Tuollaisessa lämpötilassa jossa kitka olisi nastaa tehokkaampi jäällä ei tosin enää ole kovin liukas jääkään, joten pahimpiin keleihin sillä ei ole vaikutusta. Toisekseen, tarpeeksi kylmään kun mennään niin kumiseoksen pehmeys alkaa myös kärsiä, joka vähentää myös lamellien toimivuutta. Kumpikin lämpötila taitaa tosin olla niin kylmä ettei niillä ole mitään muuta kuin teoreettista kiinnostusta.
Tie kuluu kun siitä ajetaan. Renkaat, myös ne nastattomat, kuluttavat tietä jatkuvasti ja ottavat siitä pieniä palasia pois. Sidosaineet heikentyvät auringonpaisteessa, tie pehmenee ja siitä irtoaa jälleen pieniä palasia. Lopulta se alkaa olemaan hieman oudon muotoinen, jolloin rasitus korostuu entisestään tiettyihin kohtiin ja se tie lähtee kulumaan vahvemmin niistä kohdista. Raskas liikenne kuluttaa myös tiestöä, paljon enemmän kuin haluat antaa ymmärtää.
Oletko huomannut että maissa, joissa ei käytetä nastarenkaita - tiestö kuluu myös? Kitkarenkaatkin Suomessa kuluttavat tiestöä, niissä on varsinkin hiekoitetuissa paikoissa hyvin paljon kiviä lamellien välissä - jotka raapivat siinä missä nastatkin. Suolaus pahentaa vielä tilannetta, jota taas käytetään jotta ei tarvitsisi niitä nastoja (ja saadaan tapettua vaikkapa luonto ympäriltä, kuten ympäristötietoiset talvipyöräilijät). Ei tähän ole olemassa helppoa ratkaisua jolla nykyisellä tienhoidolla saadaan tiestö pysymään hyvässä kunnossa.