Pyöräily

Kiinnostelisi tilata kevääksi ensinmäinen kippurasarvipyörä kuntoiluun. En osaa oikein valita gravelin tai maantiepyörän väliltä. Gravelit on muodissa ja niitä hehkutetaan. Mutta matkat tulisi todennäköisesti olemaan noin 90% asfaltilla ajoa. Vai innostuisiko sitä sitten koluamaan sorateitä? Jotenkin asfaltti tuntuu ajatuksena mukavammalta. Uusiin maantiepyöriinkin saa melko leveitä renkaita tarvittaessa.
Jotain siltä väliltä? Cannondale Synapse Crb 2 LE Tiger Shark kaufen koodi flo5 antaa jotain lisäalea
 
Miten täällä olis porukalla kiinostusta jos tekis pyöräilyn harrastus tapahtuma ketju, jossa käitellään niin paikkoja, kun porukka vois ehdottaa ajo tapahtumia (lajista riippumatta). Ite kun alotin maastopyöräilyn, niin oli aika iso porukka, mutta pikkuhiljaa se porukka pieneni ja käytännössä omassa kaveri porukassa ei kauheen moni enään harrasta. Se että joutuu harrastaa yksin, niin se tulee pidemmän päälle tylsäks ja jotka vasta alotta, niin voi jäädä aika paska maku suuhun harrastuksesta sen takia. Pitää vaan olla erillinen ketju ja siihen ilomttaa paikka, aika ja laji. Veikkaan että täältäkin aika moni vois liittyä seuraa, jos joku ehdottaa ajaa vaikka keskuspuiston läpi maastoa.
Oletko harkinnut pyöräilyseuraan liittymistä?
 
MTBCF ry ainakin järjestää PK seudulla aktiivisesti ajoseuraa ja myös lähiauelle reissuja sekä ulkomaanreissuja.
 
Itsellä kävi viime kesänä mielessä että liittyisi paikalliseen maasturiseuraan ja kävisi ryhmälenkillä. Mitä enemmän sitten ajoi niin huomasin että tykkään touhuta tuolla metsässä yksin ja omassa rauhassa :)
 
Seuroja suosittelen myös. Porukassa ajaminen on sen verran hauskaa, ettei aina malttanut enää ajaa yksin. Kunto kasvaa, kun yksin ajaessa ei välttämättä tule ajettua niin kovaa ja pitkään. Lisäksi löytyy uusia polkuja ja ajotaidot kehittyvät, kun on pakko rykäistä kivien ja juurien yli muiden perässä. Moni pahalta näyttävä paikka olisi varmaan jäänyt ajamatta, jos ei olisi nähnyt edellä menevän onnistuvan siinä helposti. Syksyllä pimeässä on myös turvallisempaa ajella korvessa porukalla :D
 
Pitäisi ostaa uusi fillari pöllityn tilalle. Budjetti n. 500€ joka venyy tarvittaessa satasen tai kaksi jos rahalle saa vastinetta.

Ajot on 95% kaupunkiajoa asfalttiteillä. Pikagooglailulla osui tämmönen Helkaman S3000 silmään. Olisiko mistään kotoisin vai saisiko tuohon rahaan parempaakin? Shimanon osat sentään eli tuskin ihan sysipaska?
Helkama S3000
 
Pitäisi ostaa uusi fillari pöllityn tilalle. Budjetti n. 500€ joka venyy tarvittaessa satasen tai kaksi jos rahalle saa vastinetta.

Ajot on 95% kaupunkiajoa asfalttiteillä. Pikagooglailulla osui tämmönen Helkaman S3000 silmään. Olisiko mistään kotoisin vai saisiko tuohon rahaan parempaakin? Shimanon osat sentään eli tuskin ihan sysipaska?
Helkama S3000
Sanoisin että tohon rahaan oikein soiva peli, jos oikea koko löytyy. Varsinkin jos noille lisävarusteille antaa arvoa, niin onhan tossa oiva kommuutteri tuohon hintaan.
 
Itse kyllä etsisin käytettyjen markkinoilta jonkun laadukkaamman. En tiedä mikä tuossa helkamassa oikein sitä hyvää on, vaikuttaa äkkiseltään kyllä niin kiinalaiselta kuin vain mahdollista. Onko peräti vielä oikein nelikanttikeskiölläkin.
 
Itse kyllä etsisin käytettyjen markkinoilta jonkun laadukkaamman. En tiedä mikä tuossa helkamassa oikein sitä hyvää on, vaikuttaa äkkiseltään kyllä niin kiinalaiselta kuin vain mahdollista. Onko peräti vielä oikein nelikanttikeskiölläkin.
Käytettyinä laadukkaita hybridejä aika vähän liikkeellä verrattua harrastepyöriin. Eikä nelikanttikeskiöissä ole mitään vikaa, jos vain on laadukasta mallia. Omassa työmatka-Konassakin on tuollainen.
Ehkä yrittäisin etsiä hybridin jollain Alfine-8 napavaihteella, olisi suht huolettomia kilsoja vs. ketjuvaihtaja.
 
Onko se oltava nimenomaan hybridi? Ainakaan kysyjä ei tällaista ehtoa asettanut. Nythän on laajalti myynnissä näitä parin vuoden takaisia trendipyöräostoksia, eli cycloja ja graveleita. Itse kääntyisin gravelin puoleen ja siihen sitten sopivat lokarit ja takateline. Mitä nyt huvikseni välillä markkinaa seurannut, niin aika halvalla on välillä pyöriä. Itse ostin (tosin ihan eri tarpeeseen) juuri ajamattoman 2-3v vanhan Orbea Laufey H10:n alle 900e:llä.
Ihmiset kiimassa ostelleet näitä ja jäänyt sitten nurkkiin makaamaan. Ei muuta kuin rumaa tarjousta esittämään niin eiköhän vehkeet liiku.
 
Lähteekö nyt vähän laukalle? Vanhat foorumisuosikit Kona dew:t ja canyonin roadlitet hiilarikeulineen hipoo lähemmäs tonnia tänäpäivänä? Onhan toi 500€:llä kelpo pyörä. Kiinassa toi munkin maantiepyörän runko on tehty ja ihan hyvin toimii.
AP:n linkistä päätellen hybridi hakusessa.. Toki käytettynä voi löytää vaikka mitä, ja lokareita voi hakea vaikka motonetistä halvalla, mutta onhan tossa kaikki tarpeellinen samassa paketissa ja eikun kovaa ajoa?
 
Onko se oltava nimenomaan hybridi? Ainakaan kysyjä ei tällaista ehtoa asettanut. Nythän on laajalti myynnissä näitä parin vuoden takaisia trendipyöräostoksia, eli cycloja ja graveleita. Itse kääntyisin gravelin puoleen ja siihen sitten sopivat lokarit ja takateline. Mitä nyt huvikseni välillä markkinaa seurannut, niin aika halvalla on välillä pyöriä. Itse ostin (tosin ihan eri tarpeeseen) juuri ajamattoman 2-3v vanhan Orbea Laufey H10:n alle 900e:llä.
Ihmiset kiimassa ostelleet näitä ja jäänyt sitten nurkkiin makaamaan. Ei muuta kuin rumaa tarjousta esittämään niin eiköhän vehkeet liiku.
Meinasin jo huumorilla heittää, että kohta varmaan suosittelet gravelia, ennen kuin luin viestiäsi pidemmälle.. 😂 Kysyjä itse katsonut kyseisen mallista pyörää niin kertoo jo mieltymyksestä. 95% kaupunkiajoa asfaltilla, kyllähän se nyt gravel fillarin tarvii. Ja nuo droppitangot jakaa varmasti porukkaa, joten jos ei sellaiseen ole tottunut, niin en tuollaista suosittelisi. Todennäköisesti myös houkuttelee varkaita vähemmän kuin kalliimman näköiset "trendipyörät". Ja 900€ Orbea on aika paljon kalliimpi kuin 500€ (+200€ max) esimerkkipyörä. Näytä mulle tuossa hintaluokassa käytetty gravel tai cyclocross, joka ei ensin vaadi remppaa voimansiirtoon jne.
 
Ei tarvitse olla välttämättä hybridi, tuo vain näytti malliltaan samankaltaiselta kuin mikä minulla oli aiemmin niin ei ainakaan pitäisi ergonomian kanssa tulla yllätyksiä.

Kaikki ehdotukset otan kuitenkin vastaan. Täytyy tuo Tori plärätä vielä täikamman kanssa läpi jos sieltä jotain löytöjä sattuu silmään.
 
Ei tarvitse olla välttämättä hybridi, tuo vain näytti malliltaan samankaltaiselta kuin mikä minulla oli aiemmin niin ei ainakaan pitäisi ergonomian kanssa tulla yllätyksiä.

Kaikki ehdotukset otan kuitenkin vastaan. Täytyy tuo Tori plärätä vielä täikamman kanssa läpi jos sieltä jotain löytöjä sattuu silmään.
Itse kommentoisin tähän vielä, että valitse sen mukaan kiinnostaako sinua ”pyörien rassaus” ja speksailu tai uskotko että haluat syventyä harrastuksessa? Jos kyllä niin siinä tapauksessa ei tuo gravel huono heitto ole. Jos et, niin mielestäni tuo helkama on oikein passeli valinta.
 
Pitäisi ostaa uusi fillari pöllityn tilalle. Budjetti n. 500€ joka venyy tarvittaessa satasen tai kaksi jos rahalle saa vastinetta.

Ajot on 95% kaupunkiajoa asfalttiteillä. Pikagooglailulla osui tämmönen Helkaman S3000 silmään. Olisiko mistään kotoisin vai saisiko tuohon rahaan parempaakin? Shimanon osat sentään eli tuskin ihan sysipaska?
Helkama S3000
Kannattaa käydä koeajamassa eri vaihtoehtoja. Miettisin myös sitä että tarvitko oikeasti etuvaihtajaa. Trek Dual Sport, Trek FX, Specialized Sirrus X, Kona Dew. Näitä malleja näyttää saavan 700-800e välillä ja uskon että on lisäpanostuksen arvoinen. XXL:ssä on pyöriä välistä hyvissä tarjouksissa ja esim white ax+ mallia on monesti saanut 300e paikkeilla.

Torin sijaan katsoisin pyöriä fillaritorista.
 
Pitäisi ostaa uusi fillari pöllityn tilalle. Budjetti n. 500€ joka venyy tarvittaessa satasen tai kaksi jos rahalle saa vastinetta.

Ajot on 95% kaupunkiajoa asfalttiteillä. Pikagooglailulla osui tämmönen Helkaman S3000 silmään. Olisiko mistään kotoisin vai saisiko tuohon rahaan parempaakin? Shimanon osat sentään eli tuskin ihan sysipaska?
Helkama S3000
Tässä hyvä vaihtoehto 599 € hintaan. Lokasuojat on, eikä turhaa etuvaihtajaa.

 
@Anonymous ehdottama pyörä kyllä ehdottomasti lisäpanostuksen arvoinen. Deore 1x10 on melko pomminvarma vaihteisto (saattaa aluksi vaatia vähän säätöä), jos pitää olla ketjuvaihteinen pyörä. Jos pyöränhuolto ja puhdistaminen ei kiinnosta pätkän vertaa, niin suosittelen vahvasti napavaihteisen hankintaa.
 
@Anonymous ehdottama pyörä kyllä ehdottomasti lisäpanostuksen arvoinen. Deore 1x10 on melko pomminvarma vaihteisto (saattaa aluksi vaatia vähän säätöä), jos pitää olla ketjuvaihteinen pyörä. Jos pyöränhuolto ja puhdistaminen ei kiinnosta pätkän vertaa, niin suosittelen vahvasti napavaihteisen hankintaa.
Samaa mieltä, jos fillari muutoin miellyttää. Jännittävä tuo Helkaman kokopolitiikka, löytyy vain 52 ja 56 kokoa.
Sivulla oleva kokotaulukko:
175-185cm 52-56cm
 
Rouvalla on yleishuorana tuollainen yllä ehdotettu kona dew. Jos budjetti venyy niin on ollut ainakin hintansa väärti laite meille viimeisen 4 vuotta.

Edit: ja tuolle ylempänä kippurasarville nauraneelle, mitä huonompaa niissä on verraten suoraan tankoon? Voit ajaa suoralta osuudelta, mutta käsien väsyessä myös alaotteelta. Sehän tuo pelkästään lisää mahdollisuuksia, ei vie niitä pois.
 
Hintaisekseen hyvä-tuolla rahalla ei saa hydraulisia jarruja kuin käytettyjen markkinoilta joten mekaanisilla on mentävä. Tuossa on kuitenkin kuituinen keula. Osta ennen kuin loppuu varastosta.
 
Enpä huomannut, että saatavuus on olematonta. Täytyy seurata tilannetta ja katsella muitakin. Joku käytetty cyclocross kelpaisi myös hyvin, mutta ei ainakaan lähialueilta löytynyt sopivaa.

EDIT: Tai miksei käytetty 29" jäykkäperäinen maasturikin kelpaisi. Kapeampaa ja rullaavaa kumia vaan alle. Maastureilla aina vetänyt soratie- ja jopa asfalttilenkit, mutta nykyinen täpäri alkaa olla jo vähän turhan järeä siihen. Joskus oli 11kg painava 100mm joustava kuitutäpäri 500g renkailla ja nyt on 14kg painava 120mm täpäri kilon renkailla :D
 
Viimeksi muokattu:
Rouvalla on yleishuorana tuollainen yllä ehdotettu kona dew. Jos budjetti venyy niin on ollut ainakin hintansa väärti laite meille viimeisen 4 vuotta.

Edit: ja tuolle ylempänä kippurasarville nauraneelle, mitä huonompaa niissä on verraten suoraan tankoon? Voit ajaa suoralta osuudelta, mutta käsien väsyessä myös alaotteelta. Sehän tuo pelkästään lisää mahdollisuuksia, ei vie niitä pois.
Ei mitään huonoa, mutta jos ei sellaiseen ole tottunut niin ei varmasti ole paras valinta kaupunkialueella ajeluun jossa jarruttaminen käytännössä onnistuu vain kahvoilta ajaessa. Tuolta alaotteelta ajamista ei kukaan voi kutsua leppoisaksi toisin kuin suoralla tangolla pystymmässä ajoasennossa. Sama meno kuin +10v sitten kun cyclocross pyörää tuputettiin jokaiselle yleispyöräksi riippumatta oliko siinä järkeä. Itsellä kohta 14v vanha Cännärin cyclocross, jolla ajellut maantielenkit ja hiekkatiekurvailut tarvittaessa. En ole ostanut maantiepyörää, enkä gravelia kaivata kun maastureilla pääasiassa ajot. Eikä tuo droppitanko vuosien jälkeenkään tunnu omalta, vaikka miten yrittäny ajoasentoa säätää.
 
Viimeksi muokattu:
Gravel vs Cyclo. Merkittävin ero siinä että Graveliin saa leveämmät renkaat. Itse en alle 42mm laittaisi yhteenkään pyörään. Rungon geometriassa taisi joku mikroskooppisen pieni ero olla, mutta tavallinen ihminen ei siitä mitään hyödy jos pelataan milleillä.

Oma mielipide kippurasarvista on se, että jos pitää edes vähän joskus ajaa ajoradalla niin se on kuin punainen vaate niille jotka vihaavat pyöräilijöitä. Välttelen kuin ruttoa maantiellä ajoa ja jos on ihan pakko joku siirtymä vetää siellä niin parempaa kohtelua autoilta saa jos ei ole kippurasarvia ja spandexeja. Suoralla tangolla en ole koskaan saanut tuulilasinpesunestettä naamalle tai kokenut provosointia muutenkaan (liian läheltä tahallaan ohitukset yms).
 
Gravel vs Cyclo. Merkittävin ero siinä että Graveliin saa leveämmät renkaat. Itse en alle 42mm laittaisi yhteenkään pyörään. Rungon geometriassa taisi joku mikroskooppisen pieni ero olla, mutta tavallinen ihminen ei siitä mitään hyödy jos pelataan milleillä.

Erot eri "cyclocrosss-pyörien" ja eri "gravel-pyörien" välillä ovat käytännössä paljon suuremmat kuin erot keskimäärin cyclocross-pyörien ja gravel-pyörien välillä.

Käytännössä kyseessä on sama asia brändättynä uudestaan, jotta saadaan enemmän pyöriä myytyä. Ja sitten jotkut valmistajat tekee pyöriä molemmilla nimillä ja keksii jonkun keinotekoisen eron jolla erottelee ne, kun ne voisivat ihan yhtä hyvin olla vaan kaksi eri cx-mallia tai kaksi eri gravel-mallia samalta valmistajalta.

Esim. omissa cyclocross-pyörissä (Focus, Merida) on talvella ollut muistaakseni 42-milliset talvirenkaat ja molempiin olisi mahtunut selvästi leveämmätkin.

Rungon geometria taas on ihan merkki- ja mallikohtaista.

Esim. Meridalla kuvio meni niin, että 10 vuotta sitten Meridan cx-pyörät oli jossain määrin "löysällä" eli korkealla ja lyhyellä mukavuuspainotteisella geometrialla, sitten kun tuli tämä gravel-villitys niin Merida poisti vanhan cx-rungon markkinoilta ja toi kaksi uutta runkoa markkinoille, molemmat eroaa geometrialtaan vanhasta cx-rungosta, Merida päätyi ratkaisuun jossa cx-nimellä myytävä on pidemmällä/matalammalla (enemmän "kisakireällä") geometrialla, gravel-nimellä myytävä on selvästi korkeammalla/lyhyemmällä "mukavuuspainotteisella" geometrialla, alkuperäisen vanhan cx-pyörän oltua käytännössä noiden kahden uuden mallin puolivälissä.

Itsellä siis kävi sillai että tilasin postimyynnillä poistomyyntialennuksesta jostain saksalaisesta kaupasta tuon "vanhan" cx-pyörän ja ehdin jo maksaa sen, kun kauppa ilmoitti, että onkin lopussa ja tarjosivat uutta tilalle samalla hinnalla. Piti sitten perehtyä kunnolla noiden mallien geometriaan että osasin valita oikean koon uudesta rungosta. (olin Meridan vanhaa cx-runkoa kokeillut kaverilla, joten tiesin itselleni sopivan runkokoon siitä)
 
Tilaukseen meni, näppärältä vaikuttaa ja voi vaan ruuvata kiinni nykyiseen venttiilinrunkoon.

Kaks settiä 44,41€ DHL kanssa 🤷‍♂️
Kai huomasit että saatavilla on myös lattiapumppuadapteri ja pelkkiä venttiilisettejä? Toki tuo pikkuadapteri menee kyllä lattiapumppuunkin jatkoksi.



Ja myös Dunlop, eli mummispyörään on saatavilla näistä venttiilinsielut.
 
Aika kätevältä vaikutti tuo click valve kun katsoin tuon videon. Minä se vielä käyttelen sisäkumeja niin pitänee seuraavat tilata tuolla, on tuossa vielä yksi viime kesänä tilattu Schwalbe prestalla odottamassa.
 
Gravel vs Cyclo. Merkittävin ero siinä että Graveliin saa leveämmät renkaat. Itse en alle 42mm laittaisi yhteenkään pyörään. Rungon geometriassa taisi joku mikroskooppisen pieni ero olla, mutta tavallinen ihminen ei siitä mitään hyödy jos pelataan milleillä.
Aika isoja eroja oikeasti: Keskimäärin matalampi keskiö = vakaampi ajaa, keskimäärin pidempi kokonaisuus ja loivempi keulakulma = vakaampi ajaa. Cx toisinpäin koska cx kisat ovat tiukkoja mutkia ja semmosta hiekkadyynissa ajelua ja muuta kikkailua.
Oma mielipide kippurasarvista on se, että jos pitää edes vähän joskus ajaa ajoradalla niin se on kuin punainen vaate niille jotka vihaavat pyöräilijöitä. Välttelen kuin ruttoa maantiellä ajoa ja jos on ihan pakko joku siirtymä vetää siellä niin parempaa kohtelua autoilta saa jos ei ole kippurasarvia ja spandexeja. Suoralla tangolla en ole koskaan saanut tuulilasinpesunestettä naamalle tai kokenut provosointia muutenkaan (liian läheltä tahallaan ohitukset yms).
Ne ei pelaa jotka pelkää. :)
 
Noissa tulee tuollaiset kumitutit mukaan. Sekin on uutta että venttiilinhattua ei tarvitse ruuvata kiinni.
Tuo sinänsä ei ole uutta, jo aikanaan dunlopeissa oli vastaavia käytössä, ja tuo hattu on välillä kiusallinen tien päällä.

Näissä uusissa ei ole mainintaa toimintaperiaatteesta eli ovatko jousikuormitteisia kuten scraaderi jolloin saattavat toimia likaisenakin.

Luotan prestaan ainoa ongelma on pumpun kumien kuluminen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 198
Viestejä
4 671 745
Jäsenet
76 575
Uusin jäsen
sagge

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom