Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Itse olen vaihtanut tällä: MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy. Tämä tarttee kyllä jonkun 12V tupakansytkä tjsp kompuran että saa renkaaseen takas ilmat.

Tossa sanotaan että max 1,4bar ja epäilisin että tämä tulee auton jarrunestesäiliöstä, en siis biltemalaisellakaan enempää laittaisi.

Yllä mainittu jarrujen polkeminen toimii myös, joko linkkaamallasi bilteman tai vastaavalla takaiskuventtiilillä tai yllä kuvatulla itse tehdyllä ilmalukolla (virittelemistä että se letkun pää varmasti pysyy nestepinnan alapuolella.

Ilmausjärjestys vaihtelee autoittain enkä usko sillä olevan mitään suurempaa merkitystä, neste menee sinne minne se vapaasti pääsee eikä niihin muihin linjoihin. Nyky ibizassa sanotaan kuskietu, apparietu, kuskitaka, apparitaka kun edeltävässä autossa oli käänteisessä järjestyksessä.

Jos polkemalla vaihdat niin etujarruja en polkisi 10krt putkeen katsomatta välissä, jos en väärin muista niin edeltävässä tuli jo 5 polkasulla 2,5dl…

Linkkaamassasi biltemalaisessa on takaisku. Pumppaus ennen aukaisua pätee vain jos välissä ei ole takaiskua/ilmalukkoa eli jos vaihdat suoralla letkulla avoimeen asti siten että letkun pää on ilmassa.

Tietysti tuo paineistettu on helppo ja sitä itsekin käytän. Suurimmaksi eduksi lasken sen että ei tartte käsin lisäillä lientä välissä, mutta tuo motonetin säiliö on pieni eli se pitää täyttää kerran välissä. Tätäkin muuten kysyit: eli joo myös siihen bilteman paine säiliöön uudet liemet sisään niin se syöttää sen sieltä jarrunestesäiliöön.

Edit: kohtaan 1, itse olen ostanut apteekista ihan lääkeruiskun, olisko ollut 50ml vai 100ml jos mahtuu halkaisijaltaan sisään. Hintaa euro, mutta tietysti joku joku isompisäiliöinen ja letku väliin olisi nopeampi.

Voiko tuota Biltema paineistusvehjettä käyttää ilman, että siihen laittaa (uutta) jarrunestettä? Säästyis sen putsaamiselta, kun puskis vain paineen sillä säiliöön ja kävis välillä katsomassa, että säiliössä riittävästi tavaraa ja tarvittaessa paineet pois, korkki auki, lisää tavaraa säiliöön, korkki kiinni ja uusi paineistus.
 
Öljyjen imuvaihtajalla kävi ilmaaminen tosi kätevästi. Jarruputken vaihdon jälkeen tyhjä putki, niin imuvaihtajan letku ilmanippaan ja imu päälle. Ilmausruuvia availee ja katsoo, että nestettä riittää säiliössä. Näin helppo vaihtaa jarrunesteet myös.
Pikkupoikana jo isän kanssa ilmattiin polkemalla. Pumppasin ja huusin välillä ”painetta” ”pohjassa”. Missään nimessä ei saanut aloittaa pumppaamista ennenkuin isä antoi luvan, hauskaa touhua. Toimii vieläkin jos on kaveri apuna, hidasta tosin jos on ilmaa paljon.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Öljyjen imuvaihtajalla kävi ilmaaminen tosi kätevästi. Jarruputken vaihdon jälkeen tyhjä putki, niin imuvaihtajan letku ilmanippaan ja imu päälle. Ilmausruuvia availee ja katsoo, että nestettä riittää säiliössä. Näin helppo vaihtaa jarrunesteet myös.
Pikkupoikana jo isän kanssa ilmattiin polkemalla. Pumppasin ja huusin välillä ”painetta” ”pohjassa”. Missään nimessä ei saanut aloittaa pumppaamista ennenkuin isä antoi luvan, hauskaa touhua. Toimii vieläkin jos on kaveri apuna, hidasta tosin jos on ilmaa paljon.

Tarkoitatko jotain tällaista 12V-vehjettä?
 
Voiko tuota Biltema paineistusvehjettä käyttää ilman, että siihen laittaa (uutta) jarrunestettä? Säästyis sen putsaamiselta, kun puskis vain paineen sillä säiliöön ja kävis välillä katsomassa, että säiliössä riittävästi tavaraa ja tarvittaessa paineet pois, korkki auki, lisää tavaraa säiliöön, korkki kiinni ja uusi paineistus.
En mä ainakaan omaani ole putsannut ja ihan ok se on toiminut, mutta jonkun 6-8v jälkeen katkes ekat letkut.

Ei tossa kuvaamassasi hommassa kyllä oo mitään järkeä, vaihtaisin ennemmin sitten polkemalla.
 
Itse olen vaihtanut tällä: MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy. Tämä tarttee kyllä jonkun 12V tupakansytkä tjsp kompuran että saa renkaaseen takas ilmat.

Tossa sanotaan että max 1,4bar ja epäilisin että tämä tulee auton jarrunestesäiliöstä, en siis biltemalaisellakaan enempää laittaisi.

Yllä mainittu jarrujen polkeminen toimii myös, joko linkkaamallasi bilteman tai vastaavalla takaiskuventtiilillä tai yllä kuvatulla itse tehdyllä ilmalukolla (virittelemistä että se letkun pää varmasti pysyy nestepinnan alapuolella.

Ilmausjärjestys vaihtelee autoittain enkä usko sillä olevan mitään suurempaa merkitystä, neste menee sinne minne se vapaasti pääsee eikä niihin muihin linjoihin. Nyky ibizassa sanotaan kuskietu, apparietu, kuskitaka, apparitaka kun edeltävässä autossa oli käänteisessä järjestyksessä.

Jos polkemalla vaihdat niin etujarruja en polkisi 10krt putkeen katsomatta välissä, jos en väärin muista niin edeltävässä tuli jo 5 polkasulla 2,5dl…

Linkkaamassasi biltemalaisessa on takaisku. Pumppaus ennen aukaisua pätee vain jos välissä ei ole takaiskua/ilmalukkoa eli jos vaihdat suoralla letkulla avoimeen asti siten että letkun pää on ilmassa.

Tietysti tuo paineistettu on helppo ja sitä itsekin käytän. Suurimmaksi eduksi lasken sen että ei tartte käsin lisäillä lientä välissä, mutta tuo motonetin säiliö on pieni eli se pitää täyttää kerran välissä. Tätäkin muuten kysyit: eli joo myös siihen bilteman paine säiliöön uudet liemet sisään niin se syöttää sen sieltä jarrunestesäiliöön.

Edit: kohtaan 1, itse olen ostanut apteekista ihan lääkeruiskun, olisko ollut 50ml vai 100ml jos mahtuu halkaisijaltaan sisään. Hintaa euro, mutta tietysti joku joku isompisäiliöinen ja letku väliin olisi nopeampi.
Mulla on myös toi Motonetin ilmauslaite ja toimiva peli hintaisekseen.

Ilmausjärjestyksestä sen verran, että valmistajan ohjetta tulee noudattaa, mutta taitaa nykyisin ilmausjärjestys olla lähes poikkeuksetta lähimmästä kauimpaan, kun ennen vanhaan se oli kauimmasta lähimpään. Tämä johtuu siitä, että nykyään jokaiselle pyörälle lähtee itsenäinen putki ABS-yksiköltä, joten ensin kannattaa ilmata lähin pyörä, koska silloin säiliössä ja putkissa ennen ABS-yksikköä oleva vanha neste saadaan vaihdettua pienimmällä nestemäärällä.
 
En mä ainakaan omaani ole putsannut ja ihan ok se on toiminut, mutta jonkun 6-8v jälkeen katkes ekat letkut.

Ei tossa kuvaamassasi hommassa kyllä oo mitään järkeä, vaihtaisin ennemmin sitten polkemalla.

Mikä kohta tarkalleen tekee tuosta järjettömän?
 
Skoda Octavian manuaalivaihteistossa ykkönen tuntuu välillä jämähtävän silmään. Määrätietoisella nykäisyllä saa vetäistyä kakkosen päälle ja vaihdekeppi tuntuu muutaman sekunnin ajan jäykältä, mutta vaihteet eivät rutise. Tuon jälkeen palautuu täysin normaaliksi ja vaihteet menevät todella kevyesti päälle. Tuota tapahtuu vain harvoin ja kytkimen tuntuma on aina normaali.

Jumittaakohan siirtäjä vai onkohan öljyt huonohkot? Tapahtuu vain kuumalla koneella ja nyt kun miettii, niin myös kuumalla kelillä. Kytkintä en usko syyksi, kun vaihteet eivät kuitenkaan rusahda. Lähinnä vaihdekeppi ei halua liikkua ja ongelmana on aina 1 ja 2 vaihteet.
Tällä viikolla olisi ollut öljynvaihto laatikolle. Nyt alkoi kaksoismassa kolisemaan kylmänä ja vaimenee, kun lyö kytkimen pohjaan. Taitaa vaihteiden jumitus päälle johtua aivan väsyneestä kaksoismassasta. Muutenkin vaihteita vaihtaessa kuulostaa siltä, että jossain olisi hieman välystä.

Noh, ensi viikolle varattu aika kaksoismassan vaihtoon merkkiliikkeeseen. Oma osuus kaikesta 0€ ja saan sijaisauton remontin ajaksi. Kilometrejä nyt 163tkm ja jos ajan tuohonkin 250tkm mittariin, niin hyvä, että vauhtipyörä hajosi nyt.
 
Kuulostaa kovin monimutkaiselta monella jarrunesteen vaihto. Jos järjestelmä on toimiva ja jo ennestään täynnä nestettä, riittää usein se, että laittaa ilmausnipasta letkun sinne jätepulloon ja avaa sen ilmausnipan ja antaa nesteen valua ihan painovoimaisesti itsekseen, sama vuorotellen joka satulalle (ja abs purkille jos sellainen on ja se on eriseen ilmattava) Pitää vaan huolen siitä, että säiliössä on koko ajan uutta ainetta, että ei hörppäise ilmaa sieltä.
 
Tukivarsijumppaa laatokkaan. Ennakoin ja varasin pulttisarjan hommaan niin ei tarvitse sääliä availlessa.
DSC_2057.JPG


DSC_2058.JPG
 
Tukivarsijumppaa laatokkaan. Ennakoin ja varasin pulttisarjan hommaan niin ei tarvitse sääliä availlessa.
Tässä on kyllä suurta viisautta. Mekaanikon elämässä säästyy huomattavasti tunteja ja hermoja kun ei edes yritä ährätä ehjänä auki vanhan auton koiranluita tms ruosteisia pultteja alustasta vaan vetää ne suoraan leikkurilla auki. Usein sen pitkän turaamisen jälkeen ne mutterit on kuitenkin leikattava kun ei ne auenneetkaan millään.
 
Rupesin asentamaan öljynlämpömittaria.

1691088218311.png


En keksinyt järkevämpääkään tapaa asentaa kuin tehdä öljyproppuun kierre anturille.

Käytin kierretappia jossa luki NPT 1/8-27

lopputulos -> anturi ei sovi siihen. Mikä meni pieleen? Omaan silmään anturi näyttää selvästi tiheämmällä kierteellä olevalta. Se ei pyöri juuri yhtään tuolle kierteelle jonka tein... Anturin kyljessä lukee NPT...

Tämmönen tarvikesarja oli mukana:
1691088573668.png





???


Mistä voi ostaa kierrekamman joka sisältäisi nää kaikki tuumaset sekasikiöt?
 

Liitteet

  • IMG_20230803_214606.jpg
    IMG_20230803_214606.jpg
    294,2 KB · Luettu: 85
Viimeksi muokattu:
Jos kerran anturin kierre näyttää silmään liian tiheältä, niin helpollahan tuon mittaa onko 27 kierrettä tuumalla vai enemmän. Vai?

NPT-kierteessä kannattaa huomioida, ettei tappia saa kiertää reiästä läpi, koska reiän on tarkoitus olla kartiomainen. Toisin kuin ~jokaisessa muussa kierretyypissä.
 
Rupesin asentamaan öljynlämpömittaria.

1691088218311.png


En keksinyt järkevämpääkään tapaa asentaa kuin tehdä öljyproppuun kierre anturille.

Käytin kierretappia jossa luki NPT 1/8-27

lopputulos -> anturi ei sovi siihen. Mikä meni pieleen? Omaan silmään anturi näyttää selvästi tiheämmällä kierteellä olevalta. Se ei pyöri juuri yhtään tuolle kierteelle jonka tein... Anturin kyljessä lukee NPT...

Tämmönen tarvikesarja oli mukana:
1691088573668.png





???


Mistä voi ostaa kierrekamman joka sisältäisi nää kaikki tuumaset sekasikiöt?
Kyllähän noita kampoja löytyy, mutta pitää ostaa aika liuta.
Kierteitä on millisiä, tuumasia, r/g, unc, npt, npts, pg yms.

Joskus itsekkin tuskastuu noiden kanssa
 
Kierretappia ja anturin kierrettä vierekkäin vertaamalla varmaankin kyllä pystyisi vertaamaan että mätsääkö kierteen tiheys. Jos kierteen nousu näyttää mätsäävän, voisi olla kyse siitä, että pitäisi se kierretappi ajaa vähän syvemmälle, jolloin kierre siinä suulla hieman isonee. Jos jännittää tehdä kierrettä lisää tuohon tulppaan, niin kokeilee vaikka jollakin jämäpalalla erikseen ensin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän noita kampoja löytyy, mutta pitää ostaa aika liuta.
Kierteitä on millisiä, tuumasia, r/g, unc, npt, npts, pg yms.

Joskus itsekkin tuskastuu noiden kanssa

biltemasta löytyi suoraan kierrekampa missä on 27tpi (1/8-27 mittaamiseen/vertaamiseen)

en kyllä jaksanut enää mittailla sitä anturia kun löysin sille miljoonalaatikosta jonkun mittarin mukana tulleen m14x1.5 adapterin mihin se ruuvautui hyvin, ja jonka pistin suoraan öljypohjaan kiinni öljypropun tilalle...
 
Joku entisistä omistajista on vaihtanut projektori-tyyppiset umpiot keulalle. Nyt toinen niistä on rikki. Voinko tilalle laittaa vakio heijastinumpion vai tuleeko katsastuksessa sanomista jos ovat erilaiset?
 
Kuulostaa kovin monimutkaiselta monella jarrunesteen vaihto. Jos järjestelmä on toimiva ja jo ennestään täynnä nestettä, riittää usein se, että laittaa ilmausnipasta letkun sinne jätepulloon ja avaa sen ilmausnipan ja antaa nesteen valua ihan painovoimaisesti itsekseen, sama vuorotellen joka satulalle (ja abs purkille jos sellainen on ja se on eriseen ilmattava) Pitää vaan huolen siitä, että säiliössä on koko ajan uutta ainetta, että ei hörppäise ilmaa sieltä.
Tuolla tyylillä järjestelmään jää paljon vanhaa jarrunestettä, kun pääsylinterin eikä työsylintereiden männät liiku koko vaihdon aikana mihinkään.
 
Tuolla tyylillä järjestelmään jää paljon vanhaa jarrunestettä, kun pääsylinterin eikä työsylintereiden männät liiku koko vaihdon aikana mihinkään.
Höpöpöpö. Kun painat jarrua, se työsylinteri liikkuu keskimäärin alle millin (levyjarrut) ja pääsylinterikään ei liiku juurikaan paljoa sen enempää. Huomaat kyllä jos joskus pääset näkemään jarrusylinterin läheltä. Vaikka se sylinteri liikkuisi sentin ulospäin, se ei silti vaikuta mitään asiaan, kun se mäntä ei kuitenkaan taaksepäin liiku mitenkään pohjaan asti, jolloin vanhat nesteet ikäänkuin puristuisi sieltä ulos niin kuin ajattelet.
 
Höpöpöpö. Kun painat jarrua, se työsylinteri liikkuu keskimäärin alle millin (levyjarrut) ja pääsylinterikään ei liiku juurikaan paljoa sen enempää. Huomaat kyllä jos joskus pääset näkemään jarrusylinterin läheltä. Vaikka se sylinteri liikkuisi sentin ulospäin, se ei silti vaikuta mitään asiaan, kun se mäntä ei kuitenkaan taaksepäin liiku mitenkään pohjaan asti, jolloin vanhat nesteet ikäänkuin puristuisi sieltä ulos niin kuin ajattelet.
Ensiksi, pääsylinteri ei tosiaan liiku yhtään kun on "tulipellissä" kiinni, vaan sen sisällä oleva mäntä liikkuu ja sama homma työsylinterissä, kun on pulteilla kiinni autossa.
Nyt on ilmeisesti äly loppunut lyhyeen, kun ei ole kysymys paljon se työsylinterin mäntä liikkuu vaan kuinka paljon pääsylinterin mäntä liikkuu ilmausruuvi auki, kun jarrua painetaan.
Ilmausruuvi on jarrusatulassa ylhäällä, koska ilma/kaasu nousee nesteessä ylöspäin ja tuloletku on alhaalla ja näin mahdollistaa jarrujen ilmauksen, jos ne jostain ihmeen syystä olisi toisin päin tuo valutus homma toimisi paremmin, mutta kun ei ole niin suurin osa molempien sylinterien nesteistä jää vaihtumatta.
Neste kun mene aina helpointa reittiä, eikä nouse itsekseen ylös sieltä työsylinteristä ja ilmausruuvista ulos.
Tuo sinun valutustekniikkasi on myös yhtä hidas, kun yrittäisi kusemalla putsata 1000 neliön asfalttipihan.
 
Viimeksi muokattu:
Ensiksi, pääsylinteri ei tosiaan liiku yhtään kun on "tulipellissä" kiinni, vaan sen sisällä oleva mäntä liikkuu ja sama homma työsylinterissä, kun on pulteilla kiinni autossa.
Nyt on ilmeisesti äly loppunut lyhyeen, kun ei ole kysymys paljon se työsylinterin mäntä liikkuu vaan kuinka paljon pääsylinterin mäntä liikkuu ilmausruuvi auki, kun jarrua painetaan.
Ilmausruuvi on jarrusatulassa ylhäällä, koska ilma/kaasu nousee nesteessä ylöspäin ja tuloletku on alhaalla ja näin mahdollistaa jarrujen ilmauksen, jos ne jostain ihmeen syystä olisi toisin päin tuo valutus homma toimisi paremmin, mutta kun ei ole niin suurin osa molempien sylinterien nesteistä jää vaihtumatta.
Neste kun mene aina helpointa reittiä, eikä nouse itsekseen ylös sieltä työsylinteristä ja ilmausruuvista ulos.

Nyt sulla muuttuu jututkin jo, äsken puhuit, että pitää työsylinterin ja pääsylinterin mäntien liikkua, että nesteet vaihtuu kokonaan.

Ei se työsylinteri (joo, sylinterin mäntä) liiku siinä satulassa käytännössä mihinkään vaikka on se ilmausruuvi auki, se on normaalisti kiinni jarrupalassa joka on hiuskarvaa vajaa kiinni jarrulevyssä, se liike on aivan minimaalinen. Pääsylinteri (sylinterin mäntä) liikkuu kyllä silloin jos se ilmausruuvi on auki, mutta toimivassa systeemissä ei ole ilmaa siellä pääsylinterissä. Nyt puhutaan edelleenkin jarrunesteiden vaihtamisesta toimivasta järjestelmästä. Uutta/tyhjää järjestelmää täytettäessa pumppaus/alipaine/ylipaine tms voi olla tarpeen, vaikka useimmiten tyhjäkin järjestelmä täyttyy omalla painollaan ihan hyvin, kyllä se ilma pakenee sen nesteen edellä sieltä, lähinnä siinä pumppaamisessa on kyse homman nopeuttamisesta. Autoissa on mun havaintojen mukaan se jarrunestesäiliö ollut kaikissa ylempänä kuin ilmausruuvi satulassa, se neste kyllä vaihtuu sieltä omalla painollaan ja sieltä ilmausruuvista ei kyllä mene ilmakupla taaksepäin. Jos jarrua on pumppaamassa kaveri ja ei poljenta ja nipan kiristys mene ihan oikeaan tahtiin, silloin on kyllä mahdollisuus saada pieni kupla pakittamaan työsylinteriin jos oikein on huono tuuri ja huono asento sillä ylivuotoletkulla.
 
Opettele nyt lukemaan ensin, kun missään ei lue PITÄÄ, vain suin omissa jorinoissa lukee niin.
 
Kuulostaa kovin monimutkaiselta monella jarrunesteen vaihto. Jos järjestelmä on toimiva ja jo ennestään täynnä nestettä, riittää usein se, että laittaa ilmausnipasta letkun sinne jätepulloon ja avaa sen ilmausnipan ja antaa nesteen valua ihan painovoimaisesti itsekseen, sama vuorotellen joka satulalle (ja abs purkille jos sellainen on ja se on eriseen ilmattava) Pitää vaan huolen siitä, että säiliössä on koko ajan uutta ainetta, että ei hörppäise ilmaa sieltä.

Tätä olen itsekin käyttänyt kun ei ole hoppu ollut tai tehnyt muuta remppaa samalla. Nippa auki ja valumaan. Ja olen yhden jarruletkun vaihdonkin hoitanut näin. Onhan se hitaampaa. Harrastevolkkarista herkistelin jarruja tänään. Jarruletkut pitäisi vaihtaa samoin kuin liukujen kumit, yksi oli hajonnut. Yritin ennakoida ja harjasin ruosteita pois liitoksista ja ilmaruuvista ja suhuuttelin ruosteenirroitinta, jos se auttaisi vähän. Aina jotain pientä löytyy tuosta, mutta tavallaan ihan mukavaa kun kaiken tekemiseen on tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Valutus on ihan toimiva ilmaustapa, mutta sillä ei saa nesteen seassa olevia hiutaleita tai sedimenttiä pois. Niiden poistoon tarvitaan reilumpaa virtaus.
 
Joo, siis painovoimainen ilmaus toimii täydellisesti, jos vaihtaa vaikka satulan, mutta nesteiden vaihtoon sitä tapaa ei suositella. Toisaalta kyllä se neste vaihtuu luultavasti riittävän hyvin niinkin, sillä mitään täydellistä järjestelmän puhdistusta ei jarrunesteiden vaihdolla edes haeta, vaan lähinnä ominaisuuksiaan menettäneen nesteen korvaamista uudella. Kaikkihan eivät vaihda jarrunesteitä koskaan ;)

Jossain merkkihuollossa nesteiden vaihto voi olla sellainen, että koko järjestelmän läpi ajetaan joitain desejä nestettä, niin jokainen voi miettiä kuinka paljon järjestelmä siitä puhdistuu (neste toki uusiutuu ihan riittävän hyvin). Itse jos vaihtaa, niin voi toki lorotella vaikka pari litraa, kun se nesteen hinta ei ole kustannuskysymys.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, siis painovoimainen ilmaus toimii täydellisesti, jos vaihtaa vaikka satulan, mutta nesteiden vaihtoon sitä tapaa ei suositella. Toisaalta kyllä se neste vaihtuu luultavasti riittävän hyvin niinkin, sillä mitään täydellistä järjestelmän puhdistusta ei jarrunesteiden vaihdolla edes haeta, vaan lähinnä ominaisuuksiaan menettäneen nesteen korvaamista uudella. Kaikkihan eivät vaihda jarrunesteitä koskaan ;)
Juuri näin, se vaihto on ennakointia ja kovassa käytössä kyllä huomaa sen kun jarruneste menettää ominaisuuksiaan kovan kuumuuden ja ennen kaikkea veden kertymisen takia.
Kilpurissa olen vuorotellut kirkkaalla ja sinisellä jarrunesteellä, siinä näkee hyvin miten nesteet vaihtuu. Se vaihdon raja on aika terävä, ei tule juurikaan sellaista sekoittunutta siinä välissä.
 
Jarrujen ilmauslaite, manuaalinen
Tommoinen on itsellä jarrujen ilmaukseen ja nesteen vaihtoon, noi imevät on kyllä aivan leikkikaluja tämmöisen rinnalla.

Kävin hakemassa saman vehkeen viime viikolla. Pystyykö tuota käyttämään niin, että jarrunestesäiliöstä vanhat tavarat pois ja uudet tilalle, paineet säiliöön ja vaihtohommiin. Sitten vain paineet pois ja lisää tavaraa suoraan jarrunestesäiliöön tarpeen mukaan. Vai pitääkö ajaa jarrunesteet tämän vehkeen kautta? Mietin vain, että miten se tilanne hoidetaan, kun nesteet vaihdettu ja säiliö piripinnassa, ja pitäisi tuo korkki aukaista. Voi olla sotkuista hommaa.
 
Kävin hakemassa saman vehkeen viime viikolla. Pystyykö tuota käyttämään niin, että jarrunestesäiliöstä vanhat tavarat pois ja uudet tilalle, paineet säiliöön ja vaihtohommiin. Sitten vain paineet pois ja lisää tavaraa suoraan jarrunestesäiliöön tarpeen mukaan. Vai pitääkö ajaa jarrunesteet tämän vehkeen kautta? Mietin vain, että miten se tilanne hoidetaan, kun nesteet vaihdettu ja säiliö piripinnassa, ja pitäisi tuo korkki aukaista. Voi olla sotkuista hommaa.
Tonne ilmausvehkeen pönttöön vaan nesteet, sit kun on homma tehty, niin laskee ton härvelin napista paineet pois, samalla tulee letku tyhjäksi. Sit voi korkin irroittaa ilman että läikkyy mitään. Ei tarvi kikkailla mitään.
 
Hain koodan työmatka-autoksi. Olivat hukannu rekisteriotteen yllättävästi. Vähemmän yllättävästi trafin sivuilla löysin katsastuksen korjauskehotuksista jäähdytysnestevuodon kun tajusin nestettä katoavan. Onneksi vältyin kansirempalta.
 
Hain koodan työmatka-autoksi. Olivat hukannu rekisteriotteen yllättävästi. Vähemmän yllättävästi trafin sivuilla löysin katsastuksen korjauskehotuksista jäähdytysnestevuodon kun tajusin nestettä katoavan. Onneksi vältyin kansirempalta.
Vuotiko sitä jäähdytysnestettä kannen välistä vai mistä arvelit että kansipahvi rikki?

Korjauskehoitus jäähdytysnesteestä tarkoittaa ulkoista vuotoa joka voi olla vaikka euron letkun pätkä?!
 
Golf IV 1.6 -04 on alkanut hävittää jarrunestettä. Merkkivalo syttyi jokunen viikko sitten ja lisättiin nestettä. Nyt muutaman viikon päästä valo syttyi uudestaan ja nestettä on taas hävinnyt jonnekin. Ei tahdo löytyä vuotokohtaa mistään. Jarrutuntumassakaan ei oikein mielestäni ole mitään muutosta. Autoa ei ole vielä purettu atomeiksi vian paikallistamiseksi, lähinnä letkut ja putket ja muut näkyvät kohdat silmämääräisesti katsottu. Mitähän tässä seuraavaksi tutkisi?
 
Golf IV 1.6 -04 on alkanut hävittää jarrunestettä. Merkkivalo syttyi jokunen viikko sitten ja lisättiin nestettä. Nyt muutaman viikon päästä valo syttyi uudestaan ja nestettä on taas hävinnyt jonnekin. Ei tahdo löytyä vuotokohtaa mistään. Jarrutuntumassakaan ei oikein mielestäni ole mitään muutosta. Autoa ei ole vielä purettu atomeiksi vian paikallistamiseksi, lähinnä letkut ja putket ja muut näkyvät kohdat silmämääräisesti katsottu. Mitähän tässä seuraavaksi tutkisi?

Jos letkut ja jarrusatulat on kuivia tuolla hävikillä niin seuraavat vuotopaikat on sitten jarru- ja kytkin pääsylinteri ja kytkimen työsylinteri. Vuoto voi olla myös piilossa osin pölysuojakumien alla.
 
Yllättävän paljon kyllä vuotaa ilman, että löytyy lammikkoa. Itse huomasin viimeksi jarrunestevuodon pihan läiskästä ennen, kuin syttyi valo. Ennemmin tai myöhemmin tulee vuotopaikka näkyviin.
 
Jos letkut ja jarrusatulat on kuivia tuolla hävikillä niin seuraavat vuotopaikat on sitten jarru- ja kytkin pääsylinteri ja kytkimen työsylinteri. Vuoto voi olla myös piilossa osin pölysuojakumien alla.
Oireilisiko joku näistä jollain tietyllä tavalla, että vähän osaisi siltä pohjalta arvailla syyllistä? Jossain oli maininta, että iso määrä nestettä mahtuisi jarrutehostajaan. Miltä tämä kuulostaisi?
 
Oireilisiko joku näistä jollain tietyllä tavalla, että vähän osaisi siltä pohjalta arvailla syyllistä? Jossain oli maininta, että iso määrä nestettä mahtuisi jarrutehostajaan. Miltä tämä kuulostaisi?
Hyvin mahdollista tuo tehostinhommakin. Ei tuossa oikein ole oikotietä onneen, sylinterien pölysuojien alle voi yrittää kurkkia että onko siellä märkää.
 
Hyvin mahdollista tuo tehostinhommakin. Ei tuossa oikein ole oikotietä onneen, sylinterien pölysuojien alle voi yrittää kurkkia että onko siellä märkää.
Jos nestettä häviää niin että jo pari kertaa säiliö täytetty niin siinä ei tarvitse kyllä minkään pölysuojan alle katsoa, katsoo putket, letkut ja satulat läpi, jos ei mäy vuotoa, on se tehostin.

Toki jos hydraulinen kytkin niin voi se vuoto olla sielläkin...
 
Jos nestettä häviää niin että jo pari kertaa säiliö täytetty niin siinä ei tarvitse kyllä minkään pölysuojan alle katsoa, katsoo putket, letkut ja satulat läpi, jos ei mäy vuotoa, on se tehostin.

Toki jos hydraulinen kytkin niin voi se vuoto olla sielläkin...
Riippuu mihin se neste putoaa, ex audini valutteli jarrunestettä kytkinpoljinta pitkin lattiamatolle aina aamun ensimmäisillä kytkimen painalluksilla. Oli hankala paikantaa vaikka vuoto oli suurehko mutta sillä se antoi itsensä ilmi kun sylinterin pölytiivisteen alla oli nestettä vaikka kuinka
 
Kenkää vaan jarrupolkimelle ja kovaa kun auto käy. Kyllä se vuoto sillä suurenee jos on jarruosissa eli putkissa tai satuloissa.

Kytkinhommat sitten erikseen.
 
Mainitaan nyt tässäkin ketjussa tästä tarjouksesta, kun täällä korjaillaan näitä romuja. Meretekillä on autojen purkuosat -80% koodilla: Muutto80



Ps. Saanko jostain selville autoni starttimoottorin tarkan mallin. Itsellä on Hyundai i20 2009 1.4L bensakoneella. Tälle moottorille on heikosti purkuosia saatavilla. Mikäli saisin selvitettyä jostain yhteensopivat starttimoottorit, niin voisin uskaltaa ostaa tuon 1.2L moottorissa olevan startin. Startti tuottaa etenkin kovilla pakkasilla ongelmia ja joskus riittää pienempikin pakkanen (-5°c). Tällöin startin solenoidin rasvat jämähtävät ja startatessa kuuluu pelkkä naksahdus. Autoa pitää työntää joitakin kymmeniä senttejä ja toivoa, että startti liikahtaa sen verran, että auto käynnistyy normaalisti.
 
Tuo oli kyllä melkein liian hyvältä kuulostava tarjous mutta koska kioski on samalla paikkakunnalla niin otin Fabiaan tuolta Kovilin käyttämättömän näköisen koukun.

Saapahan sähköfillarin tarvittaessa mukaan matkalle telineessä.

Reilu 60€ jäi maksettavaa, olisi ollut toinen joku enemmän käytettykin alle 15€ hintaan.

Pitäisi vielä googlailla johtosarja, mielellään joku valmis toteutus kun en ajatellut ainakaan ryöstöliittimillä ottaa takavaloilta.
 
Ja omaa sisältöä on se, mihin kuntoon 2011 vuoden vaggine(fabia) on mahdollista kypsyä:

1690575069772.png

Asiaa tarkemmin tutkiessa on todennäköistä, että tuo apukuskin helmakotelo on ajettu johonkin ja sitä on pitänyt paikkailla ja se on tehty huonosti.
Kolarointikin on tietysti mahdollinen, mutta siitä ei ole mitään muita ilmeisiä merkkejä joten veikkaan, että nostettu tunkilla väärin tai osuttu rotvalliin tms.

Aikomus oli vain passivoida ruosteet ja vetää päälle kerros paksua siveltävää alustamassaa, mutta hitsaushommiinhan tässä joutuu

Tähän päivitystä, että tuli käytyä hitsailemassa. Mätää löytyi sen verran että piti ottaa isompi soiro pois.

IMG_20230809_095634_028.jpg
IMG-20230805-WA0002~2.jpg
IMG-20230805-WA0005~2.jpg


Varmaan puskusaumaan hieromalla olisi saanut siistimmän enkä jaksanut alkaa kittailemaan saumoja sen kummemmin. Massaa päälle ja kovaa ajoa.
 
Vuotiko sitä jäähdytysnestettä kannen välistä vai mistä arvelit että kansipahvi rikki?
Säikähdin vaan ja pelkäsin heti pahinta kun jäähdytinnestettä hävisi viikon aikana nopeaan tahtiin:D

Korjauskehoitus jäähdytysnesteestä tarkoittaa ulkoista vuotoa joka voi olla vaikka euron letkun pätkä?!
Joo, tosta korjauskehotuksesta päättelinkin, että vuoto on täytynyt havaita silmin. Sai huokaista helpotuksesta tällä kertaa.
 
Vaihdan venttiilikopan tiivisteen. Jakopään kotelon saumojen kohdalle pitäisi laittaa pikku nokare RTV-silikonia. Valmiiksi löytyisi seuraavaa, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä muualla. Laitanko Hylomaria vai ostanko RTV-silikonia?

 
Vaihdan venttiilikopan tiivisteen. Jakopään kotelon saumojen kohdalle pitäisi laittaa pikku nokare RTV-silikonia. Valmiiksi löytyisi seuraavaa, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä muualla. Laitanko Hylomaria vai ostanko RTV-silikonia?
Tätä tullut käytettyä bemarin venttiilikopassa
 
Vaihdan venttiilikopan tiivisteen. Jakopään kotelon saumojen kohdalle pitäisi laittaa pikku nokare RTV-silikonia. Valmiiksi löytyisi seuraavaa, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä muualla. Laitanko Hylomaria vai ostanko RTV-silikonia?


Laita hylomaria vaan, helppo poistaa tulevaisuudessa eikä tule silikonipaloja pudoteltua öljyn juokkoon kun seuraavan kerran avaa.
 
Sininen Hylomar on legendaarinen vanhan liiton tiivisteaine. Kehitetty suihkumoottoreihin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 512 705
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom