Nasta -vai kitkarenkaat?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Kautium, 17.10.2016.

  1. Lucas

    Lucas

    Viestejä:
    3 179
    Rekisteröitynyt:
    27.05.2017
    Osa autoilijoista ajaa varmaan silmiensä sijasta havainnoimalla persesilmällään kun eilenkin olin jäädä melkein auton alle kun pyörätietä ajoin jatkettua suojatietä pitkin polkupyörällä liikenneympärän kulmalla ja auto oli ajaa päälle kolmion takaa siinä. Vauhti oli hidas hölkkävauhti itsellä ja pyörässä oli valot ja silti lukkojarrutuksella auto siinä oli ajaa päälle ja sai pysähtymään auton 50 senttiä ennen suojatietä. Sain kyllä itsekkin jarrutettua vauhdin pois siinä hitusen ennen kohtaa missä auto olisi voinut ajaa yli.

    Tuollaisessa tilanteessa nastat on kyllä hyvä autossa. Eilenkin kyllä kyseisessä autossa joka oli ajaa päälle oli nastat alla kun muistin hyvin sen raapivan äänen mikä lähtee nastoista lukkojarruksessa.
     
  2. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 228
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Todellakin teoriassa, sillä kumi ei noudata Coulombin kitkalakia eli sitä kitkavoima = kitkakerroin x pinnan tukivoima. Karkeasti ottaen kumin tapauksessa kitkavoima ei tietyn rajan jälkeen kasva tukivoimaa lisätessä ollenkaan.

    Pintapaine (näennäisellä kosketuspinta-alalla arvioituna) taas riippuu lähes pelkästään renkaiden ilmanpaineesta. Leveällä renkaalla kosketuspinta-ala on leveämpi kuin kapealla renkaalla samalla paineella; leveän renkaan kosketusala on taas lyhyempi kuin kapealla renkaalla.

    Muuten ihan hyvää pohdintaa:tup:

    Näin minäkin ajattelin, kun ensimmäistä kertaa ajelin kitkarenkailla ensilumilla. Havaittavaa/merkityksellistä eroa ei kuitenkaan koskaan tullut vastaan jäisissäkään risteyksissä.
     
    aapelih tykkää tästä.