pitäs olla itselläkin jotku meikatummat ja mietitymmät kuvat, kun tää naisten taso Tinderissä on näin jäätävä
edit. melkein toivon etten olis ollenkaan lähtenyt katsastamaan kilpasiskoja
Minulle tuli ihan sama fiilis ne pari kertaa kun olen enemmän päässyt miehenä svaippailemaan. Taso on oikeasti jäätävä verrattuna miesten vastaavaan.
Pieni lohdutuksen sana.
Kun tinderin on (hetero)miehenä asentanut tuoreeltaan, siellä tykitetään jokaiselle miehelle alkuun se sama hurja kavalkadi näitä toinen toistaan kauniimpia, viimeisen päälle meikattuja ja stailattuja beibejä. Ammattikuvaajan (tai tekoälyn?) ottamissa kuvissa, mitä eksoottisimmissa lomakohteissa bikineissään. Ja niistä superkauniista naisista
yhdelläkään ei ole profiilissa mitään järkevää. Ei tekstiä, ei harrastuksia, ei mitä etsivät, ei henk.koht ominaisuuksia. Korkeintaan pari emojia ja horoskooppi. Se mitä monilla
oli, oli nimi jolla ne löytää instagramista.
Mulle tuli sellainen olo, että iso osa näistä alkutykityksen wow-efektinaisista ei ole etsimässä Tinderistä tosissaan mitään, vaan keräämässä IG-seuraajia. (Ehkä jotkut myös OF?) Jotenkin ihan epätodellista kamaa.
Sitten kun on selannut sen (muutaman sadan?) kuvan wow-pinon läpi, alkaa kattaus muuttua edes vähän enemmän siihen suuntaan, jota kadulla tulee vastaan keskimäärin. Ja siinä vaiheessa, kas kummaa - ulkonäöstä riippumatta - alkaa edes osassa naisten profiileista olemaan jotain sisältöä.
Se alun wow-osuus on mun käsittääkseni osa Tinderin markkinointi- ja koukuttamisstrategiaa ja pakollinen osa rahastusalgoritmia (ks. seur. kappale). Markkinointi ja koukutus: luodaan miehille mielikuvaa siitä, että siellä on saatavilla loputtomasti ihan tolkuttoman hyvännäköisiä mimmejä. Se ehkä saa miehet paremmin roikkumaan siellä ja maksamaan siitä paskasta.
Mutta tärkeämpää luulen olevan että tuo on tärkeä osa algoritmin toimintaa. Tinder sillä välttää tilanteen, jossa miehelle tulisi liian monta matchia alussa. Kun toisaalta miehelle on kuitenkin alussa annettava nippu tykkäyksiä, jolla luodaan olo, että Tinder on hyvä paikka josta löytää seuraa. Miten sovitetaan parhaiten yhteen nämä tavoitteet: annetaan reipas määrä tykkäyksiä, mutta estetään ettei tule kovin monta matchia? (Tietäen, että miehet saattavat tykätä jopa 80-100% profiileista oikealle?) Miten rohkaistaan miestä ostamaan gold-jäsenyys, jotta näkisi tykkäykset, sen sijaan että alkaisi pariutumaan ilmaiseksi tulleiden matchien kanssa?
Yksinkertainen ratkaisu: näytetään miehelle alussa enimmäkseen vain profiileja, jotka takuuvarmasti eivät tykkää miehestä! Eli jotain "epätodellista".
Jos Tinder näyttäisi alussa miehelle niitä "tavallisia" naisia, jotka ovat hakemassa seuraa, syntyisi liikaa matcheja, ja gold-jäsenyys jäisi ostamatta. Kun näytetään niitä satumaisia ig-beibejä, joista osa ei edes ole luultavasti etsimässä mitään, vaan buustaamassa egoa ja ig-tiliä (tai AI:n luomuksia/botteja), varmistetaan ettei alussa mies saa liikaa tykkäyksiä niiltä naisilta, joita hän itse tykkää.
Mun mielestä toi algoritmi ja sen taloudelliset insentiivit ovat vaan jotain niin läpinäkyvää.
Eli en vetäisi sen pakan "alkumarkkinointiosion" perusteella vielä mitään johtopäätöksiä siitä osasta Tinderin naispopulaatiota, joka on tosissaan siellä hakemassa seuraa. (En tällä sano, etteikö naisten profiilit silti ehkä olis tasokkaampia kuin miesten.)
TL;DR: Näyttäisi siltä että Tinderillä on iso "vakiopakka" jotain ig-neitokaisia, kuka suomalaisia ja kuka ties mistä, ehkä osa tekoälyllä tehtyjäkin, ja tämä sama pakka vedetään läpi jokaiselle miehelle alussa. Ei hirveästi mitään tekemistä todellisuuden kanssa.