"Etelässä hyvin pärjää kitkoilla mutta ei lapissa"
Ei siellä lapissa nyt hyvin pärjää mikä oli se mun "väite".
Renkaat ym. kannattaa aina ottaa sen pahimman kelin mukaan, ei tuohon sen ihmeempää tutkimusta tarvitse.
Jos ajat kaikki ajosi kesällä et tarvitse talvirenkaita, tai jos ajat vain "etelässä" tms. missä suolatut ja hoidetut tiet niin kitkoilla pärjää hyvin, jos ajat lapissa missä teitä aurataan jos aurataan eikä varsinkaan suolata = keväällä peilijää ei kitkoilla pärjää hyvin.
En voi sua enempää auttaa jos et tuota ymmärrä.
Omasta mielestäni renkaan valinta on aina kompromissi: pitäisi pystyä valitsemaan rengas, jonka suorituskyky on riittävän hyvä kaikissa olosuhteissa painotettuna kunkin olosuhteen ajomäärillä, riskeillä ja haitoilla. Boldatun perusteella kaikkien pitäisi ajaa jääratapiikeillä marraskuusta huhtikuuhun, sillä tuona aikana on mahdollista kohdata se "pahin mahdollinen jääkeli". Paljon järkevämpää on valita joka kelillä
riittävän hyvin toimiva rengas ja suhteuttaa tilannenopeus vallitsevaan olosuhteeseen.
Turvallisuusnäkökulmasta nastojen ainoa etu kitkoihin verrattuna on parempi jääpito (erityisesti vetisellä kelillä), joka sekin hupenee merkittävästi/menetetään renkaiden ja nastojen kuluessa. Tilastollisesti nastoja ei myöskään ole pystytty todistamaan turvallisemmiksi ainakaan koko Suomen mittakaavassa (itse asiassa
päinvastoin), eli niiden päällimmäiseksi vaikutukseksi jää teiden kuluttaminen sekä hiukkasten ja melun päästäminen.
Näin Pirkanmaa - Keski-Suomi akselilla suhatessa eniten ajetut isot tiet ovat ~90% ajasta kuivat tai suolattu suliksi, mikä puoltaisi KE-kitkoilla tai jopa kesäkumeilla ajelemista. Asfaltilla minkä tahansa rengastyypin pito on kuitenkin erinomainen verrattuna jäähän ja jäisissä olosuhteissa nuo ovat sen verran heikkoja, että
omasta mielestäni pohjoismainen kitka olisi järkevin kompromissi suurimmalle osalle väestöstä
. Puhumattakaan siitä, että kitkoilla ajellessa ei ole tapana venyttää renkaiden vaihtoa suuntaan eikä toiseen, jolloin yllätyskeleillä alla on todennäköisemmin talvi- kuin suvikumit. Aika moni nastoilla rullaileva (mukaan lukien allekirjoittanut) tuntuu kuitenkin kärsivän nastojen rapinasta sen verran, että niillä pyritään ajamaan mahdollisimman vähän aikaa.
Kitkojen määrän lisääntyminen vähentäisi merkittävästi teiden kulumista, katupölyn määrää ja melua (kyytiläisiltä ja ympäristöltä) sekä mahdollistaisi myös hiljaisemman, edullisemman ja paremmin talvieroosiota kestävän pienirakeisen asfaltin käytön. Jos näiden etujen vuoksi pitäisi hiljentää vauhtia pahimmilla pääkallokeleillä 57 km/h nopeudesta tasan viiteenkymppiin (mikä kompensoisi rengastestien uusien renkaiden 30% jarrutusmatkaeron jäällä), niin mielestäni tuo ei olisi kovin paha myönnytys
.
Ps. Itse ainakin yllätyin positiivisesti ensimmäisten kitkojeni pidosta (Sava Eskimo Ice) esson baarin kesäkumi-"faktoihin" verrattuna. Vanhan auton mukana lähteneet talvirenkaani olivat kuitenkin täälläkin ylistetyt hakka kasit eli vertailupohjana eivät olleet mitkään kymmenvuotiaat harvahampaat.