Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kierretappia ja anturin kierrettä vierekkäin vertaamalla varmaankin kyllä pystyisi vertaamaan että mätsääkö kierteen tiheys. Jos kierteen nousu näyttää mätsäävän, voisi olla kyse siitä, että pitäisi se kierretappi ajaa vähän syvemmälle, jolloin kierre siinä suulla hieman isonee. Jos jännittää tehdä kierrettä lisää tuohon tulppaan, niin kokeilee vaikka jollakin jämäpalalla erikseen ensin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän noita kampoja löytyy, mutta pitää ostaa aika liuta.
Kierteitä on millisiä, tuumasia, r/g, unc, npt, npts, pg yms.

Joskus itsekkin tuskastuu noiden kanssa

biltemasta löytyi suoraan kierrekampa missä on 27tpi (1/8-27 mittaamiseen/vertaamiseen)

en kyllä jaksanut enää mittailla sitä anturia kun löysin sille miljoonalaatikosta jonkun mittarin mukana tulleen m14x1.5 adapterin mihin se ruuvautui hyvin, ja jonka pistin suoraan öljypohjaan kiinni öljypropun tilalle...
 
Joku entisistä omistajista on vaihtanut projektori-tyyppiset umpiot keulalle. Nyt toinen niistä on rikki. Voinko tilalle laittaa vakio heijastinumpion vai tuleeko katsastuksessa sanomista jos ovat erilaiset?
 
Kuulostaa kovin monimutkaiselta monella jarrunesteen vaihto. Jos järjestelmä on toimiva ja jo ennestään täynnä nestettä, riittää usein se, että laittaa ilmausnipasta letkun sinne jätepulloon ja avaa sen ilmausnipan ja antaa nesteen valua ihan painovoimaisesti itsekseen, sama vuorotellen joka satulalle (ja abs purkille jos sellainen on ja se on eriseen ilmattava) Pitää vaan huolen siitä, että säiliössä on koko ajan uutta ainetta, että ei hörppäise ilmaa sieltä.
Tuolla tyylillä järjestelmään jää paljon vanhaa jarrunestettä, kun pääsylinterin eikä työsylintereiden männät liiku koko vaihdon aikana mihinkään.
 
Tuolla tyylillä järjestelmään jää paljon vanhaa jarrunestettä, kun pääsylinterin eikä työsylintereiden männät liiku koko vaihdon aikana mihinkään.
Höpöpöpö. Kun painat jarrua, se työsylinteri liikkuu keskimäärin alle millin (levyjarrut) ja pääsylinterikään ei liiku juurikaan paljoa sen enempää. Huomaat kyllä jos joskus pääset näkemään jarrusylinterin läheltä. Vaikka se sylinteri liikkuisi sentin ulospäin, se ei silti vaikuta mitään asiaan, kun se mäntä ei kuitenkaan taaksepäin liiku mitenkään pohjaan asti, jolloin vanhat nesteet ikäänkuin puristuisi sieltä ulos niin kuin ajattelet.
 
Höpöpöpö. Kun painat jarrua, se työsylinteri liikkuu keskimäärin alle millin (levyjarrut) ja pääsylinterikään ei liiku juurikaan paljoa sen enempää. Huomaat kyllä jos joskus pääset näkemään jarrusylinterin läheltä. Vaikka se sylinteri liikkuisi sentin ulospäin, se ei silti vaikuta mitään asiaan, kun se mäntä ei kuitenkaan taaksepäin liiku mitenkään pohjaan asti, jolloin vanhat nesteet ikäänkuin puristuisi sieltä ulos niin kuin ajattelet.
Ensiksi, pääsylinteri ei tosiaan liiku yhtään kun on "tulipellissä" kiinni, vaan sen sisällä oleva mäntä liikkuu ja sama homma työsylinterissä, kun on pulteilla kiinni autossa.
Nyt on ilmeisesti äly loppunut lyhyeen, kun ei ole kysymys paljon se työsylinterin mäntä liikkuu vaan kuinka paljon pääsylinterin mäntä liikkuu ilmausruuvi auki, kun jarrua painetaan.
Ilmausruuvi on jarrusatulassa ylhäällä, koska ilma/kaasu nousee nesteessä ylöspäin ja tuloletku on alhaalla ja näin mahdollistaa jarrujen ilmauksen, jos ne jostain ihmeen syystä olisi toisin päin tuo valutus homma toimisi paremmin, mutta kun ei ole niin suurin osa molempien sylinterien nesteistä jää vaihtumatta.
Neste kun mene aina helpointa reittiä, eikä nouse itsekseen ylös sieltä työsylinteristä ja ilmausruuvista ulos.
Tuo sinun valutustekniikkasi on myös yhtä hidas, kun yrittäisi kusemalla putsata 1000 neliön asfalttipihan.
 
Viimeksi muokattu:
Ensiksi, pääsylinteri ei tosiaan liiku yhtään kun on "tulipellissä" kiinni, vaan sen sisällä oleva mäntä liikkuu ja sama homma työsylinterissä, kun on pulteilla kiinni autossa.
Nyt on ilmeisesti äly loppunut lyhyeen, kun ei ole kysymys paljon se työsylinterin mäntä liikkuu vaan kuinka paljon pääsylinterin mäntä liikkuu ilmausruuvi auki, kun jarrua painetaan.
Ilmausruuvi on jarrusatulassa ylhäällä, koska ilma/kaasu nousee nesteessä ylöspäin ja tuloletku on alhaalla ja näin mahdollistaa jarrujen ilmauksen, jos ne jostain ihmeen syystä olisi toisin päin tuo valutus homma toimisi paremmin, mutta kun ei ole niin suurin osa molempien sylinterien nesteistä jää vaihtumatta.
Neste kun mene aina helpointa reittiä, eikä nouse itsekseen ylös sieltä työsylinteristä ja ilmausruuvista ulos.

Nyt sulla muuttuu jututkin jo, äsken puhuit, että pitää työsylinterin ja pääsylinterin mäntien liikkua, että nesteet vaihtuu kokonaan.

Ei se työsylinteri (joo, sylinterin mäntä) liiku siinä satulassa käytännössä mihinkään vaikka on se ilmausruuvi auki, se on normaalisti kiinni jarrupalassa joka on hiuskarvaa vajaa kiinni jarrulevyssä, se liike on aivan minimaalinen. Pääsylinteri (sylinterin mäntä) liikkuu kyllä silloin jos se ilmausruuvi on auki, mutta toimivassa systeemissä ei ole ilmaa siellä pääsylinterissä. Nyt puhutaan edelleenkin jarrunesteiden vaihtamisesta toimivasta järjestelmästä. Uutta/tyhjää järjestelmää täytettäessa pumppaus/alipaine/ylipaine tms voi olla tarpeen, vaikka useimmiten tyhjäkin järjestelmä täyttyy omalla painollaan ihan hyvin, kyllä se ilma pakenee sen nesteen edellä sieltä, lähinnä siinä pumppaamisessa on kyse homman nopeuttamisesta. Autoissa on mun havaintojen mukaan se jarrunestesäiliö ollut kaikissa ylempänä kuin ilmausruuvi satulassa, se neste kyllä vaihtuu sieltä omalla painollaan ja sieltä ilmausruuvista ei kyllä mene ilmakupla taaksepäin. Jos jarrua on pumppaamassa kaveri ja ei poljenta ja nipan kiristys mene ihan oikeaan tahtiin, silloin on kyllä mahdollisuus saada pieni kupla pakittamaan työsylinteriin jos oikein on huono tuuri ja huono asento sillä ylivuotoletkulla.
 
Opettele nyt lukemaan ensin, kun missään ei lue PITÄÄ, vain suin omissa jorinoissa lukee niin.
 
Kuulostaa kovin monimutkaiselta monella jarrunesteen vaihto. Jos järjestelmä on toimiva ja jo ennestään täynnä nestettä, riittää usein se, että laittaa ilmausnipasta letkun sinne jätepulloon ja avaa sen ilmausnipan ja antaa nesteen valua ihan painovoimaisesti itsekseen, sama vuorotellen joka satulalle (ja abs purkille jos sellainen on ja se on eriseen ilmattava) Pitää vaan huolen siitä, että säiliössä on koko ajan uutta ainetta, että ei hörppäise ilmaa sieltä.

Tätä olen itsekin käyttänyt kun ei ole hoppu ollut tai tehnyt muuta remppaa samalla. Nippa auki ja valumaan. Ja olen yhden jarruletkun vaihdonkin hoitanut näin. Onhan se hitaampaa. Harrastevolkkarista herkistelin jarruja tänään. Jarruletkut pitäisi vaihtaa samoin kuin liukujen kumit, yksi oli hajonnut. Yritin ennakoida ja harjasin ruosteita pois liitoksista ja ilmaruuvista ja suhuuttelin ruosteenirroitinta, jos se auttaisi vähän. Aina jotain pientä löytyy tuosta, mutta tavallaan ihan mukavaa kun kaiken tekemiseen on tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Valutus on ihan toimiva ilmaustapa, mutta sillä ei saa nesteen seassa olevia hiutaleita tai sedimenttiä pois. Niiden poistoon tarvitaan reilumpaa virtaus.
 
Joo, siis painovoimainen ilmaus toimii täydellisesti, jos vaihtaa vaikka satulan, mutta nesteiden vaihtoon sitä tapaa ei suositella. Toisaalta kyllä se neste vaihtuu luultavasti riittävän hyvin niinkin, sillä mitään täydellistä järjestelmän puhdistusta ei jarrunesteiden vaihdolla edes haeta, vaan lähinnä ominaisuuksiaan menettäneen nesteen korvaamista uudella. Kaikkihan eivät vaihda jarrunesteitä koskaan ;)

Jossain merkkihuollossa nesteiden vaihto voi olla sellainen, että koko järjestelmän läpi ajetaan joitain desejä nestettä, niin jokainen voi miettiä kuinka paljon järjestelmä siitä puhdistuu (neste toki uusiutuu ihan riittävän hyvin). Itse jos vaihtaa, niin voi toki lorotella vaikka pari litraa, kun se nesteen hinta ei ole kustannuskysymys.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, siis painovoimainen ilmaus toimii täydellisesti, jos vaihtaa vaikka satulan, mutta nesteiden vaihtoon sitä tapaa ei suositella. Toisaalta kyllä se neste vaihtuu luultavasti riittävän hyvin niinkin, sillä mitään täydellistä järjestelmän puhdistusta ei jarrunesteiden vaihdolla edes haeta, vaan lähinnä ominaisuuksiaan menettäneen nesteen korvaamista uudella. Kaikkihan eivät vaihda jarrunesteitä koskaan ;)
Juuri näin, se vaihto on ennakointia ja kovassa käytössä kyllä huomaa sen kun jarruneste menettää ominaisuuksiaan kovan kuumuuden ja ennen kaikkea veden kertymisen takia.
Kilpurissa olen vuorotellut kirkkaalla ja sinisellä jarrunesteellä, siinä näkee hyvin miten nesteet vaihtuu. Se vaihdon raja on aika terävä, ei tule juurikaan sellaista sekoittunutta siinä välissä.
 
Jarrujen ilmauslaite, manuaalinen
Tommoinen on itsellä jarrujen ilmaukseen ja nesteen vaihtoon, noi imevät on kyllä aivan leikkikaluja tämmöisen rinnalla.

Kävin hakemassa saman vehkeen viime viikolla. Pystyykö tuota käyttämään niin, että jarrunestesäiliöstä vanhat tavarat pois ja uudet tilalle, paineet säiliöön ja vaihtohommiin. Sitten vain paineet pois ja lisää tavaraa suoraan jarrunestesäiliöön tarpeen mukaan. Vai pitääkö ajaa jarrunesteet tämän vehkeen kautta? Mietin vain, että miten se tilanne hoidetaan, kun nesteet vaihdettu ja säiliö piripinnassa, ja pitäisi tuo korkki aukaista. Voi olla sotkuista hommaa.
 
Kävin hakemassa saman vehkeen viime viikolla. Pystyykö tuota käyttämään niin, että jarrunestesäiliöstä vanhat tavarat pois ja uudet tilalle, paineet säiliöön ja vaihtohommiin. Sitten vain paineet pois ja lisää tavaraa suoraan jarrunestesäiliöön tarpeen mukaan. Vai pitääkö ajaa jarrunesteet tämän vehkeen kautta? Mietin vain, että miten se tilanne hoidetaan, kun nesteet vaihdettu ja säiliö piripinnassa, ja pitäisi tuo korkki aukaista. Voi olla sotkuista hommaa.
Tonne ilmausvehkeen pönttöön vaan nesteet, sit kun on homma tehty, niin laskee ton härvelin napista paineet pois, samalla tulee letku tyhjäksi. Sit voi korkin irroittaa ilman että läikkyy mitään. Ei tarvi kikkailla mitään.
 
Hain koodan työmatka-autoksi. Olivat hukannu rekisteriotteen yllättävästi. Vähemmän yllättävästi trafin sivuilla löysin katsastuksen korjauskehotuksista jäähdytysnestevuodon kun tajusin nestettä katoavan. Onneksi vältyin kansirempalta.
 
Hain koodan työmatka-autoksi. Olivat hukannu rekisteriotteen yllättävästi. Vähemmän yllättävästi trafin sivuilla löysin katsastuksen korjauskehotuksista jäähdytysnestevuodon kun tajusin nestettä katoavan. Onneksi vältyin kansirempalta.
Vuotiko sitä jäähdytysnestettä kannen välistä vai mistä arvelit että kansipahvi rikki?

Korjauskehoitus jäähdytysnesteestä tarkoittaa ulkoista vuotoa joka voi olla vaikka euron letkun pätkä?!
 
Golf IV 1.6 -04 on alkanut hävittää jarrunestettä. Merkkivalo syttyi jokunen viikko sitten ja lisättiin nestettä. Nyt muutaman viikon päästä valo syttyi uudestaan ja nestettä on taas hävinnyt jonnekin. Ei tahdo löytyä vuotokohtaa mistään. Jarrutuntumassakaan ei oikein mielestäni ole mitään muutosta. Autoa ei ole vielä purettu atomeiksi vian paikallistamiseksi, lähinnä letkut ja putket ja muut näkyvät kohdat silmämääräisesti katsottu. Mitähän tässä seuraavaksi tutkisi?
 
Golf IV 1.6 -04 on alkanut hävittää jarrunestettä. Merkkivalo syttyi jokunen viikko sitten ja lisättiin nestettä. Nyt muutaman viikon päästä valo syttyi uudestaan ja nestettä on taas hävinnyt jonnekin. Ei tahdo löytyä vuotokohtaa mistään. Jarrutuntumassakaan ei oikein mielestäni ole mitään muutosta. Autoa ei ole vielä purettu atomeiksi vian paikallistamiseksi, lähinnä letkut ja putket ja muut näkyvät kohdat silmämääräisesti katsottu. Mitähän tässä seuraavaksi tutkisi?

Jos letkut ja jarrusatulat on kuivia tuolla hävikillä niin seuraavat vuotopaikat on sitten jarru- ja kytkin pääsylinteri ja kytkimen työsylinteri. Vuoto voi olla myös piilossa osin pölysuojakumien alla.
 
Yllättävän paljon kyllä vuotaa ilman, että löytyy lammikkoa. Itse huomasin viimeksi jarrunestevuodon pihan läiskästä ennen, kuin syttyi valo. Ennemmin tai myöhemmin tulee vuotopaikka näkyviin.
 
Jos letkut ja jarrusatulat on kuivia tuolla hävikillä niin seuraavat vuotopaikat on sitten jarru- ja kytkin pääsylinteri ja kytkimen työsylinteri. Vuoto voi olla myös piilossa osin pölysuojakumien alla.
Oireilisiko joku näistä jollain tietyllä tavalla, että vähän osaisi siltä pohjalta arvailla syyllistä? Jossain oli maininta, että iso määrä nestettä mahtuisi jarrutehostajaan. Miltä tämä kuulostaisi?
 
Oireilisiko joku näistä jollain tietyllä tavalla, että vähän osaisi siltä pohjalta arvailla syyllistä? Jossain oli maininta, että iso määrä nestettä mahtuisi jarrutehostajaan. Miltä tämä kuulostaisi?
Hyvin mahdollista tuo tehostinhommakin. Ei tuossa oikein ole oikotietä onneen, sylinterien pölysuojien alle voi yrittää kurkkia että onko siellä märkää.
 
Hyvin mahdollista tuo tehostinhommakin. Ei tuossa oikein ole oikotietä onneen, sylinterien pölysuojien alle voi yrittää kurkkia että onko siellä märkää.
Jos nestettä häviää niin että jo pari kertaa säiliö täytetty niin siinä ei tarvitse kyllä minkään pölysuojan alle katsoa, katsoo putket, letkut ja satulat läpi, jos ei mäy vuotoa, on se tehostin.

Toki jos hydraulinen kytkin niin voi se vuoto olla sielläkin...
 
Jos nestettä häviää niin että jo pari kertaa säiliö täytetty niin siinä ei tarvitse kyllä minkään pölysuojan alle katsoa, katsoo putket, letkut ja satulat läpi, jos ei mäy vuotoa, on se tehostin.

Toki jos hydraulinen kytkin niin voi se vuoto olla sielläkin...
Riippuu mihin se neste putoaa, ex audini valutteli jarrunestettä kytkinpoljinta pitkin lattiamatolle aina aamun ensimmäisillä kytkimen painalluksilla. Oli hankala paikantaa vaikka vuoto oli suurehko mutta sillä se antoi itsensä ilmi kun sylinterin pölytiivisteen alla oli nestettä vaikka kuinka
 
Kenkää vaan jarrupolkimelle ja kovaa kun auto käy. Kyllä se vuoto sillä suurenee jos on jarruosissa eli putkissa tai satuloissa.

Kytkinhommat sitten erikseen.
 
Mainitaan nyt tässäkin ketjussa tästä tarjouksesta, kun täällä korjaillaan näitä romuja. Meretekillä on autojen purkuosat -80% koodilla: Muutto80



Ps. Saanko jostain selville autoni starttimoottorin tarkan mallin. Itsellä on Hyundai i20 2009 1.4L bensakoneella. Tälle moottorille on heikosti purkuosia saatavilla. Mikäli saisin selvitettyä jostain yhteensopivat starttimoottorit, niin voisin uskaltaa ostaa tuon 1.2L moottorissa olevan startin. Startti tuottaa etenkin kovilla pakkasilla ongelmia ja joskus riittää pienempikin pakkanen (-5°c). Tällöin startin solenoidin rasvat jämähtävät ja startatessa kuuluu pelkkä naksahdus. Autoa pitää työntää joitakin kymmeniä senttejä ja toivoa, että startti liikahtaa sen verran, että auto käynnistyy normaalisti.
 
Tuo oli kyllä melkein liian hyvältä kuulostava tarjous mutta koska kioski on samalla paikkakunnalla niin otin Fabiaan tuolta Kovilin käyttämättömän näköisen koukun.

Saapahan sähköfillarin tarvittaessa mukaan matkalle telineessä.

Reilu 60€ jäi maksettavaa, olisi ollut toinen joku enemmän käytettykin alle 15€ hintaan.

Pitäisi vielä googlailla johtosarja, mielellään joku valmis toteutus kun en ajatellut ainakaan ryöstöliittimillä ottaa takavaloilta.
 
Ja omaa sisältöä on se, mihin kuntoon 2011 vuoden vaggine(fabia) on mahdollista kypsyä:

1690575069772.png

Asiaa tarkemmin tutkiessa on todennäköistä, että tuo apukuskin helmakotelo on ajettu johonkin ja sitä on pitänyt paikkailla ja se on tehty huonosti.
Kolarointikin on tietysti mahdollinen, mutta siitä ei ole mitään muita ilmeisiä merkkejä joten veikkaan, että nostettu tunkilla väärin tai osuttu rotvalliin tms.

Aikomus oli vain passivoida ruosteet ja vetää päälle kerros paksua siveltävää alustamassaa, mutta hitsaushommiinhan tässä joutuu

Tähän päivitystä, että tuli käytyä hitsailemassa. Mätää löytyi sen verran että piti ottaa isompi soiro pois.

IMG_20230809_095634_028.jpg
IMG-20230805-WA0002~2.jpg
IMG-20230805-WA0005~2.jpg


Varmaan puskusaumaan hieromalla olisi saanut siistimmän enkä jaksanut alkaa kittailemaan saumoja sen kummemmin. Massaa päälle ja kovaa ajoa.
 
Vuotiko sitä jäähdytysnestettä kannen välistä vai mistä arvelit että kansipahvi rikki?
Säikähdin vaan ja pelkäsin heti pahinta kun jäähdytinnestettä hävisi viikon aikana nopeaan tahtiin:D

Korjauskehoitus jäähdytysnesteestä tarkoittaa ulkoista vuotoa joka voi olla vaikka euron letkun pätkä?!
Joo, tosta korjauskehotuksesta päättelinkin, että vuoto on täytynyt havaita silmin. Sai huokaista helpotuksesta tällä kertaa.
 
Vaihdan venttiilikopan tiivisteen. Jakopään kotelon saumojen kohdalle pitäisi laittaa pikku nokare RTV-silikonia. Valmiiksi löytyisi seuraavaa, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä muualla. Laitanko Hylomaria vai ostanko RTV-silikonia?

 
Vaihdan venttiilikopan tiivisteen. Jakopään kotelon saumojen kohdalle pitäisi laittaa pikku nokare RTV-silikonia. Valmiiksi löytyisi seuraavaa, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä muualla. Laitanko Hylomaria vai ostanko RTV-silikonia?
Tätä tullut käytettyä bemarin venttiilikopassa
 
Vaihdan venttiilikopan tiivisteen. Jakopään kotelon saumojen kohdalle pitäisi laittaa pikku nokare RTV-silikonia. Valmiiksi löytyisi seuraavaa, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä muualla. Laitanko Hylomaria vai ostanko RTV-silikonia?


Laita hylomaria vaan, helppo poistaa tulevaisuudessa eikä tule silikonipaloja pudoteltua öljyn juokkoon kun seuraavan kerran avaa.
 
Sininen Hylomar on legendaarinen vanhan liiton tiivisteaine. Kehitetty suihkumoottoreihin.
 
Viimeksi muokattu:
Niin moni vaan käyttää tota liikaa ja tuota sit pääsee kaivelee totaalisen moottorituhon jälkeen öljypohjan imusihdistä.
Tuo on totta. Metalli/metalli tasotiivistyksessä ja paperitiivisteiden kanssa toimii hyvin kun lantraa asetonilla. Ohut kalvo tulee helpommin ja yliannostuksen riski pienenee.
 
E120 Corollaan E85 konversio.

Injektorien liittimien väliin flexfuelin liittimet ja johdot:
IMG_7913.jpeg

Flexfuel sensorille pieni teline, jolla pysyy paikallaan:
IMG_7921.jpegIMG_7926.jpeg

Ohjausboxin teippaus ilmaboxiin (tämä muuten lähti heti irti, onko kellään vinkkejä teipistä joka kestää konehuoneessa?):
IMG_7920.jpeg

Johdot nippareilla nätisti kiinni:
IMG_7927.jpeg

Kirjoittelin täyden ohjeen enkuksi omille sivuille, jos on jollekkin toiselle mahdollisesti hyödyksi: Toyota Corolla E120 ethanol conversion.
 
Ohjausboxin teippaus ilmaboxiin (tämä muuten lähti heti irti, onko kellään vinkkejä teipistä joka kestää konehuoneessa?):

Ei ole teippiä, mutta pieni nokare Sikalastomer 710:iä. Sillä pistin oman purkkini. Tosi monikäyttöistä just tollasiin kiinnityksiin. Saa irti (käsin vetämällä), mutta pysyy siltil kiinni vaikka ylösalaisin ja saa vielä uudestaankin kiinni, vaikka joskus ottaisi irti. (kun se on sellaista purukumia)
 
Motin vaihtoa seattiin. Viime syksynä tuli kolme kankea pihalle lohkon takaosasta motarille kiihdyttäessä. Rikkoutumisen syy taisi olla juuttuvasiipinen VNT turbo joka ahtoi liikaa painetta koneelle pienillä kierroksilla ja kankien isommat päät varmaan löystyi ja öljynpaineet katosivat.
Rikkoutuminen siis tapahtui noin 10tkm uuden turbon ja jakopään vaihdon jälkeen, ei ole halpaa tämä harrastaminen.

Purkuautosta löytyi 900€ vähemmän ajettu motti ja parin kuukauden mietinnän jälkeen piti laittaa ostohousut jalkaan.
Nyt on vanha kone enää muutamalla pultilla kiinni ja uuteen vaihdetaan kaikki vaikeasti vaihdettavat tiivisteet, uusi jakopää ja turbo tuosta vanhasta motista.
Uusi motti:IMG_7383.jpeg

Vanhan purkua:IMG_7384.jpeg
Uuden purkua:IMG_7758.jpeg

Ja samalla sitten tuplamassa vaihtoon, vanha on total kaput, kolisee ja kytkin näyttää siltä että sillä on kalastettu merilohta...IMG_7755.jpeg

edit: ei kellään olisi lainata T10134 työkalua tuohon takastefan vaihtoon?
Nyt on edistystä tapahtunut, uusi motti on paikoillaan ja seatti myös pysähtyy nyt entistä paremmin. Asentelin FR jarrut reiitetyillä levyillä välissä kun odottelin osia yms.
Motti paikoillaan:
IMG_7987.jpeg
Uusi tuplamassa + kytkin, autodocin lähetyksestä tosin puuttui kivasti vauhtipyörän pultit, onneksi niitä saa ihan motonetin tiskiltä.
IMG_7964.jpegIMG_7968.jpeg
Vinkkinä muille, varaudu takajarruremppaan aina terävällä 10mm poranterällä, uusilla kannakkeilla sekä pulteilla. Kaverin passatissa kyseiset pultit katkesivat ja omassa ei lähtenyt pulttipyssyllä 10bar paineella kunnes olin porannut jo käytännössä koko kierteen läpi...
IMG_7979.jpeg
Samalla sitten HELPerformancen punosletkut joka nurkkaan. Satulat kävivät fosforihappokylvyssä, päälle Foliatec satulamaalit ja joka ikinen tiiviste ja pultti vaihdettu uuteen.
IMG_7983.jpegIMG_7982.jpeg
 
Kertokaapas neuvoja miten kannattaisi toimia tilanteessa...
Jossa ostin viime vuonna autooni uudet xenon-polttimot (joilla on 36 kk takuu) ja nyt toinen xenon on pimeänä. Itse en polttimoiden vaihtotyötä tehnyt (ja auton ohjekirjankin mukaan työ pitää teetättää ammattilaisella) vaan vaihdatin polttimot autokorjaamolla.

Onko minulla oikeus saada uusi xenon polttimot vaihdettuna takuuseen?
Vai voiko polttimon myynyt liike ilmoittaa, että eivät vaihtotyötä maksa?
Ja sitten ongelmana on vielä se, että pimeänä oleva polttimo on vielä autossa paikallaan, joten voiko polttimon myynyt liike vaatia, että polttimo on ensin irrotettava autosta nähtäväksi minun laskuuni (eli siis joutuisin käyttämään taas autokorjaamoa työn tekemiseen)?

Niin ja autokin on vanha, joten mahdollista tietenkin on, että polttimon pimeytyminen voi johtua autostakin, tosin silmämääräisesti katsoen kaikki johdot näyttäisivät olevan ok (ja pitkät valot kyllä toimivat).
 
Kertokaapas neuvoja miten kannattaisi toimia tilanteessa...
Jossa ostin viime vuonna autooni uudet xenon-polttimot (joilla on 36 kk takuu) ja nyt toinen xenon on pimeänä. Itse en polttimoiden vaihtotyötä tehnyt (ja auton ohjekirjankin mukaan työ pitää teetättää ammattilaisella) vaan vaihdatin polttimot autokorjaamolla.

Onko minulla oikeus saada uusi xenon polttimot vaihdettuna takuuseen?
Vai voiko polttimon myynyt liike ilmoittaa, että eivät vaihtotyötä maksa?
Ja sitten ongelmana on vielä se, että pimeänä oleva polttimo on vielä autossa paikallaan, joten voiko polttimon myynyt liike vaatia, että polttimo on ensin irrotettava autosta nähtäväksi minun laskuuni (eli siis joutuisin käyttämään taas autokorjaamoa työn tekemiseen)?

Niin ja autokin on vanha, joten mahdollista tietenkin on, että polttimon pimeytyminen voi johtua autostakin, tosin silmämääräisesti katsoen kaikki johdot näyttäisivät olevan ok (ja pitkät valot kyllä toimivat).

Kyllä se nyt ensimmäisenä pitää varmistua siitä, että se viallinen osa ylipäänsä on se polttimo. Xenoneissa kun ihan hyvin voi esim. sytytin tai ballasti vikaantua myös. Helppohan se on testata vaihtamalla polttimot ristiin, jos vika siirtyi puolelta toiselle on vika itse polttimossa.
 
Kertokaapas neuvoja miten kannattaisi toimia tilanteessa...
Jossa ostin viime vuonna autooni uudet xenon-polttimot (joilla on 36 kk takuu) ja nyt toinen xenon on pimeänä. Itse en polttimoiden vaihtotyötä tehnyt (ja auton ohjekirjankin mukaan työ pitää teetättää ammattilaisella) vaan vaihdatin polttimot autokorjaamolla.

Onko minulla oikeus saada uusi xenon polttimot vaihdettuna takuuseen?
Vai voiko polttimon myynyt liike ilmoittaa, että eivät vaihtotyötä maksa?
Ja sitten ongelmana on vielä se, että pimeänä oleva polttimo on vielä autossa paikallaan, joten voiko polttimon myynyt liike vaatia, että polttimo on ensin irrotettava autosta nähtäväksi minun laskuuni (eli siis joutuisin käyttämään taas autokorjaamoa työn tekemiseen)?

Niin ja autokin on vanha, joten mahdollista tietenkin on, että polttimon pimeytyminen voi johtua autostakin, tosin silmämääräisesti katsoen kaikki johdot näyttäisivät olevan ok (ja pitkät valot kyllä toimivat).
Jos se takuu on polttimon valmistajan niin se kattaa sen polttimon ainostaan. Työt joudut itse maksamaan ja vanha poltin usein pitää toimittaa jonnekin vielä eli käytännössä joudut odottamaan, että saisit korvaavan eli kannattaa ostaa uudet ja toimittaa viallinen vaihtoon.

Jos poltin on ostettu sen paikan kautta missä se vaihdettiin niin silloin ne toki vaihtavat sen polttimon sinulle ilmaiseksi, mutta kannattaa tarkistaa mikä sen liikkeen antama takuuaika on, koska osan valmistaja voi antaa pidemmän ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaapas neuvoja miten kannattaisi toimia tilanteessa...
Jossa ostin viime vuonna autooni uudet xenon-polttimot (joilla on 36 kk takuu) ja nyt toinen xenon on pimeänä. Itse en polttimoiden vaihtotyötä tehnyt (ja auton ohjekirjankin mukaan työ pitää teetättää ammattilaisella) vaan vaihdatin polttimot autokorjaamolla.

Onko minulla oikeus saada uusi xenon polttimot vaihdettuna takuuseen?
Vai voiko polttimon myynyt liike ilmoittaa, että eivät vaihtotyötä maksa?
Ja sitten ongelmana on vielä se, että pimeänä oleva polttimo on vielä autossa paikallaan, joten voiko polttimon myynyt liike vaatia, että polttimo on ensin irrotettava autosta nähtäväksi minun laskuuni (eli siis joutuisin käyttämään taas autokorjaamoa työn tekemiseen)?

Niin ja autokin on vanha, joten mahdollista tietenkin on, että polttimon pimeytyminen voi johtua autostakin, tosin silmämääräisesti katsoen kaikki johdot näyttäisivät olevan ok (ja pitkät valot kyllä toimivat).

Jos tämä on ostettu eräältä suomalaiselta suurelta mm. autojen varaosia myyvältä ketjulta, niin korvaavat kyllä vaihtotyön mutisematta kuitteja vastaan.
 
Polttimoa ei ole ostettu varaosia myyvästä liikkeestä, vaan erilaisten valojen myyntiin erikoistuneesta liikkeestä.
Olisi ilmeisesti kannattanut ostaa vaikka Motonetistä (oli harkinnassa mutta tämä "valoliike" myi muutaman euron halvemmalla, niin piti sitten "tarkan euron" ostajana, ostaa sieltä....) Eli todennäköisesti ne muutamat eurot maksoivat monikymmenkertaisen hinnan, joten v...ksi meni:sad:
 
Polttimoa ei ole ostettu varaosia myyvästä liikkeestä, vaan erilaisten valojen myyntiin erikoistuneesta liikkeestä.
Olisi ilmeisesti kannattanut ostaa vaikka Motonetistä (oli harkinnassa mutta tämä "valoliike" myi muutaman euron halvemmalla, niin piti sitten "tarkan euron" ostajana, ostaa sieltä....) Eli todennäköisesti ne muutamat eurot maksoivat monikymmenkertaisen hinnan, joten v...ksi meni:sad:
Mikä auto on kyseessä? Itse olen lumisen kanssa juurikin yhden polttimon aikoinaan vaihtanut, mutta järkevintä on vaihtaa xenonit aina pareittain.
 
Vaihdan venttiilikopan tiivisteen. Jakopään kotelon saumojen kohdalle pitäisi laittaa pikku nokare RTV-silikonia. Valmiiksi löytyisi seuraavaa, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä muualla. Laitanko Hylomaria vai ostanko RTV-silikonia?

Kävin kuitenkin hakemassa:

Tämä, koska vaihdoin kyseisen vuotavan tiivisteen uuteen 4 vuotta sitten. Silloin laitoin saumakohtiin Hylomaria. Nyt Hylomarista ei ollut jälkeäkään. Ainakaan kyseisessä paikassa Hylomar Blue ei siis ollut oikeaa ainetta. Nyt huomasin, että myös toinen venttiilikoppa vuotaa. Sen aikanaan olen lätrännyt koko matkalta Hylomarilla ja käyttänyt vanhan tiivisteen. Näin tein, koska hankkimassani tiivistesarjassa oli kaksi vasemman puolen tiivistettä. :facepalm: Laitan tilaukseen siis myös oikean puolen tiivisteen ja valmistaudun Hylomarin poistoon tiivisteurasta. Onko siihen hyviä vinkkejä? Venttiilikopassa on ~4mm leveä ja ~5mm syvä ura tiivisteelle, joka pitäisi saada puhtaaksi.
 
Kävin kuitenkin hakemassa:

Tämä, koska vaihdoin kyseisen vuotavan tiivisteen uuteen 4 vuotta sitten. Silloin laitoin saumakohtiin Hylomaria. Nyt Hylomarista ei ollut jälkeäkään. Ainakaan kyseisessä paikassa Hylomar Blue ei siis ollut oikeaa ainetta. Nyt huomasin, että myös toinen venttiilikoppa vuotaa. Sen aikanaan olen lätrännyt koko matkalta Hylomarilla ja käyttänyt vanhan tiivisteen. Näin tein, koska hankkimassani tiivistesarjassa oli kaksi vasemman puolen tiivistettä. :facepalm: Laitan tilaukseen siis myös oikean puolen tiivisteen ja valmistaudun Hylomarin poistoon tiivisteurasta. Onko siihen hyviä vinkkejä? Venttiilikopassa on ~4mm leveä ja ~5mm syvä ura tiivisteelle, joka pitäisi saada puhtaaksi.
1692290073408.png


Varovasti hitailla kierroksilla koska nuo raapii alumiinista pintaa kyllä pois...
 
Viimeksi muokattu:
Ja tässä aavistuksen hellempi versio edellisestä, ei tälläkään ihmeitä tehdä ja ajatuksen kanssa saa pyöritellä ja putsailla, mutta nopeampi kuin jäätelötikku tai muovilusikka tiivisteuraan.
1692293257105.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 803
Viestejä
4 679 111
Jäsenet
76 660
Uusin jäsen
Krüger_72

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom