Postin kulkemisen vaikeus

Oletko yrittänyt ottaa Postin aspaan yhteyttä nykyaikana? Se on lähes mahdotonta. Ainut vaihtoehto on nykyään soittaa maksulliseen numeroon, jonottaa 30+ min ja ainut mitä voivat tehdä on samat mitä pystyt itse tekemään.
Postin asiakaspalveluun saa yhteyden myös heidän chatin kautta. Ei maksa mitään ellei käytä maksullista datasiirtoa.

 
Ongelma on siinä, että kun se lähetys menee lajittelukoneeseen logistiikkakeskuksessa, se ohjautuu sen itsevalitun noutopisteen mukaisesti.
Epäilen, että useissa tapauksissa noutopisteeseen voisi vaikuttaa, jos vain tällainen mahdollisuus toteutettaisiin. Ainakin kaikissa niissä tapauksissa, joissa paketin ensimmäinen kirjaus on jättö Postin asiointipisteeseen, paketti ei ehkä edes samana päivänä lähde mihinkään, mutta Postilla on jo yhteys vastaanottajaan ja tieto, mihin paketti on ohjautumassa. Puhumattakaan sellaisista, joissa Postilla on ennakkotieto ehkä päiviä ennen lähetyksen saapumista Postin käsittelyyn.
 
Epäilen, että useissa tapauksissa noutopisteeseen voisi vaikuttaa, jos vain tällainen mahdollisuus toteutettaisiin. Ainakin kaikissa niissä tapauksissa, joissa paketin ensimmäinen kirjaus on jättö Postin asiointipisteeseen, paketti ei ehkä edes samana päivänä lähde mihinkään, mutta Postilla on jo yhteys vastaanottajaan ja tieto, mihin paketti on ohjautumassa. Puhumattakaan sellaisista, joissa Postilla on ennakkotieto ehkä päiviä ennen lähetyksen saapumista Postin käsittelyyn.
Tottakai ennen lajittelua tehty noutopisteen muutos kirjoittanee sähköisen ennakkotiedon ’päälle’. Jos lähetyksen vie ajoissa, se lähtee samana päivänä kyllä eteenpäin. Kuvailemassasi tilanteessa olisi fiksuinta ottaa yhteyttä lähettäjään ja pyytää tätä suoraan lähettämään sen haluttuun paikkaan. Se sähköinen editieto syntyy kun esim omapostissa lähettäjä sen näpyttelee. Yrityksillä toki eri järjestelmä, mutta periaate sama.
 
Yksi ratkaisu on, että silloin kun paketti tulee Postille ja kirjataan reititys omaan noutopisteeseen, vastaanottajalle tulee ilmoitus, jossa kohteen voi vielä samana päivänä vaihtaa.
Tuon kohteenhan voi vaihtaa tiettyyn pisteeseen asti, oliko nyt siihen kunnes se on lajiteltu lähettäjää lähimmässä ohjaus/logistiikkakeskuksessa. En nyt tuolla ole paljoa leikkinyt niin en tähän hätään muista, muutenkin tulee aika suoraan tilattua oman yksikön automaattiin niin saa töistä lähtiessä hakea.
 
Pitänee ruveta soittelemhaa postille maanantaina, kun ei paketin seurannassa ole yhtään mitään tapahtunut 21.12 jälkehe.. Lähetys on vaan rekisteröity.
 
Tuplat. Ostaja kyselly ja mieki postilta mikä homma tuoho ylempää liittye.
Äsken sit seurannassa näky kun jopa yhdeksässä päivässä ouluun asti mennyt... Meniskö seuraavat 9 pv että posti saa paketin etelään asti.
 
Tuplat. Ostaja kyselly ja mieki postilta mikä homma tuoho ylempää liittye.
Äsken sit seurannassa näky kun jopa yhdeksässä päivässä ouluun asti mennyt... Meniskö seuraavat 9 pv että posti saa paketin etelään asti.
Onhan tuossa ollut viikonloppuja ja joulupyhiä välissä ja taisit jossain erämaassa asua joten voihan se kestää. Jos lähetit 21.12. eihän siinä ole kuin 23.12. normaali arkipäivä ja seuraava 27.12. sitten onkin taas viikonloppu.

Jos se lähetys Oulussa on, niin sieltä lähtee alaspäin runkoja kyllä melko hyvin jo. Toki ylihuomenna on pyhä taas.
 
Alkolle pitää kyllä ny peukkua antaa :thumbsup: Tilasin torstain-perjantain vastaisena yönä aamuyön tunteina ilman pikatoimitusta luvattiin paketti perille viimeistään 3.1 ja pikatoimituksella näytti viimeistään 30.12 perillä joka maksaisi 9e . Otin siitä huolimatta ilmaisella kuljetuksella ja oli perillä tänään 30.12 .
 
Matkahuollon perinteinen, tämä ns. last mile ottaa ihmeellisen kauan. Lajiteltu lähetys eilen 30.12. iltapäivällä kahden aikaan Helsingissä, arvioitu saapuminen tähän Espooseen 10km:n päähän keskiviikkona 1.1,2025. Ikävä kyllä tätä ei saanut Postilla niin olisi perillä viimeistään tänään mutta sisältönä nestemäistä ja Posti ei tykkää niistä normipakettien muodossa, eikä ilmeisesti lähettäjätkään koska pitäisi ostaa erilliskösiteltävä -lisäpalvelu.
 
Postin sovellus voisi jotakin ilmoittaa tai varmistaa jos oma noutopiste on asetettu hyvin kauaksi alkuperäisestä toimituspistestä.

Muuton yhteydessä ei tullut mieleen vaihtaa tätä sovelluksesta ja nyt uudelleenohjattu paketti noudettava 200 km päässä automaatissa. Oma moka, mutta vähän tyhmä systeemi.

Ööö, jos asetat itse vaihtoehtoisen noutopisteen, millä tekoälyllä vois päätellä, että et haluakaan enää käyttää sitä? Haen tässä nyt sitä, että mikä triggeröisi tuommoisen kyselyn appiin, että oletko nyt ihan varma? Etäisyys ei oikein toimi yksistään, koska moni nimenomaan tekee siirron esim mökin lähelle.

Ei tuota tarvitse itse ajaa tuota 200km vaan yhteys aspaan, että saisiko toiseen pisteeseen, ottanee pari kolme päivää että hakevat ja lajitellaan uudelleen.
Meni niin kuin ajattelin.

Otin aspaan yhteyttä, sain jonottaa 20 min ja lopulta asian piti olla kunnossa. "Paketti käydään hakemassa ja toimitetaan uudelleen". Hienoa, tämähän kävi kerrankin helposti eikä maksanut mitään! Seurannassakin näkyy merkintä tästä ja uusi noutopaikka asetettu eli ehkä kaikki meni sit oikein.

No eipä mennyt. Eilen paketti käytiin hakemassa ja samalla meni viimeinen noutopäivä täyteen. Seurannassa ei kummallisuuksia. Äsken sit Postista pahoittelupuhelu, että pakettia ei saatu jostakin kummallisesta syystä kuitenkaan käännettyä vaan se on nyt Vantaan lajittelukeskuksessa lajiteltu lähetettäväksi ulkomaille eikä voida enää pysäyttää. Eli kaikki onnistu taas menemään aivan toisin kuin seuranta antoi ymmärtää. "Kannattaa ottaa yhteys lähettäjään".

Ja edelleen. Oma moka alkujaan, kun jäänyt vanha noutopiste päälle muuton aikana. Mutta eipä tässä Postikaan kovin hyviä pisteitä saa.
 
Paketti postitettu lähettäjän toimesta torstai 2.1.2025.Välissä viikonloppu ja loppiainen.
Lähetys on matkalla.
Postin seuranta.Arvioitu saapuminen tiistai 7.1.2025
Muuttui,arvioitu saapuminen keskiviikko 8.1.2025
Taas muuttui,arvioitu saapuminen torstai 9.1.2025
Tuli taas uusi arvio saapumisesta perjantai 10.1.2025
Mikä nyt kusee,vieläköhän muuttuu saapuminen.
 
Pääseekö Postilla vahingossa vapaaksi EU:n ulkopuolisia paketteja, kun nyt laitetaan vielä erillinen "Oletko varmasti maksanut 'enemmän hintaa, mutta vähemmän palvelua'-maksun?"-tarra päälle?
1736437667487.jpg
 
Eipä tuolla Saksassa kiinalähetysten kanssa kauheasti hötkyillä. 01.01.25 saapui Saksaan, ja edelleen on siellä jossain lajittelulinjaston ummenissa. Suomen postin kanssa on ainoastaan hyvät kokemukset näiden ulkomailta tulleiden lähetyksien kanssa.
 
Saisko tähän yksikäsitteisen varman vastauksen - ei essonbaari-mutuilua - että kuka - jos kukaan - on yksityishenkilöiden välisessä kaupassa velvollinen korvaamaan kauppasumman (sis. lähetyskulut), jos Posti (tai muu lähetysfirma) kadottaa paketin? Itse näen, että se ehdottiko myyjä tai ostaja 3. osapuolen toimitustapaa on epäoleellinen vastuukysymysten näkökulmasta, koska molemmat kuitenkin hyväksyi sen kauppoihin ryhtyessään. Nyt ei ole epäselvyyttä siitä oliko paketti hyvin tai huonosti pakattu tai pääsikö se edes Postille asti, vaan myyjän paketin Postiin toimitus on kiistatonta, pakettia etsiskelty Postin toimesta ja ovat todenneet, että valitettavasti kadonnut on.

Mikä on myyjän korvausvastuu, saati velvollisuus edes osallistua asian selvittelyyn? Luullakseni vastuu loppuu paketin Postiin viemiseen ja edellisen virkkeen jälkimmäisen osan kohdalla osallistuminen riippuu moraalista ja hyvästä tahdosta, mutta tästä en ole enää täysin varma.

edit: Lisään vielä, että on heti kaupanteon jälkeen ennen Postiin toimitusta oikeaoppisesti ostajalle jaetut seurantakoodit jne., joiden tiedoista näkyy, että seurantatietojen päivittyminen ja paketin toimitus keskeytyn yht'äkkisesti eräässä vaiheessa, siis siinä, jossa paketti ilmeisesti kadonnut.

edit2: Vielä se lisäys, että mielestäni on ostajan vastuulla vaatia ja maksaa lähetykselle mahdollinen vakuutus, jos sellaista haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on myyjän korvausvastuu, saati velvollisuus edes osallistua asian selvittelyyn?
No siinä mielessä myyjän on pakko osallistua selvittelyyn, koska myyjä on Postin asiakas. Vastaanottaja ei ole asiakas. Lähettäjällä ja Postilla on kuljetussopimus keskenään ja ainoastaan myyjä voi reklamoida tapahtuneesta ja vaatia korvausta Postilta, (mikä on melko mitätön).

Vielä se lisäys, että mielestäni on ostajan vastuulla vaatia ja maksaa lähetykselle mahdollinen vakuutus, jos sellaista haluaa.
Tuohan on kiinni siitä miten asiasta on sovittu ja kirjattu esim kauppakirjaan tai muuten selviää viestinnästä. Jos ei ole sovittu, ei se ole kenenkään vastuulla. Myyjähän sitoutuu lähettämään ja ostaja vastaanottamaan.

Jos lähetys on kiistatta lähetetty niin yksityisten välillä se on järjestään ostajalle voi voi jos lähetys katoaa. Monihan voi kirjata esim ehtoihin nouto tai postitus ostajan vastuulla tms.
 
No siinä mielessä myyjän on pakko osallistua selvittelyyn, koska myyjä on Postin asiakas. Vastaanottaja ei ole asiakas. Lähettäjällä ja Postilla on kuljetussopimus keskenään ja ainoastaan myyjä voi reklamoida tapahtuneesta ja vaatia korvausta Postilta, (mikä on melko mitätön).


Tuohan on kiinni siitä miten asiasta on sovittu ja kirjattu esim kauppakirjaan tai muuten selviää viestinnästä. Jos ei ole sovittu, ei se ole kenenkään vastuulla. Myyjähän sitoutuu lähettämään ja ostaja vastaanottamaan.

Jos lähetys on kiistatta lähetetty niin yksityisten välillä se on järjestään ostajalle voi voi jos lähetys katoaa. Monihan voi kirjata esim ehtoihin nouto tai postitus ostajan vastuulla tms.

Samoilla tiedoilla olen itse liikenteessä. Tässä ostaja Torissa alkoi selittämään ihan suorilta päinvastaista "varmana tietona", että automaattisesti myyjän kuuluu korvata ostajalle kadonnut lähetys postikuluineen. Laittoi lisäksi copy-pastena jotain etsimiänsä random tekstinpätkiä kuluttajansuojalaista, mikä ei tietenkään tässä kohtaa tule kyseeseen.
 
Samoilla tiedoilla olen itse liikenteessä. Tässä ostaja Torissa alkoi selittämään ihan suorilta päinvastaista "varmana tietona", että automaattisesti myyjän kuuluu korvata ostajalle kadonnut lähetys postikuluineen. Laittoi lisäksi copy-pastena jotain etsimiänsä random tekstinpätkiä kuluttajansuojalaista, mikä ei tietenkään tässä kohtaa tule kyseeseen.
Yksityishenkilöiden väliseen kauppaan sovelletaan kauppalakia, joka ottaa kantaa vaaranvastuun siirtymiseen, riippuen siitä mitä kuljetuksesta on sovittu.

 
Lähetyshän on myyjän vastuulla kunnes se on toimitettu vastaanottajalle. Eli myyjän tulee vastata korvaamisesta. Ostaja on maksanut tuotteen, ja myyjä ei ole hoitanut omaa osaansa eli toimittanut tuotetta ostajalle. On sitten Postin ja myyjän välinen asia, miten Posti korvaa myyjälle. Mutta myyjän tulee korvata ostajalle ensin.
 
Yksityishenkilöiden väliseen kauppaan sovelletaan kauppalakia, joka ottaa kantaa vaaranvastuun siirtymiseen, riippuen siitä mitä kuljetuksesta on sovittu.

"
Ostajan oikeudet

22 §


Jos tavaraa ei luovuteta tai se luovutetaan liian myöhään eikä tämä johdu ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta, ostaja saa tämän luvun säännösten mukaisesti vaatia sopimuksen täyttämistä tai purkaa kaupan sekä lisäksi vaatia vahingonkorvausta. Hän saa myös 42 §:n mukaisesti pidättyä kauppahinnan maksamisesta.
"
Nythän tavaraa ei ole luovutettu ostajalle. Eikä ole ostajasta riippuvainen.
 
"
Ostajan oikeudet

22 §


Jos tavaraa ei luovuteta tai se luovutetaan liian myöhään eikä tämä johdu ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta, ostaja saa tämän luvun säännösten mukaisesti vaatia sopimuksen täyttämistä tai purkaa kaupan sekä lisäksi vaatia vahingonkorvausta. Hän saa myös 42 §:n mukaisesti pidättyä kauppahinnan maksamisesta.
"
Nythän tavaraa ei ole luovutettu ostajalle. Eikä ole ostajasta riippuvainen.

Riippuu, mitä kuljettamisesta on sovittu, ks. toinen kappale alta. Luovutus voidaan tietyssä tilanteessa katsoa tapahtuneeksi, kun kuljetusliike saa lähetyksen haltuunsa.

Kuljetuskauppa​


7 §


Jos tavara on kuljetettava ostajalle samalla paikkakunnalla tai alueella, jolla myyjä yleensä huolehtii samankaltaisen tavaran kuljetuksesta, luovutus tapahtuu ostajan saadessa tavaran hallintaansa.

Jos tavara muussa tapauksessa on kuljetettava ostajalle eikä muuta johdu toimituslausekkeesta tai sopimuksesta muuten, luovutus tapahtuu, kun rahdinkuljettaja, joka on sitoutunut kuljettamaan tavaran lähetyspaikkakunnalta, saa tavaran hallintaansa. Jos myyjä itse suorittaa kuljetuksen, luovutus tapahtuu vasta ostajan saadessa tavaran hallintaansa.

Jos tavara on myyty "vapaasti", "toimitettuna" tai "vapaasti toimitettuna" määrätylle paikkakunnalle, sitä ei katsota luovutetuksi ennen kuin se on tullut perille tälle paikkakunnalle.

Vaaranvastuun siirtyminen​


13 §


Vaaranvastuu siirtyy ostajalle, kun tavaran luovutus sopimuksen taikka 6 tai 7 §:n mukaan tapahtuu.

Jos tavaraa ei luovuteta oikeaan aikaan ja tämä johtuu ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta, vaaranvastuu siirtyy ostajalle, kun myyjä on tehnyt sen, mitä luovuttaminen häneltä edellyttää.

Jos ostajan on noudettava tavara muualta kuin myyjän luota, vaaranvastuu siirtyy, kun tavaran luovutuksen aika on tullut ja ostaja on saanut tietää, että tavara on noudettavissa.
 
Lähetyshän on myyjän vastuulla kunnes se on toimitettu vastaanottajalle. Eli myyjän tulee vastata korvaamisesta. Ostaja on maksanut tuotteen, ja myyjä ei ole hoitanut omaa osaansa eli toimittanut tuotetta ostajalle. On sitten Postin ja myyjän välinen asia, miten Posti korvaa myyjälle. Mutta myyjän tulee korvata ostajalle ensin.
Ei välttämättä yksityisten välisessä kaupankäynnissä kuten tuossa jo ylempänä todettiin. Yksityisten välisissä kaupoissa ei ole järjestään mitään oikeuksia. Tavara on siinä kunnossa kuin se on.

Hirveän arvokasta ei kannata postitse yksityisiltä ostaa, pl. postiennakko oikeudella avata lähetys ennen maksua (en muista onnistuuko tämä edes nykyään enää).

Tämäkin keissi olisi täysin erilainen postiennakolla. Ostaja olisi selvinnyt ilman menetyksiä.

Jos ei nyt miljoonista ole kyse, ihan reiluahan tässä olisi molempien osapuolien sopia joku kompromissi aiheen osalta.
 
Mulla tuli paketti tod. nopeasti Aloilta, mutta posti on hillonnut sitä jo viikon ja ei vieläkään valoa tunnelissa. Pistin viestiä chatin kautta ja sanoi, että neljä arkipäivää on ko paketin toimitusaika. No eipä ollut 😬
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 766
Viestejä
4 586 557
Jäsenet
75 488
Uusin jäsen
Timi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom