Jos et aja 100% asfaltilla, niin tilaa gravel. Tai no sanoisin, että vaikka ajaisitkin 100% asfaltilla, niin tilaa silti gravel. Jos alkaakin kiinnostamaan erilaisilla poluilla ja sorateillä ajelu, tai jos vaikka reittien varrelle sattuu (kuten usein sattuukin) jotain pientä sora- tai metsäpätkää, niin se siirtymä on gravelilla paljon helpompaa. Itse ajan vuosittain brevetejä asfaltilla omalla cyclocrossillani (voidaan konteksti huomioiden puhua gravelista, koska cx radalle sillä ei ole enää mitään asiaa) ja niissä ajoissa gravel on palvellut hienosti. Luottopakkinani asfaltilla mulla on ollut scwalben g-one rs renkaat, jotka eivät rullavuudessaan kumartele maantiepyörille, ja ihan hyvin niillä pystyy kulkemaan myös satunnaiset sora- ja maastopätkät (vaikka siihen tarkoitukseen on parempia maasto- sekä allaround renkaita).
Ihan kattavan yleisluontoisen vastauksen saitkin jo, niin ei siitä sen enempää. Mutta vinkki numero ykkönen on, että käy bikefittingissä, eli pyörän mitoituspalvelussa ennen ostopäätöstä, et tule katumaan, minä kaduin kun en käynyt.
Ja nälkä kasvaa syödessä. Jos päätät hankkia gravelin, niin on hyvin todennäköistä, että tule harkitsemaan myös maantiepyörän hankkimista, kun huomaat pyöräillessä erilaisten fillarityyppien tarpeet. Itse hankin viime kesänä hyväkuntoisen käytetyn Merida Ride 93 -mantiefillarin 105 osasarjalla, jossa on pystympi ajoasento, joka sopii itselle paremmin.