Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Niin moni vaan käyttää tota liikaa ja tuota sit pääsee kaivelee totaalisen moottorituhon jälkeen öljypohjan imusihdistä.
Tuo on totta. Metalli/metalli tasotiivistyksessä ja paperitiivisteiden kanssa toimii hyvin kun lantraa asetonilla. Ohut kalvo tulee helpommin ja yliannostuksen riski pienenee.
 
E120 Corollaan E85 konversio.

Injektorien liittimien väliin flexfuelin liittimet ja johdot:
IMG_7913.jpeg

Flexfuel sensorille pieni teline, jolla pysyy paikallaan:
IMG_7921.jpegIMG_7926.jpeg

Ohjausboxin teippaus ilmaboxiin (tämä muuten lähti heti irti, onko kellään vinkkejä teipistä joka kestää konehuoneessa?):
IMG_7920.jpeg

Johdot nippareilla nätisti kiinni:
IMG_7927.jpeg

Kirjoittelin täyden ohjeen enkuksi omille sivuille, jos on jollekkin toiselle mahdollisesti hyödyksi: Toyota Corolla E120 ethanol conversion.
 
Ohjausboxin teippaus ilmaboxiin (tämä muuten lähti heti irti, onko kellään vinkkejä teipistä joka kestää konehuoneessa?):

Ei ole teippiä, mutta pieni nokare Sikalastomer 710:iä. Sillä pistin oman purkkini. Tosi monikäyttöistä just tollasiin kiinnityksiin. Saa irti (käsin vetämällä), mutta pysyy siltil kiinni vaikka ylösalaisin ja saa vielä uudestaankin kiinni, vaikka joskus ottaisi irti. (kun se on sellaista purukumia)
 
Motin vaihtoa seattiin. Viime syksynä tuli kolme kankea pihalle lohkon takaosasta motarille kiihdyttäessä. Rikkoutumisen syy taisi olla juuttuvasiipinen VNT turbo joka ahtoi liikaa painetta koneelle pienillä kierroksilla ja kankien isommat päät varmaan löystyi ja öljynpaineet katosivat.
Rikkoutuminen siis tapahtui noin 10tkm uuden turbon ja jakopään vaihdon jälkeen, ei ole halpaa tämä harrastaminen.

Purkuautosta löytyi 900€ vähemmän ajettu motti ja parin kuukauden mietinnän jälkeen piti laittaa ostohousut jalkaan.
Nyt on vanha kone enää muutamalla pultilla kiinni ja uuteen vaihdetaan kaikki vaikeasti vaihdettavat tiivisteet, uusi jakopää ja turbo tuosta vanhasta motista.
Uusi motti:IMG_7383.jpeg

Vanhan purkua:IMG_7384.jpeg
Uuden purkua:IMG_7758.jpeg

Ja samalla sitten tuplamassa vaihtoon, vanha on total kaput, kolisee ja kytkin näyttää siltä että sillä on kalastettu merilohta...IMG_7755.jpeg

edit: ei kellään olisi lainata T10134 työkalua tuohon takastefan vaihtoon?
Nyt on edistystä tapahtunut, uusi motti on paikoillaan ja seatti myös pysähtyy nyt entistä paremmin. Asentelin FR jarrut reiitetyillä levyillä välissä kun odottelin osia yms.
Motti paikoillaan:
IMG_7987.jpeg
Uusi tuplamassa + kytkin, autodocin lähetyksestä tosin puuttui kivasti vauhtipyörän pultit, onneksi niitä saa ihan motonetin tiskiltä.
IMG_7964.jpegIMG_7968.jpeg
Vinkkinä muille, varaudu takajarruremppaan aina terävällä 10mm poranterällä, uusilla kannakkeilla sekä pulteilla. Kaverin passatissa kyseiset pultit katkesivat ja omassa ei lähtenyt pulttipyssyllä 10bar paineella kunnes olin porannut jo käytännössä koko kierteen läpi...
IMG_7979.jpeg
Samalla sitten HELPerformancen punosletkut joka nurkkaan. Satulat kävivät fosforihappokylvyssä, päälle Foliatec satulamaalit ja joka ikinen tiiviste ja pultti vaihdettu uuteen.
IMG_7983.jpegIMG_7982.jpeg
 
Kertokaapas neuvoja miten kannattaisi toimia tilanteessa...
Jossa ostin viime vuonna autooni uudet xenon-polttimot (joilla on 36 kk takuu) ja nyt toinen xenon on pimeänä. Itse en polttimoiden vaihtotyötä tehnyt (ja auton ohjekirjankin mukaan työ pitää teetättää ammattilaisella) vaan vaihdatin polttimot autokorjaamolla.

Onko minulla oikeus saada uusi xenon polttimot vaihdettuna takuuseen?
Vai voiko polttimon myynyt liike ilmoittaa, että eivät vaihtotyötä maksa?
Ja sitten ongelmana on vielä se, että pimeänä oleva polttimo on vielä autossa paikallaan, joten voiko polttimon myynyt liike vaatia, että polttimo on ensin irrotettava autosta nähtäväksi minun laskuuni (eli siis joutuisin käyttämään taas autokorjaamoa työn tekemiseen)?

Niin ja autokin on vanha, joten mahdollista tietenkin on, että polttimon pimeytyminen voi johtua autostakin, tosin silmämääräisesti katsoen kaikki johdot näyttäisivät olevan ok (ja pitkät valot kyllä toimivat).
 
Kertokaapas neuvoja miten kannattaisi toimia tilanteessa...
Jossa ostin viime vuonna autooni uudet xenon-polttimot (joilla on 36 kk takuu) ja nyt toinen xenon on pimeänä. Itse en polttimoiden vaihtotyötä tehnyt (ja auton ohjekirjankin mukaan työ pitää teetättää ammattilaisella) vaan vaihdatin polttimot autokorjaamolla.

Onko minulla oikeus saada uusi xenon polttimot vaihdettuna takuuseen?
Vai voiko polttimon myynyt liike ilmoittaa, että eivät vaihtotyötä maksa?
Ja sitten ongelmana on vielä se, että pimeänä oleva polttimo on vielä autossa paikallaan, joten voiko polttimon myynyt liike vaatia, että polttimo on ensin irrotettava autosta nähtäväksi minun laskuuni (eli siis joutuisin käyttämään taas autokorjaamoa työn tekemiseen)?

Niin ja autokin on vanha, joten mahdollista tietenkin on, että polttimon pimeytyminen voi johtua autostakin, tosin silmämääräisesti katsoen kaikki johdot näyttäisivät olevan ok (ja pitkät valot kyllä toimivat).

Kyllä se nyt ensimmäisenä pitää varmistua siitä, että se viallinen osa ylipäänsä on se polttimo. Xenoneissa kun ihan hyvin voi esim. sytytin tai ballasti vikaantua myös. Helppohan se on testata vaihtamalla polttimot ristiin, jos vika siirtyi puolelta toiselle on vika itse polttimossa.
 
Kertokaapas neuvoja miten kannattaisi toimia tilanteessa...
Jossa ostin viime vuonna autooni uudet xenon-polttimot (joilla on 36 kk takuu) ja nyt toinen xenon on pimeänä. Itse en polttimoiden vaihtotyötä tehnyt (ja auton ohjekirjankin mukaan työ pitää teetättää ammattilaisella) vaan vaihdatin polttimot autokorjaamolla.

Onko minulla oikeus saada uusi xenon polttimot vaihdettuna takuuseen?
Vai voiko polttimon myynyt liike ilmoittaa, että eivät vaihtotyötä maksa?
Ja sitten ongelmana on vielä se, että pimeänä oleva polttimo on vielä autossa paikallaan, joten voiko polttimon myynyt liike vaatia, että polttimo on ensin irrotettava autosta nähtäväksi minun laskuuni (eli siis joutuisin käyttämään taas autokorjaamoa työn tekemiseen)?

Niin ja autokin on vanha, joten mahdollista tietenkin on, että polttimon pimeytyminen voi johtua autostakin, tosin silmämääräisesti katsoen kaikki johdot näyttäisivät olevan ok (ja pitkät valot kyllä toimivat).
Jos se takuu on polttimon valmistajan niin se kattaa sen polttimon ainostaan. Työt joudut itse maksamaan ja vanha poltin usein pitää toimittaa jonnekin vielä eli käytännössä joudut odottamaan, että saisit korvaavan eli kannattaa ostaa uudet ja toimittaa viallinen vaihtoon.

Jos poltin on ostettu sen paikan kautta missä se vaihdettiin niin silloin ne toki vaihtavat sen polttimon sinulle ilmaiseksi, mutta kannattaa tarkistaa mikä sen liikkeen antama takuuaika on, koska osan valmistaja voi antaa pidemmän ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaapas neuvoja miten kannattaisi toimia tilanteessa...
Jossa ostin viime vuonna autooni uudet xenon-polttimot (joilla on 36 kk takuu) ja nyt toinen xenon on pimeänä. Itse en polttimoiden vaihtotyötä tehnyt (ja auton ohjekirjankin mukaan työ pitää teetättää ammattilaisella) vaan vaihdatin polttimot autokorjaamolla.

Onko minulla oikeus saada uusi xenon polttimot vaihdettuna takuuseen?
Vai voiko polttimon myynyt liike ilmoittaa, että eivät vaihtotyötä maksa?
Ja sitten ongelmana on vielä se, että pimeänä oleva polttimo on vielä autossa paikallaan, joten voiko polttimon myynyt liike vaatia, että polttimo on ensin irrotettava autosta nähtäväksi minun laskuuni (eli siis joutuisin käyttämään taas autokorjaamoa työn tekemiseen)?

Niin ja autokin on vanha, joten mahdollista tietenkin on, että polttimon pimeytyminen voi johtua autostakin, tosin silmämääräisesti katsoen kaikki johdot näyttäisivät olevan ok (ja pitkät valot kyllä toimivat).

Jos tämä on ostettu eräältä suomalaiselta suurelta mm. autojen varaosia myyvältä ketjulta, niin korvaavat kyllä vaihtotyön mutisematta kuitteja vastaan.
 
Polttimoa ei ole ostettu varaosia myyvästä liikkeestä, vaan erilaisten valojen myyntiin erikoistuneesta liikkeestä.
Olisi ilmeisesti kannattanut ostaa vaikka Motonetistä (oli harkinnassa mutta tämä "valoliike" myi muutaman euron halvemmalla, niin piti sitten "tarkan euron" ostajana, ostaa sieltä....) Eli todennäköisesti ne muutamat eurot maksoivat monikymmenkertaisen hinnan, joten v...ksi meni:sad:
 
Polttimoa ei ole ostettu varaosia myyvästä liikkeestä, vaan erilaisten valojen myyntiin erikoistuneesta liikkeestä.
Olisi ilmeisesti kannattanut ostaa vaikka Motonetistä (oli harkinnassa mutta tämä "valoliike" myi muutaman euron halvemmalla, niin piti sitten "tarkan euron" ostajana, ostaa sieltä....) Eli todennäköisesti ne muutamat eurot maksoivat monikymmenkertaisen hinnan, joten v...ksi meni:sad:
Mikä auto on kyseessä? Itse olen lumisen kanssa juurikin yhden polttimon aikoinaan vaihtanut, mutta järkevintä on vaihtaa xenonit aina pareittain.
 
Vaihdan venttiilikopan tiivisteen. Jakopään kotelon saumojen kohdalle pitäisi laittaa pikku nokare RTV-silikonia. Valmiiksi löytyisi seuraavaa, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä muualla. Laitanko Hylomaria vai ostanko RTV-silikonia?

Kävin kuitenkin hakemassa:

Tämä, koska vaihdoin kyseisen vuotavan tiivisteen uuteen 4 vuotta sitten. Silloin laitoin saumakohtiin Hylomaria. Nyt Hylomarista ei ollut jälkeäkään. Ainakaan kyseisessä paikassa Hylomar Blue ei siis ollut oikeaa ainetta. Nyt huomasin, että myös toinen venttiilikoppa vuotaa. Sen aikanaan olen lätrännyt koko matkalta Hylomarilla ja käyttänyt vanhan tiivisteen. Näin tein, koska hankkimassani tiivistesarjassa oli kaksi vasemman puolen tiivistettä. :facepalm: Laitan tilaukseen siis myös oikean puolen tiivisteen ja valmistaudun Hylomarin poistoon tiivisteurasta. Onko siihen hyviä vinkkejä? Venttiilikopassa on ~4mm leveä ja ~5mm syvä ura tiivisteelle, joka pitäisi saada puhtaaksi.
 
Kävin kuitenkin hakemassa:

Tämä, koska vaihdoin kyseisen vuotavan tiivisteen uuteen 4 vuotta sitten. Silloin laitoin saumakohtiin Hylomaria. Nyt Hylomarista ei ollut jälkeäkään. Ainakaan kyseisessä paikassa Hylomar Blue ei siis ollut oikeaa ainetta. Nyt huomasin, että myös toinen venttiilikoppa vuotaa. Sen aikanaan olen lätrännyt koko matkalta Hylomarilla ja käyttänyt vanhan tiivisteen. Näin tein, koska hankkimassani tiivistesarjassa oli kaksi vasemman puolen tiivistettä. :facepalm: Laitan tilaukseen siis myös oikean puolen tiivisteen ja valmistaudun Hylomarin poistoon tiivisteurasta. Onko siihen hyviä vinkkejä? Venttiilikopassa on ~4mm leveä ja ~5mm syvä ura tiivisteelle, joka pitäisi saada puhtaaksi.
1692290073408.png


Varovasti hitailla kierroksilla koska nuo raapii alumiinista pintaa kyllä pois...
 
Viimeksi muokattu:
Ja tässä aavistuksen hellempi versio edellisestä, ei tälläkään ihmeitä tehdä ja ajatuksen kanssa saa pyöritellä ja putsailla, mutta nopeampi kuin jäätelötikku tai muovilusikka tiivisteuraan.
1692293257105.png
 
Toffeelaikka on myös hyvä, esim bilteman 20-011, ei tosin taida ihan tämän tapauksen uraan sopia suorassa. Ohut nylonharjalaikka olisi tuohon uraan ehkä parempi kuten jo yllä on ehdotettu.
 
Olisiko techiläisillä suositella Motonetin valikoimasta jotakin liukastetta, joka ei jähmety kylmässä, ei haise pahalta ja on ystävällinen muoville?

Olen siis vaihtamassa uuden ohjauskaapelin puhaltimensuuntaukselle ja ajattelin, että sen mekanismin voisi samalla yrittää saada liikkumaan hieman paremmin.
 
Olisiko techiläisillä suositella Motonetin valikoimasta jotakin liukastetta, joka ei jähmety kylmässä, ei haise pahalta ja on ystävällinen muoville?

Olen siis vaihtamassa uuden ohjauskaapelin puhaltimensuuntaukselle ja ajattelin, että sen mekanismin voisi samalla yrittää saada liikkumaan hieman paremmin.

Monet uudet kaapelit on liukkaaksi PTFE pinnoitettu ja niissä ei kuulu mitään voiteita käyttää, muissakin on jo tarvittava voitelu tehtaalta. Jos on kuitenkin ihan pakko jotakin sinne lisää laittaa, niin laittaisin jotakin mahdollisimman ohutta, esim aseöljyä, se juoksee myös pakkasessa, eikä hartsitu pinnoille. Kaikki paksummat rasvat tahtovat vaan jäykistää siellä ahtaassa tilassa kaapelin sisällä, korostuu vielä kylmillä keleillä, vaikka periaatteessa liukkaita ovatkin. Tärkeintä sen kaapelin luistamiseen on se miten se on reititetty, eli mahdollisimman vähän ja mahdollisimman loivia mutkia matkalle.
 
Monet uudet kaapelit on liukkaaksi PTFE pinnoitettu ja niissä ei kuulu mitään voiteita käyttää, muissakin on jo tarvittava voitelu tehtaalta. Jos on kuitenkin ihan pakko jotakin sinne lisää laittaa, niin laittaisin jotakin mahdollisimman ohutta, esim aseöljyä, se juoksee myös pakkasessa, eikä hartsitu pinnoille. Kaikki paksummat rasvat tahtovat vaan jäykistää siellä ahtaassa tilassa kaapelin sisällä, korostuu vielä kylmillä keleillä, vaikka periaatteessa liukkaita ovatkin. Tärkeintä sen kaapelin luistamiseen on se miten se on reititetty, eli mahdollisimman vähän ja mahdollisimman loivia mutkia matkalle.

Tarkennettakoon, että en ajatellut voidella itse sitä kaapelia tai sen päätä. Tuo pienehkö vaaleanharmaa mekanismi, johon kuuluu kaksi kaaplia, on siis se mikä on menossa vaihtoon. Tuo iso valkoinen muoviosa pysyy paikoillaan ja sen takana oleva musta osa kääntyy, kun säätönuppia käännetään kojelaudassa. Mutta kääntömekanismi on siis kylmänä jäykkä kuin mikä... tehtaan voitelut ei todellakaan toimi enää 20+ vuoden päästä. Joten tuonne mustan tietämille olin ajatellut ruikkia hieman jotakin.

1692973964378.jpeg

Kuva: Youtube / Chris Edwards / How to fix air vent selector on Ford focus

Samasta aiheesta suomeksi, löytyy myös kaaviokuva:

 
Jaa tuollainen keksintö. Tuossa voisi hyvinkin toimia tuo edellisen mainitsema crc-silikonirasva.
 
Autodoc varoitusta ilmaan.
Jonkun verran ottanut tavaraa sieltä. Loppukesän aikana toimitukset alkaneet venymään ja tavarat vaihdellaan omin nimiin halvempiin.
Ja pahimpana oli viime tilaus hellan 1000e umpiot, vin koodin pohjalta vahvistetut. Ja osa numerot tarkastettu laitettavana olevasta autosta. Siltikin tuli nimettömät umpiot jotka eivät edes sovi, eri numerolla. Arvo 300e.
Nyt huolella viikko vempuloitu umpioiden palautuksessa, ei tule toiminta ohjetta, eikä palautus ohjeita. Ja puhelinta lyöty korvaan. Applikaation kautta jotain odottele vaan kiltisti tulevaa yhteydenottoa.

Aina ollut turvallinen tilaus lisäoptio käytössä.
Ja menin maksamaan tilin kautta niinkuin ennenkin . Olisipa ollut PayPal tukena.
Ikinä ollut ennen mitään ongelmia. Palautustenkaan kanssa. Näköjään kun summat kasvaa niin ihmeellisiä ongelmia ilmeentyy. Ainoastaan PayPalin kautta tämän firman kanssa.
Ettei olisi menossa hupsista keikkaa koko kioski.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Autodoc nyt ollut aina tollasta. Pari kertaa ehdin vuosia sitten tuolta tilata ennenkuin tulin järkiini ja tajusin pääseväni samaan hintaan mutta ilman ongelmia tilaamalla muualta.
 
Muutaman kerran tilannut autodocilta, ensin toimi hyvin, mutta lopulta tuli tietysti väärää, ja puhelimessa vaatimalla (oli kyllä muistaakseni hankala prosessi saada joku langan päähän ja ymmärtämään ongelman) lähettivät sitten maksamani oikeat tuotteet veloituksetta ja sain pitää heidän lähettämänsä väärän merkkiset. Enpä ole tilannut sen jälkeen.
 
Autodoc varoitusta ilmaan.
Jonkun verran ottanut tavaraa sieltä. Loppukesän aikana toimitukset alkaneet venymään ja tavarat vaihdellaan omin nimiin halvempiin.
Ja pahimpana oli viime tilaus hellan 1000e umpiot, vin koodin pohjalta vahvistetut. Ja osa numerot tarkastettu laitettavana olevasta autosta. Siltikin tuli nimettömät umpiot jotka eivät edes sovi, eri numerolla. Arvo 300e.
Nyt huolella viikko vempuloitu umpioiden palautuksessa, ei tule toiminta ohjetta, eikä palautus ohjeita. Ja puhelinta lyöty korvaan. Applikaation kautta jotain odottele vaan kiltisti tulevaa yhteydenottoa.

Aina ollut turvallinen tilaus lisäoptio käytössä.
Ja menin maksamaan tilin kautta niinkuin ennenkin . Olisipa ollut PayPal tukena.
Ikinä ollut ennen mitään ongelmia. Palautustenkaan kanssa. Näköjään kun summat kasvaa niin ihmeellisiä ongelmia ilmeentyy. Ainoastaan PayPalin kautta tämän firman kanssa.
Ettei olisi menossa hupsista keikkaa koko kioski.
Onko tilausvahvistuksella Hellan umpio?
Mietin vaan, että missä vaiheessa tämä vempulointi on tehty.

Joskus samankaltaisessa tilanteessa huomasin, että maksuvaiheessa ostoskoriin oli vaihtunut Starkkia jonkun itse valitsemani osan tilalle. Tuolloin palasin taaksepäin ja vaihdoin tilaukselle kaikista halvimman vastaavan osan ja sekin vaihtui Starkiksi. Säästi siinä jokusen euron.
 
onko täällä kukaan muu paininut 3C / B6 passatin ovipahvien kanssa. Kuka helevetti ne kiinnitykset on keksiny... :DGFsdfgs

Alkaa olemaan jo enemmän rikkinäisiä kuin ehjiä kiinnikkeiden "telineitä" kun pahveja käytetty niin monta kertaa irti. Itse kiinnikenappula ei hajoa, mutta ovipahvin teline siis repeää ja sitten se kiinnike ei pysy siinä. Millähän noi kantsis liimata silleen että ei hajoa irrotettaessa...valaa epoksia vaan kauhallinen jokaseen ja klipsi myös kiinni siihen pysyvästi...?

1693244523284.png
 
Tuo Autodoc nyt ollut aina tollasta. Pari kertaa ehdin vuosia sitten tuolta tilata ennenkuin tulin järkiini ja tajusin pääseväni samaan hintaan mutta ilman ongelmia tilaamalla muualta.
Sama juttu. Kunnon merkkituotteet vaihdettiin kysymättä Starkiksi ja aspa väittää, että nämä ovat paremmat Premiumin Premium. Loppui tilaukset siihen.
 
Onko tilausvahvistuksella Hellan umpio?
Mietin vaan, että missä vaiheessa tämä vempulointi on tehty.

Joskus samankaltaisessa tilanteessa huomasin, että maksuvaiheessa ostoskoriin oli vaihtunut Starkkia jonkun itse valitsemani osan tilalle. Tuolloin palasin taaksepäin ja vaihdoin tilaukselle kaikista halvimman vastaavan osan ja sekin vaihtui Starkiksi. Säästi siinä jokusen euron.
On tilausvahvistuksessa maininta että Hellan umpio. Ja kuva sekä numerot täsmää. Pakkaamossa voisin veikata. Paketti oli suht koskemattoman näköinen.
Saapa nähdä mikä riitely tästä aiheutuu. Kielitaitoinen asian hoitaja pitää näköjään etsiä.
 
On tilausvahvistuksessa maininta että Hellan umpio. Ja kuva sekä numerot täsmää. Pakkaamossa voisin veikata. Paketti oli suht koskemattoman näköinen.
Saapa nähdä mikä riitely tästä aiheutuu. Kielitaitoinen asian hoitaja pitää näköjään etsiä.
Mulla on käynyt samalla tavalla parilla tilauksella, lähetteellä oikea tavara, paketissa väärä (kunnes ymmärsin olla tilaamatta tuolta). Starkkia tuli merkkikaman tilalle. Korjausta pyydettäessä vannottiin Starkin paremmuuteen. Hirmuisen väännön jälkeen tuli oikea tavara lopulta, mutta ei ole vaivan arvoinen paikka tilata. Siihenhän tuo kai perustuu, että oletetaan auton olevan pukilla ja se on kiire saada valmiiksi, jolloin ehkä voitaisiin se vääränmerkkinenkin osa hyväksyä, koska on kiire eikä haluta edottaa taas lisäviikkoa tms, ei siellä mitään vahinkoa ole käynyt lähettämössä, ihan tarkoituksellista tuo on. Hyvin moni ihminen on myös sellainen, että ei uskalla tai kehtaa reklamoida jos saa väärää tavaraa tai palvelua. Eihän moni edes kehtaa avata suutaan jos saa kaupan kassalta liian vähän vaihtorahaa takaisin, "sehän on vaan 30c tai 1e" tms.
 
Mulla on käynyt samalla tavalla parilla tilauksella, lähetteellä oikea tavara, paketissa väärä (kunnes ymmärsin olla tilaamatta tuolta). Starkkia tuli merkkikaman tilalle. Korjausta pyydettäessä vannottiin Starkin paremmuuteen. Hirmuisen väännön jälkeen tuli oikea tavara lopulta, mutta ei ole vaivan arvoinen paikka tilata. Siihenhän tuo kai perustuu, että oletetaan auton olevan pukilla ja se on kiire saada valmiiksi, jolloin ehkä voitaisiin se vääränmerkkinenkin osa hyväksyä, koska on kiire eikä haluta edottaa taas lisäviikkoa tms, ei siellä mitään vahinkoa ole käynyt lähettämössä, ihan tarkoituksellista tuo on. Hyvin moni ihminen on myös sellainen, että ei uskalla tai kehtaa reklamoida jos saa väärää tavaraa tai palvelua. Eihän moni edes kehtaa avata suutaan jos saa kaupan kassalta liian vähän vaihtorahaa takaisin, "sehän on vaan 30c tai 1e" tms.
Jep kaverilla kans sama ja monia tapauksia tullu vastaan ihan jatkuvasti. Itse tilasin kerran tuolta ja vaihoin aeromotorsiin aikanaan.

Tuo toimintahan alkaa olemaan sitä tasoa että täyttänee jo jonkinlaiset petoksen tai harhaanjohtamisen merkit. Luulisi jotain EU:n kuluttajaviranomaista tai europolia kiinnostavan hiljalleen, eikös nää firmat EU:ssa ole kirjoilla kuitenkin.

Sitä ihmettelen miten ko lafka on nykyään ees pystyssä kun samaa kamaa saa virosta piirun halvemmalla ja tasan sitä mitä tilaa.
 
Toinen ongelma liittyy putkistoon ja pörinään/kuminaan. Käytin auton pakoputkihuollossa missä vaihdettiin haitaripätkä uuteen. Korjasivat samalla yhden liitoksen myös mikä vuoti.
Edelleen vaan kuuluu kiihdyttäessä ja moottoritiellä kuminan tapainen ääni. Tyhjäkäynnillä se vaikuttaa tulevan jostain keskivaiheilta, silloin se on pörinän tapaista, vuotoja ei ole kun rasvamontulla testailin ja kokeilin liitoksia.
Liittyiskö tämä rikkoutuneeseen kattiin tai vaimentimeen?

Tähän asiaan löytyi syy putken keskikannakkeista, kumit oli murtunut että putki roikkui siinä tuen päällä jotenkin, ne uusimalla on nyt hiljainen auto. Ei noita huomannut vaikka putkeakin tuli heiluteltua joka suuntaan että saisi sen ottamaan johonkin kiinni.
 
Jep kaverilla kans sama ja monia tapauksia tullu vastaan ihan jatkuvasti. Itse tilasin kerran tuolta ja vaihoin aeromotorsiin aikanaan.

Tuo toimintahan alkaa olemaan sitä tasoa että täyttänee jo jonkinlaiset petoksen tai harhaanjohtamisen merkit. Luulisi jotain EU:n kuluttajaviranomaista tai europolia kiinnostavan hiljalleen, eikös nää firmat EU:ssa ole kirjoilla kuitenkin.

Sitä ihmettelen miten ko lafka on nykyään ees pystyssä kun samaa kamaa saa virosta piirun halvemmalla ja tasan sitä mitä tilaa.
No nyt asia eteni hiukan. Saksan kielen taitoinen kaveri soitti puhelimella. Puhelun aikana tuli mailiin asiakaspalautus tarrat matkahuoltoon, menevät näköjään pk seudulle varastoon.
Mutta saako 2000e ikinä tilille niin... aika näyttää.

Puhelimessa homma oli kuulostanut hyvinkin suunnitelmalliselta autodocin päässä.
 
Autodoc varoitusta ilmaan.
Jonkun verran ottanut tavaraa sieltä. Loppukesän aikana toimitukset alkaneet venymään ja tavarat vaihdellaan omin nimiin halvempiin.
Ja pahimpana oli viime tilaus hellan 1000e umpiot, vin koodin pohjalta vahvistetut. Ja osa numerot tarkastettu laitettavana olevasta autosta. Siltikin tuli nimettömät umpiot jotka eivät edes sovi, eri numerolla. Arvo 300e.
Nyt huolella viikko vempuloitu umpioiden palautuksessa, ei tule toiminta ohjetta, eikä palautus ohjeita. Ja puhelinta lyöty korvaan. Applikaation kautta jotain odottele vaan kiltisti tulevaa yhteydenottoa.

Aina ollut turvallinen tilaus lisäoptio käytössä.
Ja menin maksamaan tilin kautta niinkuin ennenkin . Olisipa ollut PayPal tukena.
Ikinä ollut ennen mitään ongelmia. Palautustenkaan kanssa. Näköjään kun summat kasvaa niin ihmeellisiä ongelmia ilmeentyy. Ainoastaan PayPalin kautta tämän firman kanssa.
Ettei olisi menossa hupsista keikkaa koko kioski.
Autodocin tilauksia kannattaa tutkia tarkkaan. Minullakin vaihtui joskus 3v sitten auton laakerit heidän omiin Stark merkkisiin itsestään. Tämä taisi tapahtua joitakin tunteja tilausvahvistuksen jälkeen.

Eivät olleet vielä lähettäneet laakereita ja laitoin kiireesti viestiä. Kovasti perustelivat nopeammalla toimituksella, kalliimmalla hinnalla ja 3 vuoden takuulla omaa Pirkka-merkkiään. Käskin vaihtaa takaisin SKF:n laakereihin. Vaihtoivat niihin ja tilaus taisi lähteä vielä samana päivänä. Sen jälkeen olen tilannut aeromotorista osat.
 
Tilasin eilen klo 15:30 Aeromotorsista ABS-anturin autoon. Piti olla merkkiä Bosch. Siinä oli kaksi vaihtoehtoa, toimitus 30.8. tai 29.8., tuo jälkimmäinen noin euron kalliimpi. Noh, otin halvemman kun ei niin kiirettä. Jossain kohti taidettiin arvioida toimitusajankohdaksi maanantain 4.9.

Tänään klo 14:03 tuli Postnordilta viesti että paketti on noudettavissa automaatista lähikaupassa Vantaalla. Anturi oli tilattu Bosch.

Ei voi kuin ihmetellä ja nostaa hattua :kahvi:
 
En tiedä oliko tätä jossain mainittu, mutta jos haluaa tilata autodocista, niin kannattaa tehdä tilaus car-parts.ie:n kautta, ainakin mulle näyttänyt reilut 10% halvemmat hinnat.
 
Täytyisi tilata Hyundai i20 uusi startin solenoidi, kun se meinaa pakkasilla aiheuttaa startin sijaan pelkän naksahduksen jäätyneiden solenoidin rasvojen takia. Startin alkuperäinen osanumero on 36100-2B100.

Alkuperäinen osanumero listaus antaa muitakin osanumeroita. Voiko tuohon luottaa, että kaikki ovat identtisiä ja yhteensopivia keskenään? Moottori on 1.4 G4FA. Valeo on todennäköisesti orkkis, mutta sen osanumero ei ole identtinen. Se on kuitenkin ainoa, jossa pultit ovat kuparia.

Screenshot_20230831-001042~2.png
Screenshot_20230831-000843~2.png
Screenshot_20230830-234714~2.png
 
Viimeksi muokattu:
Onko alipainevuodon etsimisessä ihan turvallista käyttää pientä ylipainetta, ettei mitään hajoa? Ajattelin paineilmalla puhaltaa parafiiniöljysumua pienellä paineella. Kyseessä turbodiesel.

edit: 1 psi sanotaan useammassa paikassa maksimipaineeksi. Hyvin toimi kun paineensäätimestä laittoi niin pienen paineen, että juuri tuli ilmaa suuttimesta.
 
Viimeksi muokattu:
Autodoc varoitusta ilmaan.
Jonkun verran ottanut tavaraa sieltä. Loppukesän aikana toimitukset alkaneet venymään ja tavarat vaihdellaan omin nimiin halvempiin.
Ja pahimpana oli viime tilaus hellan 1000e umpiot, vin koodin pohjalta vahvistetut. Ja osa numerot tarkastettu laitettavana olevasta autosta. Siltikin tuli nimettömät umpiot jotka eivät edes sovi, eri numerolla. Arvo 300e.
Nyt huolella viikko vempuloitu umpioiden palautuksessa, ei tule toiminta ohjetta, eikä palautus ohjeita. Ja puhelinta lyöty korvaan. Applikaation kautta jotain odottele vaan kiltisti tulevaa yhteydenottoa.

Aina ollut turvallinen tilaus lisäoptio käytössä.
Ja menin maksamaan tilin kautta niinkuin ennenkin . Olisipa ollut PayPal tukena.
Ikinä ollut ennen mitään ongelmia. Palautustenkaan kanssa. Näköjään kun summat kasvaa niin ihmeellisiä ongelmia ilmeentyy. Ainoastaan PayPalin kautta tämän firman kanssa.
Ettei olisi menossa hupsista keikkaa koko kioski.
Autodocilla löytyy varaosanumerot kyllä hyvin (EAN yms.) ja tilaukset sitten teen Trodolta joka toimii. Se ei vaan aina näytä jostain syytä kaikkia vaihtoehtoja vaikka numerohaulla sitten löytyy. Yhtään väärää osaa tai ilman lupaa vaihdettua osaa ei ole vuosien varrella tullut.
On kyllä PP-marketkin ollut kotimaisista monesti yllättävän kilpailukykyinen. Valikoima vaan rajallinen.
 
Puslan vaihtoa pitkän kaavan mukaan. Puslat piti tuhota täysin ennen kuin irtosivat. Sitten tukivarren säätöpultti oli tietenkin ruostunut kiinni tukivarteen. Koska kyseessä Fiat Freemont, joka siis sama auto kuin Dodge Journey niin pultin saatavuus huono. US-Partsista pelkkä pultti 49, mutteri 19 ja prikka 14 euroa. Joten leikkasin varovasti tukivarren halki ja sain pultin säästettyä. Sitten puslat pultilla vetämällä takaisin paikalleen. Aika vaikeasti menivät kun useammasta M12 pultista tai mutterista korkkasi kierteet.
IMG_20230830_135741.jpg
 
Vetopultiksi kannattaa hakea kovempia pultteja, kestää paremmin, tai sitten käyttää prässiä, joko oikeaa, tai sitten sovellettua (esim hallitunkilla jotain kiinteää vasten, isolla ruuvipenkillä puristaen tms). Vanhan huolellinen puhdistus, pienetkin ylimääräiset purseet jne voi ahdistaa kovasti. Uuden puslan pakastus ja laitto paikalleen liukasteen kera nopeasti kun se vielä on kylmä.
 
Vetopultiksi kannattaa hakea kovempia pultteja, kestää paremmin, tai sitten käyttää prässiä, joko oikeaa, tai sitten sovellettua (esim hallitunkilla jotain kiinteää vasten, isolla ruuvipenkillä puristaen tms). Vanhan huolellinen puhdistus, pienetkin ylimääräiset purseet jne voi ahdistaa kovasti. Uuden puslan pakastus ja laitto paikalleen liukasteen kera nopeasti kun se vielä on kylmä.
Alustan ja jarrujen pulttien ja muttereiden pitäisi muutenkin olla 10.9 eikä halpahalleista haettua 8.8 bulkkitavaraa.
 
Alustan ja jarrujen pulttien ja muttereiden pitäisi muutenkin olla 10.9 eikä halpahalleista haettua 8.8 bulkkitavaraa.
Pahimmassa tapauksessa on vielä halpoja 4.8,joita löytyy yllävän usein kiinalaisista koneista ja laitteista.Muutaman kerran olen vaihtanut nuita kokoonpano vaiheessa vahvempiin ihan varmuuden vuoksi.
 
Vetopultiksi kannattaa hakea kovempia pultteja, kestää paremmin, tai sitten käyttää prässiä, joko oikeaa, tai sitten sovellettua (esim hallitunkilla jotain kiinteää vasten, isolla ruuvipenkillä puristaen tms). Vanhan huolellinen puhdistus, pienetkin ylimääräiset purseet jne voi ahdistaa kovasti. Uuden puslan pakastus ja laitto paikalleen liukasteen kera nopeasti kun se vielä on kylmä.

10.9 pultteja vaan ei joka kaupassa ole, paras olis varmaa 10.9 pultti tiheällä kierteellä rasvattuna. Hyviä vinkkejä. Puslat oli mulla vuorokauden pakastimessa. Pesät sekä niiden huullokset putsasin ja öljysin. Sen verran kova oli kitka vaikka suoraan pakastimesta rupes vetämään paikalleen ni meni ehkä millin ja sit näki kuinka pusla lämpesi. Prässi olis hyvä, aina vaan enemmän purkamista jos joutuu olka-akselin irroittaa kun joutuu ottaa satulan ja vetarin irti.

Alustan ja jarrujen pulttien ja muttereiden pitäisi muutenkin olla 10.9 eikä halpahalleista haettua 8.8 bulkkitavaraa.

Juu tässähän olikin kyse pulteista jolla pusla vedettiin paikalleen irroittamatta olka-akselia. Pultit millä tukivarsi on kiinni ovat orkkiksia eikä bulkkikamaa
 
No niin, alatukivarren vaihto uhkasi venyä iltamyöhään ja siksi loppua kohti työtahti kiihtyi. Se oli virhe. Avitin tunkilla uuden tukivarren pallonivelen tappia paikoilleen olka-akselin holkkiin, mutta tunkkasin liian innokkaasti. Pallonivelen tappi upposi liian pitkälle holkkiin ja tämän seurauksena pallonivelen suojakumi painui kasaan. Varsinaisia vaurioita ei(?) tullut, mutta nyt suojakumi makaa normaalia alempana pallonivelen tapissa ja siten osa pallonivelen tapista on näkyvissä kun tukivarsi on paikoillaan.

Muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen vaikuttaa, että suojakumi on hivuttautunut ylös kohti tarkoitettua paikkaansa, mutta ei kokonaan. Kannattaisiko vielä ottaa tukivarsi irti ja yrittää kangeta suojakumia ylös, vai olisiko siinä vaurioriski? Hivuttautuuko suojakumi ajan myötä paikoilleen?

Oikean etupyörän ripustus, jossa uusi alatukivarsi. Pallonivelen suojakumi makaa liian alhaalla pallonivelen tapissa ja pallonivelen tappi näkyy.
1693665926001.png


Vasemman etupyörän ripustus. Pallonivelen suojakumi peittää pallonivelen tapin kokonaan. Tämä tukivarsi vaihdettiin vuosi sitten ja on saman valmistajan osa kuin nyt vaihdettu.
1693666470215.png
 
No niin, alatukivarren vaihto uhkasi venyä iltamyöhään ja siksi loppua kohti työtahti kiihtyi. Se oli virhe. Avitin tunkilla uuden tukivarren pallonivelen tappia paikoilleen olka-akselin holkkiin, mutta tunkkasin liian innokkaasti. Pallonivelen tappi upposi liian pitkälle holkkiin ja tämän seurauksena pallonivelen suojakumi painui kasaan. Varsinaisia vaurioita ei(?) tullut, mutta nyt suojakumi makaa normaalia alempana pallonivelen tapissa ja siten osa pallonivelen tapista on näkyvissä kun tukivarsi on paikoillaan.

Muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen vaikuttaa, että suojakumi on hivuttautunut ylös kohti tarkoitettua paikkaansa, mutta ei kokonaan. Kannattaisiko vielä ottaa tukivarsi irti ja yrittää kangeta suojakumia ylös, vai olisiko siinä vaurioriski? Hivuttautuuko suojakumi ajan myötä paikoilleen?

Oikean etupyörän ripustus, jossa uusi alatukivarsi. Pallonivelen suojakumi makaa liian alhaalla pallonivelen tapissa ja pallonivelen tappi näkyy.
1693665926001.png


Vasemman etupyörän ripustus. Pallonivelen suojakumi peittää pallonivelen tapin kokonaan. Tämä tukivarsi vaihdettiin vuosi sitten ja on saman valmistajan osa kuin nyt vaihdettu.
1693666470215.png
Ei tuossa kai ihmeempää vikaa ole, jos suojakumi kuitenkin on tiivis.
Tuo näkyvä pätkä tulee ruostumaan -> aikanaan voi päästä vettä palloniveleen.
Itse vetäisin vain tervaa tjsp näkyvälle osalle ja lähtisin kotio
 
nyt suojakumi makaa normaalia alempana pallonivelen tapissa ja siten osa pallonivelen tapista on näkyvissä kun tukivarsi on paikoillaan.

Muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen vaikuttaa, että suojakumi on hivuttautunut ylös kohti tarkoitettua paikkaansa, mutta ei kokonaan. Kannattaisiko vielä ottaa tukivarsi irti ja yrittää kangeta suojakumia ylös, vai olisiko siinä vaurioriski? Hivuttautuuko suojakumi ajan myötä paikoilleen?

Se kumi voi siitä vielä lumpsahtaa ylöspäin, tai sitten ei. Ei ole mitään merkitystä tuolla, ainoa tärkeä asia on se, että se kumi on edelleen ehjä ja pitää rasvat siellä sisällä, ei sinne vesi sisälle mene sen takia että se on muutaman millin nyt alempana, se kumi tiivistyy siihen tappin, ei sen sinne ylös olka-akseliin mitenkään kuulu tiivistyä. Ei kannata lähteä millään ronkkimaan sitä, rikki se vaan siinä hyvin herkästi menee.
 
Vaikka ei olisikaan hyvä, niin kestää ainakin jonkun aikaa joka tapauksessa. Kovaa ajoa vain, ja ennen seuraavaa katsastusta voi sitten kokeilla onko ehjä vai klappaako. Ei kannattane mitään likaa kerävää rasvaa tai tervaa siihen laittaa.
 
Autojen alustoissa on paljon suojakumin ja suojaamattoman teräksen rajapintoja. Ajan mittaan teräspinnasta lähtee aina maali ja ruostetta alkaa kertyä. Olen työskennellyt autojen parissa 25 vuotta eikä kertaakaan ole tullut vastaan tilannetta, jossa ruoste olisi edennyt ehjän suojakumin alle vaikka kuinka paksun kerroksen tekisikin siihen rajapinnan ulkopuolelle. Tuossa ylemmässä esimerkissä ainoa haitta on esteettinen, koska ruoste ei myöskään pääse koskaan etenemään rakenteeseen niin syvälle, että se aiheuttaisi rakenteellista heikkoutta. Eli kovaa ajoa vaan kaikessa rauhassa - kunhan se suojakumi vain on ehjä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 649
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom