TML
yolo
Onhan se mutuilua, koska yritin vain netistä selvittää mikä on homman nimi. Kyllähän tuossa sanoinkin että jos, ja arvailin eli mutuilin mistä tämä ero sitten porukan mielestä tulisi. Olettaen ettei pelissä oikeasti olisi 5.1/7.1.......Entäpä jos se onkin niin päin että tuo sinun väite on mutuilua.Sen tiedän varmuudella että peli tukee 5.1/7.1 surroundia kunhan tuo ne vain Windowsin asetuksissa päällä. Minun korvilla kuulostaa siltä että tässä pelissä ei ole mitään HRTF prosessointia. Jos olisi niin ylhäältä tulevat äänet kuulostaisivat oikeasti tulevan ylhäältä. Nyt ne kuulostaa tulevan korvien tasolta, mutta yläpuolella olevien askelinen ääniä on vain alipäästösuodatettu jonka perusteella voi päätellä vihollisen olevan yläpuolella. Toki tuon perusteella ei voi tietää varmuudella käyttääkö peli HRTF vai ei, koska pelin HRTF voi olla vain epäsopiva minun korville. Tämähän on koko HRTF idea ja toimintaperiaate. Ääntä yritetään prosessoida digitaalisella filtterillä samalla tavalla kuin kuuntelijan omat korvat, pää ja ylävartalo muokkaa korviin saapuvaa ääntä. Tinkimättömästi toteutettujen virtuaalisurround kuulokkeiden mukana tulisi tulla korviin työnnettävät mittamikrofonit jolla käyttäjä voi mitata oman HRTF:n. Valitettavasti tällä hetkellä peleissä ja halvoissa kuulokkeissa käytetään vain geneeristä HRTF jonka sopivuus juuri sinun korville on täysin sattumaa.
Kovin vaikealta tuntuu löytää virallista infoa asiasta. Joku FAQ linkki oli virallisille foorumeille, mutta sivu oli jo poistettu.
En tiedä mistä toi tyyppi mun linkin takaa oli tuon HRTF infonsa kaivanut.

Mitkäs ne Windowsin asetukset on millä surround tulee? Ihan vaan playback device spatial sound (Sonic tai Atmos), vai joku muu?
Omista kuulokkeista kyllä löytyisi 7.1 tuki.
Jos tuon pistää ihan kuulokkeiden softasta, niin tuskin sitä tarvitsee Windowsista säätää erikseen.... ?
Voisihan joskus testata tuo päällä onko eroa.