Keskusteluhan lähti liikkeelle
tästä väitteestä, että "isoissa perheautoissa tai coupekatumaastureissa ei ole mitään syytä käyttää nastarenkaita". Minä olen tuosta eri mieltä. Eikä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Saat ajella talvet vaikka kesärenkailla minun puolestani.
Tuntuma kitkoilla on sama tai jopa parempi niin pitkään kunnes tarvitsee jarruttaa tai ajaa yhtään vauhdikkaammin kaarteessa. Mitä liukkaampi alusta, sitä suurempi ero. Edes
rengasliikkeet eivät kehtaa väittää muuta, mutta nettifoorumeilta löytyy toki tähänkin vaihtoehtofaktaa.
Kolmet kitkasarjat olen omistanut kolmessa erilaisessa autossa (kun ovat tulleet autoa vaihdettaessa mukana) ja joka kerta olen todennut että kylläpä ovatkin paskaa, kun pitää koko ajan arvailla, että mitenköhän sattuvat pitämään. Eivätkä ole olleet mitään ihan huonoja renkaita edes, joskaan eivät myöskään suoraan kaupan hyllyltä. Hyvillä kitkoilla toki pärjää ihan kivasti, kun ennakoi kaiken, olosuhteet ovat sopivat, eikä vaadi mahdottomia ja on valmis tekemään kompromisseja, mutta liikenneturvallisuus on vähän kehno paikka sellaiselle.
Kuten toisaallakin sanoin, jos ajelee olosuhteissa, joissa pääasiassa alla on kuiva asfaltti, tai vastaavasti lumipohja sopivalla pakkaskelillä, niin kitkat ovat yleensä ihan mainiot. Minä kuitenkin ajelen paljon sellaisilla alueilla ja keleillä, missä urat ovat kiillottuneet jäisiksi ja/tai lämpötila on nollan tuntumassa, jolloin kitkoilla saa leikkiä pulkkamäkeä, varsinkin jos alla ei ole sarja ihan uusia testivoittajia (joista myös tulee pulkat aika nopeasti). Kunnon autossa kitkojen hiljaisuus ei ole olennaista ja muilta osin ovat arvaamattomammat, joten ei kiitos.