tai kytkeytyminen. Tahmeaa menoa. Muutaman sekunnin päästä toimii taas normaalisti.

EDIT: Vaihteet siis menevät rutisematta, mutta vaihdekeppi liikkuu kuin tervassa.
Ei ton ikäisessä mitään öljyjä vaihdella tai lisätä mitään. Huoltoon ja tsekkaavat että vaijerit on synkassa oikein säädetty. Tai ylipäänsä edes kysyt asiaa marmorilta.
 
Ei ton ikäisessä mitään öljyjä vaihdella tai lisätä mitään. Huoltoon ja tsekkaavat että vaijerit on synkassa oikein säädetty. Tai ylipäänsä edes kysyt asiaa marmorilta.
Mielestäni 5 vuotta suomen oloissa on aivan hyvä kohta vaihteistoöljyn vaihdolle etenkin jos kysessä on diisseli jolle tulee reippaasti kilometrejä.
 
Ei ton ikäisessä mitään öljyjä vaihdella tai lisätä mitään. Huoltoon ja tsekkaavat että vaijerit on synkassa oikein säädetty. Tai ylipäänsä edes kysyt asiaa marmorilta.

Itsellä on ollut vanhempia kulkupelejä ja suunnilleen jokaisessa on parantunut manuaalilaatikon toiminta vaihtamalla uudet laatikkoöljyt sisään. Parhaimmillaan ollut hyvin kevyt käyttää uusilla öljyillä vanhoihin nähden.

Ja jos vaihdetaan, niin todennäköisesti paljon ajettuna tulee ruskeat/mustat öljyt pois. Ne öljyjen lisäaineet kuluvat.
 
Itsellä on ollut vanhempia kulkupelejä ja suunnilleen jokaisessa on parantunut manuaalilaatikon toiminta vaihtamalla uudet laatikkoöljyt sisään. Parhaimmillaan ollut hyvin kevyt käyttää uusilla öljyillä vanhoihin nähden.

Ja jos vaihdetaan, niin todennäköisesti paljon ajettuna tulee ruskeat/mustat öljyt pois. Ne öljyjen lisäaineet kuluvat.
Oletin ettei tuon ikäisessä ole 100-200K mittarissa. Mutta ihan ekana kysyisin marmorilta.
Tosin riippuu paikkakunnasta, lasipalatseissa ei kannata asioida, rahat ottaa jokatapauksessa tuli kuntoon tai ei.
 
Oletin ettei tuon ikäisessä ole 100-200K mittarissa. Mutta ihan ekana kysyisin marmorilta.
Tosin riippuu paikkakunnasta, lasipalatseissa ei kannata asioida, rahat ottaa jokatapauksessa tuli kuntoon tai ei.
Jep, soittelen merkkiliikkeeseen heti maanantaina. Merkkihuolto löytyy samasta liikkeestä, mistä auton ostin ja haluavatkin tehdä takuuremontit siellä. Näillä kilsoilla olisin vaihdattanut itse vaihteistoöljyt pian, mutta nyt olisi hyvä tilaisuus saada 12kk takuuseen uudet öljyt. Ei tuo vakava vika ole kyllä, kun tänään taas ajellut paljon ongelmitta. Lähinnä ehkä kiusallinen joskus liikennevaloista lähtiessä.
 
Sain varattua ajan elokuulle vaihdekepin haasteita varten. Alkuun lähdetään siirtäjien rasvauksella ja säädöllä ja vaihteistoöljyjen vaihdolla. Toimenpiteet tehdään merkkiliikkeessä ja itse maksan 0 euroa.

Viikonlopun toimi hienosti, mutta tänään risteyksessä tahmasi sekä ykkös- että kakkosvaihde. Vaihdekeppi ei suostunut liikkumaan vapaalta yhtään kumpaankaan suuntaan, kun seinä tuntui tulevan vastaan, mutta esimerkiksi kolmonen meni nätisti. Lopulta lykkäsin voimalla ykkösen silmään ja ei rusahtanut. Vika tuskin on kytkimessä, kun jumituksen aikana muut vaihteet toimivat ja vaihteet eivät rusahtele. Kuumalla kelillä ja koneella taitaa joku jumittaa siirtäjiä (rasva, jonka kitka muuttuu kuumana?), mutta nyt saa 161tkm ajettuun autoon samalla uudet vaihteistoöljyt :D
 
@Lare Toihan on ku melkein sama ku mulla edellisessä autossa eli vaihdettiin 308tkm kohtaalla manuaalivaihteistoöljyt. Ykkönen meni vielä jotenkin, mutta pahin oli 3->2 40km/h kohtaalla. Sai suunnilleen survoa voimalla 2-vaihdetta päälle. Yhdessä liikkeessä arvioitiin, että vaihteiston vaijereiden voitelu auttaisi.

Laatikon alta pohjalevy pois, oli vuotanut vaihteensiirtäjävivun stefan kautta. Hyvin tummanruskeat tai hyvin mustat öljyt tuli ulos ja liekö koskaan vaihdettu. Sen jälkeen hävisi suunnilleen tuo ongelma eli vaihteet rupesi menemään hyvin kevyesti päälle. Eli hävisi tuo 3->2 40km/h kohtaalla vaihteen survominen. Ja -25 asteen pakkasella vaihtui vaihteet kuten kesäkelillä.

Ainakin positiivisesti vaikutti. Kummasti sinne öljyyn kertyy pahimmillaan myös vettä
 
Citroen alkanut vittuilemaan. Ärsyttävä vika, vaikkei tuo ajoa haittaa. Säikäyttää vain aina kun piippailee, että mikä nyt tuli :D
Nyt alkanut tulemaan lähes joka kerta kun lähtee liikkeelle. Aiemmin tuli vain kun aurinko kuumensi tankin puoleista kylkeä.

20230706_193435.JPG
 
ZF4HP22-24 vaihteenvalitsimen akseli sitten päätti luovuttaa ja katketa kun piti saada vaihteenvalitsimen katkaisija irroitettua puhdistusta jne varten.

Kuvat ei omasta, mutta saman lailla on käynyt monille muillekin. Ei tuota mutterin jumiutumista ja kiinni ruostumista auta yhtään että ilmeisesti ilmastoinnin kondenssivedet tipahtelee aika suoraan tuoho katkaisijan päälle jne.
katso liitettä 1135128

Ja tältä sen pitäisi näyttää.
katso liitettä 1135129

Uutta akselia ei tunnu mistään löytyvän, ainakaan vielä, eli pitää varmaan pudotella laatikon öljypohja ja venttiilikoneisto että saa tuon akselinpätkän irrotettua ja kardaanitunnelin kylkeen tehdä reikä että saa vedettyä akselin pois.
Sitten etsiä joku joka saisi pienen pätkän kierretankoa/pultin hitsuuteltua tuohon päähän, vähän muotoilla jne. kasata ja toivoa parasta.

Aina jotain "kivaa" uutta tulee eteen.

Toki jos jollain on "ylimääräinen" laatikko, niin voin kyllä ostaakin ehjän akselin ja ihan rahaakin maksaa.
Minkälainen vipstaakkeli tuohon tulee kiinni? Saako tuosta porattua läpi ja pultilla kiinni?
 
Ford Focus mk2.5 2009 1.8TDCi Farkku

Voiko vetarit tehdä laakerimaista ulinaa? ajelin tuossa pidemmän reissun ja kuulosti vaimealta ulinalta n. 82km/h ja 100-120km/h vauhdeissa. Matalemmalla en havainnut ja korkeammalle ei juuri menty. Oli ääni sekä veto päällä että vapaalla.

Nostin auton äsken joka kulmasta ylös ja pyörittelin rengasta mutten havainnut missään jousessa merkittävää tärinää, edellisessä fordissa havaitsin näin laakerivian.

Miten tuon mahdollisen vetarin aiheuttaman ulinan kohdentaa helpoiten? Vai voiko ne ylipäätänsä pitää tuommoisia ääniä.
 
Tarkistitkö pyörän pulttien/mutterien kireyden? Kuulostaa typerältä, mutta pari kertaa itselläni käynyt näin.
 
Ford Focus mk2.5 2009 1.8TDCi Farkku

Voiko vetarit tehdä laakerimaista ulinaa? ajelin tuossa pidemmän reissun ja kuulosti vaimealta ulinalta n. 82km/h ja 100-120km/h vauhdeissa. Matalemmalla en havainnut ja korkeammalle ei juuri menty. Oli ääni sekä veto päällä että vapaalla.

Nostin auton äsken joka kulmasta ylös ja pyörittelin rengasta mutten havainnut missään jousessa merkittävää tärinää, edellisessä fordissa havaitsin näin laakerivian.

Miten tuon mahdollisen vetarin aiheuttaman ulinan kohdentaa helpoiten? Vai voiko ne ylipäätänsä pitää tuommoisia ääniä.
Kyl tuo enemmän laakerivialta kuulostaa, alkava sellainen. Noin ne on ainakin itsellä aina alkanut. Tuo voi myös olla se vetoakselin kannattimen laakeri. Se alkoi ääntää omassa -09 focuksessa 240tkm kohdalla, luulin pyöränlaakeri viaksi mut en löytänyt kulmaa nii vein liikkeeseen niin heti löyty vika.
 
Ford Focus mk2.5 2009 1.8TDCi Farkku

Voiko vetarit tehdä laakerimaista ulinaa? ajelin tuossa pidemmän reissun ja kuulosti vaimealta ulinalta n. 82km/h ja 100-120km/h vauhdeissa. Matalemmalla en havainnut ja korkeammalle ei juuri menty. Oli ääni sekä veto päällä että vapaalla.

Nostin auton äsken joka kulmasta ylös ja pyörittelin rengasta mutten havainnut missään jousessa merkittävää tärinää, edellisessä fordissa havaitsin näin laakerivian.

Miten tuon mahdollisen vetarin aiheuttaman ulinan kohdentaa helpoiten? Vai voiko ne ylipäätänsä pitää tuommoisia ääniä.
Mulla oli vectrassa vastaavan kuuloinen vika. Ulina alkoi 60kmh jälkeen oli veto päällä tai ei. Vika oli vetarin tukilaakerissa, jota myös edellinen vastaaja arveli.
 
850 Volvoon vaihdoin pyöränlaakerin, on noi kyllä vielä suunniteltu huollettavaksi. 45minuuttia meni siitä kun nosti ylös ja oli takas pyörillään. Jos olis työkalut järjestyksessä, niin puoleen tuntiin tekis helposti.
 
@Delirium Tremens Joku kuuntelemaan, että avautuuko takaluukun sähkölukko. Eli johtosarja tai sitten takaluukun lukkomoduuli.

Jos tosiaan sähkölukko tuossa on, eikä aukea, niin joku avaava katkaisija (voinee mitata yleismittarilla) tai sitten lukko sökö.

Ei ole harvinaista, että luukulle menevästä johtosarjasta menee johtoja poikki. Vasemman puolen saranaa pitkin kulkevat johdot.

Fordeissa on ainakin usein ollut risa mikrokytkin takaluukun kahvassa. Oireena aukeaa vain keskuslukituksella mutta ei kojelaidan napista tai takaluukun painikkeesta.

Kuuluuko sieltä luukusta mitään ääniä (eli yrittääkö lukko edes aueta)? Itsellä aikanaan v70:ssä joskus jäänyt jotain ylimääräistä sinne lukkohakasen väliin konttia kiinni lyödessä, ei meinannut aueta millään kun oli sopivasti kiilautunut kieleke jumiin.

Katoppa palautuuko se avauskahva riittävästi kiinnipäin, tarvittaessa työnnä sitä takasinpäin ja koita sitten avata. Omassa teki tuota kun oli likaa välissä eikä liikkunut ihan täysin, tosin v70 mk3.

Noniin näin lomareissun jälkeen päivitystä tähän keissiin. Oikea vastaus oli tällä kertaa katkennut johto. Kiitokset kaikille vastauksista.
 
Mitenkäs tuota, 2000 vm. corolla teki eilen seuraavan tempun. Auto käyntiin, kello nollasi ittensä, radio ei toimi, sisävalot ei toimi, mittariston"ovi auki" valo ei toimi, keskuslukon kaukosäätö tais hävitä kanssa. Käynnistäessä nopeus ja kierroslukumittari heittää täysille ja palautuu sitten normiin. Valoautomatiikkakin tais hävitä.

Valot toimii ja auto käy ja kukkuu normaalisti. Sulakkeet kuulemma ehjät. Ukkosta oli samaan aikaan eilen, mutta ei kai se nyt voi liittyä mitenkään?
Mittaristo siihen on vaihdettu joku vuosi takaperin kun alkuperäiseen tuli jotain vikaa, muuten ei ikinä mitään vikaa ja ollut omistajallaan melkein uudesta lähtien. Luulisi että noinkin yksinkertainen auto ei temppuilisi tuolleen.

Ideoita?

OBD nyt jossain kohtaa kun kerkeää tietysti.

Kabiinin puolen sulakkeet kaikki ehjiä, konehuoneen puolelta löytyikin yksi risa sulake. Taas toimii kaikki.
 
90-luvun Toyotan moottori alkaa viheltää 10min päästää liikkeellelähdöstä, vihellys ei ole niin äänekäs että sen saisi tallennettua, mutta ihmiskorva kuulee kyllä(kuhan radio on pois päältä), mietityttää tämä 10min viive, onko vinkkejä mitä kannattaisi tutkia? Just katsastuksesta läpi meni ilman huomautuksia

Mulla on kans samantyylistä vihellys/ulinaongelmaa. 05-vuosimallin Avensis bensakoneella ja automaattilaatikolla, 250 tkm mittarissa. Kuuluu n. 5 minuuttia liikkeellälähdön jälkeen pintakaasulla kevyesti kiihdytettäessä n. 1500 - 2500 rpm kierroslukualueella. Ulina lakkaa heti kun nostaa jalan kaasulta. Ulinan saa kuulumaan myös pysähdyksissä vapaalla, muutamissa kohdin kierroslukualueella 2000-3000 rpm, mutta ei niin lujana. Kahdessa huollossa olen jo käyttänyt autoa ongelman tiimoilta. Ensimmäisessä vaihdettiin moniurahihna ja vesipumppu, ei auttanut ongelmaan. Toisessa tutkivat alustan ja pyörät, eivät löytäneet mitään. Eli ainakaan pyörän laakereista tuo ei johdu.

Lisäksi, autoon vaihdettiin moniurahihna edellisen kerran 3 vuotta ja 12 tkm sitten, ja nyt taas. Moniurahihnan pitäisi ymmärtääkseni kestää 100 km. En nyt ole ihan varma oliko se oikeasti kovin kulunut, vai vaihtoivatko sen "vian arvauspajalla" vain varmuudeksi?

Eilen huomasin moottoritiellä alkaen nopeudesta 100 km/h terävää, metallimaista sirinää moottoritilasta. Ei kovin voimakas ääni, mutta sen kyllä kuulee kun oikein tarkasti kuuntelee. Tämäkin ääni loppuu kun nostaa jalan kaasulta.

Mikähän tässä nyt voi olla? Viiksettää käyttää autoa huollossa kun eivät löydä mitään, mutta vaihtavat vain summissa kalliita osia, eikä vika korjaannu. Rahaa vaan palaa.

Löytyykö PK-seudulta jotain pätevää pajaa jossa osaavat etsiä tämäntyylisiä vikoja esim. stetoskoopilla kuuntelemalla? Kovin paljoa en viitsi enää laittaa tämän auton remppoihin rahaa, sitä on jo mennyt aivan liikaa, ja alkaa olla kilometrejä jo sen verran mittarissa että paali kutsuu pian.
 
Viimeksi muokattu:
imupuolella joku vuoto. Puristele alkuun vaikka ilmanputsarilta imusarjalle menevä letku ja katso onko halkeamia. Nuo pitää välillä sellaista vihellystä kun imee ilmaa filtterin ohi, varsinkin jos putsari on vaihdettu viimeksi 10v sitten. Jos on joku tuollainen ongelma niin sirinä tuskin siihen liittyy, eiköhän siellä sirise joku löysällä oleva lämpöpelti tmv?

Edit: kaasuläppäkin voi pitää ujellusta jos imuputki on halki eikä täten "vaimenna" niitä ääniä.
 
Viimeksi muokattu:
^ Voiko imupuolen vuoto selittää myös tuon metallimaisen, terävän sirinän? Vai onkohan tämä jokin eri vika?
 
Viimeksi muokattu:
^ Voiko imupuolen vuoto selittää myös tuon metallimaisen, terävän sirinän? Vai onkohan tämä jokin eri vika?
Voi olla myös pakosarjan tiiviste palanut poikki jostain tai pakosarjan pultteja katkennut ajan kanssa. Ne pitää välillä aika erikoista ääntä ja pienet vuodot voi olla tosi vaikeita paikantaa. Huomaa tiivistepinnoissa nokisen vuotojäljen vasta kun ottaa pakasarjan pois. Ja nämä voi toisaan sirittää/napsuttaa/tupsuttaa hyvinkin omituisia ääniä.

Muoks:

Ääninäyte:
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla myös pakosarjan tiiviste palanut poikki jostain tai pakosarjan pultteja katkennut ajan kanssa. Ne pitää välillä aika erikoista ääntä ja pienet vuodot voi olla tosi vaikeita paikantaa. Huomaa tiivistepinnoissa nokisen vuotojäljen vasta kun ottaa pakasarjan pois. Ja nämä voi toisaan sirittää/napsuttaa/tupsuttaa hyvinkin omituisia ääniä.

Muoks:

Ääninäyte:


Kiitos vinkistä ja videosta. Juuri tuollainen metallinen, terävä sirinä kuuluu moottoritilasta alkaen n. 100 km/h nopeudesta, kun jalka on kaasupolkimella. Tosin ei kuulu noin kovana, koska Avensiksessa on aika hyvä moottoritilan äänieristys, moottorin ääniä ei juurikaan kuulu alle 3000 rpm kierrosalueella.

Tässä saattaa nyt olla kaksikin erillistä vikaa päällä yhtä aikaa. Milleköhän pajalle tämän romun uskaltaisi viedä seuraavalla kerralla? Jos taas menee arpomiseksi mikä on vialla ja varmuudeksi vaihtavat toimivia, kalliita osia, eikä vika siltikään korjaannu. Hyviä suosituksia PK-seudulta?

Nämä imu- ja pakosarjan viat, jos niitä ei korjaa ajoissa, niin voiko ongelma eskaloitua laajemminkin, ja aiheuttaa isompaa rempan tarvetta?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 743
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom