Mopokuumetta

Joo, jotain RS yritin noihin tunkea. Myös Royal Enfieldeille ei moni laskuri osannut arpoa mitään.

Pisti silmään tuo uusi Triumph Scrambler 400 X. Vaikuttaisi aika hyvältä peliltä koluamaan lähitienoon pikkupaikkakuntia ja mettäteitäkin. Pitää pistää harkintaan ensi vuodelle ja selvitellä mitä tuohon olisi vakuutukset.
Royaliltahan tuli just eilen, toissapäivänä, virallisesti ulos Guerrilla, jota jotkut sanoo että on niin suoraan trumpan 400X kilpailija kuin voi olla.

Saksan hinnat 5290 - 5540 eur, varmaan verottomia toki..
 
Royaliltahan tuli just eilen, toissapäivänä, virallisesti ulos Guerrilla, jota jotkut sanoo että on niin suoraan trumpan 400X kilpailija kuin voi olla.

Saksan hinnat 5290 - 5540 eur, varmaan verottomia toki..

Huomasin saman eilen. Tuossa näyttäisi olevan matalempi istuinkorkeus joten voisi sopia itselle paremmin. Vaikka olen 180cm niin ilmeisesti olen sen verran persjalkainen että jalat ovat onnettoman lyhyet kun niitä eilen mittailin.

Royal Enfieldillä on myös ollut vuoden prototyyppinä Scrambler 650 (Bear?). Sekin voisi olla varteenotettava vaihtoehto jos ensi kesäksi kerkeää Suomen markkinoille. Odotettavasti se julkistetaan tänä vuonna.

Pitänee alkaa laittaa rahaa jemmaan ja katsoo ensi keväänä sitten mitä kaikkea markkinoilla on ja mihin hintaan. 5000-12000 euron hintaluokkaan mahtuu niin saakelisti erilaisia. Riku Motor joka myy RE:tä on tuossa aivan vieressä joten niitä on helppo käydä ihmettelemässä. Suurin este itselle on ne juoksevat kulut jotka haluaisin pitää minimissään. Pitää myös katsoa noita vanhempia käytettyjä kun niissä tosiaan vakuutusmaksut saattavat olla jopa alle 400 euroa vaikka ovat isompia, tehokkaampia ja oletettavasti turvattomampia koska niistä puuttuu modernia tekniikkaa. Ei mitään järkeä kyllä noissa maksuissa.
 
Potilaana Aprilia RSV 1000R. Kylmällä bensalla toimii täysin normaalisti (moottorin lämmöt 77). Kuumalla bensalla sitten ottaa vain 7000 kierrosta ja toimii muutenkin huonosti.

Nyt aamusta menin googlettamaan vikaa ja se olisi ilmeisesti tankin sisällä olevat bensaletkut.


Täytyy ostaa jostain sopivan kokoista bensaletkua? Nyt sain jo valutettua bensat pois ja bensapumpun irti. Kaksi letkua siellä on. Letkut varmaan on tiiviitä, mutta ilmeisesti vuotaa kuumalla bensalla liitoksista. Aika heikosti ne liitokset olikin minusta kiinni.

Screenshot_20240721_073324_Opera~2.jpg


20240721_074120.jpg20240721_074127.jpg20240721_074131.jpg
 
Potilaana Aprilia RSV 1000R. Kylmällä bensalla toimii täysin normaalisti (moottorin lämmöt 77). Kuumalla bensalla sitten ottaa vain 7000 kierrosta ja toimii muutenkin huonosti.

Nyt aamusta menin googlettamaan vikaa ja se olisi ilmeisesti tankin sisällä olevat bensaletkut.


Täytyy ostaa jostain sopivan kokoista bensaletkua? Nyt sain jo valutettua bensat pois ja bensapumpun irti. Kaksi letkua siellä on. Letkut varmaan on tiiviitä, mutta ilmeisesti vuotaa kuumalla bensalla liitoksista. Aika heikosti ne liitokset olikin minusta kiinni.

Screenshot_20240721_073324_Opera~2.jpg


20240721_074120.jpg20240721_074127.jpg20240721_074131.jpg
Kun laitat sinne uuden letkun, niin varmista että letku kestää upottamisen bensaan.

Moni letku kestää bensaa, mutta harva kestää upottamisen bensaan.
 
Kun laitat sinne uuden letkun, niin varmista että letku kestää upottamisen bensaan.

Moni letku kestää bensaa, mutta harva kestää upottamisen bensaan.
Aivan totta. Melkein kaikissa vaan sisäpuoli kestää bensaa.


RSV 1000 R ja RSV 1000 R Factory manuaali. Tuolta löytyi myös ohjeet vaihtovalon säätöön, kun alunperin 6000rpm. Ja kellon asetukseen.

Ilmeisesti Aprilian takajousitusta on löysytetty (että olisi kai hieman matalempi). Täytyy varmaan hieman säätää joskus.

Screenshot_20240721_153702_Photos~2.jpg
 
Laukkujen telineet ja laukut asenneltu ja korkeampi pleksi.



Viel sellasia päälimmäisiä parannuksia mitä mielessä, olis jalkaan pieni pidennys/kosketuspinnan laajennus palikka, paremmat peilit ja se matalampi satula kunhan se ny tulis jo myyntiin..
Tarvikemallin käsisuojat on myös tuloillaan.
 
Huhtikuussa kyselin täältä vinkkejä ekan pyörän hankintaan. Sain silloin hyviä vinkkejä, joista oli suuri apu käytettyä pyörää ostaessa! :thumbsup: Oli kortti & pyörä vielä haaveilun tasolla.

Nyt on kortti ajettu ja Honda tallissa. On tämä vaan hieno harrastus. :love2:
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti porukka innostuu.
Tosin itse pidän näitä sosiologisesti kiinnostavina sinänsä. Aika moni inhoaa jonossa ajelusta autolla, mutta jos on asuntovaunu, tai kaksipyöräinen alla, niin sitten se onkin valtavan hienoa. Voisin kuvitella että jos olisi bussi, jonka käytävällä olisi vaika mootoripyörän moottori ikäänkuin totemina, niin heruttaisi paljon enemmän hauskaa juttelua matkan aikana aiheesta ,-)
 
Omaan silmään oikein nätti tuo Aprilia rsv 1000 (mille) R. Aika edukkaasti saa Apriliaa ostettua ja kumma kyllä toimiikin erittäin hyvin :thumbsup:Luultavasti pitkäksikin aikaa hyvä pyörä. Toki kyykky, eli kaupunkiajo ei ole mitään kivaa tuon mallisella. Perää luultavasti saisi säädettyä alaspäin, mutta ei taida olla mitään ideaa?

Screenshot_20240731_183125_Photos.jpg


Tänään huomasin sellaisen virheen pyörässä, että takavanteessa on punainen teippi? Mutta edessä ei ole jostain syystä. Saisikohan tuon takavanteen teippauksen revittyä pois? Täytyy varmaan mennä tutkimaan, että miten tuo punainen raita on kiinni?

Eikös se teippaus pitäisi olla niin edessä kuin takanakin?

Toinen mitä mietin, niin etuvalojen molemmin puolin on tuollaiset tummat muovinpalat. Minusta olisi hieman tyylikkäämpi ilman niitä? Jossain samanlaisissa ei ole noita paloja ollenkaan ja jossain taas on.

Esim tuossa ei ole niitä "ylimääräisiä" muovinpaloja. Kiinnityspaikat kyllä näyttää olevan.

Screenshot_20240731_192301_Photos.jpg
 
Omaan silmään oikein nätti tuo Aprilia rsv 1000 (mille) R. Aika edukkaasti saa Apriliaa ostettua ja kumma kyllä toimiikin erittäin hyvin :thumbsup:Luultavasti pitkäksikin aikaa hyvä pyörä. Toki kyykky, eli kaupunkiajo ei ole mitään kivaa tuon mallisella. Perää luultavasti saisi säädettyä alaspäin, mutta ei taida olla mitään ideaa?

Screenshot_20240731_183125_Photos.jpg


Tänään huomasin sellaisen virheen pyörässä, että takavanteessa on punainen teippi? Mutta edessä ei ole jostain syystä. Saisikohan tuon takavanteen teippauksen revittyä pois? Täytyy varmaan mennä tutkimaan, että miten tuo punainen raita on kiinni?

Eikös se teippaus pitäisi olla niin edessä kuin takanakin?

Toinen mitä mietin, niin etuvalojen molemmin puolin on tuollaiset tummat muovinpalat. Minusta olisi hieman tyylikkäämpi ilman niitä? Jossain samanlaisissa ei ole noita paloja ollenkaan ja jossain taas on.

Esim tuossa ei ole niitä "ylimääräisiä" muovinpaloja. Kiinnityspaikat kyllä näyttää olevan.

Screenshot_20240731_192301_Photos.jpg
Oleellisimmat ensimäisenä kuntoon. Jos staattoria, parempaa jännitteensäädintä ja ruskeaa liitintä ei ole vielä vaihdettu, niin osat ainakin valmiiksi tilaukseen ettei kulku lopu kuukaudeksi kesken ajokauden.
Sen jälkeen Power commander asennukseen jos ei ole jo ja pyörä penkkiin. Kulutus tippuun 1l/100km, teho kasvaa ja 3800rpm kohdalla oleva ärsyttävä tehokuoppa ja nykimimen häviää.
Perää ei varmaan kovinkaan moni ole laskenut kun tarve on enemmänkin etupäässä ja moni laskee putkia.
 
Oleellisimmat ensimäisenä kuntoon. Jos staattoria, parempaa jännitteensäädintä ja ruskeaa liitintä ei ole vielä vaihdettu, niin osat ainakin valmiiksi tilaukseen ettei kulku lopu kuukaudeksi kesken ajokauden.
Sen jälkeen Power commander asennukseen jos ei ole jo ja pyörä penkkiin. Kulutus tippuun 1l/100km, teho kasvaa ja 3800rpm kohdalla oleva ärsyttävä tehokuoppa ja nykimimen häviää.
Perää ei varmaan kovinkaan moni ole laskenut kun tarve on enemmänkin etupäässä ja moni laskee putkia.
Täytyypä lukea staattorista ja jännitesäätimestä keskustelut läpi. Ja kokeilla, että huomaanko tuota 3800rpm kuoppaa/nykimistä. Ikää pyörällä reipas 18 vuotta, niin ei varmaan alkuperäistä osaa (paljon) enää löydy.

Ei ole ainakaan Power Commanderia tuossa Apriliassa. Jonkun keskustelun luin, jossa oli Commander vs jonkinlainen ohjelmoitu lastu. Lastu voisi olla hyvä vaihtoehto sekin? Pitäisi varmaan avata se "purkki" ja katsoa, että saako sinne jonkun komponentin vaihdettua. Nyt kun viimeksi kävin ajamassa, niin tankillisen Kulutus oli 6.0 L sataselle. Mielestäni aika vähän jopa? 100 rajoituksella pääsi 130 ja muuten 80 rajoituksella 100.

Juu. Täytyypä tutkia tuo etupää, että saisinko omilla työkaluilla putkia hieman alemmaksi.


Pikku näpertelyä. Hiustenkuivaajalla lähti takavanteen teippi näppärästi pois. Ja valojen sivun muovit lähti myös pois. :thumbsup:

20240731_210457~2.jpg


Mootori (Rotax V2) on ilmeisesti kestävää tekoa, mutta sähköpuolella voi tulla tosiaan korjailtavaa. Varsinkin jos ajaa kaupunkiajoa, jossa liikennevaloja paljon, niin sähköpuolikin käy kuumana.
 
Täytyypä lukea staattorista ja jännitesäätimestä keskustelut läpi. Ja kokeilla, että huomaanko tuota 3800rpm kuoppaa/nykimistä. Ikää pyörällä reipas 18 vuotta, niin ei varmaan alkuperäistä osaa (paljon) enää löydy.

Ei ole ainakaan Power Commanderia tuossa Apriliassa. Jonkun keskustelun luin, jossa oli Commander vs jonkinlainen ohjelmoitu lastu. Lastu voisi olla hyvä vaihtoehto sekin? Pitäisi varmaan avata se "purkki" ja katsoa, että saako sinne jonkun komponentin vaihdettua. Nyt kun viimeksi kävin ajamassa, niin tankillisen Kulutus oli 6.0 L sataselle. Mielestäni aika vähän jopa? 100 rajoituksella pääsi 130 ja muuten 80 rajoituksella 100.

Juu. Täytyypä tutkia tuo etupää, että saisinko omilla työkaluilla putkia hieman alemmaksi.


Pikku näpertelyä. Hiustenkuivaajalla lähti takavanteen teippi näppärästi pois. Ja valojen sivun muovit lähti myös pois. :thumbsup:

20240731_210457~2.jpg


Mootori (Rotax V2) on ilmeisesti kestävää tekoa, mutta sähköpuolella voi tulla tosiaan korjailtavaa. Varsinkin jos ajaa kaupunkiajoa, jossa liikennevaloja paljon, niin sähköpuolikin käy kuumana.

Hieno pyörä ja "pöllön" muotoilu on kyllä hyvin kestänyt aikaa. Ainut mikä tuossa häiritsee on tuo värimaailma. IMHO sivukatteen harmaan kontrasti suhteessa keulakatteeseen on liian suuri. Joku liukuhäivytys olisi ollut hyvä tai ehkä vielä parempi jos sivukate vaan olisi samaa harmaata kuin keula, tankki ja perä.
 
Viimeksi muokattu:
Hieno pyörä ja "pöllön" muotoilu on kyllä hyvin kestänyt aikaa. Ainut mikä tuossa häiritsee on tuo värimaailma. IMHO sivukatteen harmaan kontrasti suhteessa keulakatteeseen on liian suuri. Joku liukuhäivytys olisi ollut hyvä tai ehkä vielä parempi jos sivukate vaan olisi samaa harmaata kuin keula, tankki ja perä.
Ei näytä (kovin) vanhalta vaikka 2004 tuli myyntiin.

Sama ihmetys. Saisi olla sivukate "samasta pyörästä" eli sama väri. Nyt on vähän hassusti kahta eri väriä. Onkohan tuo sitten joku "hiilikuitu" look?
20240731_223842~2.jpg


muutama vuosi sitten mulla oli Honda CBR 1000 Repsol värityksellä. Se oli ihan hieno ja tykkäsin kyllä muutenkin tuosta Honda mallista. Tuohon tyyliin, vanha pyörä sekin. Jotenkin vaan onnistunut väritys?
 
Ei näytä (kovin) vanhalta vaikka 2004 tuli myyntiin.

Sama ihmetys. Saisi olla sivukate "samasta pyörästä" eli sama väri. Nyt on vähän hassusti kahta eri väriä. Onkohan tuo sitten joku "hiilikuitu" look?
20240731_223842~2.jpg


muutama vuosi sitten mulla oli Honda CBR 1000 Repsol värityksellä. Se oli ihan hieno ja tykkäsin kyllä muutenkin tuosta Honda mallista. Tuohon tyyliin, vanha pyörä sekin. Jotenkin vaan onnistunut väritys?

Hiilarilookkia itsekin epäilin siinä määrin, että oli pakko zoomata ettei se ole kuitua :D Olen simppelien värien ystävä, mutta objektiivisesti sanottuna Honda näyttää ihan tasapainoiselta. Itseasiassa tuossa laittamassasi kuvassa Apriliakaan ei näytä niin pahalta mitä aiemmissa. Pitäisi ilmeisesti nähdä livenä "oikean tuomion" päättämiseksi. Yksi vaihtoehto olisi ollut jatkaa vaalean harmaan linjaa tankista etukatteeseen asti niin, että pieni pala tuosta sivukatteestakin olisi vaaleanharmaa. En osaa kylmiltään sanoa olisiko parempi vai huonompi :D Erikoinen ratkaisu kylläkin laittaa sivukatteet ihan omalla värillään. Oletan siis että tehtaan väreissä (?)

Pääasia että olet pyörään tyytyväinen ja tosiaan hyvältä tuo näyttää yhä.
 
Apriliakaan ei näytä niin pahalta mitä aiemmissa. Pitäisi ilmeisesti nähdä livenä "oikean tuomion" päättämiseksi. Yksi vaihtoehto olisi ollut jatkaa vaalean harmaan linjaa tankista etukatteeseen asti niin, että pieni pala tuosta sivukatteestakin olisi vaaleanharmaa. En osaa kylmiltään sanoa olisiko parempi vai huonompi :D Erikoinen ratkaisu kylläkin laittaa sivukatteet ihan omalla värillään. Oletan siis että tehtaan väreissä (?)

Pääasia että olet pyörään tyytyväinen ja tosiaan hyvältä tuo näyttää yhä.
On aika runsaasti juuri tuolla samalla värillä. Luultavasti jotain tarroja vain lisätty? Saattaa olla ihan ensimmäisiä 2004 vuoden värejä. Mietin että Racing tarra ehkä lähtee huomenna, jos tarra ei ole lakan alla :D :thumbsup:

Yksi vastaava:
Screenshot_20240801_013116_Gallery.jpg

Tuo on vähän ankea väri esim punaiseen verrattuna. Edellinen Aprilia oli juuri punainen. Siinä punaisessa oli vähän erilaiset putket, jotka oli hiljaisemmat. Ehkä kiinteät db-killerit. Tuossa nykyisessä harmaassa taas ei ole db-killereitä.

Tosiaan ankea väri, mutta menettelee vaihtelun vuoksi. Tärkeintä että liikkuu erittäin hyvin, niin pääsee vielä loppukesää ajelemaan.

Tuollainen?
lead grey_g.jpg


Kaikki? värit:
 
tarroja vain lisätty? Saattaa olla ihan ensimmäisiä 2004 vuoden värejä. Mietin että Racing tarra ehkä lähtee huomenna, jos tarra ei ole lakan alla.
Hiustenkuivaajalla lähti lisätyt tarrat. Ja liimanpoistoainettakin vielä riitti sen verran, että liimat lähti. Askaretta sadepäivään. Riittoisaa ainetta:

Vielä olisi muuten ajokelejä, mutta sade haittaa harrastusta.



Aloitan ajankuluksi lukemaan jo tuosta. Jos vaikka hajoaa joskus (vuosien päästä).

Edit:

"Latausjännite laskee reilusti alle 13V, tätä ei tosin huomaa ellei mittaa säännöllisesti."

Muistaakseni tuossa mittariston näytön latausjännite näytti 13.3V. Valojahan tuossa ei saa pois päältä.
 
Viimeksi muokattu:
Ulkonäkökymysyksiä juu.
NykyVespoissa on enenevästi plastiikkaa, jota koitetaan sinikkästi saada myös näyttämään siltä.
Esimerkinomaisesti ohjaustangon nappiosastot:
Tuo palstikkakromi ei kaipaa kuin Barbie-Keniä istumaan päälle.

tanko1.jpg

-ajattelin ensin että vedän punaista tarrakalvoa noihin päälle, mutta aika herrassa löytyykö likikään samaa punaista, sitten joko irroittaa nuo ja hiukan teippiä napeille ja punaista spraytä, mutta sitten visastuin ja ajattelin että napit pois ja kromikin pois että maali pysyisikin. Mutta ilmeisimmin tuon riisuminen kytkimistään ei olekaan ihan simppeliä.
Ja krominpoistokin jollain viemärinpouhdistusaineella parempi kuin hiomalla.

Saas nähdä. Videoiden saksalainen tarjoaa palveluna krominpoistoa ja maalausta, mutta mustaksi...


 
Viimeksi muokattu:
Ulkonäkökymysyksiä juu.
NykyVespoissa on enenevästi plastiikkaa, jota koitetaan sinikkästi saada myös näyttämään siltä.
Esimerkinomaisesti ohjaustangon nappiosastot:
Tuo palstikkakromi ei kaipaa kuin Barbie-Keniä istumaan päälle.

tanko1.jpg

-ajattelin ensin että vedän punaista tarrakalvoa noihin päälle, mutta aika herrassa löytyykö likikään samaa punaista, sitten joko irroittaa nuo ja hiukan teippiä napeille ja punaista spraytä, mutta sitten visastuin ja ajattelin että napit pois ja kromikin pois että maali pysyisikin. Mutta ilmeisimmin tuon riisuminen kytkimistään ei olekaan ihan simppeliä.
Ja krominpoistokin jollain viemärinpouhdistusaineella parempi kuin hiomalla.

Saas nähdä. Videoiden saksalainen tarjoaa palveluna krominpoistoa ja maalausta, mutta mustaksi...



On kyllä massiiviset "kromiset" palikat. Musta väri voisi olla melko hyvä, mutta kai tuohon nykyiseen väriin täytyy vaan tottua?

Vespa Black Edition mallia ei varmaan ole tulossa :)
 
Hmm, koska nappien liike voi syödä maalin aika äkkiä, ja tuo kromi lie hiukan kestävämpi, olisi ehkä hyvä vaihtoehto tosiaan vain peittää nappien ympäri ja hioa ja maalata, tuolloin sen voisi tehdä paikoillaan...

Mitä mustiin osiin tulee, tuo nimenomainen jannu ja nimenomainen punainen Super, hän vaihtaa siihen valtaosan kromiosista mustiksi, muttei voinut ostaa SupersSport-versiota, jossa siis on mustat osat valmiiiksi, koska missään muussa linjassa kuin Superissa ei ollut tätä perinteistä punaista mallia.

Minusta toki järjetöntä, mutta nämä ovat nitä mielipidejuttuja, koska minusta ainoa ruma kromiosa on nuo nappiviidakot, joku peilinvarsi kuulukin olla krominen. Sinänsä Vespat rumenee vuosi vuodelta, peilikään ei ole enää pyöreä. Eikä käytännöllisyyskään ole parantunut, öljyntarkistus on nykyisissä paljon vaikeampi kuin joku viisi vuotta sitten, hanskalokeroa on pienennetty eikä enää ole satulan sadesuojaa, eikä työkaluja lokerossaan hanskalokerossa. Hinta onneksi noussut kymmenessä vuodessa 50% ;-)

"No miksi sitten ostat uuden, jos nän on?"

Siksi että 30 000 ajettu ei enää ole uudenkarhea, tuskin sillä ainakaan toista kymmentä vuotta ajellaan...mutta myönnetään, tyhmää vaihtaa vielä täysin viaton vehje. Välirahalla siihen olisi vaikka ostanut uuden moottorin ja kaljaankin olisi jäänyt sievoisesti.
 
Minusta taas jJos noin ruman Vespan haluaisi niin yhtä hyvin voisi ostaa yhtä ruman moottoripyörän ;-)
Minusta super sport on hieno :) Joku vaan tuossa muotoilussa, että näyttää minusta nätiltä?

Toki tuolla hinnalla saisi 3-4 kpl vanhoja Aprilioita, eli melko kallis.

Skootterilla on tullut ajettua vain 15-17 vuotiaana (Honda sfx 50cc). Mutta uskon kyllä, että näppärä tuollainen Vespa. Muutama vuosi sitten mulla oli Honda Monkey 125cc, joka oli näppärän pieni ja hyvä muutenkin. Bensaakaan ei muistaakseni vienyt paljon ollenkaan. Vähän harmillisesti huippunopeus oli alle 100km/h, kun vanhaa tekniikkaa oleva matalaviritteinen moottori.
 
Vespassa on samanlaista omintakeisuutta kuin vaikka Porsche 911. Selvästi tunnistettava ulkonäkö ja tyyli joka säilyy, vaikka mallit muuttuvat vuosikymmenten aikana. Vespan tunnistaa aina vespaksi ja Porschen Porscheksi. Monet muut nykyskootterit näyttävät transformers-roboteilta.

Vespa on vähän premium brändi ja aika kallis, mutta toki laadukaskin. Kiinaskoottereita saa halvemmalla. Vespa on tehty pellistä prässäämällä kuten autot ja ei helise eikä rämise kuten putkirunko, jossa muovit päällä.
 
Minusta super sport on hieno :) Joku vaan tuossa muotoilussa, että näyttää minusta nätiltä?

Joka isorunkoisessa (=GTS)mallissa sama muotoilu ja moottori, linjaerot ovat käytännössä vain varusteiden väreissä, ja hiukan digitaaliosuuksissa; joihinkin saa jotain kännykkäpelleilyäkin. Ainoa joka eroaa hiukan on se GTV.


Toki tuolla hinnalla saisi 3-4 kpl vanhoja Aprilioita, eli melko kallis.

Noo, saisi tuolla hinnalla monta käytettyä Vespaakin ;-)
https://www.nettimoto.com/vespa/granturismo/3109470
 
MP:n takajarrun ilmaus. Onnistuisikohan ihan kotikonstein, jos ostan kirkasta letkua ja dot 4 jarrunestettä? Ei toki maksa muutakuin vaivaa, niin ajattelin tänään yrittää.

Vähän tuohon tyyliin:


Eli täytyy säätää jarrupoljin uudelleen ja vielä irrottaa se takajarru, että ilmausnipan saisi riittävän ylös.
 
MP:n takajarrun ilmaus. Onnistuisikohan ihan kotikonstein, jos ostan kirkasta letkua ja dot 4 jarrunestettä? Ei toki maksa muutakuin vaivaa, niin ajattelin tänään yrittää.

Vähän tuohon tyyliin:


Eli täytyy säätää jarrupoljin uudelleen ja vielä irrottaa se takajarru, että ilmausnipan saisi riittävän ylös.

Todella helppo tehdä itsekin, mutta suosittelen toista avuksi, että voi lisäillä nestettä ja käyttää poljinta kun toinen availee nippaa.
 
Joo, onnistuu yksinkin, mutta helpompaa kaksin. Kerran Vespaan vaihdoin nesteet, puolihuvikseni, tai sanotaan mielenkiinnosta. Olennaista on ettei mene innoissaan ylikiristämään nippaa. Remmivespassa sikäli helpompaa kun ei poljinta vaan kumpikin kahvassa. Tai no, yhtä olennaista on ettei roiskuttele jarrunestettä maalipinnoille...
 
Todella helppo tehdä itsekin, mutta suosittelen toista avuksi, että voi lisäillä nestettä ja käyttää poljinta kun toinen availee nippaa.
Joo, onnistuu yksinkin, mutta helpompaa kaksin. Kerran Vespaan vaihdoin nesteet, puolihuvikseni, tai sanotaan mielenkiinnosta. Olennaista on ettei mene innoissaan ylikiristämään nippaa. Remmivespassa sikäli helpompaa kun ei poljinta vaan kumpikin kahvassa. Tai no, yhtä olennaista on ettei roiskuttele jarrunestettä maalipinnoille...
Sain ilmattua yksinkin aika helposti. Eli suljin nippaa aina ennen jarrun päästämistä pois. Ei nyt vielä päässyt koeajolle sateen takia.

Satulan irrotin ja virittelin paljojen väliin palikan, että jarrupalat ei liikkuisi yhteen. Satula siis irti siksi, että sain nipan ylimmäiseksi. Mutten nippa olisi ollut väärään suuntaan, eli alhaalla. Tuli sieltä ainakin ilmakuplia pois, eli pitäisi olla nyt parempi.

20240804_160430~2.jpg
 
IMG_20240618_141404609.jpg
Kesä - Heinäkuussa 7500 kilsaa Euroopassa. Pääpaino vuoristo- ja pienemmillä mutkateillä. 6/5. Kivaa oli. Yksin liikenteessä. Ollu vaan taas reissun jälkeen pirun vaikeeta löytää motivaatiota ajella Suomessa:lol:

Mutta eihän kaikki tietenkään hyvin voi mennä. Paluumatkalla pari juttua 30min sisään:

IMG_20240705_121606553.jpg
Ensin joku tuli huoltiksella huikkaamaan takana jonossa, että "Hei sulla on jotain takarenkaassa". No olihan siellä. Ruuvi saatana. Just ennen reissua alle vaihdetuissa renkaissa. Onneks keskellä rengasta. Eikun kamelin paskaa ja matka jatkuu.

IMG_20240705_143134713.jpg
IMG_20240705_164005192_HDR.jpg
Tästä varmaan 15-20 min ja heitti varotuksen jäähdytys nesteen lämpötilasta. Eikun stoppi ja totesin, että syyläri vuotaa. Huoltoasemaa ei lähimaillakaan. Eikun soitto Autoliittoon, että pitäs päästä Trumppa pajalle. Tällänen onneks oli Bratislavassa~100km päässä. Pyhäpäivä ja liike kiinni. Eikun hotelliin yöks.

Ülatus üllatus ja uutta syyläriä ei tietenkään löydy suoraan hyllystä. Toimitusaika tilattaessa ~2vk, mut tämä ei oikein käynyt kun 4 päivän päästä piti olla Saksassa tulossa takas Suomeen. Eikun mietintämyssy päähän, että mitäs nyt keksitään. Ja keksittinhän sitä:

IMG_20240706_093536312_HDR.jpg
Kemiallista metallia. Toinen vaihtoehto toki ois ollu syylärin paikkausaine, mutta en lämmennyt ajatukselle. Hyvin piti hieman reilut 1000km, mutta varuiks loppumatka lyhintä reittiä ja motareita.

Autoliiton jäsenyydelle muuten iso +. Hinurin toki ois saanut kaskonkin kautta, mutta maksoi jo jäsenyyden hinnan takas kun heidän kautta sain 2 yötä hotellissa ilmaseks.
 
Autoliiton jäsenyydelle muuten iso +. Hinurin toki ois saanut kaskonkin kautta, mutta maksoi jo jäsenyyden hinnan takas kun heidän kautta sain 2 yötä hotellissa ilmaseks.
Erittäin samaa mieltä! Autoliitto on tuonut minut ja tielle jättäneen prätkän himaan ainakin kaksi kertaa (kerran busasta kilahti akku keskellä ei-mitään ja toisella kerralla Savagesta meni sähköt muuten vaan). Ja kerran autokin hyytyi stadin Puotilan metroparkkiin marraskuisen iltavuoron jälkeen kun akku siitäkin meni. Olivat alle vartissa paikanpäällä, möivät uuden akun suoraan huoltoautosta, kortti vinkui päätteessä ja pääsin himaan. Se 115e/vuosi tjsp plussajäsenyydestä ei ole paha, varsinkin jos ajoneuvoissa ei ole kaikenkattavia kaskoja.

Muuten näyttää olleen hyvä reissu, pl. nuo mekaaniset haasteet. Itse vedin keväällä 2010 tuollaisen 7800km yksinajelun ympäri eurooppaa (ilman nauloja renkaissa). Jotenkin tuo yksinmatkailu sopii minulle paremmin kun ryhmäajelu, saa valita reittinsä/ruokapaikat/yöpymiset jne ilman jokapäiväistä komiteaa. Vaikka olen minä toki ryhmässäkin ajellut pitkiäkin reissuja.
 
Mitähän kannattaisi ottaa huomioon, kun etsinnässä Kawasaki Z900 ja vuosimalli voisi olla vaikka 2021. Eli siinä ainakin on jo uudempi mittaristo, joka taisi tulla 2020. Muista eroista vanhempaan malliin en tiedä?

Onko tietoa missä hinnoissa liikkuu/paljonko kehtaa tarjota?

Tuota kävin jo päällisin puolin katsomassa. Muuten näytti aivan vakiolta, paitsi kilpiteline oli vaihdettu siistimpään. Ja alkuperäinen kilpitelinekin löytyi kyllä mukaan. Ilmoituksessa ei mainita huoltokirjasta, mutta luulen että sellainenkin löytyy:

Tuossa sama mopo liikkeen kuvissa:

Eka pyörä oli Kawasaki ZX6R ja Z750 on ollut joskus myös. Mutta noin uutta pyörää ei ole itsellä aikaisemmin ollutkaan (paitsi Honda Monkey 125cc).

Ilmeisesti olisi myös paljon muita vaihtoehtojakin. Esim Z650 taitaa olla yksi halvempi versio. Niitä en ole ehtinyt vielä selaamaan Nettimotosta.
 
Erillistä mopoketjua ei taida olla (siis tosiaan mopojutuille, ei moottoripyörille), mutta tämä ketju varmaan sopii tällaiseenkin tarpeeseen -->

Teinille on tulossa Fanticin wannabe-supermoto-mopo ja kun ei näille kelpaa umpikypärä, niin sille pitäisi ostaa krossikypärä ja lasit. Niitä on kaiken maailman Motonetit pullollaan ja hinnat alkavat muutamasta kympistä. Aika heikosti vaan löytyy noista mitään keskustelua/kokemuksia, eli olisiko täällä jotain kommentteja tuollaisen potan valintaan? Koon pitää tietenkin olla sopiva, mutta mitä muita ominaisuuksia noista on syytä löytyä? Se on selvä, ettei mitään hinnat alkaen mallia kannata ostaa ja että riittävän ajan tasainen ECE-merkintä pitää olla, mutta mitäs muuta, esim. MIPS?

Valikoimaa tuntuu riittävän:

Motonetin valikoimista päähän sopi parhaiten tämä "Stunt Freaks Team" -brändätty potta, mutta laadusta ei ole mitään tietoa ja MIPSiä tuossa ei ole:

 
Viimeksi muokattu:
Erillistä mopoketjua ei taida olla (siis tosiaan mopojutuille, ei moottoripyörille), mutta tämä ketju varmaan sopii tällaiseenkin tarpeeseen -->

Teinille on tulossa Fanticin wannabe-supermoto-mopo ja kun ei näille kelpaa umpikypärä, niin sille pitäisi ostaa krossikypärä ja lasit. Niitä on kaiken maailman Motonetit pullollaan ja hinnat alkavat muutamasta kympistä. Aika heikosti vaan löytyy noista mitään keskustelua/kokemuksia, eli olisiko täällä jotain kommentteja tuollaisen potan valintaan? Koon pitää tietenkin olla sopiva, mutta mitä muita ominaisuuksia noista on syytä löytyä? Se on selvä, ettei mitään hinnat alkaen mallia kannata ostaa ja että riittävän ajan tasainen ECE-merkintä pitää olla, mutta mitäs muuta, esim. MIPS?

Valikoimaa tuntuu riittävän:

Motonetin valikoimista päähän sopi parhaiten tämä "Stunt Freaks Team" -brändätty potta, mutta laadusta ei ole mitään tietoa ja MIPSiä tuossa ei ole:

ECE 22.06 on uusin ja huomattavasti ECE 22.05:sta vaativampi testi. Vaikuttaisi takuulta, että kypärä on oikeasti hyvä. Merkeistä isot Shoei, Arai, HJC, AGV, Nolan jne. ovat varmoja valintoja.

Krossikypärän sijasta voisi ehkä yrittää ehdottaa ns. adventurekypärää, jossa on sama muoto, mutta visiiri. Krossikypärä kaupunkiolosuhteissa on aika tyhmä.

Tai sitten umpikypärä sikasiistillä maalauksella. Paras vaihtoehto
 
Viimeksi muokattu:
ECE 22.06 on uusin ja huomattavasti ECE 22.05:sta vaativampi testi. Vaikuttaisi takuulta, että kypärä on oikeasti hyvä. Merkeistä isot Shoei, Arai, HJC, AGV, Nolan jne. ovat varmoja valintoja.

Krossikypärän sijasta voisi ehkä yrittää ehdottaa ns. adventurekypärää, jossa on sama muoto, mutta visiiri. Krossikypärä kaupunkiolosuhteissa on aika tyhmä.

Tai sitten umpikypärä sikasiistillä maalauksella. Paras vaihtoehto
Jeps, pitää selvitellä vaihtoehtoja ja keskustella vielä lisää käyttäjän kanssa. Väritoive on tumma, eli ei tarvitse olla mitään graffiteja, mutta jostain syystä nuo MX-kypärät ovat listalla ykkösenä. Moponopeuksissa ilmanvastus tai kohinat eivät ole olennaisia, eli olennaista on, että pitää näyttää hyvältä ja toisaalta myös olla riittävän turvallinen. Itse en jaksaisi erillisten lasien kanssa räpeltää, mutta näille teineille nekin tuntuvat olevan vain plussaa, kun voi vaihtaa eri värisiä linssejä jne.

Perinteinen umpikypärä on kuulemma ehdoton ei ainakin tässä vaiheessa ja se on harmi, kun tossa olisi hyllyssä ylimääräisenä oma Shoein laatupotta, jonka pitäisi olla kooltaankin ihan ok.
 
Onkohan porukalla tietoa jostain netistä tilattavista ns. äänenvaimentimista? Eli kai lähinnä jonkinlainen putkenpätkä? Ei välttämättä tarvitse juurikaan vaimentaa. Meneekö rahat hukkaan, vai täytyykö olla kunnollinen vaimennin?

Kawasaki Z900 -21. Tuossahan on jonkinlainen vaimennin siellä pyörän alaosassa. Ainakaan tyhjäkäynnillä ei ollut kovin kovat äänet ilman alkuperäistä aika isoa pönttöä. Ajatuksena siis joskus talven aikana tilailla joku putki alkuperäisen tilalle.

Screenshot_20240815_155705_Photos~4.jpg

Tuossa ihan esimerkkinä yksi:
 
Onkohan porukalla tietoa jostain netistä tilattavista ns. äänenvaimentimista? Eli kai lähinnä jonkinlainen putkenpätkä? Ei välttämättä tarvitse juurikaan vaimentaa. Meneekö rahat hukkaan, vai täytyykö olla kunnollinen vaimennin?

Kawasaki Z900 -21. Tuossahan on jonkinlainen vaimennin siellä pyörän alaosassa. Ainakaan tyhjäkäynnillä ei ollut kovin kovat äänet ilman alkuperäistä aika isoa pönttöä. Ajatuksena siis joskus talven aikana tilailla joku putki alkuperäisen tilalle.

Screenshot_20240815_155705_Photos~4.jpg

Tuossa ihan esimerkkinä yksi:
Tuossa taitaa tuo katti sen verta paljon vaimentaa, että laitat minkä tahansa tuohon loppupätkään niin ei äänet juurikaan vakiosta muutu. Tarvitsisi vaihtaa myös alkuosa jos haluaisi äänimaailmaan muutoksia.
 
Tuossa taitaa tuo katti sen verta paljon vaimentaa, että laitat minkä tahansa tuohon loppupätkään niin ei äänet juurikaan vakiosta muutu. Tarvitsisi vaihtaa myös alkuosa jos haluaisi äänimaailmaan muutoksia.
Jep. Yllättävän hiljainen. Alkuosaa ei ole tarkoitus vaihtaa, eli katti saa jäädä. Nyt koeajettu ja ei ole minusta liian äänekäs.

Täytyy vaan tarkistaa yhteensopivuus, kun vanhemman pyörän putkessa on eroa. Tuosta linkistä löytyi eri pyörämallien erot jollain lailla.
 
Jeps, pitää selvitellä vaihtoehtoja ja keskustella vielä lisää käyttäjän kanssa. Väritoive on tumma, eli ei tarvitse olla mitään graffiteja, mutta jostain syystä nuo MX-kypärät ovat listalla ykkösenä. Moponopeuksissa ilmanvastus tai kohinat eivät ole olennaisia, eli olennaista on, että pitää näyttää hyvältä ja toisaalta myös olla riittävän turvallinen. Itse en jaksaisi erillisten lasien kanssa räpeltää, mutta näille teineille nekin tuntuvat olevan vain plussaa, kun voi vaihtaa eri värisiä linssejä jne.

Perinteinen umpikypärä on kuulemma ehdoton ei ainakin tässä vaiheessa ja se on harmi, kun tossa olisi hyllyssä ylimääräisenä oma Shoein laatupotta, jonka pitäisi olla kooltaankin ihan ok.
Ei crossikypärissä ole mitään erityisiä ominaisuuksia. Niissä on tosi hyvä tuuletus ja huminat sen mukaisia. Mopovauhdissa ei toki haittaa. Jostakin syystä mopo-/piikkipojat ja tytöt käyttävät crossikypäriä poikkeuksetta, oli alla sitten tyttöjen nelariskootteri tai kyykkypiikki. Se on teinimuotia. Ei siihen mitään käytännön järkisyytä ole. Itellä on endurokäyttöön Fox V1. Oli kohtuuhintainen ja sai oranssina kotariin.
 
Ei crossikypärissä ole mitään erityisiä ominaisuuksia. Niissä on tosi hyvä tuuletus ja huminat sen mukaisia. Mopovauhdissa ei toki haittaa. Jostakin syystä mopo-/piikkipojat ja tytöt käyttävät crossikypäriä poikkeuksetta, oli alla sitten tyttöjen nelariskootteri tai kyykkypiikki. Se on teinimuotia. Ei siihen mitään käytännön järkisyytä ole. Itellä on endurokäyttöön Fox V1. Oli kohtuuhintainen ja sai oranssina kotariin.
Pelkästään tyylikysymyshän se on. Jos ei olisi, niin kaikilla mopojonneillakin olisi umpikypärät, kun ne ovat turvallisempia ja käytettävämpiä. On noissa krossikypärissäkin kaikenlaista pestävää sisävuorausta ja tietenkin eri tasoisia turvaominaisuuksia. Ei niistä sitä halvinta kiinalaista versiota kannata todellakaan ottaa, mutta noissa rauhallisissa mopovauhdeissa ei toisaalta kannata sijoittaa kaikkein kalleimpaankaan vaihtoehtoon.

Käytiin ostamassa Airoh Twist 3. Se sopi päähän parhaiten ja siinä on ECE 22.06 -luokitus.

 
Jep. Yllättävän hiljainen. Alkuosaa ei ole tarkoitus vaihtaa, eli katti saa jäädä. Nyt koeajettu ja ei ole minusta liian äänekäs.

Täytyy vaan tarkistaa yhteensopivuus, kun vanhemman pyörän putkessa on eroa. Tuosta linkistä löytyi eri pyörämallien erot jollain lailla.
Tuttavalle oli aikoinaan Z ja kyllä siinä oli koko putkistolla ilman killeriä aika repivät äänet. Itsekin iskin Hyperiin ekaa kertaa 10v Db-killerin tuohon SC-projectin koko putkistoon. Ihan tarpeeksi vielä V2 murisee :)
 
Tuttavalle oli aikoinaan Z ja kyllä siinä oli koko putkistolla ilman killeriä aika repivät äänet. Itsekin iskin Hyperiin ekaa kertaa 10v Db-killerin tuohon SC-projectin koko putkistoon. Ihan tarpeeksi vielä V2 murisee :)
Rivinelonen on kyllä kimeä ("pahimmillaan"). Eli maltilliset äänet siinä saisi mieluummin olla.

Tällä hetkellä vielä kaksi mopoa, kun autoin vähän naapuria ja ostin siltä tuon Z:n. Toisena myös V2 ja on siinä varmaankin kovemmat äänet, kun ei ole db-killereitä. Verrattuna siis Z ilman takapönttöä.

Screenshot_20240815_220410_Gallery~3.jpg


Screenshot_20240815_220835_Gallery~3.jpg


Z on 15 vuotta uudempi. Minusta siinä on ainakin hyvät jarrut ja alusta. Ajettavuudessa on jonkin verran eroa ja aika paljon eroaa ajoasento. Kumma kyllä toimivuudessa ei muuten eroa ole :D Kun "vanhuskin" on kunnossa. Toki tuo Z pitäisi kestää ajoa paljon kauemmin.

Z taitaa olla suht halpa perus pyörä. Esim V2 maksaisi saman ikäisenä vähän enemmän. Jotenkin vaan V2 olisi hieman parempi moottorina jostain syystä. Siis ainakin omasta mielestä.
 
Tuli käytyä busalla "päiväreissulla" raatteentiellä viikonloppuna. Aikaisin aamulla startattiin ja myöhään illalla olin kotona. Kilometrejä tuli melkein 1300. Tämä reissu todisti itselleni lopullisesti sen, että tällä ajelee pidempääkin siivua ilman rohtoja :geek: Vesikeliä matkasta oli varmasti sen 800km, joten samaan syssyyn kehut michelinin piloteille, jotka ovat melkoisen maagiset niissäkin olosuhteissa. Vielä mahdollisesti lofoottien matka syksyllä edessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom