Tämä on yksi syy, joka altistaa minut kovasti millä tahansa tulevalla kerralla ostamaan myös varsinaiseen henkilökohtaiseen käyttöautooni nastattomat talvirenkaat, kun sopiva diili ja mielentila on kohdalla. Muilla laitteillahan on jo muutenkin totuttu ajamaan talvet(jopa kesät) nastattomilla talvikumeilla.
Jonkinlainen autoilun kokonaisstressiin vaikuttava tekijä tuokin. Niitähän muuten riittää, ei ole keskimäärin mikään huoleton harraste ja elämäntapa vaikka pääsisi melko vähälläkin.
Vanteen sisäpuolelle kyllä kerääntyy sopivissa oloissa kaikenlaista paskaa. Yleensä tämä aiheuttaa sellaista ongelmaa, että tiheä hiekkapölypaskabetoni muodostuu kerroksena ja joko pääsee valumaan alaosaan tai puolet irtoaa vauhdissa. Pyörä menee epätasapainoon ja alkaa ravistaa. Jarrujen hajoaminen lumen ja jään kertymisen takia kuulostaa hyvin äärimmäiseltä, vaikka olen aivan vakuuttunut että sellaista on joskus jollekin jossain käynyt. Jos auton muutenkin ryydyttää oikein pahaan jääkerrokseen, on muitakin vaurion vaaroja. Kaiken peltejä myöden saa paskaksi jos auto on jääklimppinä.
Talvivanteita jälkikäteen valitessa kannattaa kiinnittää huomiota normaaleihin seikkoihin eli oikeat mitat(koko, jako, keskiö, asennussyvyys ja rajatapauksissa varmuudella riittävä sisämitta juuri sen jarrun takia) ja laatu. Kevyt ja hyvännäköinen on kiva, mutta se ei ole ihan niin tärkeää. Lisäksi on oikein mukavaa, jos vanteen sisälle näkee paskakertymän varalta ja mahtuu helpohkosti pesemään paskasedimentin pois. Toisin sanoen sellainen tavallinen kevytmetallivanne, jossa on isot raot puolien välissä.
Tämä ei taida enää juurikaan liittyä renkaiden nastallisuuteen, sori siitä. Kuitenkin sekä kitka- että nastarenkaiden on yleensä fiksua olla vähän korkeammalla kumilla ja pienemmällä vanteella kuin ulkonäkösyistä nahat kesäkumit, jos vaan auto mahdollistaa pienemmän vannekoon.