Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Harrasteauto kaipaisi uusia jarrupaloja ja näyttäisivät olevan helposti itse vaihdettavissa, mutta nuo jarrupalojen ja jarrusylintereiden/satulan väliin tulevat shimmit/vaimenninpalat herättävät vähän kysymyksiä.

Uudet vaimenninpalat tulevat jollain valmiilla liimapinnalla jolla sitten ottavat paloihin kiinni. Mutta jos ennemmin säästäisi vähintäänkin satasen ja uudelleenkäyttäisi nuo vanhat shimmit niin sitten pitäisi löytää oikeaa liimaa tai tököttiä tuohon väliin. Ilmankin shimmejä tai liimaa voisi foorumien mukaan kai pärjätä ihan hyvin, mutta ei oikein huvittaisi noita uudelleen aukoa jos nyt sitten alkavatkin vinkumaan.

Onkohan tuohon jotain tarpeeksi lämmönkestävää liimaa tai teippiä saatavilla?

Amerikan foorumeilta kaiveltuna laittavat sitten usein CRC Brake Disc Quietia tai Würth Anti Squeal Spray tuohon väliin, mutta kumpaakaan tököttiä ei euroopasta näytä löytyvän ja toisaalta en ole varma ovatko kovin liimamaisia. Toki kun ilmeisesti toimivat tarkoitukseen niin kai sitä jotain vastaavaa täältä löytyvää tuotetta voisi kokeilla. Mutta mikä olisi vastaava täälläpäin maailmaa? Jotain moottoritiivisteliimaa?
 
Viimeksi muokattu:
kuparitahnaa on joskus tullut nokare laitettua, ei ole sen enempää tullut asiaa mietittyä. eikä kitise.
 
Itsellä hajos toi KAA kesken ajon lopullisesti. Jonka jälkeen ei ole muuta kuin 2 vaihtoehtoa joko hinaus tai anturin vaihto paikanpäällä. Itsellä sammui kuin seinään keskelle kiertoliittymää ja meinas aiheuttaa kolarin. Siirsin auton 30m startilla pois tieltä ja vaihdoin KAA:n. (Mahdollisesti, jos jäähdyttää anturia voi päästä vähän liikkeelle. Jos ei ole vielä anturi täysin hajalla) Ei pitäis aiheutta ongelmia moottorille (Jos moottori ei saa tiettyjä tietoja niin ei se suostu käynnistymään ja pysymään käynnissä). Jos tuommoinen niin ottaisin toisen auton käyttöön, kun ei tiedä koska se anturi hajoaa lopullisesti ja voi olla todella ongelmissa liikenteen kanssa

Mulla oli taas sitikassa toi kampiakselin asentotunnistin viallinen että kylmänä ei lähteny käyntiin mutta lämpimänä lähti kun palmun alta, totesin ton kun hiustenkuivaajalla lämmitin itse anturia vähän aikaa niin lähti sitten hyvin käyntiin mutta ilman lämmitystä noin 10 asteen lämpötilassa sai sahata 10-20 kertaa että viimein käynnisty, ajossa ei ollu sitten mitään ongelmaa....vaihdoin osan ja sen jälkeen ei ollu ongelmaa.
 
Kysymys akun käyttöiästä (moottoria pysähdykisssä sammutteleva start-stop vag diiseli webastolla). Auto otettu käyttöön '16 alusta ja Vartan (agm?) akku on koodin perusteella valmistettu '15 loppuvuonna, eli autossa olisi näillä tiedoilla alkuperäinen akku ja ikää tulee vuodenvaihteeseen mennessä 8 vuotta. Kannattaisiko akku vaihtaa ennakoivasti, vai ajella kunnes huollossa kehottavat vaihtamaan tai alkaa oireilla?
 
Kysymys akun käyttöiästä (moottoria pysähdykisssä sammutteleva start-stop vag diiseli webastolla). Auto otettu käyttöön '16 alusta ja Vartan (agm?) akku on koodin perusteella valmistettu '15 loppuvuonna, eli autossa olisi näillä tiedoilla alkuperäinen akku ja ikää tulee vuodenvaihteeseen mennessä 8 vuotta. Kannattaisiko akku vaihtaa ennakoivasti, vai ajella kunnes huollossa kehottavat vaihtamaan tai alkaa oireilla?
Vaihtaisin vasta, kun oireilee. Itsellä 2016 valmistettu alkuperäinen AGM akku ja hyvin toimii. Talvella ei tainnut montaa kertaa aktivoitua start/stop, mutta hyvä vain.
 
Kysymys akun käyttöiästä (moottoria pysähdykisssä sammutteleva start-stop vag diiseli webastolla). Auto otettu käyttöön '16 alusta ja Vartan (agm?) akku on koodin perusteella valmistettu '15 loppuvuonna, eli autossa olisi näillä tiedoilla alkuperäinen akku ja ikää tulee vuodenvaihteeseen mennessä 8 vuotta. Kannattaisiko akku vaihtaa ennakoivasti, vai ajella kunnes huollossa kehottavat vaihtamaan tai alkaa oireilla?
Yleensä startstopissa alkaa oireilemaan ettei sammuta autoa esim valoissa tai lähtee hyvin nopeesti takaisin käyntiin. Sellaiset on selviä merkkejä, että kannattaa alkaa miettiä akun vaihtoa. Normaali hyvä kuntoinen akku ei käynnistä moottoria valoissa ennen kuin on aika jatkaa matkaa.
 
Komppaan edellistä. Omassa vaggilaisessa start / stop oireili ensin ja kun tarpeeksi pitkään noteeraamatta niin jäätiinkin sitten kaupan pihaan starttaamatta.
 
Kysymys akun käyttöiästä (moottoria pysähdykisssä sammutteleva start-stop vag diiseli webastolla). Auto otettu käyttöön '16 alusta ja Vartan (agm?) akku on koodin perusteella valmistettu '15 loppuvuonna, eli autossa olisi näillä tiedoilla alkuperäinen akku ja ikää tulee vuodenvaihteeseen mennessä 8 vuotta. Kannattaisiko akku vaihtaa ennakoivasti, vai ajella kunnes huollossa kehottavat vaihtamaan tai alkaa oireilla?
Itse vaihtaisin ehdottomasti, koska haluan minimoida tielle tai muualle jäämisen riskin. Toisaalta noin wanhalla Volkkarilla ajelu on reunalla tasapainoilua muutenkin, eli ehkä sopii samaan riskillä elämiseen.
 
Yleensä startstopissa alkaa oireilemaan ettei sammuta autoa esim valoissa tai lähtee hyvin nopeesti takaisin käyntiin. Sellaiset on selviä merkkejä, että kannattaa alkaa miettiä akun vaihtoa. Normaali hyvä kuntoinen akku ei käynnistä moottoria valoissa ennen kuin on aika jatkaa matkaa.
Luulis että näkyisi testerillä akun heikkeneminen, jos käy huollossa. Oma kulkine on parin vuoden aika välillä käyttäytynyt näin välillä, että ei sammu pysähdyksissä lämpimällä, mutta olen olettanut että liittyy dieselin hiukkassuodattimeen tms. Webastolla on kuitenkin lämminnyt ja lähti viime talvena käyntiin ongelmitta. Talven varalta haluaisin juurikin mahd ongelmat välttää. No pitää katsoa mitä huolto sanoo.
 
Luulis että näkyisi testerillä akun heikkeneminen, jos käy huollossa. Oma kulkine on parin vuoden aika välillä käyttäytynyt näin välillä, että ei sammu pysähdyksissä lämpimällä, mutta olen olettanut että liittyy dieselin hiukkassuodattimeen tms. Webastolla on kuitenkin lämminnyt ja lähti viime talvena käyntiin ongelmitta. Talven varalta haluaisin juurikin mahd ongelmat välttää. No pitää katsoa mitä huolto sanoo.
VAG autossa akun hallinnalla näät kaapelilla (esim vcds) viimeisen mitatun käynnistys virran ja saatavilla olevat ampeeritunnit sekä mitatun lepojännitteen. Jos siis joltain löytyy, niin näät sieltä suoraan miltä vaikuttaa. Toki sitten eri asia osaako kaikki tulkita noita tietoja oikein.
 
Komppaan edellistä. Omassa vaggilaisessa start / stop oireili ensin ja kun tarpeeksi pitkään noteeraamatta niin jäätiinkin sitten kaupan pihaan starttaamatta.
Minä myös komppaan, ei kannata vaihtaa ennen kuin alkaa oireilla. Hyvällä hoidolla (eli lataa kunnolla täyteen eikä syväpura turhaan) akku kestää todella kauan (vielä vuosikausia). Akku ei myöskään pääsääntöisesti hajoa kerrasta vaan alkaa pikkuhiljaa hiipumaan ja oireilemaan, sittenkin vielä yleensä ajaa aika kauan.

Kuitenkin jos on rahamies ja pennin venyttäminen ei kiinnosta, eikä sitten myöskään mahdollisen vaihdon ollessa ajankohtainen kuitenkaan sitä kykene itse vaihtamaan vaan on huoltamoiden armoilla, on tuo akku kuitenkin jo sen ikäinen, että ei suunnattomia omantunnon tuskia siitä kannata ottaa, vaikka sen nyt hyvän sään aikana vaihtaisikin.
 
Minä myös komppaan, ei kannata vaihtaa ennen kuin alkaa oireilla. Hyvällä hoidolla (eli lataa kunnolla täyteen eikä syväpura turhaan) akku kestää todella kauan (vielä vuosikausia). Akku ei myöskään pääsääntöisesti hajoa kerrasta vaan alkaa pikkuhiljaa hiipumaan ja oireilemaan, sittenkin vielä yleensä ajaa aika kauan.

Kuitenkin jos on rahamies ja pennin venyttäminen ei kiinnosta, eikä sitten myöskään mahdollisen vaihdon ollessa ajankohtainen kuitenkaan sitä kykene itse vaihtamaan vaan on huoltamoiden armoilla, on tuo akku kuitenkin jo sen ikäinen, että ei suunnattomia omantunnon tuskia siitä kannata ottaa, vaikka sen nyt hyvän sään aikana vaihtaisikin.
Yleensä jos käy ostamassa akun muualta kuin marmorilta, eli ihan akkuliikkeestä, ne pistää sen paikalleen ja tekee ohjelmoinnin ilman lisämaksuja. Akun hinta itsessään on samaa luokkaa kuin vaikka motonetistä haettu. Jos siis itsellä ei vaihtokykyä, suosittelen ainakin kysymään hintaa kylän akkuliikkeistä.
 
Luulis että näkyisi testerillä akun heikkeneminen, jos käy huollossa. Oma kulkine on parin vuoden aika välillä käyttäytynyt näin välillä, että ei sammu pysähdyksissä lämpimällä, mutta olen olettanut että liittyy dieselin hiukkassuodattimeen tms. Webastolla on kuitenkin lämminnyt ja lähti viime talvena käyntiin ongelmitta. Talven varalta haluaisin juurikin mahd ongelmat välttää. No pitää katsoa mitä huolto sanoo.
Eipä itsellä agm-akussa näkynyt, ainakaan selvästi. Mondeossa alkuperäisakku kyykähti ~8v iässä 2019. Oireilu ilmeni et startti ei aina pyörittänyt vaan vein auton marmorille et startti oireilee silloin 190tkm ajettuna. No sen vaihtovat turhaan, koska vaihdon jälkeen sama oire ja vika olikin akun heikkenemisessä. Mut en silti vaihtaisi akkua ilman oireita, nykyises autos menee 11v agm-akku. Seurannut vain et auton omissa mittareissa akun varaus ei ole alle 12.8V kun virrat päällä ennen starttia.
 
Hyvällä hoidolla (eli lataa kunnolla täyteen eikä syväpura turhaan) akku kestää todella kauan (vielä vuosikausia). Akku ei myöskään pääsääntöisesti hajoa kerrasta vaan alkaa pikkuhiljaa hiipumaan ja oireilemaan, sittenkin vielä yleensä ajaa aika kauan.
Omissa autoissa akku on pääsääntöisesti hajonnut kerrasta ja myös veneen akulle on pari kertaa käynyt näin. Voi olla, että kyseessä on vain poikkeus joka vahvistaa säännön, mutta prosentit puhuvat sitä vastaan. Mitä on hyvä hoito akulle? Niissä parissa akussa missä on ollut korkit, olen pitänyt akkuveden pinnan suositellulla alueella, mutta nykyään näitä ei edes taida saada mistään. Sellaista ajoa, jossa akku ei ehtisi lataantua käynnistyksen jälkeen täyteen tulee myös hyvin vähän.
 
Mitä on hyvä hoito akulle? Niissä parissa akussa missä on ollut korkit, olen pitänyt akkuveden pinnan suositellulla alueella, mutta nykyään näitä ei edes taida saada mistään. Sellaista ajoa, jossa akku ei ehtisi lataantua käynnistyksen jälkeen täyteen tulee myös hyvin vähän.

Hyvä hoito tuli jo tuolla ylempänä, eli pitää sen akun ladattuna eikä päästä syväpurkautumaan, (syväpurkuhommiin sitten sitä paremmin kestävä akku). Pätkäajo on pahinta myrkkyä, etenkin pakkasella kylmästä startaten ja/tai webaston käyttö. Akku ei pääse koskaan lataantumaan täyteen edellisen startin jälkeen, tuollaisessa käytössä olisi ylläpitolaturi hyvä. Kovemmilla pakkasilla tarvitaan noin tunnin yhtämittainen ajo yhden startin jälkeen, että päästään takaisin lähtötilanteeseen latauksessa omin voimin.
 
Yleensä jos käy ostamassa akun muualta kuin marmorilta, eli ihan akkuliikkeestä, ne pistää sen paikalleen ja tekee ohjelmoinnin ilman lisämaksuja.
Tosin osa näistä akkuliikkeistä saattaa väittää tehneensä ohjelmoinnin, mutta eivät sitä oikeasti ole osanneet taikka pystyneet tekemään. Samoin on mahdollista kuulla väitettävän ettei autoon tarvitsisi ohjelmoida akun vaihtoa, vaikka oikeasti se pitäisikin tehdä. Pieni riski siis noiden kanssa on, mutta onpa toisaalta hintakin paljon järkevämpi kuin siellä merkkihuollossa.
 
Tosin osa näistä akkuliikkeistä saattaa väittää tehneensä ohjelmoinnin, mutta eivät sitä oikeasti ole osanneet taikka pystyneet tekemään. Samoin on mahdollista kuulla väitettävän ettei autoon tarvitsisi ohjelmoida akun vaihtoa, vaikka oikeasti se pitäisikin tehdä. Pieni riski siis noiden kanssa on, mutta onpa toisaalta hintakin paljon järkevämpi kuin siellä merkkihuollossa.
Ainoa mitä itse noihin joutunut tekemään on se ampeerituntien ohjelmointi. Jos uusi akku on täysin identtinen spekseiltään niin ei tarvitse. Monesti kuitenkin vaikka 68 Ah akku saatetaan korvata 70 tai 72 Ah akulla, jolloin se täytyy softalle kertoa.
 
Omissa autoissa akku on pääsääntöisesti hajonnut kerrasta ja myös veneen akulle on pari kertaa käynyt näin. Voi olla, että kyseessä on vain poikkeus joka vahvistaa säännön, mutta prosentit puhuvat sitä vastaan. Mitä on hyvä hoito akulle? Niissä parissa akussa missä on ollut korkit, olen pitänyt akkuveden pinnan suositellulla alueella, mutta nykyään näitä ei edes taida saada mistään. Sellaista ajoa, jossa akku ei ehtisi lataantua käynnistyksen jälkeen täyteen tulee myös hyvin vähän.
Kyl nykyiset akut on jo vuosia tupanneet olemaan sellaisia että helteellä tai pakkasella laakista kuolee. Vanhat lyijyakut vaan huononivat yleensä ja jossain vaiheessa tuli lähinnä pakkasilla vaihto eteen.
 
Tuleva korjaushomma tiedossa: tuttavan mk2 focus johon asennettu lisäpitkät +5v sitten ja keulaa uusittu ~2v sitten (rusakko meni syylärin sisälle). Nyt ne pitkät kuulemma ovat itsestään syttyneet yön aikana palamaan ja sammuivat vain kun auton käynnisti ja käytti iltavaloilla ja takaisin päivä-asentoon.

Onkohan ns ryöstöpaikasta johdot menossa vai mistäköhän se nappaa nyt virrat itselleen? Herätteestä ajattelin aloittaa kun sitten pääsee auton luo.
 
Tuleva korjaushomma tiedossa: tuttavan mk2 focus johon asennettu lisäpitkät +5v sitten ja keulaa uusittu ~2v sitten (rusakko meni syylärin sisälle). Nyt ne pitkät kuulemma ovat itsestään syttyneet yön aikana palamaan ja sammuivat vain kun auton käynnisti ja käytti iltavaloilla ja takaisin päivä-asentoon.

Onkohan ns ryöstöpaikasta johdot menossa vai mistäköhän se nappaa nyt virrat itselleen? Herätteestä ajattelin aloittaa kun sitten pääsee auton luo.
Mahdotonhan se on tutkimatta sanoa, kun ei edes tiedä miten ne on kytketty. Periaatteessa ei pitäisi mistään saada herätettä yksinään yöllä. Voisi olla ehkä lisävalojen rele sökö? Ellei sitten ole autossa itsessään jotakin häiriötä (valokatkaisija?) ja sinne lisävaloille oikestikin menee herätevirta jostakin?
 
Mahdotonhan se on tutkimatta sanoa, kun ei edes tiedä miten ne on kytketty. Periaatteessa ei pitäisi mistään saada herätettä yksinään yöllä. Voisi olla ehkä lisävalojen rele sökö? Ellei sitten ole autossa itsessään jotakin häiriötä (valokatkaisija?) ja sinne lisävaloille oikestikin menee herätevirta jostakin?
Tämähän se on. Mitä selitti, niin jostain johdosta aikanaan ottivat herätteen lisävalojen releelle. Sisäpuolelle eivät lisävalolle omaa katkaisijaa asentan. Mut itse ehdin vasta lauantaina sitä vilkaisemaan niin eiköhän täs kuule jos joka päivä on itsestään menny valot päälle.

Sen hän mainitsi et eilen pesi auton pihallaan, et kai sinne jonnekin voi kosteuskin sit päästä.
 
Tämähän se on. Mitä selitti, niin jostain johdosta aikanaan ottivat herätteen lisävalojen releelle. Sisäpuolelle eivät lisävalolle omaa katkaisijaa asentan. Mut itse ehdin vasta lauantaina sitä vilkaisemaan niin eiköhän täs kuule jos joka päivä on itsestään menny valot päälle.

Sen hän mainitsi et eilen pesi auton pihallaan, et kai sinne jonnekin voi kosteuskin sit päästä.

Lähes aina se lisävalojen vika löytyy releestä tai sen kannasta, se monesti jätetään sellaiseen kohtaan että saa vettä, eikä rele useinkaan ole lähtökohtaisestikaan mitään merkkikamaa. Valokatkaisijalla tarkoitin sitä, että alkuperäinen valokatkaisijakin voi vioittua niin, että pääsee vuotamaan sen verran, että jaksaa vetää releen päälle, silloin pitäisi kyllä hehkua näkyä niissä vakiopitkissäkin, epätodennäköistä, mutta mahdollista.
 
Mistä yleisestä autosta paisuntasäiliö, jossa 1 bar korkki? Tulee kuvan säiliön tilalle. Ja pitää tietenkin olla hyvä ja halpa, ja järkevän mallinen, että saa tuon nykyisen tilalle.

Syyläri alkoi vuotamaan, koitin juottamalla korjata mutta ei siitä tullut oikein mitään, niin nappasin pihalla olevasta vanista "uuden". Pienellä modauksella menee paikoilleen, mutta korkki on paisuntasäiliössä ja se oma säiliö ei istu mitenkään järkevästi tuonne pickuppiin.

Harkinnassa myös hitsata oma säiliö, mutta ei löydy oikein muita kuin alumiinisia korkin kauluksia, eikä ole vehkeitä tai materiaalia alumiinille. Mazda RX7:ssa ois pultattava kaulus, mutta maksaa saman verran kun kokonainen aftermarket säiliö OEM Mazda Rx-7 86-87 Radiator Cooling System Cap N3261517YA Ships Today for sale online | eBay
 

Liitteet

  • IMG_20230914_151439.jpg
    IMG_20230914_151439.jpg
    329 KB · Luettu: 127
  • IMG_20230912_111310.jpg
    IMG_20230912_111310.jpg
    321 KB · Luettu: 129
  • IMG_20230909_161401.jpg
    IMG_20230909_161401.jpg
    582,4 KB · Luettu: 119
Mistä yleisestä autosta paisuntasäiliö, jossa 1 bar korkki? Tulee kuvan säiliön tilalle. Ja pitää tietenkin olla hyvä ja halpa, ja järkevän mallinen, että saa tuon nykyisen tilalle.

Syyläri alkoi vuotamaan, koitin juottamalla korjata mutta ei siitä tullut oikein mitään, niin nappasin pihalla olevasta vanista "uuden". Pienellä modauksella menee paikoilleen, mutta korkki on paisuntasäiliössä ja se oma säiliö ei istu mitenkään järkevästi tuonne pickuppiin.

Harkinnassa myös hitsata oma säiliö, mutta ei löydy oikein muita kuin alumiinisia korkin kauluksia, eikä ole vehkeitä tai materiaalia alumiinille. Mazda RX7:ssa ois pultattava kaulus, mutta maksaa saman verran kun kokonainen aftermarket säiliö OEM Mazda Rx-7 86-87 Radiator Cooling System Cap N3261517YA Ships Today for sale online | eBay
Romikselle kiertelemään ja katsomaan mitä olisi tarjolla? Tuossahan on tilaa joka suuntaan hyvin, niin ei ole kovin tarkkaa. Joku vw:n pyöreä säiliö voisi olla aika hyvä halpa ja yleinen esim, samaa mallia suunnilleen jokaisessa volkkarissa 98-> En tiedä tuon paineista, mutta eiköhän ne siellä baarin kieppeillä ole kaikki paineelliset jäähdytinnestesäiliöt.
 
Volkkareissa on muistaakseni 1.4bar korkki pitkälti kaikissa. Eikö tässä haettu 1bar korkkia?
 
Yleisesti ottaen se hieman kovempi paine on ainoastaan parempi asia.

Minä ymmärrän kyllä mitä etuja sillä saavutetaan, mutta ymmärrän myös mahdollisen tarpeen pienemmälle / sille paineelle jolle valmistaja on sen korkin ja järjestelmän suunnitellut.
 
Minä ymmärrän kyllä mitä etuja sillä saavutetaan, mutta ymmärrän myös mahdollisen tarpeen pienemmälle / sille paineelle jolle valmistaja on sen korkin ja järjestelmän suunnitellut.
Mä en keksi nopeasti mitään syytä, miksi haluttaisiin nimeomaisesti se pienempi paine. Korkeammasta paineesta ei sinällään ole juurikaan mitään hyötyä normaalissa autossa joka toimii hyvin pienemmälläkin, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole. Puhutaan hyvin pienistä eroista kuitenkin nyt.
 
Joskus mittailin noita VW korkkeja niin ne kyllä löysistyy ajastaan ja alkaa aueta pienemmälläkin paineella. Eikä terve kone tee yli kilon painetta joten ihan sama onko 1 bar vai 1.4 bar korkki. Sit kun kansipahvi menee niin sillä nyt ei paljon ole eroa kumpi korkki on.. ulos tulee joka tapauksessa, ellei ole just sillä rajalla että toisella ei tule. Kannattaa ennemmin korjata se vika.

Jossain BMW:eissä näyttäs muuten olevan 2bar korkki.

Mä en keksi nopeasti mitään syytä, miksi haluttaisiin nimeomaisesti se pienempi paine. Korkeammasta paineesta ei sinällään ole juurikaan mitään hyötyä normaalissa autossa joka toimii hyvin pienemmälläkin, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole. Puhutaan hyvin pienistä eroista kuitenkin nyt.

nuo korkit ei ole mitään regulaattoreita, vaan lähinnä ylivuotoventtiileitä. Eli se varsinainen jäähdytinjärjestelmän paine pysyy samana oli sit 1 tai 1.4 bar korkki. Kun raja ylittyy niin ne ylimääräset paineet vaan lentää säiliön ulkopuolelle..
 
Viimeksi muokattu:
Mä en keksi nopeasti mitään syytä, miksi haluttaisiin nimeomaisesti se pienempi paine. Korkeammasta paineesta ei sinällään ole juurikaan mitään hyötyä normaalissa autossa joka toimii hyvin pienemmälläkin, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole. Puhutaan hyvin pienistä eroista kuitenkin nyt.

Sen ymmärtää jos vaikka kokonaan haluaa paineettoman, säästää vanhoja letkuja. Tietysti riippuu autosta onko kannattavaa tehdä.
 
Mistä olette hankkineet auton väriin täsmääviä kilikoli-maaleja? Maston / Car-rep ei ollut sinne päinkään, vaikka piti olla "erittäin lähellä alkuperäistä väriä, mutta ei täsmälleen sama". Ulkomailta tilaaminenkaan ei olisi ongelma.
 
Mistä olette hankkineet auton väriin täsmääviä kilikoli-maaleja? Maston / Car-rep ei ollut sinne päinkään, vaikka piti olla "erittäin lähellä alkuperäistä väriä, mutta ei täsmälleen sama". Ulkomailta tilaaminenkaan ei olisi ongelma.
Pitäis googletella automaalaamo joka tekee värikoodin mukaista maalia kilikoli-pulloon.
 
Pitäis googletella automaalaamo joka tekee värikoodin mukaista maalia kilikoli-pulloon.
Juu, lähinnä kokemuksia etsiskelen. Ja jos pääsisi alle 50€ investoinnilla. Näyttäisi jostain ebaysta/Amazonista saavan ilmeisesti ok-maaleja 30-40€ hintaan rahteineen, mutta ei noista silti oikein tiedä mitä tulee.
 
Juu, lähinnä kokemuksia etsiskelen. Ja jos pääsisi alle 50€ investoinnilla. Näyttäisi jostain ebaysta/Amazonista saavan ilmeisesti ok-maaleja 30-40€ hintaan rahteineen, mutta ei noista silti oikein tiedä mitä tulee.
No kyllä mä etsisin ihan omasta kaupungista moisen maalaamon/maalien myyjän. Siltikin saattaa mennä pieleen, mikäli esim. paikattu valkoisella kitillä ja pohjamaalilla, mut orkkis pohjamaali esim. musta tai punainen.
 
Ainaki aiemmin Kuopiossa Puijon värissä tekivät maalin kilikoli-pulloon värikoodilla.
 
 
Kakkosauton virkaa tekevä Vanha Volvo V70 mk1 pomppasi katsastuksesta
- raiderangon pää vaihtoon vasen eteen
- bensatankissa pieni vuoto ( ei jää lätäkköä)
- pakoputken takaosassa pieni reikä
- uudet ajovalo umpiot eteen

Kaipaisi vertaistukea, kannattaisiko yrittää korjata itse, vai laittaa auto suosiolla paaliin? Vähän ymmärrystä autoista on ja ehkä saisin nuo korjattua, pari työkalua puuttuu, kilsoja tulee vuodessa ehkä 5000km. Muuten toimiva käyttöauto.

Vähän ahden vaiheilla, talvella pärjtäään yhdellä autolla, kesällä kaksi autoa helpottaa arkea.
 
No raidetangonpää helppo. Pakoputken ehkä vois paikata pakoputkimassalla ja sellanen leveä panta päälle. Bensatankin reiästä kaipais kyl kuvaa. Miksi uudet ajovaloumpiot? Kuvaa?
 
No raidetangonpää helppo. Pakoputken ehkä vois paikata pakoputkimassalla ja sellanen leveä panta päälle. Bensatankin reiästä kaipais kyl kuvaa. Miksi uudet ajovaloumpiot? Kuvaa?
Rouva oli katsastamassa, joten en itse ollut paikalla. Tankin reiästä ei viel kuvaa, yritin päästä auton alle mutta en mahtunut, täytyy nostaa autoa vähän ilmaan. Sama pakoputkessa, en heti löytänyt reikää.

Umpiot sameat, yritin kiillotella, mutta reflektoritkin jo samenneet -> ajovalokuvio epäselvä.
 
Rouva oli katsastamassa, joten en itse ollut paikalla. Tankin reiästä ei viel kuvaa, yritin päästä auton alle mutta en mahtunut, täytyy nostaa autoa vähän ilmaan. Sama pakoputkessa, en heti löytänyt reikää.

Umpiot sameat, yritin kiillotella, mutta reflektoritkin jo samenneet -> ajovalokuvio epäselvä.
Umpiot Aeromotorsilta 55 - 65 euroa kappale:
Tarkista kuitenkin malli ennen kuin tilaat :D
Pakoputken voi saada hyvällä tuurilla paikattua.
Tankin reikä voi olla paha rasti. Voi olla syöttöputki ruostunut, tankissa reikä tai vuotaa tankin päällä olevasta pumpun "huoltoaukosta". Joka tapauksessa jos tankin joutuu irrottamaan se on tympeä homma.
Raidetangon pää tuskin maksaa missään montaa euroa ja sen voi vaihtaa (yleensä) melko helposti itse. Toki se voi olla fuusioitunut raidetankoon (tai siis sisäosaan) niin hyvin ettei saa ilman pillejä auki. Näinkin on joskus käynyt :D
 
Enemmän veikkaan, et tässä on taas puhdas kusetus menossa et saadaan näytöstä rahat myös.
 
Mistä olette hankkineet auton väriin täsmääviä kilikoli-maaleja? Maston / Car-rep ei ollut sinne päinkään, vaikka piti olla "erittäin lähellä alkuperäistä väriä, mutta ei täsmälleen sama". Ulkomailta tilaaminenkaan ei olisi ongelma.
Automaalaamo tai muu ammattiliike. Lappeenrannassa on esimerkiks Väritikka, joka todettu hyväksi. Ongelma monesti on, että vaikka sulla ois auton värikoodi tiedossa, niin se 20v vanha maalipinta ei ole enää sama kuin uutena, jollon saat rajat vaikka värikoodilla tilasit.

Väritikan kautta ite käyny monesti, ja siellä katotaan liuskoilla se auton kylki läpi, omaa koodia lähimmät kymmenen sävyä, ja kun löydetään oikea mikä täsmää kyljen sävyyn, niin sillä tehdään sitten tarpeellinen määrä joko sprayta, tai ruiskumaalia.
 
Kakkosauton virkaa tekevä Vanha Volvo V70 mk1 pomppasi katsastuksesta
- raiderangon pää vaihtoon vasen eteen
- bensatankissa pieni vuoto ( ei jää lätäkköä)
- pakoputken takaosassa pieni reikä
- uudet ajovalo umpiot eteen

Kaipaisi vertaistukea, kannattaisiko yrittää korjata itse, vai laittaa auto suosiolla paaliin? Vähän ymmärrystä autoista on ja ehkä saisin nuo korjattua, pari työkalua puuttuu, kilsoja tulee vuodessa ehkä 5000km. Muuten toimiva käyttöauto.

Vähän ahden vaiheilla, talvella pärjtäään yhdellä autolla, kesällä kaksi autoa helpottaa arkea.
Etenkin jos ropaaminen yhtään kiinnostaa, niin tämä on oivallinen kohde harjoitella, ei ole juuri menetettävää ja nämä on suht helppoja rasteja. Jos muuten on hyväkuntoinen auto, nämä kyllä ehdottomasti kannattaa korjata, ei ole mikään suunnattoman kallis remontti edes korjaamolla.
-Bensatankki näistä on se tympein homma, aloittaisin siitä. Ensin tarkastus mistä vuotaa, etenkin jos jostakin yläreunasta ja pienenpieni vuoto, voi mahdollisesti kokeille vuodon tilkitsemistä. Noin keskimäärin tankin tilkitseminen on vähän niin ja näin, aika herkästi kannattaa hakea uusi tai purkutankki.
-raidetangonpää on helppo ja halpa.
-Pakoputken saa kyllä yleensä tilkittyä massalla/pellillä patentoimalla, tai sitten hitsaamalla jos ei ole ihan mätä. Uusi pönttökään ei Volvoon varmaan ole suunnattoman hintainen.
-Uudet umpiot vaan, tuossa autossa ei kannata kiilloitella kun uudetkin on edulliset.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 652
Viestejä
4 675 535
Jäsenet
76 655
Uusin jäsen
saunik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom