Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Autodoc varoitusta ilmaan.
Jonkun verran ottanut tavaraa sieltä. Loppukesän aikana toimitukset alkaneet venymään ja tavarat vaihdellaan omin nimiin halvempiin.
Ja pahimpana oli viime tilaus hellan 1000e umpiot, vin koodin pohjalta vahvistetut. Ja osa numerot tarkastettu laitettavana olevasta autosta. Siltikin tuli nimettömät umpiot jotka eivät edes sovi, eri numerolla. Arvo 300e.
Nyt huolella viikko vempuloitu umpioiden palautuksessa, ei tule toiminta ohjetta, eikä palautus ohjeita. Ja puhelinta lyöty korvaan. Applikaation kautta jotain odottele vaan kiltisti tulevaa yhteydenottoa.

Aina ollut turvallinen tilaus lisäoptio käytössä.
Ja menin maksamaan tilin kautta niinkuin ennenkin . Olisipa ollut PayPal tukena.
Ikinä ollut ennen mitään ongelmia. Palautustenkaan kanssa. Näköjään kun summat kasvaa niin ihmeellisiä ongelmia ilmeentyy. Ainoastaan PayPalin kautta tämän firman kanssa.
Ettei olisi menossa hupsista keikkaa koko kioski.
Onko tilausvahvistuksella Hellan umpio?
Mietin vaan, että missä vaiheessa tämä vempulointi on tehty.

Joskus samankaltaisessa tilanteessa huomasin, että maksuvaiheessa ostoskoriin oli vaihtunut Starkkia jonkun itse valitsemani osan tilalle. Tuolloin palasin taaksepäin ja vaihdoin tilaukselle kaikista halvimman vastaavan osan ja sekin vaihtui Starkiksi. Säästi siinä jokusen euron.
 
onko täällä kukaan muu paininut 3C / B6 passatin ovipahvien kanssa. Kuka helevetti ne kiinnitykset on keksiny... :DGFsdfgs

Alkaa olemaan jo enemmän rikkinäisiä kuin ehjiä kiinnikkeiden "telineitä" kun pahveja käytetty niin monta kertaa irti. Itse kiinnikenappula ei hajoa, mutta ovipahvin teline siis repeää ja sitten se kiinnike ei pysy siinä. Millähän noi kantsis liimata silleen että ei hajoa irrotettaessa...valaa epoksia vaan kauhallinen jokaseen ja klipsi myös kiinni siihen pysyvästi...?

1693244523284.png
 
Tuo Autodoc nyt ollut aina tollasta. Pari kertaa ehdin vuosia sitten tuolta tilata ennenkuin tulin järkiini ja tajusin pääseväni samaan hintaan mutta ilman ongelmia tilaamalla muualta.
Sama juttu. Kunnon merkkituotteet vaihdettiin kysymättä Starkiksi ja aspa väittää, että nämä ovat paremmat Premiumin Premium. Loppui tilaukset siihen.
 
Onko tilausvahvistuksella Hellan umpio?
Mietin vaan, että missä vaiheessa tämä vempulointi on tehty.

Joskus samankaltaisessa tilanteessa huomasin, että maksuvaiheessa ostoskoriin oli vaihtunut Starkkia jonkun itse valitsemani osan tilalle. Tuolloin palasin taaksepäin ja vaihdoin tilaukselle kaikista halvimman vastaavan osan ja sekin vaihtui Starkiksi. Säästi siinä jokusen euron.
On tilausvahvistuksessa maininta että Hellan umpio. Ja kuva sekä numerot täsmää. Pakkaamossa voisin veikata. Paketti oli suht koskemattoman näköinen.
Saapa nähdä mikä riitely tästä aiheutuu. Kielitaitoinen asian hoitaja pitää näköjään etsiä.
 
On tilausvahvistuksessa maininta että Hellan umpio. Ja kuva sekä numerot täsmää. Pakkaamossa voisin veikata. Paketti oli suht koskemattoman näköinen.
Saapa nähdä mikä riitely tästä aiheutuu. Kielitaitoinen asian hoitaja pitää näköjään etsiä.
Mulla on käynyt samalla tavalla parilla tilauksella, lähetteellä oikea tavara, paketissa väärä (kunnes ymmärsin olla tilaamatta tuolta). Starkkia tuli merkkikaman tilalle. Korjausta pyydettäessä vannottiin Starkin paremmuuteen. Hirmuisen väännön jälkeen tuli oikea tavara lopulta, mutta ei ole vaivan arvoinen paikka tilata. Siihenhän tuo kai perustuu, että oletetaan auton olevan pukilla ja se on kiire saada valmiiksi, jolloin ehkä voitaisiin se vääränmerkkinenkin osa hyväksyä, koska on kiire eikä haluta edottaa taas lisäviikkoa tms, ei siellä mitään vahinkoa ole käynyt lähettämössä, ihan tarkoituksellista tuo on. Hyvin moni ihminen on myös sellainen, että ei uskalla tai kehtaa reklamoida jos saa väärää tavaraa tai palvelua. Eihän moni edes kehtaa avata suutaan jos saa kaupan kassalta liian vähän vaihtorahaa takaisin, "sehän on vaan 30c tai 1e" tms.
 
Mulla on käynyt samalla tavalla parilla tilauksella, lähetteellä oikea tavara, paketissa väärä (kunnes ymmärsin olla tilaamatta tuolta). Starkkia tuli merkkikaman tilalle. Korjausta pyydettäessä vannottiin Starkin paremmuuteen. Hirmuisen väännön jälkeen tuli oikea tavara lopulta, mutta ei ole vaivan arvoinen paikka tilata. Siihenhän tuo kai perustuu, että oletetaan auton olevan pukilla ja se on kiire saada valmiiksi, jolloin ehkä voitaisiin se vääränmerkkinenkin osa hyväksyä, koska on kiire eikä haluta edottaa taas lisäviikkoa tms, ei siellä mitään vahinkoa ole käynyt lähettämössä, ihan tarkoituksellista tuo on. Hyvin moni ihminen on myös sellainen, että ei uskalla tai kehtaa reklamoida jos saa väärää tavaraa tai palvelua. Eihän moni edes kehtaa avata suutaan jos saa kaupan kassalta liian vähän vaihtorahaa takaisin, "sehän on vaan 30c tai 1e" tms.
Jep kaverilla kans sama ja monia tapauksia tullu vastaan ihan jatkuvasti. Itse tilasin kerran tuolta ja vaihoin aeromotorsiin aikanaan.

Tuo toimintahan alkaa olemaan sitä tasoa että täyttänee jo jonkinlaiset petoksen tai harhaanjohtamisen merkit. Luulisi jotain EU:n kuluttajaviranomaista tai europolia kiinnostavan hiljalleen, eikös nää firmat EU:ssa ole kirjoilla kuitenkin.

Sitä ihmettelen miten ko lafka on nykyään ees pystyssä kun samaa kamaa saa virosta piirun halvemmalla ja tasan sitä mitä tilaa.
 
Toinen ongelma liittyy putkistoon ja pörinään/kuminaan. Käytin auton pakoputkihuollossa missä vaihdettiin haitaripätkä uuteen. Korjasivat samalla yhden liitoksen myös mikä vuoti.
Edelleen vaan kuuluu kiihdyttäessä ja moottoritiellä kuminan tapainen ääni. Tyhjäkäynnillä se vaikuttaa tulevan jostain keskivaiheilta, silloin se on pörinän tapaista, vuotoja ei ole kun rasvamontulla testailin ja kokeilin liitoksia.
Liittyiskö tämä rikkoutuneeseen kattiin tai vaimentimeen?

Tähän asiaan löytyi syy putken keskikannakkeista, kumit oli murtunut että putki roikkui siinä tuen päällä jotenkin, ne uusimalla on nyt hiljainen auto. Ei noita huomannut vaikka putkeakin tuli heiluteltua joka suuntaan että saisi sen ottamaan johonkin kiinni.
 
Jep kaverilla kans sama ja monia tapauksia tullu vastaan ihan jatkuvasti. Itse tilasin kerran tuolta ja vaihoin aeromotorsiin aikanaan.

Tuo toimintahan alkaa olemaan sitä tasoa että täyttänee jo jonkinlaiset petoksen tai harhaanjohtamisen merkit. Luulisi jotain EU:n kuluttajaviranomaista tai europolia kiinnostavan hiljalleen, eikös nää firmat EU:ssa ole kirjoilla kuitenkin.

Sitä ihmettelen miten ko lafka on nykyään ees pystyssä kun samaa kamaa saa virosta piirun halvemmalla ja tasan sitä mitä tilaa.
No nyt asia eteni hiukan. Saksan kielen taitoinen kaveri soitti puhelimella. Puhelun aikana tuli mailiin asiakaspalautus tarrat matkahuoltoon, menevät näköjään pk seudulle varastoon.
Mutta saako 2000e ikinä tilille niin... aika näyttää.

Puhelimessa homma oli kuulostanut hyvinkin suunnitelmalliselta autodocin päässä.
 
Autodoc varoitusta ilmaan.
Jonkun verran ottanut tavaraa sieltä. Loppukesän aikana toimitukset alkaneet venymään ja tavarat vaihdellaan omin nimiin halvempiin.
Ja pahimpana oli viime tilaus hellan 1000e umpiot, vin koodin pohjalta vahvistetut. Ja osa numerot tarkastettu laitettavana olevasta autosta. Siltikin tuli nimettömät umpiot jotka eivät edes sovi, eri numerolla. Arvo 300e.
Nyt huolella viikko vempuloitu umpioiden palautuksessa, ei tule toiminta ohjetta, eikä palautus ohjeita. Ja puhelinta lyöty korvaan. Applikaation kautta jotain odottele vaan kiltisti tulevaa yhteydenottoa.

Aina ollut turvallinen tilaus lisäoptio käytössä.
Ja menin maksamaan tilin kautta niinkuin ennenkin . Olisipa ollut PayPal tukena.
Ikinä ollut ennen mitään ongelmia. Palautustenkaan kanssa. Näköjään kun summat kasvaa niin ihmeellisiä ongelmia ilmeentyy. Ainoastaan PayPalin kautta tämän firman kanssa.
Ettei olisi menossa hupsista keikkaa koko kioski.
Autodocin tilauksia kannattaa tutkia tarkkaan. Minullakin vaihtui joskus 3v sitten auton laakerit heidän omiin Stark merkkisiin itsestään. Tämä taisi tapahtua joitakin tunteja tilausvahvistuksen jälkeen.

Eivät olleet vielä lähettäneet laakereita ja laitoin kiireesti viestiä. Kovasti perustelivat nopeammalla toimituksella, kalliimmalla hinnalla ja 3 vuoden takuulla omaa Pirkka-merkkiään. Käskin vaihtaa takaisin SKF:n laakereihin. Vaihtoivat niihin ja tilaus taisi lähteä vielä samana päivänä. Sen jälkeen olen tilannut aeromotorista osat.
 
Tilasin eilen klo 15:30 Aeromotorsista ABS-anturin autoon. Piti olla merkkiä Bosch. Siinä oli kaksi vaihtoehtoa, toimitus 30.8. tai 29.8., tuo jälkimmäinen noin euron kalliimpi. Noh, otin halvemman kun ei niin kiirettä. Jossain kohti taidettiin arvioida toimitusajankohdaksi maanantain 4.9.

Tänään klo 14:03 tuli Postnordilta viesti että paketti on noudettavissa automaatista lähikaupassa Vantaalla. Anturi oli tilattu Bosch.

Ei voi kuin ihmetellä ja nostaa hattua :kahvi:
 
En tiedä oliko tätä jossain mainittu, mutta jos haluaa tilata autodocista, niin kannattaa tehdä tilaus car-parts.ie:n kautta, ainakin mulle näyttänyt reilut 10% halvemmat hinnat.
 
Täytyisi tilata Hyundai i20 uusi startin solenoidi, kun se meinaa pakkasilla aiheuttaa startin sijaan pelkän naksahduksen jäätyneiden solenoidin rasvojen takia. Startin alkuperäinen osanumero on 36100-2B100.

Alkuperäinen osanumero listaus antaa muitakin osanumeroita. Voiko tuohon luottaa, että kaikki ovat identtisiä ja yhteensopivia keskenään? Moottori on 1.4 G4FA. Valeo on todennäköisesti orkkis, mutta sen osanumero ei ole identtinen. Se on kuitenkin ainoa, jossa pultit ovat kuparia.

Screenshot_20230831-001042~2.png
Screenshot_20230831-000843~2.png
Screenshot_20230830-234714~2.png
 
Viimeksi muokattu:
Onko alipainevuodon etsimisessä ihan turvallista käyttää pientä ylipainetta, ettei mitään hajoa? Ajattelin paineilmalla puhaltaa parafiiniöljysumua pienellä paineella. Kyseessä turbodiesel.

edit: 1 psi sanotaan useammassa paikassa maksimipaineeksi. Hyvin toimi kun paineensäätimestä laittoi niin pienen paineen, että juuri tuli ilmaa suuttimesta.
 
Viimeksi muokattu:
Autodoc varoitusta ilmaan.
Jonkun verran ottanut tavaraa sieltä. Loppukesän aikana toimitukset alkaneet venymään ja tavarat vaihdellaan omin nimiin halvempiin.
Ja pahimpana oli viime tilaus hellan 1000e umpiot, vin koodin pohjalta vahvistetut. Ja osa numerot tarkastettu laitettavana olevasta autosta. Siltikin tuli nimettömät umpiot jotka eivät edes sovi, eri numerolla. Arvo 300e.
Nyt huolella viikko vempuloitu umpioiden palautuksessa, ei tule toiminta ohjetta, eikä palautus ohjeita. Ja puhelinta lyöty korvaan. Applikaation kautta jotain odottele vaan kiltisti tulevaa yhteydenottoa.

Aina ollut turvallinen tilaus lisäoptio käytössä.
Ja menin maksamaan tilin kautta niinkuin ennenkin . Olisipa ollut PayPal tukena.
Ikinä ollut ennen mitään ongelmia. Palautustenkaan kanssa. Näköjään kun summat kasvaa niin ihmeellisiä ongelmia ilmeentyy. Ainoastaan PayPalin kautta tämän firman kanssa.
Ettei olisi menossa hupsista keikkaa koko kioski.
Autodocilla löytyy varaosanumerot kyllä hyvin (EAN yms.) ja tilaukset sitten teen Trodolta joka toimii. Se ei vaan aina näytä jostain syytä kaikkia vaihtoehtoja vaikka numerohaulla sitten löytyy. Yhtään väärää osaa tai ilman lupaa vaihdettua osaa ei ole vuosien varrella tullut.
On kyllä PP-marketkin ollut kotimaisista monesti yllättävän kilpailukykyinen. Valikoima vaan rajallinen.
 
Puslan vaihtoa pitkän kaavan mukaan. Puslat piti tuhota täysin ennen kuin irtosivat. Sitten tukivarren säätöpultti oli tietenkin ruostunut kiinni tukivarteen. Koska kyseessä Fiat Freemont, joka siis sama auto kuin Dodge Journey niin pultin saatavuus huono. US-Partsista pelkkä pultti 49, mutteri 19 ja prikka 14 euroa. Joten leikkasin varovasti tukivarren halki ja sain pultin säästettyä. Sitten puslat pultilla vetämällä takaisin paikalleen. Aika vaikeasti menivät kun useammasta M12 pultista tai mutterista korkkasi kierteet.
IMG_20230830_135741.jpg
 
Vetopultiksi kannattaa hakea kovempia pultteja, kestää paremmin, tai sitten käyttää prässiä, joko oikeaa, tai sitten sovellettua (esim hallitunkilla jotain kiinteää vasten, isolla ruuvipenkillä puristaen tms). Vanhan huolellinen puhdistus, pienetkin ylimääräiset purseet jne voi ahdistaa kovasti. Uuden puslan pakastus ja laitto paikalleen liukasteen kera nopeasti kun se vielä on kylmä.
 
Vetopultiksi kannattaa hakea kovempia pultteja, kestää paremmin, tai sitten käyttää prässiä, joko oikeaa, tai sitten sovellettua (esim hallitunkilla jotain kiinteää vasten, isolla ruuvipenkillä puristaen tms). Vanhan huolellinen puhdistus, pienetkin ylimääräiset purseet jne voi ahdistaa kovasti. Uuden puslan pakastus ja laitto paikalleen liukasteen kera nopeasti kun se vielä on kylmä.
Alustan ja jarrujen pulttien ja muttereiden pitäisi muutenkin olla 10.9 eikä halpahalleista haettua 8.8 bulkkitavaraa.
 
Alustan ja jarrujen pulttien ja muttereiden pitäisi muutenkin olla 10.9 eikä halpahalleista haettua 8.8 bulkkitavaraa.
Pahimmassa tapauksessa on vielä halpoja 4.8,joita löytyy yllävän usein kiinalaisista koneista ja laitteista.Muutaman kerran olen vaihtanut nuita kokoonpano vaiheessa vahvempiin ihan varmuuden vuoksi.
 
Vetopultiksi kannattaa hakea kovempia pultteja, kestää paremmin, tai sitten käyttää prässiä, joko oikeaa, tai sitten sovellettua (esim hallitunkilla jotain kiinteää vasten, isolla ruuvipenkillä puristaen tms). Vanhan huolellinen puhdistus, pienetkin ylimääräiset purseet jne voi ahdistaa kovasti. Uuden puslan pakastus ja laitto paikalleen liukasteen kera nopeasti kun se vielä on kylmä.

10.9 pultteja vaan ei joka kaupassa ole, paras olis varmaa 10.9 pultti tiheällä kierteellä rasvattuna. Hyviä vinkkejä. Puslat oli mulla vuorokauden pakastimessa. Pesät sekä niiden huullokset putsasin ja öljysin. Sen verran kova oli kitka vaikka suoraan pakastimesta rupes vetämään paikalleen ni meni ehkä millin ja sit näki kuinka pusla lämpesi. Prässi olis hyvä, aina vaan enemmän purkamista jos joutuu olka-akselin irroittaa kun joutuu ottaa satulan ja vetarin irti.

Alustan ja jarrujen pulttien ja muttereiden pitäisi muutenkin olla 10.9 eikä halpahalleista haettua 8.8 bulkkitavaraa.

Juu tässähän olikin kyse pulteista jolla pusla vedettiin paikalleen irroittamatta olka-akselia. Pultit millä tukivarsi on kiinni ovat orkkiksia eikä bulkkikamaa
 
No niin, alatukivarren vaihto uhkasi venyä iltamyöhään ja siksi loppua kohti työtahti kiihtyi. Se oli virhe. Avitin tunkilla uuden tukivarren pallonivelen tappia paikoilleen olka-akselin holkkiin, mutta tunkkasin liian innokkaasti. Pallonivelen tappi upposi liian pitkälle holkkiin ja tämän seurauksena pallonivelen suojakumi painui kasaan. Varsinaisia vaurioita ei(?) tullut, mutta nyt suojakumi makaa normaalia alempana pallonivelen tapissa ja siten osa pallonivelen tapista on näkyvissä kun tukivarsi on paikoillaan.

Muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen vaikuttaa, että suojakumi on hivuttautunut ylös kohti tarkoitettua paikkaansa, mutta ei kokonaan. Kannattaisiko vielä ottaa tukivarsi irti ja yrittää kangeta suojakumia ylös, vai olisiko siinä vaurioriski? Hivuttautuuko suojakumi ajan myötä paikoilleen?

Oikean etupyörän ripustus, jossa uusi alatukivarsi. Pallonivelen suojakumi makaa liian alhaalla pallonivelen tapissa ja pallonivelen tappi näkyy.
1693665926001.png


Vasemman etupyörän ripustus. Pallonivelen suojakumi peittää pallonivelen tapin kokonaan. Tämä tukivarsi vaihdettiin vuosi sitten ja on saman valmistajan osa kuin nyt vaihdettu.
1693666470215.png
 
No niin, alatukivarren vaihto uhkasi venyä iltamyöhään ja siksi loppua kohti työtahti kiihtyi. Se oli virhe. Avitin tunkilla uuden tukivarren pallonivelen tappia paikoilleen olka-akselin holkkiin, mutta tunkkasin liian innokkaasti. Pallonivelen tappi upposi liian pitkälle holkkiin ja tämän seurauksena pallonivelen suojakumi painui kasaan. Varsinaisia vaurioita ei(?) tullut, mutta nyt suojakumi makaa normaalia alempana pallonivelen tapissa ja siten osa pallonivelen tapista on näkyvissä kun tukivarsi on paikoillaan.

Muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen vaikuttaa, että suojakumi on hivuttautunut ylös kohti tarkoitettua paikkaansa, mutta ei kokonaan. Kannattaisiko vielä ottaa tukivarsi irti ja yrittää kangeta suojakumia ylös, vai olisiko siinä vaurioriski? Hivuttautuuko suojakumi ajan myötä paikoilleen?

Oikean etupyörän ripustus, jossa uusi alatukivarsi. Pallonivelen suojakumi makaa liian alhaalla pallonivelen tapissa ja pallonivelen tappi näkyy.
1693665926001.png


Vasemman etupyörän ripustus. Pallonivelen suojakumi peittää pallonivelen tapin kokonaan. Tämä tukivarsi vaihdettiin vuosi sitten ja on saman valmistajan osa kuin nyt vaihdettu.
1693666470215.png
Ei tuossa kai ihmeempää vikaa ole, jos suojakumi kuitenkin on tiivis.
Tuo näkyvä pätkä tulee ruostumaan -> aikanaan voi päästä vettä palloniveleen.
Itse vetäisin vain tervaa tjsp näkyvälle osalle ja lähtisin kotio
 
nyt suojakumi makaa normaalia alempana pallonivelen tapissa ja siten osa pallonivelen tapista on näkyvissä kun tukivarsi on paikoillaan.

Muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen vaikuttaa, että suojakumi on hivuttautunut ylös kohti tarkoitettua paikkaansa, mutta ei kokonaan. Kannattaisiko vielä ottaa tukivarsi irti ja yrittää kangeta suojakumia ylös, vai olisiko siinä vaurioriski? Hivuttautuuko suojakumi ajan myötä paikoilleen?

Se kumi voi siitä vielä lumpsahtaa ylöspäin, tai sitten ei. Ei ole mitään merkitystä tuolla, ainoa tärkeä asia on se, että se kumi on edelleen ehjä ja pitää rasvat siellä sisällä, ei sinne vesi sisälle mene sen takia että se on muutaman millin nyt alempana, se kumi tiivistyy siihen tappin, ei sen sinne ylös olka-akseliin mitenkään kuulu tiivistyä. Ei kannata lähteä millään ronkkimaan sitä, rikki se vaan siinä hyvin herkästi menee.
 
Vaikka ei olisikaan hyvä, niin kestää ainakin jonkun aikaa joka tapauksessa. Kovaa ajoa vain, ja ennen seuraavaa katsastusta voi sitten kokeilla onko ehjä vai klappaako. Ei kannattane mitään likaa kerävää rasvaa tai tervaa siihen laittaa.
 
Autojen alustoissa on paljon suojakumin ja suojaamattoman teräksen rajapintoja. Ajan mittaan teräspinnasta lähtee aina maali ja ruostetta alkaa kertyä. Olen työskennellyt autojen parissa 25 vuotta eikä kertaakaan ole tullut vastaan tilannetta, jossa ruoste olisi edennyt ehjän suojakumin alle vaikka kuinka paksun kerroksen tekisikin siihen rajapinnan ulkopuolelle. Tuossa ylemmässä esimerkissä ainoa haitta on esteettinen, koska ruoste ei myöskään pääse koskaan etenemään rakenteeseen niin syvälle, että se aiheuttaisi rakenteellista heikkoutta. Eli kovaa ajoa vaan kaikessa rauhassa - kunhan se suojakumi vain on ehjä.
 
Jarrusatuloiden männissähän tuo on ihan tavanomainen skenaario, mutta oisko se tappi vielä siihen malliin seostettua terästä ettei ihan äkkiä ota itseensä? No, mikäli ajot tapahtuu kotimaassa, niin tieverkon kunto lienee heikoin lenkki mikä tulee palleron elinikään.
 
Jarrusatuloiden männissähän tuo on ihan tavanomainen skenaario, mutta oisko se tappi vielä siihen malliin seostettua terästä ettei ihan äkkiä ota itseensä? No, mikäli ajot tapahtuu kotimaassa, niin tieverkon kunto lienee heikoin lenkki mikä tulee palleron elinikään.
Nykylaadulla ennemminkin sen pallero itse jos ei ole alkuperäistä laatua. Paremmatkaan tarvikenivelet ei tunnu mahdottomia kestävän, toki eivät ole hirveän hintaisiakaan.
 
Kun ei kerran pulttipyssyt pystyneet ja tihkusi kuitenkin skoda öljyä tuolta kampakselin ulommaisesta tiivistekotelosta niin oli se vain pakko alkaa pihassa touhuamaan.
Anti olla viimeinen kerta kun 8mm lattarautaan teen isoa koloa pienillä poranterillä ja viilalla, meinasi työstä käydä.
IMG20230903151856.jpg

Ja auta armias millä momenteilla tuo kampiakselin pultti oli, onneks löytyi lumiesteen putkea joka sekin lähti hieman kaarelle lopulta. Siitä oli hyvä lyhentää riittävä 2m väännin, meinasi silti loppua voima miehestä. En tiedä auttoiko edes mutta suihkuttelin pultinkin siniseksi crc jää sprayllä kun ei induktiota ole. Mutta lopulta se pultti antautui ja pääsee vaihtamaan tuon kirotun tiivisteen.
IMG20230903165927.jpg
Kannattaakohan tuohon tiivistekoteloon laittaa vielä lisäksi jotain silikonetiivistettä vai luottaako että kestää sen muutaman vuoden ennenkuin aika vaihtaa Tiivistekotelo
Jos jollain muuten tarvetta tuolle lattaraudan pätkälle kampiakselin rattaan lukitsemiseen niin voin antaa kiertoon :)
 
Harkitsisin kiertoon laittamista, jos kampiakselin pää löytyy pyöräkotelosta. Jos lisäksi kampiakselin päästä löytyisi tuon näköinen muovirimpula
1693768254140.jpeg
, olisi päätös tehty nopeasti. On mennyt halpuutus liian pitkälle, eikä ole tarkoitettukaan kestämään. En haluaisi pidellä.

Jotta tulisi vastaus kysymykseenkin:
Laittaisin muovirimpulaan uuden tiivisteen. Silikonia laittaisin vain kohtiin, joissa on vastapuolen saumakohta.
 
Tuli hdi pösöön P0406: EGR Valve Position Sensor Circuit High Input.
Egr-venttiili vaihdettu mutta vikakoodi ei poistu, tosin nykinä hävisi. Ilmeisesti egr:n maadoituksessa on huono kontakti tai sensorijohto oikosulussa jännitteeseen? Voiko egr:ltä eculle menevän maadoitusjohdon korvata vetämällä suoraan runkoon egr:ltä? Täytyy vielä ihmetellä livedataa ja yrittää mittailla johtoja, kunhan ehtisi. On vaan niin hankalassa paikassa liitin, että hädin tuskin saa tökättyä kiinni.
 
Olipas operaatio, ja arvokas opetus kunnolisesta vianetsinnästä.

Lauantaina oli suunnitelmis lähtee tolla 320i bemarilla emännän kans anoppilaan, nooh aamulla kääntää avainta ja *naks*.

Yleismittari käteen, akulta 12.6V, ei saakeli tartti porsinu ilman mitää varotus merkkejä. Helvetin kyyttiä fixsukselta tarttia hakee, emäntä kihajaa raivosta, suunnitelmat pielee jne.

Vesisatees rivarin parkkipaikalla semmone reipas 6 tunnin rupeema ku tämmösillö xl lapiolla muljaa tartin kätee ja uus tilaansa.

Helpottuneena akku kii ja avainta kääntäen, *naks*
Akunpääs toisen päävirtakaapelin liitos löysä... Tulipaha vaihettua huviksee tartti...
IMG20230903135119.jpg
 
Olipas operaatio, ja arvokas opetus kunnolisesta vianetsinnästä.

Lauantaina oli suunnitelmis lähtee tolla 320i bemarilla emännän kans anoppilaan, nooh aamulla kääntää avainta ja *naks*.

Yleismittari käteen, akulta 12.6V, ei saakeli tartti porsinu ilman mitää varotus merkkejä. Helvetin kyyttiä fixsukselta tarttia hakee, emäntä kihajaa raivosta, suunnitelmat pielee jne.

Vesisatees rivarin parkkipaikalla semmone reipas 6 tunnin rupeema ku tämmösillö xl lapiolla muljaa tartin kätee ja uus tilaansa.

Helpottuneena akku kii ja avainta kääntäen, *naks*
Akunpääs toisen päävirtakaapelin liitos löysä... Tulipaha vaihettua huviksee tartti...
IMG20230903135119.jpg
Onneksi se vaihdettu startti tulee sitten hajoamaan ennen aikojaan :cigarbeye:
 
Otsikkoon vastaten: taas.
Vikakoodi antaa ongelmaksi kampiakselin asentoanturin olevan rikki. Käynnistyy (välillä sammuu heti), käy tyhjäkäynnillä normaalisti. Ajossa tehot melkolailla poissa. Kysymys, voiko autolla ajaa/voiko jotain hajota isommin? Pitäisi taajama-ajoa pystyä ensiviikolla ajamaan, ennenkuin uusi anturi saapuu. Vai kannattaako lähteä kyselemään jostain autoa lainaan?
 
Itsellä hajos toi KAA kesken ajon lopullisesti. Jonka jälkeen ei ole muuta kuin 2 vaihtoehtoa joko hinaus tai anturin vaihto paikanpäällä. Itsellä sammui kuin seinään keskelle kiertoliittymää ja meinas aiheuttaa kolarin. Siirsin auton 30m startilla pois tieltä ja vaihdoin KAA:n. (Mahdollisesti, jos jäähdyttää anturia voi päästä vähän liikkeelle. Jos ei ole vielä anturi täysin hajalla) Ei pitäis aiheutta ongelmia moottorille (Jos moottori ei saa tiettyjä tietoja niin ei se suostu käynnistymään ja pysymään käynnissä). Jos tuommoinen niin ottaisin toisen auton käyttöön, kun ei tiedä koska se anturi hajoaa lopullisesti ja voi olla todella ongelmissa liikenteen kanssa
 
Itsellä hajos toi KAA kesken ajon lopullisesti. Jonka jälkeen ei ole muuta kuin 2 vaihtoehtoa joko hinaus tai anturin vaihto paikanpäällä. Itsellä sammui kuin seinään keskelle kiertoliittymää ja meinas aiheuttaa kolarin. Siirsin auton 30m startilla pois tieltä ja vaihdoin KAA:n. (Mahdollisesti, jos jäähdyttää anturia voi päästä vähän liikkeelle. Jos ei ole vielä anturi täysin hajalla) Ei pitäis aiheutta ongelmia moottorille (Jos moottori ei saa tiettyjä tietoja niin ei se suostu käynnistymään ja pysymään käynnissä). Jos tuommoinen niin ottaisin toisen auton käyttöön, kun ei tiedä koska se anturi hajoaa lopullisesti ja voi olla todella ongelmissa liikenteen kanssa
Jes, näin ajattelin toimia.
 
Asentoanturin vika ei johda mihinkään uuteen mekaaniseen vaurioon, mutta matka voi kyllä katketa saman tien.
 
Harrasteauto kaipaisi uusia jarrupaloja ja näyttäisivät olevan helposti itse vaihdettavissa, mutta nuo jarrupalojen ja jarrusylintereiden/satulan väliin tulevat shimmit/vaimenninpalat herättävät vähän kysymyksiä.

Uudet vaimenninpalat tulevat jollain valmiilla liimapinnalla jolla sitten ottavat paloihin kiinni. Mutta jos ennemmin säästäisi vähintäänkin satasen ja uudelleenkäyttäisi nuo vanhat shimmit niin sitten pitäisi löytää oikeaa liimaa tai tököttiä tuohon väliin. Ilmankin shimmejä tai liimaa voisi foorumien mukaan kai pärjätä ihan hyvin, mutta ei oikein huvittaisi noita uudelleen aukoa jos nyt sitten alkavatkin vinkumaan.

Onkohan tuohon jotain tarpeeksi lämmönkestävää liimaa tai teippiä saatavilla?

Amerikan foorumeilta kaiveltuna laittavat sitten usein CRC Brake Disc Quietia tai Würth Anti Squeal Spray tuohon väliin, mutta kumpaakaan tököttiä ei euroopasta näytä löytyvän ja toisaalta en ole varma ovatko kovin liimamaisia. Toki kun ilmeisesti toimivat tarkoitukseen niin kai sitä jotain vastaavaa täältä löytyvää tuotetta voisi kokeilla. Mutta mikä olisi vastaava täälläpäin maailmaa? Jotain moottoritiivisteliimaa?
 
Viimeksi muokattu:
kuparitahnaa on joskus tullut nokare laitettua, ei ole sen enempää tullut asiaa mietittyä. eikä kitise.
 
Itsellä hajos toi KAA kesken ajon lopullisesti. Jonka jälkeen ei ole muuta kuin 2 vaihtoehtoa joko hinaus tai anturin vaihto paikanpäällä. Itsellä sammui kuin seinään keskelle kiertoliittymää ja meinas aiheuttaa kolarin. Siirsin auton 30m startilla pois tieltä ja vaihdoin KAA:n. (Mahdollisesti, jos jäähdyttää anturia voi päästä vähän liikkeelle. Jos ei ole vielä anturi täysin hajalla) Ei pitäis aiheutta ongelmia moottorille (Jos moottori ei saa tiettyjä tietoja niin ei se suostu käynnistymään ja pysymään käynnissä). Jos tuommoinen niin ottaisin toisen auton käyttöön, kun ei tiedä koska se anturi hajoaa lopullisesti ja voi olla todella ongelmissa liikenteen kanssa

Mulla oli taas sitikassa toi kampiakselin asentotunnistin viallinen että kylmänä ei lähteny käyntiin mutta lämpimänä lähti kun palmun alta, totesin ton kun hiustenkuivaajalla lämmitin itse anturia vähän aikaa niin lähti sitten hyvin käyntiin mutta ilman lämmitystä noin 10 asteen lämpötilassa sai sahata 10-20 kertaa että viimein käynnisty, ajossa ei ollu sitten mitään ongelmaa....vaihdoin osan ja sen jälkeen ei ollu ongelmaa.
 
Kysymys akun käyttöiästä (moottoria pysähdykisssä sammutteleva start-stop vag diiseli webastolla). Auto otettu käyttöön '16 alusta ja Vartan (agm?) akku on koodin perusteella valmistettu '15 loppuvuonna, eli autossa olisi näillä tiedoilla alkuperäinen akku ja ikää tulee vuodenvaihteeseen mennessä 8 vuotta. Kannattaisiko akku vaihtaa ennakoivasti, vai ajella kunnes huollossa kehottavat vaihtamaan tai alkaa oireilla?
 
Kysymys akun käyttöiästä (moottoria pysähdykisssä sammutteleva start-stop vag diiseli webastolla). Auto otettu käyttöön '16 alusta ja Vartan (agm?) akku on koodin perusteella valmistettu '15 loppuvuonna, eli autossa olisi näillä tiedoilla alkuperäinen akku ja ikää tulee vuodenvaihteeseen mennessä 8 vuotta. Kannattaisiko akku vaihtaa ennakoivasti, vai ajella kunnes huollossa kehottavat vaihtamaan tai alkaa oireilla?
Vaihtaisin vasta, kun oireilee. Itsellä 2016 valmistettu alkuperäinen AGM akku ja hyvin toimii. Talvella ei tainnut montaa kertaa aktivoitua start/stop, mutta hyvä vain.
 
Kysymys akun käyttöiästä (moottoria pysähdykisssä sammutteleva start-stop vag diiseli webastolla). Auto otettu käyttöön '16 alusta ja Vartan (agm?) akku on koodin perusteella valmistettu '15 loppuvuonna, eli autossa olisi näillä tiedoilla alkuperäinen akku ja ikää tulee vuodenvaihteeseen mennessä 8 vuotta. Kannattaisiko akku vaihtaa ennakoivasti, vai ajella kunnes huollossa kehottavat vaihtamaan tai alkaa oireilla?
Yleensä startstopissa alkaa oireilemaan ettei sammuta autoa esim valoissa tai lähtee hyvin nopeesti takaisin käyntiin. Sellaiset on selviä merkkejä, että kannattaa alkaa miettiä akun vaihtoa. Normaali hyvä kuntoinen akku ei käynnistä moottoria valoissa ennen kuin on aika jatkaa matkaa.
 
Komppaan edellistä. Omassa vaggilaisessa start / stop oireili ensin ja kun tarpeeksi pitkään noteeraamatta niin jäätiinkin sitten kaupan pihaan starttaamatta.
 
Kysymys akun käyttöiästä (moottoria pysähdykisssä sammutteleva start-stop vag diiseli webastolla). Auto otettu käyttöön '16 alusta ja Vartan (agm?) akku on koodin perusteella valmistettu '15 loppuvuonna, eli autossa olisi näillä tiedoilla alkuperäinen akku ja ikää tulee vuodenvaihteeseen mennessä 8 vuotta. Kannattaisiko akku vaihtaa ennakoivasti, vai ajella kunnes huollossa kehottavat vaihtamaan tai alkaa oireilla?
Itse vaihtaisin ehdottomasti, koska haluan minimoida tielle tai muualle jäämisen riskin. Toisaalta noin wanhalla Volkkarilla ajelu on reunalla tasapainoilua muutenkin, eli ehkä sopii samaan riskillä elämiseen.
 
Yleensä startstopissa alkaa oireilemaan ettei sammuta autoa esim valoissa tai lähtee hyvin nopeesti takaisin käyntiin. Sellaiset on selviä merkkejä, että kannattaa alkaa miettiä akun vaihtoa. Normaali hyvä kuntoinen akku ei käynnistä moottoria valoissa ennen kuin on aika jatkaa matkaa.
Luulis että näkyisi testerillä akun heikkeneminen, jos käy huollossa. Oma kulkine on parin vuoden aika välillä käyttäytynyt näin välillä, että ei sammu pysähdyksissä lämpimällä, mutta olen olettanut että liittyy dieselin hiukkassuodattimeen tms. Webastolla on kuitenkin lämminnyt ja lähti viime talvena käyntiin ongelmitta. Talven varalta haluaisin juurikin mahd ongelmat välttää. No pitää katsoa mitä huolto sanoo.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 143
Viestejä
4 862 213
Jäsenet
78 612
Uusin jäsen
Mauritze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom