NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Ne jotka on jännitekäyrien kanssa hieroneet, niin kuinka paljon olette muutoksia tehneet?
Jos käyrää muuttaa suuntaissiirrolla +50 pykälää ylöspäin niin pudotusta noin 25mV
MSI Ventus 3080 OC

Hups, meni vähän pieleen tarkoitus ei ollut ylikellottaa vaan alivoltittaa.

Uusi yritys
Oma Gamerock rullaa vakaana 1905MHz @ 825mV, kortti hörppää täydessä rasituksessa noilla volteilla ~300W. Tuulettimet eivät oikeastaan koskaan nouse yli minimin eli 30% 1300 rpm, lämmöt 60C. Eipä tää äänetön silti ole, saisi olla pienemmät minimikierrosnopeudet. Toisaalta ei tuota pelatessa juuri huomaa ja idlessä zero rpm mode. Jos puhti loppuu joskus kesken niin 2010MHz @ 925mV testattu myös vakaaksi
:--D

1905@825.png1905@825curve.png
 
Innostuin vähän säätelemään tuon Afterburnerin kanssa ja lopputuloksena vakaa toiminta ja tasainen fps ACC:lla samoilla lämmöillä ja tuuletinnopeuksilla kuin sen laatikosta nostin.
Korttina siis MSI 3080 Ventus OC (prossu 9700k), tässä pelattu Assetto Corsa Competizionea 4k 120Hz RGB 10-bit HDR G-Sync
2010Mhz 1000mV Mem 10000 Mhz ACC.gif
2010Mhz 1000mV Mem 10000 Mhz ACC.jpg

Mulla koneen käyttötarkoitus vain simupelaaminen (auto, tulevaisuudessa myös lentely) ja en kyllä kuule pelatessa minkäänlaista ääntä koneesta.
 
Viimeksi muokattu:
Alivoltitus, tuuletinprofiili ja kotelon ilmankierron parantaminen. Siinäpä ne keinot oikeastaan on, jos ei vesille halua laittaa.
Tuuletinprofiilin osaan säätää afterburnerilla. Oisko tähän alivoltitukseen olemassa jotain näppärää ohjetta?
 
Tuuletinprofiilin osaan säätää afterburnerilla. Oisko tähän alivoltitukseen olemassa jotain näppärää ohjetta?
Olisko tuosta apua;


En oo itekään tuohon vielä kummemmin perehtynyt, kun en ole korttiakaan saanut, mutta tuo on tässäkin ketjussa pyörinyt aiemmin.
 
Tuuletinprofiilin osaan säätää afterburnerilla. Oisko tähän alivoltitukseen olemassa jotain näppärää ohjetta?
Tuolla em videon avustuksella sitä itsekin kokeilin.
Ctrl+F tai klikkaa Afterburnerin paneelista sitä "voimakkuus" kuvaketta Core Clock:n vasemmalta puolelta.

Ite kokeilin mahdollisimman alhaista jännitettä 1750Mhz:llä, mutta ei siitä tällä mun kortilla tuntunut olevan apua lämpöihin/tuuletinnopeuksiin...siispä samalla vähän kellotin ja alivoltitin lämpöjen pysyessä alkuperäisenä.
Ite pistin maksimiksi 2010Mhz ja sille 1.000V...siitä tasaisesti laskevaa käyrää alaspäin, totesin että mulla 1950Mhz on toimiva 950mV:lla eli se oli sellainen väliankkuri.
Muistin nosto 9500Mhz-->10 000Mhz auttoi myös pelaamiseen.

Kun käppyrä on kunnossa niin Afterburnerin paneelista painaa sitä oikein merkkiä eli joka ottaa asetukset käyttöön ja sit tallentaa profiilille.
 
Klikkaamalla käppyrää jostain pallurasta ja painamalla pohjaan SHIFT (ALT parempi näköjään) ja sitten hiirellä raahaa ja päästää irti niin saa koko käyrää ylös tai alaspäin.

Jos nostat ylöspäin jännite LASKEE suhteessa TAAJUUTEEN
Jos lasket alaspäin jännite NOUSEE suhteessa TAAJUUTEEN

Käytin tuota ensin väärinpäin kun en ajatellut enempiä. Eli alivoltittamisessa kannattaa nostaa koko käyrää tai siten kustomoida yksi kerrallaan ja paina APPLY (Väkänen) sieltä normaalipaneelin puolelta niin käyrä lukkiutuu käyttöön. Se tosin välillä temppuilee ihan ihmeellisesti, ei pidä hermostua :)

Jos klikkaat yhtä tiettyä palluraa käyrästä ja painat L niin jännite ja taajuus lukkiutuu sille pisteelle, eli silloin käyrää ei käytetä enää vaan pelkästään yksi asetus (boosti taisi toimia vielä erillään silti?). Tätä käytin joskus testaamaan vakautta tietyssä V/f kohdassa.

e: kellittelen 1080:llä, mutta periaate on varmasti sama 3000-sarjassa...
 
Viimeksi muokattu:
Mulla meni hetki tajuta miten se tuossa videossa saa sen viivan suoraksi kun on ensin säätänyt halutun pisteen eli Mhz ja sille jännite mV.
Sanoi "press confirm" eli juurikin tuo Afterburnerin väkänen joka ottaa käyttöön.
Sitä kannattaa painella usein koska käyrän muoto tosiaan menee välillä melko ihmeellisesti, joskus kannattaa säätää vain yhtä tai kahta palluraa kerrallaan ja sit painaa käyttöönottoa.

Mulla USA näppis rigissä, ni en tiedä mikä se oikea nappi on säätää koko käyrää tai kaltevuutta, mulla Alt pohjassa siirsi suuntaissiirtona koko käppyrää.

Talojen vesikiertoisessa lämmityksessä homma toimii samalla tavalla, siinä koordinaateissa on ulkolämpötila ja vedenlämpötila :)
 
Sopivasti viikonlopuksi saapui 3090 Strix OC. Laadukkaan oloinen kortti kyllä, cooleri yllätti massiivisuudellaan.
480W power limit antaa ihan hyvin kellotusvaraa, vaikka varmaan tämä söisi helposti 600W+ jos limitit poistettaisiin.
Tappiin kellotettuna ei mikään hiljainen vekotin tietysti ole, Aquacomputerin blokkia odotellessa...

DSC_0318.png

Port Royalissa 43. sija, @Sampsa on lyöty! :tup:
pr.JPG
 
Ite nyt viikonlopun testaillut omaa Palitin 3080 Gamerockia. Ei oikein alkuun saanut mitään irti kun Ryzen 1700 jarrutti liikaa, vaikka kellojakin koitin kikkailla. Marssin verkkikseen ja otin mukaan Ryzen 3800x ja nyt alkoi kuormaa siirtymään sinne näyttiksenkin päätyyn. Itse näyttis vaikuttaa hyvältä, oli jämäkän oloinen. Äänitasot mielestäni hyvät, eikä haittaa varsinkaan kuulokkeet päässä.

Joka tapauksessa vakiokelloilla antoi Time Spy 15086 yhteistulokseksi ja GPU 16880. Taidan toistaiseksi ihan vakiokelloilla mennä, omaan pelailuun riittää mainiosti. Aikamoinen loikka suorituskyvyssä, kun aiemmin pelasi GTX 1070 ja 3440x1440 ultrawidenä. Nyt voi ensimmäistä kertaa sanoa, et näyttis on sitä mitä haluaakin sen olevan :)
 
Olisko tuosta apua;


En oo itekään tuohon vielä kummemmin perehtynyt, kun en ole korttiakaan saanut, mutta tuo on tässäkin ketjussa pyörinyt aiemmin.

Tuolla em videon avustuksella sitä itsekin kokeilin.
Ctrl+F tai klikkaa Afterburnerin paneelista sitä "voimakkuus" kuvaketta Core Clock:n vasemmalta puolelta.

Ite kokeilin mahdollisimman alhaista jännitettä 1750Mhz:llä, mutta ei siitä tällä mun kortilla tuntunut olevan apua lämpöihin/tuuletinnopeuksiin...siispä samalla vähän kellotin ja alivoltitin lämpöjen pysyessä alkuperäisenä.
Ite pistin maksimiksi 2010Mhz ja sille 1.000V...siitä tasaisesti laskevaa käyrää alaspäin, totesin että mulla 1950Mhz on toimiva 950mV:lla eli se oli sellainen väliankkuri.
Muistin nosto 9500Mhz-->10 000Mhz auttoi myös pelaamiseen.

Kun käppyrä on kunnossa niin Afterburnerin paneelista painaa sitä oikein merkkiä eli joka ottaa asetukset käyttöön ja sit tallentaa profiilille.

Katsoin tuon videon, ja kieltämättä vähän mutkikkaalta vaikutti tuo optimoiminen. Jos tuota alkaa monessa pisteessä testaamaan, niin vakauden testaaminenhan vaatii usean testisoftan ajamista, joten aika työläs homma. Toisaalta jos koko käyrästöä nostaa, niin silloin tulee aivan erilainen lopputulos kuin mihin tuossa videolla neuvotaan.

Noh, aluksi tuota tuuletinkurvia yritän saada kohdalleen, oisko tässä mitään järkeä?
1604253936653.png

Onko tuohon olemassa jotain nyrkkisääntöä miten tuo kannattaa laittaa? Testaamalla huomasin, että jos tuuletin on alle 43%, kierrokset saahaa nollassa, eli ilmeisesti tuuletin pysähtelee välillä. Siitä poimin tuon aloitusarvon 45%, eli tuulari käynnistyy 40 asteessa.


edit: ja onko tuo voltage/freq käyrä kaivettu näyttiksen firmiksestä tai jostain? Meinaan että eikö nuo ole yksilöllisiä?
Vai onko kaikissa saman malli yksilöissä identtinen tuo käyrä?
 
edit: ja onko tuo voltage/freq käyrä kaivettu näyttiksen firmiksestä tai jostain? Meinaan että eikö nuo ole yksilöllisiä?
Vai onko kaikissa saman malli yksilöissä identtinen tuo käyrä?
Yksilöllisiähän noi on. Nuo videon arvot ovat enemmänkin suuntaa-antavia, joista on hyvä aloittaa säätämään voltteja alaspäin, jos oma piisiru antaa myöten. Ei noita kaikkia arvoja tarvitse testata, päätät jonkun MHz-arvon joka sulle riittää ja lähdet sitä testailemaan. Loppujen lopuksi ihan simppeli homma.
 
Yksilöllisiähän noi on. Nuo videon arvot ovat enemmänkin suuntaa-antavia, joista on hyvä aloittaa säätämään voltteja alaspäin, jos oma piisiru antaa myöten. Ei noita kaikkia arvoja tarvitse testata, päätät jonkun MHz-arvon joka sulle riittää ja lähdet sitä testailemaan.

No jos haluaisin, että suorituskyky olisi sama, eli että kelloihin ei kosketa, mutta että kaikissa tilantessa voltti olisi mahdollisimman matala, niin miten edetään? Ja siis tuo käyrä minkä AB näyttää, onko se käynyt sen lukemassa kortin uumenista? Saako sen alkuperäisen jotenkin palautettua?
 
Nyt on myös tämän foorumin kolmas Palit 3080 Gamerock asenneltu.

Aika tiukkaa oli mahduttaa, kun ottaa melkein vesijäähyn blokkiin kiinni. Jää kuitenkin Lian Li PC-O11 Dynamic kotelossa ihan kivasti väliä sivulasiin. Käytin muuten Cooler Masterin uutta Vertical GPU Holder Ver.2:sta.
Gamerock_asennus2.png Gamerock_asennus.png

Ensimmäisessä kuvassa näyttiksen valot pois päältä, mutta kotelon ledinauha valaisee sen silti tosi hyvin. Toisessa kuvassa buildin teemaan sopivat valot päällä.
Ledit ovat livenä todella kirkkaat ja kristallikuvio näkyy erittäin terävänä ja selkeänä. Tämä on tarpeeksi mauton, jotta näyttää oikeasti hyvältä, kunhan kytkee pois päältä sateenkaaren värit!
Gamerock_ilman_valoja.pngGamerock_valot päällä.png

Vakiona lämmöt 3D Mark Timespy -ajossa 65 astetta ja tuulettimet käyvät noin 1500rpm. 400w kuormalla lämmöt asettuvat 70 asteeseen tuulettimien pysytellessä alle 1800rpm.
Sanoisin korttia hiljaiseksi, koska alle 150fps ei kuulu juuri yhtään coil whinea ja tuulettimet pitävät melko matalaa suhinaa. Etenkin tuo 1300-1500rpm on oikein miellyttävä ääni, joten kokeilen itsekin seuraavaksi alivoltitusta.

Tässä nostin nopeasti power targetin 117% eli noin 400w ja lisäsin hieman kelloja. Kuvassa GPU Clock max 2070 MHz, mutta keskimäärin pysytteli 1935-1960MHz tuossa 70 asteessa.
Idlessä kortti pysyy näin asennettuna 35-40 asteessa, joten ei ole pienintäkään riskiä, että tuulettimet käynnistyisivät.
Gamerock.PNG
 
Viimeksi muokattu:
No jos haluaisin, että suorituskyky olisi sama, eli että kelloihin ei kosketa, mutta että kaikissa tilantessa voltti olisi mahdollisimman matala, niin miten edetään? Ja siis tuo käyrä minkä AB näyttää, onko se käynyt sen lukemassa kortin uumenista? Saako sen alkuperäisen jotenkin palautettua?
Jokin 1950MHz voisi olla sit aika jees. Tai jos haluat tarkkaan tietää korttisi kellotaajuden rasituksessa niin laitat jonkin benchmarkin/pelin pyörimään ja katsot AB:stä/GPU-Z:sta kellotaajuden ja käytät tätä kellotaajutta volttikäyrää säätäessä. Saa palautettua, klikkaat reset-nappia jolloin käyrä ja muutkin säädöt palautuvat stock-asetuksiin (tosin en tiedä, vaikuttaako tuuletinkäyrään, en ole nähnyt tarvetta säätää sitä). Tein nopean videon aiheesta :tup:



Eli säädän voltit kohdilleen, aloitan 950mV josta lasken 25mV välein alaspäin. Kun kortin raja tulee vastaan 825mV:n kohdalla, peli kaatuu ja nostan voltit takaisin edelliseen vakaaseen pisteeseen eli 850mV ja tallennan profiilin. Jos tuntuu, että jotkin pelit tai karkkimarkit kaatuu yhä, nosta voltteja toisella 25mV:llä. Muista laittaa myös Afterburner käynnistymään ja lataamaan custom-profiili Windowsin käynnistyessä, tää jäi videolta pois. Videon lopulla näkyy, kuinka AB sekoilee välillä ja käyrä hyppii miten sattuu. Ei kannata säikähtää, asetat vaan arvot takaisin ja painat apply, toista tarvittaessa. (Edit: ja tallenna profiili, mikäli et tätä tehnyt)

Edit2: Huom huom! Kuten Cirrus huomautti, tulee muutokset jännitekäyrään tehdä silloin, kun näyttis on rasituksessa. Eli ei noin, kuten videon lopussa tein ja tallensin käyrän, vaikka peli ei ollut enää päällä. Pelin kaatuessa siis resetoi vakioasetuksiin -> peli takaisin ruudulle -> aseta käyrä vakaille volteille.
 
Viimeksi muokattu:
Jokin 1950MHz voisi olla sit aika jees. Tai jos haluat tarkkaan tietää korttisi kellotaajuden rasituksessa niin laitat jonkin benchmarkin/pelin pyörimään ja katsot AB:stä/GPU-Z:sta kellotaajuden ja käytät tätä kellotaajutta volttikäyrää säätäessä. Saa palautettua, klikkaat reset-nappia jolloin käyrä ja muutkin säädöt palautuvat stock-asetuksiin (tosin en tiedä, vaikuttaako tuuletinkäyrään, en ole nähnyt tarvetta säätää sitä). Tein nopean videon aiheesta :tup:



Eli säädän voltit kohdilleen, aloitan 950mV josta lasken 25mV välein alaspäin. Kun kortin raja tulee vastaan 825mV:n kohdalla, peli kaatuu ja nostan voltit takaisin edelliseen vakaaseen pisteeseen eli 850mV ja tallennan profiilin. Jos tuntuu, että jotkin pelit tai karkkimarkit kaatuu yhä, nosta voltteja toisella 25mV:llä. Muista laittaa myös Afterburner käynnistymään ja lataamaan custom-profiili Windowsin käynnistyessä, tää jäi videolta pois. Videon lopulla näkyy, kuinka AB sekoilee välillä ja käyrä hyppii miten sattuu. Ei kannata säikähtää, asetat vaan arvot takaisin ja painat apply, toista tarvittaessa.

Hyvä video, kiitoksia!
 
Nyt on myös tämän foorumin kolmas Palit 3080 Gamerock asenneltu.

Aika tiukkaa oli mahduttaa, kun ottaa melkein vesijäähyn blokkiin kiinni. Jää kuitenkin Lian Li PC-O11 Dynamic kotelossa ihan kivasti väliä sivulasiin. Käytin muuten Cooler Masterin uutta Vertical GPU Holder Ver.2:sta.
Gamerock_asennus2.png Gamerock_asennus.png

Lian lin tarjoama kumin palanen samassa käytössä kuin itsellänikin oli, kun oli tuo koppa ja coolermasterin vertcial gpu härpäke.
 
3080 Gamerockin OC-mallissa on muuten todellakin 440W power limit, kuten siinä täällä ihmetellyssä Gainwardin Phantom GS:ssä. Eli jos ei-OC-mallin 400W ei riitä, niin aika riskittömästi lisää irtoaa BIOS-päivityksellä. Ei tarttee välttämättä Strix-BIOSiin edes mennä tällä :)
 
Vähän on mysteeri tuo GPUn sielunelämä. Avasin tuon volttikäyrän ja valitsin oikeasta reunasta sen palleron ja katsoin että sillä on taajuus 1965MHz. Joten ajattelin että siihen sitten tähtään, ja ohjeen mukaisesti haarukoin, että 875mV:llä kortti meni nurin, joten nyt fiksasin arvon 900mV:iin. Mutta nyt kun pistän furmarkin pyörimään, core clock istuu tasaisen varmasti arvossa 1980MHz - eli 15MHz asetettua korkeammalla. Miksikäs näin?
Mutkikkaita nämä vehkeet kun en oikeastaan edes tiedä mille kellotaajuudelle tämän pitäisi normaalisti boostata... siihen kun vaikuttaa niin moni asia. Tuulettimen kurvia lisäksi säätämällä näyttiksestä tuli taas mukavan hiljainen puhisija :tup:
 
Vähän on mysteeri tuo GPUn sielunelämä. Avasin tuon volttikäyrän ja valitsin oikeasta reunasta sen palleron ja katsoin että sillä on taajuus 1965MHz. Joten ajattelin että siihen sitten tähtään, ja ohjeen mukaisesti haarukoin, että 875mV:llä kortti meni nurin, joten nyt fiksasin arvon 900mV:iin. Mutta nyt kun pistän furmarkin pyörimään, core clock istuu tasaisen varmasti arvossa 1980MHz - eli 15MHz asetettua korkeammalla. Miksikäs näin?
Mutkikkaita nämä vehkeet kun en oikeastaan edes tiedä mille kellotaajuudelle tämän pitäisi normaalisti boostata... siihen kun vaikuttaa niin moni asia. Tuulettimen kurvia lisäksi säätämällä näyttiksestä tuli taas mukavan hiljainen puhisija :tup:
Tuo kellotaajuus menee 15MHz stepeittäin, että onko siellä käyrällä halutun pisteen oikealla puolella joku piste ylempänä?
Normaali-boosteja voi kokeilla palauttaa Afterburnerista oletukset, vääntää power limit maksimiin ja katsella AB/GPU-Z:n käppyröistä esim. Port Royal ajon jälkeen, että mihin kellotaajuus stabilisoitui (alussa kun viileänä voi tulla korkeampia piikkejä, niin max arvo ei välttämättä kerro totuutta).
 
Enpä huomannut että noissa mun säätelyissä power limit oli koko ajan tapissa :shy:
1830Mhz ja 875mV on se johon tää Ventus OC kortti täydessä rasituksessa taipuu, Power Limit kun on rajattu 100%:iin (320W).
1604268764525.png
 
Viimeksi muokattu:
Asus TUHnun core clock näyttää seilaavan 1815-1875 maastossa TimeSpyssa. Vois ostaa tuon Port Royalin ja kokeilla silläkin, ei ilmesesti ole semmoista de facto testiä millä kellot kannatta hakea? Ja miten tuosta haarukasta nyt sitten valitaan se haluttu maksimitaajuus? Oishan se kiva jos kortti vois boostata mahdollisimman korkea silloin kun edellytyksen antaa myöten.
 
Asus TUHnun core clock näyttää seilaavan 1815-1875 maastossa TimeSpyssa. Vois ostaa tuon Port Royalin ja kokeilla silläkin, ei ilmesesti ole semmoista de facto testiä millä kellot kannatta hakea? Ja miten tuosta haarukasta nyt sitten valitaan se haluttu maksimitaajuus? Oishan se kiva jos kortti vois boostata mahdollisimman korkea silloin kun edellytyksen antaa myöten.
Mulla Timespy kaatoi koneen helpommin, ts. voltit mitkä olivat Port royalessa vakaat, eivät olleet timespyssa. Tiedä sitten, kumpi kuvastaa paremmin todellista pelikäyttöä.
Kellotaajuus valitaan ihan täysin sen mukaan, minkälaisia kortin lämpötiloja ja sitä kautta meteliä olet valmis sietämään. TUFfin hyvällä jäähyllä tuo aikaisemmin kokeilemasi 1965MHz ei liene mikään ongelma. Jos vähempikin riittää niin ihan mielivaltaisesti sen saa päättää.

Vähän on mysteeri tuo GPUn sielunelämä. Avasin tuon volttikäyrän ja valitsin oikeasta reunasta sen palleron ja katsoin että sillä on taajuus 1965MHz. Mutta nyt kun pistän furmarkin pyörimään, core clock istuu tasaisen varmasti arvossa 1980MHz - eli 15MHz asetettua korkeammalla. Miksikäs näin?
Tää on joku AB:n hienous, tekee mulla samaa joskus. Ongelma ratkeaa resetoimalla käyrä ja tekemällä se uudestaan.

Enpä huomannut että noissa mun säätelyissä power limit oli koko ajan tapissa :shy:
1830Mhz ja 875mV on se johon tää Ventus OC kortti täydessä rasituksessa taipuu, Power Limit kun on rajattu 100%:iin (320W).
Ite oon pitänyt power limitit tapissa myös alivoltittaessa, en ole huomannut siitä mitään haittaa. Jos meinaa vielä ylikellottaa samalla niin silloinhan se on oikeastaan pakko pitää tapissa, muuten ei nouse kellot siihen mihin ne on käyrällä asettanut.
 
Tää on joku AB:n hienous, tekee mulla samaa joskus. Ongelma ratkeaa resetoimalla käyrä ja tekemällä se uudestaan.
Onko edelleen kyse siitä mistä ketjussa on monesti jo mainittu. Käyriä on monta eri lämpötiloille?

OptimusTechin alkuperäinen long video (ei tuo sata kertaa linkattu short video) kehottaa tekemään käyrän kun heaven stress test jauhaa taustalla. Ja täälläkinhän siitä on sanottu muistaakseni että lämmöt pitää olla kortilla pelilämmöt kun käyrän tekee.
 
Onko edelleen kyse siitä mistä ketjussa on monesti jo mainittu. Käyriä on monta eri lämpötiloille?

OptimusTechin alkuperäinen long video (ei tuo sata kertaa linkattu short video) kehottaa tekemään käyrän kun heaven stress test jauhaa taustalla. Ja täälläkinhän siitä on sanottu muistaakseni että lämmöt pitää olla kortilla pelilämmöt kun käyrän tekee.
Tämä kyllä selittäisi tuon vaihtelun. Pitänee vain testailla riittävästi. TUFfilla 1980MHz @900mV kippasi timespyssä, ehkä vähän matalampaa kelloa seuraavaksi.

Edit: katoin myös sen alkup videon, hyvä sekin
 
Onko edelleen kyse siitä mistä ketjussa on monesti jo mainittu. Käyriä on monta eri lämpötiloille?

OptimusTechin alkuperäinen long video (ei tuo sata kertaa linkattu short video) kehottaa tekemään käyrän kun heaven stress test jauhaa taustalla. Ja täälläkinhän siitä on sanottu muistaakseni että lämmöt pitää olla kortilla pelilämmöt kun käyrän tekee.
Ahaa voipi olla. Tää on mennyt multa ihan ohi, hyvä tietää :--D
 
Ite oon pitänyt power limitit tapissa myös alivoltittaessa, en ole huomannut siitä mitään haittaa. Jos meinaa vielä ylikellottaa samalla niin silloinhan se on oikeastaan pakko pitää tapissa, muuten ei nouse kellot siihen mihin ne on käyrällä asettanut.
Sitä tässä vähän ajoin takaa että tässä kortissa se kello ei nouse 1830Mhz korkeammalle ja siihen riittää jännitettä 875mV.
Noista mun aiemmista käppyröistä voi asian todeta, kun power limit on tapissa niin kellot putoaa.

Koko illan tässä säädellyt ja nyt saa riittää.
1750Mhz ja 0.8V niin alkoi lämmöt selkeesti laskemaan.
Mutta mikä sit on se optimaalinen kello, paljonko on hyötyä peleissä 1750Mhz vs 1830Mhz :hmm:
Noi mun fps käppyrätkin vaihteli mystisesti, en tajua miten edes sain 118fps tasaista viivaa ACC:lla.

No pitää palata aiheeseen joku toinen kerta, ihan mielenkiintoista puuhaa kyllä :)
 
Sitä tässä vähän ajoin takaa että tässä kortissa se kello ei nouse 1830Mhz korkeammalle ja siihen riittää jännitettä 875mV.
Noista mun aiemmista käppyröistä voi asian todeta, kun power limit on tapissa niin kellot putoaa.

Koko illan tässä säädellyt ja nyt saa riittää.
1750Mhz ja 0.8V niin alkoi lämmöt selkeesti laskemaan.
Mutta mikä sit on se optimaalinen kello, paljonko on hyötyä peleissä 1750Mhz vs 1830Mhz :hmm:
Noi mun fps käppyrätkin vaihteli mystisesti, en tajua miten edes sain 118fps tasaista viivaa ACC:lla.

No pitää palata aiheeseen joku toinen kerta, ihan mielenkiintoista puuhaa kyllä :)
Noh, sulla ei ainakaan lotossa kovinkaan hyvä tuuri käyny jos kulku on toi. En tiedä onko tolla ismoavatarilla varustetulla kaverilla käyny sit tuuri jos yli 1900mhz pystyy 825mV vakaana, mutta siin on toisaalta 3x 8-pin kortti kyseessä joten järkeen kävis et niissä on parempi binnaus.

Vai oliko sulla ongelmana se ettei ne kellot nouse 1830mhz ylemmäs tolla jännitteellä vaikka mitä laittaisit AB:sta?

Pitää varmaan itekkin räpellellä TUFiin käyrät kuntoon. Toisaalta siinä ei välttämättä nyt tähän väliin olis kauheasti järkeä, mikäli se blokki tässä viikon tai kahden sisään saapuu. Se käyrä nimittäin vaihtelee lämpötilan mukaan ja vesillä lämmöt tietysti alemmat niin se taikoo siihen uuden käyrän, eikä sillon varmaan enää mitään alivoltituksia harrastetta vaan etitään ne maksimit. Hyvin kyllä lämpöä lykkii täysin vakiona kun rallattelee tohon 340w power limittiin, välttämättä en ees tahdo nähdä sitä tilannetta et prossu ja näyttis paukuttelee täydellä teholla samaan aikaan, siinä on jo aika infernaalinen lämpökuorma jäähdytettävänä.
 
Vai oliko sulla ongelmana se ettei ne kellot nouse 1830mhz ylemmäs tolla jännitteellä vaikka mitä laittaisit AB:sta?
Ei mulla ongelmia ole, kunhan mielenkiinnosta säätelen.
Kortissa riittää teho ja puhinat ei minua haittaa :)
Säätelin puhaltimen käyrät 5 asteen hystereesillä niin että idlenä on suunnilleen yhtä paljon pois ja 1200rpm...en edes kuule eroa kotelotuulettimien ja lauhduttimen ropelien takaa.

Mutta joo, on sama nostanko yli 875mV vai en ni kortilla maksimi on tuo 1830Mhz kun 100% GPU rasitus.

Käyrän maksimiksi pistin lopulta 1800Mhz ja 868mV, tehonkulutus maksimilla putos noin 30W, täytyy laittaa rahat talteen mitä sähkössä säästyy :greedy:
1604290945778.png
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa säännöt aina ennakkoon lukea, täällä yli ostohintaan myyminen on muistaakseni kielletty. :kahvi:
Ei ainakaan aiemmin ollut kiellettyä, kun noin vuosi sitten raportoin yhden tapauksen, jossa myytiin black friday tarjouksesta ostettua 2080:a muistaakseni 50€ korkeammalla hinnalla. Laitoin raporttiin kysymyksen, että onko tämä sallittua, johon vastattiin moderaattoreiden toimesta, että kyllä on sallittua.
 
Ei ainakaan aiemmin ollut kiellettyä, kun noin vuosi sitten raportoin yhden tapauksen, jossa myytiin black friday tarjouksesta ostettua 2080:a muistaakseni 50€ korkeammalla hinnalla. Laitoin raporttiin kysymyksen, että onko tämä sallittua, johon vastattiin moderaattoreiden toimesta, että kyllä on sallittua.
Tuossa uudet säännöt.
Jatkossa ainoa hintaa koskeva sääntö on se, että myytävän tuotteen hinta on alhaisempi kuin uuden tuotteen hinta myyntihetkellä ja hinnan voi tarkistaa esim. Hinta.fi.
Tärkeä - Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Edit. Ja lisää koskien RTX3000 sarjan myyntiä.
Tärkeä - Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Edit2. Olisi pitänyt lainata tuota @vagMeister viestiä ja en osaa enempää muokata viestiä jotta saisin muutettua quoten. Mutta viesti varmaan meni perille.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli eilen yöllä kokeiltua että miten se tuo uusi kortti kulkee. Prossu pitäs korkkailla kun ei tota kärsi käyttää nuilla lämmöilla ellei tämän pienen huoneen ikkunaa pidä auki, muuttuu muuten saunaksi.
Näytönohjaimen jäähdytys on mielestäni todella laadukas ilmajäähdytteiseksi. Korttina siis strix 3090 oc. Power targetissa riittäs vielä nostettavaa, taisi olla tuossa +4.
Kokeilin tätä asuksen omaa gpu tweakkia, aikaisemmin olen afterburnerilla säädellyt mutta tämä näyttäs olevan vielä pelkistetympi.
17247 21k rikki 8700k 5g 3090 2100hz.PNG
 
Tulipahan kokeiltua MSI:n Triolle alivoltittamista itsekin (kiitos videosta @Lequu !). 900mV ja 1950MHz näyttäisi olevan vakaa. Lämmöt rasituksessa max 65 astetta ja tuulettimet max 50%. Ei mitään käryä onko tämä hyvä tulos vai ei, mutta ainakin lämmöt tuli alaspäin eikä suorituskyvyssä näyttänyt tulevan juurikaan takkiin. :D Ehkä tästä vielä innostuu säätämään lisää, mutta mennään nyt muutama päivä tällä ensin.
 
Nyt on Asus STRIX OC koneessa kiinni. Menin eilen ajamaan ton Asuksen GPU Tweakista löytyvän OC scannerin, joka freezas koko koneen. Onkohan tuo normaalia?
 
Nyt on Asus STRIX OC koneessa kiinni. Menin eilen ajamaan ton Asuksen GPU Tweakista löytyvän OC scannerin, joka freezas koko koneen. Onkohan tuo normaalia?
OC scannerissa taisi olla vielä jotain häikkää, koska se siirtyi Amperen myötä Nvidian ajureihin, joten lienee normaalia.

Scannerin toiminta tosin perustunee pitkälti volttien nostoon samalla kuin kellotaajuus nousee, joten ei tuon käyttöä juuri voi suositella muutoinkaan.
Alivoltitus on ainakin omasta mielestä huomattavasti parempi lähestymistapa, koska suorituskyky ei juuri laske, mutta tehonkulutus laskee jopa 100W.
 
Nyt on Asus STRIX OC koneessa kiinni. Menin eilen ajamaan ton Asuksen GPU Tweakista löytyvän OC scannerin, joka freezas koko koneen. Onkohan tuo normaalia?
Kokeilin itsekin sitä aikaisemmin. Se skannaili jotain 30min jonka jälkeen oli löytänyt jotkut ylikellotusasetukset.
Sullakin 3090 strix oc?
 
Nyt on Asus STRIX OC koneessa kiinni. Menin eilen ajamaan ton Asuksen GPU Tweakista löytyvän OC scannerin, joka freezas koko koneen. Onkohan tuo normaalia?

Mulla teki saman Gainwardi sillä sen omalal softalla olikohan joku expertool II , veti mustanruudun puolesvälis scannausta ja kone ihan linkkuu :D

Huomenna pitäis kans tulla tuo strixi OC 3080
 
Viimeksi muokattu:
Onko edelleen kyse siitä mistä ketjussa on monesti jo mainittu. Käyriä on monta eri lämpötiloille?

OptimusTechin alkuperäinen long video (ei tuo sata kertaa linkattu short video) kehottaa tekemään käyrän kun heaven stress test jauhaa taustalla. Ja täälläkinhän siitä on sanottu muistaakseni että lämmöt pitää olla kortilla pelilämmöt kun käyrän tekee.

Juu lämmön mukaan liikkuu tuo käyrä oienkin havaintojen mukaan.
 
@Raxama Päivitystä LG B9S ja g-sync toimivuuteen RTX 3080 kanssa. Asentelin eilen illalla B9 päivityksen 05.00.02 tikun kautta ongelmitta. Onnistuneen päivityksen jälkeen menin kokeilemaan g-sync toimivuutta. Huomasin että sama vilkkuminen jatkui vielä samanlailla kuin ennen päivitystä. Päätin palauttaa telkkarin tehdasasetuksiin jonka jälkeen g-sync alkoi toimimaan ongelmitta!
 
Tässä nyt oma Time Spy tulos ja käppyrät tuolla vakiokäyttöön jääneella Jännitekäyrällä (0,850mV@1905MHz) ja Fan Profiililla.

TS.png

Ei nyt mikään kummonen tulos, mutta itselle ihan riittävä ja tuolla 1905MHz max kellolla ja 0850mV jännitteellä pysyy kortti mukavan hiljasena, kun ei tarvi tuotsta 70% nostaa tuulettimia. Tuolla 70% nuo tuulettimet tosiaan pikkusen kuuluu kotelottulareiden yli, jos ei ole mitään ääniä päällä. Pelatessa raskaampia pelejä max lämmöt ollu siinä 69-71c tasolla. Quake2 RTX sitten nostaa lämmöt tuonne 75c tuntumaan.

Edit:
Huomasin juuri, että tuo Time Spyn tulossivu näyttää, että avg gpu clock frequency on ollut 1879... Tuo ilmeisesti laskee tuohon myös CPU testin aikaisen tulokse, sillä GPU testeissä taajuus oli lukittuna 1905MHz:n.
 
@Raxama Päivitystä LG B9S ja g-sync toimivuuteen RTX 3080 kanssa. Asentelin eilen illalla B9 päivityksen 05.00.02 tikun kautta ongelmitta. Onnistuneen päivityksen jälkeen menin kokeilemaan g-sync toimivuutta. Huomasin että sama vilkkuminen jatkui vielä samanlailla kuin ennen päivitystä. Päätin palauttaa telkkarin tehdasasetuksiin jonka jälkeen g-sync alkoi toimimaan ongelmitta!
Juu mä kans päivittelin pari päivää sit. Ite pidin virtajohtoa irti yön yli niin ajo saman asian ilman et täyty säätää asetukset taas kohdilleen. Nyt tosiaan skulaa se G-Sync.
 
Mikä on näytönohjaimen normi kellotaajuus kun ei ole kuormitusta?
Mietin vaan kun mulla se on koko ajan 1740Mhz eikä ole jännitekäyrässä lukitusta.
 
210 MHz minulla
Sitä myös mietin että mullakin oli ennen tuota eilistä kikkailua.
Voisko olla että kun ajoin OC:n muutaman kerran ja se herjas aina jotain koodi 3:sta että olis sekottanut homman.
Ei tuolla jännitekäyrän muutoksella pitäs olla vaikutusta koska tosiaan ei ole lukittu ja rasituksessa se nousee sinne mihin käyrässä säädetty.

Pitänee asentaa ajuri uudestaan.
 
Mikä on näytönohjaimen normi kellotaajuus kun ei ole kuormitusta?
Mietin vaan kun mulla se on koko ajan 1740Mhz eikä ole jännitekäyrässä lukitusta.
Usea näyttö ja/tai virtuaalilasit aiheuttaa tuota, että kortti on jatkuvasti 3D kelloilla.
Välillä tuohon auttaa koneen boottaus, välillä riittää esim. Oculus softan sammutus jne.
 
Usea näyttö ja/tai virtuaalilasit aiheuttaa tuota, että kortti on jatkuvasti 3D kelloilla.
Välillä tuohon auttaa koneen boottaus, välillä riittää esim. Oculus softan sammutus jne.
Ei ole SteamVR päällä ja virrat pois Indexistä.
Boottailtu on moneen kertaan.
 
Sitä myös mietin että mullakin oli ennen tuota eilistä kikkailua.
Voisko olla että kun ajoin OC:n muutaman kerran ja se herjas aina jotain koodi 3:sta että olis sekottanut homman.
Ei tuolla jännitekäyrän muutoksella pitäs olla vaikutusta koska tosiaan ei ole lukittu ja rasituksessa se nousee sinne mihin käyrässä säädetty.

Pitänee asentaa ajuri uudestaan.
Tuo säätö muistaakseni tekee efektin joka sinulla on.

1604341855106.png

Usea näyttö ja/tai virtuaalilasit aiheuttaa tuota, että kortti on jatkuvasti 3D kelloilla.
Välillä tuohon auttaa koneen boottaus, välillä riittää esim. Oculus softan sammutus jne.
Tällä 3080:lla kolme näyttöä idlaa minulla fine. Edellisillä nvidioilla ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 045
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom