Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei noihin automaatteihin uskalla tilata kun aina täynnä ja vievät sitten 2km päähän eikä 100m päähän ärrälle, pakko tilata suoraan ärrälle jos ei halua noutaa kauempaa.
Kuullut kanssa maaseudulla asuvilta kollegoilta, että se on kiva kun "kotiinkuljetus" menee jonnekin 50km päähän... Vähän tulee mieleen, että mistä tuossa oikein maksaa?Jostain syystä nyt Posti ei halua toimittaa pakettia 800 metrin päähän Postin toimipisteeseen. Paketti menossa 50km päähän. Tämä, koska täysi automaatti. Toisekseen, paketti jo kertaalleen uudelleen ohjattu, ja viivästynyt viikolla samaisesta syystä. Pisteet kuitenkin Postin aspalle.
Eihän tuo takaa, että riittävän suuri lokero on tyhjänä vastaanottopäässä.Jännä vaan että kyseiset paketit olleet M-L kokoluokassa ja paketit on pistetty matkaankin automaateista![]()
Ei takaa niin. Ongelma tässä on lähinnä Postin viestinnässä. Monesti seurannassa lukee "Lähetykselle on varattu paikka automaatista". Se näyttää vastaanottajalle lupaukselta siitä, että paketti tulee mahtumaan automaattiin, mutta ilmeisesti on Postin algoritmin ennuste siitä, että automaatissa olisi tilaa, kun pakettia sinne viedään. Kun aiempia paketteja ei olekaan noudettu algoritmin ennustamalla tahdilla, sopivaa lokeroa ei olekaan ja vastaanottaja saa omasta näkökulmastaan yllättävän viestin paketin siirrosta toisaalle.Eihän tuo takaa, että riittävän suuri lokero on tyhjänä vastaanottopäässä.
Tarkennus tuohon, tuo ilmoitus tulee jo siinä vaiheessa kun noutavat paketin lähtöpaikasta, eli samaan aikaan kun pitäisi tulla "Lähetys ohjataan toiseen noutopisteeseen, koska automaatti on täynnä."Eihän tuo takaa, että riittävän suuri lokero on tyhjänä vastaanottopäässä.
Miten toimituksen kanssa lopulta kävi?
Systeemivirhehän se varmaan oli, seuraavana päivänä aukesi toimitusaikakysely ja lähetys tuli sovitusti.Miten toimituksen kanssa lopulta kävi?
Täällä vähän nurinkurinen tilanne; tänään aamulla olisi pitänyt aueta tuo "Voit valita toimitusajan", mutta mitään valintaa ei tullut. Seurannan mukaan viimeinen kuittaus Vantaalta (Joensuuhun tilattu toimitus) pari päivää sitten, mutta sen jälkeen ei mitään. Tänään tuskin odotettavissa pakettia?![]()
Pistin itselle turhaksi jääneen vanhan soittimen (ovh. yli 3K euroa) menemään postiennakolla viikko sitten sunnuntaina. Ostaja halusi nimenomaan postiennakon ja juuri tuohon postipisteeseen, vaikka olisi automaatteihinkin voinut pistää, jotka osoitteen perusteella olisivat olleet lähempänä. Taisi tulla oppirahat maksettua.
Postin kanssa chattailin torstaina ja heidän mukaansa kai tuolla (kaupassa, jossa postin palvelut) saattaa olla hyllytysruuhkaa. Ei tuo nyt enää oikein siltä vaikuta, vaan paketti lie hävinnyt. Syljettää jo etukäteen tuota postin 10-20 euro/kg korvaushintaa hakea.
![]()
No typeräähän rekkua olisi nyt tehdä kun ei edes ole mitään mistä reklamoida.Toivotaan näin ja että tuo ostaja vielä lunastaakin tuon paketin pois. Näköjään lähetyksen katoamisreklamaatiota saisi tehdä vasta 28 päivää kuljetuksen aloituksesta eli ei tässä taida hötkyily auttaa...
PostNordin kirjattukirje Tanskasta. Tiedä menikö postin myymälän toiminta ihan nappiin kun paketin sai vain omapostista napatun hyllypaikan sisältävän kuvan näytöllä. Onko nimi? Ja sitten paketti käteen, mitään papereita tai henkilökortteja ei tarvinnut kuten voisi odottaa tänään tulleesta saapumisimoituksesta...
Kyllä nykyään riittää ihan pelkkä koodi ainakin postin pakettiin palvelutiskillä. vaimon paketteja usein joutuu hakemaan. sanoo tiskillä koodin niin tuovat paketin. ei papereiden näyttämistä ei lähetystätunnuksen tarvetta yms. ja huom. koodi on eri kuin lähetystunnus.Kyllä tuo nykystandardeilla menee oikein, eli henkkareita ei juuri enää kysellä. Toivoa sopii, että postin systeemit eivät vuoda lähetyksen vastaanottajan nimeä esille mistään, koska muutoin on mahdollista hakea ilmaisia pakettaja lähetyskoodilla sekä vastaanottajan nimellä.
Tuo on vain hyvä juttu ettei henkkareita tarvita enää. Enkä näe tietoturvankaan kannalta mitään ongelmaa - se noutokoodi täytyy kuitenkin olla, ja se on vain vastaanottajalla tiedossa.Kyllä tuo nykystandardeilla menee oikein, eli henkkareita ei juuri enää kysellä. Toivoa sopii, että postin systeemit eivät vuoda lähetyksen vastaanottajan nimeä esille mistään, koska muutoin on mahdollista hakea ilmaisia pakettaja lähetyskoodilla sekä vastaanottajan nimellä.
Saattaa auttaa myös lähetysten noutoihin väärennetyllä valtakirjalla.Tuo on vain hyvä juttu ettei henkkareita tarvita enää. Enkä näe tietoturvankaan kannalta mitään ongelmaa - se noutokoodi täytyy kuitenkin olla, ja se on vain vastaanottajalla tiedossa.
Mikä tuossa on mielestäsi ongelma? Kyllä se noutokoodi on sen verran pitkä ettei sitä arvailulla tai bruteforcella (tämä olisikin hauska näky irl-tilanteessa) saa selville. Eikä se koodi muutenkaan ole kenenkään muun kuin vastaanottajan tiedossa (appi/maili/sms)kysytä. Juuri hain muutaman sadan euron paketin, joka tuli matkahuollolla lähikauppaan, kännyn ruudulta joku 5 merkkinen nummero (ei näyttänyt kauhean randomilta) ja kassa ei edes tarkastanut nimeä vaan kertoi sen noutajalle "Herra Willberg ?" "Juu" ja paketti kainaloon.
Asetuksista kiinni, eihän sisältöä näytetä jos FaceID ei tunnista lärviä tai sormenjälkeä. Paketin hakemalla jää takuulla useaan kameraan ja jättää teletunnistetiedot. Tuota koodia ei kyllä arvaa mitenkään, eikä tiskillä pysty brute forcella arvailla eri koodeja, lokerikot nekin hälyttää ja lukkiutuu liian monesta väärästä koodista.Minusta tuo koodi ei ole riittävän kompleksinen, mutta suurempana ongelmana pidän koodin urkkimista. Uskon olevani vähemmistössä, joka on estänyt esimerkiksi tekstiviestien, sun muiden notifikaatioiden näkymisen puhelimen lukitusnäytöllä, josta kuka tahansa voi ne lukaista.
Asetuksista kiinni, eihän sisältöä näytetä jos FaceID ei tunnista lärviä tai sormenjälkeä. Paketin hakemalla jää takuulla useaan kameraan ja jättää teletunnistetiedot. Tuota koodia ei kyllä arvaa mitenkään, eikä tiskillä pysty brute forcella arvailla eri koodeja, lokerikot nekin hälyttää ja lukkiutuu liian monesta väärästä koodista.
Ööö, jos asetat itse vaihtoehtoisen noutopisteen, millä tekoälyllä vois päätellä, että et haluakaan enää käyttää sitä? Haen tässä nyt sitä, että mikä triggeröisi tuommoisen kyselyn appiin, että oletko nyt ihan varma? Etäisyys ei oikein toimi yksistään, koska moni nimenomaan tekee siirron esim mökin lähelle.Oma moka, mutta vähän tyhmä systeemi.
Henkkareita kysellään jos halutaan rekisteröidä noutaja, tai jos "kirjattu" kirje missä se luovutetaan vastaanottajaksi merkatulle tai hänen valtuuttamalle. Tätä on joskus esiintynyt kansainvälisissä lähetyksissä joissa ei sinänsä tavoitella sitä , vaan sen seurannan takia. että on toimitettu.Musta taas on ongelma se ettei henkkareita enää kysytä. Juuri hain muutaman sadan euron paketin, joka tuli matkahuollolla lähikauppaan, kännyn ruudulta joku 5 merkkinen nummero (ei näyttänyt kauhean randomilta) ja kassa ei edes tarkastanut nimeä vaan kertoi sen noutajalle "Herra Willberg ?" "Juu" ja paketti kainaloon.
Yksi ratkaisu on, että silloin kun paketti tulee Postille ja kirjataan reititys omaan noutopisteeseen, vastaanottajalle tulee ilmoitus, jossa kohteen voi vielä samana päivänä vaihtaa.Ööö, jos asetat itse vaihtoehtoisen noutopisteen, millä tekoälyllä vois päätellä, että et haluakaan enää käyttää sitä?
Ongelma on siinä, että kun se lähetys menee lajittelukoneeseen logistiikkakeskuksessa, se ohjautuu sen itsevalitun noutopisteen mukaisesti. Lähetys pitäisi ajaa koneen lävitse, laittaa johonkin säilöön, lähettää kysely vastaanottajalle, odottaa vastausta ja sitten ajaa se lähetys taas lajittelukoneen lävitse. Eli suomeksi, aivan helvetin epätodennäköinen vaihtoehto. Eli jonkun pitäisi vielä kyselyvastauksen jälkeen paikallistaa ko. lähetys ja saada se lajittelukoneelle.Yksi ratkaisu on, että silloin kun paketti tulee Postille ja kirjataan reititys omaan noutopisteeseen, vastaanottajalle tulee ilmoitus, jossa kohteen voi vielä samana päivänä vaihtaa.
Niinhän siinä luki, että oma moka.Ööö, jos asetat itse vaihtoehtoisen noutopisteen, millä tekoälyllä vois päätellä, että et haluakaan enää käyttää sitä? Haen tässä nyt sitä, että mikä triggeröisi tuommoisen kyselyn appiin, että oletko nyt ihan varma? Etäisyys ei oikein toimi yksistään, koska moni nimenomaan tekee siirron esim mökin lähelle.
Ei tuota tarvitse itse ajaa tuota 200km vaan yhteys aspaan, että saisiko toiseen pisteeseen, ottanee pari kolme päivää että hakevat ja lajitellaan uudelleen.
Postin asiakaspalveluun saa yhteyden myös heidän chatin kautta. Ei maksa mitään ellei käytä maksullista datasiirtoa.Oletko yrittänyt ottaa Postin aspaan yhteyttä nykyaikana? Se on lähes mahdotonta. Ainut vaihtoehto on nykyään soittaa maksulliseen numeroon, jonottaa 30+ min ja ainut mitä voivat tehdä on samat mitä pystyt itse tekemään.
Epäilen, että useissa tapauksissa noutopisteeseen voisi vaikuttaa, jos vain tällainen mahdollisuus toteutettaisiin. Ainakin kaikissa niissä tapauksissa, joissa paketin ensimmäinen kirjaus on jättö Postin asiointipisteeseen, paketti ei ehkä edes samana päivänä lähde mihinkään, mutta Postilla on jo yhteys vastaanottajaan ja tieto, mihin paketti on ohjautumassa. Puhumattakaan sellaisista, joissa Postilla on ennakkotieto ehkä päiviä ennen lähetyksen saapumista Postin käsittelyyn.Ongelma on siinä, että kun se lähetys menee lajittelukoneeseen logistiikkakeskuksessa, se ohjautuu sen itsevalitun noutopisteen mukaisesti.
Tottakai ennen lajittelua tehty noutopisteen muutos kirjoittanee sähköisen ennakkotiedon ’päälle’. Jos lähetyksen vie ajoissa, se lähtee samana päivänä kyllä eteenpäin. Kuvailemassasi tilanteessa olisi fiksuinta ottaa yhteyttä lähettäjään ja pyytää tätä suoraan lähettämään sen haluttuun paikkaan. Se sähköinen editieto syntyy kun esim omapostissa lähettäjä sen näpyttelee. Yrityksillä toki eri järjestelmä, mutta periaate sama.Epäilen, että useissa tapauksissa noutopisteeseen voisi vaikuttaa, jos vain tällainen mahdollisuus toteutettaisiin. Ainakin kaikissa niissä tapauksissa, joissa paketin ensimmäinen kirjaus on jättö Postin asiointipisteeseen, paketti ei ehkä edes samana päivänä lähde mihinkään, mutta Postilla on jo yhteys vastaanottajaan ja tieto, mihin paketti on ohjautumassa. Puhumattakaan sellaisista, joissa Postilla on ennakkotieto ehkä päiviä ennen lähetyksen saapumista Postin käsittelyyn.
Tuon kohteenhan voi vaihtaa tiettyyn pisteeseen asti, oliko nyt siihen kunnes se on lajiteltu lähettäjää lähimmässä ohjaus/logistiikkakeskuksessa. En nyt tuolla ole paljoa leikkinyt niin en tähän hätään muista, muutenkin tulee aika suoraan tilattua oman yksikön automaattiin niin saa töistä lähtiessä hakea.Yksi ratkaisu on, että silloin kun paketti tulee Postille ja kirjataan reititys omaan noutopisteeseen, vastaanottajalle tulee ilmoitus, jossa kohteen voi vielä samana päivänä vaihtaa.
Onhan tuossa ollut viikonloppuja ja joulupyhiä välissä ja taisit jossain erämaassa asua joten voihan se kestää. Jos lähetit 21.12. eihän siinä ole kuin 23.12. normaali arkipäivä ja seuraava 27.12. sitten onkin taas viikonloppu.Tuplat. Ostaja kyselly ja mieki postilta mikä homma tuoho ylempää liittye.
Äsken sit seurannassa näky kun jopa yhdeksässä päivässä ouluun asti mennyt... Meniskö seuraavat 9 pv että posti saa paketin etelään asti.
Postin sovellus voisi jotakin ilmoittaa tai varmistaa jos oma noutopiste on asetettu hyvin kauaksi alkuperäisestä toimituspistestä.
Muuton yhteydessä ei tullut mieleen vaihtaa tätä sovelluksesta ja nyt uudelleenohjattu paketti noudettava 200 km päässä automaatissa. Oma moka, mutta vähän tyhmä systeemi.
Meni niin kuin ajattelin.Ööö, jos asetat itse vaihtoehtoisen noutopisteen, millä tekoälyllä vois päätellä, että et haluakaan enää käyttää sitä? Haen tässä nyt sitä, että mikä triggeröisi tuommoisen kyselyn appiin, että oletko nyt ihan varma? Etäisyys ei oikein toimi yksistään, koska moni nimenomaan tekee siirron esim mökin lähelle.
Ei tuota tarvitse itse ajaa tuota 200km vaan yhteys aspaan, että saisiko toiseen pisteeseen, ottanee pari kolme päivää että hakevat ja lajitellaan uudelleen.
On lajiteltu Turku ja Vantaa,on kuljetuksessa.Onko vielä lajiteltu missään logistiikkakeskuksessa?
No siinä mielessä myyjän on pakko osallistua selvittelyyn, koska myyjä on Postin asiakas. Vastaanottaja ei ole asiakas. Lähettäjällä ja Postilla on kuljetussopimus keskenään ja ainoastaan myyjä voi reklamoida tapahtuneesta ja vaatia korvausta Postilta, (mikä on melko mitätön).Mikä on myyjän korvausvastuu, saati velvollisuus edes osallistua asian selvittelyyn?
Tuohan on kiinni siitä miten asiasta on sovittu ja kirjattu esim kauppakirjaan tai muuten selviää viestinnästä. Jos ei ole sovittu, ei se ole kenenkään vastuulla. Myyjähän sitoutuu lähettämään ja ostaja vastaanottamaan.Vielä se lisäys, että mielestäni on ostajan vastuulla vaatia ja maksaa lähetykselle mahdollinen vakuutus, jos sellaista haluaa.
No siinä mielessä myyjän on pakko osallistua selvittelyyn, koska myyjä on Postin asiakas. Vastaanottaja ei ole asiakas. Lähettäjällä ja Postilla on kuljetussopimus keskenään ja ainoastaan myyjä voi reklamoida tapahtuneesta ja vaatia korvausta Postilta, (mikä on melko mitätön).
Tuohan on kiinni siitä miten asiasta on sovittu ja kirjattu esim kauppakirjaan tai muuten selviää viestinnästä. Jos ei ole sovittu, ei se ole kenenkään vastuulla. Myyjähän sitoutuu lähettämään ja ostaja vastaanottamaan.
Jos lähetys on kiistatta lähetetty niin yksityisten välillä se on järjestään ostajalle voi voi jos lähetys katoaa. Monihan voi kirjata esim ehtoihin nouto tai postitus ostajan vastuulla tms.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.