Kautium
IOdootti
- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 17 527
Siinäpä se olennainen otsikossa. Toinen on toista parempi, mutta kumpi, miksi ja milloin? Vääntö alkakoon...
Viimeksi muokattu:
On:Onko tuosta muuten missään oikeaa näyttöä, että tiet pitää paremmin kun osalla porukkaa on nastat?
VTT:n tuoreen tutkimuksen tulokset osoittivat, että pito on paras, kun vähintään puolet tiellä ajavista renkaista on nastarenkaita. Näin myös kitkarenkaiden käyttäjät hyötyvät nastarenkaiden karhentamasta tien pinnasta. Pienemmällä nastarengasosuudella pito vähenee merkittävästi.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-vtt-tutki-onnettomuusriskin/2cxXZaU6VTT:n tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ajoneuvossa on ollut alla useammin kitkat kuin nastat.
Lueppas se yksi viesti ylempää. Jos nastoista luovuttaisiin, ei myöskään kitkat pääsisi mihinkään.8 talvee tullut kitkoilla ajettua, ilman ongelmia. Nyky autoissa sen verran hyvät luistonestot jne. että vois melkein noista nastoista luopua kokonaan.
Tuokin vähän asuinpaikkakohtaista. Itse asun P-Karjalassa, välillä tulee ajettua 10k ihmisen kaupungeissa. Suolausta on vähän tai ei ole, teiden kunto on muutenkin aika vaihtelevaa. Pärjäisi kyllä kitkalla, mutta esim. jos haluan ajaa keväällä vanhemmilleni, ei kitkoilla ole asiaa soratielle koska siihen muodostuu 10cm vetinen jääpeite. Eivät asu edes korvessa, mutta tiehuolto ja olosuhteet.Kitkat. Lumella ja asfaltilla ylivoimaisesti paremmat. Sellaisia jääkelejä, että nastoista olisi oikeaa hyötyä on ehkä 2-4 päivää vuodessa. Silloin voi ottaa vähän rauhallisemmin.
Omassa autossani on valitettavasti nastat. Pitää yrittää lykätä niiden alle laittoa mahdollisimman pitkälle kun ei kiinnosta jyrsiä teitä ja kuunnella ropinaa turhaan.
En nyt löhde vänkäämään, mutta tuskin se nyt ihan noin kuitenkaan on, ettei mihkään pääse. Hiekoituskin on keksitty?Lueppas se yksi viesti ylempää. Jos nastoista luovuttaisiin, ei myöskään kitkat pääsisi mihinkään.
Mulla oli yhdessä edellisautossa kivikovat saksankitkat. Hieno fiilis kun ensin kiihdyttää suolatulla rampilla sataseen ja nostaa jalan kaasulta -> välittömästi nelipyöräluisussa. Onneksi suunta suoraan eteenpäin... Siitä sitten varovasti kaasua, pito takaisin ja hiljalleen vauhtia alaspäinYhden talven ajelin kitkoilla käytännön pakosta, ei kiitos enää ikinä. Liukkaalla jarruttaessa lähti ohjaus hetkittäin täysin käsistä, tilanteet piti ennakoida n. 2x etäämpää kuin nastoilla. Kyllä hirvitti ajaa pääkallokelillä pimeillä metsäteillä.
Ei tuu nastoja ikävä, voin kertoo!Kitkat menisi nyt ensi kertaa alle kohtapuoliin. Mielenkiintoista vertailla kun tähän mennessä aina nastoilla ajanut.
Tosin eiköhän nämä ole täällä eteläsuomen talvessa parempi ratkaisu. Uskoisin ainakin.
Oletan että uusi auto kyseessä?. Eiköhän ne ihan kitisemättä vaihda oikeat renkaat tilalle, mitä on sovittu.Itse luulin pääseväni ajamaan Hakkapeliitta kaseilla tämän talven, mutta autoliike olikin antanut väärät renkaat. Oikeat renkaat olikin jotku Continentalin valmistamat kitkat.. Pitää siis alkaa ennakoimaan ainakin kaks kertaa etäämpää
Mites autoliikkeen vastuut tälläisessä menee, taisin nyt saada huonommat mitä sovittiin kauppoja tehdessä. Toki ne toiset renkaat oli väärään autoon, ei olisi sopineet omaani..
Uuden kanssa tämä olisi varmaan helpompi, mutta kyseessä on käytetty autoOletan että uusi auto kyseessä?. Eiköhän ne ihan kitisemättä vaihda oikeat renkaat tilalle, mitä on sovittu.
Joskus tilasin asiakkaalle uuden auton näitä aikoja vuodessa, soppariin kirjoitettiin nastat. Mutta en tilannut renkaita vielä kun tiedossa oli että auton saapuminen kestää. Annoin asiakkaalle ajoon esittelyauton, missä oli kitkat. Siinä kun ajeli kitkoilla, niin tuli jossain kohtaa kysymään että voiskos ne nastat vaihtaa kitkoihin, ja tottakai sopii kun hinnassa ei ollut juuri mitään eroa. Tilasin kitkat, ja kun se autokin lopulta saapui, niin asiakas oli tyytyväinenEi ollut vaan ennen ajanut kitkoilla, ja se auton luovutuskin venyi tammikuulle.
Okei, eli ne varastoi renkaita jossain muualla kun paksissa. Hyvinhän siinä voi sitten tulla sähläystä. Toivottavasti saat kunnolliset renkaat alle, ja jos on kyse vähänkään kalliimmasta autosta, ja vielä mielellään merkkiliikkeestä ostettuna, niin pakkohan niiden on toimittaa sellaiset renkaat mitä on luvattu. Mainehan siinä jo menisi jos alkaisivat yksistä renkaista tappelemaanUuden kanssa tämä olisi varmaan helpompi, mutta kyseessä on käytetty auto. En ole vielä nähnyt niitä oikeita renkaita, katsotaan nyt missä kunnossa ovat.. Kauppojen yhteydessä esitellyt nastarenkaat olivat hyvässä kunnossa.
Oma on Golf IV V6 4Motion.. ts. 204hp/270Nm. Autossa oli ostaessa saksankitkat.. Nokian hakkapeliitta Q ja sillon jo 6 vuotta vanhatMulla oli yhdessä edellisautossa kivikovat saksankitkat. Hieno fiilis kun ensin kiihdyttää suolatulla rampilla sataseen ja nostaa jalan kaasulta -> välittömästi nelipyöräluisussa. Onneksi suunta suoraan eteenpäin... Siitä sitten varovasti kaasua, pito takaisin ja hiljalleen vauhtia alaspäinTodella varovasti sai ajella muutenkin, kerran kävi todella lähellä ettei osunut linja-auton perään ihan kävelyvauhdista kun jarrulla ei ollut mitään vaikutusta.
Tuolloinen auto oli -95 A4 neliveto 2.6 v6 koneella/manuaalilla.
Nykyisen auton mukana tuli nastat ja niillä mennään ainakin tämä talvi. Kitkat olis silti enemmän omaan mieleen, toki suomiversiona tälläkertaa. Ehkä ensi vuonna sitten.
No tuliterät nastat ja kuiva asfalti, niin siinä on sellainen yhdistelmä että ropinan lisäksi saa ja pitää varautua että auto voi itseohjautua ihan mihin tahansa. Sama kun vetelisi slikseillä talvella. Ja itseasiassa tehdasuusilla kesärenkaillakin ajaa siirtomatkan talvella paremmin, kun tietää ja osaa ennakoida.Tosin ei ole kyllä koskaan tullut ajettua uusilla ja hyvillä nastoillakaan, vaan ainoastaan autojen mukana tulleilla käytetyillä, niin joskus voisi vielä vimosen päälle hyvät nastarenkaatkin testata... Molempien renkaiden kovimpia puolestapuhujia on kyllä välillä hauska kuunnella, kun ei ole kuin yksi ainoa oikea vaihtoehto.Mutta niihin väittelyihin ei kyllä jaksa ruveta. Molemmissa on puolensa.
![]()
Ei kai tuo ole perustelu. Yleensä porukka perustelee että kitkat koska takaveto, niin voi vetää kylki edellä mukavammin eikä pelkoa nastojen irtoamisesta.Nastat koska takaveto...
On se.Ei kai tuo ole perustelu.
Ja yleensä ensimmäisenä jumissa ovat takavetoiset kitkoilla.Ei kai tuo ole perustelu. Yleensä porukka perustelee että kitkat koska takaveto, niin voi vetää kylki edellä mukavammin eikä pelkoa nastojen irtoamisesta.
Eivät nastarenkaat enää ole tuollaisia. Nastarengastekniikka on nykyisin pitkälle kehittynyttä, ja pito hyvillä nykyaikaisilla nastarenkailla on kuivalla asfaltilla uudellakin renkaalla jopa parempi kuin nastattomilla talvirenkailla.No tuliterät nastat ja kuiva asfalti, niin siinä on sellainen yhdistelmä että ropinan lisäksi saa ja pitää varautua että auto voi itseohjautua ihan mihin tahansa. Sama kun vetelisi slikseillä talvella.
Siitä tosin onkin 10 vuotta kun viimeksi tuliterillä nastoilla on tullut ajettua, joten noista uusimmista en osaa sanoa mitään. Ehkä ne on sitten parantuneet.Eivät nastarenkaat enää ole tuollaisia. Nastarengastekniikka on nykyisin pitkälle kehittynyttä, ja pito hyvillä nykyaikaisilla nastarenkailla on kuivalla asfaltilla uudellakin renkaalla jopa parempi kuin nastattomilla talvirenkailla.
Jos haluat oikeasti paskat renkaat, niin osta pinnoitetut nastarenkaat. Yhden talven olen tuollaisilla itsemurharenkailla ajanut kun olivat autossa alla ostettaessa. Eikä koskaan enää. Auto haki koko ajan ja oli tosi levoton. Pitoa oli tuskin ollenkaan (nastoja pintaa oli kyllä). Kun alle seuraavana talvena veti Nokialaiset, niin auton käytös muuttui täysin. Nokialaiset alla meno oli kuin olisi tankkia ajanut. Kulki kuin raiteilla tasan sinne minne kuski tahtoi eikä hakenut enää yhtään.Oli kyllä kamalammat paskat noi Hakka seiskat mitä muistin, nyt kun laitoin alle. Kuluispa nopeasti pois.![]()
En varmaan ole seiskaa kokeillut. Edelliset olivat varmaan kutoset ja nyt alla on kasit. Nastamelua on, mutta muuten loistavat renkaat.Nää on 205 55 R16 eli semisti pullat mutta kamalimmat renkaat mitä oon kokeillut. Ei mitään tuntoa tiehen noilla. Todella vetelät nakit. Ilmaa on 2.8bar...