Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Äärimmäisen harvoin käytän yöjunaa. Mutta kun käytän, niin yleensä nukkumaan.
No eihä tuollaisessa tilanteessa mitää haittaa synny matkustajalle, ku joka tapauksessa se konnari käy lipun tarkastamassa. Ei vaa voi poistua hytistä lukitsemalla ovea sen alkuhässäkän aikana.

Mut joo. Itse aika paljon reissaan Helsinki-Rovaniemi väliä vuositasolla ja välillä hyteissäki. Tuli tosta uutisesta vaa mieleen, että voisko tota jotenki paremmin toteuttaa ilman, että menis vaikeemmaksi.

Nythän se on helppo vaa mennä hyttii ja sillä selvä. Eikä siinä mitää, mut jos tollaiset kusetukset alkaa yleistyä, nii joutuvat kyllä jotain käytäntöjä muuttamaan.

Mitä tosta, että konnari joutuis useita avaimia kantaan, nii kaipa se riittää ku yhtä kantais ja sen jälkee vois tarvittaessa jostain hakea lisäavaimia tai hytissä tolla sais avattua boksin, jossa loput. Emt, seku mietin "ääneen" :D Ainaha on sellainenki ratkaisu, että ovissa olis lipun lukijat, mut vaatis koko systeemin päivitystä...
 
En tiedä vieläkö nuo on niitä reikäkorttiavaimia mutta niiden kanssa ainakin on nopea tarkistaa että kaikki ovat samanlaisia kun laittaa kaikki 3 päällekkäin ja katsoo että reiät osuu. Toki silti kannattaa ennen hytin luota poistumista varmistaa että avain ylipäätään toimii ovessa, itselläni on yhden kerran vuosia sitten ollut tapaus että avaimet eivät sopineetkaan oveen eli joko joku oli vaihtanut koko nipun tai sitten lukko oli koodattu väärin.
Muutenkin tuo avainten laskeminen on aika turhaa.
Hytissähän voi olla kolme nukkujaa. Jos joku ottaa itselleen kuuluvan avaimen ja painelee ravintolavaunuun, niin pitäisikö seuraavan hyttiin tulijan heti hälyttää konduktööri paikalle.
Joku matkapuhelimen sovellus + lähilangaton avaaminen, tekstiviestikoodi, mobiilivarmenne tai muu nykyaikainen lukkosysteemi noissa pitäisi olla.
 
Muutenkin tuo avainten laskeminen on aika turhaa.
Hytissähän voi olla kolme nukkujaa. Jos joku ottaa itselleen kuuluvan avaimen ja painelee ravintolavaunuun, niin pitäisikö seuraavan hyttiin tulijan heti hälyttää konduktööri paikalle.
Joku matkapuhelimen sovellus + lähilangaton avaaminen, tekstiviestikoodi, mobiilivarmenne tai muu nykyaikainen lukkosysteemi noissa pitäisi olla.
Nykyää hytit myydään yhdelle. Esim kahden hengen hytit, nii saat koko hytin itsellesi. Facebookissa esim. on ryhmiä, joissa noita sit jaetaan "kimppakyyti"-meiningillä. Ennenvanhaan oli jännempää, ku ei tienny kuka ja milloin tulee kaveriksi :) Muistan eräänki vanhan eläkeläisen, jonka kans raatailtiin pitkälle yöhön.
 
Yksi ongelma navigaattoreissa on se, että taitavat laskea niitä matka-aikoja perustuen reitin pituuteen ja nopeusrajoitustietoihin ja reittiohjeet tulevat sitten sen mukaan. Navigaattori siis laskee esim. jonkun pienen mutkittelevan maalaistien ajonopeuden rajoituksen mukaan, joka voi olla sen 80 km/h ja ajattaa sitä kautta koska se on "parempi reitti" kuin pikkuisen pidemmän kierron tekevä isompi valtaväylä jossa on 100 ja 80 rajoituksia koska pikkutietä pitkin pääsee mukamas muutaman minuutin nopeammin ja pari kilometriä lyhyemmällä ajolla perille. Todellisuudessa se pikkutie voi sitten olla melkein mitä vaan ja 80 ajaminen tiellä voi olla rallikuskien hommia enemmän kuin perusautoilijan.

Koomisesti esim. google mapsista löytyy asetus jolla voidaan välttää valtatietä, mutta ei asetusta pienten hiekkateiden välttämiseen. En tiedä onko noilla naveilla edes tarkempaa tietoa minkälainen tie mikäkin on, mutta esimerkiksi jos Turun suunnasta lähtee navigoimaan Ellivuoren hiihtokeskukseen niin google maps ohjeistaa oletuksena määränpäätä lähestyttäessä kääntymään valtatieltä 12 Hukkasentielle. Kääntyessä tie näyttääkin vielä ihan ok:lta, mutta muuttuu about ensimmäisen kilometrin jälkeen kapeaksi ja mäkiseksi hiekkatieksi jonka talvikunnossapito on sitten mitä on. Hiihtokeskus itse ohjeistaa kääntymään vasta Karkunkyläntielle, joka on huomattavasti paremmalla kunnossapidolla talvella oleva asfalttitie ja järkevämpi reitti perille.

Myös maakuntamatkaillessa tullut monesti tilanteita joissa navi (itse käytän yleensä Wazea) on ohjeistanut kääntymään isommalta tieltä jollekin pikkutielle, mutta jättänyt usein tekemättä kun etukäteen vähän katsellut että eipä tuonne kannata lähteä kun isoakin tietä pitkin pääsee perille.

Muostelisin että joskus aikoinaan tomtom / garminin naveissa olisi ollut vaihtoehtona valita ajoneuvoksi rekka jolloin kaikki pikkutiet jätettiin pois ehdotuksesta. 2000 luvun alkua taisi olla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 547
Viestejä
4 508 404
Jäsenet
74 432
Uusin jäsen
Lu0pio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom