- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 17 258
Heressä ei vissiin vieläkään ole "drive" modea vaan aina pitää olla määränpää?Here ainakin tietää ruuhkat, ja näyttää reitin pihaan asti. Ainakin omassa työssä tuo, että näyttää myös pihatiet on suuri plussa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Heressä ei vissiin vieläkään ole "drive" modea vaan aina pitää olla määränpää?Here ainakin tietää ruuhkat, ja näyttää reitin pihaan asti. Ainakin omassa työssä tuo, että näyttää myös pihatiet on suuri plussa.
Sentään Lidlin sovelluksen QR:stä voi tehdä ainakin Applen lompakkoon oman "kortin" Pass2U Walletilla. En tiedä onnistuuko sama Androidille mutta luulisi että onnistuu jollain sovelluksella. Ei tarvii sitä kammottavaa Lidlin sovellusta varta vasten avata, vaan koodin saa nopeasti lompakosta esille lukemista varten. Muuten en todennäköisesti koskaan lukisi sitä koodia.Ja vaikka olisi Lidl-sovellus, niin sehän ei toimi NFC:llä, vaan luurilta pitää näyttää QR-koodi lukijalle, joka on sekin yksi hidastava toimenpide välissä, kun pitää avata sovellus ja etsiä sieltä se koodi.
Ja sitten vielä kun Lidleissä tuotteet punnitaan kassalla, niin vähän otsassa pullottelee, kun edessä joku mummo etsii "pikakassan" valikkohelvetistä sopivaa sämpyläversiota jne. On tuo itsepalvelukassa silti Lidleissäkin parempi kuin jonotella perinteiselle kassalle.
Tuohon S-ryhmän neloskohtaan sellainen, ettei puhelimella maksettaessa kysytä summasta riippumatta koskaan mitään erillistä koodia/tunnistusta, jos luurin lukitus on avattu riittävän turvallisella tavalla (sormenjälki, kuvio, class3 kasvotunnistus tms). Muuten varmistus kysytään nykyään summasta riippumatta.
Itse käytin Wazea vähän aikaa ja luovuin kun halusi ajattaa ihan älyvapaita reittejä joillain paikkakunnilla. Esim. olisi pitänyt ajaa ruuhkaisen keskustan läpi kymmenen liikennevaloristeyksen ja 30 km/h nopeusrajoitusten kautta, vaikka määränpäänä olevaan kaupunginosaan olisi päässyt moottoritietä. Missään muussa navisoftassa ei ollut niin surkeaa ymmärrystä reittien suunnitteluun. Voi olla parantunut niistä ajoista tietysti.Tuo Wazehan on Googlen kanssa. Itse en tykkää siitä, kun vaatii lähes kaiken reittiin ja ajamiseen liittyvän datan jakamisen muille. Näyttää mm muiden käyttäjien autot, milloin liittyneet ja heidän nopeuden.
Wazen alkuaikoina se ajatti välillä aika jänniä reittejä, osittain varmaan karttadatan paskuudesta, osittain ehkä algoritmien paskuudesta johtuen mutta nykyään on ainakin toiminut itselläni ihan hienosti niillä parilla reissulla mitä olen viimeisen vuoden aikana sillä navigoinut. Aluksihan tuossa Wazessa oli täysin käyttäjien tekemää karttamateriaalia mutta nykyään taitaa olla Googlen karttadataa suuri osa.Itse käytin Wazea vähän aikaa ja luovuin kun halusi ajattaa ihan älyvapaita reittejä joillain paikkakunnilla. Esim. olisi pitänyt ajaa ruuhkaisen keskustan läpi kymmenen liikennevaloristeyksen ja 30 km/h nopeusrajoitusten kautta, vaikka määränpäänä olevaan kaupunginosaan olisi päässyt moottoritietä. Missään muussa navisoftassa ei ollut niin surkeaa ymmärrystä reittien suunnitteluun. Voi olla parantunut niistä ajoista tietysti.
Vähän OT mutta tästä tuli mieleen alkuaikojen navit jotka saattoi suomalaisella metsätiellä, missä ei mahdu kaksi autoa rinnan, opastaa että "pysy oikeanpuoleisella kaistalla"Yksi ongelma navigaattoreissa on se, että taitavat laskea niitä matka-aikoja perustuen reitin pituuteen ja nopeusrajoitustietoihin ja reittiohjeet tulevat sitten sen mukaan. Navigaattori siis laskee esim. jonkun pienen mutkittelevan maalaistien ajonopeuden rajoituksen mukaan, joka voi olla sen 80 km/h ja ajattaa sitä kautta koska se on "parempi reitti" kuin pikkuisen pidemmän kierron tekevä isompi valtaväylä jossa on 100 ja 80 rajoituksia koska pikkutietä pitkin pääsee mukamas muutaman minuutin nopeammin ja pari kilometriä lyhyemmällä ajolla perille. Todellisuudessa se pikkutie voi sitten olla melkein mitä vaan ja 80 ajaminen tiellä voi olla rallikuskien hommia enemmän kuin perusautoilijan.
Koomisesti esim. google mapsista löytyy asetus jolla voidaan välttää valtatietä, mutta ei asetusta pienten hiekkateiden välttämiseen. En tiedä onko noilla naveilla edes tarkempaa tietoa minkälainen tie mikäkin on, mutta esimerkiksi jos Turun suunnasta lähtee navigoimaan Ellivuoren hiihtokeskukseen niin google maps ohjeistaa oletuksena määränpäätä lähestyttäessä kääntymään valtatieltä 12 Hukkasentielle. Kääntyessä tie näyttääkin vielä ihan ok:lta, mutta muuttuu about ensimmäisen kilometrin jälkeen kapeaksi ja mäkiseksi hiekkatieksi jonka talvikunnossapito on sitten mitä on. Hiihtokeskus itse ohjeistaa kääntymään vasta Karkunkyläntielle, joka on huomattavasti paremmalla kunnossapidolla talvella oleva asfalttitie ja järkevämpi reitti perille.
Myös maakuntamatkaillessa tullut monesti tilanteita joissa navi (itse käytän yleensä Wazea) on ohjeistanut kääntymään isommalta tieltä jollekin pikkutielle, mutta jättänyt usein tekemättä kun etukäteen vähän katsellut että eipä tuonne kannata lähteä kun isoakin tietä pitkin pääsee perille.
Pienellä odotuksella???? Esim. Helsingistä lähtiessä konnari kiertää liput vasta Tikkurilan jälkeen. Ja tämä yhdessä Pasilan autovaunujen kiinnityksen kanssa meinaan n. Tunnin matka-aikaa Helsingistä Tikkurilan asemalle.Ei ehkä ihan tätä ketjua, mut.. Ehkä en jotain hoksaa, mut eikö tossa aika pienellä haitalla selvittäis, jos konnari kantais avaimia mukanaan ja antais hytissä olioille lippua vastaan? Ei se nyt kauhee vaiva ole olla hetki asemalta lähtiessä paikallaan odottamassa sitä lipuntarkastusta? Onhan se yksinkertaista, että ne on siellä valmiina, mut jos on olemassa ja tiedossa tollaista ongelmaa, nii tuskin ainakaa vähenemässä on.
Kerrotaanko jossain monta avainta hytissä pitäisi olla? Vai pitääkö matkustajan vaa tietää?
![]()
Varkailla on röyhkeä kikka yöjunissa – VR varoittaa tästä lapulla
VR kehottaa yöjunan matkustajia olemaan tarkkana avainten lukumäärän kanssa.yle.fi
Juu tossa tuliki jo tietoon, että on siinä tosiaa se avaimien lukumäärä kerrottu. Mut, kun jatkoit niin mihinkäs siitä hytistä on heti kiire? Ravintola-vaunuun?Pienellä odotuksella???? Esim. Helsingistä lähtiessä konnari kiertää liput vasta Tikkurilan jälkeen. Ja tämä yhdessä Pasilan autovaunujen kiinnityksen kanssa meinaan n. Tunnin matka-aikaa Helsingistä Tikkurilan asemalle.
Täähän se tuntuu suomalaisilla olevan aina että pitää saada kalja eteen mahdollisimman pian kun jonnekin menossa.Juu tossa tuliki jo tietoon, että on siinä tosiaa se avaimien lukumäärä kerrottu. Mut, kun jatkoit niin mihinkäs siitä hytistä on heti kiire? Ravintola-vaunuun?
Äärimmäisen harvoin käytän yöjunaa. Mutta kun käytän, niin yleensä nukkumaan.Juu tossa tuliki jo tietoon, että on siinä tosiaa se avaimien lukumäärä kerrottu. Mut, kun jatkoit niin mihinkäs siitä hytistä on heti kiire? Ravintola-vaunuun?
Eikä tuo avainten laskeminen paljon auta, jos varas ottaa omasta hytistään kolme avainta, laittaa yhden niistä kolmeen eri hyttiin ja ottaa jokaisesta hytistä yhden 'oikean' hytin avaimen haltuunsa.Kyllähän se aika säkki saisi olla mitä kanniskella noita avaimia kun niitä on 2-3 per hytti. Sitten vielä se oikean avaimen etsiskelyyn kuluva aika. Eli kyllä tuollainen järjestely työmäärää lisäisi.
En tiedä vieläkö nuo on niitä reikäkorttiavaimia mutta niiden kanssa ainakin on nopea tarkistaa että kaikki ovat samanlaisia kun laittaa kaikki 3 päällekkäin ja katsoo että reiät osuu. Toki silti kannattaa ennen hytin luota poistumista varmistaa että avain ylipäätään toimii ovessa, itselläni on yhden kerran vuosia sitten ollut tapaus että avaimet eivät sopineetkaan oveen eli joko joku oli vaihtanut koko nipun tai sitten lukko oli koodattu väärin.Eikä tuo avainten laskeminen paljon auta, jos varas ottaa omasta hytistään kolme avainta, laittaa yhden niistä kolmeen eri hyttiin ja ottaa jokaisesta hytistä yhden 'oikean' hytin avaimen haltuunsa.
Avaimia on edelleen kolme kappaletta, mutta ne eivät vain ole enää kaikki saman hytin avaimia. Avainten laskeminen ei tuolloin auta.
Tuo huomataan kyllä siinä vaiheessa, jos joku 'väärän' avaimen ottanut pyrkii takaisin hyttiin eikä saakaan sitä auki.
No eihä tuollaisessa tilanteessa mitää haittaa synny matkustajalle, ku joka tapauksessa se konnari käy lipun tarkastamassa. Ei vaa voi poistua hytistä lukitsemalla ovea sen alkuhässäkän aikana.Äärimmäisen harvoin käytän yöjunaa. Mutta kun käytän, niin yleensä nukkumaan.
Muutenkin tuo avainten laskeminen on aika turhaa.En tiedä vieläkö nuo on niitä reikäkorttiavaimia mutta niiden kanssa ainakin on nopea tarkistaa että kaikki ovat samanlaisia kun laittaa kaikki 3 päällekkäin ja katsoo että reiät osuu. Toki silti kannattaa ennen hytin luota poistumista varmistaa että avain ylipäätään toimii ovessa, itselläni on yhden kerran vuosia sitten ollut tapaus että avaimet eivät sopineetkaan oveen eli joko joku oli vaihtanut koko nipun tai sitten lukko oli koodattu väärin.
Nykyää hytit myydään yhdelle. Esim kahden hengen hytit, nii saat koko hytin itsellesi. Facebookissa esim. on ryhmiä, joissa noita sit jaetaan "kimppakyyti"-meiningillä. Ennenvanhaan oli jännempää, ku ei tienny kuka ja milloin tulee kaveriksiMuutenkin tuo avainten laskeminen on aika turhaa.
Hytissähän voi olla kolme nukkujaa. Jos joku ottaa itselleen kuuluvan avaimen ja painelee ravintolavaunuun, niin pitäisikö seuraavan hyttiin tulijan heti hälyttää konduktööri paikalle.
Joku matkapuhelimen sovellus + lähilangaton avaaminen, tekstiviestikoodi, mobiilivarmenne tai muu nykyaikainen lukkosysteemi noissa pitäisi olla.
Yksi ongelma navigaattoreissa on se, että taitavat laskea niitä matka-aikoja perustuen reitin pituuteen ja nopeusrajoitustietoihin ja reittiohjeet tulevat sitten sen mukaan. Navigaattori siis laskee esim. jonkun pienen mutkittelevan maalaistien ajonopeuden rajoituksen mukaan, joka voi olla sen 80 km/h ja ajattaa sitä kautta koska se on "parempi reitti" kuin pikkuisen pidemmän kierron tekevä isompi valtaväylä jossa on 100 ja 80 rajoituksia koska pikkutietä pitkin pääsee mukamas muutaman minuutin nopeammin ja pari kilometriä lyhyemmällä ajolla perille. Todellisuudessa se pikkutie voi sitten olla melkein mitä vaan ja 80 ajaminen tiellä voi olla rallikuskien hommia enemmän kuin perusautoilijan.
Koomisesti esim. google mapsista löytyy asetus jolla voidaan välttää valtatietä, mutta ei asetusta pienten hiekkateiden välttämiseen. En tiedä onko noilla naveilla edes tarkempaa tietoa minkälainen tie mikäkin on, mutta esimerkiksi jos Turun suunnasta lähtee navigoimaan Ellivuoren hiihtokeskukseen niin google maps ohjeistaa oletuksena määränpäätä lähestyttäessä kääntymään valtatieltä 12 Hukkasentielle. Kääntyessä tie näyttääkin vielä ihan ok:lta, mutta muuttuu about ensimmäisen kilometrin jälkeen kapeaksi ja mäkiseksi hiekkatieksi jonka talvikunnossapito on sitten mitä on. Hiihtokeskus itse ohjeistaa kääntymään vasta Karkunkyläntielle, joka on huomattavasti paremmalla kunnossapidolla talvella oleva asfalttitie ja järkevämpi reitti perille.
Myös maakuntamatkaillessa tullut monesti tilanteita joissa navi (itse käytän yleensä Wazea) on ohjeistanut kääntymään isommalta tieltä jollekin pikkutielle, mutta jättänyt usein tekemättä kun etukäteen vähän katsellut että eipä tuonne kannata lähteä kun isoakin tietä pitkin pääsee perille.
Wazessakin on kaikenlaisia "vältä moottoriteitä", "vältä päällystämättömiä teitä", "vältä vaikeita risteyksiä" jne. Ja lisäksi voi valita ajoneuvon, olikohan auto, moottoripyörä ja jotain muita vaihtoehtoja valittavissa.Muostelisin että joskus aikoinaan tomtom / garminin naveissa olisi ollut vaihtoehtona valita ajoneuvoksi rekka jolloin kaikki pikkutiet jätettiin pois ehdotuksesta. 2000 luvun alkua taisi olla.
piti oikein katsoa että puhelimessa oli waze jopa asennettuna. moottoripyörä, auto ja taxi oli ajoneuvovaihtoehdot. lisäksi pari muuta tiestöön liittyvää valintaa on.Wazessakin on kaikenlaisia "vältä moottoriteitä", "vältä päällystämättömiä teitä", "vältä vaikeita risteyksiä" jne. Ja lisäksi voi valita ajoneuvon, olikohan auto, moottoripyörä ja jotain muita vaihtoehtoja valittavissa.
Varmaan taxi-modessa ajattaa joukkoliikennekatuja pitkin, sallii u-käännökset sun muut kikkailut missä vaan, poistaa ylinopeushuomautuksen jne...Mites auto ja taxi eroo?taxi ajattaa pidemmältä?
![]()
Surullista, että aikoinaan taksikuski oli sinällää iha arvostettu ammatti ja omasivat hyvän paikallistuntemuksen. Navi oli vain apuväline, ei välttämättömyys.Varmaan taxi-modessa ajattaa joukkoliikennekatuja pitkin, sallii u-käännökset sun muut kikkailut missä vaan, poistaa ylinopeushuomautuksen jne...![]()
Finnkinon radiomainoksessa saunaton saa joululahjaksi saunatuoksua. Mainoksen mukaan kannattaisi antaa lahjaksi sellaista, jota saaja oikeasti arvostaa. Kuten Finnkinon leffalippuja.
Taitaa kuitenkin saunattomien suomalaisten määrä olla dekadin tai pari pienempi kuin "finnkinottomien". Jos esimerkiksi itse saisin kyseisiä lippuja lahjaksi, niin joutuisin ajamaan noin 200 km niistä nauttiakseni.
Vähän ontuu tämä mainos.
Mistä on 200 km leffateatteriin ja vielä jatkona, että miksi siellä asuvaa kiinnostaisi, miten elokuvia markkinoidaan?
En tiedä. Mutta tiesitkö, että Finnkino ei ole monopoliasemassa?Mistä on 200 km leffateatteriin ja vielä jatkona, että miksi siellä asuvaa kiinnostaisi, miten elokuvia markkinoidaan?
No ehkäpä mainos oli sulle, että annahan lippuja lahjaksi. Mut miksi antaisit jollekki joka ei niitä voi käyttää? Miten ihmeessä niin ajattelet? Eihä mainos lahjansaajalle ole? Se on vaa mainos. En ymmärrä suunnittelun kukkasta tässä.Finnkinon radiomainoksessa saunaton saa joululahjaksi saunatuoksua. Mainoksen mukaan kannattaisi antaa lahjaksi sellaista, jota saaja oikeasti arvostaa. Kuten Finnkinon leffalippuja.
Taitaa kuitenkin saunattomien suomalaisten määrä olla dekadin tai pari pienempi kuin "finnkinottomien". Jos esimerkiksi itse saisin kyseisiä lippuja lahjaksi, niin joutuisin ajamaan noin 200 km niistä nauttiakseni.
Vähän ontuu tämä mainos.
Pointti oli se, että saunaton suomalainen on niin pöljän harvinainen käsite suhteessa "finnkinottomaan" suomalaiseen. Voiko saunaa suomalaisempaa asiaa olla?No ehkäpä mainos oli sulle, että annahan lippuja lahjaksi. Mut miksi antaisit jollekki joka ei niitä voi käyttää? Miten ihmeessä niin ajattelet? Eihä mainos lahjansaajalle ole? Se on vaa mainos. En ymmärrä suunnittelun kukkasta tässä.
e: ja onko tämä edes valtakunnallinen mainos? Siinäki tapauksessa joku Inarissa voisi hoksata, että ehkäpä se kaveri Helsingissä tykkäis tällaisesta lahjasta. Eipä ois tullu mieleenkää muuten ( ku ei Finnkino näy arjessa).
Nojoo.Pointti oli se, että saunaton suomalainen on niin pöljän harvinainen käsite suhteessa "finnkinottomaan" suomalaiseen. Voiko saunaa suomalaisempaa asiaa olla?
Olisivat vaikka valinneet tilanteen, jossa autoton saa sisätilanlämmittimen. Tai laktoosi-intolerantikko juustolajitelman.
Tuo on kyllä joku oma oletuksesi. Suurin osa väestöstä asuu isoimpien kaupunkien alueilla, joihin Finnkinon teatterit luonnollisesti on sijoitettu. Eli kattavat väestöllisesti (vaikkakaan ei maantieteellisesti) valtaosan suomalaisista. Mitä saunoihin taas tulee, niin läheskään kaikilla varsinkaan kerrostaloasukkaills ei omaa saunaa ole. Ei voida puhua mlstään "pöljän harvinaisesta" käsitteestä.Pointti oli se, että saunaton suomalainen on niin pöljän harvinainen käsite suhteessa "finnkinottomaan" suomalaiseen. Voiko saunaa suomalaisempaa asiaa olla?
Finnkinon radiomainoksessa saunaton saa joululahjaksi saunatuoksua. Mainoksen mukaan kannattaisi antaa lahjaksi sellaista, jota saaja oikeasti arvostaa. Kuten Finnkinon leffalippuja.
Taitaa kuitenkin saunattomien suomalaisten määrä olla dekadin tai pari pienempi kuin "finnkinottomien". Jos esimerkiksi itse saisin kyseisiä lippuja lahjaksi, niin joutuisin ajamaan noin 200 km niistä nauttiakseni.
Vähän ontuu tämä mainos.
No ei, kuten itse ja esim. mikkelson tossa yllä mainitsi esimerkkejä. Kun lahjaksi markkinoidaan, nii ethän sinä silloin ole kohde lipun käyttämiselle. Vaan kohde, joka voisi ostaa lipun lahjaksi jollekki, joka voisi sitä arvostaa. Eipä toi helposti muuten tulisi mieleen, jos ei leffoissa käy tai puhumattakaan siitä, että ei koskaa edes finnkinoa muuten näe katukuvassa.Omasta mielestä suunnittelun kukkanen, jos on paikallinen mainos (missä ei finnkinoa ole), mutta jos/kun valtakunnallinen niin silloin ei.
Youtuben esikatselukuvat videon lopussa on melkoinen kukkanen. En tiiä onko se YT vai videon tekijän juttuja, mutta upeaa kun niitä tulee lopussa siihen ja peittää 3/4 ruudusta ja takana tapahtuu mutta et nää mitä etkä voi klikkaa niitä esikatseluita poiskaan.
Kyllähän tuo pitäis videon tekijän tiedostaa, että jos aikoo noita kuvalinkkejä käyttää, niin voisi silloin jättää videon loppuun sopivan pituisen outron, että ne eivät peitä varsinaista sisältöä. Esim. LTT hoitaa tuon asian mallikkaasti:Youtuben esikatselukuvat videon lopussa on melkoinen kukkanen. En tiiä onko se YT vai videon tekijän juttuja, mutta upeaa kun niitä tulee lopussa siihen ja peittää 3/4 ruudusta ja takana tapahtuu mutta et nää mitä etkä voi klikkaa niitä esikatseluita poiskaan.
Nordean Nordea ID sovelluksen värinä. Kenen mielestä on ollut hyvä idea laittaa ns. tuplavärinä jokaisen napin kohdalle kun pinkoodia laittaa? Mikään muu PIN koodia kyselevä sovellus tai haptinen palaute ei tee tätä, ainostaan Nordea ID joten oletan sen olevan sen sovelluksen ominaisuus. Eli tulee semmonen pieni tuplaväräytys ja joka hiton kerta luulen että olen painanu kaksi kertaa tai tehny virhepainalluksen.
Tääkin on aikoinaan toiminu normaalisti, mutta jossain päivityksessä tuo tuli ja siitä lähtien toi on vituttanut.
Pitää kattoo jos jaksaa, nää pankkien kanssa poistamiset ja uudelleen asennukset on aina yhtä helvettiä ja yritän välttää jos vaan mitenkään pystyn joten olkoon tuplavärinä. Lienee sitten puhelinkohtainen bugi tai muuten vaan bitti vinossa. Joskus tosiaan on toiminu normaalisti.Piti nyt ihan kokeilla koska en muista havainneeni tällaista, ja muistikuvani oli oikea. Mun ID-sovellus antaa vain yhden lyhyen värinän joka painalluksella. Mahtaisko sovelluksen uudelleenasennus muuttaa tilannetta jos tuo nyt vähän pykii jostain syystä?
Mulla oli jossain sovelluksessa aikanaan samanlainen ongelma, tuli haptinen palaute tuplana. Korjautui sillä että kytki tuon värinän kokonaan pois päältä, sammutti sovelluksen ja laittoi haptisen takaisin päälle. Tuokin ilmeni jonkun päivityksen jälkeen, eli olikohan joku bitti mennyt poikittain ja oli jotenkin kahteen kertaan tuo toiminto päällä tms?Pitää kattoo jos jaksaa, nää pankkien kanssa poistamiset ja uudelleen asennukset on aina yhtä helvettiä ja yritän välttää jos vaan mitenkään pystyn joten olkoon tuplavärinä. Lienee sitten puhelinkohtainen bugi tai muuten vaan bitti vinossa. Joskus tosiaan on toiminu normaalisti.
En muista minkä merkkisissä navigaattoreissa, mutta joissain oli tavalliselle suomalaiselle sorapintaiselle maantielle määritetty nopeudeksi 20 km/h. Siitä pienemmille teille oli kuitenkin määritelty 80 km/h yleisrajoitus.Yksi ongelma navigaattoreissa on se, että taitavat laskea niitä matka-aikoja perustuen reitin pituuteen ja nopeusrajoitustietoihin ja reittiohjeet tulevat sitten sen mukaan. Navigaattori siis laskee esim. jonkun pienen mutkittelevan maalaistien ajonopeuden rajoituksen mukaan, joka voi olla sen 80 km/h ja ajattaa sitä kautta koska se on "parempi reitti" kuin pikkuisen pidemmän kierron tekevä isompi valtaväylä jossa on 100 ja 80 rajoituksia koska pikkutietä pitkin pääsee mukamas muutaman minuutin nopeammin ja pari kilometriä lyhyemmällä ajolla perille. Todellisuudessa se pikkutie voi sitten olla melkein mitä vaan ja 80 ajaminen tiellä voi olla rallikuskien hommia enemmän kuin perusautoilijan.
Normaali ihminen ei huomaa eroa äänenvoimakkuudessa prosentuaalisen eron ollessa 1-2 % prosenttia vertailukohtaan. Erityisherkkien tunteet tulee tässä sivuutettua massojen edessä kuten niin monessa muussakin asiassa. Lisäksi esimerkiksi tasalukuihin pakkomieltyneille tuollainen ominaisuus on myrkkyä.En muista oliko foorumilla tietoteknisille suunnittelukukkasille omaa ketjua, mutta sellainen vanha ihmetys tuli tuossa joka tapauksessa taas vastaan, ettei Windowsissa ole ollut vuosikausiin mahdollista säätää äänenvoimakkuutta kuin kahden askeleen (tai prosentin) välein hiirellä tai näppiksen kautta. Käytännössä mikä tahansa ulkoinen väline liikuttaa slideria aina väkisin kahden pykälän välein ja se on monissa vahvistimen kautta toimivissa konfiguraatioissa tarpeettoman paljon varsinkin yöaikaan. Tämä tilanne on ollut sama jo useiden vuosien ajan.
Korjaukseksi on ehdoteltu kaikenlaisia kolmannen osapuolen sovelluksia, joilla ehkä voi korjata joskus jotain tilanteita, mutta ei aina. Miksi näin? No koska se nyt vaan on aivan mahdotonta muuttaa tuota toimimaan lineaarisemmin kuin mitä 90-luvulla on päätetty tarpeelliseksi.
![]()
How to change volume increment levels on Windows 10
The volume buttons on a keyboard work with Windows 10 and can increase or decrease the volume by 2 levels. You get a visual on the screen that shows youwww.addictivetips.com
Tässähän ei siis ole kysymys mistään 1-2% eroista, vaan kusisesta systeemistä joka toimii muutenkin liian lineaarisesti ja vailla älyä. Tällöin pienin säätömahdollisuus voi olla esimerkiksi välillä 6% ja 8%, ja se ei ole mikään "1-2%" ero. Se on vikinästä mölinään, ja 10% on jo huutoa.Normaali ihminen ei huomaa eroa äänenvoimakkuudessa prosentuaalisen eron ollessa 1-2 % prosenttia vertailukohtaan. Erityisherkkien tunteet tulee tässä sivuutettua massojen edessä kuten niin monessa muussakin asiassa. Lisäksi esimerkiksi tasalukuihin pakkomieltyneille tuollainen ominaisuus on myrkkyä.
Itse kannatan täysin analogisia järjestelmiä kaikkeen ihmiselle emotionaalisesti tärkeään teknologiaan. Tietotekniseen ja ihmisestä riippumattomaan teknologiaan on sitten nämä kahden pykälän siirtymät paikoillaan jos niikseen tulee. En keksi yhtäkään perusteltua syytä.
"Normaali ihminen" ei huomaa eroa, vaan pitää olla erityisherkkä? Ok.Normaali ihminen ei huomaa eroa äänenvoimakkuudessa prosentuaalisen eron ollessa 1-2 % prosenttia vertailukohtaan. Erityisherkkien tunteet tulee tässä sivuutettua massojen edessä kuten niin monessa muussakin asiassa. Lisäksi esimerkiksi tasalukuihin pakkomieltyneille tuollainen ominaisuus on myrkkyä.
Itse kannatan täysin analogisia järjestelmiä kaikkeen ihmiselle emotionaalisesti tärkeään teknologiaan. Tietotekniseen ja ihmisestä riippumattomaan teknologiaan on sitten nämä kahden pykälän siirtymät paikoillaan jos niikseen tulee. En keksi yhtäkään perusteltua syytä.
Niin. No. Erityisherkkyys voi esimerkkisikin esittämänä johtua myös laitteistosta. En tarkoittanut, että olisit ihmisenä huonompi huomatessasi 1-2% eron äänenvoimakkuudessa. Pikemminkin päinvastoin. Tuollaisten asioiden havainnointi on erittäin tärkeä kyky noin ylipäätään."Normaali ihminen" ei huomaa eroa, vaan pitää olla erityisherkkä? Ok.
En osaa sanoa koetko itsesi kuinka "normaaliksi" ihmiseksi ja toisaalta ymmärrätkö, että monilla muilla vähintään samalla tavoin itsensä normaaliksi kuvittelemilla ihmisillä on käytössä erilaisia, herkempiä äänentoistojärjestelmiä, joita muut "tavisnormaalit" eivät tule koskaan ajatelleeksi? Äkkiseltään sitä kuitenkin luulisi, että voisi olla järkevä tehdä ilman "erityisherkkien" tarpeita vihdoinkin vuonna 2024 maailman käytetyimpään käyttöjärjestelmään äänenvoimakkuussäädin, jonka lineraarisuuden taso olisi säädettävissä.
Minulla on kuulokkeissa tällä hetkellä volumen taso 38, enkä huomaa mitään eroa korvakuulolta asetusten 38-40 välillä, mutta vastaavasti ulkoisten kaiuttimien kautta ääni toistuu niin paljon voimakkaammin, että tuo pakotettu kahden portaan nousu on hiljaisessa huoneessa paikoitellen yllttävänkin iso, jopa niin että pahimmillaan 0-2 välillä pitää joskus säätää käsipelillä ettei pelaamisen ääni häiritsisi yöllä muita viereisessä huoneessa. Mitään teknistä estettä ei olisi Microsoftin puolesta edes asteikoin puolittamiseksi, mutta tuo on vain tuollainen hassu reliikki jostakin historiasta, jossa selvästi pysytään, kun siellä on tästä toiminnallisuudesta vastaavaavana joku harmaahapsi, joka kokee, että kun hänellä ei ole omassa setissä kotona Soundblasterien kanssa mitään ongelmaa, niin ei voi olla muillakaan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.