Wazen alkuaikoina se ajatti välillä aika jänniä reittejä, osittain varmaan karttadatan paskuudesta, osittain ehkä algoritmien paskuudesta johtuen mutta nykyään on ainakin toiminut itselläni ihan hienosti niillä parilla reissulla mitä olen viimeisen vuoden aikana sillä navigoinut. Aluksihan tuossa Wazessa oli täysin käyttäjien tekemää karttamateriaalia mutta nykyään taitaa olla Googlen karttadataa suuri osa.Itse käytin Wazea vähän aikaa ja luovuin kun halusi ajattaa ihan älyvapaita reittejä joillain paikkakunnilla. Esim. olisi pitänyt ajaa ruuhkaisen keskustan läpi kymmenen liikennevaloristeyksen ja 30 km/h nopeusrajoitusten kautta, vaikka määränpäänä olevaan kaupunginosaan olisi päässyt moottoritietä. Missään muussa navisoftassa ei ollut niin surkeaa ymmärrystä reittien suunnitteluun. Voi olla parantunut niistä ajoista tietysti.
Ei tuo Wazekaan täydellinen ole mutta soveltuu omaan käyttöön parhaiten. Aikanaan Googlemaps-navigoinnissa oli ainakin itselläni joku ihme bugi että äppi jäätyi noin 150km jälkeen ja joutui sammuttamaan ja käynnistämään sen uusiksi, ei välttämättä miellyttävin bugi ajaessa. Tuo bugi on varmaan vuosien varrella jo korjattu. Here taas oli jotenkin muuten huono kun sitä joskus aikanaan testailin.
Seuraavan kerran navigoin Wazella torstaiaamuna. Reitti on kyllä suhtkoht tuttu mutta kun ei ole määränpään nurkilla varmaan noin 20 vuoteen juurikaan ajellut niin ajattelin nyt "henkiseksi tueksi" laittaa reittiä näyttämään. Sen verran jo ennalta vilkaisin että ainakin nopealla vilkaisulla tarjottu reitti näytti järkevältä.
Se suunnitteluaivopieru tuossa Wazessa kyllä on, että jos olen esimerkiksi tänään navigoinut sillä töiden jälkeen johonkin ja huomenna laitan vain sen päälle ihan vaan liikennetietoja näyttämään niin aina väkisin yrittää ehdottaa että navigoitaisiinko tänäänkin samaan paikkaan kuin eilen. Tuon turhan ehdotuksen kun saisi pois niin olisi kiva.