NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Alkoi itseä ärsyttämään myös kun kotelon takapuolella oli kolme 2x8pin johdon pätkää pyörimässä ja viemässä valmiiksi rajallista tilaa, irrotin pinnit liittimestä ja katkoin ne ylimääräiset johdot veke. Kunhan rahkeet riittää niin pitää tilata vaikkapa ne Cablemodin 3x8 pin johdot.


E: Omassa OneSeasonicissa tuli vain kolme 2x8pin johtoa mukana.
Mikä malli? Kaikkein mopoiassa GX-650 mallissa näyttäisi tulevan 4 kpl. 850 ja 1000 -malleissa 6 kpl.

Edit: Eikun sulla tuli 3 2x8 pinnistä? Mikä OneSeasonic malli? Tietääkseni noissa ei enää noita haaroitettuja tule ollenkaan ainakaan Seasonicin nettisivujen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on 2080 Super kytketty yhdellä 2x8 haaroituvalla kaapelilla ja custom jatkot. Tämäkö on siis väärä tapa? :confused2:
Tästä löytyy aika paljon juupas/eipäs keskustelua kun tuli etsittyä tietoa. Tulin lopputulokseen että kaikki alle 2080ti:t menee hyvin yhdelläkin johdosta powerista. Ja jos se ei riitä niin korkeintaan pelit kaatuu.
 
Mikä malli? Kaikkein mopoiassa GX-650 mallissa näyttäisi tulevan 4 kpl. 850 ja 1000 -malleissa 6 kpl.

Focus PX-850.

Screenshot_20201031-180013_Chrome.png
 
Eikö näissä tule mukana virtajohtoa? vai mitäs tämä puolikkaan sivun verran olevan johtokeskustelu nyt oikein on
 
Eikö näissä tule mukana virtajohtoa? vai mitäs tämä puolikkaan sivun verran olevan johtokeskustelu nyt oikein on

Joku vaihtamassa poweria eikä laiskuuttaan viitsisi kaapeleita vaihtaa. Ja se sitten poiki muutakin vänkytystä.

Mielenkiintoista kun noin vuosi sitten täällä foorumilla kerroin Seasonicin suosittelevan erillisiä johtoja ja laitoin kuvankin todisteeksi, minut suurin piirtein haukuttiin tyhmäksi ja että kyllä ne johdot tuollain haaroitettuna kestää. Tähän vielä lisäksi se, että jollain oli jo ollut ongelmia 2080ti trion kanssa haaroitetuilla johdoilla.

Missähän ne samat henkilöt nyt ovat? En ikävä kyllä muista nimimerkkejä, mutta muutama niitä jostain koloistaan ryömi vittuilemaan mutulla :think:

Pari vuotta sitten sanoin että poweria kun on ostamassa niin ottakaa vaan kilowattinen suoraan niin ei tartte turata, se poweri kun ei sen enempää kuluta jos siltä ei enempää pyydä. Suunnilleen hulluksi haukuttiin. Tainnu joku haukkujista nyt itse suositella kilowattista. ;)
 
Täällä olisi ihan oma ketjukin näille RTX 3080/3090 virtalähdeasioille.
 
Uusi 3080 puhisee reippaasti verrattuna vanhaan 1080:een. Miten kannattaisi pyrkiä hiljentämään? Alivolttia, ja/tai tuuletinprofiilia säätämällä? Lappu on Asus TUHnu OC.
 
Uusi 3080 puhisee reippaasti verrattuna vanhaan 1080:een. Miten kannattaisi pyrkiä hiljentämään? Alivolttia, ja/tai tuuletinprofiilia säätämällä? Lappu on Asus TUHnu OC.
Alivoltitus, tuuletinprofiili ja kotelon ilmankierron parantaminen. Siinäpä ne keinot oikeastaan on, jos ei vesille halua laittaa.
 
Vihdoin RTX3080 koneessa, ja suht "humoristinen" nopeuspäivitys VRay-rendaukseen, joka on iso osa omaa käyttöä. Nopeus nousi käytännössä 4-kertaiseksi edellisestä GTX1070-ohjaimesta GPU score: 160->636. Suu on suht muikeena :D
 
Toisesta ketjusta bongattuna.

Tulipas asus ja ekwb yhteistyönä valmisvesikorteiksi sitten kunnon tuhnut:
2x8-pin liittimet versioon jota oikeasti voisi ajaa vähän isommilla tehoilla.

Päätin jo perjantaina että 3080 tuf päätyy myyntiin jossain välissä kun ei sitä saa edes kellotettua. Potentiaalinen korvaaja olisi ollut tuo, mutta ei todellakaan.

Odotellaan siis rauhassa.
 
Toisesta ketjusta bongattuna.

Tulipas asus ja ekwb yhteistyönä valmisvesikorteiksi sitten kunnon tuhnut:
2x8-pin liittimet versioon jota oikeasti voisi ajaa vähän isommilla tehoilla.

Päätin jo perjantaina että 3080 tuf päätyy myyntiin jossain välissä kun ei sitä saa edes kellotettua. Potentiaalinen korvaaja olisi ollut tuo, mutta ei todellakaan.

Odotellaan siis rauhassa.
Evgalta myös ensi kuussa määrä tulla vesiblokillinen versio sekä FTW3:sta että XC3:sta. Noh, ainoa ongelma taitaa olla ettei kannata Suomeen odotella lähiaikoina.
 
Evgalta myös ensi kuussa määrä tulla vesiblokillinen versio sekä FTW3:sta että XC3:sta. Noh, ainoa ongelma taitaa olla ettei kannata Suomeen odotella lähiaikoina.
Tuo mulla ollut gigabyten 1080ti wb -malli oli ihan jäätävän viileä. Alle 40 astetta. Täydellistä työtä että miten tehtaalla blockeja optimoidaan kiinni. Mitään ei ole nyt kuulunut sieltä suunnasta.

Pitää odotella rauhassa että peli vähän avautuu. Jospa niistä kuuluisi niistä ti-malleistakin. Pidän ilmalla tuon tuffin nyt.
 
Joku vaihtamassa poweria eikä laiskuuttaan viitsisi kaapeleita vaihtaa. Ja se sitten poiki muutakin vänkytystä.



Pari vuotta sitten sanoin että poweria kun on ostamassa niin ottakaa vaan kilowattinen suoraan niin ei tartte turata, se poweri kun ei sen enempää kuluta jos siltä ei enempää pyydä. Suunnilleen hulluksi haukuttiin. Tainnu joku haukkujista nyt itse suositella kilowattista. ;)

No niinpä, ei muuta kuin tehokkaampaa kehiin. Toisaalta en tajua sitä kun hirveän pitkälle tulevaisuuteen mietitään komponenttien riittävyyttå. Sitten vain uutta ja parempaa tilalle jos ei riitä enää. Kyllä joku kuitenkin tarvitsee vanhempaa rautaa ja ostaa käytettynä. Aivan turhaa stressaatte siitä aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Score 16 047 with NVIDIA GeForce RTX 3080(1x) and Intel Core i7-8700K Processor
Graphics Score 18 514
CPU Score 9 145

https://www.3dmark.com/3dm/52387636

Asuksen TUF Gaming OC ylikellotettiin vakio- eli Performance-tilassa. Power Limit -tehonkulutusrajoitus nostettiin 340 watista 375 wattiin.
Grafiikkapiiri ylikellottui +100 MHz eli 1885 MHz:n Boost-taajuudelle. GDDR6X-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia +750 MHz eli 20,5 Gbps:n nopeudelle.
8700K kellotettiin 5,1GHz lukemaan.

Täällä myös unboxaus video näyttiksestä;
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuolla sinun runissa sanotaan Average clock frequency 1 926 MHz. GPUZ näyttämällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä mikäkin yksilö oikeasti tekee.

Toinen huomio on 60 astetta AVG temp. Viileän oloinen yksilö tai tosi kylmä testitila :)
 
Noniin neuvokaas tyhmää :D Maanantaina tulee tuo kortti ja sille pitää vissiin ottaa virtalähteeltä 2 erillistä kaapelia?

Tän hetkinen ohjain on yhellä mistä haarottuu 1x 8 + 1x 6+2 laitan nyt siis tuosta yhdelle virtaliittimelle ja otan toisen piuhan toiselle?


Joudunko nyt laittamaan tuollaisen toisen 2x 8 piuhan vai voinko käyttää tuollaista 8pin mikä nimetytynä prossun virtapiuhaks.

1604209448746.png
1604209460451.png


Mikä näissä on erona ? Tuosta pcie puuttuu näköjään 1 liitin.

1604209541085.png
 
Noniin neuvokaas tyhmää :D Maanantaina tulee tuo kortti ja sille pitää vissiin ottaa virtalähteeltä 2 erillistä kaapelia?

Tän hetkinen ohjain on yhellä mistä haarottuu 1x 8 + 1x 6+2 laitan nyt siis tuosta yhdelle virtaliittimelle ja otan toisen piuhan toiselle?


Joudunko nyt laittamaan tuollaisen toisen 2x 8 piuhan vai voinko käyttää tuollaista 8pin mikä nimetytynä prossun virtapiuhaks.

1604209448746.png
1604209460451.png


Mikä näissä on erona ? Tuosta pcie puuttuu näköjään 1 liitin.

1604209541085.png
Eihän noiden pinnien kuvio ole edes sama. Et saa tungettua tuota toista johtoa edes paikalleen.

Muutenkin vastaus olisi ei.

editoidaan viel havannollistavaa grafiikkaa jos ktse et hoksannut johdoista tuota
1000x2000px-ll-ac82eb1d_pinout-png.94991
 
Viimeksi muokattu:
Eihän noiden pinnien kuvio ole edes sama. Et saa tungettua tuota toista johtoa edes paikalleen.

Muutrnkin vastaus olisi ei.

Alemmassa kuvassa siis vierekkäin tuo pci ja cpu kaapeli :D Helvetti kun ei tajua näistä yhtään mitään.

Eli tungen tuollaisen toisen haarotetun 1x 8 + 1x 6+2 näytönohjaimen toiseen liittimeen?
 
Alemmassa kuvassa siis vierekkäin tuo pci ja cpu kaapeli :D Helvetti kun ei tajua näistä yhtään mitään.

Eli tungen tuollaisen toisen haarotetun 1x 8 + 1x 6+2 näytönohjaimen toiseen liittimeen?
Joo. Otat toisen kaapelin jossa lukee pcie. Ei mitään väliä vaikka se on haaroitettu. Jätät sen haaran vain irti.

Et sanonut mikä kortti tulee, mutta jotkut tarvivat kolme kaapelia. Laittaa senkin erikseen kolmannella jos vain kaapeleita riittää.
 
Joo. Otat toisen kaapelin jossa lukee pcie. Ei mitään väliä vaikka se on haaroitettu. Jätät sen haaran vain irti.

Et sanonut mikä kortti tulee, mutta jotkut tarvivat kolme kaapelia. Laittaa senkin erikseen kolmannella jos vain kaapeleita riittää.
Kiitän! Oma kortti on joo 2x 8 pin :)

Jääpä kivasti roikkumaan 2 kpl noita 6+2 :D Saa varmaan myöhemmin tilattua jostain piuhat ilman haaraa :D
 
Kiitän! Oma kortti on joo 2x 8 pin :)

Jääpä kivasti roikkumaan 2 kpl noita 6+2 :D Saa varmaan myöhemmin tilattua jostain piuhat ilman haaraa :D
Saahan niitä tilattua aina. Riippuen mikä poweri niin kaikenlaisia vaihtoehtoja voi olla.
 
Tuolla sinun runissa sanotaan Average clock frequency 1 926 MHz. GPUZ näyttämällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä mikäkin yksilö oikeasti tekee.

Toinen huomio on 60 astetta AVG temp. Viileän oloinen yksilö tai tosi kylmä testitila :)

Mutta qnix:n gpuz kuvassa on max arvo. Saahan siihen gpuz:n avg arvon myös, jos haluaa.
 
Mutta qnix:n gpuz kuvassa on max arvo. Saahan siihen gpuz:n avg arvon myös, jos haluaa.
En minä mistään sellaisesta puhu.
”Grafiikkapiiri ylikellottui +100 MHz eli 1885” tuohon randomilla laitettu +100 ja katsottu gpuzetan kelloinforuudustamihin se muka kellottui vaikka sillä on hyvin vähän tekemistä minkään kanssa. Siihen voi teoriassa laittaa vaikka +1500 ja gpuz näyttää inforuudussa 3500MHz, mutta todelliset kellot on ihan muuta.

gpuzetan käyrien AVG taas heittää härän pyllyä sillä sekunnilla kun ladataan toista testiä tai kolmatta tai suoritetaan kolmatta vaikka resetti onnistuisi ensimmäisen testin nollahetkellä.
 
En minä mistään sellaisesta puhu.
”Grafiikkapiiri ylikellottui +100 MHz eli 1885” tuohon randomilla laitettu +100 ja katsottu gpuzetan kelloinforuudustamihin se muka kellottui vaikka sillä on hyvin vähän tekemistä minkään kanssa. Siihen voi teoriassa laittaa vaikka +1500 ja gpuz näyttää inforuudussa 3500MHz, mutta todelliset kellot on ihan muuta.

gpuzetan käyrien AVG taas heittää härän pyllyä sillä sekunnilla kun ladataan toista testiä tai kolmatta tai suoritetaan kolmatta vaikka resetti onnistuisi ensimmäisen testin nollahetkellä.

Niin juu. Toi GPUZ alkusivun kellotaajuus arvo on ihan yhtä paikkansa pitävä, kun se NVIDIA:n ilmoittama "virallinen" boost taajuus. En tajunnut, että puhuit siitä.

Jio eihän tolla GPUZ:n avg lukemalla oikein mitään tee, kun se gpuz pitäs saada käyntiin just sillä sekunnilla, kun se testikikn alkaa rullaamaan ja tosiaan ne test scenejen vaihdot noissa 3d marketissa sotkee sen sitten viimeistään.
 
Kerroin tuon GPU-Z:n antamat tiedot ihan vain sen takia että näin on tapana tehdä esim. kaikissa io-techin omissa näyttistesteissä.

Tuli vielä hieman hiottua asetuksia ja paras tulos tähän mennessä on;

Score 16 420 with NVIDIA GeForce RTX 3080(1x) and Intel Core i7-8700K Processor
Graphics Score 19 040
CPU Score 9 228

Haluatko kertoa tarkemmin? 57 astetta esim lämpötila. Erittäin vähän mielestäni.

Oliko tulos alivoltituksen kautta vai miten? 350w powerlimit ei tahdo antaa noin isoa kellokeskiarvoa kyllä. Runilla se näytti olleen 1994 MHz. vai löysitkö ehkä keinon saada sen siihen luvattuun 370 wattiin?

Ellei alivoltteja ja/tai powerlimittiä enempää kuin 350w, niin erinomaisen viileä ja hyvin kulkeva yksilö! :thumbsup:
 
Haluatko kertoa tarkemmin? 57 astetta esim lämpötila. Erittäin vähän mielestäni.

Oliko tulos alivoltituksen kautta vai miten? 350w powerlimit ei tahdo antaa noin isoa kellokeskiarvoa kyllä. Runilla se näytti olleen 1994 MHz. vai löysitkö ehkä keinon saada sen siihen luvattuun 370 wattiin?

Ellei alivoltteja ja/tai powerlimittiä enempää kuin 350w, niin erinomaisen viileä ja hyvin kulkeva yksilö! :thumbsup:

3DMarkin näyttämä keskilämpö pitää vissiin sisällään koko ajon aikaisen lämpötilatiedon, mahtaakohan olla peräti CPU-testin ajaltakin. Jos piikit on 65 ateen paikkeilla, niin keskiarvo jää paljon alemmaksi. Joka tapauksessa ne on alhaisia, itsekin sain Eaglella 50-55 asteen välillä olevia ajoja.
 
3DMarkin näyttämä keskilämpö pitää vissiin sisällään koko ajon aikaisen lämpötilatiedon, mahtaakohan olla peräti CPU-testin ajaltakin. Jos piikit on 65 ateen paikkeilla, niin keskiarvo jää paljon alemmaksi. Joka tapauksessa ne on alhaisia, itsekin sain Eaglella 50-55 asteen välillä olevia ajoja.
Ok. Voi olla. En ole yrittänyt arvioida tuota. Mutta omissa tuffissa kotelo kiinni tai auki kaikki temp avg:t on isompia.

Edit olisin silti olettanut että viimeinen idletesti ei kuulu tuohon.

Edit2: Katsomalla omia käyriä en usko että CPU-testi lasketaan GPU temp AVG:hen.

Edit3: 3dmarkin tech docista: https://s3.amazonaws.com/download-aws.futuremark.com/3dmark-technical-guide.pdf
3DMark Windows 2.12.6949 – June 16, 2020 This is a minor update. Benchmark scores are not affected. New • You can now specify the GPU and monitor to use when running DirectX 12 benchmarks and feature tests, (Time Spy, Time Spy Extreme, Night Raid, Port Royal, NVIDIA DLSS feature test, and the VRS feature test). This feature is designed to help you reliably test PCs with switchable graphics and other systems with multiple GPUs and multiple monitors. • Hardware monitoring now includes average clock speed and average temperature information. For the GPU, the averages come from the Graphics test(s) part of the benchmark run. For the CPU, the averages come from the CPU/Physics test part of the run.
 
Viimeksi muokattu:
Ne jotka on jännitekäyrien kanssa hieroneet, niin kuinka paljon olette muutoksia tehneet?
Jos käyrää muuttaa suuntaissiirrolla +50 pykälää ylöspäin niin pudotusta noin 25mV
MSI Ventus 3080 OC
1604224102940.png
Hups, meni vähän pieleen tarkoitus ei ollut ylikellottaa vaan alivoltittaa.

Uusi yritys
1604229063283.png
 
Viimeksi muokattu:
Nojoo Gainwardin Phantomi tuli tänää myytyä tämän foorumin kautta eteenpäin, en alannu jimssille palautteleen. Ostin itse Asuksen strix OC 3080 torista 100 lisähinnalla kun sain tosta Gainwardistakin +100€ myyntihinnan melkeen.

Sain vielä strixin mukana tuon bundlenki eli hiiri ja pelikuponki
 
Nojoo Gainwardin Phantomi tuli tänää myytyä tämän foorumin kautta eteenpäin, en alannu jimssille palautteleen. Ostin itse Asuksen strix OC 3080 torista 100 lisähinnalla kun sain tosta Gainwardistakin +100€ myyntihinnan melkeen.

Sain vielä strixin mukana tuon bundlenki eli hiiri ja pelikuponki

Kannattaa säännöt aina ennakkoon lukea, täällä yli ostohintaan myyminen on muistaakseni kielletty. :kahvi:
 
Nojoo Gainwardin Phantomi tuli tänää myytyä tämän foorumin kautta eteenpäin, en alannu jimssille palautteleen. Ostin itse Asuksen strix OC 3080 torista 100 lisähinnalla kun sain tosta Gainwardistakin +100€ myyntihinnan melkeen.

Sain vielä strixin mukana tuon bundlenki eli hiiri ja pelikuponki
Hitsi, olisi kiinnostanut miten lämmöt ja meteli olisi laskeneet jännitekäyrää säätämällä.
 
Ne jotka on jännitekäyrien kanssa hieroneet, niin kuinka paljon olette muutoksia tehneet?
Jos käyrää muuttaa suuntaissiirrolla +50 pykälää ylöspäin niin pudotusta noin 25mV
MSI Ventus 3080 OC

Hups, meni vähän pieleen tarkoitus ei ollut ylikellottaa vaan alivoltittaa.

Uusi yritys
Oma Gamerock rullaa vakaana 1905MHz @ 825mV, kortti hörppää täydessä rasituksessa noilla volteilla ~300W. Tuulettimet eivät oikeastaan koskaan nouse yli minimin eli 30% 1300 rpm, lämmöt 60C. Eipä tää äänetön silti ole, saisi olla pienemmät minimikierrosnopeudet. Toisaalta ei tuota pelatessa juuri huomaa ja idlessä zero rpm mode. Jos puhti loppuu joskus kesken niin 2010MHz @ 925mV testattu myös vakaaksi
:--D

1905@825.png1905@825curve.png
 
Innostuin vähän säätelemään tuon Afterburnerin kanssa ja lopputuloksena vakaa toiminta ja tasainen fps ACC:lla samoilla lämmöillä ja tuuletinnopeuksilla kuin sen laatikosta nostin.
Korttina siis MSI 3080 Ventus OC (prossu 9700k), tässä pelattu Assetto Corsa Competizionea 4k 120Hz RGB 10-bit HDR G-Sync
2010Mhz 1000mV Mem 10000 Mhz ACC.gif
2010Mhz 1000mV Mem 10000 Mhz ACC.jpg

Mulla koneen käyttötarkoitus vain simupelaaminen (auto, tulevaisuudessa myös lentely) ja en kyllä kuule pelatessa minkäänlaista ääntä koneesta.
 
Viimeksi muokattu:
Alivoltitus, tuuletinprofiili ja kotelon ilmankierron parantaminen. Siinäpä ne keinot oikeastaan on, jos ei vesille halua laittaa.
Tuuletinprofiilin osaan säätää afterburnerilla. Oisko tähän alivoltitukseen olemassa jotain näppärää ohjetta?
 
Tuuletinprofiilin osaan säätää afterburnerilla. Oisko tähän alivoltitukseen olemassa jotain näppärää ohjetta?
Olisko tuosta apua;
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


En oo itekään tuohon vielä kummemmin perehtynyt, kun en ole korttiakaan saanut, mutta tuo on tässäkin ketjussa pyörinyt aiemmin.
 
Tuuletinprofiilin osaan säätää afterburnerilla. Oisko tähän alivoltitukseen olemassa jotain näppärää ohjetta?
Tuolla em videon avustuksella sitä itsekin kokeilin.
Ctrl+F tai klikkaa Afterburnerin paneelista sitä "voimakkuus" kuvaketta Core Clock:n vasemmalta puolelta.

Ite kokeilin mahdollisimman alhaista jännitettä 1750Mhz:llä, mutta ei siitä tällä mun kortilla tuntunut olevan apua lämpöihin/tuuletinnopeuksiin...siispä samalla vähän kellotin ja alivoltitin lämpöjen pysyessä alkuperäisenä.
Ite pistin maksimiksi 2010Mhz ja sille 1.000V...siitä tasaisesti laskevaa käyrää alaspäin, totesin että mulla 1950Mhz on toimiva 950mV:lla eli se oli sellainen väliankkuri.
Muistin nosto 9500Mhz-->10 000Mhz auttoi myös pelaamiseen.

Kun käppyrä on kunnossa niin Afterburnerin paneelista painaa sitä oikein merkkiä eli joka ottaa asetukset käyttöön ja sit tallentaa profiilille.
 
Klikkaamalla käppyrää jostain pallurasta ja painamalla pohjaan SHIFT (ALT parempi näköjään) ja sitten hiirellä raahaa ja päästää irti niin saa koko käyrää ylös tai alaspäin.

Jos nostat ylöspäin jännite LASKEE suhteessa TAAJUUTEEN
Jos lasket alaspäin jännite NOUSEE suhteessa TAAJUUTEEN

Käytin tuota ensin väärinpäin kun en ajatellut enempiä. Eli alivoltittamisessa kannattaa nostaa koko käyrää tai siten kustomoida yksi kerrallaan ja paina APPLY (Väkänen) sieltä normaalipaneelin puolelta niin käyrä lukkiutuu käyttöön. Se tosin välillä temppuilee ihan ihmeellisesti, ei pidä hermostua :)

Jos klikkaat yhtä tiettyä palluraa käyrästä ja painat L niin jännite ja taajuus lukkiutuu sille pisteelle, eli silloin käyrää ei käytetä enää vaan pelkästään yksi asetus (boosti taisi toimia vielä erillään silti?). Tätä käytin joskus testaamaan vakautta tietyssä V/f kohdassa.

e: kellittelen 1080:llä, mutta periaate on varmasti sama 3000-sarjassa...
 
Viimeksi muokattu:
Mulla meni hetki tajuta miten se tuossa videossa saa sen viivan suoraksi kun on ensin säätänyt halutun pisteen eli Mhz ja sille jännite mV.
Sanoi "press confirm" eli juurikin tuo Afterburnerin väkänen joka ottaa käyttöön.
Sitä kannattaa painella usein koska käyrän muoto tosiaan menee välillä melko ihmeellisesti, joskus kannattaa säätää vain yhtä tai kahta palluraa kerrallaan ja sit painaa käyttöönottoa.

Mulla USA näppis rigissä, ni en tiedä mikä se oikea nappi on säätää koko käyrää tai kaltevuutta, mulla Alt pohjassa siirsi suuntaissiirtona koko käppyrää.

Talojen vesikiertoisessa lämmityksessä homma toimii samalla tavalla, siinä koordinaateissa on ulkolämpötila ja vedenlämpötila :)
 
Sopivasti viikonlopuksi saapui 3090 Strix OC. Laadukkaan oloinen kortti kyllä, cooleri yllätti massiivisuudellaan.
480W power limit antaa ihan hyvin kellotusvaraa, vaikka varmaan tämä söisi helposti 600W+ jos limitit poistettaisiin.
Tappiin kellotettuna ei mikään hiljainen vekotin tietysti ole, Aquacomputerin blokkia odotellessa...

DSC_0318.png

Port Royalissa 43. sija, @Sampsa on lyöty! :tup:
pr.JPG
 
Ite nyt viikonlopun testaillut omaa Palitin 3080 Gamerockia. Ei oikein alkuun saanut mitään irti kun Ryzen 1700 jarrutti liikaa, vaikka kellojakin koitin kikkailla. Marssin verkkikseen ja otin mukaan Ryzen 3800x ja nyt alkoi kuormaa siirtymään sinne näyttiksenkin päätyyn. Itse näyttis vaikuttaa hyvältä, oli jämäkän oloinen. Äänitasot mielestäni hyvät, eikä haittaa varsinkaan kuulokkeet päässä.

Joka tapauksessa vakiokelloilla antoi Time Spy 15086 yhteistulokseksi ja GPU 16880. Taidan toistaiseksi ihan vakiokelloilla mennä, omaan pelailuun riittää mainiosti. Aikamoinen loikka suorituskyvyssä, kun aiemmin pelasi GTX 1070 ja 3440x1440 ultrawidenä. Nyt voi ensimmäistä kertaa sanoa, et näyttis on sitä mitä haluaakin sen olevan :)
 
Olisko tuosta apua;
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


En oo itekään tuohon vielä kummemmin perehtynyt, kun en ole korttiakaan saanut, mutta tuo on tässäkin ketjussa pyörinyt aiemmin.

Tuolla em videon avustuksella sitä itsekin kokeilin.
Ctrl+F tai klikkaa Afterburnerin paneelista sitä "voimakkuus" kuvaketta Core Clock:n vasemmalta puolelta.

Ite kokeilin mahdollisimman alhaista jännitettä 1750Mhz:llä, mutta ei siitä tällä mun kortilla tuntunut olevan apua lämpöihin/tuuletinnopeuksiin...siispä samalla vähän kellotin ja alivoltitin lämpöjen pysyessä alkuperäisenä.
Ite pistin maksimiksi 2010Mhz ja sille 1.000V...siitä tasaisesti laskevaa käyrää alaspäin, totesin että mulla 1950Mhz on toimiva 950mV:lla eli se oli sellainen väliankkuri.
Muistin nosto 9500Mhz-->10 000Mhz auttoi myös pelaamiseen.

Kun käppyrä on kunnossa niin Afterburnerin paneelista painaa sitä oikein merkkiä eli joka ottaa asetukset käyttöön ja sit tallentaa profiilille.

Katsoin tuon videon, ja kieltämättä vähän mutkikkaalta vaikutti tuo optimoiminen. Jos tuota alkaa monessa pisteessä testaamaan, niin vakauden testaaminenhan vaatii usean testisoftan ajamista, joten aika työläs homma. Toisaalta jos koko käyrästöä nostaa, niin silloin tulee aivan erilainen lopputulos kuin mihin tuossa videolla neuvotaan.

Noh, aluksi tuota tuuletinkurvia yritän saada kohdalleen, oisko tässä mitään järkeä?
1604253936653.png

Onko tuohon olemassa jotain nyrkkisääntöä miten tuo kannattaa laittaa? Testaamalla huomasin, että jos tuuletin on alle 43%, kierrokset saahaa nollassa, eli ilmeisesti tuuletin pysähtelee välillä. Siitä poimin tuon aloitusarvon 45%, eli tuulari käynnistyy 40 asteessa.


edit: ja onko tuo voltage/freq käyrä kaivettu näyttiksen firmiksestä tai jostain? Meinaan että eikö nuo ole yksilöllisiä?
Vai onko kaikissa saman malli yksilöissä identtinen tuo käyrä?
 
edit: ja onko tuo voltage/freq käyrä kaivettu näyttiksen firmiksestä tai jostain? Meinaan että eikö nuo ole yksilöllisiä?
Vai onko kaikissa saman malli yksilöissä identtinen tuo käyrä?
Yksilöllisiähän noi on. Nuo videon arvot ovat enemmänkin suuntaa-antavia, joista on hyvä aloittaa säätämään voltteja alaspäin, jos oma piisiru antaa myöten. Ei noita kaikkia arvoja tarvitse testata, päätät jonkun MHz-arvon joka sulle riittää ja lähdet sitä testailemaan. Loppujen lopuksi ihan simppeli homma.
 
Yksilöllisiähän noi on. Nuo videon arvot ovat enemmänkin suuntaa-antavia, joista on hyvä aloittaa säätämään voltteja alaspäin, jos oma piisiru antaa myöten. Ei noita kaikkia arvoja tarvitse testata, päätät jonkun MHz-arvon joka sulle riittää ja lähdet sitä testailemaan.

No jos haluaisin, että suorituskyky olisi sama, eli että kelloihin ei kosketa, mutta että kaikissa tilantessa voltti olisi mahdollisimman matala, niin miten edetään? Ja siis tuo käyrä minkä AB näyttää, onko se käynyt sen lukemassa kortin uumenista? Saako sen alkuperäisen jotenkin palautettua?
 
Nyt on myös tämän foorumin kolmas Palit 3080 Gamerock asenneltu.

Aika tiukkaa oli mahduttaa, kun ottaa melkein vesijäähyn blokkiin kiinni. Jää kuitenkin Lian Li PC-O11 Dynamic kotelossa ihan kivasti väliä sivulasiin. Käytin muuten Cooler Masterin uutta Vertical GPU Holder Ver.2:sta.
Gamerock_asennus2.png Gamerock_asennus.png

Ensimmäisessä kuvassa näyttiksen valot pois päältä, mutta kotelon ledinauha valaisee sen silti tosi hyvin. Toisessa kuvassa buildin teemaan sopivat valot päällä.
Ledit ovat livenä todella kirkkaat ja kristallikuvio näkyy erittäin terävänä ja selkeänä. Tämä on tarpeeksi mauton, jotta näyttää oikeasti hyvältä, kunhan kytkee pois päältä sateenkaaren värit!
Gamerock_ilman_valoja.pngGamerock_valot päällä.png

Vakiona lämmöt 3D Mark Timespy -ajossa 65 astetta ja tuulettimet käyvät noin 1500rpm. 400w kuormalla lämmöt asettuvat 70 asteeseen tuulettimien pysytellessä alle 1800rpm.
Sanoisin korttia hiljaiseksi, koska alle 150fps ei kuulu juuri yhtään coil whinea ja tuulettimet pitävät melko matalaa suhinaa. Etenkin tuo 1300-1500rpm on oikein miellyttävä ääni, joten kokeilen itsekin seuraavaksi alivoltitusta.

Tässä nostin nopeasti power targetin 117% eli noin 400w ja lisäsin hieman kelloja. Kuvassa GPU Clock max 2070 MHz, mutta keskimäärin pysytteli 1935-1960MHz tuossa 70 asteessa.
Idlessä kortti pysyy näin asennettuna 35-40 asteessa, joten ei ole pienintäkään riskiä, että tuulettimet käynnistyisivät.
Gamerock.PNG
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 484
Viestejä
4 883 419
Jäsenet
78 836
Uusin jäsen
Kesäheinä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom