OLED TV- ongelmat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mani88
  • Aloitettu Aloitettu
Powerilla on niin vammaista porukkaa, että tuskin edes tietävät, mitä tuo tarkoittaa.
Eivät edes sitä tienneet, että Elcare voi hakea tuotteen suoraan asiakkaan kotoa, vaan neuvoivat minua tuomaan töllön ensin liikkeeseen, josta sitten Elcare sen hakisi.

Mitä olette mieltä, kannattaako minun tuo Elcaren huolto tilata vai onko riskinä, että menee omaan piikkiin "turha käynti" ja kuljetukset?
Kyllä kannattaa katsoa kaikki kortit.Ei jää ainakaan kaduttamaan jälkeen päin.
Entistä enemmän taidan vaan kallistua led tai mini led seuraavaa TV hankkiessa🙏
 
En olekaan hyväksymässä.
En vain ymmärrä LG ajatusmaailmaa, että miten tuollainen voi "olla spekseissä". Olen lukenut noita vastaavia tapauksia eri foorumeilta ja ihmetellyt, miten voi olla näin yleistä. En olisi ikinä ostanut OLEDia, jos olisin tiennyt tuollaisesta "ominaisuudesta".
LG mielestä tosiaan on spekseissään, vaikka eivät ole edes livenä töllöä nähneet, eivätkä suostu huoltomiestä lähettämään.

Mistä nämä "speksit" näkee, jotka sallivat tuon?
Tämä taisi olla sinun ensimmäinen (W)OLED TV?
Olihan itsellekin aikoinaan melkoinen yllätys, kun 77" tuli ostettua viitisen vuotta sitten. Tosiaan eka oma ajatus oli sen nähtyäni, että kyseessä on viallinen mutta eipäs ollutkaan vaan oikeastaan paremminkin yksisarvinen erityisen hyvä yksilö. Juuri tuo hehkutus testeissä ja se kuinka on "paras" näyttö pimeään huoneeseen oikean mustan takia oli mikä kiinnosti itseäni mutta osoittautui, että oikean mustan toiston lisänä on monta muuta pikkujuttua. Mutta itse olen todella kriittinen katselija ja en ole tähän päivään mennessä oikeastaan omistanut yhtään minkään merkkistä näyttöä jonka voisin sanoa olevan ongelmaton (olen jopa vaihtanut repullisen iPhoneja itselleni kelpaamattoman näytön takia).
Tuli silti tuo 83" hankittua mutta olin jo kahlannut kaikki foorumit läpi juuri tämän paneelin osalta niin tiesin tarkalleen mitä odottaa enkä yllättynyt. En toki olisi ostanut tuota muuten mutta sain oman sikahalvalla (huomattavasti halvemmalla kuin nuo BF tarjoukset oli) niin suostuin katsomaan tätä läpi sormien mutta vituttaahan tuo silti välillä. Saa nyt kelvata välikokona ennen siirtymistä yli 90" ruutuun. Ehkä järkevin olisi ollut tuosta aiemmasta 77":sta siirtyä suoraan 98" miniLEDiin mutta vähän arvelutti nämä pari uutta outoa merkkiä mutta epäilenpä, että miniLED kokonaisuutena mahtaa olla monella tapaa parempi vaikka "tähtitaivas" voikin hieman näyttää bloomingia niin eivät kärsi chroma overshootista ja haalean harmaan ongelmista samaan tapaan. Oikeastaan tuo chroma overshoot (kirkas ääriviiva yleensä hiusrajassa sopivassa liikkeessä tietynlaisessa hämärässä kohtauksessa, eli ei näy kaikissa) oli itselleni pienoinen yllätys kuinka paha se on juuri tuossa mallissa (käsittääkseni myös pienemmissä sama), kun sitä ei oikeastaan ollut vanhassa juuri lainkaan.

Itselläni on vuosikymmenten kokemus näyttöjen ongelmien kanssa ja en nyt puhu tästä mainitusta merkistä vaan kaikista muista merkeistä minkä kanssa olen ollut itse tekemisissä, on kokemus ollut, että ns. "speksit" ja termi "within specs" on tullut erittäin tutuksi itselleni - käytännössä lähes kaikilla merkeillä tuo speksi sallii lähes mitä tahansa ja näyttö on varmasti viallinen vasta, kun kuvaa ei tule tai osa kuvaa puuttuu. Hauskinta on juuri se, että otan nyt esimerkiksi pari vuotta sitten hankkimani nelikirjaimisen merkin laatumonitorin jonka kuvassa näkyi huomautettavaa varsinkin hämärässä josta tietty laitoin kuvia tekniseen tukeen ja vastaus oli heti, että viallinen on vaihdetaan uuteen. OK, muuten hyvä mutta uusi oli samanlainen ja seuraava ja sitä seuraava. Tätä jatkui jonkin aikaa en muista montako vaihdoin mutta sitten yllättäen tulikin viestiä, että ei vaihdeta enää. Ihmettelin, että miksei koska minulle sanottiin tuesta selvästi, että on viallinen, vastaus oli jonkin isomman herran kautta (oisko ollut tuotepäällikkö) jotakuinkin, että emme valitettavasti voi täyttää teidän (asiakas) vaatimustasoa, joten emme vaihda enää tuotetta. Eli tuon asian (within specs) voi ilmaista monella tapaa joten tuossa tapauksessa vika olikin virallisesti asiakkaan vaatimustaso. :facepalm:

Asiaa sotkee vielä, että sitten monet jotka kommentoi kuvia ongelmista näillä foorumeilla, ovat sellaisia jotka eivät omista juuri kyseistä mallia tai eivät ole sellaista edes päässeet itse kokeilemaan ja olettavat, että juuri tuonkin kuuluu toimia juuri samoin kuin heidän omansa eri mallin ja koon tai jopa eri tekniikan laitteet, kertoen, että tuo on rikki ja pitää saada korjattua.
 
Viimeksi muokattu:
Tuttua puuhaa herran vuonna 2021 kun telkkaria metsästin... 2 oledia palautu takaisin juurikin tosi pahan bandingin takia. Olin kanssa lg yhteydessä ja tuttu toteamus että normaalia muka on.... Palautui sitten kauppaan ja 3 vuotta oltu tyytyväinen Sonyn Faldiin.
 
Palauttaisin mielelläni, mutta ei enää onnistu, kun on sen 7kk ikää.
Kannattaa sinnikkäästi valittaa myyjälle, kyllä ne yleensä kyllästyy ja lunastaa vanhemmatkin ostokset takaisin. Myös valmistajan suuntaa kannattaa kokeilla, on itselläni jokunen valmistaja lunastanut vehkeitä suoraan mutta ei ole LG:stä kokemuksia.
Tai sitten vain tyytyä tilanteeseen.

Tosiaan painotan jälleen kerran mitä olen täällä hokenut väsymiseen saakka - ajakaa niillä telkkareillanne heti uutena kaikki mahdolliset testikuvat läpi niin ei tule yllätyksiä. Tuossa sinunkin tapauksessa nuo raidat on varmaan näkyneet siellä alusta asti. Moni täällä kehottaa välttämään testikuvia ja ehdottaa pää pensaaseen taktiikkaa mutta tuo on varma keinoa pettyä jossain vaiheessa on oma mielipiteeni.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa sinnikkäästi valittaa myyjälle, kyllä ne yleensä kyllästyy ja lunastaa vanhemmatkin ostokset takaisin. Myös valmistajan suuntaa kannattaa kokeilla, on itselläni jokunen valmistaja lunastanut vehkeitä suoraan mutta ei ole LG:stä kokemuksia.
Tai sitten vain tyytyä tilanteeseen.

Tosiaan painotan jälleen kerran mitä olen täällä hokenut väsymiseen saakka - ajakaa niillä telkkareillanne heti uutena kaikki mahdolliset testikuvat läpi niin ei tule yllätyksiä. Tuossa sinunkin tapauksessa nuo raidat on varmaan näkyneet siellä alusta asti. Moni täällä kehottaa välttämään testikuvia ja ehdottaa pää pensaaseen taktiikkaa mutta tuo on varma keinoa pettyä jossain vaiheessa on oma mielipiteeni.
Täytyy yrittää.

Ostin tuon töllön ns. Sokkona, koska liikkeessä ei ollut sitä testattavana. Meni myös "kalibroinnin" kautta. Pääsin siis omaa yksilöäni kokeilemaan vasta kotona.

En olisi ikinä voinut kuvitellakaan, että OLED voi olla tuollainen. Olen aina kuvitellut, että OLED on nimenomaan se tekniikka, joka tarjoaa virheetöntä kuvaa. Tietty olisi voinut netistä lukea etukäteen OLEDin ominaisuuksista, mutta annoin myyjäliikkeiden hyvien arvosteluiden hämätä.
 
Muutenhan kuva on toki äärimmäisen hyvä.
Jos ei muuten onnistu takuun puitteissa vaihto/ hyvitys niin kylmästi vain myyntiin esim. Torin kautta. Ehkä kaikki ei ole niin allergisia noille oledin vertical bandingille. Kaikista sitä löytyy .. Jossain yksilössä enemmän kuin toisessa. Turhaa sä hakkaat päätäsi sen kanssa. Vaihtoon vaan ja kärsii erotuksen nahoissasi. Seuraavaa miettiessä kannattaa katsoa muitakin vaihtoehtoja kuin oledia.
 
Voi persaus, nyt meni omasta Philipsistä paneeli...vaalealla/valkoisella kuvalla koko töllön läpi menevä raita ja yksi kuollut pikseli. Tänään sit Poweriin kyseleen mitä tehdään 😔
 
Täytyy yrittää.
Sen verran vielä omista kokemuksista eri valmistajien tuotteiden kanssa, että älä tyydy ainoastaan myyjän kertomaan, että voi voi nyt on liian myöhäistä koska ei rivimyyjillä ole natsoja kovin paljoa käyttää mitään harkintaa ja tehdä poikkeuksia. Yritä saada käsiisi joku korkeampi pomo, itse mennyt parissa tapauksessa ihan eri maan johdon puoleen, niiltä sitten tulee mahtikäsky alaspäin oikealle toimistolle, että hoitakaapa tuo asiakas pois päiväjärjestyksestä ja purkakaa kauppa tai jotain vastaavaa. Vaatii pitkää pinnaa ja kannattaa asiallisesti ja kohteliaasti asiansa esittää mutta olla jämäkkä ja perustella ongelma.

Ostin tuon töllön ns. Sokkona, koska liikkeessä ei ollut sitä testattavana. Meni myös "kalibroinnin" kautta. Pääsin siis omaa yksilöäni kokeilemaan vasta kotona.
Ei näitä missään myymälän valaistuksessa muutenkaan näe, joten tuskin olisi paljoa muuttanut tilannetta.

En olisi ikinä voinut kuvitellakaan, että OLED voi olla tuollainen. Olen aina kuvitellut, että OLED on nimenomaan se tekniikka, joka tarjoaa virheetöntä kuvaa. Tietty olisi voinut netistä lukea etukäteen OLEDin ominaisuuksista, mutta annoin myyjäliikkeiden hyvien arvosteluiden hämätä.
Foorumeja on tosiaan hyvä aina lueskella etukäteen. Ja lohdutuksena, kaikissa näyttötekniikoissa on jotain puutteita/ongelmia. Mutta tosiaan testeissä ei välttämättä kerrota aina niin tarkkaan näistä ja jopa jossain foorumeille "gurut" saattaa liputtaa jollain tavalla kelvottomien vehkeiden puolesta. Tuli tuohon törmättyä videotykkien kivikautena kyllä monta kertaa. Yleensä aina on hehkutettu näyttölaitetta jossa on korkea kontrasti ja mahdollisimman musta musta välittämättä muuten juuri mistään muusta kuvaan vaikuttavasta asiasta. Kyllä tuli jokunen tykki juuri tuon takia hankittua ja todettua, että onpa muuten ihan perseestä kuva muilta osin mutta nuo kaksi asiaa oli sen hetken parhaimmistoa. Vähän meinasi harmittaa, kun tilautti itselleen yli 30k mummon markkaa maksaneen tykin.

Muutenhan kuva on toki äärimmäisen hyvä.
Ajallisesti mitä kerroit tuossa niin vaikuttaa, että hankit omasi valoisaan aikaan. Kävikö nyt niin, että iltojen pimetessä tuo alkoi sitten vasta vaivata eka kertaa tai ainakin enemmälti vai katseletko aina pimennetyssä tilassa? Voisiko totuttelu sitten auttaa tai valaistuksen muokkaaminen tätä varten. On toki laastaripaikka tuollainen ja OLEDia pitäisi katsoa pimeässä, että siitä on oikeastaan mitään hyötyä, joten siinä mielessä en edes ymmärrä miksi myydä valaisimen ja OLED-TV yhdistelmääkin eri merkillä.
 
Muksut katsoo päiväsaikaan ja itse ehdin sohvalle vasta illalla, kun on pimeä. Jotenkin en vain alussa kiinnittänyt huomiota tai en katsonut sellaista materiaalia, jossa tuo olisi näkynyt.
 
Jotenkin en vain alussa kiinnittänyt huomiota tai en katsonut sellaista materiaalia, jossa tuo olisi näkynyt.
Juuri jotain tällaista ounastelin ja kesällä on varmaan ollut sen verran valoisaa illalla. Se on nimenomaan paljon kiinni myös materiaalista, toisinaan itselläkin menee viikko pari ettei mitään ongelmallista materiaalia tule eteen ja sitten taas voi olla useampi päivä peräkkäin, että näkyy ihan liikaa. Se on niin paljon kiinni materiaalista, asetuksista ja katselu olosuhteista. Minkälaisilla asetuksilla muuten oli telkkari (mikä kuvatila, gamma ja OLED-valon arvo), kun otit nuo kuvat ja minkälainen kamera? Meinaan vaan, että ei nuo postaamasi seeprakuvat edes ihan hirveiltä näytä 83:lle, olen nähnyt paljon pahempiakin. Ja kamerasta riippuu myös kuinka pahasti repii ne detailit, en viitsi omasta edes postata kuvia, kun tuo 15 Pro Max ylivalottaa yökuvauksella oletuksena ne niin, että näyttää pahemmalle kuin nuo sinun postaamat kuvat.

Mutta tosiaan se kannattaisi alussa aina ajaa ne testikuvat läpi vaikka tälläkin foorumilla lähes kaikki on sitä mieltä, että tätä ei pitäisi mennä missään nimessä tekemään, kun kerran löytää kuvan viat niin he haittaa. Mutta pää pensaaseen metodi kostautuu sitten juuri tällä tavalla, ikävä kyllä.
 
Ja sitten noissa telkkareissa on sellainen homma että kerran kun sen huomaat ja tajuat niin alkaa oikein kyttäämään milloin se näkyy. Lcd tekniikan telkkareissa samanlaisen vitutuksen aiheuttaa paha dse.
 
LG OLED evo C3 4K TV OLED83C34LA töllö. Ostettu huhtikuussa. Aloin nähdä tuollaista pystyraitaa ja muuta häröä kuvassa. Useita foorumeita lukeneena totesin, että on aika yleistä ja LG käynyt vaihtamassa paneeleita takuuseen.

Vaan minun töllöä ei LG suostu korjaamaan. Sanovat, että eivät näe kuvissa mitään virheitä ja että menee spekseihin. Pyysin lähettämään huoltomiehen ja lupasin maksaakin, mutta eivät lähetä.

Asiasta oltu yhteydessä Poweriin, kuluttajansuojaan ja tavarantarkastajaan. Power ei auta, sanoo, että minun pitää hoitaa takuuasiat itse LG:n kanssa. Tavarantarkastaja sanoi, että saan itse harkita, että kannattaako minun maksaa hänen palkkiotaan, kun LG ei siitä huolimatta välttämättä muuta kantaansa.

Nuo pystyraidat näkyvät todella häiritsevästi ihan kesken ohjelmienkin. Enemmänkin on kuvia ja kaikki lähetetty myös lg:lle. Kaikki pikselinpuhdistukset yms säädöt/resetoinnit kokeiltu, mutta tuloksetta.

Syyskuun lopulla aloitin kirjeenvaihdon LG:n kanssa, eikä homma ole edennyt mihinkään. Soitin suoraan Elcarelle ja sieltä sanottiin, että pitää vain heidän sivuiltaan tilata huolto ja tulevat hakemaan huoltoon. Onko kuitenkin riskinä, että toteavat sielläkin menevän spekseihin ja laskuttavan minua turhasta huollosta?

Ideoita, mitä tehdä?

20241127_193331.jpg


20241127_193431.jpg


20241127_193640.jpg


20241127_193845.jpg


20241127_194021.jpg


20241127_194121.jpg


20241127_193132.jpg

Alla omat kokemukset LG asiakaspalvelusta isomman oledin kanssa kuukausi taaksepäin. Itsellä oli nuo ihan samat raidat, mutta vaakatasossa. Huollon jälkeen voi taas keskittyä sisältöön, eikä raitoihin.

Jaanpa tännekkin viimeaikaisen ja lopulta onnistuneen huollon kokemukset uudelle LGn oledille. Kyseessä on siis uusi LG 77C3 jossa erottui ensimmäisestä käynnistyksessä lähtien DSE, vaakaraitaa ja pystyraitaa ihan suoratoistopalveluistakin. Paneelin lämmetessä nuo viat alkoi erottua vielä selvemmin. Kirkkaissa kohtauksissa tuota ei suoraan erottanut muuta kuin kuvan "likaisuutena", mutta lähes mustissa kaikki tuli ns. ritilän läpi. Allaolevasta huonolaatuisesta kuvastakin näkee vähän tuota vaakaraita.
20241001_202428.jpg

Lyhyesti:
LGn asiakaspalvelu 1/5
Gigantti ja paikallinen huolto 5/5

Ensin tein huoltopyynnön suoraan LGlle, josta tuli parin viikon päästä vastauksena "Emme suosittele huoltoa". Tämä oli sähköpostilla ja en osaa sanoa olisiko vastaus ollut eri chatin kautta tai uudelleen spostilla yrittämällä.

Tein sitten huoltopyynnön Elcaren kautta ja vastaus tuli samana päivänä automaattisten tulosteiden kanssa joilla tv olisi pitänyt postittaa huoltoon. Ostin kuitenkin tuon 5 vuoden lisätakuun on-sitellä ja sen mainittuani ohjasivat suoraan paikalliselle teknikolle. Teknikoltakin taisi tulla soitto jo seuraavana päivänä ja osat oli kuulemma tilattu (uusi paneeli ja näytönohjain). Osat tuli noin viikon päästä ja ennen huoltoon noutoa paikanpäällä vielä katsottiin, että kyllähän siellä nuo em. viat saa oikeasti näkyviin. Sovittiin että huoltoa ei tehdä paikanpäällä, koska uuden paneelin pakkauskin oli jo sen verran iso. Paneelin kuulemma vaihtaa alle tuntiin ja nouto/palautus sovittiin haluamilleni ajoille. Uusilla osilla noita ongelmia ei enää ole, mutta sen kyllä huomaa jo ettei tämä uusi paneelikaan ole täydellinen. Jokatapauksessa ellei uusia vikoja ilmene/huomaa tuntien myötä, niin kuva on nyt sitä hyvää mihin Oledeissa on tottunutkin.

Tämän perusteella jäinkin miettimään, että oliko tuo Gigantista ostettu lisätakuu todellakin se taikasana jolla nuo lähtee oikeasti huoltoon? Tässä tapauksessa ei ilmeisesti tuota lisätakuuta ollut ostettu? Powerilla ei kyllä taida olla Gigantin vastaavaan verrattuna niin kattavat lupaukset tuon lisätakuun suhteen.
 
Itsellä oli nuo ihan samat raidat, mutta vaakatasossa. Huollon jälkeen voi taas keskittyä sisältöön, eikä raitoihin.
Uusilla osilla noita ongelmia ei enää ole, mutta sen kyllä huomaa jo ettei tämä uusi paneelikaan ole täydellinen. Jokatapauksessa ellei uusia vikoja ilmene/huomaa tuntien myötä, niin kuva on nyt sitä hyvää mihin Oledeissa on tottunutkin.

Tuo vaakaraita johtunee eri syystä, joten sinänsä voi olla myös vika.
Onko muuten mitään pystyraitaa nyt missään tilanteessa? Esim. Dune 2 n. 31-32 min eteenpäin? Vai saako automaattisesti yksisarvisen huollosta? Jäi mietityttämään mitä tarkoitit sillä ettei uusi paneeli ole täydellinen.

Tämän perusteella jäinkin miettimään, että oliko tuo Gigantista ostettu lisätakuu todellakin se taikasana jolla nuo lähtee oikeasti huoltoon?
Ehkä lisätakuulla saa jotain extraa koska onsiteä kauppaavat käsittääkseni koko maahan. Vakiotakuussa riippuu kaupungista.
Eikö tuo Elcare liity Giganttiin jotenkin vai olenko ymmärtänyt väärin? On Elcare takuu mutta myös Elcare huoltoliike joka myös hoitaa takuuhuollot normaalisti? :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tuo Elcare liity Giganttiin jotenkin vai olenko ymmärtänyt väärin? On Elcare takuu mutta myös Elcare huoltoliike joka myös hoitaa takuuhuollot normaalisti? :hmm:
Gigantti osti aikoinaan palasen Infocarea, joka nyt on siis Elcare huolto. Toimii monien merkkien merkkihuoltona, kuten oli jo Infocaren aikaan.
 
Gigantti osti aikoinaan palasen Infocarea, joka nyt on siis Elcare huolto. Toimii monien merkkien merkkihuoltona, kuten oli jo Infocaren aikaan.
Mielenkiintoista. Erityisesti se, että tuon saman huollon puitteissa Gigantilta saa ostaa onsitea kaikkialle mutta sama huoltoliike pelkällä LG:n vakiotakuulla riippuu kaupungista.
 
Mielenkiintoista. Erityisesti se, että tuon saman huollon puitteissa Gigantilta saa ostaa onsitea kaikkialle mutta sama huoltoliike pelkällä LG:n vakiotakuulla riippuu kaupungista.
Tuo toki on Gigantin tarjoama laajennettu palvelu normaalin takuun päälle ja on-sitesta siinä maksetaan pikseli- ja kiinnipalamisturvan ohella. Vakiotakuut monesti on varsin minimiin vedetty minkään lisäarvon osalta.
LG jossain vaiheessa kauppasi sitä omaa laajennettua takuutaan, mutta en nyt enää löytänyt verkkosivua sille ja muistelisin ettei sivulla missään otettu kantaa kiinnipalamiseen.

Mitä isomman ja arvokkaamman ruudun hommaa, niin sitä suositeltavampaa on se hankkia Gigantista tuon lisätakuun kanssa.
65C9 kanssa tuo maksoi jo itsensä takaisin, kun meni paneeli vaihtoon kuolevien pikselien vuoksi ja monitorina toimivassa 42C2 on vielä vajaa 3 vuotta lisätakuuta jäljellä (ilman on-site, koska on melko kevyt ja kulkee hyvin autossa).
 
Tuo toki on Gigantin tarjoama laajennettu palvelu normaalin takuun päälle ja on-sitesta siinä maksetaan pikseli- ja kiinnipalamisturvan ohella. Vakiotakuut monesti on varsin minimiin vedetty minkään lisäarvon osalta.
Ajattelin tuota, että se lisätakuu 5 vuotta mitä ne kauppaa, että olisi tavallaan jatkoa vain normaaliin 2 vuoden takuuseen mutta on siinä ilmeisesti sitten lisäetuja muutenkin kuten tuo onsite joka paikkaan. Mutta silti vakiotakuussa silti luulisi, että onsite joko kuuluu tai ei kuulu lainkaan mutta tässä onkin riippuvainen kaupungista.

Mitä isomman ja arvokkaamman ruudun hommaa, niin sitä suositeltavampaa on se hankkia Gigantista tuon lisätakuun kanssa.
65C9 kanssa tuo maksoi jo itsensä takaisin, kun meni paneeli vaihtoon kuolevien pikselien vuoksi ja monitorina toimivassa 42C2 on vielä vajaa 3 vuotta lisätakuuta jäljellä (ilman on-site, koska on melko kevyt ja kulkee hyvin autossa).
Toki näinkin mutta, kun saman sain tyyliin puoleen hintaan jostain nettikaupasta niin otin riskin.
Tosin kyllä nyt alkoi kiinnostaa, että saisiko nämä 83 raitapaneelit vaihdatettua huollossa yksisarvisiin kuitenkin.
 
Ajattelin tuota, että se lisätakuu 5 vuotta mitä ne kauppaa, että olisi tavallaan jatkoa vain normaaliin 2 vuoden takuuseen mutta on siinä ilmeisesti sitten lisäetuja muutenkin kuten tuo onsite joka paikkaan. Mutta silti vakiotakuussa silti luulisi, että onsite joko kuuluu tai ei kuulu lainkaan mutta tässä onkin riippuvainen kaupungista.


Toki näinkin mutta, kun saman sain tyyliin puoleen hintaan jostain nettikaupasta niin otin riskin.
Tosin kyllä nyt alkoi kiinnostaa, että saisiko nämä 83 raitapaneelit vaihdatettua huollossa yksisarvisiin kuitenkin.
Tuolla lisätakuun kuvauksessa on linkitettynä tuo vakuutusehdot-PDF (jännästi nimetty, kun erikseen sanotaan ettei ole vakuutus vaan jatkotakuu), jossa mainitaan:

Laajennettu Elcare-takuu astuu voimaan ostopäivästä ja on voimassa kuitille merkityn ajan mukaisesti.
Esimerkiksi 5 vuoden Elcare-takuu ei suoraan pidennä valmistajan kahden vuoden takuuta viidellä vuodella, vaan on voimassa ostopäivästä viisi vuotta ja kattaa vuodet kolme, neljä ja viisi, joita valmistajan takuu ei enää kata.


Tuosta nyt sitten monia tulkintoja, mutta itse näen, että koska alkaa ostopäivästä, niin tällöin lisätakuun erityisehdot ovat voimassa myös ostopäivästä.

Raidoista paha mennä sanomaan, mutta ketju takuuvaatimukselle hieman muuttunee, eli Gigantin/Elcaren kanssa ei tarvinne LG:n tuen kanssa painia että meneekö toleransseihin vai ei, mutta molemmissa tapauksissa tuomion antaa Elcare, jos pääsee jatkokierrokselle.
 
Tuolla lisätakuun kuvauksessa on linkitettynä tuo vakuutusehdot-PDF (jännästi nimetty, kun erikseen sanotaan ettei ole vakuutus vaan jatkotakuu), jossa mainitaan:

Laajennettu Elcare-takuu astuu voimaan ostopäivästä ja on voimassa kuitille merkityn ajan mukaisesti.
Esimerkiksi 5 vuoden Elcare-takuu ei suoraan pidennä valmistajan kahden vuoden takuuta viidellä vuodella, vaan on voimassa ostopäivästä viisi vuotta ja kattaa vuodet kolme, neljä ja viisi, joita valmistajan takuu ei enää kata.


Tuosta nyt sitten monia tulkintoja, mutta itse näen, että koska alkaa ostopäivästä, niin tällöin lisätakuun erityisehdot ovat voimassa myös ostopäivästä.
Itsekin kyllä tuosta ehtojen sanamuodosta tulkitsen, että tämän lisätakuun erityisehdot olisi heti ostopäivästä alkaen.
Lähinnä itse tuossa tosiaan ihmettelin vain sitä, että kun tuo Elcare on kuitenkin se huoltoliike niin normitakuu kuin Gigantin lisätakuussa ja koska LG kuitenkin onsitea jossain kaupungeissa normitakuun puitteissakin kuulemma tarjoaa niin miksei joka paikassa, jos Elcarella selkeästi on puitteet hoitaa se koko maassa. Varsinkin isompien 77" tai 83" lähettely on kyllä melko vaikeaa ja itse en kovin innokkaasti tuollaiseen lähtisi ellei ole 100% varma, että paneeli vaihdetaan ja todetaan, että ongelma myös poistui täysin, ja että kuljetus ainakin takaisinpäin tapahtuu suunnilleen samanlaisessa pakkauksessa kuin uutena paneelissa tehtaan suojakelmu paikallaan. Voi olla muuten melko pieksetyn näköinen toosa, jos se jossain kuplamuovissa seilaa pitkin maata, etenkin jos tulee takaisin laskun kera testattu OK viestillä...

Raidoista paha mennä sanomaan, mutta ketju takuuvaatimukselle hieman muuttunee, eli Gigantin/Elcaren kanssa ei tarvinne LG:n tuen kanssa painia että meneekö toleransseihin vai ei, mutta molemmissa tapauksissa tuomion antaa Elcare, jos pääsee jatkokierrokselle.
Näin on. Siksi itse seuraankin mielenkiinnolla miten tuolle kysyjälle käy. Jos tulee "yksisarvista" takaisin niin täältä lähtee kanssa oma kierrokselle heti.
Mutta tosiaan mitä olen lukenut tästä mallista monien maiden foorumeita niin odotukset ei ole korkealla. Tosin valtaosa luetuista jutuista on ollut sellaisilta, jotka ovat tyytyneet palauttamaan ja ostamaan uutta perään. Olisi jännä tosiaan kuulla onko huollon kautta paremmat senssit onnistua toisin kuin tuossa palautus/osto rumbassa.
 
Tuo kaikille tutun Avsforumin seepraketjun lisäksi näyttää olevan hyvin juttua näihin liittyen Saksan foorumilla:
http://www.hifi-forum.de/viewthread-312-2625-80.html#3969
Tuosta alkaen oli useampi sivu. Pitäisi joskus kahlata kokonaan läpi vielä kääntäjän kanssa tuo koko ketju, olin huomaavinani jotain kommenttia 97" osalta myös.
Tuossa myös jotain tähän liittyen Blu-Ray foorumilla: https://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=367014
Onneksi itsellä ei ole minkäänlaista tinttiä kirkkaammassa kuvassa, se on aivan ehdoton ei ei itselle. Mutta tuossa 5% ja alle kyllä on aika tasaisesti ympäri paneelia, kun tuota pimessä tuijottaa puolisen minuuttia niin alkaa huomata magentaa väriä.

Käsittääkseni tuo 83" paneeli on melko lailla samaa WBE:tä C2 ja C3 ilmeisesti myös C1. Mutta myös eX-paneelia voi olla, ainakin jenkkilässä muistelen jonkun laittaneen kuvia myös 83C3:sta uudemmalla eX-paneelilla.
Myös britti avforums.com on ollut juttuja hajanaisissa ketjuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni tuo 83" paneeli on melko lailla samaa WBE:tä C2 ja C3 ilmeisesti myös C1. Mutta myös eX-paneelia voi olla, ainakin jenkkilässä muistelen jonkun laittaneen kuvia myös 83C3:sta uudemmalla eX-paneelilla.
Myös britti avforums.com on ollut juttuja hajanaisissa ketjuissa.
Eikös nuo 83'' ole ihan C1 lähtien olleet WBE, eli "EVO" eli EX. Vai puhutaanko nyt EX paneelin jostain eri generaatioista?

Edit:
Both Evo and EX are marketing terms.
WBE is a code for the panel (or 3S4C).
Evo used the 2021 WBE panel before the sub pixel design was optimized.
The 83in panels came in later in 2021 with WBE and slightly modified design (I refer to them as WBE 1.5).
The 2022 WBE panels with updated sub pixel structure are the panels used in "EX" marketing. People tie the marketing name to the panel though so when other companies use the panels most will say they are "EX".
Saying 2022 WBE module would be the most accurate way to describe the panel alone.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös nuo 83'' ole ihan C1 lähtien olleet WBE, eli "EVO" eli EX. Vai puhutaanko nyt EX paneelin jostain eri generaatioista?
Siis tuo EX on käsittääkseni jokin uusin versio/variantti WBE-paneelista ja tuon näkee ihan käytännössä jo siitä, että onko iso pixelien puhdistusaika 1h (2000h välein) vai 10min (500h välein). Voi siis katsoa suoraa normimenuista paljonko se kertoo aika-arvioksi tuolle isolle putsaukselle.
Tuo 83" on lukemani perusteella siis aika lailla vanhempaa paneelia verrattuna 77" tai pienemmät ja tulkintani mukaan (voin olla tietty ihan väärässä) olisi 83C1 - 83C3 malleissa sama paneeli edelleen mutta noissa pienemmissä on kai ollut jo pari vuotta se EX. Mutta olen muistaakseni juuri avsforumilla nähnyt ainakin yhden postaavan kuvan 83C3:sta jossa EX-paneeli liekö sitten koskee jotain eri markkinaa tai onko näitä sekaisin näissä tjsp. koska ihan hiljattain olen tuolla nähnyt 83G3:sta omistajan kommentteja, että on edelleen tuo 1h kesto /2000h väli. Ehkä uusimmassa 84C4:ssä on sitten kaikissa EX. Kovin vähän kommentteja tästä löytyy vielä.
Tuossa jotain mitä Avsforumilla oli tästä mainintaa: https://www.avsforum.com/threads/20...250717/page-86?post_id=61712194#post-61712194
Myös tuossa aiemmin linkkaamassani Saksan foorumin ketjussa tätä aihetta käsitellään.
Pitäisi lukea ajan kanssa läpi koko ketju.

Haa, tuosta jo aiemmin linkkaamastani Saksan foorumilta, löytyi myös ihan oma "seepraketju". Tuossa joku on huollon kautta korjauttanut 83C2-mallin (jossa näyttää olevan juuri mainittu ongelma ollut):
http://www.hifi-forum.de/viewthread-312-287-204.html#10236
http://www.hifi-forum.de/viewthread-312-287-205.html#10292
Joten kyllä huolto näihin paneeleja vaihtaa mutta ei tuo lopputulos tainnut tyydyttää tuota henkilöä silti.
Tuossa ekassa kuvassa tosin se väärä testivideo, jossa tuo 5% on oikeasti lähempänä 10%.
 
Viimeksi muokattu:
^ 2022: This year's 8-series OLED TVs from Philips comes with the more efficient OLED EX panel

Itselläkin pari kpl näitä EX paneelilla varustettuja 807 aikanaan ollut.
 
Itselläkin pari kpl näitä EX paneelilla varustettuja 807 aikanaan ollut.
Kyllä se noissa pikkuvehkeissä on ollut jo pitkään käytössä mutta tuo 83" on eri juttu. En tiedä miten on 97" osalta sitten. Jotain tuossa Saksan foorumin ketjussa tuotakin sivuttiin.

EDIT: Tuolla Avsforumissa oli tosiaan ainakin tuo yksi, jossa 83C3:ssa EX paneeli (10min iso pikselien puhdistusaika):
https://www.avsforum.com/threads/20...64219/page-630?post_id=63261205#post-63261205
Ilmeisesti näyttää tuollaiselta, jos tuo on nyt samasta vehkeestä kuvat kuin mistä tuo valikko: https://www.avsforum.com/threads/20...64219/page-645?post_id=63324564#post-63324564
Raati tuolla ehdottelee, että pidä tuo.
 
Viimeksi muokattu:
Voi persaus, nyt meni omasta Philipsistä paneeli...vaalealla/valkoisella kuvalla koko töllön läpi menevä raita ja yksi kuollut pikseli. Tänään sit Poweriin kyseleen mitä tehdään 😔
Samaa paskaa tämä tuntuu olevan oli merkki mikä tahansa.
Tässä Philipsin vastaus.

" Ymmärrämme huolesi televisiosi pikselivirheestä ja vaakaviivasta. Olemme analysoineet ongelman huolellisesti, ja vaikka tunnustamme pettymyksesi, olemme päättäneet, että havaitut viat ovat näyttöpaneelien alan standardin mukaisia.
Valitettavasti nämä pienet puutteet ovat joskus väistämättömiä valmistusprosesseissa. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa."
 
Yksittäisen pikselin ymmärtäisin mutta vaakaraita nyt jo varmaan näkyy ihan käytössäkin?
 

Tästähän on toisaalta hyvä lähteä liikenteeseen kun Philips on myöntänyt ja tunnustanut että vika siellä on.

Ihan toinen asia on sitten taas onko jollain valmistajien mielipiteillä mitään tekemistä Suomen kuluttajansuojalainsäädännön kanssa.
 
Yksittäisen pikselin ymmärtäisin mutta vaakaraita nyt jo varmaan näkyy ihan käytössäkin?
Kyllä näkyy vaaleilla/valkoisella kuvalla esim. lätkää katsoessa.
Huvittavaa tässä on se kun kävin Powerissa niin sieltä annettiin puhelinnumero mistä voi tilata huollon ja huoltomies tulisi kotiin korjaamaan töllön. No sit soitin annettuun numeroon niin sieltä hoonosoomi vastas ja pyyteli mailiin kuvia ja ne kun toimitin niin sain edellämainitun vastauksen.
 
Viimeksi muokattu:
Soitin uudestaan Elcareen ja nyt he sanoivat, että noudatta at LG:n ohjeistusta, eivätkä suosittele tilaamaan huoltoa, mikäli en halua itse maksaa.
Aikaisemmin sanoivat, että kannattaa tilata huolto.

Menee kyllä yli ymmärryksen nää touhut.

Pitää vaan odotella sitä kuluttajasuojan päätöstä asiaan.
 
Soitin uudestaan Elcareen ja nyt he sanoivat, että noudatta at LG:n ohjeistusta, eivätkä suosittele tilaamaan huoltoa, mikäli en halua itse maksaa.
Aikaisemmin sanoivat, että kannattaa tilata huolto.

Menee kyllä yli ymmärryksen nää touhut.

Pitää vaan odotella sitä kuluttajasuojan päätöstä asiaan.
Aika kauan saat sit kyl odotella, sanoisin et paras bet on yhä viedä se vaan liikkeeseen josta ostit ja sanoa et hoitakaa. Ehkä se jotain maksaa, mutta se riski pitää vaan ottaa ja voihan kuluista joita ei korvata sittten valittaa kuluttansuojaan. Muutenki aika klassista kun ei haluta korjata et aletaan pompotteleen ja antaan aina uusia paikkoja jonne soitella ja saa aina eri vastauksia.
 
Kestää tosi kauan kuluttajasuojan kautta tuollainen. Hae suoraan kaupan purkua myyjältä. Katsoitko noita aikaisempia linkkejä? Pahoin pelkään, että huolto oli oikeassa.
 
Olen katsonut kaikki aiemmat linkit.

Eli myyjäliike saa myydä paskaa kertomatta tästä asiakkaalle? Menee "ominaisuutena".

Kovistelen myyjäliikettä seuraavaksi.

Lg:n vastaus tänään:

"Me näemme täältä että tässä TV:ssä kaikki toimii niinkuin pitääkin. Vikaa ei näe kun vain tumalla näytöllä joss ei ole mitään kuvaa joka ei ole normaalia katsomista.
Kuluttajasuoja on jo ottanut tänne yhteyttä ja olemme lähettäneet heille tästä kaikki tiedot.
Meidän ei täältä tarvitse lähettää dokumentteja siitä että tämä on normaalia toimintaa sillä me kerromme teille että tämä on normaalia toimintaa"
 
Esimerkiksi myydäänhän koko ajan "valovuotoisia" reunavalaistuja IPS-näyttöjä joissa on tämä melko yleinen ominaisuus, että loistaa taskulampun tapainen kirkkaus jossain kohdassa tai kohdissa hämärässä kuvassa, eikä tuollaisesta kerrota joka tuotteen kohdalla erikseen. Minun silmään tuollaiset on rikki.

Tuo on vähän hankala tilanne, kun jokin näyttää asiakkaan silmään paskalta mutta kyseessä onkin ominaisuus.
Sitä on turha korjata, jos lopputulos on jotakuinkin samanlainen.
Olin itsekin aivan ällistynyt, kun ensimmäisen OLEDin ostin, omaan silmään oli selvästi rikki mutta oikeasti se olikin valioyksilö.
Tosiaan huomasit varmaan noista linkeistä, että kyseinen koko on vielä vähän hankalampi tapaus.

Se mitä itsellä on kokemusta kuluttajasuojan kautta käsittelystä, niin yleensä ne pyytää hankkimaan lausunnon viasta esimerkiksi tavarantarkastajalta tuollaisessa tilanteessa. Mitkä lie sitten tavarantarkastajan kriteerit näissä, aletaanko pimeässä katsomaan 1-10% harmaata testikuvaa vai laitetaanko kauniit ja rohkeat pyörimään valot päällä ja katsotaan näkyykö jotain selvästi vikaa.

Mutta mielenkiinnolla kuuntelen miten tapauksessasi käy, josko näihin jotain kautta järjestyisi virheetön paneeli.
 
Viimeksi muokattu:
Saatiin powerin kanssa sovittua että Philips lähtee pyhien jälkeen huoltoon. Kai tuohon sitten paneeli vaihdetaan.
Mitäköhän tuollaisesta 77" 807 Philipsistä voisi pyytää jos sen myis huollon jälkeen ja ostais tilalle TCL:n 98" miniledin🤔
 
Saatiin powerin kanssa sovittua että Philips lähtee pyhien jälkeen huoltoon. Kai tuohon sitten paneeli vaihdetaan.
Mitäköhän tuollaisesta 77" 807 Philipsistä voisi pyytää jos sen myis huollon jälkeen ja ostais tilalle TCL:n 98" miniledin🤔
Tuohan on ihan selvää, että tuollaisen kuuluu mennä takuuseen tai virhevastuuseen. Pikseliraita, joten siinä on jo laskennallisesti yli 2000 "kuollutta" alipikseliä silloin. Sinänsä jännää, että "premium" merkin valmistajan huolto alkoi tuollaisesta edes vänkäämään, joku LG:kin vaihtelee nuo ihan suorilta käsittääkseni.

Arvoa tuollaisella käytettynä tuskin on kuin joku korkea 3 numeroinen summa. Tuollaisen siirtely on jo logistinen painajainen, kun kerran on myymäläpakkauksesta purettu. Itse en katsonut järkeväksi edes yrittää myydä vanhaa 77" vaan pulttasin makkarin seinälle telkkariksi sen ja seuraava etappi on kaatopaikka aikanaan.

EDIT: Varmaan optimaalisin olisi tilanteessasi, että myyjä katsoisi ettei ole järkevää korjata tuota ja hyvittäisi ostohinnan. Voi olla hyvinkin mahdollinen skenaario, jos myyjä joutuu omasta pussistaan paneelin vaihdon ja osan maksamaan, ei varmasti kannata silloin korjata lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 749
Viestejä
4 564 513
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
Dani.kaipanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom