En olekaan hyväksymässä.
En vain ymmärrä LG ajatusmaailmaa, että miten tuollainen voi "olla spekseissä". Olen lukenut noita vastaavia tapauksia eri foorumeilta ja ihmetellyt, miten voi olla näin yleistä. En olisi ikinä ostanut OLEDia, jos olisin tiennyt tuollaisesta "ominaisuudesta".
LG mielestä tosiaan on spekseissään, vaikka eivät ole edes livenä töllöä nähneet, eivätkä suostu huoltomiestä lähettämään.
Mistä nämä "speksit" näkee, jotka sallivat tuon?
Tämä taisi olla sinun ensimmäinen (W)OLED TV?
Olihan itsellekin aikoinaan melkoinen yllätys, kun 77" tuli ostettua viitisen vuotta sitten. Tosiaan eka oma ajatus oli sen nähtyäni, että kyseessä on viallinen mutta eipäs ollutkaan vaan oikeastaan paremminkin yksisarvinen erityisen hyvä yksilö. Juuri tuo hehkutus testeissä ja se kuinka on "paras" näyttö pimeään huoneeseen oikean mustan takia oli mikä kiinnosti itseäni mutta osoittautui, että oikean mustan toiston lisänä on monta muuta pikkujuttua. Mutta itse olen todella kriittinen katselija ja en ole tähän päivään mennessä oikeastaan omistanut yhtään minkään merkkistä näyttöä jonka voisin sanoa olevan ongelmaton (olen jopa vaihtanut repullisen iPhoneja itselleni kelpaamattoman näytön takia).
Tuli silti tuo 83" hankittua mutta olin jo kahlannut kaikki foorumit läpi juuri tämän paneelin osalta niin tiesin tarkalleen mitä odottaa enkä yllättynyt. En toki olisi ostanut tuota muuten mutta sain oman sikahalvalla (huomattavasti halvemmalla kuin nuo BF tarjoukset oli) niin suostuin katsomaan tätä läpi sormien mutta vituttaahan tuo silti välillä. Saa nyt kelvata välikokona ennen siirtymistä yli 90" ruutuun. Ehkä järkevin olisi ollut tuosta aiemmasta 77":sta siirtyä suoraan 98" miniLEDiin mutta vähän arvelutti nämä pari uutta outoa merkkiä mutta epäilenpä, että miniLED kokonaisuutena mahtaa olla monella tapaa parempi vaikka "tähtitaivas" voikin hieman näyttää bloomingia niin eivät kärsi chroma overshootista ja haalean harmaan ongelmista samaan tapaan. Oikeastaan tuo chroma overshoot (kirkas ääriviiva yleensä hiusrajassa sopivassa liikkeessä tietynlaisessa hämärässä kohtauksessa, eli ei näy kaikissa) oli itselleni pienoinen yllätys kuinka paha se on juuri tuossa mallissa (käsittääkseni myös pienemmissä sama), kun sitä ei oikeastaan ollut vanhassa juuri lainkaan.
Itselläni on vuosikymmenten kokemus näyttöjen ongelmien kanssa ja en nyt puhu tästä mainitusta merkistä vaan kaikista muista merkeistä minkä kanssa olen ollut itse tekemisissä, on kokemus ollut, että ns. "speksit" ja termi "within specs" on tullut erittäin tutuksi itselleni - käytännössä lähes kaikilla merkeillä tuo speksi sallii lähes mitä tahansa ja näyttö on varmasti viallinen vasta, kun kuvaa ei tule tai osa kuvaa puuttuu. Hauskinta on juuri se, että otan nyt esimerkiksi pari vuotta sitten hankkimani nelikirjaimisen merkin laatumonitorin jonka kuvassa näkyi huomautettavaa varsinkin hämärässä josta tietty laitoin kuvia tekniseen tukeen ja vastaus oli heti, että viallinen on vaihdetaan uuteen. OK, muuten hyvä mutta uusi oli samanlainen ja seuraava ja sitä seuraava. Tätä jatkui jonkin aikaa en muista montako vaihdoin mutta sitten yllättäen tulikin viestiä, että ei vaihdeta enää. Ihmettelin, että miksei koska minulle sanottiin tuesta selvästi, että on viallinen, vastaus oli jonkin isomman herran kautta (oisko ollut tuotepäällikkö) jotakuinkin, että emme valitettavasti voi täyttää teidän (asiakas) vaatimustasoa, joten emme vaihda enää tuotetta. Eli tuon asian (within specs) voi ilmaista monella tapaa joten tuossa tapauksessa vika olikin virallisesti asiakkaan vaatimustaso.
Asiaa sotkee vielä, että sitten monet jotka kommentoi kuvia ongelmista näillä foorumeilla, ovat sellaisia jotka eivät omista juuri kyseistä mallia tai eivät ole sellaista edes päässeet itse kokeilemaan ja olettavat, että juuri tuonkin kuuluu toimia juuri samoin kuin heidän omansa eri mallin ja koon tai jopa eri tekniikan laitteet, kertoen, että tuo on rikki ja pitää saada korjattua.