Pyöräily

Mitäs raati sanoo kuumavahasta ketjuille, onko aateliaa vai turhamaista pläträämistä?

Rexin Black Diamond lienee se juttu jos tuohon lähtee.

Oletan että kestää kauemmin kuin öljyt, hylkii likaa, säästää ketjua ja rattaita yms. Käyttö hiukan työläämpää, mutta vanhan pikkukattilan jos tuohon uhraa niin kertaalleen keitetyn vahan voi varmaan säilöä samassa kattilassa ja sietää muutamat vahaukset uudelleen lämmitettynä?

Vuoden verran kokemuksia kuumavahauksesta, juuri tuolla Rexin black diamondilla. Monessa paikkaa suositeltu riisinkeitintä tai slow cookeria vahan sulatteluun, itsellä jälkimmäinen ja on erittäin kätevä.

Valmistajan lupaamat km määrät ei kyllä toteudu lähellekään, tai ainakin henkkoht alkaa jo aiemmin ärsyttää ketjun kitinä. Kulumisen pitäisi silti olla pidempäänkin vähäistä. Käytännössä ketjun vaihto 200-500km välein, talvella / märässä kelissä ajaessa haarukan alakanttiin. Kun on useampi ketju kierrossa, ei vahaa tarvitsee lämmittää usein, eli sinänsä ei ole työläs. Varastotilaa lähinnä tarvitsee enemmän. Itse olen kokenut jopa vähemmän työlääksi kuin öljyt ja jatkuva putsailu.

Ainoat isot miinukset öljyihin verrattuna on nopeampi pintaruosteen kertyminen ketjuun (erityisesti talvella suolatuilla pyöräreiteillä ajaessa) ja takapakkaan kertyvän vahan poistotarve (useamman ketjunvaihdon välein, ei häiritse pahasti). Vaha on myös erittäin riittoisaa, yhdellä setillä onnistunee parikymmentä vahausta ainakin.

Eli täältä kyllä suositus kuumavahaukselle.

Kokeilin kuumavahausta ja totesin sen tarpeettoman työlääksi ja aikaa vieväksi. Kuumavaha kestää ehkä kilometreissä hieman pitempään, mutta omilla ajokilometreillä tuo läträysprosessi tulisi vastaan viikottain. Paljon helpompaa on napata liuotin pohjainen vahapullo kaapista. Tällä hetkellä olen tykästynyt Dynamicin vahaan ( Slick Wax ) ja tätä tulee käytettyä kaikissa pyörissä. Muc-Offin vahaa myydään monessa paikassa, mutta sen kesto tuntui olevan heikko.

Talvella vuorostaan öljyä (wet lube), kun tuo suola***** tekee ketjuista ruosteisen. Ketjuöljy näyttää jättävän pintaan vettä hylkivän suojakerroksen, jolloin ketjut ovat hieman paremmin suojattuina vaikkakin on muuten huonompaa tavaraa.

Kysymykseen vastaisin: "turhamaista pläträämistä"

Itse ostin purnukan tuota Rexin öljy black diamondia. Hyvin toimi viime loppukesän. Kierrätin kaksia ketjuja ja en rasvannut välissä. Jonkun 300-400km ajoin ja vaihdoin ketjut. Vaihdettuihin Rexin öljyt ja taas mentiin, välillä en lisännyt mitään. Irrotetut ketjut ravistelin rasiassa puhtaaksi tinnerillä.
edit. Minä en siis aja maastossa märällä kelillä, eli mudassa. Asfaltilla tulee märälläkin rullailtua. Eli ketjut ei saa mutakylpyjä.

Itse käytän ketjujen puhdistukseen ja öljyämiseen sen 2-3min silloin kun näen tarpeelliseksi. Ensin bräkleenillä ja paineilmalla puhtaaksi rätillä ylimäääriset pois ja uudet rasvat päälle.
Olen joskus ollut mainonnan uhri ja kokeillut kaikenmoisia kikkoja ja ostellut vaikka mitä nanovahoja. Ei mitään käytännön eroa, se ketju kuluu ihan samalla tapaa kun siellä kuitenkin on hiekkaa ja muita epäpuhtauksia välissä oli siinä päällä sitten teflonispray tai kuumavaha.

Ei vaan jaksa puljata yhtään ylimääräistä.

Edit:

Pakko ihmetellä että jos porukka vaihtelee 300-400km välein ketjuja niin mitä ihmettä sillä oikein saavutetaan?
Mulla maasturissa oli joskus varmaan lähemmäs 5 vuotta samat ketjut ja sillä kuitenkin ajeltiin sellaisia 30-40-50km lenkkejä harva se päivä useamman vuoden ajan Huhtikuu-Lokakuu aika. Onko nykyään tosiaan ketjut ja rattaat niin paljon paskempia että kuluvat "loppuun" niin nopeasti?

Edit:

Pakko ihmetellä että jos porukka vaihtelee 300-400km välein ketjuja niin mitä ihmettä sillä oikein saavutetaan?
Mulla maasturissa oli joskus varmaan lähemmäs 5 vuotta samat ketjut ja sillä kuitenkin ajeltiin sellaisia 30-40-50km lenkkejä harva se päivä useamman vuoden ajan Huhtikuu-Lokakuu aika. Onko nykyään tosiaan ketjut ja rattaat niin paljon paskempia että kuluvat "loppuun" niin nopeasti?
Siis kuumavahatessa pääsee helpommalla, jos aina putsaa ja vahaa jotkut 4-5 ketjut kerralla. Sitten vaan vaihtaa puhdasta tilalle, kun likaantuu.

Miulla on sähkis Boschin gen4. perf moottorilla. Eli vaihtelin käytettyjä ketjuja päikseen puhdistuksen kannalta. Ketjutulkilla katselin milloin heitän menemään, en siis ihan huvikseni heittänyt roskiin. Kahdet lähti kesän aikana metallikeräykseen. Perus Shimanon deoren ketjuja.

Makuasia, ei kuumavahaus varmasti ole kaikkia varten. Itse vihaan sotkevan öljyketjun putsaamista, vaikkei siihen kauaa menisikään. Ainakin minulla vahaketjun avaaminen, vaihto ja kiinnitys on vielä nopeampaa ja erityisesti siistimpää. Eikä tarvitse harjata öljyliejuista pakkaa tai vaihtajaa.

Vahan keittely on kyllä äkkiä tunnin homma. Mutta jos tykkää välillä tarkoituksella varata aikaa ja hifistellä harrastuksensa kanssa, tuokin on mukavaa puuhaa. Muutaman kerran vuodessa pata porisemaan, asennuskalja auki ja vahan sulamista odotellessa, ai että. Laatuaikaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
271 144
Jäsenet
76 710
Uusin jäsen
Antony

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom