Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mun mielest google on aivan ylivertainen about kaikkeen verrattuna.
Mielipidekysymyksiähän nämä on, kuka painottaa mitäkin asiaa ja valitsee navin sen mukaan, että paremmin palvelee omia tarpeita. Mä en halua väkisin käyttää sellaista karttaa, jonka käyttöliittymä on hyvin kankea, ruututila käytetty huonosti, siinä ei ole haluttuja ominaisuuksia ja käytännössä vaatii jatkuvan nettiyhteyden. Sen lisäksi mun reiteillä nuo ruuhkaisuustiedot on täysin tarpeettomia, tietyt ruuhka-ajat tietää ilman puhelintakin.
 
Esimerkiksi Waze, mitä itse käytän. Näyttää ruuhkat, nopeusrajoitukset, kameratolpat ja käyttäjät voi lisäillä onnettomuuksia sun muita tietoja. Mielestäni paljon toimivampi kuin Googlen oma navigaattori.
Tuo Wazehan on Googlen kanssa. Itse en tykkää siitä, kun vaatii lähes kaiken reittiin ja ajamiseen liittyvän datan jakamisen muille. Näyttää mm muiden käyttäjien autot, milloin liittyneet ja heidän nopeuden.
 
Ja vaikka olisi Lidl-sovellus, niin sehän ei toimi NFC:llä, vaan luurilta pitää näyttää QR-koodi lukijalle, joka on sekin yksi hidastava toimenpide välissä, kun pitää avata sovellus ja etsiä sieltä se koodi.

Ja sitten vielä kun Lidleissä tuotteet punnitaan kassalla, niin vähän otsassa pullottelee, kun edessä joku mummo etsii "pikakassan" valikkohelvetistä sopivaa sämpyläversiota jne. On tuo itsepalvelukassa silti Lidleissäkin parempi kuin jonotella perinteiselle kassalle.

Tuohon S-ryhmän neloskohtaan sellainen, ettei puhelimella maksettaessa kysytä summasta riippumatta koskaan mitään erillistä koodia/tunnistusta, jos luurin lukitus on avattu riittävän turvallisella tavalla (sormenjälki, kuvio, class3 kasvotunnistus tms). Muuten varmistus kysytään nykyään summasta riippumatta.
Sentään Lidlin sovelluksen QR:stä voi tehdä ainakin Applen lompakkoon oman "kortin" Pass2U Walletilla. En tiedä onnistuuko sama Androidille mutta luulisi että onnistuu jollain sovelluksella. Ei tarvii sitä kammottavaa Lidlin sovellusta varta vasten avata, vaan koodin saa nopeasti lompakosta esille lukemista varten. Muuten en todennäköisesti koskaan lukisi sitä koodia.
 
Tuo Wazehan on Googlen kanssa. Itse en tykkää siitä, kun vaatii lähes kaiken reittiin ja ajamiseen liittyvän datan jakamisen muille. Näyttää mm muiden käyttäjien autot, milloin liittyneet ja heidän nopeuden.
Itse käytin Wazea vähän aikaa ja luovuin kun halusi ajattaa ihan älyvapaita reittejä joillain paikkakunnilla. Esim. olisi pitänyt ajaa ruuhkaisen keskustan läpi kymmenen liikennevaloristeyksen ja 30 km/h nopeusrajoitusten kautta, vaikka määränpäänä olevaan kaupunginosaan olisi päässyt moottoritietä. Missään muussa navisoftassa ei ollut niin surkeaa ymmärrystä reittien suunnitteluun. Voi olla parantunut niistä ajoista tietysti.
 
Itse käytin Wazea vähän aikaa ja luovuin kun halusi ajattaa ihan älyvapaita reittejä joillain paikkakunnilla. Esim. olisi pitänyt ajaa ruuhkaisen keskustan läpi kymmenen liikennevaloristeyksen ja 30 km/h nopeusrajoitusten kautta, vaikka määränpäänä olevaan kaupunginosaan olisi päässyt moottoritietä. Missään muussa navisoftassa ei ollut niin surkeaa ymmärrystä reittien suunnitteluun. Voi olla parantunut niistä ajoista tietysti.
Wazen alkuaikoina se ajatti välillä aika jänniä reittejä, osittain varmaan karttadatan paskuudesta, osittain ehkä algoritmien paskuudesta johtuen mutta nykyään on ainakin toiminut itselläni ihan hienosti niillä parilla reissulla mitä olen viimeisen vuoden aikana sillä navigoinut. Aluksihan tuossa Wazessa oli täysin käyttäjien tekemää karttamateriaalia mutta nykyään taitaa olla Googlen karttadataa suuri osa.

Ei tuo Wazekaan täydellinen ole mutta soveltuu omaan käyttöön parhaiten. Aikanaan Googlemaps-navigoinnissa oli ainakin itselläni joku ihme bugi että äppi jäätyi noin 150km jälkeen ja joutui sammuttamaan ja käynnistämään sen uusiksi, ei välttämättä miellyttävin bugi ajaessa. Tuo bugi on varmaan vuosien varrella jo korjattu. Here taas oli jotenkin muuten huono kun sitä joskus aikanaan testailin.

Seuraavan kerran navigoin Wazella torstaiaamuna. Reitti on kyllä suhtkoht tuttu mutta kun ei ole määränpään nurkilla varmaan noin 20 vuoteen juurikaan ajellut niin ajattelin nyt "henkiseksi tueksi" laittaa reittiä näyttämään. Sen verran jo ennalta vilkaisin että ainakin nopealla vilkaisulla tarjottu reitti näytti järkevältä.

Se suunnitteluaivopieru tuossa Wazessa kyllä on, että jos olen esimerkiksi tänään navigoinut sillä töiden jälkeen johonkin ja huomenna laitan vain sen päälle ihan vaan liikennetietoja näyttämään niin aina väkisin yrittää ehdottaa että navigoitaisiinko tänäänkin samaan paikkaan kuin eilen. Tuon turhan ehdotuksen kun saisi pois niin olisi kiva.
 
Olen käyttänyt navigaattoreita siitä lähtien, kun niitä alkoi olemaan yleisesti saatavissa, eli lähelle 30 vuotta. Edelleenkin niissä pätee sama asia, että jonkinlainen käsitys maantiedosta olisi hyvä silti olla itsellä, että osaa tarvittaessa koneen reittivalinnat kyseenalaistaa. Puhun siis etenkin pidemmistä satojen kilometrien reiteistä tuntemattomilla seuduilla. Aina kyllä navigaattori on vienyt perille, mutta hyvin usein on tarjottu reitti voinut yrittää helpostikin tuoda satoja kilometrejä lisää matkaa, jos ei itse ole ollut hereillä ja myönnettäköön, ihan aina en ole tarjottua ylipitkää kiertoreittiä ajoissa huomannut. Olen onneksi saanut nauttia myös oikean karttasuunnistuksen aikakaudesta, siinä hyvin jäi mieleen asioita ja reitin suunnittelun tärkeys. Nykynavit on hyviä ja helpottaa, mutta myös tyhmentävät ajajaa, kun mennään ihan sokkona niiden ohjeiden mukaan eikä usein ajatella itse lainkaan, monella ei ole pienintäkään käsitystä Suomen maantiedosta, edes Turku-Helsinki-Tampere-Oulu-Rovaniemi tarkkuudella.
 
Yksi ongelma navigaattoreissa on se, että taitavat laskea niitä matka-aikoja perustuen reitin pituuteen ja nopeusrajoitustietoihin ja reittiohjeet tulevat sitten sen mukaan. Navigaattori siis laskee esim. jonkun pienen mutkittelevan maalaistien ajonopeuden rajoituksen mukaan, joka voi olla sen 80 km/h ja ajattaa sitä kautta koska se on "parempi reitti" kuin pikkuisen pidemmän kierron tekevä isompi valtaväylä jossa on 100 ja 80 rajoituksia koska pikkutietä pitkin pääsee mukamas muutaman minuutin nopeammin ja pari kilometriä lyhyemmällä ajolla perille. Todellisuudessa se pikkutie voi sitten olla melkein mitä vaan ja 80 ajaminen tiellä voi olla rallikuskien hommia enemmän kuin perusautoilijan.

Koomisesti esim. google mapsista löytyy asetus jolla voidaan välttää valtatietä, mutta ei asetusta pienten hiekkateiden välttämiseen. En tiedä onko noilla naveilla edes tarkempaa tietoa minkälainen tie mikäkin on, mutta esimerkiksi jos Turun suunnasta lähtee navigoimaan Ellivuoren hiihtokeskukseen niin google maps ohjeistaa oletuksena määränpäätä lähestyttäessä kääntymään valtatieltä 12 Hukkasentielle. Kääntyessä tie näyttääkin vielä ihan ok:lta, mutta muuttuu about ensimmäisen kilometrin jälkeen kapeaksi ja mäkiseksi hiekkatieksi jonka talvikunnossapito on sitten mitä on. Hiihtokeskus itse ohjeistaa kääntymään vasta Karkunkyläntielle, joka on huomattavasti paremmalla kunnossapidolla talvella oleva asfalttitie ja järkevämpi reitti perille.

Myös maakuntamatkaillessa tullut monesti tilanteita joissa navi (itse käytän yleensä Wazea) on ohjeistanut kääntymään isommalta tieltä jollekin pikkutielle, mutta jättänyt usein tekemättä kun etukäteen vähän katsellut että eipä tuonne kannata lähteä kun isoakin tietä pitkin pääsee perille.
 
Yksi ongelma navigaattoreissa on se, että taitavat laskea niitä matka-aikoja perustuen reitin pituuteen ja nopeusrajoitustietoihin ja reittiohjeet tulevat sitten sen mukaan. Navigaattori siis laskee esim. jonkun pienen mutkittelevan maalaistien ajonopeuden rajoituksen mukaan, joka voi olla sen 80 km/h ja ajattaa sitä kautta koska se on "parempi reitti" kuin pikkuisen pidemmän kierron tekevä isompi valtaväylä jossa on 100 ja 80 rajoituksia koska pikkutietä pitkin pääsee mukamas muutaman minuutin nopeammin ja pari kilometriä lyhyemmällä ajolla perille. Todellisuudessa se pikkutie voi sitten olla melkein mitä vaan ja 80 ajaminen tiellä voi olla rallikuskien hommia enemmän kuin perusautoilijan.

Koomisesti esim. google mapsista löytyy asetus jolla voidaan välttää valtatietä, mutta ei asetusta pienten hiekkateiden välttämiseen. En tiedä onko noilla naveilla edes tarkempaa tietoa minkälainen tie mikäkin on, mutta esimerkiksi jos Turun suunnasta lähtee navigoimaan Ellivuoren hiihtokeskukseen niin google maps ohjeistaa oletuksena määränpäätä lähestyttäessä kääntymään valtatieltä 12 Hukkasentielle. Kääntyessä tie näyttääkin vielä ihan ok:lta, mutta muuttuu about ensimmäisen kilometrin jälkeen kapeaksi ja mäkiseksi hiekkatieksi jonka talvikunnossapito on sitten mitä on. Hiihtokeskus itse ohjeistaa kääntymään vasta Karkunkyläntielle, joka on huomattavasti paremmalla kunnossapidolla talvella oleva asfalttitie ja järkevämpi reitti perille.

Myös maakuntamatkaillessa tullut monesti tilanteita joissa navi (itse käytän yleensä Wazea) on ohjeistanut kääntymään isommalta tieltä jollekin pikkutielle, mutta jättänyt usein tekemättä kun etukäteen vähän katsellut että eipä tuonne kannata lähteä kun isoakin tietä pitkin pääsee perille.
Vähän OT mutta tästä tuli mieleen alkuaikojen navit jotka saattoi suomalaisella metsätiellä, missä ei mahdu kaksi autoa rinnan, opastaa että "pysy oikeanpuoleisella kaistalla" :D
 
Ei ehkä ihan tätä ketjua, mut.. Ehkä en jotain hoksaa, mut eikö tossa aika pienellä haitalla selvittäis, jos konnari kantais avaimia mukanaan ja antais hytissä olioille lippua vastaan? Ei se nyt kauhee vaiva ole olla hetki asemalta lähtiessä paikallaan odottamassa sitä lipuntarkastusta? Onhan se yksinkertaista, että ne on siellä valmiina, mut jos on olemassa ja tiedossa tollaista ongelmaa, nii tuskin ainakaa vähenemässä on.


Kerrotaanko jossain monta avainta hytissä pitäisi olla? Vai pitääkö matkustajan vaa tietää?


Pienellä odotuksella???? Esim. Helsingistä lähtiessä konnari kiertää liput vasta Tikkurilan jälkeen. Ja tämä yhdessä Pasilan autovaunujen kiinnityksen kanssa meinaan n. Tunnin matka-aikaa Helsingistä Tikkurilan asemalle.
 
Pienellä odotuksella???? Esim. Helsingistä lähtiessä konnari kiertää liput vasta Tikkurilan jälkeen. Ja tämä yhdessä Pasilan autovaunujen kiinnityksen kanssa meinaan n. Tunnin matka-aikaa Helsingistä Tikkurilan asemalle.
Juu tossa tuliki jo tietoon, että on siinä tosiaa se avaimien lukumäärä kerrottu. Mut, kun jatkoit niin mihinkäs siitä hytistä on heti kiire? Ravintola-vaunuun?
 
Juu tossa tuliki jo tietoon, että on siinä tosiaa se avaimien lukumäärä kerrottu. Mut, kun jatkoit niin mihinkäs siitä hytistä on heti kiire? Ravintola-vaunuun?
Täähän se tuntuu suomalaisilla olevan aina että pitää saada kalja eteen mahdollisimman pian kun jonnekin menossa.
 
Juu tossa tuliki jo tietoon, että on siinä tosiaa se avaimien lukumäärä kerrottu. Mut, kun jatkoit niin mihinkäs siitä hytistä on heti kiire? Ravintola-vaunuun?
Äärimmäisen harvoin käytän yöjunaa. Mutta kun käytän, niin yleensä nukkumaan.
 
Kyllähän se aika säkki saisi olla mitä kanniskella noita avaimia kun niitä on 2-3 per hytti. Sitten vielä se oikean avaimen etsiskelyyn kuluva aika. Eli kyllä tuollainen järjestely työmäärää lisäisi.
Eikä tuo avainten laskeminen paljon auta, jos varas ottaa omasta hytistään kolme avainta, laittaa yhden niistä kolmeen eri hyttiin ja ottaa jokaisesta hytistä yhden 'oikean' hytin avaimen haltuunsa.
Avaimia on edelleen kolme kappaletta, mutta ne eivät vain ole enää kaikki saman hytin avaimia. Avainten laskeminen ei tuolloin auta.
Tuo huomataan kyllä siinä vaiheessa, jos joku 'väärän' avaimen ottanut pyrkii takaisin hyttiin eikä saakaan sitä auki.
 
Eikä tuo avainten laskeminen paljon auta, jos varas ottaa omasta hytistään kolme avainta, laittaa yhden niistä kolmeen eri hyttiin ja ottaa jokaisesta hytistä yhden 'oikean' hytin avaimen haltuunsa.
Avaimia on edelleen kolme kappaletta, mutta ne eivät vain ole enää kaikki saman hytin avaimia. Avainten laskeminen ei tuolloin auta.
Tuo huomataan kyllä siinä vaiheessa, jos joku 'väärän' avaimen ottanut pyrkii takaisin hyttiin eikä saakaan sitä auki.
En tiedä vieläkö nuo on niitä reikäkorttiavaimia mutta niiden kanssa ainakin on nopea tarkistaa että kaikki ovat samanlaisia kun laittaa kaikki 3 päällekkäin ja katsoo että reiät osuu. Toki silti kannattaa ennen hytin luota poistumista varmistaa että avain ylipäätään toimii ovessa, itselläni on yhden kerran vuosia sitten ollut tapaus että avaimet eivät sopineetkaan oveen eli joko joku oli vaihtanut koko nipun tai sitten lukko oli koodattu väärin.
 
Äärimmäisen harvoin käytän yöjunaa. Mutta kun käytän, niin yleensä nukkumaan.
No eihä tuollaisessa tilanteessa mitää haittaa synny matkustajalle, ku joka tapauksessa se konnari käy lipun tarkastamassa. Ei vaa voi poistua hytistä lukitsemalla ovea sen alkuhässäkän aikana.

Mut joo. Itse aika paljon reissaan Helsinki-Rovaniemi väliä vuositasolla ja välillä hyteissäki. Tuli tosta uutisesta vaa mieleen, että voisko tota jotenki paremmin toteuttaa ilman, että menis vaikeemmaksi.

Nythän se on helppo vaa mennä hyttii ja sillä selvä. Eikä siinä mitää, mut jos tollaiset kusetukset alkaa yleistyä, nii joutuvat kyllä jotain käytäntöjä muuttamaan.

Mitä tosta, että konnari joutuis useita avaimia kantaan, nii kaipa se riittää ku yhtä kantais ja sen jälkee vois tarvittaessa jostain hakea lisäavaimia tai hytissä tolla sais avattua boksin, jossa loput. Emt, seku mietin "ääneen" :D Ainaha on sellainenki ratkaisu, että ovissa olis lipun lukijat, mut vaatis koko systeemin päivitystä...
 
En tiedä vieläkö nuo on niitä reikäkorttiavaimia mutta niiden kanssa ainakin on nopea tarkistaa että kaikki ovat samanlaisia kun laittaa kaikki 3 päällekkäin ja katsoo että reiät osuu. Toki silti kannattaa ennen hytin luota poistumista varmistaa että avain ylipäätään toimii ovessa, itselläni on yhden kerran vuosia sitten ollut tapaus että avaimet eivät sopineetkaan oveen eli joko joku oli vaihtanut koko nipun tai sitten lukko oli koodattu väärin.
Muutenkin tuo avainten laskeminen on aika turhaa.
Hytissähän voi olla kolme nukkujaa. Jos joku ottaa itselleen kuuluvan avaimen ja painelee ravintolavaunuun, niin pitäisikö seuraavan hyttiin tulijan heti hälyttää konduktööri paikalle.
Joku matkapuhelimen sovellus + lähilangaton avaaminen, tekstiviestikoodi, mobiilivarmenne tai muu nykyaikainen lukkosysteemi noissa pitäisi olla.
 
Muutenkin tuo avainten laskeminen on aika turhaa.
Hytissähän voi olla kolme nukkujaa. Jos joku ottaa itselleen kuuluvan avaimen ja painelee ravintolavaunuun, niin pitäisikö seuraavan hyttiin tulijan heti hälyttää konduktööri paikalle.
Joku matkapuhelimen sovellus + lähilangaton avaaminen, tekstiviestikoodi, mobiilivarmenne tai muu nykyaikainen lukkosysteemi noissa pitäisi olla.
Nykyää hytit myydään yhdelle. Esim kahden hengen hytit, nii saat koko hytin itsellesi. Facebookissa esim. on ryhmiä, joissa noita sit jaetaan "kimppakyyti"-meiningillä. Ennenvanhaan oli jännempää, ku ei tienny kuka ja milloin tulee kaveriksi :) Muistan eräänki vanhan eläkeläisen, jonka kans raatailtiin pitkälle yöhön.
 
Yksi ongelma navigaattoreissa on se, että taitavat laskea niitä matka-aikoja perustuen reitin pituuteen ja nopeusrajoitustietoihin ja reittiohjeet tulevat sitten sen mukaan. Navigaattori siis laskee esim. jonkun pienen mutkittelevan maalaistien ajonopeuden rajoituksen mukaan, joka voi olla sen 80 km/h ja ajattaa sitä kautta koska se on "parempi reitti" kuin pikkuisen pidemmän kierron tekevä isompi valtaväylä jossa on 100 ja 80 rajoituksia koska pikkutietä pitkin pääsee mukamas muutaman minuutin nopeammin ja pari kilometriä lyhyemmällä ajolla perille. Todellisuudessa se pikkutie voi sitten olla melkein mitä vaan ja 80 ajaminen tiellä voi olla rallikuskien hommia enemmän kuin perusautoilijan.

Koomisesti esim. google mapsista löytyy asetus jolla voidaan välttää valtatietä, mutta ei asetusta pienten hiekkateiden välttämiseen. En tiedä onko noilla naveilla edes tarkempaa tietoa minkälainen tie mikäkin on, mutta esimerkiksi jos Turun suunnasta lähtee navigoimaan Ellivuoren hiihtokeskukseen niin google maps ohjeistaa oletuksena määränpäätä lähestyttäessä kääntymään valtatieltä 12 Hukkasentielle. Kääntyessä tie näyttääkin vielä ihan ok:lta, mutta muuttuu about ensimmäisen kilometrin jälkeen kapeaksi ja mäkiseksi hiekkatieksi jonka talvikunnossapito on sitten mitä on. Hiihtokeskus itse ohjeistaa kääntymään vasta Karkunkyläntielle, joka on huomattavasti paremmalla kunnossapidolla talvella oleva asfalttitie ja järkevämpi reitti perille.

Myös maakuntamatkaillessa tullut monesti tilanteita joissa navi (itse käytän yleensä Wazea) on ohjeistanut kääntymään isommalta tieltä jollekin pikkutielle, mutta jättänyt usein tekemättä kun etukäteen vähän katsellut että eipä tuonne kannata lähteä kun isoakin tietä pitkin pääsee perille.

Muostelisin että joskus aikoinaan tomtom / garminin naveissa olisi ollut vaihtoehtona valita ajoneuvoksi rekka jolloin kaikki pikkutiet jätettiin pois ehdotuksesta. 2000 luvun alkua taisi olla.
 
Muostelisin että joskus aikoinaan tomtom / garminin naveissa olisi ollut vaihtoehtona valita ajoneuvoksi rekka jolloin kaikki pikkutiet jätettiin pois ehdotuksesta. 2000 luvun alkua taisi olla.
Wazessakin on kaikenlaisia "vältä moottoriteitä", "vältä päällystämättömiä teitä", "vältä vaikeita risteyksiä" jne. Ja lisäksi voi valita ajoneuvon, olikohan auto, moottoripyörä ja jotain muita vaihtoehtoja valittavissa.
 
Wazessakin on kaikenlaisia "vältä moottoriteitä", "vältä päällystämättömiä teitä", "vältä vaikeita risteyksiä" jne. Ja lisäksi voi valita ajoneuvon, olikohan auto, moottoripyörä ja jotain muita vaihtoehtoja valittavissa.
piti oikein katsoa että puhelimessa oli waze jopa asennettuna. moottoripyörä, auto ja taxi oli ajoneuvovaihtoehdot. lisäksi pari muuta tiestöön liittyvää valintaa on. Screenshot_2024-11-27-18-05-34-21_6956beb2464248d3fb2fea0ea582dcc2.jpg
 
Finnkinon radiomainoksessa saunaton saa joululahjaksi saunatuoksua. Mainoksen mukaan kannattaisi antaa lahjaksi sellaista, jota saaja oikeasti arvostaa. Kuten Finnkinon leffalippuja.

Taitaa kuitenkin saunattomien suomalaisten määrä olla dekadin tai pari pienempi kuin "finnkinottomien". Jos esimerkiksi itse saisin kyseisiä lippuja lahjaksi, niin joutuisin ajamaan noin 200 km niistä nauttiakseni. :D

Vähän ontuu tämä mainos.
 
Finnkinon radiomainoksessa saunaton saa joululahjaksi saunatuoksua. Mainoksen mukaan kannattaisi antaa lahjaksi sellaista, jota saaja oikeasti arvostaa. Kuten Finnkinon leffalippuja.

Taitaa kuitenkin saunattomien suomalaisten määrä olla dekadin tai pari pienempi kuin "finnkinottomien". Jos esimerkiksi itse saisin kyseisiä lippuja lahjaksi, niin joutuisin ajamaan noin 200 km niistä nauttiakseni. :D

Vähän ontuu tämä mainos.

Mistä on 200 km leffateatteriin ja vielä jatkona, että miksi siellä asuvaa kiinnostaisi, miten elokuvia markkinoidaan?
 
Mistä on 200 km leffateatteriin ja vielä jatkona, että miksi siellä asuvaa kiinnostaisi, miten elokuvia markkinoidaan?

Tällä paikkakunnalla on Biorex ja lähin Finnkino on reilu 200km päässä. Eipä sillä, olen viimeksi käyny elokuvan kattomassa teatterissa kun LotR tuli niin eipä noiden elokuvien markkinointi kiinnosta itteä 😅
 
No jos katsoo nimenomaan Finnkinon sijainteja, niin monestakin paikasta saa yli 200 km kyseiseen lafkaan.

1733655282280.png
 
Finnkinon radiomainoksessa saunaton saa joululahjaksi saunatuoksua. Mainoksen mukaan kannattaisi antaa lahjaksi sellaista, jota saaja oikeasti arvostaa. Kuten Finnkinon leffalippuja.

Taitaa kuitenkin saunattomien suomalaisten määrä olla dekadin tai pari pienempi kuin "finnkinottomien". Jos esimerkiksi itse saisin kyseisiä lippuja lahjaksi, niin joutuisin ajamaan noin 200 km niistä nauttiakseni. :D

Vähän ontuu tämä mainos.
No ehkäpä mainos oli sulle, että annahan lippuja lahjaksi. Mut miksi antaisit jollekki joka ei niitä voi käyttää? Miten ihmeessä niin ajattelet? Eihä mainos lahjansaajalle ole? Se on vaa mainos. En ymmärrä suunnittelun kukkasta tässä.

e: ja onko tämä edes valtakunnallinen mainos? Siinäki tapauksessa joku Inarissa voisi hoksata, että ehkäpä se kaveri Helsingissä tykkäis tällaisesta lahjasta. Eipä ois tullu mieleenkää muuten ( ku ei Finnkino näy arjessa).
 
No ehkäpä mainos oli sulle, että annahan lippuja lahjaksi. Mut miksi antaisit jollekki joka ei niitä voi käyttää? Miten ihmeessä niin ajattelet? Eihä mainos lahjansaajalle ole? Se on vaa mainos. En ymmärrä suunnittelun kukkasta tässä.

e: ja onko tämä edes valtakunnallinen mainos? Siinäki tapauksessa joku Inarissa voisi hoksata, että ehkäpä se kaveri Helsingissä tykkäis tällaisesta lahjasta. Eipä ois tullu mieleenkää muuten ( ku ei Finnkino näy arjessa).
Pointti oli se, että saunaton suomalainen on niin pöljän harvinainen käsite suhteessa "finnkinottomaan" suomalaiseen. Voiko saunaa suomalaisempaa asiaa olla?

Olisivat vaikka valinneet tilanteen, jossa autoton saa sisätilanlämmittimen. Tai laktoosi-intolerantikko juustolajitelman.
 
Pointti oli se, että saunaton suomalainen on niin pöljän harvinainen käsite suhteessa "finnkinottomaan" suomalaiseen. Voiko saunaa suomalaisempaa asiaa olla?

Olisivat vaikka valinneet tilanteen, jossa autoton saa sisätilanlämmittimen. Tai laktoosi-intolerantikko juustolajitelman.
Nojoo.

Mut jos offtoppikia vielä; Saunatuoksujen käyttäjiä on taas aika paljon vähemmän. Nykyää ei ees "talosaunoja" tunnuta kerrostaloihin rakennettavan (vaan asuntokohtaisia, joissa sit vuokra pompsahtaa) eikä niissäkää vois käyttää. Saunoja on melkoisesti, mut todellisuudessa "jokaisella" ei ole saunaa tai saunomismahdollisuutta kotona. Itelläki ainut mahis on käydä uimahallilla/kuntosalilla. Eikä sielläkää mitää saunatuoksulla tekis. E: ei tuo vielä yleistä ole, mut ikävä trendi.
 
Pointti oli se, että saunaton suomalainen on niin pöljän harvinainen käsite suhteessa "finnkinottomaan" suomalaiseen. Voiko saunaa suomalaisempaa asiaa olla?
Tuo on kyllä joku oma oletuksesi. Suurin osa väestöstä asuu isoimpien kaupunkien alueilla, joihin Finnkinon teatterit luonnollisesti on sijoitettu. Eli kattavat väestöllisesti (vaikkakaan ei maantieteellisesti) valtaosan suomalaisista. Mitä saunoihin taas tulee, niin läheskään kaikilla varsinkaan kerrostaloasukkaills ei omaa saunaa ole. Ei voida puhua mlstään "pöljän harvinaisesta" käsitteestä.
 
Finnkinon radiomainoksessa saunaton saa joululahjaksi saunatuoksua. Mainoksen mukaan kannattaisi antaa lahjaksi sellaista, jota saaja oikeasti arvostaa. Kuten Finnkinon leffalippuja.

Taitaa kuitenkin saunattomien suomalaisten määrä olla dekadin tai pari pienempi kuin "finnkinottomien". Jos esimerkiksi itse saisin kyseisiä lippuja lahjaksi, niin joutuisin ajamaan noin 200 km niistä nauttiakseni. :D

Vähän ontuu tämä mainos.

Omasta mielestä suunnittelun kukkanen, jos on paikallinen mainos (missä ei finnkinoa ole), mutta jos/kun valtakunnallinen niin silloin ei.

Suurin osa suomalaisista kuitenkin taitaa asua 50km päässä finnkinosta. Mikä on sellainen mainos mikä oikeasti koskee edes esim 25% suomalaisista? Saati suurinta osaa?
 
Myydäänhän noita finnkinon lahja-/sarjalippujakin kaupungeissa missä ei finnkinoa ole. Itselläkin lähin finnkino on yli 100km päässä, eikä itse tule siellä käytyä, mutta olen lahjaksi ostanut sarjalippuja lähisukulaisille joiden kaupungista finnkino löytyy.
 
Omasta mielestä suunnittelun kukkanen, jos on paikallinen mainos (missä ei finnkinoa ole), mutta jos/kun valtakunnallinen niin silloin ei.
No ei, kuten itse ja esim. mikkelson tossa yllä mainitsi esimerkkejä. Kun lahjaksi markkinoidaan, nii ethän sinä silloin ole kohde lipun käyttämiselle. Vaan kohde, joka voisi ostaa lipun lahjaksi jollekki, joka voisi sitä arvostaa. Eipä toi helposti muuten tulisi mieleen, jos ei leffoissa käy tai puhumattakaan siitä, että ei koskaa edes finnkinoa muuten näe katukuvassa.

Edelleen vaikea nähdä tätä markkinointia suunnittelun kukkasena. Luultavasti ei edes sitä ole, vaa euroja tulee kassaan sen edestä.
 
Tuli tuo mainos nyt itsekin kuultua. Radio Rockillahan se soi eli valtakunnallisesti ja taitaa suurin osa kuulijakunnasta olla isoissa kaupungeissa missä on Finnkinon teatterit ja ei saunaa kerrostaloasunnossa.
 
Youtuben esikatselukuvat videon lopussa on melkoinen kukkanen. En tiiä onko se YT vai videon tekijän juttuja, mutta upeaa kun niitä tulee lopussa siihen ja peittää 3/4 ruudusta ja takana tapahtuu mutta et nää mitä etkä voi klikkaa niitä esikatseluita poiskaan.
 
Youtuben esikatselukuvat videon lopussa on melkoinen kukkanen. En tiiä onko se YT vai videon tekijän juttuja, mutta upeaa kun niitä tulee lopussa siihen ja peittää 3/4 ruudusta ja takana tapahtuu mutta et nää mitä etkä voi klikkaa niitä esikatseluita poiskaan.

Jep! Jostain löysin jonku skriptin mainosblokkeriin mikä blokkas nuo pois, tuli kirvattua ihan helvetisti noiden takia.
 
Youtuben esikatselukuvat videon lopussa on melkoinen kukkanen. En tiiä onko se YT vai videon tekijän juttuja, mutta upeaa kun niitä tulee lopussa siihen ja peittää 3/4 ruudusta ja takana tapahtuu mutta et nää mitä etkä voi klikkaa niitä esikatseluita poiskaan.
Kyllähän tuo pitäis videon tekijän tiedostaa, että jos aikoo noita kuvalinkkejä käyttää, niin voisi silloin jättää videon loppuun sopivan pituisen outron, että ne eivät peitä varsinaista sisältöä. Esim. LTT hoitaa tuon asian mallikkaasti:

1733731851063.png
 
Nordean Nordea ID sovelluksen värinä. Kenen mielestä on ollut hyvä idea laittaa ns. tuplavärinä jokaisen napin kohdalle kun pinkoodia laittaa? Mikään muu PIN koodia kyselevä sovellus tai haptinen palaute ei tee tätä, ainostaan Nordea ID joten oletan sen olevan sen sovelluksen ominaisuus. Eli tulee semmonen pieni tuplaväräytys ja joka hiton kerta luulen että olen painanu kaksi kertaa tai tehny virhepainalluksen.
Tääkin on aikoinaan toiminu normaalisti, mutta jossain päivityksessä tuo tuli ja siitä lähtien toi on vituttanut.
 
Nordean Nordea ID sovelluksen värinä. Kenen mielestä on ollut hyvä idea laittaa ns. tuplavärinä jokaisen napin kohdalle kun pinkoodia laittaa? Mikään muu PIN koodia kyselevä sovellus tai haptinen palaute ei tee tätä, ainostaan Nordea ID joten oletan sen olevan sen sovelluksen ominaisuus. Eli tulee semmonen pieni tuplaväräytys ja joka hiton kerta luulen että olen painanu kaksi kertaa tai tehny virhepainalluksen.
Tääkin on aikoinaan toiminu normaalisti, mutta jossain päivityksessä tuo tuli ja siitä lähtien toi on vituttanut.

Piti nyt ihan kokeilla koska en muista havainneeni tällaista, ja muistikuvani oli oikea. Mun ID-sovellus antaa vain yhden lyhyen värinän joka painalluksella. Mahtaisko sovelluksen uudelleenasennus muuttaa tilannetta jos tuo nyt vähän pykii jostain syystä?
 
Piti nyt ihan kokeilla koska en muista havainneeni tällaista, ja muistikuvani oli oikea. Mun ID-sovellus antaa vain yhden lyhyen värinän joka painalluksella. Mahtaisko sovelluksen uudelleenasennus muuttaa tilannetta jos tuo nyt vähän pykii jostain syystä?
Pitää kattoo jos jaksaa, nää pankkien kanssa poistamiset ja uudelleen asennukset on aina yhtä helvettiä ja yritän välttää jos vaan mitenkään pystyn joten olkoon tuplavärinä. Lienee sitten puhelinkohtainen bugi tai muuten vaan bitti vinossa. Joskus tosiaan on toiminu normaalisti.
 
Pitää kattoo jos jaksaa, nää pankkien kanssa poistamiset ja uudelleen asennukset on aina yhtä helvettiä ja yritän välttää jos vaan mitenkään pystyn joten olkoon tuplavärinä. Lienee sitten puhelinkohtainen bugi tai muuten vaan bitti vinossa. Joskus tosiaan on toiminu normaalisti.
Mulla oli jossain sovelluksessa aikanaan samanlainen ongelma, tuli haptinen palaute tuplana. Korjautui sillä että kytki tuon värinän kokonaan pois päältä, sammutti sovelluksen ja laittoi haptisen takaisin päälle. Tuokin ilmeni jonkun päivityksen jälkeen, eli olikohan joku bitti mennyt poikittain ja oli jotenkin kahteen kertaan tuo toiminto päällä tms?
 
Meillä on Philips EP5441/50 kahviautomaatti. Aivan loistava laite muuten, mutta tuota ei saa pysymään jatkuvassa valmiustilassa mitenkään. Asetuksista saa säädettyä pisimmän valmiustilan ajaksi 3h edellisestä käytöstä, jonka jälkeen laite sammuu. Valittavat standby-ajat asetuksissa ovat 15, 30, 60, tai 180 minuuttia ja sillä siisti.

Muuten tuo ei haittaisi, mutta se tekee jokaisella sammutuksella jonkun puhdistuskierroksen ja vastaavasti jokaisellä käynnistyksellä puhdistuksen lisäksi lämmityksen. Tuo tarkoittaa, ettei laite ole suoraan käyttövalmiudessa edes koko työpäivää, vaan jos tuo 3h ehtii täyttymään, pitää kahvia haettaessa odotella ylimääräinen minuutti. Pikkujuttu tavallaan, mutta kun tällaisen laitteen idea olisi vähän niinkuin saada sitä kahvia kuppiin heti, eikä joutua odottelemaan yhtään ylimääräistä. Taustalla on tietenkin "likaisen veden puhdistus" järjestelmästä, mutta valinnan tuon hyväksymisestä voisi silti jättää käyttäjälle.
 
Yksi ongelma navigaattoreissa on se, että taitavat laskea niitä matka-aikoja perustuen reitin pituuteen ja nopeusrajoitustietoihin ja reittiohjeet tulevat sitten sen mukaan. Navigaattori siis laskee esim. jonkun pienen mutkittelevan maalaistien ajonopeuden rajoituksen mukaan, joka voi olla sen 80 km/h ja ajattaa sitä kautta koska se on "parempi reitti" kuin pikkuisen pidemmän kierron tekevä isompi valtaväylä jossa on 100 ja 80 rajoituksia koska pikkutietä pitkin pääsee mukamas muutaman minuutin nopeammin ja pari kilometriä lyhyemmällä ajolla perille. Todellisuudessa se pikkutie voi sitten olla melkein mitä vaan ja 80 ajaminen tiellä voi olla rallikuskien hommia enemmän kuin perusautoilijan.
En muista minkä merkkisissä navigaattoreissa, mutta joissain oli tavalliselle suomalaiselle sorapintaiselle maantielle määritetty nopeudeksi 20 km/h. Siitä pienemmille teille oli kuitenkin määritelty 80 km/h yleisrajoitus.

Lopputuloksena navigaattori halusi ajattaa ihmeellisiä koukkauksia maantien sivuilla oleville pelto- ja metsäteille, kunhan ne olivat korkeintaan neljä kertaa niin pitkiä kuin suoraan maantietä ajaminen.
 
En muista oliko foorumilla tietoteknisille suunnittelukukkasille omaa ketjua, mutta sellainen vanha ihmetys tuli tuossa joka tapauksessa taas vastaan, ettei Windowsissa ole ollut vuosikausiin mahdollista säätää äänenvoimakkuutta kuin kahden askeleen (tai prosentin) välein hiirellä tai näppiksen kautta. Käytännössä mikä tahansa ulkoinen väline liikuttaa slideria aina väkisin kahden pykälän välein ja se on monissa vahvistimen kautta toimivissa konfiguraatioissa tarpeettoman paljon varsinkin yöaikaan. Tämä tilanne on ollut sama jo useiden vuosien ajan.

Korjaukseksi on ehdoteltu kaikenlaisia kolmannen osapuolen sovelluksia, joilla ehkä voi korjata joskus jotain tilanteita, mutta ei aina. Miksi näin? No koska se nyt vaan on aivan mahdotonta muuttaa tuota toimimaan lineaarisemmin kuin mitä 90-luvulla on päätetty tarpeelliseksi. :D

 
En muista oliko foorumilla tietoteknisille suunnittelukukkasille omaa ketjua, mutta sellainen vanha ihmetys tuli tuossa joka tapauksessa taas vastaan, ettei Windowsissa ole ollut vuosikausiin mahdollista säätää äänenvoimakkuutta kuin kahden askeleen (tai prosentin) välein hiirellä tai näppiksen kautta. Käytännössä mikä tahansa ulkoinen väline liikuttaa slideria aina väkisin kahden pykälän välein ja se on monissa vahvistimen kautta toimivissa konfiguraatioissa tarpeettoman paljon varsinkin yöaikaan. Tämä tilanne on ollut sama jo useiden vuosien ajan.

Korjaukseksi on ehdoteltu kaikenlaisia kolmannen osapuolen sovelluksia, joilla ehkä voi korjata joskus jotain tilanteita, mutta ei aina. Miksi näin? No koska se nyt vaan on aivan mahdotonta muuttaa tuota toimimaan lineaarisemmin kuin mitä 90-luvulla on päätetty tarpeelliseksi. :D

Normaali ihminen ei huomaa eroa äänenvoimakkuudessa prosentuaalisen eron ollessa 1-2 % prosenttia vertailukohtaan. Erityisherkkien tunteet tulee tässä sivuutettua massojen edessä kuten niin monessa muussakin asiassa. Lisäksi esimerkiksi tasalukuihin pakkomieltyneille tuollainen ominaisuus on myrkkyä.

Itse kannatan täysin analogisia järjestelmiä kaikkeen ihmiselle emotionaalisesti tärkeään teknologiaan. Tietotekniseen ja ihmisestä riippumattomaan teknologiaan on sitten nämä kahden pykälän siirtymät paikoillaan jos niikseen tulee. En keksi yhtäkään perusteltua syytä.
 
Normaali ihminen ei huomaa eroa äänenvoimakkuudessa prosentuaalisen eron ollessa 1-2 % prosenttia vertailukohtaan. Erityisherkkien tunteet tulee tässä sivuutettua massojen edessä kuten niin monessa muussakin asiassa. Lisäksi esimerkiksi tasalukuihin pakkomieltyneille tuollainen ominaisuus on myrkkyä.

Itse kannatan täysin analogisia järjestelmiä kaikkeen ihmiselle emotionaalisesti tärkeään teknologiaan. Tietotekniseen ja ihmisestä riippumattomaan teknologiaan on sitten nämä kahden pykälän siirtymät paikoillaan jos niikseen tulee. En keksi yhtäkään perusteltua syytä.
Tässähän ei siis ole kysymys mistään 1-2% eroista, vaan kusisesta systeemistä joka toimii muutenkin liian lineaarisesti ja vailla älyä. Tällöin pienin säätömahdollisuus voi olla esimerkiksi välillä 6% ja 8%, ja se ei ole mikään "1-2%" ero. Se on vikinästä mölinään, ja 10% on jo huutoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 397
Viestejä
4 755 324
Jäsenet
77 303
Uusin jäsen
Seepra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom