Postin kulkemisen vaikeus

Ei noihin automaatteihin uskalla tilata kun aina täynnä ja vievät sitten 2km päähän eikä 100m päähän ärrälle, pakko tilata suoraan ärrälle jos ei halua noutaa kauempaa.
 
Ei noihin automaatteihin uskalla tilata kun aina täynnä ja vievät sitten 2km päähän eikä 100m päähän ärrälle, pakko tilata suoraan ärrälle jos ei halua noutaa kauempaa.

Tämä on oikeasti turhauttavaa, itsellä lähin automaatti mihin yleensä tilaan on kaupan tuulikaapissa, kyseisessä kaupassa myös postin toiminnot kassalla. Jokainen paketti mikä ei ole mahtunut automaattiin mennyt seuraavaan noutopisteeseen, ei 5 metrin päässä olevaan.

Viimeaikoina tosin yleisin ilmoitus ollut "Lähetys ohjataan toiseen noutopisteeseen, koska se on liian suuri valittuun automaattiin."
Jännä vaan että kyseiset paketit olleet M-L kokoluokassa ja paketit on pistetty matkaankin automaateista :rolleyes:
 
Jostain syystä nyt Posti ei halua toimittaa pakettia 800 metrin päähän Postin toimipisteeseen. Paketti menossa 50km päähän. Tämä, koska täysi automaatti. Toisekseen, paketti jo kertaalleen uudelleen ohjattu, ja viivästynyt viikolla samaisesta syystä. Pisteet kuitenkin Postin aspalle.
Kuullut kanssa maaseudulla asuvilta kollegoilta, että se on kiva kun "kotiinkuljetus" menee jonnekin 50km päähän... Vähän tulee mieleen, että mistä tuossa oikein maksaa?

Tai kyllä se näin kaupungissankin harmittaa jos vaikka Gigantin paketti ohjataan johonkin monen kilometrin päähän - pahimmillaan kauemmas, missä se Gigantti olisi sijainnut.
 
Eihän tuo takaa, että riittävän suuri lokero on tyhjänä vastaanottopäässä.
Ei takaa niin. Ongelma tässä on lähinnä Postin viestinnässä. Monesti seurannassa lukee "Lähetykselle on varattu paikka automaatista". Se näyttää vastaanottajalle lupaukselta siitä, että paketti tulee mahtumaan automaattiin, mutta ilmeisesti on Postin algoritmin ennuste siitä, että automaatissa olisi tilaa, kun pakettia sinne viedään. Kun aiempia paketteja ei olekaan noudettu algoritmin ennustamalla tahdilla, sopivaa lokeroa ei olekaan ja vastaanottaja saa omasta näkökulmastaan yllättävän viestin paketin siirrosta toisaalle.
 
Eihän tuo takaa, että riittävän suuri lokero on tyhjänä vastaanottopäässä.
Tarkennus tuohon, tuo ilmoitus tulee jo siinä vaiheessa kun noutavat paketin lähtöpaikasta, eli samaan aikaan kun pitäisi tulla "Lähetys ohjataan toiseen noutopisteeseen, koska automaatti on täynnä."
Eli paketti lähtee suoraan automaattisesti noutopisteeseen heti kun on rekisteröity lähtöpaikasta. Eli postilla ei ole tuossa vaiheessa varmaa tietoa olisiko kyseisessä automaatissa tilaa kun paketti on perillä.

Hauskahan tuossa on että paketti on saman rekan kyydissä kun käy ensin automaatin täyttämässä, tässä vaiheessa ei voi enää jättää vieressä olevaan noutopisteeseen koska paketti onkin jo ohjattu kauempana olevaan noutopisteeseen.
 
Onpas erikoinen tilanne. Tulossa lähetys kotiinkuljetuksella, tänään lajiteltu Kuopiossa ja kertoo, että voit valita tuontiajan viikon päästä 19.11. :D

Ei mulla kiire ole mutta jos ei ole järjestelmävirhe, niin aika outo.

IMG_8265.jpeg
Miten toimituksen kanssa lopulta kävi?

Täällä vähän nurinkurinen tilanne; tänään aamulla olisi pitänyt aueta tuo "Voit valita toimitusajan", mutta mitään valintaa ei tullut. Seurannan mukaan viimeinen kuittaus Vantaalta (Joensuuhun tilattu toimitus) pari päivää sitten, mutta sen jälkeen ei mitään. Tänään tuskin odotettavissa pakettia? :lonely:
 
Pistin itselle turhaksi jääneen vanhan soittimen (ovh. yli 3K euroa) menemään postiennakolla viikko sitten sunnuntaina. Ostaja halusi nimenomaan postiennakon ja juuri tuohon postipisteeseen, vaikka olisi automaatteihinkin voinut pistää, jotka osoitteen perusteella olisivat olleet lähempänä. Taisi tulla oppirahat maksettua.

Postin kanssa chattailin torstaina ja heidän mukaansa kai tuolla (kaupassa, jossa postin palvelut) saattaa olla hyllytysruuhkaa. Ei tuo nyt enää oikein siltä vaikuta, vaan paketti lie hävinnyt. Syljettää jo etukäteen tuota postin 10-20 euro/kg korvaushintaa hakea.

1733564405646.png
 
Miten toimituksen kanssa lopulta kävi?

Täällä vähän nurinkurinen tilanne; tänään aamulla olisi pitänyt aueta tuo "Voit valita toimitusajan", mutta mitään valintaa ei tullut. Seurannan mukaan viimeinen kuittaus Vantaalta (Joensuuhun tilattu toimitus) pari päivää sitten, mutta sen jälkeen ei mitään. Tänään tuskin odotettavissa pakettia? :lonely:
Systeemivirhehän se varmaan oli, seuraavana päivänä aukesi toimitusaikakysely ja lähetys tuli sovitusti. :)
 
Pistin itselle turhaksi jääneen vanhan soittimen (ovh. yli 3K euroa) menemään postiennakolla viikko sitten sunnuntaina. Ostaja halusi nimenomaan postiennakon ja juuri tuohon postipisteeseen, vaikka olisi automaatteihinkin voinut pistää, jotka osoitteen perusteella olisivat olleet lähempänä. Taisi tulla oppirahat maksettua.

Postin kanssa chattailin torstaina ja heidän mukaansa kai tuolla (kaupassa, jossa postin palvelut) saattaa olla hyllytysruuhkaa. Ei tuo nyt enää oikein siltä vaikuta, vaan paketti lie hävinnyt. Syljettää jo etukäteen tuota postin 10-20 euro/kg korvaushintaa hakea.

1733564405646.png

Oottele rauhassa ens viikko ainakin vielä. Postin tuntien, paketti voi seikkailla milloin missäkin. Tietysti, vtuuttahan tuo.
 
Todennäköisesti löytyy, lähetys on vsrmaan linkittynyt johonkin kuljetusyksikköön, joka on saanut lastausluennan, mutta lähetys ei ole oikeasti siinä ollut sitten jos tuon jälkeen ei ole merkintöjä tullut. Kenties rullakko täyttynyt ja ei ole luettu lähetyksen id-koodia uuteen rullakkoon. Porvooseenkaan ei 16- lähetyksiä mene kuin tyyliin kerran kaksi vuorokaudessa.

Maanantaina ilmestynee taas kartalle kun hyllyttävät lähetyksen.
 
Toivotaan näin ja että tuo ostaja vielä lunastaakin tuon paketin pois. Näköjään lähetyksen katoamisreklamaatiota saisi tehdä vasta 28 päivää kuljetuksen aloituksesta eli ei tässä taida hötkyily auttaa...
 
Toivotaan näin ja että tuo ostaja vielä lunastaakin tuon paketin pois. Näköjään lähetyksen katoamisreklamaatiota saisi tehdä vasta 28 päivää kuljetuksen aloituksesta eli ei tässä taida hötkyily auttaa...
No typeräähän rekkua olisi nyt tehdä kun ei edes ole mitään mistä reklamoida.
 
Paljon on parjattu PostNordia, niin laitetaan nyt yksi kehu, kun homma toimi ilman mitään ongelmia.

Proshopin paketti lähti Tanskasta liikkeelle tiistai iltana ja oli Vantaan terminaalissa torstaina ennen puoltapäivää. Itsenäisyyspäivän aikanakin ilmeisesti painettiin hommia, kun tekstiviestiin tuli ilmoitus, että paketti noudettavissa maanantaina muutaman sadan metrin päässä tilauksella olleesta noutopisteestä. Uudelleen reitittäminenkin toimi siis ilman ongelmia. Positiivisena yllätyksenä kuitenkin lauantaina kolahti tekstiviesti, että paketti on noudettavissa ilmoitetusta paikasta. Paketti oli ulkoisesti kaikin puolin siistissä kunnossa eli siististi oli kohdeltu kuljetuksen eri vaiheissa.
 
PostNordin kirjattukirje Tanskasta. Tiedä menikö postin myymälän toiminta ihan nappiin kun paketin sai vain omapostista napatun hyllypaikan sisältävän kuvan näytöllä. Onko nimi? Ja sitten paketti käteen, mitään papereita tai henkilökortteja ei tarvinnut kuten voisi odottaa tänään tulleesta saapumisimoituksesta...
 
PostNordin kirjattukirje Tanskasta. Tiedä menikö postin myymälän toiminta ihan nappiin kun paketin sai vain omapostista napatun hyllypaikan sisältävän kuvan näytöllä. Onko nimi? Ja sitten paketti käteen, mitään papereita tai henkilökortteja ei tarvinnut kuten voisi odottaa tänään tulleesta saapumisimoituksesta...

Kyllä tuo nykystandardeilla menee oikein, eli henkkareita ei juuri enää kysellä. Toivoa sopii, että postin systeemit eivät vuoda lähetyksen vastaanottajan nimeä esille mistään, koska muutoin on mahdollista hakea ilmaisia pakettaja lähetyskoodilla sekä vastaanottajan nimellä.
 
Kyllä tuo nykystandardeilla menee oikein, eli henkkareita ei juuri enää kysellä. Toivoa sopii, että postin systeemit eivät vuoda lähetyksen vastaanottajan nimeä esille mistään, koska muutoin on mahdollista hakea ilmaisia pakettaja lähetyskoodilla sekä vastaanottajan nimellä.
Kyllä nykyään riittää ihan pelkkä koodi ainakin postin pakettiin palvelutiskillä. vaimon paketteja usein joutuu hakemaan. sanoo tiskillä koodin niin tuovat paketin. ei papereiden näyttämistä ei lähetystätunnuksen tarvetta yms. ja huom. koodi on eri kuin lähetystunnus.
 
Kyllä tuo nykystandardeilla menee oikein, eli henkkareita ei juuri enää kysellä. Toivoa sopii, että postin systeemit eivät vuoda lähetyksen vastaanottajan nimeä esille mistään, koska muutoin on mahdollista hakea ilmaisia pakettaja lähetyskoodilla sekä vastaanottajan nimellä.
Tuo on vain hyvä juttu ettei henkkareita tarvita enää. Enkä näe tietoturvankaan kannalta mitään ongelmaa - se noutokoodi täytyy kuitenkin olla, ja se on vain vastaanottajalla tiedossa.

Kaukana ovat ajat kun ei ollut asiamiesposteja, vaan pääposti, josta paketit haettiin niin että siinä tarvittiin se pitkä lähetystunnusrimpsu.. ei ole ikävä tuota.
 
Tuo on vain hyvä juttu ettei henkkareita tarvita enää. Enkä näe tietoturvankaan kannalta mitään ongelmaa - se noutokoodi täytyy kuitenkin olla, ja se on vain vastaanottajalla tiedossa.
Saattaa auttaa myös lähetysten noutoihin väärennetyllä valtakirjalla.
 
Näköjään halvempi "myydä" toridiililllä tavaraa kuin ostaa postilta lähetys. XL-kokoisen (100x60x40cm) paketin lähettäminen postin kautta 19.90e (!!) kun 150x60x60cm paketin lähetyskulut torin kautta on 7.9e + 2e toridiili maksu.
 
Musta taas on ongelma se ettei henkkareita enää kysytä. Juuri hain muutaman sadan euron paketin, joka tuli matkahuollolla lähikauppaan, kännyn ruudulta joku 5 merkkinen nummero (ei näyttänyt kauhean randomilta) ja kassa ei edes tarkastanut nimeä vaan kertoi sen noutajalle "Herra Willberg ?" "Juu" ja paketti kainaloon.


Mutta sitten itse mussutukseen, Amazon pistää taas parastaan: Kertokaan ny miten hitossa siellä varastossa voi olla lumivyöry, hurrikaani, sumua vai Joulupukkiko sillä jumittaa ihan kaiken muun kuin virallisen poropostin.

=================================
Delivery By Posti
Tracking ID: JJFI...

Wednesday, 11 December
10:28 AM Package arrived at an Amazon facility, Krefeld, North Rhine-Westphalia DE
3:45 AM Completed customs clearance. Gr?ce-Hollogne, BE
3:15 AM Initiated customs clearance process, Gr?ce-Hollogne, BE

Tuesday, 10 December
9:47 PM Completed customs clearance at country of origin. Rochester, GB
9:29 PM Initiated customs clearance process, Rochester, GB

Package left the courier facility
=================================
This package is delayed due to severe weather in the delivery area.

Now expected by 23 December

We’re sorry for the delay. If you have not received your package by 23 December, you can come back here the next day for a refund.
=================================
 
kysytä. Juuri hain muutaman sadan euron paketin, joka tuli matkahuollolla lähikauppaan, kännyn ruudulta joku 5 merkkinen nummero (ei näyttänyt kauhean randomilta) ja kassa ei edes tarkastanut nimeä vaan kertoi sen noutajalle "Herra Willberg ?" "Juu" ja paketti kainaloon.
Mikä tuossa on mielestäsi ongelma? Kyllä se noutokoodi on sen verran pitkä ettei sitä arvailulla tai bruteforcella (tämä olisikin hauska näky irl-tilanteessa) saa selville. Eikä se koodi muutenkaan ole kenenkään muun kuin vastaanottajan tiedossa (appi/maili/sms)
Henkkareiden kysyntä tässä olisi ihan turha välivaihe. Se oli tarpeen silloin, kun saapumisilmoitus tuli postilaatikkoon lappusena. Silloinhan sen joku voisi napata ja hakea toiselle kuuluvan paketin. Nykyinen malli on huomattavasti turvallisempi ilman turhaa henkkarivarmistustakin.
 
Minusta tuo koodi ei ole riittävän kompleksinen, mutta suurempana ongelmana pidän koodin urkkimista. Uskon olevani vähemmistössä, joka on estänyt esimerkiksi tekstiviestien, sun muiden notifikaatioiden näkymisen puhelimen lukitusnäytöllä, josta kuka tahansa voi ne lukaista.
 
Minusta tuo koodi ei ole riittävän kompleksinen, mutta suurempana ongelmana pidän koodin urkkimista. Uskon olevani vähemmistössä, joka on estänyt esimerkiksi tekstiviestien, sun muiden notifikaatioiden näkymisen puhelimen lukitusnäytöllä, josta kuka tahansa voi ne lukaista.
Asetuksista kiinni, eihän sisältöä näytetä jos FaceID ei tunnista lärviä tai sormenjälkeä. Paketin hakemalla jää takuulla useaan kameraan ja jättää teletunnistetiedot. Tuota koodia ei kyllä arvaa mitenkään, eikä tiskillä pysty brute forcella arvailla eri koodeja, lokerikot nekin hälyttää ja lukkiutuu liian monesta väärästä koodista.
 
Asetuksista kiinni, eihän sisältöä näytetä jos FaceID ei tunnista lärviä tai sormenjälkeä. Paketin hakemalla jää takuulla useaan kameraan ja jättää teletunnistetiedot. Tuota koodia ei kyllä arvaa mitenkään, eikä tiskillä pysty brute forcella arvailla eri koodeja, lokerikot nekin hälyttää ja lukkiutuu liian monesta väärästä koodista.

ja ihan kuin poliisilla olisi aikaa tai kiinnostusta tutkia kameroita tai teletunnistuatietoja jonkun paketin takia. Ja mitä teletunnistustietoja? kauppakeskusta lähinnä olevien tukiasemien tietoja vai? puhelimen voi jättää kotiin ja sanoa koodin tai ojentaa paperilapun mihin se on kirjoitettu. Ikinä kuullut prepaid liittyvistä? Suomessa niitä ei tarvitse rekisteröidä. mutta nimenomaan asetuksista kiinni mitä ruudulla näytetään, kuinka moni normaalista tuulipukukansasta osaa säätää puhelimen lukitusnäytön asetuksia tai ylipäätään mitään puhelimen asetuksia... face id taitaa olla joku omenapuhelimien juttu joten suurimalla osalla kansasta ei ole sitä käytössä. mutta kuten sanoit niin ei sitä koodia kyllä arvaa tiskillä.
 
Vastatkaahan nyt rehellisesti, kuinka todennäköisenä pidätte, että joku näkee jonkun toisen kännyn (lukitus)näytöltä postipaketin koodin, muistaa sen, ja hakee paketin itselleen? Kuinka monen paketin vaikka tuhannesta luulette päätyvän vääriin käsiin? Sadastatuhannesta?

Laskeskelin tossa Omapostista, että mulle on viimeisen 3 kk aikana tullut 25 postipakettia automaattiin tai asiamiespostiin noudettavaksi, ja kaikki ovat päätyneet ihan omiin kätösiini. Hyvää tuuria vissiin.

Teistä en tiedä, mutta mä olen aktiivisena postin asiakkaana varsin tyytyväinen, ettei ole tarvinnut enää minkään passin kanssa räveltää tiskiltä hakiessa, kuten ennen vanhaan, vaan prosessi on nykyään jo melkein sujuva.
 
Postin sovellus voisi jotakin ilmoittaa tai varmistaa jos oma noutopiste on asetettu hyvin kauaksi alkuperäisestä toimituspistestä.

Muuton yhteydessä ei tullut mieleen vaihtaa tätä sovelluksesta ja nyt uudelleenohjattu paketti noudettava 200 km päässä automaatissa. Oma moka, mutta vähän tyhmä systeemi.
 
Oma moka, mutta vähän tyhmä systeemi.
Ööö, jos asetat itse vaihtoehtoisen noutopisteen, millä tekoälyllä vois päätellä, että et haluakaan enää käyttää sitä? Haen tässä nyt sitä, että mikä triggeröisi tuommoisen kyselyn appiin, että oletko nyt ihan varma? Etäisyys ei oikein toimi yksistään, koska moni nimenomaan tekee siirron esim mökin lähelle.

Ei tuota tarvitse itse ajaa tuota 200km vaan yhteys aspaan, että saisiko toiseen pisteeseen, ottanee pari kolme päivää että hakevat ja lajitellaan uudelleen.
 
Musta taas on ongelma se ettei henkkareita enää kysytä. Juuri hain muutaman sadan euron paketin, joka tuli matkahuollolla lähikauppaan, kännyn ruudulta joku 5 merkkinen nummero (ei näyttänyt kauhean randomilta) ja kassa ei edes tarkastanut nimeä vaan kertoi sen noutajalle "Herra Willberg ?" "Juu" ja paketti kainaloon.
Henkkareita kysellään jos halutaan rekisteröidä noutaja, tai jos "kirjattu" kirje missä se luovutetaan vastaanottajaksi merkatulle tai hänen valtuuttamalle. Tätä on joskus esiintynyt kansainvälisissä lähetyksissä joissa ei sinänsä tavoitella sitä , vaan sen seurannan takia. että on toimitettu.

Perus pakettiliikenteessä posti, matkahuolto pitkään vastaanottaja kuittasi vastaanotetuksi, se kenelle ojennettiin ei tarvinnut olla se mikä oli vastaanottajaksi merkattu. Henkkareista vastaanottajan tarkistus saatto olla vain vastaanottajan rekisteröinti, ei se että saako hän noutaa. Jos virtanen haki niemisen niin saatettiin varmistaa että onko oikea paketti, kysymälle kenen paketti.

5 merkkinen koodi mahdollistaa lukuisia vaihtoehtoja ja tarkistuksen, se ihan näppärä, ja pienellä otannalla enemmän sattuu ihan virheitä luovutuksessa, väärä paketti , ja lokistiikassa aiemmin, väärä paketti väärään paikkaan, tai katoaa.

Väärän paketin luovutus yleensä korjaantuu kun vastaanottaja huomee mokan.
 
Ööö, jos asetat itse vaihtoehtoisen noutopisteen, millä tekoälyllä vois päätellä, että et haluakaan enää käyttää sitä?
Yksi ratkaisu on, että silloin kun paketti tulee Postille ja kirjataan reititys omaan noutopisteeseen, vastaanottajalle tulee ilmoitus, jossa kohteen voi vielä samana päivänä vaihtaa.
 
Yksi ratkaisu on, että silloin kun paketti tulee Postille ja kirjataan reititys omaan noutopisteeseen, vastaanottajalle tulee ilmoitus, jossa kohteen voi vielä samana päivänä vaihtaa.
Ongelma on siinä, että kun se lähetys menee lajittelukoneeseen logistiikkakeskuksessa, se ohjautuu sen itsevalitun noutopisteen mukaisesti. Lähetys pitäisi ajaa koneen lävitse, laittaa johonkin säilöön, lähettää kysely vastaanottajalle, odottaa vastausta ja sitten ajaa se lähetys taas lajittelukoneen lävitse. Eli suomeksi, aivan helvetin epätodennäköinen vaihtoehto. Eli jonkun pitäisi vielä kyselyvastauksen jälkeen paikallistaa ko. lähetys ja saada se lajittelukoneelle.

Eihän millään Postinkaan volyymeilla pysty hieromaan yhtä lähetystä useasti vaan idea on ajaa ne mankelin läpi ja saada ne matkalle pois sieltä logistiikkakeskuksesta mahdollisimman nopeasti. Esim näin jouluisin viikossa lajitellaan reilusti yli miljoona lähetystä. Siitä voi alkaa hahmottamaan mikä työ on saada ne koneelle ja lajiteltua, lastattua jne. Eihän mikään tila myöskään riitä säilömään tuommoista määrää lähetyksiä. Suhteellisuudentajun tueksi: normaali rekallinen on max 2-3t lähetystä jos ne ovat pieniä.

Näitä pitää pystyä miettimään volyymin ja realismin kera, ei oma perse ensin mentaliteetilla, niitä lähetyksiä kun tosiaan on muitakin kuin Nyymi Nyymisen fleshlight.
 
Ööö, jos asetat itse vaihtoehtoisen noutopisteen, millä tekoälyllä vois päätellä, että et haluakaan enää käyttää sitä? Haen tässä nyt sitä, että mikä triggeröisi tuommoisen kyselyn appiin, että oletko nyt ihan varma? Etäisyys ei oikein toimi yksistään, koska moni nimenomaan tekee siirron esim mökin lähelle.

Ei tuota tarvitse itse ajaa tuota 200km vaan yhteys aspaan, että saisiko toiseen pisteeseen, ottanee pari kolme päivää että hakevat ja lajitellaan uudelleen.
Niinhän siinä luki, että oma moka.

Suurimmamlla osalla kuriirifirmoja noutopisteeseen pystyy vaikuttamaan joitakin tunteja. Olisiko postnord lähettänyt tekstarin tyyliin sinulla on klo 12 saakka aikaa muuttaa noutopistettä.

Oletko yrittänyt ottaa Postin aspaan yhteyttä nykyaikana? Se on lähes mahdotonta. Ainut vaihtoehto on nykyään soittaa maksulliseen numeroon, jonottaa 30+ min ja ainut mitä voivat tehdä on samat mitä pystyt itse tekemään. Viimeksi paketti pyöri viikon Vantaan lajittelukeskuksessa ja aspa ei pystynyt tekemään asialle mitään vaan totesi saman asian mitä seurannassa luki.

Kyseessä on vain 15 euron paketti ja todennäköisesti helpoin tapa on antaa sen lähteä takaisin lähettäjälle.
 
Oletko yrittänyt ottaa Postin aspaan yhteyttä nykyaikana? Se on lähes mahdotonta. Ainut vaihtoehto on nykyään soittaa maksulliseen numeroon, jonottaa 30+ min ja ainut mitä voivat tehdä on samat mitä pystyt itse tekemään.
Postin asiakaspalveluun saa yhteyden myös heidän chatin kautta. Ei maksa mitään ellei käytä maksullista datasiirtoa.

 
Ongelma on siinä, että kun se lähetys menee lajittelukoneeseen logistiikkakeskuksessa, se ohjautuu sen itsevalitun noutopisteen mukaisesti.
Epäilen, että useissa tapauksissa noutopisteeseen voisi vaikuttaa, jos vain tällainen mahdollisuus toteutettaisiin. Ainakin kaikissa niissä tapauksissa, joissa paketin ensimmäinen kirjaus on jättö Postin asiointipisteeseen, paketti ei ehkä edes samana päivänä lähde mihinkään, mutta Postilla on jo yhteys vastaanottajaan ja tieto, mihin paketti on ohjautumassa. Puhumattakaan sellaisista, joissa Postilla on ennakkotieto ehkä päiviä ennen lähetyksen saapumista Postin käsittelyyn.
 
Epäilen, että useissa tapauksissa noutopisteeseen voisi vaikuttaa, jos vain tällainen mahdollisuus toteutettaisiin. Ainakin kaikissa niissä tapauksissa, joissa paketin ensimmäinen kirjaus on jättö Postin asiointipisteeseen, paketti ei ehkä edes samana päivänä lähde mihinkään, mutta Postilla on jo yhteys vastaanottajaan ja tieto, mihin paketti on ohjautumassa. Puhumattakaan sellaisista, joissa Postilla on ennakkotieto ehkä päiviä ennen lähetyksen saapumista Postin käsittelyyn.
Tottakai ennen lajittelua tehty noutopisteen muutos kirjoittanee sähköisen ennakkotiedon ’päälle’. Jos lähetyksen vie ajoissa, se lähtee samana päivänä kyllä eteenpäin. Kuvailemassasi tilanteessa olisi fiksuinta ottaa yhteyttä lähettäjään ja pyytää tätä suoraan lähettämään sen haluttuun paikkaan. Se sähköinen editieto syntyy kun esim omapostissa lähettäjä sen näpyttelee. Yrityksillä toki eri järjestelmä, mutta periaate sama.
 
Yksi ratkaisu on, että silloin kun paketti tulee Postille ja kirjataan reititys omaan noutopisteeseen, vastaanottajalle tulee ilmoitus, jossa kohteen voi vielä samana päivänä vaihtaa.
Tuon kohteenhan voi vaihtaa tiettyyn pisteeseen asti, oliko nyt siihen kunnes se on lajiteltu lähettäjää lähimmässä ohjaus/logistiikkakeskuksessa. En nyt tuolla ole paljoa leikkinyt niin en tähän hätään muista, muutenkin tulee aika suoraan tilattua oman yksikön automaattiin niin saa töistä lähtiessä hakea.
 
Pitänee ruveta soittelemhaa postille maanantaina, kun ei paketin seurannassa ole yhtään mitään tapahtunut 21.12 jälkehe.. Lähetys on vaan rekisteröity.
 
Tuplat. Ostaja kyselly ja mieki postilta mikä homma tuoho ylempää liittye.
Äsken sit seurannassa näky kun jopa yhdeksässä päivässä ouluun asti mennyt... Meniskö seuraavat 9 pv että posti saa paketin etelään asti.
 
Tuplat. Ostaja kyselly ja mieki postilta mikä homma tuoho ylempää liittye.
Äsken sit seurannassa näky kun jopa yhdeksässä päivässä ouluun asti mennyt... Meniskö seuraavat 9 pv että posti saa paketin etelään asti.
Onhan tuossa ollut viikonloppuja ja joulupyhiä välissä ja taisit jossain erämaassa asua joten voihan se kestää. Jos lähetit 21.12. eihän siinä ole kuin 23.12. normaali arkipäivä ja seuraava 27.12. sitten onkin taas viikonloppu.

Jos se lähetys Oulussa on, niin sieltä lähtee alaspäin runkoja kyllä melko hyvin jo. Toki ylihuomenna on pyhä taas.
 
Alkolle pitää kyllä ny peukkua antaa :thumbsup: Tilasin torstain-perjantain vastaisena yönä aamuyön tunteina ilman pikatoimitusta luvattiin paketti perille viimeistään 3.1 ja pikatoimituksella näytti viimeistään 30.12 perillä joka maksaisi 9e . Otin siitä huolimatta ilmaisella kuljetuksella ja oli perillä tänään 30.12 .
 
Matkahuollon perinteinen, tämä ns. last mile ottaa ihmeellisen kauan. Lajiteltu lähetys eilen 30.12. iltapäivällä kahden aikaan Helsingissä, arvioitu saapuminen tähän Espooseen 10km:n päähän keskiviikkona 1.1,2025. Ikävä kyllä tätä ei saanut Postilla niin olisi perillä viimeistään tänään mutta sisältönä nestemäistä ja Posti ei tykkää niistä normipakettien muodossa, eikä ilmeisesti lähettäjätkään koska pitäisi ostaa erilliskösiteltävä -lisäpalvelu.
 
Postin sovellus voisi jotakin ilmoittaa tai varmistaa jos oma noutopiste on asetettu hyvin kauaksi alkuperäisestä toimituspistestä.

Muuton yhteydessä ei tullut mieleen vaihtaa tätä sovelluksesta ja nyt uudelleenohjattu paketti noudettava 200 km päässä automaatissa. Oma moka, mutta vähän tyhmä systeemi.

Ööö, jos asetat itse vaihtoehtoisen noutopisteen, millä tekoälyllä vois päätellä, että et haluakaan enää käyttää sitä? Haen tässä nyt sitä, että mikä triggeröisi tuommoisen kyselyn appiin, että oletko nyt ihan varma? Etäisyys ei oikein toimi yksistään, koska moni nimenomaan tekee siirron esim mökin lähelle.

Ei tuota tarvitse itse ajaa tuota 200km vaan yhteys aspaan, että saisiko toiseen pisteeseen, ottanee pari kolme päivää että hakevat ja lajitellaan uudelleen.
Meni niin kuin ajattelin.

Otin aspaan yhteyttä, sain jonottaa 20 min ja lopulta asian piti olla kunnossa. "Paketti käydään hakemassa ja toimitetaan uudelleen". Hienoa, tämähän kävi kerrankin helposti eikä maksanut mitään! Seurannassakin näkyy merkintä tästä ja uusi noutopaikka asetettu eli ehkä kaikki meni sit oikein.

No eipä mennyt. Eilen paketti käytiin hakemassa ja samalla meni viimeinen noutopäivä täyteen. Seurannassa ei kummallisuuksia. Äsken sit Postista pahoittelupuhelu, että pakettia ei saatu jostakin kummallisesta syystä kuitenkaan käännettyä vaan se on nyt Vantaan lajittelukeskuksessa lajiteltu lähetettäväksi ulkomaille eikä voida enää pysäyttää. Eli kaikki onnistu taas menemään aivan toisin kuin seuranta antoi ymmärtää. "Kannattaa ottaa yhteys lähettäjään".

Ja edelleen. Oma moka alkujaan, kun jäänyt vanha noutopiste päälle muuton aikana. Mutta eipä tässä Postikaan kovin hyviä pisteitä saa.
 
Paketti postitettu lähettäjän toimesta torstai 2.1.2025.Välissä viikonloppu ja loppiainen.
Lähetys on matkalla.
Postin seuranta.Arvioitu saapuminen tiistai 7.1.2025
Muuttui,arvioitu saapuminen keskiviikko 8.1.2025
Taas muuttui,arvioitu saapuminen torstai 9.1.2025
Tuli taas uusi arvio saapumisesta perjantai 10.1.2025
Mikä nyt kusee,vieläköhän muuttuu saapuminen.
 
Pääseekö Postilla vahingossa vapaaksi EU:n ulkopuolisia paketteja, kun nyt laitetaan vielä erillinen "Oletko varmasti maksanut 'enemmän hintaa, mutta vähemmän palvelua'-maksun?"-tarra päälle?
1736437667487.jpg
 
Eipä tuolla Saksassa kiinalähetysten kanssa kauheasti hötkyillä. 01.01.25 saapui Saksaan, ja edelleen on siellä jossain lajittelulinjaston ummenissa. Suomen postin kanssa on ainoastaan hyvät kokemukset näiden ulkomailta tulleiden lähetyksien kanssa.
 
Saisko tähän yksikäsitteisen varman vastauksen - ei essonbaari-mutuilua - että kuka - jos kukaan - on yksityishenkilöiden välisessä kaupassa velvollinen korvaamaan kauppasumman (sis. lähetyskulut), jos Posti (tai muu lähetysfirma) kadottaa paketin? Itse näen, että se ehdottiko myyjä tai ostaja 3. osapuolen toimitustapaa on epäoleellinen vastuukysymysten näkökulmasta, koska molemmat kuitenkin hyväksyi sen kauppoihin ryhtyessään. Nyt ei ole epäselvyyttä siitä oliko paketti hyvin tai huonosti pakattu tai pääsikö se edes Postille asti, vaan myyjän paketin Postiin toimitus on kiistatonta, pakettia etsiskelty Postin toimesta ja ovat todenneet, että valitettavasti kadonnut on.

Mikä on myyjän korvausvastuu, saati velvollisuus edes osallistua asian selvittelyyn? Luullakseni vastuu loppuu paketin Postiin viemiseen ja edellisen virkkeen jälkimmäisen osan kohdalla osallistuminen riippuu moraalista ja hyvästä tahdosta, mutta tästä en ole enää täysin varma.

edit: Lisään vielä, että on heti kaupanteon jälkeen ennen Postiin toimitusta oikeaoppisesti ostajalle jaetut seurantakoodit jne., joiden tiedoista näkyy, että seurantatietojen päivittyminen ja paketin toimitus keskeytyn yht'äkkisesti eräässä vaiheessa, siis siinä, jossa paketti ilmeisesti kadonnut.

edit2: Vielä se lisäys, että mielestäni on ostajan vastuulla vaatia ja maksaa lähetykselle mahdollinen vakuutus, jos sellaista haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on myyjän korvausvastuu, saati velvollisuus edes osallistua asian selvittelyyn?
No siinä mielessä myyjän on pakko osallistua selvittelyyn, koska myyjä on Postin asiakas. Vastaanottaja ei ole asiakas. Lähettäjällä ja Postilla on kuljetussopimus keskenään ja ainoastaan myyjä voi reklamoida tapahtuneesta ja vaatia korvausta Postilta, (mikä on melko mitätön).

Vielä se lisäys, että mielestäni on ostajan vastuulla vaatia ja maksaa lähetykselle mahdollinen vakuutus, jos sellaista haluaa.
Tuohan on kiinni siitä miten asiasta on sovittu ja kirjattu esim kauppakirjaan tai muuten selviää viestinnästä. Jos ei ole sovittu, ei se ole kenenkään vastuulla. Myyjähän sitoutuu lähettämään ja ostaja vastaanottamaan.

Jos lähetys on kiistatta lähetetty niin yksityisten välillä se on järjestään ostajalle voi voi jos lähetys katoaa. Monihan voi kirjata esim ehtoihin nouto tai postitus ostajan vastuulla tms.
 
No siinä mielessä myyjän on pakko osallistua selvittelyyn, koska myyjä on Postin asiakas. Vastaanottaja ei ole asiakas. Lähettäjällä ja Postilla on kuljetussopimus keskenään ja ainoastaan myyjä voi reklamoida tapahtuneesta ja vaatia korvausta Postilta, (mikä on melko mitätön).


Tuohan on kiinni siitä miten asiasta on sovittu ja kirjattu esim kauppakirjaan tai muuten selviää viestinnästä. Jos ei ole sovittu, ei se ole kenenkään vastuulla. Myyjähän sitoutuu lähettämään ja ostaja vastaanottamaan.

Jos lähetys on kiistatta lähetetty niin yksityisten välillä se on järjestään ostajalle voi voi jos lähetys katoaa. Monihan voi kirjata esim ehtoihin nouto tai postitus ostajan vastuulla tms.

Samoilla tiedoilla olen itse liikenteessä. Tässä ostaja Torissa alkoi selittämään ihan suorilta päinvastaista "varmana tietona", että automaattisesti myyjän kuuluu korvata ostajalle kadonnut lähetys postikuluineen. Laittoi lisäksi copy-pastena jotain etsimiänsä random tekstinpätkiä kuluttajansuojalaista, mikä ei tietenkään tässä kohtaa tule kyseeseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 333
Viestejä
4 899 250
Jäsenet
78 963
Uusin jäsen
Bonzer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom