Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei sun tartte myydä mulle ajatusta kitkarenkaista parempina, koska minä olen jo viimeiset 10 vuotta ajanut kitkoilla. Henkilöautoilla ja ei näissä raskaammissakaan ole ollut piikkejä. Ketjut olen pari kertaa laittanut.
Sitten, kerrotko vielä mitä on se huonommin talvieroosion kestävä asfaltti?
Suomessa asfaltti-betonipäällysteen kivenä käytetään maanteillä yleensä 16 millistä raekokoa. Muualla Euroopassa raekoko on 12 tai jopa 8 milliä.
Suomessa päällysteen pitää kestää nastan iskua. Nastan on vaikeampi repiä iso kivi irti. Tarvitaan paljon liimaa, jotta iso kivi pysyy asfaltissa.
Tyhjää tilaa isojen kivien väliin jää enemmän, jolloin tarvitaan enemmän bitumia. Tyhjää tilaa tarvitaan lämpölaajenemisen takia. Kevään lämmössä kivet painuvat hiljalleen bitumiin sisälle, jolloin tie muuttuu tasaisemmaksi.
Suurempiin koloihin jäävä vesi pilaa teitä. Vesi pääsee kivien välistä sisälle ja laajentuessaan rikkoo päällysteen. Pienellä raekoolla tie vastustaisi vettä paremmin.
Huippukitkat on pessyt halpisnastat jo 20 vuotta sitten.Huippukitka pesee jo halppisnastat aivan sileällä jäälläkin, joten ei nastat suoraan paremmat ole. Puhumatta kun talven pari on nastoilla paljaalla asfaltilla rouhinut, niin voipi olla liukkaammat jäälläkin useammassa tapauksessa kitkoihin verrattuna.
bitumia menee vähemmänMitä parempia ominaisuuksia on pienemmällä kivellä verrattuna 16 milliseen? Hiljaisempi se ainakin on, mutta mitä muuta? Pyydän toki, että copypasten sijaan kerrot omin sanoin.
Mitä parempia ominaisuuksia on pienemmällä kivellä verrattuna 16 milliseen? Hiljaisempi se ainakin on, mutta mitä muuta? Pyydän toki, että copypasten sijaan kerrot omin sanoin.
Koska se on mukavampi, että näin vanhana käydään keskustelua ja copypasteaminen on kovin tylsää.
Liima ei nyt kovin paljon maksa, vaan bitumi. Täysin eriasioita. Liimasta riippuen sitä voi jatkaa vaikka vedellä. Yleisesti liimaa laitetaan uuden ja vanhan kerroksen väliin.
Voin sanoa myös, että todella usein 11millinen tai pienempi ei kestä jyräämistä todellakaan niin hyvin mitä esimerkiksi 16 millinen. Tulee myös herkästi seittikuviota ja tyhjiä kohtia ja taas routa ja vesisateet hajottaa.
Tuo 16 millinen on mielestäni hyvä kompromissi. Palataanko ketjun aiheeseen?
Toisaalta mahtaako massaa mennä enemmän jos kuvitellaan, että yritetään päästä sovittuun 100kg/m2?
12 vuotta ollut erilaisia nastarenkaita autossa ja nyt tämän talven vedellyt continentalin kitkoilla. Omien kokemusten mukaan hyväkuntoisilla nastoilla on parempi pito, mutta kitkat vie kokonaisuuden selvästi. Ehkä suurin yllätys oli kuinka hiljaiset nuo ovat ihan asfaltilla.
Isoin erohan on vanhoilla nastoilla ja vanhoilla kitkoilla. Vanhat laatunastat pitää edelleen lähes yhtä hyvin kuin uudet laatukitkat.
Contin VinterContact 6 kumit toisen auton alla. 2017 vuoden auto ja 2017-2018 talveksi ostetut CVC6:set. 50tkm mittarissa. Vetelin tänään kärryssä sohvaa niiden kanssa. Ei ongelmia. Ajo-opetettavaa olen noilla opettanut liukkaalle. En ole kertaakaan koskenut lisäpolkimeen (3 kk ja lapullinen ajotunteja takana).Olikos nyt virallisia kokemuksia uusista laatukitkoista että onko niistä jotain vielä jäljellä seuraavana talvena?
Kun kerran testejä on, niin miksi sitten valehtelet, että nastat olisi jotenkin aina kitkoja pitävämmät?nastat ollut varmaan 85% ajasta, kitkoja siis myös ollut.
Eipä tästä nasta/kitka asiasta tarvitse enempää vängätä kun rengastestejä on vaikka kuinka. Nastat ovat aina pitävämmät, kitkat hiljaisemmat.
Itse valitsen aina vertailujen hiljaisimmat nastat, eli hyvä kompromissi pidon ja melun välillä
Minäkin ajan nastarenkailla pahojen kelien varalta. Tosin nämä pari päivää menivät enemmän muita ominaisuuksia kaivatessa. Venäläisesti hoidettujen katujen hirveä ryskytys olisi kaivannut pidempää jousituksen iskunpituutta, ja maavara riitti vaurioitta vain tuurilla siksi, että muu runsas liikenne aurasi samalla kun paska jäätyi kovaksi. Nelipyörävetokin olisi kelvannut epätasaisuuden ja lumikertymän vuoksi, kun vajaavedolla idioottien seassa vauhdin(inb4 kaahaus; sellainen yli 2 kertaa kävelyvauhtikin riittäisi) otto on haastavaa ja kaistat kapenevat(sekä konkreettisesti että suuntavakauden hiipuessa). Ei tämä silti pahimmasta päästä ollut.Kyllä tässä pari päivää on ollut ikävä nastarenkaita, mutta se loppunee pian, jäätävän liukkaita teitä on ollut ja pitänyt motarilla ajaa jopa alle nopeusrajoituksen. Mutta näiden parin päivän takia en jaksa kuunnella nastojen meteliä koko talven ajan, joten ajan kitkoilla
Ainakaan Michelin XIce XI3 kitkoilla vetopito oli jo ihan onneton 4mm pinnalla, kun pihaan oli satanut sen verran ensilunta, että pääsi pakkautumaan ja kiillottumaan renkaan alla. Pieneen ylämäkeen ei päässyt ilman hiekkaa ja vauhdinottoa sitten millään.
Vaihdoin sitten viime talvena eteen Continental Viking Contact 7t ja alkoi pitoa taas löytymään. Täksi alkutalveksi laitoin nyt noi 6mm pinnalla olevat X-ICE:t eteen ja vaihtuu Contiin heti kun pito alkaa taas loppumaan.
Oli siis autoa ostaessa edessä 4 milliä pintaa ja takana 6-7 milliä niin en kaikkia laittanut kerralla kiertoon. Tuntuu hybridi syövän huomattavasti nopeammin eturenkaita.
Myös jarrutus ja kiihdytyskokeissa pidettiin talvirengasauton ratti suorassa ja all-season autolla heiluteltiin rattia pienin liikkein puolelta toiselle. Todella puolueellista arviointia kyllä. Vakuutti myös kuvituskuva talvirenkaasta, jossa oli nastarengas ilman nastoja.
Totesin nyt talvisten kelien taas tultua, että 6 mm pinnalla XIce XI3 ei pidä lumipeitteisellä tiellä nollan tuntumassa. Alamäessä regen talteenottojarrutuksella tuntui aika helposti ohjaus katoavan vaikka palautuikin myös jarrupoljin vapauttamalla. Ehkäpä noi oli sitten ajettu vanhan omistajan toimesta 2019 kesällä loppuun ja siksi silloiset eturenkaat oli niin paljon kuluneemmat.
Vaihdoin ne samoihin aikoihin viime talvena ja alkoi vetopitoa löytymään VC7:lla. Taka-akselille siirtämällä noilla pärjäisi kyllä yhtä hyvin kuin viime talvenakin, mutta mitäpä sitä 300e satsauksella enää pelaamaan. Vaihtoon menisi viimeistään ensi talvena, jolloin ero uuden ja käytetyn välillä kasvaa jo liikaa. Voihan olla että ensi kaudeksi tulee myös VC8, jolloin olisi taas eriparirengastus? Siksipä huomenna toinen pari VC7 alle ja kovaa ajoa.
Kun kerran testejä on, niin miksi sitten valehtelet, että nastat olisi jotenkin aina kitkoja pitävämmät?
TM 2020 talvirengasvertailusta poimitut pitoa mittaavien jarrutustestien voittajat:
Jarrutus jäällä: nastarengas
Jarrutus lumella: kitkarengas
Jarrutus märällä asfaltilla: kitkarengas
Jarrutus kuivalla asfaltilla: kitkarengas
Ei, vaan siirtelet maalitolppia.Tarkoitin toki jääpitoa, koska se on usein se vaativin ajokeli.
Nastat puree jäähän, mikä on kiistatonta. Usein unohtuu, että jääkelit ovat hyvin harvassa. Liukas musta jää ei sellainen ole, koska kyseessä on asfaltti johon nastat ei pure. Epäilen myös, että kovaksi kiillottunut lumijää on sen verran pehmeää, ettei nastat niistäkään oikein otetta saa. Tätä tukee myös omakohtaiset kokemukset. Eli jäljelle jää luistinratamaiset pääkallokelit, joita ei monena päivänä talvessa ole ja joissa myös nastarenkaat on liukkaat.Päästään taas siihen missä ajaa ja milloin ajaa.
Kehä ykkönen on varmaan hyvin suolattu ympäri vuodet, mutta yhtään kauempana keli on aika liukas. Näitä
lumikelejä on hyvin vähän, vaan suurin osa talvesta on joko kovaksi kiillottunut lumi/jää tai sitten vesisade jäätää tiet. Noissa tilanteissa arvostaa nastoja eikä paljoa merkitse millainen rengas on kesällä sulilla teillä, koska - näin kärjistetysti - melkein pelkillä vanteillakin ajamalla selviää sulalla asfaltilla.
Valheellinen? Et vissiin ole liiemmin ajanut kitkoilla erilaisilla autoilla ja erilaisissa olosuhteissa, varsinkaan jäällä. Retorinen kysymys, ei tarvitse vastata. Nastat vai kitkat -vänkäykselle on omakin ketjunsa, joten sitä voit jatkaa siellä jos koet tarpeelliseksi.
Nastoista on haittaa asfaltin kulumisen muodossa, mutta mieluummin ajan turvallisemmin. Jos ajoja olisi pelkästään etelässä, niin sitten tilanne voisi olla toinen.
Valheellinen? Et vissiin ole liiemmin ajanut kitkoilla erilaisilla autoilla ja erilaisissa olosuhteissa, varsinkaan jäällä. Retorinen kysymys, ei tarvitse vastata.
Keskusteluhan lähti liikkeelle tästä väitteestä, että "isoissa perheautoissa tai coupekatumaastureissa ei ole mitään syytä käyttää nastarenkaita". Minä olen tuosta eri mieltä. Eikä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Saat ajella talvet vaikka kesärenkailla minun puolestani.Valheellinen siis tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että vaikka ajotuntuma on täysin sama kuin nastoilla, niin takaraivossa jyskyttää koko ajan "tieto" siitä että kitkarengas saattaa jossakin tilanteessa olla marginaalisesti huonompi pidoltaan kuin nastarengas. Kuten taas varmasti on myös vice versa riippuen tilanteesta.
Valheellinen siis tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että vaikka ajotuntuma on täysin sama kuin nastoilla
Ei kai kukaan ole sanonut, etteikö niillä pärjäisi, vaan että kaikki eivät pidä kitkojen edellyttämästä rauhallisemmasta ajotyylistä ja niiden heikommasta suorituskyvystä ennakoimattomissa tilanteissa. Ja edelleen paljon on renkaiden laadun lisäksi vaikutusta myös sillä millaisissa olosuhteissa ajaa ja millaisella ajoneuvolla.Hyvin on kitkoilla pärjätty jo yli 23 vuotta.
Taitaa olla kuskissa vikaa jos ei pärjää ilman nastoja ...
Ja perässä kiskottu vaunua ynnä ollut etu,taka ja nelivetoja alla.
Hyvin on kitkoilla pärjätty jo yli 23 vuotta.
Taitaa olla kuskissa vikaa jos ei pärjää ilman nastoja ...
Eikä ole, kitkarenkaiden sivuvallit ovat todella pehmeät ja sen kyllä huomaa vaikka pidossa ei olisi eroa. Kitkarengas tuntuu "sortuvan" alta huomattavasti helpommin, varsinkin märällä asfaltilla. Jos ei huomaa noissa ajettavuudessa mitään eroa, niin ei kai sillä sitten väliä - mutta en lähtisi silloin antamaan neuvoja. Eri kitkarenkaiden sisälläkin on valtavia eroja tuon pehmeyden ja muiden kompromissien takia.
Okei, tässä voin olla väärässä kun en aja millään 165/75-14 -kokoisilla renkailla.
Tosiaan renkaan mahdollinen rakenteellinen velttous on oma juttunsa. Itse välitän kuitenkin sitä enemmän pidosta.Tuntee hyvin 235/45R18 tasollakin, myös 235/60R18 koossa. Noissa itselläni on kitkat ja kyllä sen huomaa aivan selvästi kun on vaihtanut nastoista / kesärenkaista kitkarenkaisiin (varsinkin kun ajaa peräkkäin). Ei siihen tarvita aggressiivista ajotyyliä edes, kyllähän auton renkaat pitäisi tuntea ajossa joka tapauksessa, ei tarvita kuin joku ihana Kehä III:n liittymä niin tuon nojauksen tuntee jousituksessa. Paitsi toki jos autossa on heikko tunto eikä ole hajuakaan mitä siellä tapahtuu pidon suhteen.
Tuntee hyvin 235/45R18 tasollakin, myös 235/60R18 koossa. Noissa itselläni on kitkat ja kyllä sen huomaa aivan selvästi kun on vaihtanut nastoista / kesärenkaista kitkarenkaisiin (varsinkin kun ajaa peräkkäin). Ei siihen tarvita aggressiivista ajotyyliä edes, kyllähän auton renkaat pitäisi tuntea ajossa joka tapauksessa, ei tarvita kuin joku ihana Kehä III:n liittymä niin tuon nojauksen tuntee jousituksessa. Paitsi toki jos autossa on heikko tunto eikä ole hajuakaan mitä siellä tapahtuu pidon suhteen.
Ai siis pitääkö olla utopiaa, jos kitkat toimivat joillain pinnoilla nastoja paremmin, vai ymmärsinkö ihan väärin? Toimiihan kitkat usein yhtä hyvin tai paremmin kuin nastat, eikä se mitään utopiaa vaadi. Nastoissa on omat kiistattomat etunsa, ja nastarenkaiden valikoimassa ei ole ihan niin tarkkaa minkä renkaan ottaa, koska hyviä tai erinomaisia renkaita on suhteessa kitkoihin enemmän top 10:n joukossa.Tosiaan renkaan mahdollinen rakenteellinen velttous on oma juttunsa. Itse välitän kuitenkin sitä enemmän pidosta.
En tiedä missä utopiassa kitkat toimivat pidon suhteen kuin nastat riippumatta millaisella pinnalla ajetaan, mutta reaalimaailmassa se ei mene niin. Toki aiheen perinteisiin kuuluu syyttää huonoa autoa tai kuljettajaa ajotaidon puutteesta, jos kehtaa todeta mitään negatiivista kitkarenkaiden toiminnasta.
Älä vääristele, minä sanoin että "en tiedä missä utopiassa kitkat toimivat pidon suhteen kuin nastat riippumatta millaisella pinnalla ajetaan". Enkä kyllä keksi että millä pinnalla kitkat toimisivat paremmin, jos kyse on talvesta, eikä siten vertailla jotain jarrutusta kuivalla kesäkelillä tms. Käytännnössä millään talvisella pinnalla kitkat eivät toimi paremmin, mutta vastaavasti jäisellä pinnalla ne toimivat poikkeuksetta huonommin.Ai siis pitääkö olla utopiaa, jos kitkat toimivat joillain pinnoilla nastoja paremmin, vai ymmärsinkö ihan väärin? Toimiihan kitkat usein yhtä hyvin tai paremmin kuin nastat, eikä se mitään utopiaa vaadi. Nastoissa on omat kiistattomat etunsa, ja nastarenkaiden valikoimassa ei ole ihan niin tarkkaa minkä renkaan ottaa, koska hyviä tai erinomaisia renkaita on suhteessa kitkoihin enemmän top 10:n joukossa.
En siis tahallaan "vääristellyt", ja siksi kysyinkin, että ymmärsinköhän väärin. Ajattelin että sellainen mahdollisuus on ja näinhän siinä kävi.Älä vääristele, minä sanoin että "en tiedä missä utopiassa kitkat toimivat pidon suhteen kuin nastat riippumatta millaisella pinnalla ajetaan". Enkä kyllä keksi että millä pinnalla kitkat toimisivat paremmin, jos kyse on talvesta, eikä siten vertailla jotain jarrutusta kuivalla kesäkelillä tms. Käytännnössä millään talvisella pinnalla kitkat eivät toimi paremmin, mutta vastaavasti jäisellä pinnalla ne toimivat poikkeuksetta huonommin.
Kitkojen hyvät puolet ovat ihan muualla kuin pidossa. Lähinnä plussat ovat hiljaisuudessa, kuivalla asfaltilla ja huolettomammassa vaihto-aikataulussa.